IPCC-idiootit

IPCC suomalainen työryhmä ilmoittaa, että turpeen osuus Suomen energiatuotannosta on ollut n. 5 - 7 prosenttia ja osuus kasvihuonepäästöistä 9 - 13 prosenttia.

Ei voi olla mahdollista, turve on uusiutuva biopolttoaine . Turpeen kasvihuonepäästöt perustuvat väärää laskelmaan, jonka mukaan turve tuottaa muka enemmän hiilidioksidia kuin kivihiili. Turpeen päästökerroin on laskettu vain polttotapahtumasta, hiilen kierto kokonaisuutena puuttuu laskelmasta. Jokaisessa tutkimuksessa turpeen ilmastovaikutus perustuu tähän väärään kertoimeen.

IPCC:n Suomen työryhmä on oikeilla jäljillä esittäessään suopeltojen käytön lisäämistä turvetuotannossa.

Pelin politiikkaa harjoittaa VTT. Sen laskelmien mukaan turpeesta ei ole ilmaston muutoksen hillitsijäksi. Kuka sitä odottaakaan, ei mikään biopolttoaine yksistään täytä Suomen velvoitetta uusiutuvissa energiamuodoissa. Me tarvitsemme kaikki luonnonvaramme, jotta saisimme EU:n vaateet täytettyä. Suomelle on sälytetty Euroopan kovimmat uusiutuvien polttoaineiden vaatimukset. EU:n on myös annettava siihen mahdollisuudet muuttamalla turpeen luokitus oikeaksi.

Seuraavassa turpeen käytön uusia tuulia:

http://74.125.77.132/search?q=cache:bqKfKpul8w4J:www.lapland-oulu.fi/file.php?2104 Turve, hiilidioksidi. kivihiili, päästökerroin&hl=fi&ct=clnk&cd=2&gl=fi&client=firefox-a

13

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1Pasifisti

      Päästöt on saatava lasku-uralle vuoteen 2015 mennessä, mikäli kahden asteen rajasta halutaan pitää kiinni.

      Turpeen päästöt saadaan tehostetun hiilenkierron avulla nollattua 100 vuoden aikajanalla.

      Turvelauhteen tuottaminen ei ole suotavaa ennen hiilidioksidin erotuksen ja varastoinnin läpimurtoa. Tämä on odotettavissa vuoteen 2020 mennessä.

      • On kuitenkin muistettava, että kaikki laskelmat perustuvat nykyisin käytössä olevaan piipun päästä mitattuun arvoon ei koko turpeen elinkaareen. Näillä laskelmilla ei ole mitään arvoa ennen kuin ko. asia on korjattu.

        Miksi käytössä on väärä laskutapa ? Sama koskee myös nyt käytävien neuvotteluiden lämpöpumppujen hiilidioksidin tuottoa. Kyse näyttää aina olevan siitä, että mitä isot EU-maat hyötyvät kustakin päätöksestä. Lämpöpumppujen valmistus tapahtuu ilmeisesti pääosin muualla kuin Ranskassa Englannissa ,Saksassa ja Italiassa.

        Miten lasketaan tuo 100 vuoden hiilen nollaus turpeen poltossa ?


      • mikä idiootti
        Akkre kirjoitti:

        On kuitenkin muistettava, että kaikki laskelmat perustuvat nykyisin käytössä olevaan piipun päästä mitattuun arvoon ei koko turpeen elinkaareen. Näillä laskelmilla ei ole mitään arvoa ennen kuin ko. asia on korjattu.

        Miksi käytössä on väärä laskutapa ? Sama koskee myös nyt käytävien neuvotteluiden lämpöpumppujen hiilidioksidin tuottoa. Kyse näyttää aina olevan siitä, että mitä isot EU-maat hyötyvät kustakin päätöksestä. Lämpöpumppujen valmistus tapahtuu ilmeisesti pääosin muualla kuin Ranskassa Englannissa ,Saksassa ja Italiassa.

        Miten lasketaan tuo 100 vuoden hiilen nollaus turpeen poltossa ?

        olet. Vihreänä minä vastustan soiden hyötykäyttöön ottoa. Suomalaiset suot tulee suojella kaikelta lyhytnäköiseltä ryöstökäytöltä. Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme.


      • 1Pasifisti
        Akkre kirjoitti:

        On kuitenkin muistettava, että kaikki laskelmat perustuvat nykyisin käytössä olevaan piipun päästä mitattuun arvoon ei koko turpeen elinkaareen. Näillä laskelmilla ei ole mitään arvoa ennen kuin ko. asia on korjattu.

        Miksi käytössä on väärä laskutapa ? Sama koskee myös nyt käytävien neuvotteluiden lämpöpumppujen hiilidioksidin tuottoa. Kyse näyttää aina olevan siitä, että mitä isot EU-maat hyötyvät kustakin päätöksestä. Lämpöpumppujen valmistus tapahtuu ilmeisesti pääosin muualla kuin Ranskassa Englannissa ,Saksassa ja Italiassa.

        Miten lasketaan tuo 100 vuoden hiilen nollaus turpeen poltossa ?

        http://www.fmi.fi/kuvat/turveseminaarinyhteenveto.pdf

        Tapauksessa on vertailuna käytetty ojitettua suota tai suopeltoa. Suosittelen olemaan yhteydessä Savolaiseen tarkemman tiedon saamiseksi.

        Vapo ja muu turveteollisuus näyttää käyttävän mielellään IVL:ln tuloksia, koska ne sopivat paremmin sen tarkoitusperiin.

        Koko keskustelu taisi lähteä liikkeelle tästä uutisesta.

        http://yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id109350.html


      • paikka !
        mikä idiootti kirjoitti:

        olet. Vihreänä minä vastustan soiden hyötykäyttöön ottoa. Suomalaiset suot tulee suojella kaikelta lyhytnäköiseltä ryöstökäytöltä. Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme.

        Turpeen hiilidioksidipäästöt (106 mg/CO2)ovat pienemmät kuin puun poltossa (noin 110 mg/CO2). Ilmastolaskennassa turpeen polton päästöt huomioidaan mutta puun polton päästöt jätetään pois laskelmista. Tämä johtuu siitä, että puun poltossa syntyvän hiilidioksidin katsotaan sitoutuvat kasvillisuuteen ja vaikka suokasvillisuus sitoo myös hiilidioksidia, sitä ei laskennassa huomioida. Turve on uusiutuva energian lähde. Turve on erityisesti hyvä peruspolttoaine, jonka kanssa voidaan käyttää puuta, peltoenergiaa ja kierrätyspolttoaineita.

        Vaikea noita poliittisella päätöksellä muuttaa. "Vesi lirisee" päätettiin vihreissä mitä tahansa.

        Uskonlahkoa jo muistuttaa.

        Väitän ettet tunne näitä aloja.

        hallelujaa !


      • Nimetön
        1Pasifisti kirjoitti:

        http://www.fmi.fi/kuvat/turveseminaarinyhteenveto.pdf

        Tapauksessa on vertailuna käytetty ojitettua suota tai suopeltoa. Suosittelen olemaan yhteydessä Savolaiseen tarkemman tiedon saamiseksi.

        Vapo ja muu turveteollisuus näyttää käyttävän mielellään IVL:ln tuloksia, koska ne sopivat paremmin sen tarkoitusperiin.

        Koko keskustelu taisi lähteä liikkeelle tästä uutisesta.

        http://yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id109350.html

        Professori Jyri Seppälä: "VTT:n ja IVL:n elinkaaritutkimusten tulosten erilaisuus näytti oleva mielipiteiden jakaja.
        Elinkaariarviointien tulokset ovat herkkiä oletuksille ja töiden välistä arviointia ei ole mahdollista tehdä tässä tilaisuudessa. Tässä tapauksessa olisi suositeltavaa, että käytetään elinkaaritutkimuksissa sovelluttua käytäntöä: jos joku haluaa käyttää elinkaaritutkimuksen tuloksia julkisesti väitteidensä tueksi, työ arvioidaan kolmannen päteväksi todennetun osapuolen toimesta (kriittinen arviointi)."

        Tuossa on villakoiran ydin: turpeen todellisia KHK-vaikutuksia ei ole vieläkään pystytty /haluttu selvittää/mään. Mitkä ovat VTT:n intressit kun se haluaa rinnastaa turvedieselin fossiiliseen dieseliin ?

        http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article28399.ece

        Olisiko vastaus tässä? (lainaus yo. linkistä)

        "Noin neljän miljoonan euron ja 3,5 vuoden mittainen Tekesin puun kaasutus ja kaasun puhdistustekniikka -tutkimusprojekti alkoi vuonna 2004. Siinä ovat VTT:n lisäksi mukana Neste Oil, Vapo, Foster Wheeler ja Andritz. Vuoden 2006 alussa mukaan liittyivät Pohjolan Voima, UPM-Kymmene, Stora Enso ja Metsäliitto."

        ... sen lauluja laulat....


      • Nimetön kirjoitti:

        Professori Jyri Seppälä: "VTT:n ja IVL:n elinkaaritutkimusten tulosten erilaisuus näytti oleva mielipiteiden jakaja.
        Elinkaariarviointien tulokset ovat herkkiä oletuksille ja töiden välistä arviointia ei ole mahdollista tehdä tässä tilaisuudessa. Tässä tapauksessa olisi suositeltavaa, että käytetään elinkaaritutkimuksissa sovelluttua käytäntöä: jos joku haluaa käyttää elinkaaritutkimuksen tuloksia julkisesti väitteidensä tueksi, työ arvioidaan kolmannen päteväksi todennetun osapuolen toimesta (kriittinen arviointi)."

        Tuossa on villakoiran ydin: turpeen todellisia KHK-vaikutuksia ei ole vieläkään pystytty /haluttu selvittää/mään. Mitkä ovat VTT:n intressit kun se haluaa rinnastaa turvedieselin fossiiliseen dieseliin ?

        http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article28399.ece

        Olisiko vastaus tässä? (lainaus yo. linkistä)

        "Noin neljän miljoonan euron ja 3,5 vuoden mittainen Tekesin puun kaasutus ja kaasun puhdistustekniikka -tutkimusprojekti alkoi vuonna 2004. Siinä ovat VTT:n lisäksi mukana Neste Oil, Vapo, Foster Wheeler ja Andritz. Vuoden 2006 alussa mukaan liittyivät Pohjolan Voima, UPM-Kymmene, Stora Enso ja Metsäliitto."

        ... sen lauluja laulat....

        Jäi tuosta laulusta pois nimimerkkini.


      • mikä idiootti kirjoitti:

        olet. Vihreänä minä vastustan soiden hyötykäyttöön ottoa. Suomalaiset suot tulee suojella kaikelta lyhytnäköiseltä ryöstökäytöltä. Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme.

        Millä saat täyteen EU:n vaatimukset uusiutuvien polttoaineiden osuudessa ? Tuuli ja aurinko eivät riitä.


      • mikä idiootti kirjoitti:

        olet. Vihreänä minä vastustan soiden hyötykäyttöön ottoa. Suomalaiset suot tulee suojella kaikelta lyhytnäköiseltä ryöstökäytöltä. Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme.

        Kyselin, että millä biopolttoainevelvoitteet sitten täytetään , ei näköjään löydy vastausta.

        Tässä tulee vastaus:
        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/nakoislehti/tiiserit/12/fi_FI/turve_mukaan/

        Ja tässä :

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Pekkarinen_Lampopumppulaskelmat_muutetaan_Suomen_eduksi/

        Näyttää vihdoinkin siltä, että turve pääsee edes jollakin tavalla siihen uusiutuvien energioiden luokkaan , johon se faktisesti kuuluu.


      • 1Pasifisti
        Akkre kirjoitti:

        Kyselin, että millä biopolttoainevelvoitteet sitten täytetään , ei näköjään löydy vastausta.

        Tässä tulee vastaus:
        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/nakoislehti/tiiserit/12/fi_FI/turve_mukaan/

        Ja tässä :

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Pekkarinen_Lampopumppulaskelmat_muutetaan_Suomen_eduksi/

        Näyttää vihdoinkin siltä, että turve pääsee edes jollakin tavalla siihen uusiutuvien energioiden luokkaan , johon se faktisesti kuuluu.

        Alan yhdistys väittää lämpöpumpuilla voi tuottaa neljänneksen uusiutuvan energian lisäystavoitteesta.

        http://www.sulpu.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=125&Itemid=49

        Samoin tuulivoimalla voi toteuttaa neljänneksen.

        Loput hoituisi biokaasulla, hakkuutähdehakkeesta ja ruokohelvestä saatavalla energialla. Turve jäisi ainoastaan pienissä määrin sekoitettuna puun joukkoon.


      • 1Pasifisti
        Akkre kirjoitti:

        Kyselin, että millä biopolttoainevelvoitteet sitten täytetään , ei näköjään löydy vastausta.

        Tässä tulee vastaus:
        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/nakoislehti/tiiserit/12/fi_FI/turve_mukaan/

        Ja tässä :

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Pekkarinen_Lampopumppulaskelmat_muutetaan_Suomen_eduksi/

        Näyttää vihdoinkin siltä, että turve pääsee edes jollakin tavalla siihen uusiutuvien energioiden luokkaan , johon se faktisesti kuuluu.

        Toivon, ettei Suomen läpi saama tavoite tarkoita sitä, että soita aletaan aktiivisesti kuivattamaan ja ottamaan metsäkäyttöön.

        "Suomi sai läpi vaatimuksensa, jonka mukaan tulevaisuudessa kuivattavilta soilta saatavat puut lasketaan uusiutuvaksi biopolttoaineeksi."

        http://www.vihrealanka.fi/uutiset/eu-loi-lukkoon-tavoitteet-uusiutuvista-energioista

        Ennallistamalla ojitettuja soita voidaan palauttaa niiden kyky toimia hiilinieluina.


      • 1Pasifisti kirjoitti:

        Toivon, ettei Suomen läpi saama tavoite tarkoita sitä, että soita aletaan aktiivisesti kuivattamaan ja ottamaan metsäkäyttöön.

        "Suomi sai läpi vaatimuksensa, jonka mukaan tulevaisuudessa kuivattavilta soilta saatavat puut lasketaan uusiutuvaksi biopolttoaineeksi."

        http://www.vihrealanka.fi/uutiset/eu-loi-lukkoon-tavoitteet-uusiutuvista-energioista

        Ennallistamalla ojitettuja soita voidaan palauttaa niiden kyky toimia hiilinieluina.

        Turveteollisuuden käytössä oleva suoala on häviävän pieni osa kokonaisuudesta, varaa olisi lisätä ilman , että suojelu vaarantuu:
        "Turveteollisuuteen nykyisin käytetty ja varauksissa oleva pinta-ala on suhteellisen vähäinen (n. 100 000 ha) turvemaiden kokonaispinta-alaan nähden. Lisätarpeeksi ilmoitettu suoala (70 000 ha)"

        Kerralleen käytetyt suot on mahdollista joko ennallistaa tai istuttaa uudelleen , jolloin hiilen sitominen käynnistyy välittömästi.

        Joten miksi emme käyttäisi tätä rikkautta hyväksemme ?


      • mikä idiootti kirjoitti:

        olet. Vihreänä minä vastustan soiden hyötykäyttöön ottoa. Suomalaiset suot tulee suojella kaikelta lyhytnäköiseltä ryöstökäytöltä. Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme.

        "Ne ovat korvaamaton osa meidän alkuperäistä luontoamme. "

        Tuollainen slogan on helppo heittää Helsingin kaduilla jaettaessa flaijereita. Millainen on cityihmisen suhde suoluontoon ? Miten usein esim. liikutte siellä, mitä lajeja siellä pitäisi suojella ja miksi ? Onko sittenkin niin, että yleisin käyttötarkoitus on katsella kauniita luonto/taidevalokuvia ja siemailla sivistyneesti punaviiniä pikkurilli tönkössä ?

        Eivätkö nuo arvot säily jos suoalasta hyödynnetään muutama prosentti taloudellisesti ? Väitän , että säilyvät ja vielä jää ylimääräistäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe