ihmettelen

vaan

Mika vittu siinä on että huonon kelin sattuessa ennakoivasti ei saaada aurauskalustoa työhön kapasiteetistä ei varmaankaan ole pulaa.On taas surullista kuulla ihmishenkien menetyksistä jotka mahdollisesti olisi voitu välttää hyvällä tien talvikunnossa pidolla sellaisilla tie osuuksilla jossa on paljon raskasta liikennettä
ja tiedetään ongelma kohdat helpottaisi muita tiellä liikujia meillä nousiaisissa aurataan kun on lumimerkin kuva säätiedoituksessa mutta kun lunta todella sataa
ei auroja näy enne puolta päivää aura-autoja saa rahalla mutta kuka korvaa ihmishenkien menetyksen se ei ole rahalla korvattavissa
montako ihmishenkeä vielä tarvitaan ennen kuin se menee jonkun päättävan elimen aivoihin?
ei ennen kun se on oma tuttava tai lähimmäinen
JA SELITYKSEKSI EI RIITÄ SE ETTÄ EI OLE MÄÄRÄRAHOJA ps 5 vuotias on turhan nuori kuolemaan

24

1507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Peräät viestissäsi ennakoivaa aurausta ja sitä, että aurat olisivat töissä silloinkin kun lunta sataa. Just just...

      Runsas suola auttaisi.

      • joskus menemään

        ajonevoyhdistelmän kyytiin luulen että silmät aukee sen auraus ja liukkaudentorjunnan suhteen mutta kirjanoppineet ovatkin aivan oma sakkinsa


      • Sohvatiikeri
        joskus menemään kirjoitti:

        ajonevoyhdistelmän kyytiin luulen että silmät aukee sen auraus ja liukkaudentorjunnan suhteen mutta kirjanoppineet ovatkin aivan oma sakkinsa

        Huonolla kelillä on huono keli...

        minusta vaan on kohtuutonta väittää, niin kuin aloittaja väitti, että auraajat laiskottelevat lumisateella.

        Jokainen kuski ja laite on ulkona, eikä kaikkia lakisääteisiäkään taukoja pidetä.


      • kun alettin
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Huonolla kelillä on huono keli...

        minusta vaan on kohtuutonta väittää, niin kuin aloittaja väitti, että auraajat laiskottelevat lumisateella.

        Jokainen kuski ja laite on ulkona, eikä kaikkia lakisääteisiäkään taukoja pidetä.

        kilpailun keinoin hakemaan säästöjä tehoja ja ennenkaikkea sitä voittoprosenttia tienhoidosta mentiin kaseikkoon ja lujaa ainut joka voi kehua niillä säästöillä on tiehallinnon populaatio niin teettäjät kun tekijätkin ovat koko ajan lankulla tippuuko vai pysyykö pelissä mukana mikä on sitten sen ihmishengen arvo siinä pelissä ja jos niitä säästöjä tulee niin senhän pitäis näkyä parantuneena tienhoidontasona mutta kun asia taitaa olla päinvastoin


      • Ei mitään lisättävää
        kun alettin kirjoitti:

        kilpailun keinoin hakemaan säästöjä tehoja ja ennenkaikkea sitä voittoprosenttia tienhoidosta mentiin kaseikkoon ja lujaa ainut joka voi kehua niillä säästöillä on tiehallinnon populaatio niin teettäjät kun tekijätkin ovat koko ajan lankulla tippuuko vai pysyykö pelissä mukana mikä on sitten sen ihmishengen arvo siinä pelissä ja jos niitä säästöjä tulee niin senhän pitäis näkyä parantuneena tienhoidontasona mutta kun asia taitaa olla päinvastoin

        Asia on juuri näin kuin kirjoitat.Kilpailutus on syönyt työn laadun ajoväylien ja kevyenliikenteenväylien kunnossapitohommissa.
        Urakoitsijoiden ei kannata pitää ajoväyliä ja pyöräteitä kuin juuri ja juuri ajettavassa kunnossa.
        Urakat on vedetty niin tiukalle urakoitsijoilla. Ettei siitä jäisi firmalle yhtään mitään jos hoitaisi hyvin hommansa.
        Mutta tuskin vanhaan hyvään aikaan on paluuta.Kaiholla muistelen sitä aikaa kun ei ollut mitään kilpailutuksia.
        Valtio ja kunnat itse hoitivat ajoväylänsä erittäin hyvin.Työn laatu oli tuolloin ennenvanhaan kiitettävää.


      • myös mielenkiintoista
        Ei mitään lisättävää kirjoitti:

        Asia on juuri näin kuin kirjoitat.Kilpailutus on syönyt työn laadun ajoväylien ja kevyenliikenteenväylien kunnossapitohommissa.
        Urakoitsijoiden ei kannata pitää ajoväyliä ja pyöräteitä kuin juuri ja juuri ajettavassa kunnossa.
        Urakat on vedetty niin tiukalle urakoitsijoilla. Ettei siitä jäisi firmalle yhtään mitään jos hoitaisi hyvin hommansa.
        Mutta tuskin vanhaan hyvään aikaan on paluuta.Kaiholla muistelen sitä aikaa kun ei ollut mitään kilpailutuksia.
        Valtio ja kunnat itse hoitivat ajoväylänsä erittäin hyvin.Työn laatu oli tuolloin ennenvanhaan kiitettävää.

        miten ennen pidettiin kunnan ja valtion tiehoitajia laiskuuden perikuvina mutta näin se aika kuultaa muistot ja yleensä vainajiakin kehutaan kun he ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen


      • Eläkkeellä oleva tiemestari
        myös mielenkiintoista kirjoitti:

        miten ennen pidettiin kunnan ja valtion tiehoitajia laiskuuden perikuvina mutta näin se aika kuultaa muistot ja yleensä vainajiakin kehutaan kun he ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen

        Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
        Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
        Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään.


      • Sohvatiikeri
        Eläkkeellä oleva tiemestari kirjoitti:

        Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
        Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
        Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään.

        Nykyään syynätään Tiehallinnon suunnasta hyvinkin tarkkaan tärkeimpiä teitä: valtateitä ja erityisesti suolattavaa tieverkkoa.

        On käytettävissä tutkaa, satelliittia tiesääasemaa, kameraa ja meteorologia. Ihan tasan varmasti nykyään ennakkosuolaus osuu tarkemmin paikalleen kuin 10v sitten. Suolausmäärätkin on ihan samoja tonneina, vaikka suolauskerrat on kaksinkertaistuneet. Enää ei heitetä säähän kuin säähän 30g/m2.

        Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sivutiet on jätetty tarkoituksella vähemmälle.

        Onnittelut muuten eläkeläisen asemasta. Vaikka tiemestarit ennen olivatkin "vailla tuosvastuuta", niin oli se sen verran stressaava ammatti, että suurin osa kuoli työn ääreen.


      • Eläkkeellä oleva tiemestari
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Nykyään syynätään Tiehallinnon suunnasta hyvinkin tarkkaan tärkeimpiä teitä: valtateitä ja erityisesti suolattavaa tieverkkoa.

        On käytettävissä tutkaa, satelliittia tiesääasemaa, kameraa ja meteorologia. Ihan tasan varmasti nykyään ennakkosuolaus osuu tarkemmin paikalleen kuin 10v sitten. Suolausmäärätkin on ihan samoja tonneina, vaikka suolauskerrat on kaksinkertaistuneet. Enää ei heitetä säähän kuin säähän 30g/m2.

        Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sivutiet on jätetty tarkoituksella vähemmälle.

        Onnittelut muuten eläkeläisen asemasta. Vaikka tiemestarit ennen olivatkin "vailla tuosvastuuta", niin oli se sen verran stressaava ammatti, että suurin osa kuoli työn ääreen.

        Kiitosta vaan.Voin kyllä kertoa että vietän ansaittuja eläkepäiviä "vielä hengissä"))
        Aika hyvin olet perustellut asioita.
        Tärkeät päätiet hoidetaan hyvin vielä tänäkin päivänä.Mutta siihen se sitten jääkin.
        Juuri nämä kevyenliikenteenväylät ovat tänäpäivänä se ongelma numero yksi.Ne jätetään yksinkertaisesti kokonaan hoitamatta.Ennen vanhaan kevyenliikenteenväylätkin kyllä hoidettiin vankalla ammattitaidolla.


      • asian huonosti
        Eläkkeellä oleva tiemestari kirjoitti:

        Sinun mielestäsi siis teiden kunnossapito on nykyään parempaa kuin ennen vanhaan.
        Jos näin on mielestäsi kyseinen asia.Niin perustele nyt sitten tuo asia.Että miksi tiet hoidetaan nykyään paremmin kuin ennen.
        Minun mielestäni asia on aivan päinvastoin.Ennen vanhaan kun valtiolla tai kunnalla ei ollut mitään tulosvastuita oli aikaa hoitaa tiet hyvin.Toisin on nykyään.

        Tarkoitus oli tuoda julki,että vasta nyt kun se keltainen kalusto/henkilöstö on saatu pois tienpäältä,niin huomataan että hyvinhän he työnsä hoitivat. Mielestäni tienhoito urakkatarjouksissa pitäis aina kallein ja huom HALVIN heittää suoraan roskakoppaan. Leppoisia eläkepäiviä toivotellen


    • kaikkiin

      kuorma-autoihin aura pakolliseksi talvivarusteeksi. Olisivat tiet puhtaita.

    • auraus

      tuntuu olevan POP. Ilmoittaudun heti vapaaehtoiseksi, auraan kesä- ja heinäkuussa kaikki etelän tiet ja sen jälkeen elokuussa kaikki Pohjois-Suomen tien tiet valmiiksi, niin saa nämä uusavuttomat vaan ajaa..

    • keliolosuteet

      jos keliolosuhteet tiedetään niin minkä takia on tiellä 10 cm loskaa eikö sitä saada aurattua pois vai onko aurakuskit kotona nukkumassa ensisijaisesti on tärkeää saada loska pois jolla on sama efekti kuin vedellä kun rengas nousee vesi tai loska patjan päälle pito ja ohjattavuus heikkenee ja on suuri liirtovaara joka nyky aurauskalustolla pitäisi pyrkiä ennalta ehkäisemään

      • konnar,,

        eipä ne viitti aurakuskit oikiasti lähteä yöllä luistelemaan pimeään ja tuiskiseen sateeseen ku homman voi tehdä silloin kun normaali ihmiset menee töihin ja silloinhan siitä on jälleen kerran eniten haittaa.. huono keli ja aurat muun liikenteen seassa,,jo vain alkaa hiljaistakin vituttaan,, tähän vitun suomeen pitäs saada joku järki ihminen tuonne eduskuntaan apinoitten paikalle joka tekis selvät pelisäännöt.... ainahan se on niin kun vahinko sattuu niin sinua syytetään että arvioit väärin tilanteen ja olet taas rikollinen.. liian paljon uhreja teitten ala-arvoisesta hoidosta.. tämä on mionun mieli piteeni sanokoon nilikit [herrat ja liikenne vastaavat mitäå tykkää ]


    • konnar,,

      se vain on tämä meidän yhteis-kunta niin perseestä ja syvältä. säästetään ja taas säästetään mut ei vittu vie haittaa yhtään ku jossain lapin erämaassa palaa katuvalot yli uön.. tarkoitan esim.. rovaniemeltä kemin suuntaan 50km katuvalot jossa kulkee vain rekkoja yöllä.. en ole vuosien saatossa nähnyt yhtään jalankulkijaa yöllä jotka tarvis valoja..että eiköhän tästäkin irtoais vähäön eukkuja näille vitun ruikkuttajille jotka valittavat aina että ei rahat riitä.. eli lyhyesti oisko järkevää sammuttaa valot syvimmäksi yöksi.. ja siirtää näin nämäkin eurot sinne kunnossa pidon puolelle .. muuten suomen huonoimmat tiet ovat ehdottomasti kuusamossa ja tämä on fakta..

    • ihmettelevä??

      Miten naisen sukupuolielin liityy tienhoitoon?

    • voin sanoa

      että me ei nukuta silloin kun lunta sataa. Kaava menee näin: ennenkuin lunta on satamassa, tien pohjalle laitetaan suola, joka estää polantumisen. Auralla ollaan liikenteessä siitä lähtien kun lunta alkaa satamaan, ihan siihen pisteeseen, kun sade loppuu ja saadaan ns. paikat siistittyä: tarkoitan tien reunoja, linja-autopysäkkejä, levähdspaikat.

      Tällähetkellä taitaa olla niin, että yhden auton linja on keskimäärin sellaisen 50-60km suunta. Poislukien moottoritien, jota lumisateen aikana hoidetaan kahdella autolla. Kovalla pyryllä se on valitettava tosiasia, että tie tukkeentuu perässä sitämukaan kun edestäsi pukkaat. Siltikin sielä painetaan menemään. Itsekin olin yksillä silmillä ennnen joulua 48h, sen jälkeen 10h unta ja taas 11h töitä, että paikat olivat puhtaat. Kun reitit ovat jaettu eri tekijöille, on hyvin mahdollista, ettei näe ajaessaan esim 150km matkalla yhtään aura-autoa, kun ne ovat voineet käydä juuri ennenkuin olet ajanut ohi, omalla "kääntöpisteellään".

      Peräänkuulutan ihmisten järkeä ajaa huonolla kelillä. Älkää ajako auran perässä, lumi pöllyää. Antakaa auralle tilaa, se koukkii linja-autopysäkille ja heti takaisin tielle.
      Miksi pitää ajaa sitä mitä taulussa lukee? Eikö ole helpompi ajaa kelin mukaan?

      Todella loukkaavaa on tällainen puhe täällä aurakuskeista, jotka tekevät mahdolliseksi sen, että ylipäätään teillä päässään kulkemaan. Meilläkun on huolehdittavana auton hallinta, auran, suolainten ja muiden laitteiden käyttö yhtäaikaa -ja kaikista raskaimpana suojella nollatauluja jotka ajavat tuntematta pelkoa kelistä niin paljon, kuin kerkeää. Me kannamme huolta liikenteestäkin, ja joudumme väistelemään henkilöautoja, jotka ohittelevat keskisormet pystössä, tulevat keskellä tietä vastaan, kun yritämme keskiteitä saada puhtaaksi.

      Lopettakaa uikutus. Menkää aurakuskin kyytiin, näette mitä se on.. ja itse olisin tyytyväinen seurasta, joka pitää minua hereillä, kun teen ympärivuorokausien töitä.

      • lakannut olemasta

        ja tilalle on tullut suolakuski. Vanhanajan tienpitoa ei vaalita enää.


      • päätellen

        taitaa olla aika tiukka henkilömitoitus k.o urakassa


      • aurakuski
        päätellen kirjoitti:

        taitaa olla aika tiukka henkilömitoitus k.o urakassa

        Silloin oli ns poikkeustilanne. Normaalisti meillä hoitaa kaksi henkilöä kyseistä urakkaa.


      • aurakuski
        lakannut olemasta kirjoitti:

        ja tilalle on tullut suolakuski. Vanhanajan tienpitoa ei vaalita enää.

        Tienkäyttäjät ovat itse sen sillä tavalla halunneet, että talvellakin pitäisi olla kesäkeli.

        Esimerkiksi etelässä, jossa pompitaan jatkuvasti ja - välillä, ei ole oikein mitään muuta mahdollisuutta, kuin suolata. Se on ikävää..ja meidän autot ruostuvat ihan samalla tavaslla kuin muidenkin tielläliikkujien -jos ei vielä pahemminkin. Pohjoisessa, jossa keli on kokoajan miinuksella, ei suolan kanssa pelleillä muutakuin alkusyksystä ja keväästä..se on siellä ihan minimaalista. Pohjoisessa onkin hyvä ajokeli, kun polanne on sopiva. Kitka on kohdallaan. Ja siellä tuntuu olevan järki siinä ajamisesakin. Paikalliset köröttelee kelin mukaan, esim 80km/h alueella mennään 60/70km h..siellä sitä kelin lukemista vielä osataan. Tieysti siellä sitten turistit vähöän sekoittaa pakkaa, kun ollaan totuttu tähän etelän meininkiin. Tuhatta ja sataa, kelistä huolimatta.

        Aina on helppoa syyttää aurakuskia ja sille heristellä keskisormea.

        Soittakaa suoraan tiehallintoon, ja reklamoikaa suolauksista. Kun aikansa valittaa niin eiköhän se siihen sitten lopu. Mutta tien kitkakin on sitten sen mukainen.


      • tienhoitajissa
        aurakuski kirjoitti:

        Silloin oli ns poikkeustilanne. Normaalisti meillä hoitaa kaksi henkilöä kyseistä urakkaa.

        Vaan Tiehallinnossa joka on tehnyt aurakuskeista suolapaskan levittäjiä. Tällä hommalla on romahdutettu talviajon osaaminen Suomessa, koska kuvitellaan että kesäkeli kesät talvet.

        Koska kilpailuletaan talvikunnossapidon suunnittelu? Äkkiä pois se Tiehallinnolta.


      • Aurakuskille
        tienhoitajissa kirjoitti:

        Vaan Tiehallinnossa joka on tehnyt aurakuskeista suolapaskan levittäjiä. Tällä hommalla on romahdutettu talviajon osaaminen Suomessa, koska kuvitellaan että kesäkeli kesät talvet.

        Koska kilpailuletaan talvikunnossapidon suunnittelu? Äkkiä pois se Tiehallinnolta.

        Taidat nimimerkki aurakuski hoitaa juuri kolmostietä?

        Jos vain aurattaisiin kolmostietä niin miten kolmostien nykyisellä liikenteellä sinen voisi mitenkään muodostua polannetta?

        Kun ajaa lumikelillä suolaamatonta tietä lumisateella rekat tuntuvat kyllä pöllyyttävän lumen tiehensä. Suolauksen jälkeen lumi ei puhalla enää yli tien vaan jää märkään tienpintaan.


      • aurakuski
        Aurakuskille kirjoitti:

        Taidat nimimerkki aurakuski hoitaa juuri kolmostietä?

        Jos vain aurattaisiin kolmostietä niin miten kolmostien nykyisellä liikenteellä sinen voisi mitenkään muodostua polannetta?

        Kun ajaa lumikelillä suolaamatonta tietä lumisateella rekat tuntuvat kyllä pöllyyttävän lumen tiehensä. Suolauksen jälkeen lumi ei puhalla enää yli tien vaan jää märkään tienpintaan.

        Jep, vanha helsingintie hoidossa, tai pätkä siitä. Miten nuin oikeaan osuitki??

        Ei siihen oikein polannetta pääse syntymäänkään, sen vuoksi, kun laitetaan suola alle. Pari talvea sitten, kun se paha lumimyrsky oli, arvioitiin väärin suolan tarve. "Alle" laitettiin liian vähän.

        Se on ihan totta, että suolaamattomalla tiellä lumi juoksee reunoille, mutta se edellyttää sitä, että tienpinta on pakkasella ja sade kuiva.

        Tänään kävin vuoron tekemässä niin en laittanut ollenkaan suolaa. Edellinen kuski oli laittanut alkuun jonkin verran. Keli mitä mainioin, linkkaripysäkilläki ku joutu kanssakulkijoita odottamaan niin pääsi lähtemään etuaura,sivuaura täynnä tavaraa ilman "siplatusta". Jos siihen nyt olisi laittanut suolan niin se ois voinu mennä liukkaaksi, ja se lumi mikä on ns kuivahkoa, olis muuttunu -ihanku sanoit, sohjoksi.

        Siinä mielessä on ihanteellista, että meidät soitetaan aina töihin, itse ei tarvi kelitarkkailua tehdä. Suolamäärä kerrotaan, mikä laitetaan. Mutta kuitenki omaki järki on säilytettävä, ja neuvoteltava tarvittaessa "työnantajan" kans.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1573
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1263
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      998
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe