Jokainen on maistanut vihan siemeniä. Miksi on niin paljon helpompi vihata ja olla epäluuloinen kun hyväksyä toinen ihminen.
Onko ihminen vielä niin alkukantainen olento, että sen pitää eläinten lailla olla epäluuloisesti varuillaan lajitovereitaan kohtaan.
Maissa, joissa on nälänhätä, aseisiin ja sotimiseen löytyy voimavaroja, miksi näin.
Vihan siemenet
40
1128
Vastaukset
- täysin luonne-
kysymys, mitä ihannoi, ja mitä vihaa.
Onnellisen ihmisen on helppo pitää muista ihmisistä, luulen?
Miksi vihata, miksi inhota?- Oskari
että sellainen ihminen, jolla on paljon agressioita, inhon ja vihantunteita on alkukantaisempi kun sellainen, joka pyrkii onnellisuuteen. Maailmassa on kuitenkin vihaa ja katkeruutta moninkertaisesti onnellisuuteen verrattuna.
- 1943
mitä kauheuksia monet ovat joutuneet kokemaan lapsena. Ajattelen juuri nyt täällä suloisessa Suomessamme parrasvaloon joutuneen porvoolaisperheen lapsia. Kun ei omilta vanhemmiltaankaan saa turvaa. Itse olen saanut kasvaa turvallisessa ympäristössä, samoin mieheni ja lapseni. Miten ympäristön aikuiset voisivat aikaisemmin tarttua esim. insestiin?
- Oskari
1943 kirjoitti:
mitä kauheuksia monet ovat joutuneet kokemaan lapsena. Ajattelen juuri nyt täällä suloisessa Suomessamme parrasvaloon joutuneen porvoolaisperheen lapsia. Kun ei omilta vanhemmiltaankaan saa turvaa. Itse olen saanut kasvaa turvallisessa ympäristössä, samoin mieheni ja lapseni. Miten ympäristön aikuiset voisivat aikaisemmin tarttua esim. insestiin?
miten siihen voidaan puuttua aikaisemmin, jos ei ole tietoa. Mutta alaikäisiin sekaantujilla on yksi yhteinen piirre, mitä olen huomannut. Nämä ovat hyvin sosiaallisia ja hakeutuvat nuorten pariin. Minun mielestä, jos aikuisella nousee ykkösasiaksi nuoten ja lasten kanssa touhuaminen, niin että se menee kaiken muun edelle, jopa oman perheen, silloin on jotain pielessä.
- Kaikkien kanssa ystävällisi...
Oskari kirjoitti:
miten siihen voidaan puuttua aikaisemmin, jos ei ole tietoa. Mutta alaikäisiin sekaantujilla on yksi yhteinen piirre, mitä olen huomannut. Nämä ovat hyvin sosiaallisia ja hakeutuvat nuorten pariin. Minun mielestä, jos aikuisella nousee ykkösasiaksi nuoten ja lasten kanssa touhuaminen, niin että se menee kaiken muun edelle, jopa oman perheen, silloin on jotain pielessä.
Ei voi yleistää tuolla tavalla. Monet ihmiset ovat eri-ikäisten kanssa yhteistoiminnassa jo ammatillisestikin. Ei ole hyvä, jos eri sukupolvet karsinoidaan omiin lokeroihinsa. Sairas mieli on sairas; tärkeintä on että kaikki ihmiset ovat jollain lailla sosiaalisessa kanssakäymisessä toistensa kanssa. Eristäytyminen, välinpitämättömyys muista ja kaikkien verkostojen puuttuminen edistää huonoja käyttäytymismalleja: yksinäisyyttä, epäsosiaalisuutta, köyhyyttä ja toisten alistamista. Mielestäni eri sukupolvien välisiä yhteistilaisuuksia pitäisi harrastaa enemmän.
- Oskari
Kaikkien kanssa ystävällisi... kirjoitti:
Ei voi yleistää tuolla tavalla. Monet ihmiset ovat eri-ikäisten kanssa yhteistoiminnassa jo ammatillisestikin. Ei ole hyvä, jos eri sukupolvet karsinoidaan omiin lokeroihinsa. Sairas mieli on sairas; tärkeintä on että kaikki ihmiset ovat jollain lailla sosiaalisessa kanssakäymisessä toistensa kanssa. Eristäytyminen, välinpitämättömyys muista ja kaikkien verkostojen puuttuminen edistää huonoja käyttäytymismalleja: yksinäisyyttä, epäsosiaalisuutta, köyhyyttä ja toisten alistamista. Mielestäni eri sukupolvien välisiä yhteistilaisuuksia pitäisi harrastaa enemmän.
että on ammatillisesti nuorten parissa toimivia, he tekevät työkseen.
Yritän tässä kuvannollisesti jotain rajaa vetää.
Jos vanhempi tekee nuorille vaikkapa hiihtoladun, se on ihan ok. Mutta, jos tämä vanhempi, varsinkin, jos ei ole omia lapsia siinä hiihtämässä,itse on koko ajan hiihtämässä lasten kanssa päivästä toiseen. Tässä vaiheessa vielä kehutaan tämän innokkuutta. Jossain vaiheessa sieltä kuitenkin se mätämuna paljastuu. Kolme juuri tämänkaltaista tapausta tiedän.
- evoluution tuote
Raadollisessa maailmassa ei eläin sen paremmin kuin ihminenkään selviä olemassaolon taistelussa ilman vihan tunnetta, joka suojaa häntä tarvittavissa tilanteissa, Tätä tunnetta ei olisi olemassa, ellei se olisi välttämätön elämän ylläpitävä voima.
- Oskari
Ihminen on vain niin kaksinaamainen, ettei myönnä sitä, tuskin itselleenkään. Puhuu vaan hyvästä tahdosta ja rakkaudesta toinen käsi selän takana nyrkissä.
Ei ihminen tarvitsisi vihan tunnetta enää näin voimakkaana, eihän sitä uhkaa muu kuin toinen ihminen. - ihmetellyt .
Oskari kirjoitti:
Ihminen on vain niin kaksinaamainen, ettei myönnä sitä, tuskin itselleenkään. Puhuu vaan hyvästä tahdosta ja rakkaudesta toinen käsi selän takana nyrkissä.
Ei ihminen tarvitsisi vihan tunnetta enää näin voimakkaana, eihän sitä uhkaa muu kuin toinen ihminen.aina ihmisiä jotka ei huomaa itsessään mitään vikaa vaan syy on aina toisissa, itse olen aina huomannut myös omat huonot puoleni ja etten ole täydellinen ihminen itsekkään, mutta kaikesta tuosta tietoisena olen pyrkinyt elämässäni vain hyvyyteen ja hyviin asioihin, se on ihmisen oma valinta minkä valitsee elämänsä suuntaa antavaksi käytökseksi, siis jokaisessa ihmisessä on hyvyys ja pahuus.
- kuuluu..
Oskari kirjoitti:
Ei ihminen tarvitsisi vihan tunnetta enää näin voimakkaana, eihän sitä uhkaa muu kuin toinen ihminen....kun minulla pistää vihaksi.Olen monesti saanut kärsiä suorapuheisuudestani.Minul on vähän sitä vikaa,sanon ens ja sit vast ajattelen....
Sit taas toinenkin ääripää on.En aina osaa sanoa,ei.
Vihaan yli kaiken kaksinaamasuutta. - utelias..
kuuluu.. kirjoitti:
...kun minulla pistää vihaksi.Olen monesti saanut kärsiä suorapuheisuudestani.Minul on vähän sitä vikaa,sanon ens ja sit vast ajattelen....
Sit taas toinenkin ääripää on.En aina osaa sanoa,ei.
Vihaan yli kaiken kaksinaamasuutta.Et varmaan ole 60 ikäinen, koska vielläkin tunnet vihan ohjaavan sinua.
Kerro lähemmin, mikä saa vihasi"oikeuksiin"?
Olen kyllä itsekkin tuntenut vihaa, ja todellista vihaa nytkin, mutta siihen ei liity itsetuhoa, eikä toisen teilaamista.
Yhtä naapuria vihaan, enkä pysty sitä anteeksi antamaan. Pistelin sen kuvankin neuloilla, kuten Voodoo-nuket pistellään.
Mielestäni hän sai minun koirastani vihaisen, koska otti sitä pentuna korvista kiini ja tuijotti sitä silmiin mulkosilmillään. Itsekkin kehui, miten koirasta saa vihaisen!!!
Koskaan, en ikinä pysty antamaan tuota anteeksi.
Ikuisesti olkoon Isämeidän rukous minulta pois, sillä lause; siis koko rukous!
"Tapahtukoon Sinun tahtosi"! Sitähän korostetaan, että itse ei voi valita, mutta anteeksi antamusta ehdollistetaan.
Koska itse en ole kovin uskonnollinen, niin jääköön siteeraukset pois.
Joku minua kuitenkin määrää, sillä kun itse päätän tupakoinnin lopettamisesta, niin joku piru pakoittaa polttamaan. Siis, en pystykkään itseäni määräämään?????
Siis, onko minulla kuitenkin joku yliluonnollinen olio, joka pakoittaa tekemään asioita, joita en halua???
Uskomattomia ovat Herran tiet. - pikkumummukka
utelias.. kirjoitti:
Et varmaan ole 60 ikäinen, koska vielläkin tunnet vihan ohjaavan sinua.
Olen kyllä itsekkin tuntenut vihaa, ja todellista vihaa nytkin, mutta siihen ei liity itsetuhoa, eikä toisen teilaamista.
Yhtä naapuria vihaan, enkä pysty sitä anteeksi antamaan. Pistelin sen kuvankin neuloilla, kuten Voodoo-nuket pistellään.
Mielestäni hän sai minun koirastani vihaisen, koska otti sitä pentuna korvista kiini ja tuijotti sitä silmiin mulkosilmillään. Itsekkin kehui, miten koirasta saa vihaisen!!!
"Tapahtukoon Sinun tahtosi"! Sitähän korostetaan, että itse ei voi valita, mutta anteeksi antamusta ehdollistetaan.
Joku minua kuitenkin määrää, sillä kun itse päätän tupakoinnin lopettamisesta, niin joku piru pakoittaa polttamaan. Siis, en pystykkään itseäni määräämään?????
Siis, onko minulla kuitenkin joku yliluonnollinen olio, joka pakoittaa tekemään asioita, joita en halua???
Uskomattomia ovat Herran tiet.Luin joku aika sitten kirja Vihan psykologia Theodore Isaac Rubin Hän on sitä mieltä jotta viha on lämmin, terveelinen tunne. Vihaa vaan ei saa päästää vääristymään väkivallaksi.
Oli helppolukuinen. Pisti pohdiskelemaa omia tuntemuksia. Pitäisi oppia työstämään vihantunteita. Helpottaisia omaa elämää. En väitä että se käy tuosta vaan.
Olen tuntenut hirvittävää vihaa lähimmäisiäni kohtaan kun tunnen että olen tullut väärin kohdelluksi. Pettynyt ihmisiin. Varsinkin jos on itse toiminut vilpittömästi.
Kyllä meillä on kaikilla meitä korkeampi voima joka ohjaa meitä. En tiedä mikä se on. En kuulu kirkkoon. Uskontoja on niin monia. Uskonsodat ovat kamalia eripuolilla maailmaa. Pitää olla tosi vahva ihminen jos uskoo vain itseensä. - on huumetta
utelias.. kirjoitti:
Et varmaan ole 60 ikäinen, koska vielläkin tunnet vihan ohjaavan sinua.
Uskomattomia ovat Herran tiet.olet riippuvuus suhteessa tupakkaan, ei se ole mitään yliluonnollista eikä mystistä vaan yksinkertaisesti riippuvuutta tupakassa olevaan huumaavaan aineeseen, siitä irti pääseminen vaatii kärsimystä vuoden tai kaksi ja jos yhdenkin tupakan sitten poltat olet jälleen siitä riippuvainen, on harmi kun ei ihmisiä paremmin valisteta tupakan vaaroista, mielestäni siihen riippuvuus suhteeseen jääminen on se kaikkein vaarallisinta koska tupakka on kallista se on suuri rahan meno perheessä sillä rahalla sais vaikka mitä tarpeellista ja aiheuttaa myös keuhkosairauksia.
- ...
Komppaan.
Ihminen ei olisi päässyt apinasta etiäpäin ilman pirunmoista riitelyä muittten kanssa.
Tokikin homman seurauksena on, että ihmiset tappaa ittensä sukupuuttoon riidellessään, ja siinä sivussa tuhoaa maapallon.
Tekevälle sattuu, tai jotain.
=DW=
Kun nuorempana ihan ahdistukseen asti tämä asia minua ihan raastoi, löysin minua tyydyttävät vastaukset Yrjö Kalliselta. Ei ole sen jälkeen tarvinnut miettiä. Haenpa tähän yhden kirjansa, Tässä ja nyt. Sivulla 33 hän pohtii juuri tätä vihan, sodan ja asevarustelun problematiikkaa:
"Kun syntyy antagonismi (vastakkaisuus; ristiriita), joko yksilöllinen tai kollektiivinen - ihmisen ja ihmisen, ryhmän ja ryhmän, kansan ja kansan - välillä, niin projisoimme oman varjominämme synkän ja vastenmielisen sisällyksen vastustajaamme, näemme vihollisessamme ruumiillistuneena kaiken sen pahan ja alhaisen, jota olemme oppineet inhoamaan."
Niinpä. Tuo oli yksi minun aarre-löytöni, kuten koko kirjakin ja koko mies.- Eräskin
sodan aikana osallistunut juutalaisten palauttamiseen Saksaan? Olen kyllä itsekin jonkun Kallisen kirjan aikoinaan lukenut.
En usko kirjoista ammennettuun oppiin. Ihminen voi lukea vuoren korkuisen pinon yleviä kirjoja, ja olla käytännön elämässä alhainen kohdellen lähimmäistään kuin halpaa makkaraa.
Ex-miehenikin luki Kallista, oli sivari ja veteli turpiin. Eräskin kirjoitti:
sodan aikana osallistunut juutalaisten palauttamiseen Saksaan? Olen kyllä itsekin jonkun Kallisen kirjan aikoinaan lukenut.
En usko kirjoista ammennettuun oppiin. Ihminen voi lukea vuoren korkuisen pinon yleviä kirjoja, ja olla käytännön elämässä alhainen kohdellen lähimmäistään kuin halpaa makkaraa.
Ex-miehenikin luki Kallista, oli sivari ja veteli turpiin.Taas huuli pyöreänä olen. Sanoinko, että uskon kirjoista lukemiini oppeihin. En sanonut. Olen hyvinkin skeptinen myös kaikkea lukemaani kohtaan, mutta ns. aarteita, oivalluksia, löydän muualtakin kuin omasta päästäni.
Surullista, että sinulla oli tuollainen mies. Eipä kyennyt poloinen Kallistaan ymmärtää, liian vaikeaa hänelle. Todella alhaisesti sinua hän kohteli, ihan varmaan soi liki korvia. Otan osaa. Nyt sulla kaikki näköjäs hyvästi. Rauhaa!- Oi Konen
OdetAmo kirjoitti:
Taas huuli pyöreänä olen. Sanoinko, että uskon kirjoista lukemiini oppeihin. En sanonut. Olen hyvinkin skeptinen myös kaikkea lukemaani kohtaan, mutta ns. aarteita, oivalluksia, löydän muualtakin kuin omasta päästäni.
Surullista, että sinulla oli tuollainen mies. Eipä kyennyt poloinen Kallistaan ymmärtää, liian vaikeaa hänelle. Todella alhaisesti sinua hän kohteli, ihan varmaan soi liki korvia. Otan osaa. Nyt sulla kaikki näköjäs hyvästi. Rauhaa!Siellä vaan taas Joku Katkera mieltään purkaa. Tuli pitämään tuollaista kirjaviisauskuolutusta nasevalle kirjoittajalle. Kateuttako lienee.
- Kallisen lukija
Nyt on ilmestynyt uusi ja tosi hyvä kirja Yrjö Kallisesta ja hänen ajattelustaan! Se on Matti Salmisen teos "Yrjö Kallisen elämä & totuus" (Like kustannus Oy 2011). Kun sen lukee, moni asia kirkastuu. Mikä on ihmisen osa tässä mutkikkaassa elämässä ja sirpaleisessa maailmassa? Suosittelen tätä, kun itse kukin etsimme tärkeysjärjestyksiä ja mieltä elämään.
- jaa, vai niin
Kallisen lukija kirjoitti:
Nyt on ilmestynyt uusi ja tosi hyvä kirja Yrjö Kallisesta ja hänen ajattelustaan! Se on Matti Salmisen teos "Yrjö Kallisen elämä & totuus" (Like kustannus Oy 2011). Kun sen lukee, moni asia kirkastuu. Mikä on ihmisen osa tässä mutkikkaassa elämässä ja sirpaleisessa maailmassa? Suosittelen tätä, kun itse kukin etsimme tärkeysjärjestyksiä ja mieltä elämään.
Mitä tekemistä kirjoituksellasi on vuoden 2008 ketjuun?
Olisithan sen voinut tehdä omana juttunasi. Hei, tuuleeko,,, - ?====?
jaa, vai niin kirjoitti:
Mitä tekemistä kirjoituksellasi on vuoden 2008 ketjuun?
Olisithan sen voinut tehdä omana juttunasi. Hei, tuuleeko,,,Uudistuksen myötä on monesti koko etusivu ikivanhoja ketjuja täynnä.
Ei jokainen ole niin tarkka, että nuuhkii, milloin alloitus on tehty. Itse kyllä sen aina tarkistan.
Mikä ihme siis, että joka vastaa? - ...
Pakko kommentoida.
Siis pakko kommentoida, Teosofistit on maassa harvinaista tavaraa. Ja Ykä oli, niin omituiselta, kuin se kuullostaakin, alunperin demari :D
Niin se maailmankuva muuttuu aikojen kuluessa. Nyt kuljetaan sukkahousut päässä ennen vaaleja, tai jotain.
=DW=
- vaan minkälaisia
Minusta epäluuloisuus ja varuillaanolo on hieman eri asia kuin vihaaminen. Nuo kaksi asiaa ovat lajin säilymiselle perusjuttuja ja siksi kannamme niitä mukanamme oli vuosituhat mikä tahansa.
En tiedä, kykenevätkö muut lajit vihaamaan - en usko kuitenkaan. Viha edustaa pelkoa jostakin tai jotakin kohtaan. Kun pelkää eikä tiedä tai halua tunnustaa mitä pelkää, paha olo toteutuu vihana. Siksi vihaaminen on helppoa. Ainakin helpompaa kuin rakastaminen, jonka vaikeudesta on kirjoitettu ja laulettu enemmän kuin vihaamisen helppoudesta.
Kyllä ihminen on edelleen alkukantainen olento siltä osin,että tuntee vierasta kohtaan epäluuloisuutta. Sen sijaan pitkälle kehittynyt kyetessään voimakkaaseen tunne-elämään ja -elämyksiin, joita edustavat myös vihantuntemukset.
Noh,onhan meillä edessä taas kohta vuoden kohokohta, jolloin näennäisesti toivotellaan hyvää, mutta tehdään pahaa. Joulun kaksinaamaisuudessa on ihmisen kuva.- Oskari
Mutta tuo, että viha edustaa pelkoa. Jos tulee vaikka pahoin petetyksi, jokainen siitä saa vihan-tunteita. En tiedä missä kohtaa siinä tulee pelko.
Sen ymmärrän, että sukuvihassa, rotuvihassa kansojen välisessä vihassa, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle, niihin liittyy pelkoa.
Sitten vihanpito voi alkaa mitättömistä asioista, saaden käsittämättömän suuret mittasuhteet, miten siinä se pelko, se tieten kasvaa samalla. - Tase pappa
Oskari kirjoitti:
Mutta tuo, että viha edustaa pelkoa. Jos tulee vaikka pahoin petetyksi, jokainen siitä saa vihan-tunteita. En tiedä missä kohtaa siinä tulee pelko.
Sen ymmärrän, että sukuvihassa, rotuvihassa kansojen välisessä vihassa, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle, niihin liittyy pelkoa.
Sitten vihanpito voi alkaa mitättömistä asioista, saaden käsittämättömän suuret mittasuhteet, miten siinä se pelko, se tieten kasvaa samalla.Viha,kateus ja pelko ovat veljeksiä. Ne ruokkivat toinen toistaan.
On vaikeaa olla kadehtimatta naapuria joka saa syödäkseen ja juodakseen yllin kyllin,jos itse on,lapsineen,nälkään ja janoon kuolemassa. Sitten tulee pelko siitä,josko koko perheen pitää tuhoutua tähän kurjuuteen,josta ei näytä olevan mitään muuta ulospääsyä. Silloin yrittää ottaa väkisin osansa. Kun kadehtiminen ei auta,siitä syntyy viha parempiosaista kohtaan. Eihän enää ole mitään menetettävää. Viha,yhdessä pelon kanssa,on ilmeisestikin se voima,joka panee ihmisen toimimaan jollakin tavalla.
Tämä sama pätee kansakuntienkin kohdalla. - Oskari
Tase pappa kirjoitti:
Viha,kateus ja pelko ovat veljeksiä. Ne ruokkivat toinen toistaan.
On vaikeaa olla kadehtimatta naapuria joka saa syödäkseen ja juodakseen yllin kyllin,jos itse on,lapsineen,nälkään ja janoon kuolemassa. Sitten tulee pelko siitä,josko koko perheen pitää tuhoutua tähän kurjuuteen,josta ei näytä olevan mitään muuta ulospääsyä. Silloin yrittää ottaa väkisin osansa. Kun kadehtiminen ei auta,siitä syntyy viha parempiosaista kohtaan. Eihän enää ole mitään menetettävää. Viha,yhdessä pelon kanssa,on ilmeisestikin se voima,joka panee ihmisen toimimaan jollakin tavalla.
Tämä sama pätee kansakuntienkin kohdalla.ruokkii vihaa. Tulevaisuudessa ennustetaan, että ruuasta, vedestä ja öljystä, tai enemmän niiden puutteesta tulee sotia.
Aihe tähän aloitukseen tuli Kelan lehdestä, jossa oli juttu otsikolla, vihan hedelmät.
Taitaa olla niin, että yhteistä syytä ei vihan tunteelle ole.
Kyllä varmaan viha, kateus ja pelko ovat veljeksiä, miten ne sitten kenenkin mielessä sekoittuvat ja mikä jää vahvimmaksi.
Ja se on yksilöstä kiinni, miten vihan pystyy suhteuttamaan elämään, toivon mukaan niin, ettei siitä tule elämää hallitseva tunne. - demeter
Oskari kirjoitti:
ruokkii vihaa. Tulevaisuudessa ennustetaan, että ruuasta, vedestä ja öljystä, tai enemmän niiden puutteesta tulee sotia.
Aihe tähän aloitukseen tuli Kelan lehdestä, jossa oli juttu otsikolla, vihan hedelmät.
Taitaa olla niin, että yhteistä syytä ei vihan tunteelle ole.
Kyllä varmaan viha, kateus ja pelko ovat veljeksiä, miten ne sitten kenenkin mielessä sekoittuvat ja mikä jää vahvimmaksi.
Ja se on yksilöstä kiinni, miten vihan pystyy suhteuttamaan elämään, toivon mukaan niin, ettei siitä tule elämää hallitseva tunne.Monelta kantilta on vihaa katseltu. Mutta mites itseviha ? Onko se ihan p:stä? Joku vihatutkija kirjoitti, että pohjimmiltaan kaikki viha on itsevihaa. Kyllä minä ainakin suutun myös itselleni. Ellen osaa, jaksa, ymmärrä. Joskus voin tietty syyttää muita, mutta yleensä syytös tulee bumerangina takaisin. Ainakin
ristiriitatilanteissa syy on yhtä paljon itsessä kuin toisessakin. Vaikka
enemmänhän se on aina siinä toisessa... )) - ---
demeter kirjoitti:
Monelta kantilta on vihaa katseltu. Mutta mites itseviha ? Onko se ihan p:stä? Joku vihatutkija kirjoitti, että pohjimmiltaan kaikki viha on itsevihaa. Kyllä minä ainakin suutun myös itselleni. Ellen osaa, jaksa, ymmärrä. Joskus voin tietty syyttää muita, mutta yleensä syytös tulee bumerangina takaisin. Ainakin
enemmänhän se on aina siinä toisessa... ))Vastanneekohan tuo 3 vuotta sitten viestitellyt?
- demeter
demeter kirjoitti:
Monelta kantilta on vihaa katseltu. Mutta mites itseviha ? Onko se ihan p:stä? Joku vihatutkija kirjoitti, että pohjimmiltaan kaikki viha on itsevihaa. Kyllä minä ainakin suutun myös itselleni. Ellen osaa, jaksa, ymmärrä. Joskus voin tietty syyttää muita, mutta yleensä syytös tulee bumerangina takaisin. Ainakin
enemmänhän se on aina siinä toisessa... ))Pari vuotta vierähti tuota kysymystä miettiessä, mutta täytyy sanoa, että viisaita puhuivat palstalaiset silloinkin... Oikein mielelläni luin ketjua läpi.
- jocus*
demeter kirjoitti:
enemmänhän se on aina siinä toisessa... ))"Kun syntyy antagonismi (vastakkaisuus; ristiriita), joko yksilöllinen tai kollektiivinen - ihmisen ja ihmisen, ryhmän ja ryhmän, kansan ja kansan - välillä, niin projisoimme oman varjominämme synkän ja vastenmielisen sisällyksen vastustajaamme, näemme vihollisessamme ruumiillistuneena kaiken sen pahan ja alhaisen, jota olemme oppineet inhoamaan."
Eikö tuossa Kallisen sitaatissa ole nyteitä kysymykseesi? Ihmisen, jolla itsellään ei ole negatiivisia tunteita, on vaikea nähdä niitä toisessakaan, eli ihminen heijastaa vihamieheensä omia ominaisuuksiaan. Kaikenkaikkiaan vihaaminen syö sisältä päin sitä, joka vihaa; vihan kohde ei vihasuhdetta välttämättä edes tiedosta tai ei siitä välitä.
Joku vanha viisas on kysynyt:
- Vihaatko häntä? Mitä pahaa olet hänelle tehnyt? - viha ja rakkaus?
--- kirjoitti:
Vastanneekohan tuo 3 vuotta sitten viestitellyt?
Hyvä kysymys ja ainakaan Hunkz, ei ilmoittanut tehneensä aloitusta täällä jo aikaisemmin, eikä tyrmännyt meidän jatkojuttuja.
Nythän on vihaa ilmennyt tuolla Lähi-Idässä aivan riittämiin. Tuskin me pystymme täältä heidän vihaansa ratkomaan, mutta omaa tiedostamatonta vihaa ainakin pystyn nyt käsittelemään uudestaan.
En edes kutsuisi sitä vihaksi, vaan kateudeksi ja itsellenikin jotenkin tunnistamattomaksi. Kuitenkin usein näin tämän ko. henkilön unissani hyvin ylimielisenä ja itseäni halveeravana.
Joku pakkomielle sai minut soittamaan hänelle noin 30-vuoden kuluttua ja ajattelin käydä keskusteluja painajaiseni takia. Hän olikin hyvin sairas, eikä jaksanut puhua paljon. En edes, onneksi, ehtinyt kertoa asiaani, sillä tunsin hänen äänestään, että elinaika on vähissä. Uneni ovat loppuneet, enkä usko että palaavat mieleeni. Niin suuri suru on hänen sairaudestaan..
- Homo Sapiens
Kyllä minä ainakin katselen epäluuloisena ikkunasta, jos pihalleni ilmestyy vieras ihan noin vaan, mutta en minä nyt heti ala vihaamaan tuota tuntematonta.
Vihaa tunnen asioita ja ihmisiä kohtaan, mutta tässä iässä ainakin olen yrittänyt parantaa tuon vihan tunteen siten, että hoidan ne asiat jotka vaan kykenen. No, ihmisten kohdalla minua on auttanut anteeksianto kummasti. Olen myös tosiaan todennut, että jos se vihantunne jää ilmaan ja kytemään niin sairastun itse.
Vielä lopuksi, ootteko joskus nähnyt tv:ssä, elokuvissa tai vaikka lehdessä, kun apina polttaa tupakkaa? Se on metkan näköistä; se ainakin on auttanut minuakin lopettamaan sauhutteluni.- ...
Jaa, toi tupakipolttovideo jäänyt näkemättä.
Mutta noin muuten. Mä olen saanut tarpeekseni kotiini tunkevista häiriköistä tsadissa.
Piru, joku heiluttelee ollain kotikoneella tehtyä lappua kaulassaan a väittää olevansa remonttifirmalla töissä. Otin yhteyttä remottifiramaan, ei ne tieneet kenestä kyse.
Jehovia laukkaa päntiönään ovella Vartiotorni-lehden kanssa.
Kakarat hyppii aidan yli "hakemaan palloa".
Vittu. mikään lehti kädessä, ei ole virallinen henkilötodistus, ei mikään printterillä tehty lätkä ole mikään henkilötodistus, eikä mikään lapsilta varastettu pallo ole mikään henkilötodistus.
Näitä on nykyään niin paljon. Joku pihalla, ovikello soi, menee katsomaan, kas, pihapöydälle kiireessä jätetty läppäri pöllitty. Tai joku tunkee "huoltomiehenä sisää, muka kattomaan jotain, ja kuinkas, missä lompakko?
Älä kattele epäluuloisena omalle pihalles, soita poliis, jos siellä joku hyppii luvatta, ilman kutsua.
=DW=
- sukuni on häikäilemä
Tulee tilanteita, jossa täytyy alkaa vihaamaan vaikka äitiä ja siinä lähimmäisiä. Oma suku tuli häikäilemättömäksi.
- mautonmau
Viha näyttää kiehtovan palstalaisia edelleen.
- Helppoväärätie
Kaikki ihmisen agressiot eivät ole viha-nimisiä mutta ne nimetään vihaksi koska ihmiset eivät tunnista omia tunteitaan, eivät osaa käsitellä niitä eivätkä selvittää miksi tuntevat niin kuin tuntevat. Näistä samoista syistä tartutaan aseisiin, se on paljon helpompaa kuin oman vaikean ja hankalan mielen maisemansa tutkailu.
- 2016....1
Vanhoja kirjoituksia sielläkö järki?
- rockaaja
Tämä ketju on paljon syvällisempi ja aihetta tutkiskelevampi kuin tuo tuore vihaketju. Vertailkaa
Niillä on tärkeysjärjestys, ensin aseet ja sitten vasta ihmisille ruokaa jos jää tuholta ja rahanpuutteelta.
Usein maissa jossa naisen asema on huono soditaan paljon.
Epäluuloinen ja varuillaan kannattaa vähän ollakin, liika luottavaisuus voi kostautua. Ei sitä ole pakko avoimesti näyttää, kun oppii tuntemaan niin oppii luottamaankin tai sitten ei.- vhimsf
Mua ainakin maailmassa on ainarasittanut joku perkeleelliseltä tuntuva ja kuulostava nussinnan ja hässinnän eetos, jota suureen ääneen pauhataan ja julistetaan
- suurimmalla osalla ihmisistä ei ikänäs ylikuormituksen vuoksi edes mitkään ihmisten perustarpeet ole edes missään ja minkäänlaisen hoidon piirissä
- riittävissä määrin - ei edes sairastuessa tai vammautumisessa yhteiskunnissa ja yhteisöissä - se mielestäni mahdollistaa ihan kaiken sorron ja ihmisarvon oikeuksien polkemisen niin lähipiirisssä kuin etäämmlläkin - toka juttu että pelkästään hyvillä saduilla ei kukaan elossa pärjää - ei edes uskonnoisa, kulttuureissaan ja politiikassakaan julkisen vallan maan asioiden hoidossa - juomapuoliaan korostaen tai edes kaupallisuudellakaan - toikin asia vastakkainasetteluna pojat ja tytöt - joku korostaa pelkkää sukupuolisuutta tai arvovaltakysymyksenä puhutaan vain ihmisist ja ihmislapsista - joita koskevat paitsi ihmisoikeudet - myös koulumaailman velvollisuudet, niin hyvissä kuin heikommissakin asioissa.
Myös koulumatkat mukaan lukien turvallisiksi ilman että isommat kiusaa pienempiään, Mun lastenlasten koulutaksia aikoinaan ylipitkällä koulumatkalla ajanut kiva rouva, josta kaikki lapset tykkäsivät, miehensä kanssa löytyi surmattuna kotoaan aikoinaan, mikä oli hirvittävä järkytys niin lapsille kui aikuisillekin.
Nykyajan ihmispetojen karseista konnantöistä julman raakoja näyttöjä kertynyt varmaan lähes kaikille ihmisille.
-
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022356- 1211964
- 921519
- 1381469
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741278- 1171276
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221230Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511107
- 381062