Olen nyt ehkä hiukan uusavuton, mutta kun ensimmäistä kertaa elämässäni olen kummiksi kutsuttu ja edellisistä ristiäisistä, joissa olen ollut on n. 15 vuotta, niin tuntuipa sekin vaikealta kysymykseltä, että mitä "kuuluu" kirjottaa kastekorttiin. "Onnitteluja kastamisen johdosta" ei jotenkaan kuulosta hyvältä.. : )
Eli mitä oikein toivotan? "Siunausta" vai? "Pitkää ikää"? "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä"? Mitä kummin kuuluu kastetulle lapselle "toivottaa"? Millaisia kortteja teidän lapsenne ovat saaneet, tai millaisia toivotuksia olette itse vieneet? Ja hyviä runoja, loruja, värssyjä tietysti otetaan vastaan..!
Mitä toivotetaan kastekortissa?
8
113666
Vastaukset
- minä vain
Hei!
Itse toivotin kummitytölleni hänen kastepäivänään yksinkertaisesti:
"Onnea Kastepäivänäsi!"
Jos haluat laittaa jonkin runon tai värssyn, niin lainaa kirjastosta värssykirjoja jollei kortissa valmiina lue jotakin värssyä. Jos teet kortin itse, niin voit käydä esim. kaupassa vilkaisemassa mitä valmiissa kortissa lukee :) Siis tietysti vain siinä tapauksessa, jollet itse keksi mitään sopivaa. Itse tehty runo tai jokin sananparsi olisi hieno :)
En muuten tiedä, että kuuluuko kummin toivottaa jotain "erikoista", eli mitä muut vieraat eivät toivota... ei varmaankaan, kuulostaisi hassulta jos niin olisi. Tietysti nimen kanssa laitetaan kummi/sylikummi etunimen eteen =D - ...
Kummityttöni korttiiin kirjoitin seuraavan värssy:
Sun untesi valkea polku
se satujenlinnoihin vie
ja ruusuilla viitoitettu
on lapsuuden kultainen tie.
Alla kummien nimet.
Kortin kannessa pienet vaaleanpunaiset töppöset. Sisällä ei mitään valmista tekstiä. - kaste
Kastehan on eri asia kuin nimen anto. Kaste on yksi kirkollisista sakramenteista, kasteella lapsi tai aikuinen otetaan seurakunnan yhteyteen ja aikuinen (vapaat suunnat, aikuiskaste, ei lapsikastetta) kastamisellaan ilmaisee myös uskonsa Jumalaan ja Kristukseen.
Nimen voi antaa muutenkin kuin kasteen yhteydessä. Kaste ja nimen anto ovat siis kaksi eri juttua.. vaikka monesti kirjoitetaankin "sai kasteessa nimen"
No joo, itse asiaan.
Me olemme saaneet kortteja, joissa on valmis teksti. Kuten:
Pieni poika/tyttö päivänpaiste
elämänne ilonaihe
uinuu unta kehdossaan
onnen hymy huulillaan.
Kaikkea hyvää elämän varrelle toivottavat "ja nimet perässä"
Ja:
siunausta, suojelusta
onnea ja ohjausta
siinä eväät elämään
hyvään, hellään, lämpimään.
Kummilasta onnitellen
*nimet*
Jostakin olen kopsannut talteen aforismin:
Vauvat - siinäpä vasta mukava alku ihmiselle (Don Herold)
Yhdessä kastekortissa lukee yksinkertaisesti "Kastepäivänä Ville Valtteria onnittelevat " ja nimet alla. - Nalletar
pätkän Yön biisistä Ihmisen poika. Kaunista.
- Katya
Minäkin lainasin silloin omaan korttiini Yön Ihmisen poikaa =)
- elba
Minä ajattelin kirjoittaa korttiin että Jumalan siunausta ja varjelusta alkavalle tiellesi. Iloa ja Onnea, kauniita hetkiä ja kaikkea hyvää sinulle toivottaa: "minä"
- zenifer
..löytyy paljon hyviä runoja ja värssyjä esim. kastekorttiin..
- mimmu
Kiitos vinkistä, että korttiin voisi laittaa Yö:n biisistä mietteitä !! Minusta tulee heinäkuussa kummi ja lapsen äiti on suuri Yö:n fani..;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666