Tässä nyt tulokseni mittauksesta kun lupasin sen tällä palstalla kertoa. Eli "normaali ruokatorven manometrialöydos" sekä "Normaali ruokatorven 24 tunnin ph-nauhoituslöydös.Löydös ristiriidassa potilaan vahvojen oireiden kanssa joten harkinnan mukaan voi tutkimuksen vielä myöhemminkin uusia". Toisin sanoen tutkimusten mukaan minulla ei ole refluksitautia!
kirurgi tosin sanoi että hänellä on pitkä kokemus tällaisista tutkimuksista ja hän ei aina luota täysin tulokseen varsinkin jos potilaalla on pitkään kestävät vaikeat oireet. Mittaustuloksista huolimatta hän saattaa harkita leikkausta. Minulle kirurgi ei kuitenkaan vielä suositellut leikkausta.Sovimme että tapaan hänet vuoden päästä uudelleen ja katsomme onko tilanne pahentunut. Kirurgi sanoi että koska olen nuori (27v.) saattavat oireet vielä tästä lievetäkin siksi ei kannata hätiköidä leikkauksen suhteen. Kysyin myös kirurgilta voiko kyseessä olla joku muu tauti, hän vastasi että minulla voi hyvinkin olla mahassa jotain muutakin vaivaa (ei kertonut tarkemmin mitä, mutta kuvittelisin että esim.ruuansulatushäiriöitä). Kirurgi sanoi että jos muutakin vikaa on , leikkaus saattaa jopa pahentaa mahavaivojani ja ei siksikään suosittele leikkausta.
Tätä lääkärin lausuntoa tukee tutkimus jonka löysin sattumalta netistä googlettamalla: http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo93400.pdf
Siellä puhutaan dysfagiasta. Eli jos henkilöllä on dysfagia, refluksileikkaus ei tuo parannusta oireisiin.
Puhuimme myös refluksilääkkeistä ja hän antoi minulle reseptin 2/3 halvempaan lääkkeeseen kuin nexium. Sanoi että vaikuttava aine on sama kaikissa refluksilääkkeissä, joten kannattaa kokeilla ettei tarvitse maksaa itseänsä kipeäksi kalliista lääkkeestä jos halvempikin tehoaa.Kokeileminen kannattaa! Sanoi myös että voin pitää välillä taukoja lääkityksestä.
Varasin äsken ajan oma-aloitteisesti funktionaaliselle lääkärille.Hän tekee mm. laajat verikoetutkimukset esim. eri vitamiini- ja hivenaineiden pitoisuuksista kehossa.
Tutkimuksen jälkeen on aika ravintoterapeutille, jota varten pitää pitää viikonajan ruokapäiväkirjaa. Ajattelin nyt kokeilla kaikki mahdolliset keinot saada nämä oireet kuriin,kerran minulla refluksitautia ei virallisesti ole!
Loppukevennykseksi haluan vielä sanoa sen mitä kirurgi tokaisi eli hän on törmännyt työssään siihen että varsin monilla nuorilla naisilla on näitä mahavaivoja,joihin ei tutkimuksista löydy mitään syytä. Toinen ikäryhmä on 60v. naiset. Minua jäi kiehtomaan tämä toteamus. Siinä olisi hyvä tutkimusaihe jollekin! :)
manometria ja ph-mittaus tulos
22
4709
Vastaukset
- miten liittyy?
Dysfagiahan tarkoittaa nielemisvaikeutta.
En täysin ymmärtänyt miten se liittyy sinun
tilanteeseesi ja muihin vatsavaivoihin.
Tarkoitatko ennemminkin dyspepsiaa
Muuten ihan ok artikkeli.- ketjun aloittajalta
Joo, anteeksi, tarkoitin dyspepsiaa..
Tarkentaakseni vielä, että en tiedä paljoakaan dyspepsiasta, mutta artikkelin luettuani sain selville, että tällainenkin diagnoosi on olemassa.
Funktionaalinen lääkärikäynti maksaa 100e ja ravintoterapeutti 60e. Ei mielestäni kovin paha, kun vertaa yksityisten lääkäreiden hintoihin. Funkt.lääkärin vastaanottoaika on 1h ja ravintoterapeutin 1h. Tätä ennen otetaan verinäyte labrassa.
En usko että he saisivat refluksitautini parannettua, mutta varmasti sieltä jotain apuja saa vaivojen kanssa kamppailuun. Mä oon ainakin tähän asti (2 vuotta ollut refluksit. diagnoosi)etsinyt itse tietoa syömisestä ja syönyt omalla mutu-tuntumalla lisäravinteita, joten asiantuntijoiden apu on enemmän kuin tervetullutta. - verrattuna
ketjun aloittajalta kirjoitti:
Joo, anteeksi, tarkoitin dyspepsiaa..
Tarkentaakseni vielä, että en tiedä paljoakaan dyspepsiasta, mutta artikkelin luettuani sain selville, että tällainenkin diagnoosi on olemassa.
Funktionaalinen lääkärikäynti maksaa 100e ja ravintoterapeutti 60e. Ei mielestäni kovin paha, kun vertaa yksityisten lääkäreiden hintoihin. Funkt.lääkärin vastaanottoaika on 1h ja ravintoterapeutin 1h. Tätä ennen otetaan verinäyte labrassa.
En usko että he saisivat refluksitautini parannettua, mutta varmasti sieltä jotain apuja saa vaivojen kanssa kamppailuun. Mä oon ainakin tähän asti (2 vuotta ollut refluksit. diagnoosi)etsinyt itse tietoa syömisestä ja syönyt omalla mutu-tuntumalla lisäravinteita, joten asiantuntijoiden apu on enemmän kuin tervetullutta.antioksidanttiklinkikoiden hintoihin -
muistaakseni ainakin 400e!
Muistathan että arvoit heidänkin suositukset kriittisesti. Homeopaatti ainakin suositteli
teittyjö aineita (en muista nimiä) mutta en
ostanut niitä.
Oliko sulla normaalitoimintoinen suolisto
vai oletko vatsavaivainen muutenkin? - kriittisesti
verrattuna kirjoitti:
antioksidanttiklinkikoiden hintoihin -
muistaakseni ainakin 400e!
Muistathan että arvoit heidänkin suositukset kriittisesti. Homeopaatti ainakin suositteli
teittyjö aineita (en muista nimiä) mutta en
ostanut niitä.
Oliko sulla normaalitoimintoinen suolisto
vai oletko vatsavaivainen muutenkin?kaikkeen, mutta olen ajattelut myös kokeilla erilaisia "hoitoja", jos jostakin löytäisi edes vähän helpotusta oloon. Avoimin mielin, mutta kriittisesti.
Funktionaaliselta lääkärilä haen lähinnä tietoja siitä, että onko minulla jonkun vitamiinin/hivenaineen ym. puutos, mikä aiheuttaisi vaikeampia oireita tai synnyttäisi mahdollisesti tulevaisuudessa lisää oireita. Olen syönyt jo puolitoista vuotta nexiumia ja minulla alkaa olla etenkin raudan imeytymisen kanssa ongelmaa. Tosin minulla on aina ollut alhainen hemoglopiini mutta ei näin alhainen kuin nyt.
Mielestäni mulla on ihan normaalikuntoinen suolisto. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana suolistoni toimii hyvin. Sitä ennen oli vuoron perään ummetusta ja ripulia. En itseasiassa kiinnittänyt siihen mitään huomiota ennen kuin refluksi puhkesi, joten tuota ongelmaa on voinut olla hyvinkin kauan. Mutta kuituja ja veden juontia lisäämällä olen saanut ummetusongelman pois.
Luulen että minulla myös stressi on yksi syy mikä lisää refluksinoireita. Olen jännittänyt lapsesta asti vatsallani. Vatsani tuntui olevan aina sekaisin kun oli jännä tilanne. Vanhempana se muuttui närästykseksi, mikä tosin meni ohi renniellä. Enää ei renniet auta..
- se yksi
arveltu syy miksi joillakin refluksileikatuilla
saattaa tilanne mennä leikkauksen
jälkeen huonompaan suuntaan (tosin harvoilla).
Täälläkin palstalla oli muutama alkuvuodesta.
Mukava että laitoit kuulumisiasi!
Käsittääkseni tuo on melko
yleistä, että mittaus näyttää "normaalia" -
sehän ei tosiaankaan näytä kuin sen 24h.
Ainakin 4 eri lääkäriltä olen kuullut
saman. Joten se ei välttämättä tarkoita
sitä ettei refluksitautia ole -- mutta
sen tulokset antavat usein punaista/vihreää valoa
(kunnallisen puolen)leikkaukselle tai ei ...
Kannattaa toki kokeilla eri lääkkeitä - ihme, jos lääkärisi ei ole näitä halvempia vaihtoehtoja maininnut. Itse kallistun edelleenkin Nexiumin kannalle. Vaikutusmetodi
pitäisi olla kaikissa (happosalpaajissa)sama mutta käsittääkseni niissä on eri aineita ...
Tutkimusaiheita riittää tälläkin saralla kymmeniä mutta kuten aina tutkimusten parissa - mistä rahoitus??? Tosin täytyy todeta, että tällä alalla tehdään kylläkin kaikenikäisillä tutkimusta koko ajan mutta tuloksia täytyy seurata aktiivisesti alan julkaisuista tai esim seminaari/konferenssikoosteista ym. Kansainvälisten tutkimustulosten
näkyminen kotoSuomessamme käytännön lääkärityössä kestää ... Lääkäriltäsi jäi yksi ryhmä
mainitsematta :-) -- vaihdevuosi iässä olevat
naiset ...
Paljonko arvioit veritestien tulkinnan maksavan
(antioksid. klinikalla?)? Muistaakseni useita satoja euroja? Oliko täällä kellään muilla kokemuksia ravintoterapeuteista tai em testeistä? - artikkelista
5v vanha mutta ihan hyvä artikkeli.
Pari kohtaa jäi mietityttään:
- (loppulauseet)jos happosalpaajat eivät tunnu auttavan ennen leikkausta, ei leikkauksesta ole luultavasti hirveästi hyötyä ... (tai jotain vastaavaa)??
- kustannuspuoli:
lääkkeiden vuosikustannukset suoraan potilaalle (ei yhteiskunnalle) ovat 1000 - 2000e ??
Käytän Nexiumia 40 mg (kallein Suomessa) eikä vuosikustannukset ole suoraan potilaalle kuin alle 400e. Onko lääkkeiden hinta laskenut niinkin paljon tutkimusvuosien aikana?- kun kerroit tutkimustulokset
Itselläni juuri noin, mittaustulokset ok, jopa erittäin hyvät. Lääkäri sanoi vain että ei ole refluksia, ei leikata. Ei kysellyt oireita ei mitään. Kiitos ja ulos. Tässä nyt sitten pähkäilen tuntemuksieni kanssa...
- jaazaa
kun kerroit tutkimustulokset kirjoitti:
Itselläni juuri noin, mittaustulokset ok, jopa erittäin hyvät. Lääkäri sanoi vain että ei ole refluksia, ei leikata. Ei kysellyt oireita ei mitään. Kiitos ja ulos. Tässä nyt sitten pähkäilen tuntemuksieni kanssa...
tähystetty?
Jos vatsa tähystetty, refluksi todettu, en jättäisi asiaa tuohon, mutta tämä on vain mun mielipiteeni.
Jotain apua nyt sentään pitäisi saada. - normaalit
jaazaa kirjoitti:
tähystetty?
Jos vatsa tähystetty, refluksi todettu, en jättäisi asiaa tuohon, mutta tämä on vain mun mielipiteeni.
Jotain apua nyt sentään pitäisi saada.Juu, tähystetty on, lievä gastriitti ja heliko, kaksi häätöä syöty. Mahaportti lievästi väljä. Ja ne mittaukset siis hyvät.
- jaazaa
normaalit kirjoitti:
Juu, tähystetty on, lievä gastriitti ja heliko, kaksi häätöä syöty. Mahaportti lievästi väljä. Ja ne mittaukset siis hyvät.
oli että vatsaportti löystynyt, käytettiin myös termiä "lievä". Tosin palleatyrä myös löytyi, ja samat tutkimukset mullakin ja tutkimuksien jälkeen sitten pohditaan leikkausta.
Helikoa mulla ei ollut.
Selkeätä ylärefluksivaivaa kuitenkin on, kurkkuvaivaa aika usein. - sulla
jaazaa kirjoitti:
oli että vatsaportti löystynyt, käytettiin myös termiä "lievä". Tosin palleatyrä myös löytyi, ja samat tutkimukset mullakin ja tutkimuksien jälkeen sitten pohditaan leikkausta.
Helikoa mulla ei ollut.
Selkeätä ylärefluksivaivaa kuitenkin on, kurkkuvaivaa aika usein.on ne mittaukset?
- jaazaa
sulla kirjoitti:
on ne mittaukset?
helmikuussa ja joku muukin koe siinä samassa, sitten muistaakseni mittauksien jälkeen viikon päässä kirurgille meno ja sitten päätetään kokeiden perusteella onko leikkauksesta minulle hyötyä vaiko ei. Mokomaa en ajattelisi jos ei olisi jatkuvaa kurkkukutinaa ja kurkkukivun tunnetta.
- kukaan kertoa
jaazaa kirjoitti:
helmikuussa ja joku muukin koe siinä samassa, sitten muistaakseni mittauksien jälkeen viikon päässä kirurgille meno ja sitten päätetään kokeiden perusteella onko leikkauksesta minulle hyötyä vaiko ei. Mokomaa en ajattelisi jos ei olisi jatkuvaa kurkkukutinaa ja kurkkukivun tunnetta.
mitä muita happoja kurkkuun saakka mahtaa nousta, sellaisia jotka eivät näy mittauksissa? Tulokset hyvät ja kurkkuoireet silti. Oireita ei minullakaan öisin, eikä heti aamusta vaan sitten pikkuhiljaa pitkin päivää kurkkukipua ja liman nousua. Välillä kaulalihasten kireyttä ja äänen käheyttäkin. Syödessä ei lainkaan mitään tuntemuksia, kurkunkaan puolella. Ihmeellistä on tämä välillä...
- jaazaa
kukaan kertoa kirjoitti:
mitä muita happoja kurkkuun saakka mahtaa nousta, sellaisia jotka eivät näy mittauksissa? Tulokset hyvät ja kurkkuoireet silti. Oireita ei minullakaan öisin, eikä heti aamusta vaan sitten pikkuhiljaa pitkin päivää kurkkukipua ja liman nousua. Välillä kaulalihasten kireyttä ja äänen käheyttäkin. Syödessä ei lainkaan mitään tuntemuksia, kurkunkaan puolella. Ihmeellistä on tämä välillä...
samoin kun mulla siis aivan nuo samat.
Oletko käynyt kurkkulääkärillä, onko hän diagnisoinut ylärefluksin? Mulle kertoi että ylärefluksia on.
Miten voikaan olla, kun mulla on kurkkuni just tuollainen kun kirjoitit.
Mulla kyllä on närästystä/röyhtäyksiä myös, mutta selvästi vähäisempänä kuin nuo kurkkujutut.
Kuinkahan tarkkoja nuo mittaukset sitten on?
Mulla siis manometria tehdään ja se mittaus, helmikuussa. - viestiesi jutut
jaazaa kirjoitti:
samoin kun mulla siis aivan nuo samat.
Oletko käynyt kurkkulääkärillä, onko hän diagnisoinut ylärefluksin? Mulle kertoi että ylärefluksia on.
Miten voikaan olla, kun mulla on kurkkuni just tuollainen kun kirjoitit.
Mulla kyllä on närästystä/röyhtäyksiä myös, mutta selvästi vähäisempänä kuin nuo kurkkujutut.
Kuinkahan tarkkoja nuo mittaukset sitten on?
Mulla siis manometria tehdään ja se mittaus, helmikuussa.tuntuivatkin välillä kuin olisin omia tuntemuksiani lueskellut, niin samanlaisia juttuja välillä. Kurkkulääkärillä en ole käynyt, aluksi refluksi diagnoosin teki vatsatautilääkäri, mutta kirurgi kumosi sen koska mittaukset olivat ok. Fysiatri on tutkinut niskan ja kaulan alueen kireyttä. Kurkkulääkäriä kovasti välillä mietin. Lääkärissä käyntejä hyvin harvakseltaan, olen vaan tautiani "pidellyt". Kurkussa palan tunne, ja välillä ylöspäin katsoessa oikein tuntee kun lima nousee kurkkuun. Kaulan lihakset ovat välillä kuin viulun kielet, korviin saakka. Välillä tuntemukset häviävät tyystin, ja kuten kerroin, yöt sujuvat hyvin. Kurkku on jatkuvasti punainen, ei kamalan, mutta kuitenkin. Vuoden alussa oli viikkotolkulla kuivaa yskää, kohtaukseen saattoi herätä vaikka keskellä yötä. Yskä hävisi kuin seinään kun aloitin "itse diagnoosin" tehneenä apteekin käsikauppa närästyslääkkeillä. Varsinaista närästystä ei oikeastaan ole ollut koskaan, ehkä muutama kerta kuin on tuntunut karvas maku suussa ja oksennus tullut kurkkuun asti. Hyvin hyvin harvoin siis. Tälläistä siis...
- jaazaa
viestiesi jutut kirjoitti:
tuntuivatkin välillä kuin olisin omia tuntemuksiani lueskellut, niin samanlaisia juttuja välillä. Kurkkulääkärillä en ole käynyt, aluksi refluksi diagnoosin teki vatsatautilääkäri, mutta kirurgi kumosi sen koska mittaukset olivat ok. Fysiatri on tutkinut niskan ja kaulan alueen kireyttä. Kurkkulääkäriä kovasti välillä mietin. Lääkärissä käyntejä hyvin harvakseltaan, olen vaan tautiani "pidellyt". Kurkussa palan tunne, ja välillä ylöspäin katsoessa oikein tuntee kun lima nousee kurkkuun. Kaulan lihakset ovat välillä kuin viulun kielet, korviin saakka. Välillä tuntemukset häviävät tyystin, ja kuten kerroin, yöt sujuvat hyvin. Kurkku on jatkuvasti punainen, ei kamalan, mutta kuitenkin. Vuoden alussa oli viikkotolkulla kuivaa yskää, kohtaukseen saattoi herätä vaikka keskellä yötä. Yskä hävisi kuin seinään kun aloitin "itse diagnoosin" tehneenä apteekin käsikauppa närästyslääkkeillä. Varsinaista närästystä ei oikeastaan ole ollut koskaan, ehkä muutama kerta kuin on tuntunut karvas maku suussa ja oksennus tullut kurkkuun asti. Hyvin hyvin harvoin siis. Tälläistä siis...
kokeillut Gastronel luontaistuotetta, minulla tuntuisi tänään että kurkkuoireet olisivat selvästi vähentyneet, vai kuvittelenko vaan? Tosin mulla on myös nyt flunssa, luulisi kurkkuoireiden olevan kaksinkertaiset. Vai viekö flunssa kurkkuoireita pois? Höh!
Palan tunne kurkussa voi johtua myös monesta muusta tekijästäkin kuin itse refluksitaudista, jotkut lihakset voivat olla jännittyneet vaikka itse et mitään jännittäisikään. Palan tunne kurkussa minulta poistui kun vaihdoin Somacin Nexiumiin mutta Nexiumista minulle iski ummetus, piti vaihtaa takaisin Somaciin. Tuo Nexium toimii mulla kuitenkin selvästi paremmin kuin Somac, harmillista että on minun kohdallani näinpäin.
Kyllä nuo sun oireesi on ihan samat kuin mullakin.
Mitä happosalpaajaa käytät?
Olen laihduttanut 8 kiloa, mutta ei ne oireet laihdutuksen aikana ole minnekään kadonneet.
Mitä apteekin käsikauppalääkkeitä olet käyttänyt?
Närästystä on minulla päivittäin, mutta aika pienissä "annoksissa", karvasmaku suussa mulla ei ole ollut koskaan.
Olen kyllä helmikuussa valmis leikkaukseen jos kirurgi niin katsoo, mutta voihan se olla että tulokset ovat samat kuin sulla. No, palleatyrälöydös ainakin on.
Mulla myös aika ajoin ummetusta eli siis ärtyvä paksusuoli, mikä omalta osaltaan pahentaa näitä refluksivaivoja. Mulla myös todettu astma, mutta sen epäilen pahentuneen juuri refluksitaudin vuoksi eli kun Nexiumia käytin, hengenahdistusta ei ollut mutta kun Nexiumin käytön lopetin, alkoi hengenahdistus. - kokeilla
jaazaa kirjoitti:
kokeillut Gastronel luontaistuotetta, minulla tuntuisi tänään että kurkkuoireet olisivat selvästi vähentyneet, vai kuvittelenko vaan? Tosin mulla on myös nyt flunssa, luulisi kurkkuoireiden olevan kaksinkertaiset. Vai viekö flunssa kurkkuoireita pois? Höh!
Palan tunne kurkussa voi johtua myös monesta muusta tekijästäkin kuin itse refluksitaudista, jotkut lihakset voivat olla jännittyneet vaikka itse et mitään jännittäisikään. Palan tunne kurkussa minulta poistui kun vaihdoin Somacin Nexiumiin mutta Nexiumista minulle iski ummetus, piti vaihtaa takaisin Somaciin. Tuo Nexium toimii mulla kuitenkin selvästi paremmin kuin Somac, harmillista että on minun kohdallani näinpäin.
Kyllä nuo sun oireesi on ihan samat kuin mullakin.
Mitä happosalpaajaa käytät?
Olen laihduttanut 8 kiloa, mutta ei ne oireet laihdutuksen aikana ole minnekään kadonneet.
Mitä apteekin käsikauppalääkkeitä olet käyttänyt?
Närästystä on minulla päivittäin, mutta aika pienissä "annoksissa", karvasmaku suussa mulla ei ole ollut koskaan.
Olen kyllä helmikuussa valmis leikkaukseen jos kirurgi niin katsoo, mutta voihan se olla että tulokset ovat samat kuin sulla. No, palleatyrälöydös ainakin on.
Mulla myös aika ajoin ummetusta eli siis ärtyvä paksusuoli, mikä omalta osaltaan pahentaa näitä refluksivaivoja. Mulla myös todettu astma, mutta sen epäilen pahentuneen juuri refluksitaudin vuoksi eli kun Nexiumia käytin, hengenahdistusta ei ollut mutta kun Nexiumin käytön lopetin, alkoi hengenahdistus.tuota Gastronel troppia, jos vaikka helpotusta saisi. Aivan aluksi käytin Pepsid duoa ja sillä katosi yskä. Minullakin joskus kauan aikaa sitten tutkittiin astmaa kun yskitti alvariinsa, puhallustestit olivat kuitenkin ihan hyvät eikä avaava lääkitys muuttanut niitä tuloksia mihinkään. Olenkin laittanut mielessäni nämä oireet kurkkurefluksin piikkiin. Reseptilääkkeistä Zolttia ja nexiumia nyt viimeksi. Nyt olen ollut syömättä mitään, koska tuntuu ettei ole vastaavaa hyötyä. Tauko sinällään muutenkin oltava koska helkion puhallustesti piakkoin edessä. Koko kesän pidin tiukkaa ruokavaliota, mutta palasin takaisn syömään ns. kiellettyjäkin juttuja koska ei mitään eroa syödäkkö vaiko olla syömättä. Sänkykin oli päädystään koholla reippaasti, mutta sekin on nyt laitettu maan tasalle.. Syödessäkään ei muuten oireita juurikaan tunnu, siis kurkkukipu ei tunnu silloin. Arvaappa vaan luulenko itseäni vähintään luulotautiseksi välillä... Mistäpä muuten ostit tuon Gastronel ?
Tähystyksen koin erittäin hanakalana, sillä oksennusrefleksi on aika voimakas, siksi pelkäsin manometriaa ja mittaustakin, mutta ne olivatkin sitten ihan ookoo juttuja tähystykseen verrattuna. - Laryngo
kukaan kertoa kirjoitti:
ja sappi ei poistu siitä ylösnousevasta
aineksesta vaikka happosalpaalääkityskin
päällä. Valitettavasti ... :-(
Niiden arvioidaan aiheuttavan ne
ärsytysoireet kurkun ja ruokatorvenkin puolella.
Pepsiinin ja sapen vaikutusten parissa ainakin osa
huippurefluksitutkijoista ahertaa parhaillaan.
Sellainen lääke olisi valtava läpimurto ajatellen meitä kaikkia kurkkuoireista kärsiviä!! Itse toivon, että kurkkurefluksi guru Koufman ( muu ryhmä) ei jää eläkkeelle tai muuta vastaavaa ennenkuin saavat tutkimuksensa lävitse.
Yksi ajatuksia herättävä tutkimus myös havaitsi omassa testiryhmässään sapen määrän itse asiassa nousevan niillä, jotkä käyttivät happosalpaajia
(eivät osanneet selittää miksi).
Aikaisemmin syksyllä täällä oli myös tästä samasta aiheesta kirjoitusta. Silloin mainitsin siitä yhdestä tutkimuksesta, jossa oli saatu parempia tuloksia (nimenomaan ylärefluksista kärsivien kanssa) käyttäen h-salpaaja sekä Gaviscon Advancea (jota siis ei
Suomesta saa). En muista nyt tutkimuksesta sen enempää, joten en osaa sanoa tutkittavien määrästä/ajasta ym. tärkeistä tekijöistä.
Toisen tutkimuksen pienellä (!) ryhmällä oli kokeiltu
(limakalvoja)suojaavaa lääkettä (muistaakseni jauheena inhalaattorissa) suht hyvin tuloksin.
Kannattaa ehkä kokeilla kurkun lihasten kuntouttamista ääniharjoittein ja äänihieronnalla.
Esim puheterapeutilta saa tietoa näistä.
Tuo aamu ok ja sitten alkaa ilmentyä sopii ainakin kurkkurefluksiin hyvin.
Tsemppiä ja jaksamista! - jaazaa
kokeilla kirjoitti:
tuota Gastronel troppia, jos vaikka helpotusta saisi. Aivan aluksi käytin Pepsid duoa ja sillä katosi yskä. Minullakin joskus kauan aikaa sitten tutkittiin astmaa kun yskitti alvariinsa, puhallustestit olivat kuitenkin ihan hyvät eikä avaava lääkitys muuttanut niitä tuloksia mihinkään. Olenkin laittanut mielessäni nämä oireet kurkkurefluksin piikkiin. Reseptilääkkeistä Zolttia ja nexiumia nyt viimeksi. Nyt olen ollut syömättä mitään, koska tuntuu ettei ole vastaavaa hyötyä. Tauko sinällään muutenkin oltava koska helkion puhallustesti piakkoin edessä. Koko kesän pidin tiukkaa ruokavaliota, mutta palasin takaisn syömään ns. kiellettyjäkin juttuja koska ei mitään eroa syödäkkö vaiko olla syömättä. Sänkykin oli päädystään koholla reippaasti, mutta sekin on nyt laitettu maan tasalle.. Syödessäkään ei muuten oireita juurikaan tunnu, siis kurkkukipu ei tunnu silloin. Arvaappa vaan luulenko itseäni vähintään luulotautiseksi välillä... Mistäpä muuten ostit tuon Gastronel ?
Tähystyksen koin erittäin hanakalana, sillä oksennusrefleksi on aika voimakas, siksi pelkäsin manometriaa ja mittaustakin, mutta ne olivatkin sitten ihan ookoo juttuja tähystykseen verrattuna.Gastronelin apteekista, maksoi 20 euroa paketti.
Eka tähystys mulla helppo, toinen tähystys vaikea, varmasti osittain myös sen vuoksi että oli flunssa. Muistan toisesta tähystyksestä sen että röyhtäilin jatkuvasti kun letku oli mahassa.
Pepsid Duo-tuotetta minäkin käytin kesällä 2006, auttoi närästykseen.
Ei minullakaan siis syömisen aikana tunnu miltään, ei siis yhtikäs miltään! Outoa on sekin...
Rintakivun todennäköisesti saan jos jätän Somacin, mutta voin sen kyllä tehdäkkin, kokeeksi, varsinkin jos Gastronel auttaa. Ainakin Sokoksen apteekista Gastronelia saa jos asut kaupungissa ja luontaistuotekaupoista.
Näitä kurkkuoireita mulla on ollut vuosikausia mutta en osannut niitä vuosikausia sitten yhdistää ylärefluksiin tai refluksiin ylipäätään.
Kurkkulääkäri sanoi että kurkkuni on punainen mutta ei niin punainen kun ennen kurkkaamista kuvitteli sen olevan.
Minulla avaava ja hoitava astmapiippu, joista Ventoline tuntui auttavan, mutta siis kun Nexiumia käytin en tarvinnut astmapiippua lainkaan.
Kielletyistä aineista käytän vain kahvia, mutta se on minulla kofeiiniton.
Kiitos kovasti tiedoista, palaillaan! - Laryngo
Laryngo kirjoitti:
ja sappi ei poistu siitä ylösnousevasta
aineksesta vaikka happosalpaalääkityskin
päällä. Valitettavasti ... :-(
Niiden arvioidaan aiheuttavan ne
ärsytysoireet kurkun ja ruokatorvenkin puolella.
Pepsiinin ja sapen vaikutusten parissa ainakin osa
huippurefluksitutkijoista ahertaa parhaillaan.
Sellainen lääke olisi valtava läpimurto ajatellen meitä kaikkia kurkkuoireista kärsiviä!! Itse toivon, että kurkkurefluksi guru Koufman ( muu ryhmä) ei jää eläkkeelle tai muuta vastaavaa ennenkuin saavat tutkimuksensa lävitse.
Yksi ajatuksia herättävä tutkimus myös havaitsi omassa testiryhmässään sapen määrän itse asiassa nousevan niillä, jotkä käyttivät happosalpaajia
(eivät osanneet selittää miksi).
Aikaisemmin syksyllä täällä oli myös tästä samasta aiheesta kirjoitusta. Silloin mainitsin siitä yhdestä tutkimuksesta, jossa oli saatu parempia tuloksia (nimenomaan ylärefluksista kärsivien kanssa) käyttäen h-salpaaja sekä Gaviscon Advancea (jota siis ei
Suomesta saa). En muista nyt tutkimuksesta sen enempää, joten en osaa sanoa tutkittavien määrästä/ajasta ym. tärkeistä tekijöistä.
Toisen tutkimuksen pienellä (!) ryhmällä oli kokeiltu
(limakalvoja)suojaavaa lääkettä (muistaakseni jauheena inhalaattorissa) suht hyvin tuloksin.
Kannattaa ehkä kokeilla kurkun lihasten kuntouttamista ääniharjoittein ja äänihieronnalla.
Esim puheterapeutilta saa tietoa näistä.
Tuo aamu ok ja sitten alkaa ilmentyä sopii ainakin kurkkurefluksiin hyvin.
Tsemppiä ja jaksamista!vielä jos tiedät näkyvätkö pepsiini ja sappi Ph-mittauksessa? Ja kiitos muuten kirjoituksestasi! Kirurgi mutisi jotain että eihän sitä tiedä muista jutuista jota kurkkuun nousee, mutta jätti asian siihen enkä tajunnut sillä hetkellä kysyäkkään.
Jos vain jotain artikkeleita tiedät näistä pepsiini ja sappijutuista niin mielenkiinnolla lukisin! - kysymässä
Laryngo kirjoitti:
vielä jos tiedät näkyvätkö pepsiini ja sappi Ph-mittauksessa? Ja kiitos muuten kirjoituksestasi! Kirurgi mutisi jotain että eihän sitä tiedä muista jutuista jota kurkkuun nousee, mutta jätti asian siihen enkä tajunnut sillä hetkellä kysyäkkään.
Jos vain jotain artikkeleita tiedät näistä pepsiini ja sappijutuista niin mielenkiinnolla lukisin!Gastronelliä kahdesta apteekista ja kummassakaan ei ollut :(. Ei täällä apteekkeja enemmän olekkaan, joten on lähdettävä muualta etsimään.
- Laryngo
Laryngo kirjoitti:
vielä jos tiedät näkyvätkö pepsiini ja sappi Ph-mittauksessa? Ja kiitos muuten kirjoituksestasi! Kirurgi mutisi jotain että eihän sitä tiedä muista jutuista jota kurkkuun nousee, mutta jätti asian siihen enkä tajunnut sillä hetkellä kysyäkkään.
Jos vain jotain artikkeleita tiedät näistä pepsiini ja sappijutuista niin mielenkiinnolla lukisin!pohjalta:
Yleensä on mainittu että ph mittauksessa ne ei näy, jossakin sanottu, että ph mittausta ei voi yksinään käyttää hapottoman refluksin toteamiseen.
Tätä varten on kehitetty kuulemma uusi laite
MII - Multichannel Intraluminal Impedence (googlaa lisää sanoilla esim MII reflux), joka on käytössä ainakin USA:ssa (kallis, joten tuskin vielä levinnyt laajalti?).
Jos haluat lisätietoa hapottomasta refluksista, googlaa sanalla "non acidic reflux" - siitä löytyy melko paljon artikkeleita (suurin osa lääketieteellisiä). Pieni hyvä perusmaininta löytyy tästä pohjoisvirgianalaisten asiantuntijoiden sivuilta (ihan sivun lopulla) homepage.mac.com/changcy/lpr.htm, jonka kautta pääsee lukemaan myös positiivisia tuloksia Gaviscon Advance (Raftin) käytöstä.
Tämän vuoden puolella julkaistu hyvä teksti
hapottomaan refluksiin liittyen löytyy ENT Today lehdestä (Feb 2008, Vol 3, 2, s.22) nimellä
"Non acidic Reflux Explains Lack of Response to H2 Blockers and PPIs" toim Alice Goodman. Kyseisessä artikkelissa mainittu Gaviscon Advancen käyttö sekä myös (!!) kunnolla kalsiumlisän ottaminen
happosalpaajien pitkäaikaisen käytön yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703