Partiosta eroaminen kiihtyy?

Räksyt

14

3585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räksyt
    • ei koskenut

      suoraan partiosta eroamista, vaan lähinnä sen uskontokeskeisyyttä - joka ei ole läheskään niin hallitseva asia kuin monet antavat ymmärtää.
      Ainakin paikallinen lippukunta on suhtautunut asiaan aika maltilla, uskontoa on mutta ei niin, että leirit muistuttaisivat seurakuntaleirejä.
      Tietysti se on hankalaa jos vanhemmat eroavat kirkosta ja toitottavat samaa lapsilleen, sekä samaan aikaa pariossa toitotetaan toista.

      Omalla paikkakunnalla suurin ongelma on suuret sudenpentujen ikäluokat, ei tahdo riittää vetäjiä kaikille ryhmille. Vanhemmat ryhmät ovat kärsineet karsinnasta, joka vuosi vähenee mitä vanhempiin ryhmiin mennään - mutta tämä ei koske pelkästään pariota, vaan kaikkia vastaavia harrastuksia.

      Itse pienentäisin uskonnon osuutta entisestään ja antaisin seurakuntakerhojen hoitaa sen puolen. Ei uskonto pahasta ole, mutta kuitenkin pääasia pitäisi olla sosiaalisuudessa, käden ja erätaidoissa ymv asiossa.

    • Toista se oli ennen
      • kun olimme 3 sälliä

        partiossa niin ei meidän tarvinnut itse erota, meidät erotettiin.


      • liittyä
        kun olimme 3 sälliä kirjoitti:

        partiossa niin ei meidän tarvinnut itse erota, meidät erotettiin.

        Poikani,9v.haluaisi aloittaa partion,koska kaverikin kuuluu partioon.Mitä mieltä olette koko lafkasta ja onko kallista?Leirit ym.näyttävät maksavan ja mitä kaikkea vielä.


      • :')
        liittyä kirjoitti:

        Poikani,9v.haluaisi aloittaa partion,koska kaverikin kuuluu partioon.Mitä mieltä olette koko lafkasta ja onko kallista?Leirit ym.näyttävät maksavan ja mitä kaikkea vielä.

        kannattaa liittyä partioo. riippuu aikapaljon lippukunnasta paljonko maksaa jäsenmaksu. partiopaita ynnä muut maksaa jonkinverran mutta aina voi kysellä tutuilta tai tehdä itse. leirien hinnat riippuu kans lippukunnasta. itellä on yleensä jotain 10e ja kaverilla 3euroo...


      • sama kysyjä
        :') kirjoitti:

        kannattaa liittyä partioo. riippuu aikapaljon lippukunnasta paljonko maksaa jäsenmaksu. partiopaita ynnä muut maksaa jonkinverran mutta aina voi kysellä tutuilta tai tehdä itse. leirien hinnat riippuu kans lippukunnasta. itellä on yleensä jotain 10e ja kaverilla 3euroo...

        Netistä löytynee Porin alueen partioihmisiä joilta kysellä, vai mitä?


      • mukana kuvioissa
        liittyä kirjoitti:

        Poikani,9v.haluaisi aloittaa partion,koska kaverikin kuuluu partioon.Mitä mieltä olette koko lafkasta ja onko kallista?Leirit ym.näyttävät maksavan ja mitä kaikkea vielä.

        Ei ole mikään aivopesuliike, uskonto vain kuuluu yhtenä osana. Mutta on vetäjistä kiinni. Enimmäkseen leikkiä, laulua, askartelua, elämän eri osien taitojen oppimista ja todellista ystävyyttä. Rahaa menee mihin tahansa harrastukseen, tämä ehkä sittenkin halvimpia. Kaikkia tarvikkeita saa edullisesti käytettyinä tai lainaksi, ei tarvitse olla merkkitavaraa. Makuupussiin ja rinkkaan sekä sadevarusteisiin kannattaa satsata ettei leirit tai vaellukset mene pilalle. Ole vanhempana mukana lippukunnan jutuissa, tulet saamaan itsekin hyviä ystäviä. katso www.partio.fi "Mukana jo yli 40 vuotta ollut äiti, jonka isä ja omat lapset ovat partiolaisia".


      • satakuntalainen
        sama kysyjä kirjoitti:

        Netistä löytynee Porin alueen partioihmisiä joilta kysellä, vai mitä?

        Tuoltä löytyy. Porissa on monta lippukuntaa. Sieltä vaan oman asuinalueen lähin valitsemaan. :) Google on ystävä. Samoin Partiowiki.


    • nestori5

      En tiedä miten nykyään asiat on, mutta -80 luvulla monen partiolippukunnan tastalla toimi seurakunta. Eli Kirkko maksoi paljon kuluja, tarjosi tilat yms.

      Itse olin sellaisessa lippukunnassa jota kirkko ei tukenut. Meillä uskonnollisuus ei paljon näkynyt. Mutta hyvin huomasi isoilla suurleireillä johon tuli porukkaa ympäri suomea. Ne lippukunnat joissa oli jokin seurakunta tausta yhteisönä, kirkollisuus näkyi.

      En tiedä miten on nykyään, mutta uskon että suurin piirtein samalla tavalla.

      "Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt"

      • Partion vetäjä

        Omalla paikkakunnallani vedän partiota, olen vasta 15 vuotias, mutta hyvin silti menee. Jotkus vanhemmat eivät pidä kun on näin nuoria vetäjiä, mutta meillä on nuoruus lähempänä kuin vanhemmilla ikäluokilla, olemmehan itsekin melkein lapsia. Ymmärrämme siis aika hyvin nykyajan juttuja, joista laumalaiset saavat tulla kertomaan. :) Kannattaa liittyä, ei ole kallista, leireillekään ei ole pakko osallistua, jos ne ovat kalliita. Itselläni takana 9 vuoden partiopolku ja mukana pysytään. :D Partiossa kasvetaan hyvään suuntaan. Ja ainakaan täällä ei kirkko niin näy, vaikka kokoonnummekin seurakunnan tiloissa..


      • toivoo parasta
        Partion vetäjä kirjoitti:

        Omalla paikkakunnallani vedän partiota, olen vasta 15 vuotias, mutta hyvin silti menee. Jotkus vanhemmat eivät pidä kun on näin nuoria vetäjiä, mutta meillä on nuoruus lähempänä kuin vanhemmilla ikäluokilla, olemmehan itsekin melkein lapsia. Ymmärrämme siis aika hyvin nykyajan juttuja, joista laumalaiset saavat tulla kertomaan. :) Kannattaa liittyä, ei ole kallista, leireillekään ei ole pakko osallistua, jos ne ovat kalliita. Itselläni takana 9 vuoden partiopolku ja mukana pysytään. :D Partiossa kasvetaan hyvään suuntaan. Ja ainakaan täällä ei kirkko niin näy, vaikka kokoonnummekin seurakunnan tiloissa..

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Eli partioon kannattaa liittyä ja varsinkin lama aikana se kasvattaa suosiotaan koska ei maksa kuin se 30 per vuosi ja jos ei halua leireille mennä niin sitten ei mene. Meillä on yleensä oman ryhmän viikonloppuleiri 7 euroa ja sitten esim kesäleirit on 10 euroa supeilla.
        Varusteet ei tarvii olla mitään high teknologiaa ja tosi hienoja vaan selvii pelkästään normaaleilla vaatteilla ja kumppareilla.
        Ja tuosta uskonnollisuudesta vielä. Vaikkakin kirkko on meidän taustayhteisö ja itse johdan uutta laumaa, niin en koe että meillä olisi liikaa uskonnollisia juttuja. Okei, pidämme joka kokouksen yhteydessä iltahartauden tai "pimeän hetken", mutta se auttaa lapsia rauhoittumaan. Sisaruspiirissä lausumme aina : " Hyvää yötä, Jeesus myötä, Tavataan ensi viikolla." Ei muuta mutta se on vain semmoinen tapa. Kuitenkin toivoisin että taustayhteisöihin kannattaa pitää hyvät välit, jos haluatte säilyttää oman majanne ja kolonne. Koska meille uhkaa käydä niin että kämppä lähtee ehkä ensi keväänä alta. Mutta myö taistellaan vastaan niin pitkään kun voi ja vaikka adressein.


      • partiotyttö :)
        Partion vetäjä kirjoitti:

        Omalla paikkakunnallani vedän partiota, olen vasta 15 vuotias, mutta hyvin silti menee. Jotkus vanhemmat eivät pidä kun on näin nuoria vetäjiä, mutta meillä on nuoruus lähempänä kuin vanhemmilla ikäluokilla, olemmehan itsekin melkein lapsia. Ymmärrämme siis aika hyvin nykyajan juttuja, joista laumalaiset saavat tulla kertomaan. :) Kannattaa liittyä, ei ole kallista, leireillekään ei ole pakko osallistua, jos ne ovat kalliita. Itselläni takana 9 vuoden partiopolku ja mukana pysytään. :D Partiossa kasvetaan hyvään suuntaan. Ja ainakaan täällä ei kirkko niin näy, vaikka kokoonnummekin seurakunnan tiloissa..

        Mulla on nyt menossa 10. vuosi partiossa (oon 18).

        Meidänkin lippukunnalla taustayhteisönä srk, tarjoaa tilat. Ainut vastine mitä he haluavat on kolehtin kanto joulukirkossa. Itse en usko, en ainakaan ev.lut. kirkon oppeihin, mutta se ei ole koskaan ollut ongelma partiossa. Muutenkin meidän lippukuntassamme uskonnolisuus ei juuri näy - sisaruspiirissä kyllä, mutta siinäkin jeesus sanan voi korvata onni sanalla. :)

        Mielestäni suvaitsevaisuus on todella tärkeää, molempiin suuntiin. Eli vaikka itse ei usko ei kannata mennä mollaamaan muita, saat silloin saman kohtelun ! :)

        Varusteet saat hankittua portaittan vuosien varrella, mutta sen verran että jos aiot jotain tarvikkeita ostaa satsaa laatuun.


    • syy eroon

      Kyllä suurin syy on se, että on niin paljon kilpailevia yrityksiä harrastamisessa. Ikäluokkien pieneminen näkyy myös muissa harrastuksissa. Partio on edelleen suurin lapsi- ja nuorisotyön harrastustoimta. Partion perustajalle voi osoittaa tuon uskontoasian, mitäs meni sen siihen mukaan ymppäämään? Jos joku ei sitä siedä, niin olkoon pois. Jos kuulut kirkkoon, on sinun koulussakin osallistuttava uskonnonopetukseen joulukirkkoineen. Kateellisia taitavat olla ne, jotka haluavat saman kuin muut, mutta vain oman katsantokantansa mukaan. Partiolaisia on niin kristityissä, muslimi- kuin muissakin maissa. Maailman suurleireillä jamboreilla on "kirkonkylät", jossa on esitelty kaikki osallistuvat eri uskonnot eikä siellä mitään "uskonnonsotia" käydä. Todellinen näyte rauhantyöstä ja rinnakkaiselosta. Käypä vierailulla seuraavalla suomalaisella suurleirillä, niin jäät sanattomaksi nähdessäsi pienen kaupungin, jossa kaikki toimii "lapsityövoimalla vähän hullaantuneiden aikuisten johdolla".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe