Ruotsin päivittäistavarakaupoissa on yleistymässä järjestelmä, jossa asiakas itse on vastuussa ostostensa viivakoodien lukemisesta ja tavaroidensa maksamisesta erityislaitteiden turvin. Kauppaketjujen asiakaskortteihin perustuva järjestelmä on käytössä jo Ruotsin kahdessa suurimmassa kauppaketjussa, ja kolmas valmistelee parhaillaan sen käyttöönottoa
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/Asiakas hoitaa nykyisin my%F6s kaupan kassan ty%F6t/118366
asikas
65
5533
Vastaukset
- merkki erkki
Kyllä sitä on yritetty jo Suomessakin,
s-ryhmäm päivittäistavaramyymälöissä.
Muistaakseni oli vähän aikaan käytössä ainakin
Hyrylän s-marketissa ja jossain muualla keskisellä uudellamaalla.
Ei ollut kauaa.homma on ollu pitkään aikaan käytössä wal-martissa ja tescossakin. Simppeli systeemi, toimii, kyllä jokainen osais tehä ostoksensa laitteiden avulla. Tämä mahdollistais kans 24/7 aukioloajat kuten tescossa nykyään ;)
- TESCO???
Wa-aN kirjoitti:
homma on ollu pitkään aikaan käytössä wal-martissa ja tescossakin. Simppeli systeemi, toimii, kyllä jokainen osais tehä ostoksensa laitteiden avulla. Tämä mahdollistais kans 24/7 aukioloajat kuten tescossa nykyään ;)
Aijaa???
- tulee perässä.
Wa-aN kirjoitti:
homma on ollu pitkään aikaan käytössä wal-martissa ja tescossakin. Simppeli systeemi, toimii, kyllä jokainen osais tehä ostoksensa laitteiden avulla. Tämä mahdollistais kans 24/7 aukioloajat kuten tescossa nykyään ;)
Ei menne kauan, kun Kesko seuraa esimerkkiä.
- näion
Onhan se todella vanhanaikaista ja kallista pitää kassoja. Kassat ovat täysin turha ammattikunta. Minä ainakin siirryn heti sellaisen kauppaketjun asiakkaaksi jossa on itsepalvelu eikä kassoja istumassa hihnan toisella puolella.
Hinnatkin varmaan laskisivat, kun turhat kassat poistuisivat rasittamasta kaupan tasetta. Nykyinen tekniikka mahdollistaa kassattomat kaupat, joten jään innolla odottamaan niitä.- kljskdhfsh
Kassat ovat turhia, no mihin nämä "turhat" kassat menevät työhön kun heidän "turhaa" työpanostaan ei enää tarvita? Työttömyyskortistoonko työttömäksi, että voitaisiin todeta heidän kansalaisoikeutensakin aivan TURHAKSI?? Siellä työttömyyskortistossa nämä aivan turhat ihmiset loisisivat kaikkien vähemmän turhien hyväosaisten mieliharmiksi ja kiusaksi! On aivan lapsellista, utopistista kuvitella, että kassojen palkkojen poistuminen alentaisi hintoja! Hulluhan kauppias olisi jos sen tekisi! Yksikään yritys ei saneeraa tuoteitten hinnan laskun vuoksi vaan voiton maksimoinin tähden! Kyllä hyväosaisten pitäisi tämä tietää ja muistaa!! Sen pituinen se!
- LASKEEKIN
No ei todellakaan kannata luulla, että hinnat laskee. Ne ei tule laskemaan koskaan. Usko nyt hyvä ihminen se. Ihmettelen, että kuka mielummin asioi koneen, kuin ihmisen kanssa. Itse tekisin päinvastoin. Siirtyisin sellaiseen liikkeeseen josta saa palvelua.
- tsiisös.
kljskdhfsh kirjoitti:
Kassat ovat turhia, no mihin nämä "turhat" kassat menevät työhön kun heidän "turhaa" työpanostaan ei enää tarvita? Työttömyyskortistoonko työttömäksi, että voitaisiin todeta heidän kansalaisoikeutensakin aivan TURHAKSI?? Siellä työttömyyskortistossa nämä aivan turhat ihmiset loisisivat kaikkien vähemmän turhien hyväosaisten mieliharmiksi ja kiusaksi! On aivan lapsellista, utopistista kuvitella, että kassojen palkkojen poistuminen alentaisi hintoja! Hulluhan kauppias olisi jos sen tekisi! Yksikään yritys ei saneeraa tuoteitten hinnan laskun vuoksi vaan voiton maksimoinin tähden! Kyllä hyväosaisten pitäisi tämä tietää ja muistaa!! Sen pituinen se!
Suomessa on semmoinen käsitys, että mikään mikä työllistää ei voi olla turhaa. Ja onhan se kivaa, että ihmisillä riittää puuhasteltavaa. Ei muuta kun eduskunta keksimään lisää virkoja virastoihin, tilastointipäälliköitä, palkanlaskijoita, ja muita kopiokoneen napinpainajua. Saadaan suomeenkin täystyöllisyys. Ja armeijaan voidaan palkata ne, jotka eivät muualle sovellu. Lähetetään vaikka sudaniin taistelemaan. Ja työttömyyskorvauksiakaan ei enää tarvita, kun kaikille riittää töitä.
- kannatetaan
Kyllä minäkin saisin tehdä ostokseni rauhassa ja maksaa ilman myyjien kyttäilyä. Eiköhän myyjillekkin löydy kaupan alalta tuottavaa työtä.
- sdafklöjkdf
Vai on ne kassat turhia, taitaa pelkkä provo olla tää viesti kyllä mut kuitenkii rupes raivostuttaa.
Moni ihminen on ainakin minulle kassalla sanonut (varsinkin vanhukset) että maksaa mieluusti vaikka vähän enemmän hyvästä asiakaspalvelusta kuin että jos tulisi tällaiset laitteet. Ihan maailman paskin idea ikinä.
Miten maksu sujuu kun haluat maksaa käteisellä (monet vanhemmat ihmiset maksaa aina)? Voisit vähän vaikka extraa ottaa omaan taskuun sieltä lippaasta. Ja aika moni varmasti jättäisi osan maksamatta.
Tommoset kusipäät jotka ei arvosta tätä ammattia joutais saada kuritushuonetta 10 vuotta. Toisaalta jos ei siinä kassan takana tartteis istuu niin ei tarviis myöskään kuunnella juuri tuollaisten ihmisten marinaa joka hemmetin asiasta.
Mites sit kun on kysyttävää jostain kauppaan/tuotteeseen liittyvästä asiasta Noh, itehän senki sit varmaan osaa hoitaa..
Äsh, ihan sama, tuskin tällaisia laitoksia kuitenkaan tulee. - hyviä puolia
Kassajonot poistuisivat. Olisi se hienoa, kun ei tarvitsisi jonottaa kassajonossa paskalle haisevien tollojen perässä.
- tapahtuu
tsiisös. kirjoitti:
Suomessa on semmoinen käsitys, että mikään mikä työllistää ei voi olla turhaa. Ja onhan se kivaa, että ihmisillä riittää puuhasteltavaa. Ei muuta kun eduskunta keksimään lisää virkoja virastoihin, tilastointipäälliköitä, palkanlaskijoita, ja muita kopiokoneen napinpainajua. Saadaan suomeenkin täystyöllisyys. Ja armeijaan voidaan palkata ne, jotka eivät muualle sovellu. Lähetetään vaikka sudaniin taistelemaan. Ja työttömyyskorvauksiakaan ei enää tarvita, kun kaikille riittää töitä.
Sehän juuri se tarkoitus onkin saada täysi sota päälle et köyhät kyykkyyn vaan kunhan parempiosaisilla riittää puuhasteltavaa köyhien hyväksi taas kerran...
- pappa neuvoo
Älä ole naiivi. Tuon uudistuksen myötä hinnat tuskin alenevat. Ensinnäkin laitteitten hankinta (= tarpeellinen määrä koodin lukijoita) maksaa ja sitten pitää olla opastajat, jotka neuvovat asiakkaita niitten käyttöön. Hävikkikin varmasti kasvaa siirtymisen myötä jne. ruÅtsissa jos vaikka hävikki ei lisääntynytkän niin siä ei käy venalainen turisti, jonka tekemiin kupruihin ei edes poliisi enää suomesa puutu ellei saa tekijää "rysän päältä" kiinni. Lisää työttömyyttäkin se aiheuttaa tuollanen järjestelmä. Eli MINUN mielestä tuhoon tuomittu ajatus tuollainen maksa itse kassaan ja ota sopivasti vaihtorahaa takaisin.
- ErikH
Kuulut varmasti noihin jotka käyvät joka päivä asiakkaiden lompakoilla, eli olet viheliäinen myymälävaras. Kaikki mikä helpottaa varastamista on sulle vain plussaa, sut pitäis hirttää, tiedätkö mistä..roisto
- KauppiasJess
sdafklöjkdf kirjoitti:
Vai on ne kassat turhia, taitaa pelkkä provo olla tää viesti kyllä mut kuitenkii rupes raivostuttaa.
Moni ihminen on ainakin minulle kassalla sanonut (varsinkin vanhukset) että maksaa mieluusti vaikka vähän enemmän hyvästä asiakaspalvelusta kuin että jos tulisi tällaiset laitteet. Ihan maailman paskin idea ikinä.
Miten maksu sujuu kun haluat maksaa käteisellä (monet vanhemmat ihmiset maksaa aina)? Voisit vähän vaikka extraa ottaa omaan taskuun sieltä lippaasta. Ja aika moni varmasti jättäisi osan maksamatta.
Tommoset kusipäät jotka ei arvosta tätä ammattia joutais saada kuritushuonetta 10 vuotta. Toisaalta jos ei siinä kassan takana tartteis istuu niin ei tarviis myöskään kuunnella juuri tuollaisten ihmisten marinaa joka hemmetin asiasta.
Mites sit kun on kysyttävää jostain kauppaan/tuotteeseen liittyvästä asiasta Noh, itehän senki sit varmaan osaa hoitaa..
Äsh, ihan sama, tuskin tällaisia laitoksia kuitenkaan tulee.Vai ei tule!
Voit mennä kokeilemaan tuonne ikeaan.
http://www.iltalehti.fi/espoo/200812038698612_eo.shtml - säästölle
jakajia on, tuskin kerkee kuluttajan kukkaroon.
- että ihmiset osais käyttää??
hyviä puolia kirjoitti:
Kassajonot poistuisivat. Olisi se hienoa, kun ei tarvitsisi jonottaa kassajonossa paskalle haisevien tollojen perässä.
Kylläjhän ne kassat ruuhkautuisi, kun vanhemmat ihmiset yrittäisivät opetella käyttämään. saati jos tuotetta ei ole syystätai toisesta laitettu koneelle, tai viivakoodi on suttuinen ja kone alkaa huutamaan. uskon että selviät niistä pahantuoksuisista asiakkaista, käyttämällä kauppiasvetoisia kauppoja.
- että kaikki
muut työt on turhia kuin yrittäminen. Sehän on ainoa ammattikunta joka tienaa leipänsä itse. Mut tuskin monikaan yrittäjä suostuu tekemään toisten töitä. Itse en edes tankkaa itsepalveluasemalla, näin tuen myös työllisyyttä, ja pyrin säilyttämään omalla toimilla palvelut lähellä. Muutakin voi tehdä kuin urputtaa.
- Allu
että hinnat laskisivat. Laitteiden hankainta maksaa yrityksille ja sen maksaa kuluttaja ,jopa kaksinkertaisesti.Tänäkin päivänä moni pienyrittäjä (kauppias) kiroaa laitteiden kalleutta (korttipäätteet) ja kuitenkin pitäisi olla???
- just joo älytön väite
Oletko kokeillut?Kassa ei pelkästään rahasta vaan myös neuvoo asiakasta jotka usein eivät löydä haluamaansa tuotetta kertomalla mistä väliköstä sen löytää.Vain yksi esimerkki tuhansista kysymyksistä joita on mullekkin esitetty kassatyön ohessa.Eikä se todellakaan jää siihen että rahastaa on paljon muitakin töitä jotka pitää tehdä kassalla ollessa kun ei ole asiakasta.
Toiset on hitaampia ja toiset nopeita palvelemaan
usein käy niin ettei asiakas ehdi pakata ennen kun toinenkin hihna on täysi siinä sitten on eroteltava ostokset ettei mene sekaisin.
Kokeileppa kerran yhden päivän kassalla olemista huomaat että se ei ole niin helppoa kuin luulet.
30 vuotta kassalla ollut. - Itsekkin kassantäti
hyviä puolia kirjoitti:
Entäs sitten kun siihen kohdalle osuu ostoksiaan maksamaan joku mummo tai pappa (joilla kaikki tekniikka tuottaa suuria vaikeuksia) taikka humalainen (jolla kaikki motoriikka on heikkoa) niin siinähän tönötätte jonossa kun on omatoimimaksupääte tiltissä ja odotellaan paikalle henkilöä joka sen ehkä osaa korjata ja päättää sen kaupanteon :)
- laskisi
vaikka kassat poistetais niin ei hinnat laske vaan kesko yms siirtää hyödyn omien voittojen korottamiseen
- neiti kassalta
joo, se on todella vanhanaikaista saada jopa kassalta palvelua. missä aikakaudessa elät? onko sulla mitään käsitystä, mitä se kassa siellä työkseen muuta tekee ku palvelee sua? kuka laittaa sun röökit esille ja iltiksen luettavaksi? jos sun pullot ei mee automaattiin, kuka ne antaa sulle hyvityksenä, kun menet kysymään? automaattiko? onko kaikilla ihmisillä pankkikortti, jolla hommat hoituu automaatissa? mene kauppaan siihen aikaan ku ei oo jonoja, niin ei tarvi siitäkään valittaa. se hymy siellä vastapäätä ei maksa sullekaan mitään!
- beringinsalmi
Sinulla on aika ankea ajatus kassatyttöjä ja poikia kohtaan. Ja luuletko kauppiaiden antavan voittonsa asiakkaiden hyväksi? Sinä et taida tuntea kapitalistia. Ja oletko tietoinen kuinka paljon se uudistus ehkä maksaa? Sitten myös mökin muorit ja vaarit, miten he voivat toimia näitten uusien koneiden kanssa? Luottokelvottomat asiakkaat myös ovat vaikeuksissa, he eivät saa kortteja joilla tuo ostostapahtuma suoritetaan. Siis oli rahaa tai ei niin nälkäkuolema uhkaa. Miten sitten ravintolassa, maksat juomasi itse, mutta ei ole tarjoilijaa tai baarimikkoa jonka kanssa voisi keskustella. Mieti myös näitä äläkä tuijota tehokkuuteen.
..kaikenmaailman logistiikka yms. järjestelmät jotka sen hinnan nostaa mutta jos kerran haluatte kylmään maailmaan missä kone hoitaa,niin antaa mennä vaan..itse vaadin kaupassa palvelua..kerralla oikein vai mitä??
- kjkajhahgdfds
hyviä puolia kirjoitti:
Ei tarvitsisi haistella paskaa, no ei kyllä tarvitse haistella muutakaan!! Minä kyllä arvostan ex-työnatajaani, jonka yrityksessä oli kassajono ulos asti! Eräs " viisas" amerikkalainen insinööri sanoi hänelle: Minä tiedän kuinka pääset tuosta jonosta eroon! Työnantajani, viisas bisnesnainen vastasi: Hyvä herra, minä en halua tuosta jonosta eroon!! :D
- OOOOOON
neiti kassalta kirjoitti:
joo, se on todella vanhanaikaista saada jopa kassalta palvelua. missä aikakaudessa elät? onko sulla mitään käsitystä, mitä se kassa siellä työkseen muuta tekee ku palvelee sua? kuka laittaa sun röökit esille ja iltiksen luettavaksi? jos sun pullot ei mee automaattiin, kuka ne antaa sulle hyvityksenä, kun menet kysymään? automaattiko? onko kaikilla ihmisillä pankkikortti, jolla hommat hoituu automaatissa? mene kauppaan siihen aikaan ku ei oo jonoja, niin ei tarvi siitäkään valittaa. se hymy siellä vastapäätä ei maksa sullekaan mitään!
Kassat pidettävä. Miten siellä mummelit ja papparaiset sekoilisivat automaattejen kanssa - siinä sitä jonoa vasta syntyisikin. Kerrassaan pässin pään ajatus.
EHDOTUS: ennenmmin kassatiskeille pakkaajat - kulkisivat jonot nopeammin. Siirtykäämme jenkkiaikaan!! - ajatellut...
...että tuollaiset järjestelmät eivät ole mitään halpaa huvia, joten silloin voivat myös hinnat nousta...? En tosin väitä etteikö kassahlöiden palkoistakin jonkin moinen summa kerry, mutta onkohan laskettu kumpi tulee edullisemmaksi! Sillä isot kauppaketjut eivät ajattele työntekijöitä vaan tavoittelevat mahdollisimman suurta tulosta/voittoa, jotta osakkeenomistajat siten saisivat isommat osingot! Vaikka toisaalta asioilla on aina kaksi puolta...täytyyhän sitä kehitystä viedä eteenpäinkin.
- luottavainen
Ainakin mustalaiset tykkäis
- melkoista touhua
joo katselin kerran pari vuotta takaperin ruotsissa,
oli siinä melkoista touhua, kun halusivat ottaa pois jo lukulaiteeseen laitettua, ensin yrittivät kärryissä, mutta kun tavarat eivät mahtuneet, ottivat kaikki pois lattialle ja taasen uudet yritykset.
kyllä minä haluaisin sellaisen suomeen,
ehtisi ostamaan jäätöläkin ettei sula kotimatkalla, ja välttäisi kassajonot aina.- kassatäti
kyllä sitä jonoa kertyy varmasti itsepalvelu pisteeseenkin. Ja ehkä jopa pidempi, sillä kassalla oleva oppii muistamaan mistä löytyy minkäkin tuotteen viivakoodi. On myös paljon tuotteita joista pakkauksen viivakoodi rypyssä tai muuten lukukelvoton... sitten pitää näpytellä numerosarjaa.... moni tarvii siihen kenties lasit, etsitään niitä sitten laukuista tms. aikaa menee ja jonoja kertyy. Toki joka kaupassa voisi olla myös itsepalvelupiste, siten jokainen voisi itse päättää miten haluaa edetä =)
- quinna
Vakiomarketissamme Keski-Ruotsissa on ollut parisen vuotta järjestelmä, missä asiakas itse scannaa tavaráransa kasseihin ja lopulta jättää laiteen kassaan ja maksaa kassanhoitajalle.
Kilpaileva marketti aloitti jonkun verran myöhemmin ja otti käyttöön heti alusta alkaen täysin palveluttomat kassat. Scannaat itse ja maksat itse automaattiin.
Alussa tarkastuksia oli melko tiuhaan, mutta aina sen myötä, kun on todettu, että oikea on loppusumma, ovat vähentyneet yhteen - kahteen kertaan vuodessa.
Jonottaa ei tarvitse nykyään ollenkaan, ei edes juhlapyhien aattoina. Ihan hyvä järjestelmä. - Jurbuttaja
Helsingissä Vallilan S-Marketissa oli joskus kokeilussa tällainen systeemi. Tuotetta oli tosiaan vaikea saada pois, kun koodin oli kerran lukenut. Minäkin kannatin systeemiä aluksi, kunnes kerran pistokokeessa hinnat eivät syystä tai toisesta vastanneet toisiaan. Nelihenkisen perheen viikonlopun safkat yms ladattiin hihnalle myyjän ja vartijan katseiden alla ja muun jonon tuijottaessa. Mitään vikaa ei löytynyt. Ilmeisesti systeemiin jäi jotain muistiin minun ostokäyttäytymisestä, koska lähes joka kerta jouduin tyhjentämään ostokset hihnalle uudelleen lukua varten. Omalta kohdaltani käyttö loppui tähän tapaukseen.
- mekaanikko evp
Muistaakseni parisenkymmentä vuotta sitten amerikassa oli kokeilussa tämä malli. Siellä oli yksi kassanhoitaja viittä kassaa kohti. Hänen tehtävänä oli valvoa kassojen ja asiakkaiden toimintaa ja auttaa siinä.
Asiakas laittoi tuotteet hihnalla ean-koodi tiettyyn suuntaa ja laite luki ne, lopuksi asiakas käytti pankkikorttiaan lukulaitteessa ja sen jälkeen mikäli katetta oli pääsi ostamiensa tuotteiden kanssa ulos. Toteutuksena hyvin yksinkertainen ja edullinen asia.
Muistaakseni samoihin aikoihin kokeiltiin myös sitä, että tuotteet olivat kaapeissa josta asiakas valitsi tuotteen ja tuote tuli ulos asiakkaan pankkikortilla jollon myös veloitus tapahtui,hyvin vanha toimintamalli jo kolikkoautomaatteina. Mutta tämä onnistuu lähinnä kioskimallisessa myymälässä joissa ei ole vaakatuotteita.Ja nykyajan teknologian avulla varmaan jo kohtuullisen hintainen toteuttaa. - Ikeassa
...olen maksanut sellasella omatoimi kassalla ja mielestäni se oli tosi näppärä, ei tarvinnut jonottaa, koska sehän on tarkoitettu juuri sellasille asiakkaille joilla on vähän ostoksia, mutta hyvin toimi
- on kun ihmiset
Eivät osaa laskea? Ihmisten palkoista maksetaan kunnallisvero, jolla kunnalliset palvelut katetaan. Jos käytät sellasen myymälän palvelua, jossa ei ole henkilökuntaa, se surkastuttaa kunnantaloutta joka taas nostaa kunnallisveroa ja heikentää palvelua. Toden näköisesti sellanen ketju jolla moiseen on varaa, varmaankin ulkoistaa voittonsa muualle kuin hyödyntämällä omankuntasi palveluita, joka taas lisää paineita kunnallisveron nostoon. Jos taas käytät paikallisen yrittäjän palveluita, se raha jää suurimalta osin omalle paikkakunnalle kiertämään ja vaurastuttamaan kuntaa, ja paikallisia yrityksiä, ja sitä kautta myös itseäsi.Niin se vaan on.
- tiedätkö?
on kun ihmiset kirjoitti:
Eivät osaa laskea? Ihmisten palkoista maksetaan kunnallisvero, jolla kunnalliset palvelut katetaan. Jos käytät sellasen myymälän palvelua, jossa ei ole henkilökuntaa, se surkastuttaa kunnantaloutta joka taas nostaa kunnallisveroa ja heikentää palvelua. Toden näköisesti sellanen ketju jolla moiseen on varaa, varmaankin ulkoistaa voittonsa muualle kuin hyödyntämällä omankuntasi palveluita, joka taas lisää paineita kunnallisveron nostoon. Jos taas käytät paikallisen yrittäjän palveluita, se raha jää suurimalta osin omalle paikkakunnalle kiertämään ja vaurastuttamaan kuntaa, ja paikallisia yrityksiä, ja sitä kautta myös itseäsi.Niin se vaan on.
jos ulkolainen ketju myy tavaraa esim 10% halvemmalla, niin köyhän sumalaisen on pakko mennä ja ostaa, ei siinä ole varaa ajatella taloutta, kun on omasta ja perheen taloudesta kysymys, kyllä asia on näin, ruuat haetaan saksalaisilta, huonekalut ruotsalaisilta ja jotenkin pärjätään täällä köyhien sortovallan alla...
- mutta,
siinätapauksessa MINÄ hyödyn siitä, että teen kassantyöt eli vähintään koko ostosten loppusummasta -5%:n alennus. Muuten en tuohon kelkkaan lähde.
- Folio Mulder
Voipi mennä aikamoiseksi kaaokseksi niiden suhteen, jotka kaupoissa vielä töissä ovat tuon systeemin kanssa.
Voipi tavaraa lipsahdella ohi koodien nuin vaan. - mumina
määrä saattaisi lisääntyä.
Toinen puoli, miten maksaa jos ei ole pankkikorttia.
Sirukortila lienee, yksi lisämaksu (?) lisää asiakkaalel. - s:merkki
Kassat saavat niin olematonta palkkaa, ettei niiden poistaminen säästä rahaa kenellekään. Uusi järjestelmä maksaa sitäpaitsi maltaita. Ainoa hyöty on kassajonojen katoaminen.
Paras syteemi olisi se (jossakin jo kokeiltu) systeemi, jossa riittää, kun kärryt työnnetään portin läpi. Ja jos on se systeemi, kuin joissakin edistyneimmissä ketjuissa nykyisin, menee veloitus suoraan tililtä.- KASSAJONOT
Kylläpä on ihme kuvitelmia täällä. Miten ne kassajonot siitä lyhenee, jos joka mummo ja pappa tekee kassan työt itse. Kyllä se maksutapahtuma kestää ja kestää ja kestää ja kestää aina vaan kauemmin. Kyllä mä arvosta ihan palvelua..
- viis-senttinen
Minulla on ainoastaan kortti pankkiautomaatille. Työttömälle ja velkaantuneelle kun ei oikein myönnetä muuta. Tungenko viisisenttiset vastedes tuollaiseen lukijalaitteeseen vai laitetaanko asiakkaille kassakonekin.
tietenkin voi, Roomassa sama systeemi käytössä. normi kassoilla hullut jonot ja eteni hitaasti, omatoimi-kassat nopeita ja käteviä. Hirveest tulee vaan lisää työttömiä jos kaikki kassatädit korvataa koneilla :P
- Apina
Joo toi oliskin hyvä idea, ei tarttis maksaa jos ei huvittas ja mue ei taitais ainakaan huvittaa ;)
- se on arkipäivää
elgiassa itsekassaus toimii kahdella eri periaatteella:
1) Asiakas kulkee kaupassa skannerin kanssa ja skannaa kärryyn pistetyt tuotteet. Rahastus on sitten joko itsepalvelukassalla tai kassahenkilölle.
2) Kokonaan itsepalvelukassat. Tuote skannataan miehittämättömällä kassalla. Tavaroissa on varkauksien varalta tunniste, joka pyyhkiytyy kassan skannauksessa päältä pois. Ihan ilman valvontaa tämäkään järjestelmä ei näytä toimivan, vaan 3 - 4 automaattikassaa valvoo käytännössä 1 henkilö.
Transaktioon käytetty kokonaisaika on kummassakin järjestelmässä sama. Käsiskanneri tuntuu nopeammalta, koska "työ" jakautuu tasaisemmin ostosten ajalle. - *z-mies
Typerää. Erittäin typerää. Ihmiskontaktien vähentyminen ei ole millään tavalla hyväksyttävää. Yhteiskunta oireilee koko ajan entistä pahemmin systemaattisen mielenterveystyön alasajon, poliisien resurssien vähentymisen, yms takia.
Nyt yhteiskunnan on todellakin pidettävä huolta siitä, että jotkut ihmiset eivät menetä kenties päivän ainoaa ihmiskontaktiaan! Yksi hymy kaupan kassaneidiltä voi pelastaa jonkun päivän ja jopa ihmishenkiä! - rinnat
miks tossa kuvassa on muijan rinnat?ällöä
- että näin...
ne on sormet joka pitää kiinni pankkikortista jota on vetämässä "lukijasta" läpi.
- Jassu90
Tutustu naisen anatomiaan ja sitten käsiisi. Niillä on paljon eroa.
- niin sopii mulle!
S-marketissa oli joskus tollanen systeemi, mut ei ne antanut itsepalvelualennusta, niin en vaivautunut.
- skannerit kaikille
Erittäin hyvä idea!
Tulevaisuudessa EI tarvita enää myyjiä/kassahenkilöitä vaan kauppias ITSE, joka kauppaa pyörittääkin tekee YKSIN kaikki hommat! 24/7 viikossa! Mitä ihmettä siellä enää ketään ulkopuolista tarvitaan jaloissa pyörimässä. Ja jos tulee menoo niin lappu luukulle: Olen poissa 15min! Kaupassa ei pyöri enää kuin ostavia ja maksavia asiakkaita ja kaikki hoituu! Kauppias itse täydentelee hyllyjä 24h/vrk, koska nyt hänellä on siihen aikaa. Ei tarvi vahtia laiskaa henkilökuntaa! Ja kun hoitaa tilaukset itse niin kaikki hoituu taatusti oikein ja tavaraa riittää eikä loppua näy! Nythän ei tarvi PAMin enää neuvotella aukioloajoista eikä palkoista, koska kauppiashan on se joka aukioloajat on itse halunnut ja palkkakulut ovat kerrankin NOLLA! Ja hiljaisina aikoina kauppias voi ottaa torkut takahuoneessa ja eihän kauppias enää asuntoakaan tarvi koska asuu kaupassa! Bravoo!VAPAUS myyjille orjuudesta, vihdoinkin! - siksi ei meillä käytössä
Millä tavalla kyseisenlaisessa järjeltelmässä lopulta estetää tuotteiden varsataminen,
jos pistokokeitakaan ei tehdä kuin välillä, va varsinkin jos tällaisia tarkastuksia ei kaikille avoimessa järjestelmässä tehdä lainkaan?Ehkä tulee jokin viivakoodin lukijaan perustuva hälytys järjestelmä tai vastaavaa. Nyt on valvontakamerat jokaisella kassalla ja niitä kattelemassa vartijat.
- siksi ei meillä käytössä
Korjaus: Millä tavalla kyseisenlaisessa järjestelmässä lopulta estetään tuotteiden varataminen,
jos pistokokeitakaan ei tehdä kuin välillä, varsinkin jos tällaisia tarkastuksia ei kaikille avoimessa järjestelmässä tehdä melkein lainkaan (verrattuna aiemman kirjoittajan mainitsemassa Belgian järjestelmässä)?
Espoon Ikealla on ainakin itsepalvelukassoja 4kpl kokeilukäytössä. Täytyy myöntää että parin käytön jälkeen en enää normi kassalle siellä mene. Itse hoituu nopeammin koko kassa/maksutapahtuma. Tervetuloa vaan yleisemmäksi itsepalvelukassat.
- itsepalvelukassat kaikille
Ja myyjätkin pääsee vihdoin kunnon lomalle valtion ja yhteiskunnan tuella. Ja mikä parasta vapaat viikonloput! Ja illat töllätä telkkua ja käydä vaikka työviksen kursseilla! Ja kaupassakäynti hoituu nopeesti kun itse hoitaa kaupassa hommat ja jos sattuu että uni ei tule yöllä niin kauppaan vaan ostoksille JOS ei muuta tekemistä keksi!
- Kaupantätsy
Mikä siinä on,että suomalaisia niin kovasti tuo jonottaminen rassaa?? Toki se asiakas voi ne tavarat itseltään rahastaa ja jokusen minuutin päivästään säästää.
Ruokakorin hintaan se tuskin tulee vaikuttamaan. Laskiko esim. bensan hinta aikoinaan kun siirryttiin itsepalveluun tankkauksessa??
Samalla periaatteella voitaisiin itsepalveluun sitten siirtyä kaikilla aloilla,missä tarvitaan ihmistä palvelemaan :P
Myyjiä tuo tuskin tulisi pahemmin kaupoissa vähentämään,koska myyjän työhön kuuluu niin paljon muutakin kuin kassalla rahastaminen,mutta yksipuolistaisihan tuo työnkuvaa,kun ihmiskontaktit vielä entisestään vähentyisivät.- edistyksellisyys meilläkin
No me kuluttajat emme pysty vaikuttamaan asiaan. Liikevaihtoa täytyy saada ja tekniikkaa käyttää hyödykseen, ettei jäädä jälkeen. Huono puoli on taas työpaikkojen väheneminen.
- optimisti
Ties vaikka palvelukin paranisi kun kassat koulutetaan palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin muissa asioissa. Kuuluuhan kassan työhön muukin asiakaspalvelu kuin rahastaminen.
- jassu90
Suomessa kauppiaat perustelevat korkeita hintoja työvoimakustannuksilla. Nyt kun asiakas tekee kaupassa kaupalle kuuluvia töitä (rahastus), täytyy kai ottaa käyttöön itsepalvelumaksut sielläkin, pankeissahan käytäntö on jo. Tällä perusteella ensivuonna aleneva ruuan arvonlisävero ei ehkä sitten alennakkaan kaupan hintoja vaan pienentää taas vaihteeksi hinnankorotuspaineita.
- jake_85
Nykyään ei enään sais ketään olla töissä missään, kaikki pitää automatisoida, että yrityksille tulee mahdollisimman paljon voittoa ja pomoille voidaan maksaa miljoona optioita. Onhan meillä suomeen tulossa jo automaatti metrokin, jonka yhtydessä yksi ammattiryhmä kuolee taas pois, joten en ihmettelisi jos tänne tuo ruotsin malli kaupoista ajautuisikin. Itse ainakin haluan, että minua on konkreettisesti palvelemassa ihminen.
- jhjvbjhjh
ja halvemmalla, sen parempi. Minulle kaupassakäynti ei ole sosiaalinen tapahtuma vaan välttämätön paha.
Ei ne kassat työttömiksi jää, vaan pääsevät hakeutumaan kiinnostavampiin ja tuottavampiin töihin, sellaisiin, joissa tehdään muutakin kun vedetään tavaroita koodinlukijan edestä, kysytään bonuskorttia ja sanotaan hinta. Maailma on aina muuttunut. Nykyään kukaan ei kuitenkaan kaipaa kuokkimaan peltoa käsivoimin, poimimaan puuvillaa tai korjaamaan satoa. Monikaan ei haluaisi viedä liukuhihnarobotilta sen tylsää ja puuduttavaa työtä, vaikka kyllä sitä robottien tuloa joskus pelättiin. Ihmiset siirtyvät muihin palveluihin ja mielekkäämpiin töihin. Vaikka vanhoja työtehtäviä katoaa, uusia tulee lisää.
Voithan sä vaatia ja saada henkilökohtaista palvelua, käsintehdyn auton ja vaikka neulalla käsin ommeltuja vaatteita, mutta niistä sun sitten pitää maksaa tietenkin enemmän.
- Kuka näitä keksii
Sen huomaa jo pankkiautomaatilla, ettei mikään ole toisille liian helppoa. Muutama hassu nappi, joiden painamiseen menee monta minuuttia.. Oota ny jossai marketissa sitte ku toiset mallailee niitä viivakoodejaan siihe lukijaan ja ettii oikeita nappeja. Ei toimi nevö!
..koska mä oon Riki Sorsan veli! - koko kaupat
On niin, että uudistus lähtee jossain vaiheessa juuri tuohon suuntaan. Ensin itse vedät viivakoodit ja hoidat maksun, kohta tästä, ei mene kovin kauan RFID tekniikka tullee korvaamaan viivakoodit, jolloin voit suoraan keräillä tavarat ostoskasseihin ja portti lukee keräilemäsi tavarat ja hoidat maksun.
Mutta nämä säästävät vain vähän lopulta. Kun aika on valmis, niin internetpohjaiset kauppapaikat tulevat varmasti yleistymään. Pääset 3D virtuaalikauppaan ja keräilet sieltä hyllyiltä haluamasi tuotteet yms. samalla saat, jos haluat kaiken mahdollisen tuoteinformaation haluamastasi tuotteesta ja vaikka mitä kaikkea siitä voi valmistaa, reseptit.
Suomessa on noin 3000 päivittäistavarakauppaa, näistä noin 90% hallitsevat Kesko, S-ryhmä ja Tradeka. Loppuja muutama "villi" ja Lidl. Siis kovin montaa toimijaa ei ole. Joten kilpailulle olisi sijaa. Ainoana ongelmana tässä tulee logistiikka. Mutta tätä ongelmaa liioitellaan, aivan mainiosti voidaa rakentaa, Postin (Itellan) ja vaikkapa roskienkuljetuksien tapaisia järjestelmiä. (esim. lukolliset kylmiöt / pakastimet) talonyhtiöiden pihaan, vähän samaan malliin kuin roskakatokset, isoimpien firmojen yhteyteen yms. Tässä logistiikkakeskuksissa tapahtuisi keräily ja tämän jälkeen jakelu, tämä voisi lisätä kilpailua ainakin virtuaalikauppapaikoissa. Tämä vähentäisi ehdottomasti yksityisautoilua, ekologisesti tehokkaampaa, lapsiperheet ja jopa vanhukset (opetettava / tuettava käyttöä) on huomattavasti helpompi asioida. Pystytään asumaan pitempää kotona.. Joten en kovin montaa negatiivista asiaa tässä näe..
Että tälläistä pähkäillyt..
-Ollin oppivuodet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4173598Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181612- 1141432
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n851399Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991358Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591316- 501236
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi891159Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331027- 39950