Mika vittu siinä on että huonon kelin sattuessa ennakoivasti ei saaada aurauskalustoa työhön kapasiteetistä ei varmaankaan ole pulaa.On taas surullista kuulla ihmishenkien menetyksistä jotka mahdollisesti olisi voitu välttää hyvällä tien talvikunnossa pidolla sellaisilla tie osuuksilla jossa on paljon raskasta liikennettä
ja tiedetään ongelma kohdat helpottaisi muita tiellä liikujia meillä nousiaisissa aurataan kun on lumimerkin kuva säätiedoituksessa mutta kun lunta todella sataa
ei auroja näy enne puolta päivää aura-autoja saa rahalla mutta kuka korvaa ihmishenkien menetyksen se ei ole rahalla korvattavissa
montako ihmishenkeä vielä tarvitaan ennen kuin se menee jonkun päättävan elimen aivoihin?
ei ennen kun se on oma tuttava tai lähimmäinen
JA SELITYKSEKSI EI RIITÄ SE ETTÄ EI OLE MÄÄRÄRAHOJA ps 5 vuotias on turhan nuori kuolemaan
ihmettelen
24
1542
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Peräät viestissäsi ennakoivaa aurausta ja sitä, että aurat olisivat töissä silloinkin kun lunta sataa. Just just...
Runsas suola auttaisi.- joskus menemään
ajonevoyhdistelmän kyytiin luulen että silmät aukee sen auraus ja liukkaudentorjunnan suhteen mutta kirjanoppineet ovatkin aivan oma sakkinsa
- Sohvatiikeri
joskus menemään kirjoitti:
ajonevoyhdistelmän kyytiin luulen että silmät aukee sen auraus ja liukkaudentorjunnan suhteen mutta kirjanoppineet ovatkin aivan oma sakkinsa
Huonolla kelillä on huono keli...
minusta vaan on kohtuutonta väittää, niin kuin aloittaja väitti, että auraajat laiskottelevat lumisateella.
Jokainen kuski ja laite on ulkona, eikä kaikkia lakisääteisiäkään taukoja pidetä. - kun alettin
Sohvatiikeri kirjoitti:
Huonolla kelillä on huono keli...
minusta vaan on kohtuutonta väittää, niin kuin aloittaja väitti, että auraajat laiskottelevat lumisateella.
Jokainen kuski ja laite on ulkona, eikä kaikkia lakisääteisiäkään taukoja pidetä.kilpailun keinoin hakemaan säästöjä tehoja ja ennenkaikkea sitä voittoprosenttia tienhoidosta mentiin kaseikkoon ja lujaa ainut joka voi kehua niillä säästöillä on tiehallinnon populaatio niin teettäjät kun tekijätkin ovat koko ajan lankulla tippuuko vai pysyykö pelissä mukana mikä on sitten sen ihmishengen arvo siinä pelissä ja jos niitä säästöjä tulee niin senhän pitäis näkyä parantuneena tienhoidontasona mutta kun asia taitaa olla päinvastoin
- Ei mitään lisättävää
kun alettin kirjoitti:
kilpailun keinoin hakemaan säästöjä tehoja ja ennenkaikkea sitä voittoprosenttia tienhoidosta mentiin kaseikkoon ja lujaa ainut joka voi kehua niillä säästöillä on tiehallinnon populaatio niin teettäjät kun tekijätkin ovat koko ajan lankulla tippuuko vai pysyykö pelissä mukana mikä on sitten sen ihmishengen arvo siinä pelissä ja jos niitä säästöjä tulee niin senhän pitäis näkyä parantuneena tienhoidontasona mutta kun asia taitaa olla päinvastoin
Asia on juuri näin kuin kirjoitat.Kilpailutus on syönyt työn laadun ajoväylien ja kevyenliikenteenväylien kunnossapitohommissa.
Urakoitsijoiden ei kannata pitää ajoväyliä ja pyöräteitä kuin juuri ja juuri ajettavassa kunnossa.
Urakat on vedetty niin tiukalle urakoitsijoilla. Ettei siitä jäisi firmalle yhtään mitään jos hoitaisi hyvin hommansa.
Mutta tuskin vanhaan hyvään aikaan on paluuta.Kaiholla muistelen sitä aikaa kun ei ollut mitään kilpailutuksia.
Valtio ja kunnat itse hoitivat ajoväylänsä erittäin hyvin.Työn laatu oli tuolloin ennenvanhaan kiitettävää. - myös mielenkiintoista
Ei mitään lisättävää kirjoitti:
Asia on juuri näin kuin kirjoitat.Kilpailutus on syönyt työn laadun ajoväylien ja kevyenliikenteenväylien kunnossapitohommissa.
Urakoitsijoiden ei kannata pitää ajoväyliä ja pyöräteitä kuin juuri ja juuri ajettavassa kunnossa.
Urakat on vedetty niin tiukalle urakoitsijoilla. Ettei siitä jäisi firmalle yhtään mitään jos hoitaisi hyvin hommansa.
Mutta tuskin vanhaan hyvään aikaan on paluuta.Kaiholla muistelen sitä aikaa kun ei ollut mitään kilpailutuksia.
Valtio ja kunnat itse hoitivat ajoväylänsä erittäin hyvin.Työn laatu oli tuolloin ennenvanhaan kiitettävää.miten ennen pidettiin kunnan ja valtion tiehoitajia laiskuuden perikuvina mutta näin se aika kuultaa muistot ja yleensä vainajiakin kehutaan kun he ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen
- Eläkkeellä oleva tiemestari
myös mielenkiintoista kirjoitti:
miten ennen pidettiin kunnan ja valtion tiehoitajia laiskuuden perikuvina mutta näin se aika kuultaa muistot ja yleensä vainajiakin kehutaan kun he ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen
Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään. - Sohvatiikeri
Eläkkeellä oleva tiemestari kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään.Nykyään syynätään Tiehallinnon suunnasta hyvinkin tarkkaan tärkeimpiä teitä: valtateitä ja erityisesti suolattavaa tieverkkoa.
On käytettävissä tutkaa, satelliittia tiesääasemaa, kameraa ja meteorologia. Ihan tasan varmasti nykyään ennakkosuolaus osuu tarkemmin paikalleen kuin 10v sitten. Suolausmäärätkin on ihan samoja tonneina, vaikka suolauskerrat on kaksinkertaistuneet. Enää ei heitetä säähän kuin säähän 30g/m2.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sivutiet on jätetty tarkoituksella vähemmälle.
Onnittelut muuten eläkeläisen asemasta. Vaikka tiemestarit ennen olivatkin "vailla tuosvastuuta", niin oli se sen verran stressaava ammatti, että suurin osa kuoli työn ääreen. - Eläkkeellä oleva tiemestari
Sohvatiikeri kirjoitti:
Nykyään syynätään Tiehallinnon suunnasta hyvinkin tarkkaan tärkeimpiä teitä: valtateitä ja erityisesti suolattavaa tieverkkoa.
On käytettävissä tutkaa, satelliittia tiesääasemaa, kameraa ja meteorologia. Ihan tasan varmasti nykyään ennakkosuolaus osuu tarkemmin paikalleen kuin 10v sitten. Suolausmäärätkin on ihan samoja tonneina, vaikka suolauskerrat on kaksinkertaistuneet. Enää ei heitetä säähän kuin säähän 30g/m2.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sivutiet on jätetty tarkoituksella vähemmälle.
Onnittelut muuten eläkeläisen asemasta. Vaikka tiemestarit ennen olivatkin "vailla tuosvastuuta", niin oli se sen verran stressaava ammatti, että suurin osa kuoli työn ääreen.Kiitosta vaan.Voin kyllä kertoa että vietän ansaittuja eläkepäiviä "vielä hengissä"))
Aika hyvin olet perustellut asioita.
Tärkeät päätiet hoidetaan hyvin vielä tänäkin päivänä.Mutta siihen se sitten jääkin.
Juuri nämä kevyenliikenteenväylät ovat tänäpäivänä se ongelma numero yksi.Ne jätetään yksinkertaisesti kokonaan hoitamatta.Ennen vanhaan kevyenliikenteenväylätkin kyllä hoidettiin vankalla ammattitaidolla. - asian huonosti
Eläkkeellä oleva tiemestari kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään.Tarkoitus oli tuoda julki,että vasta nyt kun se keltainen kalusto/henkilöstö on saatu pois tienpäältä,niin huomataan että hyvinhän he työnsä hoitivat. Mielestäni tienhoito urakkatarjouksissa pitäis aina kallein ja huom HALVIN heittää suoraan roskakoppaan. Leppoisia eläkepäiviä toivotellen
- kaikkiin
kuorma-autoihin aura pakolliseksi talvivarusteeksi. Olisivat tiet puhtaita.
- auraus
tuntuu olevan POP. Ilmoittaudun heti vapaaehtoiseksi, auraan kesä- ja heinäkuussa kaikki etelän tiet ja sen jälkeen elokuussa kaikki Pohjois-Suomen tien tiet valmiiksi, niin saa nämä uusavuttomat vaan ajaa..
- keliolosuteet
jos keliolosuhteet tiedetään niin minkä takia on tiellä 10 cm loskaa eikö sitä saada aurattua pois vai onko aurakuskit kotona nukkumassa ensisijaisesti on tärkeää saada loska pois jolla on sama efekti kuin vedellä kun rengas nousee vesi tai loska patjan päälle pito ja ohjattavuus heikkenee ja on suuri liirtovaara joka nyky aurauskalustolla pitäisi pyrkiä ennalta ehkäisemään
- konnar,,
eipä ne viitti aurakuskit oikiasti lähteä yöllä luistelemaan pimeään ja tuiskiseen sateeseen ku homman voi tehdä silloin kun normaali ihmiset menee töihin ja silloinhan siitä on jälleen kerran eniten haittaa.. huono keli ja aurat muun liikenteen seassa,,jo vain alkaa hiljaistakin vituttaan,, tähän vitun suomeen pitäs saada joku järki ihminen tuonne eduskuntaan apinoitten paikalle joka tekis selvät pelisäännöt.... ainahan se on niin kun vahinko sattuu niin sinua syytetään että arvioit väärin tilanteen ja olet taas rikollinen.. liian paljon uhreja teitten ala-arvoisesta hoidosta.. tämä on mionun mieli piteeni sanokoon nilikit [herrat ja liikenne vastaavat mitäå tykkää ]
- konnar,,
se vain on tämä meidän yhteis-kunta niin perseestä ja syvältä. säästetään ja taas säästetään mut ei vittu vie haittaa yhtään ku jossain lapin erämaassa palaa katuvalot yli uön.. tarkoitan esim.. rovaniemeltä kemin suuntaan 50km katuvalot jossa kulkee vain rekkoja yöllä.. en ole vuosien saatossa nähnyt yhtään jalankulkijaa yöllä jotka tarvis valoja..että eiköhän tästäkin irtoais vähäön eukkuja näille vitun ruikkuttajille jotka valittavat aina että ei rahat riitä.. eli lyhyesti oisko järkevää sammuttaa valot syvimmäksi yöksi.. ja siirtää näin nämäkin eurot sinne kunnossa pidon puolelle .. muuten suomen huonoimmat tiet ovat ehdottomasti kuusamossa ja tämä on fakta..
- ihmettelevä??
Miten naisen sukupuolielin liityy tienhoitoon?
- voin sanoa
että me ei nukuta silloin kun lunta sataa. Kaava menee näin: ennenkuin lunta on satamassa, tien pohjalle laitetaan suola, joka estää polantumisen. Auralla ollaan liikenteessä siitä lähtien kun lunta alkaa satamaan, ihan siihen pisteeseen, kun sade loppuu ja saadaan ns. paikat siistittyä: tarkoitan tien reunoja, linja-autopysäkkejä, levähdspaikat.
Tällähetkellä taitaa olla niin, että yhden auton linja on keskimäärin sellaisen 50-60km suunta. Poislukien moottoritien, jota lumisateen aikana hoidetaan kahdella autolla. Kovalla pyryllä se on valitettava tosiasia, että tie tukkeentuu perässä sitämukaan kun edestäsi pukkaat. Siltikin sielä painetaan menemään. Itsekin olin yksillä silmillä ennnen joulua 48h, sen jälkeen 10h unta ja taas 11h töitä, että paikat olivat puhtaat. Kun reitit ovat jaettu eri tekijöille, on hyvin mahdollista, ettei näe ajaessaan esim 150km matkalla yhtään aura-autoa, kun ne ovat voineet käydä juuri ennenkuin olet ajanut ohi, omalla "kääntöpisteellään".
Peräänkuulutan ihmisten järkeä ajaa huonolla kelillä. Älkää ajako auran perässä, lumi pöllyää. Antakaa auralle tilaa, se koukkii linja-autopysäkille ja heti takaisin tielle.
Miksi pitää ajaa sitä mitä taulussa lukee? Eikö ole helpompi ajaa kelin mukaan?
Todella loukkaavaa on tällainen puhe täällä aurakuskeista, jotka tekevät mahdolliseksi sen, että ylipäätään teillä päässään kulkemaan. Meilläkun on huolehdittavana auton hallinta, auran, suolainten ja muiden laitteiden käyttö yhtäaikaa -ja kaikista raskaimpana suojella nollatauluja jotka ajavat tuntematta pelkoa kelistä niin paljon, kuin kerkeää. Me kannamme huolta liikenteestäkin, ja joudumme väistelemään henkilöautoja, jotka ohittelevat keskisormet pystössä, tulevat keskellä tietä vastaan, kun yritämme keskiteitä saada puhtaaksi.
Lopettakaa uikutus. Menkää aurakuskin kyytiin, näette mitä se on.. ja itse olisin tyytyväinen seurasta, joka pitää minua hereillä, kun teen ympärivuorokausien töitä.- lakannut olemasta
ja tilalle on tullut suolakuski. Vanhanajan tienpitoa ei vaalita enää.
- päätellen
taitaa olla aika tiukka henkilömitoitus k.o urakassa
- aurakuski
päätellen kirjoitti:
taitaa olla aika tiukka henkilömitoitus k.o urakassa
Silloin oli ns poikkeustilanne. Normaalisti meillä hoitaa kaksi henkilöä kyseistä urakkaa.
- aurakuski
lakannut olemasta kirjoitti:
ja tilalle on tullut suolakuski. Vanhanajan tienpitoa ei vaalita enää.
Tienkäyttäjät ovat itse sen sillä tavalla halunneet, että talvellakin pitäisi olla kesäkeli.
Esimerkiksi etelässä, jossa pompitaan jatkuvasti ja - välillä, ei ole oikein mitään muuta mahdollisuutta, kuin suolata. Se on ikävää..ja meidän autot ruostuvat ihan samalla tavaslla kuin muidenkin tielläliikkujien -jos ei vielä pahemminkin. Pohjoisessa, jossa keli on kokoajan miinuksella, ei suolan kanssa pelleillä muutakuin alkusyksystä ja keväästä..se on siellä ihan minimaalista. Pohjoisessa onkin hyvä ajokeli, kun polanne on sopiva. Kitka on kohdallaan. Ja siellä tuntuu olevan järki siinä ajamisesakin. Paikalliset köröttelee kelin mukaan, esim 80km/h alueella mennään 60/70km h..siellä sitä kelin lukemista vielä osataan. Tieysti siellä sitten turistit vähöän sekoittaa pakkaa, kun ollaan totuttu tähän etelän meininkiin. Tuhatta ja sataa, kelistä huolimatta.
Aina on helppoa syyttää aurakuskia ja sille heristellä keskisormea.
Soittakaa suoraan tiehallintoon, ja reklamoikaa suolauksista. Kun aikansa valittaa niin eiköhän se siihen sitten lopu. Mutta tien kitkakin on sitten sen mukainen. - tienhoitajissa
aurakuski kirjoitti:
Silloin oli ns poikkeustilanne. Normaalisti meillä hoitaa kaksi henkilöä kyseistä urakkaa.
Vaan Tiehallinnossa joka on tehnyt aurakuskeista suolapaskan levittäjiä. Tällä hommalla on romahdutettu talviajon osaaminen Suomessa, koska kuvitellaan että kesäkeli kesät talvet.
Koska kilpailuletaan talvikunnossapidon suunnittelu? Äkkiä pois se Tiehallinnolta. - Aurakuskille
tienhoitajissa kirjoitti:
Vaan Tiehallinnossa joka on tehnyt aurakuskeista suolapaskan levittäjiä. Tällä hommalla on romahdutettu talviajon osaaminen Suomessa, koska kuvitellaan että kesäkeli kesät talvet.
Koska kilpailuletaan talvikunnossapidon suunnittelu? Äkkiä pois se Tiehallinnolta.Taidat nimimerkki aurakuski hoitaa juuri kolmostietä?
Jos vain aurattaisiin kolmostietä niin miten kolmostien nykyisellä liikenteellä sinen voisi mitenkään muodostua polannetta?
Kun ajaa lumikelillä suolaamatonta tietä lumisateella rekat tuntuvat kyllä pöllyyttävän lumen tiehensä. Suolauksen jälkeen lumi ei puhalla enää yli tien vaan jää märkään tienpintaan. - aurakuski
Aurakuskille kirjoitti:
Taidat nimimerkki aurakuski hoitaa juuri kolmostietä?
Jos vain aurattaisiin kolmostietä niin miten kolmostien nykyisellä liikenteellä sinen voisi mitenkään muodostua polannetta?
Kun ajaa lumikelillä suolaamatonta tietä lumisateella rekat tuntuvat kyllä pöllyyttävän lumen tiehensä. Suolauksen jälkeen lumi ei puhalla enää yli tien vaan jää märkään tienpintaan.Jep, vanha helsingintie hoidossa, tai pätkä siitä. Miten nuin oikeaan osuitki??
Ei siihen oikein polannetta pääse syntymäänkään, sen vuoksi, kun laitetaan suola alle. Pari talvea sitten, kun se paha lumimyrsky oli, arvioitiin väärin suolan tarve. "Alle" laitettiin liian vähän.
Se on ihan totta, että suolaamattomalla tiellä lumi juoksee reunoille, mutta se edellyttää sitä, että tienpinta on pakkasella ja sade kuiva.
Tänään kävin vuoron tekemässä niin en laittanut ollenkaan suolaa. Edellinen kuski oli laittanut alkuun jonkin verran. Keli mitä mainioin, linkkaripysäkilläki ku joutu kanssakulkijoita odottamaan niin pääsi lähtemään etuaura,sivuaura täynnä tavaraa ilman "siplatusta". Jos siihen nyt olisi laittanut suolan niin se ois voinu mennä liukkaaksi, ja se lumi mikä on ns kuivahkoa, olis muuttunu -ihanku sanoit, sohjoksi.
Siinä mielessä on ihanteellista, että meidät soitetaan aina töihin, itse ei tarvi kelitarkkailua tehdä. Suolamäärä kerrotaan, mikä laitetaan. Mutta kuitenki omaki järki on säilytettävä, ja neuvoteltava tarvittaessa "työnantajan" kans.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875