hei,
meilä on ns. kylmä käyttöullakko, jota ei ole otettu "käyttöön". talvella siellä on pakkasta, paljonkin. Asuinkerroksesta sinne on tikkaat ja ohut n 7cm paksu luukku. Kannattaako siihen yläpuolelle tehdä toinen tiivis luukku, koska nykyisen luukun eristävyys on huono. Voiko sen tehdä esim finfoamista tms eristelevystä, ja kerääntytykö luukkujen väliin kondensiovettä. Piääkö siinä olla jossain välissä "kosteuseritys". Luukkujen väliin jäisi noin 20 cm tilaa (siinä tilassa ne tikkaat on mutkalla kun alempi luukku on suljettuna.
käyttöullakon luukku
4
5044
Vastaukset
- Sami
Omassa luukussa on kannessa tiiviste, joten sen pitäisi estää kosteuden kulku luukun yläpuolelle. Itse tein kehikon porrasaukkoon ja täytin yläpohjan puhallusvillalla kehikon yläreunaan asti. Talveksi vetaisin luukun päälle foliopintaisen villan pallan. Suunnitelmissa olisi rakentaa toinen eristettu kansi siihen päälle, kunhan toivun tästä rakentamisesta :)
- j_t
Olen netistä löytänyt ainakin neljän eri valmistajan ullakkoportaita. Meille sellainen tulisi eteisaulasta, joten se ilman muuta pitäisi olla eristetty. Onko kenelläkään kokemusta vaikkapa Jonsirin rappusista?
- Tietäjätekijä
Tiivishän tuo varsinainen luukku on kuin jääkaapin ovi. mutta jos jääkaapin ja huoneen välinen läpötilaero on 20 C, voi ullakkoluukun pintojen lämpötiojen välinen ero olla 70 C astetta. Toisaalta aika pieni pinta-ala.
Kun ei siitä suurempaa vaivaa ollut, niin itse värkkäsin luukkuun lisäkehyksen ja Finnfoamista tein toisen irtokannen.
Systeemiä voisi kai parannella esim. alum. kehyksellä ja vaijerisysteemillä, mikä avaisi tämän lisäkannen samalla kun varsinainen luukku avataan. - kauno
Mäkin luukun nyt tein kun tuvassa on muutama vuosi asuttu ja rakentamisesta toivuttu.
Kävin katsomassa noita Rautakauppojen porras/luukku systeemejä ja ainakin tossa oli eristys ihan olematon.No tein itse luukun puukehykseen ja eristeeksi styroxlevy,tämän päällä on vielä villaa.Tiivisteeksi ostin ikkunativistettä.Portaat tein laudasta ja kiinnitin koukuilla kattoon,luukun viereen,ne sijaitsee vaatehuoneeessa joten siellä ne eivät esteettisesti näytä niin pahalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856