Mitä toivotetaan kastekortissa?

Kummitäti

Olen nyt ehkä hiukan uusavuton, mutta kun ensimmäistä kertaa elämässäni olen kummiksi kutsuttu ja edellisistä ristiäisistä, joissa olen ollut on n. 15 vuotta, niin tuntuipa sekin vaikealta kysymykseltä, että mitä "kuuluu" kirjottaa kastekorttiin. "Onnitteluja kastamisen johdosta" ei jotenkaan kuulosta hyvältä.. : )

Eli mitä oikein toivotan? "Siunausta" vai? "Pitkää ikää"? "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä"? Mitä kummin kuuluu kastetulle lapselle "toivottaa"? Millaisia kortteja teidän lapsenne ovat saaneet, tai millaisia toivotuksia olette itse vieneet? Ja hyviä runoja, loruja, värssyjä tietysti otetaan vastaan..!

8

114797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

Hei!
      Itse toivotin kummitytölleni hänen kastepäivänään yksinkertaisesti:

"Onnea Kastepäivänäsi!"

Jos haluat laittaa jonkin runon tai värssyn, niin lainaa kirjastosta värssykirjoja jollei kortissa valmiina lue jotakin värssyä. Jos teet kortin itse, niin voit käydä esim. kaupassa vilkaisemassa mitä valmiissa kortissa lukee :) Siis tietysti vain siinä tapauksessa, jollet itse keksi mitään sopivaa. Itse tehty runo tai jokin sananparsi olisi hieno :)

En muuten tiedä, että kuuluuko kummin toivottaa jotain "erikoista", eli mitä muut vieraat eivät toivota... ei varmaankaan, kuulostaisi hassulta jos niin olisi. Tietysti nimen kanssa laitetaan kummi/sylikummi etunimen eteen =D

• ...

Kummityttöni korttiiin kirjoitin seuraavan värssy:

Sun untesi valkea polku
      se satujenlinnoihin vie
      ja ruusuilla viitoitettu
      on lapsuuden kultainen tie.

Alla kummien nimet.

Kortin kannessa pienet vaaleanpunaiset töppöset. Sisällä ei mitään valmista tekstiä.

• kaste

Kastehan on eri asia kuin nimen anto. Kaste on yksi kirkollisista sakramenteista, kasteella lapsi tai aikuinen otetaan seurakunnan yhteyteen ja aikuinen (vapaat suunnat, aikuiskaste, ei lapsikastetta) kastamisellaan ilmaisee myös uskonsa Jumalaan ja Kristukseen.

Nimen voi antaa muutenkin kuin kasteen yhteydessä. Kaste ja nimen anto ovat siis kaksi eri juttua.. vaikka monesti kirjoitetaankin "sai kasteessa nimen"
      No joo, itse asiaan.
      Me olemme saaneet kortteja, joissa on valmis teksti. Kuten:
      Pieni poika/tyttö päivänpaiste
      elämänne ilonaihe
      uinuu unta kehdossaan
      onnen hymy huulillaan.
      Kaikkea hyvää elämän varrelle toivottavat "ja nimet perässä"

Ja:
      siunausta, suojelusta
      onnea ja ohjausta
      siinä eväät elämään
      hyvään, hellään, lämpimään.
      Kummilasta onnitellen
      *nimet*

Jostakin olen kopsannut talteen aforismin:
      Vauvat - siinäpä vasta mukava alku ihmiselle (Don Herold)

Yhdessä kastekortissa lukee yksinkertaisesti "Kastepäivänä Ville Valtteria onnittelevat " ja nimet alla.

• Nalletar

pätkän Yön biisistä Ihmisen poika. Kaunista.

• Katya

Minäkin lainasin silloin omaan korttiini Yön Ihmisen poikaa =)

• elba

Minä ajattelin kirjoittaa korttiin että Jumalan siunausta ja varjelusta alkavalle tiellesi. Iloa ja Onnea, kauniita hetkiä ja kaikkea hyvää sinulle toivottaa: "minä"

• zenifer

..löytyy paljon hyviä runoja ja värssyjä esim. kastekorttiin..

• mimmu

Kiitos vinkistä, että korttiin voisi laittaa Yö:n biisistä mietteitä !! Minusta tulee heinäkuussa kummi ja lapsen äiti on suuri Yö:n fani..;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13