Mihin aikaan sijoituu tämä ennustus?

5.Moos.31:24-29.

"Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti, käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen: 'Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan. Sillä minä tunnen sinun tottelemattomuutesi ja uppiniskaisuutesi. Katso, minun vielä eläessäni teidän kanssanne te olette niskoitelleet Herraa vastaan saati sitten minun kuoltuani! Kootkaa minun luokseni kaikki sukukuntienne vanhimmat sekä päällysmiehenne, että minä heidän kuultensa puhuisin nämä sanat ja ottaisin taivaan todistajaksi, heitä vastaan. Sillä minä teidän, että te minun kuoltuani vaellatte kelvottomasti ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa. Sentähden on onnettumuus kohtaava teitä aikojen lopulla, kun teette sitä mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte Hänet kättenne teoilla.' "

52

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...kaikkia aikoja...

• Oli 'aikojen lopussa'

Ja tietysti teksitin päättyminen tähän ennustukseen työn päättymenen, sekä tekstiyhteys voivat auttaa ennustuksen sijoittamista oikeaan aikaan.

• acharit hajamim

joka tuossa ja normaalisti muuallakin suomennetaan ”viimeiset päivät”, "aikojen loppu" tms. ei niin yksiselitteisesti tarkoita nimenomaan eskatologista lopunaikaa. Ensisijaisesti ja pikemminkin se on viittaus ”tuleviin päiviin”, tulevaisuuteen yleensä. Sen merkitys sellaisena eskatologisena lopunaikana, jollaisena se yleensä nykyään ymmärretään, on isolta osin zarathustralaista perua, joilta myös ensimmäinen eskatologia-oppi tunnetaan; oppi lainautui heiltä monen muun ohessa erityisesti toisen temppelin ajan loppupuolen apokalyptisille liikkeille niin juutalaisten kuin ei-juutalaisten parissa, jollaisen liikkeen Jeesuksenkin alkuperäiset seuraajat muodostivat.

Joten tuossa Dtn:n kohdassa on kyse pikemmin yleisestä kehotuksen- ja varoituksensanasta kuvatun tilanteen (Mooseksen puhe ennen Jordanin ylitystä) jälkeistä tulevaa aikaa silmällä pitäen, ei viittaus eskatologiseen lopun aikaan. Eli: "Sentähden on onnettomuus kohtaava teitä tulevina päivinä, kun teette sitä mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte Hänet kättenne teoilla." Ja jos historialliskriittisen raamatuntutkimuksen näkemykset pitävät paikkansa, noissa jakeissa lienee kyse eksiilin tienoilla Pentateukkia toimitettaessa siihen lisätystä materiaalista ja silloin Pentateukin toimittajilla on tuona onnettomuutena ollut varmasti mielessä Israelin ja Juudan kukistuminen ja eksiili, jotka muissakin Raamatun teksteissä selitetään samasta teologisesta näkökulmasta.

http://books.google.com/books?id=3O0sAAAAMAAJ&q=aharit hayamim&dq=aharit hayamim&lr=&hl=fi&pgis=1
      http://www.theologicalstudies.org.uk/pdf/ffb/eschatology_bruce.pdf
      http://www.mikragesher.org.il/titles/encyclopedia/1/acharit_hayamim.htm
      http://www.daat.ac.il/daat/tanach/achronim/beaharit.htm
      http://en.wikipedia.org/wiki/End_time#Zoroastrianism

• Sekä

Asiaan liittyvistä historiallisista näkemyksistä sekä kieliteiteelisestä tarkennuksesta.

Itse mietin tätä profetiaa myös rinnan: 5.Moos.4:27-31.

Siinä annetaan myös lohduttava lupaus 'aikojen lopussa' tapahtuvasta palaamisesta toimivaan yhteyteen Jumalan kanssa. Tämän yhteyden: etsimisen ja löytämisen sanotaan tapahtuvan 'ahdistuksessa'.
        5.Moos.31:29 puhutaan 'onnettomuudesta 'ja mietinkin voisivatkohan nämä kaksi asiaa ja profetiaa liittyä toisiinsa.

• Doktor L
        Sekä kirjoitti:

Asiaan liittyvistä historiallisista näkemyksistä sekä kieliteiteelisestä tarkennuksesta.

Siinä annetaan myös lohduttava lupaus 'aikojen lopussa' tapahtuvasta palaamisesta toimivaan yhteyteen Jumalan kanssa. Tämän yhteyden: etsimisen ja löytämisen sanotaan tapahtuvan 'ahdistuksessa'.
        5.Moos.31:29 puhutaan 'onnettomuudesta 'ja mietinkin voisivatkohan nämä kaksi asiaa ja profetiaa liittyä toisiinsa.

soveltaa Raamatun ennustuksia lopun aikoihin ja
        siksi he yrittävät poisselittää Raamatun ennus-
        tuksia.
        Kun Mooses puhuu siitä, että Israelin kansaa kohtaa aikojen lopulla tuho, niin sehän on toteutunut aivan lähihistoriassa. Ei siihen tarvitse hakea selityksiä Zarathustran kirjoituksista!
        Samoin tuo V Moos 4:27-31 puhuu siitä, että lopun
        aikana Israel kääntyy takaisin Herran puoleen.
        Jos he jo nyt olisivat Herran omia, niin eihän heidän silloin tarvitsisi kääntyä mihinkään!!!!!
        Mutta tämähän ei sovi aikamme juutalaiseen tulkintaan, koska silloinhan he joutuisivat tun-
        nustamaan sen tosiasian, mistä Raamattu puhuu,
        että he ovat luopuneet Jumalasta.
        Juutalaiset eivät omassa ylpeydessään vielä usko
        siihen, että sen syntivelka on sovitettu, kuten
        Jes 40:2 kertoo.
        Tuo syntiuhri oli Jeesus Kristus, Jes 53:5-6,
        mutta vielä ei ole tullut se aika, jolloin juuta-
        laisetkin tunnustavat Hänet Messiaakseen, kuten
        Sak 12:10 ennustaa.
        Mutta aikojen lopulle heidänkin silmiltään otetaan
        peite pois. Silloin heidänkään ei tarvitse paeta
        zarathustralisiin selityksiin.

• Ja peitteen aiheuttamasta
        Doktor L kirjoitti:

tuksia.
        Kun Mooses puhuu siitä, että Israelin kansaa kohtaa aikojen lopulla tuho, niin sehän on toteutunut aivan lähihistoriassa. Ei siihen tarvitse hakea selityksiä Zarathustran kirjoituksista!
        Jos he jo nyt olisivat Herran omia, niin eihän heidän silloin tarvitsisi kääntyä mihinkään!!!!!
        Mutta tämähän ei sovi aikamme juutalaiseen tulkintaan, koska silloinhan he joutuisivat tun-

likinäköisyydestä ei kaiketi tule ketään varsinaisesti syyllistää? Mutta asian toinen puoli on sekin että kun se peite otetaan pois; - uskoisin saavamme aikanaan kvalitatiivisesti erinomaisia näkymiä.

• rasismiavastaan
        Sekä kirjoitti:

aikojen lopulla! Olisipa outo jumalsuhde katkeaa heti alettuaan. Arvaan:kaikki paranee kunhan aletaan palvoa Jeesusjumalaa?

• JeesusJumala fobiasta
        rasismiavastaan kirjoitti:

aikojen lopulla! Olisipa outo jumalsuhde katkeaa heti alettuaan. Arvaan:kaikki paranee kunhan aletaan palvoa Jeesusjumalaa?

Ja näet hänet joka paikassa; kyseisen Mooseksen ennustuksen pohdiskelussa mietiskelin vain olisiko näillä kahdelle erilaisella aavistuksella tai sanotaanko rohdeasti Jumalan Hengen antamalla profetialla - ( jonka ne jotka eivät usko Jumalan persoonallisen hengen olemassaoloon, voivat mieltää minun puolestani vaikkapa "tuulen" tuomaksi näkemykseksi) - mitää yhteyttä toistensa kanssa. Täsmentäen, haluan ilmoitaa että: 'toimivalla yhteydellä' tarkoitan lähinnä Mooseksen ilmaisemaa uudistuksen ja Jumalan löytämisen hetkeä, josta hän sanoo seuraavasti: "Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät Hänet, kun kysyt Häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi. Kun olet ahdistuksessa" jne.

Sanoit, sinä isien takia rakastettu rv: "Olisipa outo jumalasuhde katkeaa heti alettuaan."

Minä en ajatellut asiaa suinkaan noin, vaan sinä trassublimoit (hienosti sanottuna) eli siirsit oman olettamuksesi, virheellisesti minun tekemäkseni päätelmäksi. On kuitenkin ilo taas oikaista sinun käsityksiäsi ja kertoa miten minä asian itse päässäni pähkäilin ja arvuuttelin.
        Ajattelin näet, juuri tuon onnetomuuteen joutumisen edeltävän tuota Jumlan etsintään ja löytämiseen johtavaa ahdistusta. Tai toisin sanoen, juuri tuon onnettomuuden johtavan ahdistukseen, jonka seurauksena tapahtuu tuo Jumalan etsintä KAIKESTA SYDÄMESTÄ JA KAIKESTA SIELUSTA, - ja että ajaako juuri tämä Mooseksen ennustama onnettomuus, kansan tuohon intensiiviseen Jumlan etsintään ahdistuksessa, - ja lopulta myös Jumalan löytämiseen ja sanoisinko rohkeasti: tähän profetiaan päättyvän ahditavaan orjentoitumisen johsosta - Jumalan lopulliseen löytymiseen ennen suureen ja lopulliseen lepoon asettumista.

Ihminen ei oikeasti voi muuten palvoa sellaista mitä ei näe tai tunne; - varsinkaan sydämessään; mutta jos hän tuntee kiitollisuutta sydän palvoo itsestään ilman käskysanoja, - sillä eihän rakkauttakaan voi keiketi esiin pakottaa?

• Täydellinen rakkaus

kaikki fobiat - sillä, joka pelkää ei ole vielä päässyt täydelliseksi rakkaudessa, sillä pelossa on vielä rangaistusta, - mutta Jumalan peittämätön kirkkaus (kabod) on siinä että: Jumala on rakkaus, - joka ei edes soimaa rikkonutta lastaan, jonka hän lopulta luokseen ottaa vai kuinka Jesu run*?

• PELOT
        Täydellinen rakkaus kirjoitti:

kaikki fobiat - sillä, joka pelkää ei ole vielä päässyt täydelliseksi rakkaudessa, sillä pelossa on vielä rangaistusta, - mutta Jumalan peittämätön kirkkaus (kabod) on siinä että: Jumala on rakkaus, - joka ei edes soimaa rikkonutta lastaan, jonka hän lopulta luokseen ottaa vai kuinka Jesu run*?

PITI KIRJOITTAA: JA KOSKA JUMALA ON RAKKAUS.

• Diana-ad-rem
        JeesusJumala fobiasta kirjoitti:

Ja näet hänet joka paikassa; kyseisen Mooseksen ennustuksen pohdiskelussa mietiskelin vain olisiko näillä kahdelle erilaisella aavistuksella tai sanotaanko rohdeasti Jumalan Hengen antamalla profetialla - ( jonka ne jotka eivät usko Jumalan persoonallisen hengen olemassaoloon, voivat mieltää minun puolestani vaikkapa "tuulen" tuomaksi näkemykseksi) - mitää yhteyttä toistensa kanssa. Täsmentäen, haluan ilmoitaa että: 'toimivalla yhteydellä' tarkoitan lähinnä Mooseksen ilmaisemaa uudistuksen ja Jumalan löytämisen hetkeä, josta hän sanoo seuraavasti: "Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät Hänet, kun kysyt Häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi. Kun olet ahdistuksessa" jne.

Sanoit, sinä isien takia rakastettu rv: "Olisipa outo jumalasuhde katkeaa heti alettuaan."

Minä en ajatellut asiaa suinkaan noin, vaan sinä trassublimoit (hienosti sanottuna) eli siirsit oman olettamuksesi, virheellisesti minun tekemäkseni päätelmäksi. On kuitenkin ilo taas oikaista sinun käsityksiäsi ja kertoa miten minä asian itse päässäni pähkäilin ja arvuuttelin.
        Ajattelin näet, juuri tuon onnetomuuteen joutumisen edeltävän tuota Jumlan etsintään ja löytämiseen johtavaa ahdistusta. Tai toisin sanoen, juuri tuon onnettomuuden johtavan ahdistukseen, jonka seurauksena tapahtuu tuo Jumalan etsintä KAIKESTA SYDÄMESTÄ JA KAIKESTA SIELUSTA, - ja että ajaako juuri tämä Mooseksen ennustama onnettomuus, kansan tuohon intensiiviseen Jumlan etsintään ahdistuksessa, - ja lopulta myös Jumalan löytämiseen ja sanoisinko rohkeasti: tähän profetiaan päättyvän ahditavaan orjentoitumisen johsosta - Jumalan lopulliseen löytymiseen ennen suureen ja lopulliseen lepoon asettumista.

Ihminen ei oikeasti voi muuten palvoa sellaista mitä ei näe tai tunne; - varsinkaan sydämessään; mutta jos hän tuntee kiitollisuutta sydän palvoo itsestään ilman käskysanoja, - sillä eihän rakkauttakaan voi keiketi esiin pakottaa?

Sinä:

• Diana-ad-rem
        Doktor L kirjoitti:

tuksia.

ja 10. Ei puhu mistään peitteistä.

Lävistäminen on sinun kanssasi jo käyty läpi, senhän teki roomalainen sotilas, eivät juutalaiset.

Sinulla on lyhyt muisti.

• Jeesus asuu
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Sinä:

uskonkautta heidän sydämissään ja he ikäänkuin näkevät "sydämen silmin" hänet, joka on näkymättämästi läsnä, tuotuaan rauhan mukanaan tullessaan, - heidän sydämiinsä täyttämänsä työn kautta. (1.Moos.2:1.) Tarkemmin ilmaistuna; Kristus/Messia rauhankuningas asuu kätkeytyneenä: 'elävään toivoon' heissä eli tässä salaisuudessa: 'Kristus teissä, kirkkauden toivo'. Toivo ei siis ole inhimillisesti meissä syntynyt ominaisuus, vaan meihin sisällisesti ilmestynyt kuolemanvoittanut ja ylösnoussut Messias/Kristus.

• Vohlan maitoa
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Lävistäminen on sinun kanssasi jo käyty läpi, senhän teki roomalainen sotilas, eivät juutalaiset.

Sinulla on lyhyt muisti.

Kun puhutaan peitteestä, sillon tarkoitetaan sitä peitettä, jonka Mooses joutui kasvojensa eteen puhuteltuaan Herraa; ettei kansa, (kuten sen myös pelkäsi) kuolisi Mooseksenkin kasvoista lähtevän säteilyn ja Herran pyhyyden ja kirkkauden suuruuteen. (kertaa huolella miettien: 2 Moos.34-luku.)

• Diana-ad-rem
        Jeesus asuu kirjoitti:

uskonkautta heidän sydämissään ja he ikäänkuin näkevät "sydämen silmin" hänet, joka on näkymättämästi läsnä, tuotuaan rauhan mukanaan tullessaan, - heidän sydämiinsä täyttämänsä työn kautta. (1.Moos.2:1.) Tarkemmin ilmaistuna; Kristus/Messia rauhankuningas asuu kätkeytyneenä: 'elävään toivoon' heissä eli tässä salaisuudessa: 'Kristus teissä, kirkkauden toivo'. Toivo ei siis ole inhimillisesti meissä syntynyt ominaisuus, vaan meihin sisällisesti ilmestynyt kuolemanvoittanut ja ylösnoussut Messias/Kristus.

Toivo on elävien kaunein perintöosa, jota he eivät voi luovuttaa pois vaikka haluaisivatkin.

sinä:

• Se tärkein toivo
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Toivo on elävien kaunein perintöosa, jota he eivät voi luovuttaa pois vaikka haluaisivatkin.

sinä:

Katoamattomuuden toivo. 1.Piet.1:3-5.)

• Sen hoitavat taikauskot
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Sinä:

Mutta jos Jumala tekee itsensä teittäväksi sanansa kautta ja taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä, ja sydän kiittää elävää Jumalaa ei kaiketi se ole epäjumalanpalvelusta? Myös Tanach tuntee tämän asian OIKEESTI DIANA:

"Ja Minä annan teille UUDEN SYDÄMEN, ja UUDEN HENGEN MINÄ ANNA TEIDÄN SISIMPÄÄNNE. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille (elävän) lihasydämen." Hes.36:26.

• Diana-ad-rem
        Se tärkein toivo kirjoitti:

Katoamattomuuden toivo. 1.Piet.1:3-5.)

Iänkaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä.

Siitä syystä sitäkin mietiskellään.

• Diana-ad-rem
        Sen hoitavat taikauskot kirjoitti:

Mutta jos Jumala tekee itsensä teittäväksi sanansa kautta ja taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä, ja sydän kiittää elävää Jumalaa ei kaiketi se ole epäjumalanpalvelusta? Myös Tanach tuntee tämän asian OIKEESTI DIANA:

"Ja Minä annan teille UUDEN SYDÄMEN, ja UUDEN HENGEN MINÄ ANNA TEIDÄN SISIMPÄÄNNE. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille (elävän) lihasydämen." Hes.36:26.

juutalaisia, on sitten vähemmän niitä, joille pitää uusi henki ja sydän antaa.

Unohtuuhan siinä Jumala, kun pitää kristittyjen
        monimutkaisia pelastukuvioita miettiä.

• Tuota elävää toivoa
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Iänkaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä.

Siitä syystä sitäkin mietiskellään.

Vaan niiden uskon perusteiden löytäminen, joka synnyttää tuon toivon perusteet ja voiman. Ef.1:19,20.

• tänne juutalaisuuspalstalle
        Diana-ad-rem kirjoitti:

juutalaisia, on sitten vähemmän niitä, joille pitää uusi henki ja sydän antaa.

Unohtuuhan siinä Jumala, kun pitää kristittyjen
        monimutkaisia pelastukuvioita miettiä.

tuntuu hyökkäilevän kristityistä juuri ne pahimmat antisemiitit riitaa haastamaan.miksi niiden kanssa pitäisi yleensäkään mistään keskustella?ei siitä ole mitään hyötyä minkään suhteen.oisi parempi antaa niiden muhia ja vittuilla keskenään.

• Diana-ad-rem
        tänne juutalaisuuspalstalle kirjoitti:

tuntuu hyökkäilevän kristityistä juuri ne pahimmat antisemiitit riitaa haastamaan.miksi niiden kanssa pitäisi yleensäkään mistään keskustella?ei siitä ole mitään hyötyä minkään suhteen.oisi parempi antaa niiden muhia ja vittuilla keskenään.

Mutta, pitää nyt joku juttu aina oikaista, ettei väitetä ihan mitä tahansa.

Muuten olen samaa mieltä kanssasi.

• Jeesus nimen esille
        tänne juutalaisuuspalstalle kirjoitti:

Ja Diana ryhtyi puhumaan kristityistä, joten katso katso kuvastin - mitä sieltä näkyy?

• Doktor L
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Sinulla on lyhyt muisti.

olivat osasyyllisiä Jeesuksen lävistämiseen!!!
        Ketkähän ilmiantoivat Jeesuksen roomalaisille?

Mutta totuuden nimissä on sanottava, että myös me
        pakanat olemme syyllisiä Jeesuksen kuolemaan,
        sillä Hän sovitti koko maailman synnin!
        Jes 53:6.

Tätähän sinä ateistina et usko, mutta se ei tee
        tyhjäksi Tanakhin lupausta siitä, että Jeesus
        sovitti ihmiskunnan synnin, kuten Jes 40:2 sanoo:
        "sen syyllisyys ON SOVITETTU."!!!!!!
        Enää ei tarvita eläinuhreja eikä temppeliä,
        sillä Jeesusuksen ruumis oli tuo temppeli, joka
        hajoitettiin, mutta jonka Jumala rakensi kolmessa
        uudelleen!
        Sak 13:1
        "Sinä päivänä Daavidin suvulle ja ja Jerusalemin
        asukkaille puhkeaa avoin lähde, joka puhdistaa
        synnistä ja saastaisuudesta."

Sinulla tuntuu olevan lyhyt muisti, kun sinulle
        täytyy uudestaan ja uudestaan opettaa Tanakhin
        sanomaa.
        Sinullakin on peite silmilläsi.

• NohNoh
        Doktor L kirjoitti:

uudelleen!

sanomaa.

teidän kristillisten rivisotilaiden muistin toimivuus taitaa olla off-tilassa siinä missä teille on kerrottu kaikki "speksit" miten juutalaisuus käsittää ja antaa ymmärtää historian kulun tanakhissa. Jeesusta sieltä ei löydy eikä kirjoitusten mukaan hänellä ollut mitään mahdollisuutta sovittaa syntejä. Lähinä hauskuttaa(itkettää) lukea irrotionaalisia "lainauksianne" ja sovittaa se sopimaan jollakin tavalla epäloogiseen jeesus-tarinaan.

Jes 40 puhuu, ei jeesuksen sovituksesta, vaan israelilaisille annetusta toivosta että nämä pääsisivät eksiilistä pois; tästä puhuu seuraavat jakeet ; "Ääni huutaa:Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron
        valtatie meidän Jumalallemme!

Ja minkälainen tapaus/ajatus on" raivata Herralle tie"?

Tämä löytyy jo Jes 11:16 " Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti."

Siihen aikaa eksiilin jälkeen urhitoimitukset jatkuivat normaaliin tapaan ja kun temppelikin saatiin pystyyn ei ollut mitään ongelmia. Eivät silloiset ihmiset ajatelleet että kun tämä vaivanaika,eli eksiili oli päättynyt,pitäisi luopua kaikista tavoista.
        Eli kaikki tämä vain kuvastaa sitä, minkä lupauksen YHWH antoi eksiilissä olleelle Abrahamin siemenelle.

Jes 41:8,9:
        "8 Sinä, palvelijani Israel,Jaakob, sinä jonka olen valinnut,sinä, ystäväni Abrahamin siemen,
        9 sinä, jonka käteen minä tartuin,jonka minä toin maan ääristä ja kutsuin kaukaisimmista kolkista,jolle minä sanoin: "Sinä olet palvelijani,minä olen sinut valinnut, en sinua väheksynyt"

• Diana-ad-rem
        Doktor L kirjoitti:

uudelleen!

sanomaa.

Saitkin jo asiantuntevaa vastausta, mutta eräs pieni kohta kirjoituksestasi vielä.

• Vallanpitäjien painostuksessa
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Saitkin jo asiantuntevaa vastausta, mutta eräs pieni kohta kirjoituksestasi vielä.

Jossa manipuloitu kansa huusi ristiinnaulittu ja lisäksi: tulkoon Hänän verensä meidän päällemme ja lastemme päälle. Tekikö "haukku haavoja" on jokaisen itse tykönään pääteltävissä.

Se mitä Juudaan sallittiin getsemanen rukousten jäljeen tehdä, on seurausta siitä, että Jahve antoi ainokaisen poikansa (Jumalan valitsema karitsa suurena sovituspäiväna), ettei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi vaan hänellä olisi iankakkinen elämä. Samoin kuin kätten päällepano esikuvallisten uhrien yhteydessä yhdisti uhraajat yhdeksi uhrin kanssa, samoin uskokin yhteenliittää Jumlan edessä kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat ympäri maanpiiriä tähän uhriin ja tekee sovituksesta tästä suuresta sovituksesta osalliseksi Jahven edessä. Golgata oli se paikka, jossa tämän uhrieläimen ruumis poltettiin tuliuhrina ja suloisena tuoksuna Elohimille - Hänen pyhyytensä vaatimusten tyynnyttämiseksi. Siellä Jumalan korkeimma pappi uhrasi itsensä myös yhteysuhrina Ihmisen Poikana Pyhän EloHimin edessä ja meni ylösnoustuaan kuolleista oman verensä kautta ja sitä mukanaan todelliseen Jahven kaikkeinpyhinpään, vihmoen sen kauttaaltaan yltýmpäri: siis siihen todelliseen ja katoamattimaan kaikkeipyhimpään, joka ei ole imiskäsin tehty - vaan Herran itsensä tekemä.

• Sanan vääntöä
        NohNoh kirjoitti:

teidän kristillisten rivisotilaiden muistin toimivuus taitaa olla off-tilassa siinä missä teille on kerrottu kaikki "speksit" miten juutalaisuus käsittää ja antaa ymmärtää historian kulun tanakhissa. Jeesusta sieltä ei löydy eikä kirjoitusten mukaan hänellä ollut mitään mahdollisuutta sovittaa syntejä. Lähinä hauskuttaa(itkettää) lukea irrotionaalisia "lainauksianne" ja sovittaa se sopimaan jollakin tavalla epäloogiseen jeesus-tarinaan.

Jes 40 puhuu, ei jeesuksen sovituksesta, vaan israelilaisille annetusta toivosta että nämä pääsisivät eksiilistä pois; tästä puhuu seuraavat jakeet ; "Ääni huutaa:Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron

Tämä löytyy jo Jes 11:16 " Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti."

Siihen aikaa eksiilin jälkeen urhitoimitukset jatkuivat normaaliin tapaan ja kun temppelikin saatiin pystyyn ei ollut mitään ongelmia. Eivät silloiset ihmiset ajatelleet että kun tämä vaivanaika,eli eksiili oli päättynyt,pitäisi luopua kaikista tavoista.
        Eli kaikki tämä vain kuvastaa sitä, minkä lupauksen YHWH antoi eksiilissä olleelle Abrahamin siemenelle.

"8 Sinä, palvelijani Israel,Jaakob, sinä jonka olen valinnut,sinä, ystäväni Abrahamin siemen,
        9 sinä, jonka käteen minä tartuin,jonka minä toin maan ääristä ja kutsuin kaukaisimmista kolkista,jolle minä sanoin: "Sinä olet palvelijani,minä olen sinut valinnut, en sinua väheksynyt"

devalvointia ja selitys perään irti asiayhteyksistään. Eikös se teidänmukaanne realisminne se Jaakob (vai onko hänkin metafoora?) ole jo kuollut henkilö, vai kantaako hän yhäti Juudan valtikkaa ja luovuttaa sen Hänelle, jolle se oikeesti kuuluu: Psalmi 110. - Mitä tarkoittaa muuten MIELESTÄSI nimi Aabraham? Ja Isakin jo teidätkin: Hän nauraa: kuten Jahven Poika taivaassa; mutta Jaakob, - siis yhäti elää? No totta kai, sillä eihän Jahve ole kaiketi kuolleiden Jumala vaan elävien: sillä KAIKKI JOTKA OIKEESTI ELÄVÄT - elävät Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin elävälle Jumalalle!

• Diana-ad-rem
        Vallanpitäjien painostuksessa kirjoitti:

Jossa manipuloitu kansa huusi ristiinnaulittu ja lisäksi: tulkoon Hänän verensä meidän päällemme ja lastemme päälle. Tekikö "haukku haavoja" on jokaisen itse tykönään pääteltävissä.

Se mitä Juudaan sallittiin getsemanen rukousten jäljeen tehdä, on seurausta siitä, että Jahve antoi ainokaisen poikansa (Jumalan valitsema karitsa suurena sovituspäiväna), ettei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi vaan hänellä olisi iankakkinen elämä. Samoin kuin kätten päällepano esikuvallisten uhrien yhteydessä yhdisti uhraajat yhdeksi uhrin kanssa, samoin uskokin yhteenliittää Jumlan edessä kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat ympäri maanpiiriä tähän uhriin ja tekee sovituksesta tästä suuresta sovituksesta osalliseksi Jahven edessä. Golgata oli se paikka, jossa tämän uhrieläimen ruumis poltettiin tuliuhrina ja suloisena tuoksuna Elohimille - Hänen pyhyytensä vaatimusten tyynnyttämiseksi. Siellä Jumalan korkeimma pappi uhrasi itsensä myös yhteysuhrina Ihmisen Poikana Pyhän EloHimin edessä ja meni ylösnoustuaan kuolleista oman verensä kautta ja sitä mukanaan todelliseen Jahven kaikkeinpyhinpään, vihmoen sen kauttaaltaan yltýmpäri: siis siihen todelliseen ja katoamattimaan kaikkeipyhimpään, joka ei ole imiskäsin tehty - vaan Herran itsensä tekemä.

mitä höpäjät.

• Aasilla ratsastaneen Sak.9:9
        NohNoh kirjoitti:

Syntymä näyttää olevan kansalliruumisvapahtajaan uskoville juutalisille sellanen plus miinus nollakohta, jolloin aika ikäänkuin pysähtyi. Mutta se jakuu sittenkin...jatkuu ja täytyy.

• Diana-ad-rem
        Diana-ad-rem kirjoitti:

mitä höpäjät.

eikö Jeesuskin syyttänyt Jumalaa, kun sanoi Pilatukselle;

• rasismiavastaan

"kansaa" oli paljon kertynyt juuri pääsiäisen alkaessa vihatun maaherran ikkunan alle vaatimaan oman pojan tappamista vaikka Jeesuksen tunteet olisivat häntä pitäneet kuinka huonona ihmisenä.Roomalaiset ristiinnaulitsivat ihan tarpeeksi juutalaisia ilman että sitä erikseen käytiin kerjäämässä. Suuri osa juutalaisista asui jo diasporassa ja loputkin hajallaan ympäri palestiinaa eivätkä ollee ikinä koko Jeesuksesta kuulleetkaan saati että haluisivat hänelle tehtävän sitä tahi tätä.

Israelin jumalalla ei ole poikaa eikä tytärtä , tarina jumalasta jolla on vain yksi poika heijastaa vieraiden uskontojen tarinoita sekä esikoispojan merkitystä lähi-idässä, mikään ei ollut isälle rakkaampi tai tärkeämpi kuin ensimmäinen poika. Juutalaisuudessa ei ole ihmisjumalaa, perheellistä jumalaa tai kuolevaa jumalaa kuten oli lähes kaikissa sen ajan muissa uskonnoissa.Tässä juuri oli ja on ero, on vain yksi kaikkivaltias eikä ketään hänen rinnallaan, ei ennen eikä jälkeen. "Minun todistajani, sanoo YHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
        Uhri voi olla vain eläin, ruoka tai juoma ei ihminen,uhrihan perustui siihen että sen koko veri valutettiin pois ja että se oli kuollut, ikiajoiksi, uhrattu.Ruoka, juoma ja tuoksu-uhrit olivat luonteeltaan erilaisia, mutta kaikki uhrit olivat, eivät ehdoin tahdoin tehtyjä pahoja tekoja varten, niistähän sai rangaistuksen, vaan ei tarkoituksellisia tekoja varten.
        Jeesus tuskin oli uhrieläin, joita ei muuten saanut uhrata kuin temppelissä pappien toimesta, uhrihan oli muuten saastainen. Olisihan kukin voinut kotipihallaan teurastaaa jonkun elikon jos asiat olisivat noin sujuneet, mutta se oli kiellettyä.
        Vieraiden kansojen jumalat kuolivat ja nousivat ylös, mutta Israelin Jumala oli elävä Jumala, hän oli kaikivaltias joka ei kuollut vaan oli koko ajan elävä, kaiken luoja.
        Jos Jeesusta ei olisi ristiinnaulittu vaan hän olisi kuollut vanhuuteen, se olisi ollut kaikille parasta, myös Jeesukselle itselleen muista puhumattakaan, mutta teloitus oli kuitenkin laillinen, Rooma hallitsi miehitysvaltana Palestiinaa ja sen maaherra julisti tuomion ja sen armeijan sotilaat, ei mikään väkijoukko, pani kuolemantuomion täytäntöön.

• siksi että
        Doktor L kirjoitti:

uudelleen!

sanomaa.

he (UT:n mukaan) antoivat ilmi Jeesuksen ja pakanat ovat osasyyllisiä taas siksi että Jeesus (UT:n mukaan) sovitti maailman synnit?

Jeesuksenhan antoi ilmi hänen oma opetuslapsensa ja Jeesus oli siitä tietoinen jo opetuslapsiaan valitessaan & pakanat / roomalaiset hänet tappoivat ja todennäköisesti myös olivat hänen vangitsemistaan potentiaalisena levottomuuksien aiheuttajana alkuaan vaatimassakin.

• Kuolevat synteihinsä
        Diana-ad-rem kirjoitti:

eikö Jeesuskin syyttänyt Jumalaa, kun sanoi Pilatukselle;

Eikä siinä ole mitään erotusta juutalaisten tai muiden kesken.

Niin on Jahve maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainosyntyisen Poikansa (Ps.2:7), ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh.3:16.

• Golgatan ristillä
        Kuolevat synteihinsä kirjoitti:

Niin on Jahve maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainosyntyisen Poikansa (Ps.2:7), ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh.3:16.

"Jollette te usko, että sillä: 'Minä Olen' - te kuolette synteihinne."

• Mutta siitä ei

"kansaa" oli paljon kertynyt juuri pääsiäisen alkaessa vihatun maaherran ikkunan alle vaatimaan oman pojan tappamista vaikka Jeesuksen tunteet olisivat häntä pitäneet kuinka huonona ihmisenä.Roomalaiset ristiinnaulitsivat ihan tarpeeksi juutalaisia ilman että sitä erikseen käytiin kerjäämässä. Suuri osa juutalaisista asui jo diasporassa ja loputkin hajallaan ympäri palestiinaa eivätkä ollee ikinä koko Jeesuksesta kuulleetkaan saati että haluisivat hänelle tehtävän sitä tahi tätä.

Israelin jumalalla ei ole poikaa eikä tytärtä , tarina jumalasta jolla on vain yksi poika heijastaa vieraiden uskontojen tarinoita sekä esikoispojan merkitystä lähi-idässä, mikään ei ollut isälle rakkaampi tai tärkeämpi kuin ensimmäinen poika. Juutalaisuudessa ei ole ihmisjumalaa, perheellistä jumalaa tai kuolevaa jumalaa kuten oli lähes kaikissa sen ajan muissa uskonnoissa.Tässä juuri oli ja on ero, on vain yksi kaikkivaltias eikä ketään hänen rinnallaan, ei ennen eikä jälkeen. "Minun todistajani, sanoo YHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
        Uhri voi olla vain eläin, ruoka tai juoma ei ihminen,uhrihan perustui siihen että sen koko veri valutettiin pois ja että se oli kuollut, ikiajoiksi, uhrattu.Ruoka, juoma ja tuoksu-uhrit olivat luonteeltaan erilaisia, mutta kaikki uhrit olivat, eivät ehdoin tahdoin tehtyjä pahoja tekoja varten, niistähän sai rangaistuksen, vaan ei tarkoituksellisia tekoja varten.
        Jeesus tuskin oli uhrieläin, joita ei muuten saanut uhrata kuin temppelissä pappien toimesta, uhrihan oli muuten saastainen. Olisihan kukin voinut kotipihallaan teurastaaa jonkun elikon jos asiat olisivat noin sujuneet, mutta se oli kiellettyä.
        Vieraiden kansojen jumalat kuolivat ja nousivat ylös, mutta Israelin Jumala oli elävä Jumala, hän oli kaikivaltias joka ei kuollut vaan oli koko ajan elävä, kaiken luoja.
        Jos Jeesusta ei olisi ristiinnaulittu vaan hän olisi kuollut vanhuuteen, se olisi ollut kaikille parasta, myös Jeesukselle itselleen muista puhumattakaan, mutta teloitus oli kuitenkin laillinen, Rooma hallitsi miehitysvaltana Palestiinaa ja sen maaherra julisti tuomion ja sen armeijan sotilaat, ei mikään väkijoukko, pani kuolemantuomion täytäntöön.

Ymmärrys suinkaan lisäänny vaan väheneen. Kutsukin sitä leikkisästi sellaiseksi 'hengelliseksi kastraatioksi'. Mutta toki kuohittukin voi elää kohtuullisen laadukkaan elämän, - mutta Herra eteen laki ei salli sellaisen astua.

• Diana-ad-rem
        Kuolevat synteihinsä kirjoitti:

ajallaan, suurin osa vanhuuteen.

Ei ole pakko tehdä syntiä, ettei niihin kuole.
        Oikein voi elää ilman Jeesustakin, jos se ei kaikilta onnistu, niin heikot on eväät.

• NohNoh
        Sanan vääntöä kirjoitti:

devalvointia ja selitys perään irti asiayhteyksistään. Eikös se teidänmukaanne realisminne se Jaakob (vai onko hänkin metafoora?) ole jo kuollut henkilö, vai kantaako hän yhäti Juudan valtikkaa ja luovuttaa sen Hänelle, jolle se oikeesti kuuluu: Psalmi 110. - Mitä tarkoittaa muuten MIELESTÄSI nimi Aabraham? Ja Isakin jo teidätkin: Hän nauraa: kuten Jahven Poika taivaassa; mutta Jaakob, - siis yhäti elää? No totta kai, sillä eihän Jahve ole kaiketi kuolleiden Jumala vaan elävien: sillä KAIKKI JOTKA OIKEESTI ELÄVÄT - elävät Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin elävälle Jumalalle!

Jakob nimitystä käytettiin Israelin kansasta,siinä missä henkilöä Jakob sanottiin Israeliksi. YHWH:lla ei ole poikaa joka nauraisi taivaassa.

• Kaikkien kuoleminen
        Diana-ad-rem kirjoitti:

ajallaan, suurin osa vanhuuteen.

Ei ole pakko tehdä syntiä, ettei niihin kuole.
        Oikein voi elää ilman Jeesustakin, jos se ei kaikilta onnistu, niin heikot on eväät.

On epäuskoisten pråpakandaa: Jos näet lehdessä kuolinilmoituseni, - älä usko todeksi.

• Diana-ad-rem
        Kaikkien kuoleminen kirjoitti:

On epäuskoisten pråpakandaa: Jos näet lehdessä kuolinilmoituseni, - älä usko todeksi.

päätellen, sinä ilmeisesti kuolet synteihisi.

• Heti kun sait
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Tissin suuhun ja saataa päättyä, jos pitkään elät jossain vahainkodissa siihen viimeiseen ponnistukseen kroonikkovaippoihin; jos oikein tarkasti vain näkyviin realiteetteihin tuijotetaa: tätä kuva on relistisempi kuin uskotkaan. Ja jos rv:tä on uskominen lyhyen kirjakääröjen hypistelyn jälkeen sinusta jää vain jäljelle kasa luita, ellei sinua sitten siististi ja nykyaikaisesti polteta.

• Mutta kukas siellä
        NohNoh kirjoitti:

Jakob nimitystä käytettiin Israelin kansasta,siinä missä henkilöä Jakob sanottiin Israeliksi. YHWH:lla ei ole poikaa joka nauraisi taivaassa.

Voiman oikella puolella istuu: ellei juuri tuo ilmaitu Poika: Psal.2:7; ja 110. Ja Psalmissa 2 puhutaa: "Jahvesta ja hänen voidellustaan ('messias'kuninkaasta), jota vastaan neuvoa pidetään? "Joka taivaassa istuu nauraa, Herra (Adonai) PILKKAA HEITÄ" !

Sanoisinko aika hupaisaa kuulla. Jahve pilkkaa niitä, jotka neuvottelevat Häntä ja Hänen voideltuaan vastaan, jonka Hän on Daavidin mukaan: valalla vannoen asettanut hänen valtaistuimelleen: Psal.110. Se mitä sanot Jaakobista on aivan oiken sanottu, sillä nimitystä Jaakob käytettiin todellakin 'metaforisesti' myös Israelista; siksi voimmekin lukea; taivaasta alas ilmestyvän Herran voidellun kuningasppapin, polveutumisesta Hänen hyvin säilyneestä syntykirjastaan: "Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille syntyi JAAKOB JAAKOBILLE syntyi JUUDA ja tämän veljet. Juudalle syntyi Faares ja Sera Taamarista, Faarekselle syntyi Estom, Esromille syntyi Aram; Aramlle syntyi Aminabad, Aminabadille syntyi Nahasson, Nahassonille syntyi Salmon; Salmonille syntyi Boas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed RUUTISTA, Oobedille syntyi IISAI; Iisaille syntyi DAAVID, kuningas. Daavidille syntyi Salomo UURIAN VAIMOSTA; Salomolle syntyi Rehabeam, Rehabeamille syntyi Abia, Abialle syntyi Aasa; Aasalle syntyi Joosafat, Joosafatille syntyi Jooram, Jooramille syntyi Ussia; Ussialle syntyi Jootam, Jootamille syntyi Hiskia; Hiskialle syntyi Manasse, Manesselle syntyi Aamon, Aamonille syntyi Joosia, Joosialle syntyi Jekonja ja tämän veljet Babyloniin siirtämisen aikoina.

Babyloniin siirtämisen jälkeen Jekonjalle syntyi Sealtiel, Sealtielille syntyi Serubaabel; Serubaabelille syntyi Abiud, Abiudille syntyi Eljakim, Eljakimille syntyi Asor; Asorille syntyi Saadok, Saadokille syntyi Akim, Akimille syntyi Eliud; Eliudille syntyi Eleasar, Eleasarille syntyi Mattan, Mattanille syntyi Jaakob; Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi. (Jeesus = Jahve pelastaa)

• ny oli?
        Mutta kukas siellä kirjoitti:

Voiman oikella puolella istuu: ellei juuri tuo ilmaitu Poika: Psal.2:7; ja 110. Ja Psalmissa 2 puhutaa: "Jahvesta ja hänen voidellustaan ('messias'kuninkaasta), jota vastaan neuvoa pidetään? "Joka taivaassa istuu nauraa, Herra (Adonai) PILKKAA HEITÄ" !

Sanoisinko aika hupaisaa kuulla. Jahve pilkkaa niitä, jotka neuvottelevat Häntä ja Hänen voideltuaan vastaan, jonka Hän on Daavidin mukaan: valalla vannoen asettanut hänen valtaistuimelleen: Psal.110. Se mitä sanot Jaakobista on aivan oiken sanottu, sillä nimitystä Jaakob käytettiin todellakin 'metaforisesti' myös Israelista; siksi voimmekin lukea; taivaasta alas ilmestyvän Herran voidellun kuningasppapin, polveutumisesta Hänen hyvin säilyneestä syntykirjastaan: "Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille syntyi JAAKOB JAAKOBILLE syntyi JUUDA ja tämän veljet. Juudalle syntyi Faares ja Sera Taamarista, Faarekselle syntyi Estom, Esromille syntyi Aram; Aramlle syntyi Aminabad, Aminabadille syntyi Nahasson, Nahassonille syntyi Salmon; Salmonille syntyi Boas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed RUUTISTA, Oobedille syntyi IISAI; Iisaille syntyi DAAVID, kuningas. Daavidille syntyi Salomo UURIAN VAIMOSTA; Salomolle syntyi Rehabeam, Rehabeamille syntyi Abia, Abialle syntyi Aasa; Aasalle syntyi Joosafat, Joosafatille syntyi Jooram, Jooramille syntyi Ussia; Ussialle syntyi Jootam, Jootamille syntyi Hiskia; Hiskialle syntyi Manasse, Manesselle syntyi Aamon, Aamonille syntyi Joosia, Joosialle syntyi Jekonja ja tämän veljet Babyloniin siirtämisen aikoina.

Babyloniin siirtämisen jälkeen Jekonjalle syntyi Sealtiel, Sealtielille syntyi Serubaabel; Serubaabelille syntyi Abiud, Abiudille syntyi Eljakim, Eljakimille syntyi Asor; Asorille syntyi Saadok, Saadokille syntyi Akim, Akimille syntyi Eliud; Eliudille syntyi Eleasar, Eleasarille syntyi Mattan, Mattanille syntyi Jaakob; Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi. (Jeesus = Jahve pelastaa)

>>Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi. (Jeesus = Jahve pelastaa)

• Minä en enää voi
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Kuolla synteihini sillä minä olen jo kerran kaikkien nähden ristiinnaulittu Golkatalla julkisesti häväistynä. Olen sen jälkeen: kertakaikkiaan kuollut pois synnistä; - undersrand dy?

• Että Jeesus olisi
        ny oli? kirjoitti:

>>Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi. (Jeesus = Jahve pelastaa)

Geneettisesti siinnyt Joosefista, koska Hän syntyi Jumalan lupauksen ja Hengen voimasta eikä miehen voimasta, vaan Jumalasta; hiukan samaan tapaan kuin mm. Iisak jonka syntyminen esikuvallisesti viittasikin jo: Häneen Joka Tuleva Oli. Messias syntyi tähän perheeseen täyttääkseen tehtävänsä: Herran kärsivänä palvelijana Jesaja 53; ja palatakseen sen jälkeen takaisin siihen kirkkauteen, joka Hänellä on Jumalan valtaistuimella istuvana kuningaspappina iankaikkisesti. Sak.6:12,13; Psalmi 110. - Hän on Ihmisen Poika ja Jumalan muuttumaton kuva iankaikkisessti, aamen.

• asia näyttää
        Doktor L kirjoitti:

uudelleen!

sanomaa.

olevan nyt niin,ettei sinulla itselläsi ole silmiä ensinkään,ethän osaa edes lukea mitä aihetta tällä palstalla käsitellään.Nyt kipinkapin takaisin paavalin synodiin harjoittamaan hengellistä runkkausta.hopihopi.

• pyyheliina

ja pyyhi sillä vaahto suupielistäsi sen sijaan että rakentelet tälle palstalle frankensteininhirviötä kahdesta uskonnosta vastoin parempaa tietoasi.
        jeesusjumalanne kuuluu juutalaisuuteen täsmälleen samassa määrin kuin pingviini egyptiin.
        tarkista lääkityksesi.

• Onanin syntihän
        asia näyttää kirjoitti:

olevan nyt niin,ettei sinulla itselläsi ole silmiä ensinkään,ethän osaa edes lukea mitä aihetta tällä palstalla käsitellään.Nyt kipinkapin takaisin paavalin synodiin harjoittamaan hengellistä runkkausta.hopihopi.

Tekeen kuurosokeaksi. Balttis? Eihän sellaista ole koskaan ollutkaan, joten en voi ottaa kantaa olemattomien vastuuttamiseen tai edestottamuksiin, enkä edes Paavillisiin takaa ottamisiin josko synodeissa sellaistakin opetetaan. Ja sinä kai haaveilet että palstan hengelliset ruunat muistaisivat sinua myös hopi hopi hoppoti hopi?

• Otitko niitä vaaleanpunaisia
        pyyheliina kirjoitti:

ja pyyhi sillä vaahto suupielistäsi sen sijaan että rakentelet tälle palstalle frankensteininhirviötä kahdesta uskonnosta vastoin parempaa tietoasi.
        jeesusjumalanne kuuluu juutalaisuuteen täsmälleen samassa määrin kuin pingviini egyptiin.
        tarkista lääkityksesi.

Vai niitä sinisiä. Jos otit vaaleanpunaisia lentävät lehmätkin ovat samanvärisiä, siniset taas värjää taivaankaaren kokonaan. Kurkista ikkunasta ja tarkista kumpia söit.

• Missä tallinnurkassa lynkkaus

Tapahtui: Juutalisilta oli kuolemantuomion täytäntööpano kielletty ja roomalainen maaherra ei löytönyt ristiinaulittavasta, mitään syytä tuomion täytäntöönpanoon; joten asia ratkaistiin teknisesti laittomalla huutoäänesyksellä, uskonnollispoliittisen painostuksen tuloksena ja juutalaiset ratkaisivat asian täytäntöönpanon huutamalla: "ristiinnaulitse". - Pontius Pilatuksen pestessä symbolisesti kätensä tämän asian suhteen.

Katsotaan olikovatko 'leeviläinen' papisto avustamassa uhritoimituksen suorittamisessa.

Mark.14:35-64. "Ja he veivät Jeesuksen ylimmäisen papin eteen, JONNE KAIKKI YLIPAPIT (joita olisi saanut olla vain yksi virassa) ja vanhimmat ja kirjanoppineet kokoontuivat... Mutta ylipapit ja koko neuvosto etsiväu todistusta Jeesusta vastaan tappaakseen hänet, mutta eivät löytäneet.

Useat kyllä todistivat väärin häntä vastaan, mutta todistukset eivät olleet yhtäpitäviä.

Niin muutamat nousivat ja todistivat väärin häntä vastaan, sanoen: 'Me olemme kuulleet hänen sanovat; 'Minä hajoitan maahan tämän käsillä tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsillä tehty.'

Mutta eivät näinkään heidän todistuksensa olleet yhtäpitäviä.

Slloin ylimmäinen pappi nousi ja astui esille ja kysyi Jeesukselta sanoen: 'Etkö vastaa mitään? Mitä nämä todistavat sinua vastaan?'

("Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; NIINKUIN KARITSA, JOKA TEURAAKSI VIEDÄÄN, NIINKUIN LAMMAS, JOKA ON ÄÄNETI KERITSIJÄNSÄ EDESSÄ, NIIN EI HÄN SUUTANSA AVANNUT. Jes.53:7)

Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: Oletko sinä Kristus, sen ylhäisen Poika?' Jeesus sanoi: 'Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä'. Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: 'Mitä me enää todisteita tarvitsemme? Te kuulitte hänän pilkkaamisensa. Mitä arvelette?' Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.

• Tule päästä sisälle

Seemin majoihin (Tanach), missään muodossa, mutta se ei edellytä 'nasaretilaisen suunnan' poissulkemista, vaan juuri päinvastoin. Mutta se voi edellytää nimenomaan Babylonian Talmudin ja sen opetusten poissulkemista Jahven ja Hänen voideltunsa opista, - juurineen.

• Suhteessa israelilaisiin

Pitkän johtajuuden ja elämän kokemusten mukanaan tuomasta kehittyneestä realialiteettitajusta?

Mitä posiitiivista voi hänen viiltävän terävistä päätelmistään tehdä? Itse en löydä varmuudella kuin yhden ainoan : todellinen kansantuntemus ja sitä seuraava realistinen kuva tilanteesta ja tulevaisuudesta. Siltä pohjalta on hyvä jatkaa kohti tulevaa. Jos vaikka joutuu eksyksiin tai vaikka merihätään tärkeintä on tietää sen hetkinen sijainti ja realistisesti, sillä juuri se on avian navigoimiseen oikeaan turvasatamaan.
      Vain turhat luulot omasta itsestä tai asemasta voivat pilata kaiken, jopa ulkopuolisen avun saamisen perille oikeaan aikaan. "Sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, JA SINÄ LÖYDÄT HÄNET, KUN KYSYT HÄNTÄ KAIKESTA SYDÄMESTÄSI JA KAIKESTA SIELUSTASI...Kun olet ahdistuksessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe