Kummeiksi ystäviä

vai sukulaisia?

Mitä mieltä olette, kumpia "kannattaa" pyytää lapsen kummeiksi, sukulaisia vai ystäviä?
Itse olen vain sukulaislasten kummi ja olen sitä miettinyt, että tulisi näitä kummilapsia joka tapauksessa muistettua ja huomioitua samalla tavoin, oli kummi tai ei. Eli siis jo sukulaissuhteen vuoksi.

Minulla on yksi veli, miehelläni yksi sisko. Kummallakaan ei lapsia, joten joka tapauksessa lapsemme olisi enon ja tädin silmäterä, olivat he kummeja tai eivät.

Siksi olemme ajatelleet pyytää hyviä ystäviämme kummeiksi. Nyt onkin vain mietitty, että mahtaako minun veljeni ja miehen sisko olla kovinkin pettyneitä, kun he eivät pääse kummeiksi. Miten tälläistäkin asiaa kannattaa selvitellä.

On se niin vaikeaa. Haluaisi valita lapselle hyvät kummit ja pelkää sen vuoksi loukkaavansa ihmisiä, jotka mahdollisesti haluaisivat kummeiksi. Emme halua lapselle kuin max 2 pariskuntaa tai esim pariskunta yksin oleva. Eli ns. kahdet kummit korkeintaan. Minusta 6 kummia kuulostaa jo aivan ylireagoinnilta.

Onko teillä kokemusta siitä, kumpia kannattaa pyytää kummiksi, hyviä ystäviä (joiden kanssa voi yhteydenpito eri syistä joskus jopa lakata, eihän sitä koskaan tiedä) vai sukulaisia, joille lapsi olisi joka tapauksessa erityinen ja rakas.

6

907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akjsl

Itse pyysimme kummeiksi meille tärkeitä ihmisiä, ystäviä ja sukulaisia. Perusteluina oli että on ollut elämässämme jo vuosia ja siksi oletettavasti myös pysyy elämässämme, sekä se että he ovat meille erityisen rakkaita ja läheisiä ihmisiä.

Neuvon teitä miettimään että ketkä ihmiset todella haluatte kummeiksi ja selitätte asian nätisti sisaruksillenne jos ette valitse heitä. Onhan se ihan hyvä selitys jos kerrotte, että tiedätte heidän olevan muutenki tärkeä osa lapsen ja teidän elämäänne. Tuskin kukaan siitä voi suuttua.

• sukulaisia

Makuasia tietenkin, mutta itse henk.koht. kannatan mielummin sululaisia kummiksi, mikäli välit vaan on kunnossa. Ehkä juuri sen takia, että sisarusten lapsille tulee muutenkin ostettua joulu syntymäpäivälahjat.

Itse haluaisin olla mielummin sisarieni lasten kummi juuri sen takia, että lahjat ostaa jokatapauksessa. Lahjojen ostamisesta ei tule sen kummempaa tressiä, mitä taas kokisin kavereiden lapsia kohtaan.

Olen kuullut, että muutkin ainakin, jos tulevalla kummilla on useita kummilapsia ennestään voivat kokea kummintehtävät vähän tressaavanakin. Ja kuten sanoit ei aina tiedä miten välit säilyy näihin ystäviin. Sukulaiset pysyvät aina kuitenkin kuvioissa mukana.

Itse näen myös ristiäiset perhejuhlana. Kun kutsuu yhden ystävän, muut loukkaantuvat kun eivät päässeet mukaan... Mutta mieti nyt miten itse haluat juhlat järjestää. Voithan tehdä kompromissin ja kutsua sekä ystävän, että sukulaispariskunnan kummiksi?

Jos koet ystävän oikein läheiseksi ja olette paljon tekemisissä eikai sekään vaihtoehto ole kokonaan pois suljettu. Mutta hyvä olla tekemissä paljon, ettei tapaamiset jää vain "pakollisiin" lapsen syntymäpäiviin.

• pojalla

on kummeina veljeni vaimonsa kanssa sekä kaksi kaveriamme. eli tasapuolisesti kaikkea... me taas olemme kaverimme lapsen kummeja ja tällä lapsella muutkin kummit ovat vanhempien kaveripiiristä. Että ei minusta ole väliä onko sukulainen vai kaveri. Meillä kummeina on sellaisia ihmisiä, joitten kanssa muutenkin ollaan paljon tekemisissä eli ovat lapselle tuttuja ja turvallisia ihmisiä. :)

• (edellinen)

... niin eli tuosta pysyvyydestä,siis vaikka kummi olisi sukulainen, niin voi hänkin etääntyä kummilapsesta esim. eron myötä. Itselläni on kummina setäni vaimo siis nyt ex-vaimo, eli moneen vuoteen ei yhteyksissä oltu. Nyt muutamana vuonna on tullut joulukortti. Itse olen vain yhden kummini kanssa tekemisissä usein, vaikka kaikki kummit ovat sukulaisia.

• tyttelin äiti

me päätettiin jo odotusaikana pyytää kummeiksi molempien parhaita kavereita. perusteluna oli että sukulaiset pysyy elämäs mukana muutenki, mut ystävät joskus jää matkan varrella. nyt ku on ovat kummeina tytölle ni me "saadaa"pitää ne mukana koko elämä :)

• blondeistablondein72hki

ystäviä sekä sukulaisia.

On sellaisiakin jotka vaan yhtäkkiä lopettivat yhteydenpidon mutta aion ainakin 11v likan kummit etsiä..

Hyvin tulimme toimeen mutta elämäntilanteet muuttuu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe