Pieni Joulutarina Sinulle

ilokalori

Saapuipa joulu Metsänrannan mökkiin. Akka touhusi minkä kerkesi ja ukkokin oli puuhassa mukana ja koki auttaa parhaansa mukaan. Tonttu istui uuninpankolla ja katseli sieltä silmät sirissä isäntäväen puuhia.
"Mitähän minä tekisin" mietti tonttu, "jotta lisäisin heidän jouluiloansa. Jospa, jospa leipoisin ukolle ja akalle rusinakaakun..." Ja tontulle kihosi aivan vesi suuhun, kun hän ajatteli kullankeltaista, rusinoilla täytettyä kaakkua.

Kun ukko ja akka olivat menneet levolle, alkoi tonttu leipoa. Yks kaks hän pyöräytti kelpo taikinan, sotki siihen rusinat ja pani sitten kaakun paistumaan. Vähän väliä hän raotti uuninluukkua ja oivallinen kaakku siitä näkyi tulevankin.

Lopuksi se oli kypsä, tonttu nosti sen paistinpellille ja vei sen uuninpankolle, sillä huomenna, jouluaattona, hän aikoi asettaa sen yllätyksenä keskelle isäntäväen joulupöytää.

Mutta kuinka ollakkaan, kun tonttu siinä istui pimeässä ja tunsi nenässään herkullisen tuoksun, alkoi hänen hirveästi tehdä mieli yhtä rusinaa.
"Minä murran kaakun kulmasta vain yhden ainoan rusinan", hän ajatteli ja söikin yhden rusinan.
"Ei kaakku siitä tärvelly vaikka söisin parikin rusinaa", hän mietti ja söi toisen ja kolmannenkin rusinan.

Ja niin hän murensi kaakusta edelleen neljännen, viidennen, kuudennen, seitsemännen rusinan ja kun kello löi kaksitoista, oli puoli kaakkua syöty.
"Voi, voi! Mitä minä teinkään, tärvelin kauniin kaakkuni!" päivitteli tonttu ja söi toisenkin puoliskon kaakusta.

Tuli sitten aattoilta. Ukko ja akka hyräilivät jouluvirren, puhalsivat kynttilät sammuksiin ja kömpivät vuoteeseen. Mutta tonttu istui yhtenä pienenä mykkyränä uuninpankolla, siveli peukalolla nenäänsä ja mietiskeli tähän tapaan:
"Minun olisi pitänyt osoittaa luonteenlujuutta, minun olisi pitänyt kieltäytyä. Minun olisi pitänyt osata säästää. Oi, tuota kaikkea minun olisi pitänyt osata, voidakseni olla onnellinen ja tehdä lähimmäisenikin onnellisiksi..."
Näihin ajatuksiin tonttu nukahti.

(Lyhennelmä Rauli Roisen vuoden 1946 sadusta "Rusinakaakku")

2

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo...

      Ostin just ystäville joululahjoina konvehtirasioita ja paketoinnista huolimatta ahmin ne illassa ahdistukseeni.

      • samaistua

        Tuohon satuun.... ikävä kyllä tuo otampa yhden ei se haittaa ja sitten otankin kaiken, on aivan liian tuttua =/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe