Mitä toivotetaan kastekortissa?

Kummitäti

Olen nyt ehkä hiukan uusavuton, mutta kun ensimmäistä kertaa elämässäni olen kummiksi kutsuttu ja edellisistä ristiäisistä, joissa olen ollut on n. 15 vuotta, niin tuntuipa sekin vaikealta kysymykseltä, että mitä "kuuluu" kirjottaa kastekorttiin. "Onnitteluja kastamisen johdosta" ei jotenkaan kuulosta hyvältä.. : )

Eli mitä oikein toivotan? "Siunausta" vai? "Pitkää ikää"? "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä"? Mitä kummin kuuluu kastetulle lapselle "toivottaa"? Millaisia kortteja teidän lapsenne ovat saaneet, tai millaisia toivotuksia olette itse vieneet? Ja hyviä runoja, loruja, värssyjä tietysti otetaan vastaan..!

8

113666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

Hei!
      Itse toivotin kummitytölleni hänen kastepäivänään yksinkertaisesti:

"Onnea Kastepäivänäsi!"

Jos haluat laittaa jonkin runon tai värssyn, niin lainaa kirjastosta värssykirjoja jollei kortissa valmiina lue jotakin värssyä. Jos teet kortin itse, niin voit käydä esim. kaupassa vilkaisemassa mitä valmiissa kortissa lukee :) Siis tietysti vain siinä tapauksessa, jollet itse keksi mitään sopivaa. Itse tehty runo tai jokin sananparsi olisi hieno :)

En muuten tiedä, että kuuluuko kummin toivottaa jotain "erikoista", eli mitä muut vieraat eivät toivota... ei varmaankaan, kuulostaisi hassulta jos niin olisi. Tietysti nimen kanssa laitetaan kummi/sylikummi etunimen eteen =D

• ...

Kummityttöni korttiiin kirjoitin seuraavan värssy:

Sun untesi valkea polku
      se satujenlinnoihin vie
      ja ruusuilla viitoitettu
      on lapsuuden kultainen tie.

Alla kummien nimet.

Kortin kannessa pienet vaaleanpunaiset töppöset. Sisällä ei mitään valmista tekstiä.

• kaste

Kastehan on eri asia kuin nimen anto. Kaste on yksi kirkollisista sakramenteista, kasteella lapsi tai aikuinen otetaan seurakunnan yhteyteen ja aikuinen (vapaat suunnat, aikuiskaste, ei lapsikastetta) kastamisellaan ilmaisee myös uskonsa Jumalaan ja Kristukseen.

Nimen voi antaa muutenkin kuin kasteen yhteydessä. Kaste ja nimen anto ovat siis kaksi eri juttua.. vaikka monesti kirjoitetaankin "sai kasteessa nimen"
      No joo, itse asiaan.
      Me olemme saaneet kortteja, joissa on valmis teksti. Kuten:
      Pieni poika/tyttö päivänpaiste
      elämänne ilonaihe
      uinuu unta kehdossaan
      onnen hymy huulillaan.
      Kaikkea hyvää elämän varrelle toivottavat "ja nimet perässä"

Ja:
      siunausta, suojelusta
      onnea ja ohjausta
      siinä eväät elämään
      hyvään, hellään, lämpimään.
      Kummilasta onnitellen
      *nimet*

Jostakin olen kopsannut talteen aforismin:
      Vauvat - siinäpä vasta mukava alku ihmiselle (Don Herold)

Yhdessä kastekortissa lukee yksinkertaisesti "Kastepäivänä Ville Valtteria onnittelevat " ja nimet alla.

• Nalletar

pätkän Yön biisistä Ihmisen poika. Kaunista.

• Katya

Minäkin lainasin silloin omaan korttiini Yön Ihmisen poikaa =)

• elba

Minä ajattelin kirjoittaa korttiin että Jumalan siunausta ja varjelusta alkavalle tiellesi. Iloa ja Onnea, kauniita hetkiä ja kaikkea hyvää sinulle toivottaa: "minä"

• zenifer

..löytyy paljon hyviä runoja ja värssyjä esim. kastekorttiin..

• mimmu

Kiitos vinkistä, että korttiin voisi laittaa Yö:n biisistä mietteitä !! Minusta tulee heinäkuussa kummi ja lapsen äiti on suuri Yö:n fani..;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe