Jaksaako täällä kukaan pohtia elämää syvemmin?

Mielipiteet.

Suhtaudutteko jo elämään kuin se olisi jo samantekevää.
Tähän ikäluokkaan kuuluvana, en usko olevani poikkeus, vaikka mietin ihmisen syvintä olemusta, kehitystä, meissä olevaa tietoa ja sen lähteitä. Saammeko viisautta syntyessämme, vai onko kaikki tietomme vain kasvatuksen ja opetuksen tulosta?
Onko tällainen asia tänne liian vaikea, liian raskas kaiken iloittelun lomaan, vai saisiko syntymään keskustelua syvimmästä minästämme?

16

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin sannoo,että kyllä pohtimiset on jo pohdittu tässä elämänvaiheessa.Ja löydettykin,mitä löydettävissä on.
      Nyt sitten vaan eletään...ei sen kummempaa!

    • Tässäpä tämä

      Minusta taas syntyessämme tuskin olemme vielä viisaita, vastahan 6 v pääseen ensimmäiseen opinahjoon totuttelemaan sosiaalista elämää, siis 'eskariin'

      Onhan meille jokaiselle varmaan vanhemmistamme periytyvää, se vaan on joko sisäistä tai ulkoista.
      Riippuu vanhemmista paljon miten lapset jaksaa kouluttautua, peruskoulun jälkeen, jos kannustus puuttuu voi olla että vain elämä kouluttaa loput.
      Moni saa hyvätuloisen ammatin pelkällä työllä jonka oppii tekemällä sitä, eikä se ole ollenkaan väärin.
      Kaikille ei opiskelut sovi eikä edes ole haluja ammatin opiskeluun. Itselläni on yksi koulupohjainen ammatti ollut koko elämäni ajan ja pärjäsin melko kohtuullisesti.

      Täällä vain palloillaan unohtamatta kuitenkaan niitä iloittelujakaan, synkkää on totisen pojan ja tytön maailma.

    • Laritsa M

      En oikein osaa sanoa miksi pitäisi ajatella elämää pinnallista syvällisemmin. Se saattaa johtaa uskonnolliseen herätykseen, joka on hulluksi tulemisen ensimmäinen oire.

      Tuonpuoleinen elämä ei oikein kannusta. Kysyttäessä arkkiatri Ylpöltä uskooko hän elämään kuoleman jälkeen. Sanoi, että elämä jatkuu uusissa sukupolvissa. Viisaasti sanottu.

      Iloinen mieli korvaa älyn ja taidot!

    • ihmisenä olemista, sitä taitoa ja sen oppimista.

      Mielestäni kodin antama perusta, se rakkaus ja hyväksyminen, minkä on kotoa saanut on peruskivi hyvälle elämälle.
      Hyväksytyksi tuleminen omana itsenään, se antaa pohjan elämälle, tottahan perimät myös vaikuttavat.
      Opiminen, ammatin yhteydessä tai kouluissa antaa valmiuksia elämiseen.
      Itselläni on opiskelu typistynyt hyvin vähään, mutta elämässä selviämiskoulussa olen edelleen.
      Liki joka päivä huomaan tietoja lisää saavani, nyt vain on ongelmana se, että niitä ei saa mielessä pysymään pysyvästi, mutta kerraten opit perille jotenkuten menee.

      Vaikeinta oppimista koen ihmisenä olemisessa, se että osaisin tehdä oikein joka asian kohdalla, siinä niitä virheitä tulee.
      Täydellisyyttä kai kukaan ei tavoita, mutta pyrkimistä siihen on.

      Pohdiskelu ei elämän iloani vie, osaan pitää hauskaa, nauttia elämisestäni tälläisenä vajavaisena ja huumori on elämän suola, sen avulla vaikeimmat kohdatkin tässä elämässä ohittaa.
      Tämän ikäisenä, olen oppinut erottamaan tärkeän ja vähemmän tärkeän, uskon eläväni hyvää vaihetta.
      Olen huomannut onnen tulevan hyvin pienistä asioista, ja niistä olen oppinut nauttimaan.

      • Ei se vieläkään samantekevää ole, miten menee asiat itsellä, tai yhteiskunnassa. Onhan ne aktiivisimman ajan särmät hioutuneet, kokemus kai on tuonut malttia. Myös se, että on sovittanut itsensä yhteiskuntaan eri tavalla, sekä se, että enää ei jaksa niin paljon. Esim. työssä käyvien (mm. te- sopimukset)asioista olen jättäytynyt lähes kokonaan pois.

        Mistäkö olemme täksi tulleet? Syntymällä lienee pieni merkitys, kasvatuksella vähän enemmän, koulutuksella, opetuksella tietysti amattiin liittyvissä asioissa on merkitystä.

        Se persoonallisuus, hyvässä tai pahassa, on kohdaltani muotoutunut perinteestä, vähän koulutuksesta, ympärillä olevista ihmisistä, varsinkin työyhteisössä, mukana paljon sattumia ja suurin panos itseltäni. Toivottavasti. En edes halua ajatella, että olisin vain koulutettu ja opetettu kuin temppuja esittävä koira.

        Mitä "syvällisempään" tutkiskeluun tulee, se veisi aikaa ja tekstiä. Tässä pieni pintaraapaisu.


      • ynnämuu kirjoitti:

        Ei se vieläkään samantekevää ole, miten menee asiat itsellä, tai yhteiskunnassa. Onhan ne aktiivisimman ajan särmät hioutuneet, kokemus kai on tuonut malttia. Myös se, että on sovittanut itsensä yhteiskuntaan eri tavalla, sekä se, että enää ei jaksa niin paljon. Esim. työssä käyvien (mm. te- sopimukset)asioista olen jättäytynyt lähes kokonaan pois.

        Mistäkö olemme täksi tulleet? Syntymällä lienee pieni merkitys, kasvatuksella vähän enemmän, koulutuksella, opetuksella tietysti amattiin liittyvissä asioissa on merkitystä.

        Se persoonallisuus, hyvässä tai pahassa, on kohdaltani muotoutunut perinteestä, vähän koulutuksesta, ympärillä olevista ihmisistä, varsinkin työyhteisössä, mukana paljon sattumia ja suurin panos itseltäni. Toivottavasti. En edes halua ajatella, että olisin vain koulutettu ja opetettu kuin temppuja esittävä koira.

        Mitä "syvällisempään" tutkiskeluun tulee, se veisi aikaa ja tekstiä. Tässä pieni pintaraapaisu.

        pajonkin elämää ja sen syvimpiä tarkoituksia.
        Ei suinkaan ole samantekevää miten täällä elämässä menee. Pitäisi olla Sinut itsensä kanssa, hyväksyä sellaisenaan. Tai sitten tehdä jotain asian hyväksi.
        Valmiiksi ei koskaan tule, jokainen päivä on uuden oppimista ,niin itsestään kuin ympäristöstään.
        Nythän on aikaa miettiä ja tutkistella asioita, ottaa opikseen ja yrittää henkistä kasvua itsensä kanssa.
        Uskon että perimässä ihmisen saavat hyviä tai huonoja ominaisuuksia, luonteet ja sellaiset.
        Niitä kasvuympäristö, koti, vanhemmat, ystävät, muokkaavat johonkin suuntaan.
        Käytyjen koulujen ja oppien lisäksi.

        Aina ei koulutus takaa ihmisen sivistyneisyyttä, silloin se on synnynnäistä.
        Kyllä elämistä ja ihmisenä olemista kannattaa pohdiskella, jos tuntisi paremmin itsensäkin.
        Huumorintaju on ihmisellä eräs elämän suola.


      • kieloke3

        Kyllä minulla kuitenkin joskus tulee aikoja jolloin ajattelen näitä asioita mikä teko mihinkin on johtanut ja jos olisin syntynyt eri ympäristöön olisinko erilainen ihminen ja millälailla erilainen, luulen että monikin ajattelee näitä joskus enkä usko että se vie iloa elämästä sen kummemmin kuin uskokaan, mutta tämä on vaan minun mielipiteeni, hauskaa joulun odotusta!!


      • ynnämuu kirjoitti:

        Ei se vieläkään samantekevää ole, miten menee asiat itsellä, tai yhteiskunnassa. Onhan ne aktiivisimman ajan särmät hioutuneet, kokemus kai on tuonut malttia. Myös se, että on sovittanut itsensä yhteiskuntaan eri tavalla, sekä se, että enää ei jaksa niin paljon. Esim. työssä käyvien (mm. te- sopimukset)asioista olen jättäytynyt lähes kokonaan pois.

        Mistäkö olemme täksi tulleet? Syntymällä lienee pieni merkitys, kasvatuksella vähän enemmän, koulutuksella, opetuksella tietysti amattiin liittyvissä asioissa on merkitystä.

        Se persoonallisuus, hyvässä tai pahassa, on kohdaltani muotoutunut perinteestä, vähän koulutuksesta, ympärillä olevista ihmisistä, varsinkin työyhteisössä, mukana paljon sattumia ja suurin panos itseltäni. Toivottavasti. En edes halua ajatella, että olisin vain koulutettu ja opetettu kuin temppuja esittävä koira.

        Mitä "syvällisempään" tutkiskeluun tulee, se veisi aikaa ja tekstiä. Tässä pieni pintaraapaisu.

        Kyllähän sitä tulee mietittyä kaikenlaista elämästä,sen tarkoituksesta,vai onko sillä mitään tarkoitusta,ihmisten käyttäytymistä ja omaa käyttäytymistään..Ja huomaa,miten turhaa ,monet asiat ovat.100 vuoden kulutta ,ei kukaan edes muista,että olemme täällä olleet..Miten tärkeänä
        pidämme monia asioita..Kaikkiin pikkuasioihin takerrumme ja pidämme mielipiteistämme kiinni,olkoon kuinka oikeita tai vääriä.Tulee,mieleen:Miksi olen juuri tässä kirjoittamassa tätä. Aivan turhaa..Liika miettiminen ,tekee vain elämästä surullisen,siis kannattaa elää,miten uskoo parhaaksi,loukkaamatta ketään ja yrittää pysytellä iloisella mielellä.
        Eiliselle ei voi enää mitään,huomisesta ,ei kukaan tiedä mitään..Meillä on vain tämä päivä!
        Iloa ja voimia! t.Irkku


    • Mirlipiteet

      Onko muuta tietoa olemassa kuin se minkä kasvatusa meille antaa?

      Pohditteko intuitiota,tai, olen ollut täällä jo aiemmin tilannetta, josta monet kertovat kokemuksinaan. Mistä saavat sellaiset tunteet tai kokemukset alkunsa.

      Opetukset ja kokemukset, koulutuskin, ovat meille annettua tietoa, mutta onko meissä muuta tietoa, mistä tunteet syntyvät, tai mistä opimme varomaan jotain, vaikka emme ole pahaa kokeneet nimenomaan siltä taholta. Yliluonnollistako, vai vaistoa, ja mikä on vaisto?

      • susmorsian ek.

        etsi tietoa,vastaukset löytyvät sitten omasta päästä,eivät kaupan hyllyiltä.Niinkuin kodieissakin on totuttu tekemään,ei itse inspiroiduta ns.vanhanaikaiseen tekemiseen,onhan pelit ja vempeleet ja kaikkea saa kaupasta.
        Käsittämättömän suppeita ovat tämän ikäluokan tuntemukset,kokemukset ja tiedot,nytkö vasta herätään omaa itseä etsimään,taitaa olla myöhäistä jo monen kohdalla.
        Intuitio ja deja-vue kokemukset ovat eri asioita,edellinen ns.vaistonvaraista elämistä,luottamista omaan itseensä,tehdä niin kuin "itse" sanoo,ja asiat sujuvat kuten kunkin kohdalla on hänelle parasta.Deja-vue sitä,että "tämän olen kokenut joskus ennenkin".Nykyisin on helppo etsiä vastauksia kysymyksiinsä ja sulatella sitten niitä omassa pääkkösessään.
        Googlettamisiin!


      • Mielipiteet
        susmorsian ek. kirjoitti:

        etsi tietoa,vastaukset löytyvät sitten omasta päästä,eivät kaupan hyllyiltä.Niinkuin kodieissakin on totuttu tekemään,ei itse inspiroiduta ns.vanhanaikaiseen tekemiseen,onhan pelit ja vempeleet ja kaikkea saa kaupasta.
        Käsittämättömän suppeita ovat tämän ikäluokan tuntemukset,kokemukset ja tiedot,nytkö vasta herätään omaa itseä etsimään,taitaa olla myöhäistä jo monen kohdalla.
        Intuitio ja deja-vue kokemukset ovat eri asioita,edellinen ns.vaistonvaraista elämistä,luottamista omaan itseensä,tehdä niin kuin "itse" sanoo,ja asiat sujuvat kuten kunkin kohdalla on hänelle parasta.Deja-vue sitä,että "tämän olen kokenut joskus ennenkin".Nykyisin on helppo etsiä vastauksia kysymyksiinsä ja sulatella sitten niitä omassa pääkkösessään.
        Googlettamisiin!

        voi vain gooklettaa!

        Haluaisinkin kuulla toisten mielipiteitä ja koemuksia, en etsiä tietoa. Maailma on paljon mielenkiintoisempi kun vaihtaa kokemuksia toisten kanssa, ei vain lue deja-vue lausuntoja. Keskustelu antaa mahdollisuuden tutkailla omiakin mielipiteitä ja verrata kokemuksia. Ellei asia kiinnosta, kannattaako vastata, ohjeitahan jokainen voi antaa, ja netisssä on paljon tietoa ja kirjoituksia kaikesta maan ja taivaan välillä, kannattaako siis mistään enää keskustella jos on tullut tähän ikään ja herää keskustelemaan, lukaisee vain mitä netissä on sanottu ja nielee kysymyksensä.


      • susmorsian ek.
        Mielipiteet kirjoitti:

        voi vain gooklettaa!

        Haluaisinkin kuulla toisten mielipiteitä ja koemuksia, en etsiä tietoa. Maailma on paljon mielenkiintoisempi kun vaihtaa kokemuksia toisten kanssa, ei vain lue deja-vue lausuntoja. Keskustelu antaa mahdollisuuden tutkailla omiakin mielipiteitä ja verrata kokemuksia. Ellei asia kiinnosta, kannattaako vastata, ohjeitahan jokainen voi antaa, ja netisssä on paljon tietoa ja kirjoituksia kaikesta maan ja taivaan välillä, kannattaako siis mistään enää keskustella jos on tullut tähän ikään ja herää keskustelemaan, lukaisee vain mitä netissä on sanottu ja nielee kysymyksensä.

        tarkoitinkin tätä "pohtimista",koko ajanhan itteki tässä pohdiskelen vaikka mitä.
        Mutta tarkoitinkin sitä,että siihen aikaan kun isä lampun osti eli minä pohdiskeluni aloitin,ei mitään googleja toki ollukkaan.
        Suo anteeksi,olen vain niin impulsiivinen edelleenki,hiomatta ajatuksiani välillä laukoilen.
        "pohjatietoja" on toki nykyisin helppo löytää ja sitten pikku pääkkösessään omat johtopäätöksensä vetää.Mutta siihen tulokseen olen tullut,paljon jo ymmärrän ja vielä enemmän on asioita,joita en ymmärrä,joten sen suuren osan jätän jo mielelläni ymmärtämättä.


      • jatkuvasti kuljet
        susmorsian ek. kirjoitti:

        tarkoitinkin tätä "pohtimista",koko ajanhan itteki tässä pohdiskelen vaikka mitä.
        Mutta tarkoitinkin sitä,että siihen aikaan kun isä lampun osti eli minä pohdiskeluni aloitin,ei mitään googleja toki ollukkaan.
        Suo anteeksi,olen vain niin impulsiivinen edelleenki,hiomatta ajatuksiani välillä laukoilen.
        "pohjatietoja" on toki nykyisin helppo löytää ja sitten pikku pääkkösessään omat johtopäätöksensä vetää.Mutta siihen tulokseen olen tullut,paljon jo ymmärrän ja vielä enemmän on asioita,joita en ymmärrä,joten sen suuren osan jätän jo mielelläni ymmärtämättä.

        täällä , välillä kännissä solvaamassa, välillä muuten vain muitten mielipiteitä lyttämässä ja esiintymällä koulutettuna, muita fiksumpana ihmisenä.Sinäkö määrittelet mistä täällä keskustellaan ja miten!!!


      • susmorsian ek.
        jatkuvasti kuljet kirjoitti:

        täällä , välillä kännissä solvaamassa, välillä muuten vain muitten mielipiteitä lyttämässä ja esiintymällä koulutettuna, muita fiksumpana ihmisenä.Sinäkö määrittelet mistä täällä keskustellaan ja miten!!!

        huumorrii.Voihan ittelleen ees nauraa,jos viittii tänne höpsötellä.Herraisä,miten tuohtunut olet.
        Mikä kismittää....
        Siinä olet kyllä väärässä,että solvaan,lyttään ja"esiinnyn" koulutettuna,otappa esimerkki sellaisesta,niin pysytään asiassa.
        Minä kun nyt vaan satun olemaan muita fiksumpi...pittää laittaa tuohon heheh,että ymmäsrtänet huumoriks.
        Mites minä nyt niin määräilevä,pittää ihan miettimään tässä.


    • Tämä on keskustelupalsta, jossa ei voi keskustella. Ne monet vuodet, jotka olen palstalla kirjoitellut, ovat tuon totuuden opettaneet. Miksi yrittää pohtia asioita vain saadakseen asiattomien kanssaihmisten ilkeilyt niskaansa.

      Ihminen on vuosimiljardien takainen, bakteereista alkunsa saanut "tuotos".

    • soppa.

      On samantekevää eräissä asioissa, toisissa taas ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe