raiskataan lapsen mieli? Kuinka pysyvää se on?
http://www.uusisuomi.fi/viihde/43791-opettaja-itketti-ekaluokkalaisia-“joulupukkia-ei-ole-olemassa” ;
Kuinka helppoa onkaan lapsi manipuloida uskomaan ihan mitä auktoriteetit haluavat.
Ymmärtääkö hihhuli mitä
9
640
Vastaukset
- oijhgtyuikn
Eihän kyseisen henkilön uskosta sanota mitään.
- tutulta?
"Tutkimus: Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa
Tiina Lindholm väittelee perjantaina perheväkivallasta.
Perhesuhdeväkivalta ja sen tuoma kärsimys muuttavat kodin valheelliseksi, pahaksi ja rumaksi. Väkivallan siemen kylvetään usein jo lapsuudessa.
Vanhempien riitely muuttaa kodin ilmapiirin ahdistavaksi. Riidat tunkevat lasten unen läpi, ja mieli muistaa ahdistuksen ilmapiirin, väkivaltaisuus siirtyy seuraavaan sukupolveen.
Perjantaina väittelevä Tiina Lindholm lähestyy parisuhdeväkivaltaa kärsimyksen näkökulmasta ja etsii hoitomallia, jolla väkivallan synnyttämää kärsimystä ja häpeää voisi lievittää.
Lindholmin mukaan parisuhdeväkivaltaa on tutkittu naisiin kohdistuneena tekijä–uhri -asetelmana ja unohdettu, että miehetkin kärsivät.
Osa miehistä kärsii ja häpeää väkivaltaisuuttaan ja pelkää väkivallan tekojen toistuvan. Toisaalta miesten väkivaltamalli periytyy usein lapsuuden kodista. Se putkahtaa esiin, kun suhde on vahvistettu. Vallankäyttö muuttuu suhteessa mielivallaksi.
Lindholm puhuu sanan ja käden etiikasta. Loukkaamalla ja häpäisemällä parisuhteeseen viilletään syviä vaikeasti hoidettavia haavoja.
Hän huomauttaa, että viimeisen sanan kilvassa voittavat verbaaliakrobaatteina usein taitavat naiset, mutta osaavat miehetkin sanan säilää käyttää, vaikka turvautuvat usein lyömiseen.
Alistetun naisen on vaikea ymmärtää sitä, että sama käsi hyväilee ja lyö.
Henkinen väkivalta voi olla fyysistä tuhoisampaa. "Mustelma paranee, mutta mieli muistaa", Lindholm sanoo.
Väitöksen empiirisessä osassa haastateltiin kahta parisuhdeväkivaltaa kokenutta naista ja kahta väkivaltaa käyttänyttä miestä.
Perheessä tapahtuva väkivalta paljastuu useimmiten vasta vakavien pahoinpitelyjen tai turvakotiin hakeutumisten kautta.
Häpeä estää avunpyynnöt. Osa naisista on alistunut väkivaltaan, ja osa miehistä ei ymmärrä käyttäytyvänsä väkivaltaisesti. Väkivallan kierre on muuttunut arjeksi.
Väkivalta voi olla yli sukupolvien siirtynyt malli. "Eivät kaikki väkivaltaisessa kodissa kasvaneet jatka väkivaltaa omassa suhteessaan", Lindholm huomauttaa.
Tutkimuksen mukaan väkivalta voi olla ainoa keino tuoda sietämättömäksi muuttunut kärsimys esiin."
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa/1135241670456
"Pahoinpitely muuttaa lapsen aivoja
Lapsen pahoinpitely voi aiheuttaa serotoniiniaineenvaihdunnassa muutoksia, jotka jatkavat pahoinpitelyjen ketjua sukupolvesta toiseen. Tämän paljastaa Chicagon yliopiston apinatutkimus.
Mikäli reesusapinaäiti suhtautui hyvin kielteisesti poikaseensa ja kohteli tätä kaltoin, apinavauvan aivot tuottivat vähemmän serotoniinia. Serotoniinin puute liittyy ahdistukseen, masennukseen ja aggressioon niin apinoissa kuin ihmisissä.
Niillä kaltoin kohdelluilla apinanaarailla, joista itsestään tuli pahoinpiteleviä emoja, oli vähemmän serotoniinia aivoissaan kuin kohtalotovereilla, joista kasvoi huonosta mallista huolimatta huolehtivia vanhempia.
"Koska apina on biologialtaan varsin ihmisen kaltainen, tulokset saattavat valaista myös ihmisen käyttäytymistä – eritoten sitä, miksi jotkut kaltoin kohdellut jatkavat pahoinpitelyketjua, toiset taas eivät", puntaroi professori Dario Maestripieri.
Tutkimuksen mukaan pahoinpidellyn lapsen varhainen serotoniinihoito vähentää todennäköisyyttä, että lapsesta itsestään kasvaa pahoinpitelevä vanhempi.
Tutkimus on ensimmäinen, joka osoittaa serotoniinin yhteyden lapsen pahoinpitelyyn kädellisissä. Sen julkaisi Behavioral Neuroscience.
Aiemmassa tutkimuksessaan Maestripieri on osoittanut, että sukupolvesta toiseen jatkuva pahoinpitelyketju syntyy varhaislapsuudessa, eikä se ole geneettistä."
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2752
"Usko yliluonnolliseen peräisin lapsuudesta
Yliluonnollisia uskomuksia voidaan parhaiten selittää yksilön taipumuksella nojautua lapsuudenaikaisiin, eritytymättömiin käsityksiin maailmasta. Näissä käsityksissä menevät elottomien, elollisten ja psyykkisten asioiden ydinominaisuudet sekaisin. Aikuisilla ydintiedon sekaannukset voivat toimia tieteellisen ja muun koulutiedon rinnalla.
Nojautuminen lapsuudenaikaisiin ja tiedostamattomiin käsityksiin maailmasta liittyy yksilön taipumukseen ajatella intuitiivisesti eli tiedostamattomasti. Näihin tuloksiin on päädytty dosentti Marjaana Lindemanin johtamassa tutkimuksessa "Taikauskon vetovoima", joka on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.
Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia. "Jos uskoo yhteen yliluonnolliseen ilmiöön, uskoo yleensä muihinkin yliluonnollisiin ilmiöihin. Voidaan siis puhua yleisestä taipumuksesta uskoa näihin. Taipumus paranormaaleihin uskomuksiin on myös uskomuslääkinnän eli vaihtoehtolääkinnän voimakkain selittäjä", toteaa dosentti Lindeman.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa oli mukana 3240 eri koulutustasojen opiskelijaa ympäri Suomea. Jatkotutkimuksiin osallistui noin 500 opiskelijaa, joille tehtiin myös kokeellisia tutkimuksia. Tutkimuksessa kysyttiin heidän uskomuksiaan muun muassa noidista, telepatiasta, horoskoopeista, Jumalasta ja aaveista. Tämän lisäksi koehenkilöiden persoonallisuutta, arvoja, tietorakenteita ja tiedonkäsittelytapoja tutkittiin psykologisilla arviointimenetelmillä.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on vain vähän yliluonnollisia uskomuksia, vähemmän kuin alemman asteen koulutuksen opiskelijoilla. Jos yliopisto-opiskelijoilla on yliluonnollisia uskomuksia, koulutustaso ei vähennä niitä. Persoonallisuus, tunne-elämän tekijät, selittämisen ja hallinnan tarve, sukupuoli, arvomaailma, älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri ole yhteydessä yliluonnollisiin uskomuksiin.
Lindeman kysyy: "Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä."
Lisätietoja antaa dosentti Marjaana Lindeman, Helsingin yliopiston psykologian laitos, sp. [email protected]
Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä"
http://www.etsixpertti.fi/publicIndex.asp?page=10&fromPage=public&lang=1&PRID=4737 - ojbguij
tutulta? kirjoitti:
"Tutkimus: Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa
Tiina Lindholm väittelee perjantaina perheväkivallasta.
Perhesuhdeväkivalta ja sen tuoma kärsimys muuttavat kodin valheelliseksi, pahaksi ja rumaksi. Väkivallan siemen kylvetään usein jo lapsuudessa.
Vanhempien riitely muuttaa kodin ilmapiirin ahdistavaksi. Riidat tunkevat lasten unen läpi, ja mieli muistaa ahdistuksen ilmapiirin, väkivaltaisuus siirtyy seuraavaan sukupolveen.
Perjantaina väittelevä Tiina Lindholm lähestyy parisuhdeväkivaltaa kärsimyksen näkökulmasta ja etsii hoitomallia, jolla väkivallan synnyttämää kärsimystä ja häpeää voisi lievittää.
Lindholmin mukaan parisuhdeväkivaltaa on tutkittu naisiin kohdistuneena tekijä–uhri -asetelmana ja unohdettu, että miehetkin kärsivät.
Osa miehistä kärsii ja häpeää väkivaltaisuuttaan ja pelkää väkivallan tekojen toistuvan. Toisaalta miesten väkivaltamalli periytyy usein lapsuuden kodista. Se putkahtaa esiin, kun suhde on vahvistettu. Vallankäyttö muuttuu suhteessa mielivallaksi.
Lindholm puhuu sanan ja käden etiikasta. Loukkaamalla ja häpäisemällä parisuhteeseen viilletään syviä vaikeasti hoidettavia haavoja.
Hän huomauttaa, että viimeisen sanan kilvassa voittavat verbaaliakrobaatteina usein taitavat naiset, mutta osaavat miehetkin sanan säilää käyttää, vaikka turvautuvat usein lyömiseen.
Alistetun naisen on vaikea ymmärtää sitä, että sama käsi hyväilee ja lyö.
Henkinen väkivalta voi olla fyysistä tuhoisampaa. "Mustelma paranee, mutta mieli muistaa", Lindholm sanoo.
Väitöksen empiirisessä osassa haastateltiin kahta parisuhdeväkivaltaa kokenutta naista ja kahta väkivaltaa käyttänyttä miestä.
Perheessä tapahtuva väkivalta paljastuu useimmiten vasta vakavien pahoinpitelyjen tai turvakotiin hakeutumisten kautta.
Häpeä estää avunpyynnöt. Osa naisista on alistunut väkivaltaan, ja osa miehistä ei ymmärrä käyttäytyvänsä väkivaltaisesti. Väkivallan kierre on muuttunut arjeksi.
Väkivalta voi olla yli sukupolvien siirtynyt malli. "Eivät kaikki väkivaltaisessa kodissa kasvaneet jatka väkivaltaa omassa suhteessaan", Lindholm huomauttaa.
Tutkimuksen mukaan väkivalta voi olla ainoa keino tuoda sietämättömäksi muuttunut kärsimys esiin."
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa/1135241670456
"Pahoinpitely muuttaa lapsen aivoja
Lapsen pahoinpitely voi aiheuttaa serotoniiniaineenvaihdunnassa muutoksia, jotka jatkavat pahoinpitelyjen ketjua sukupolvesta toiseen. Tämän paljastaa Chicagon yliopiston apinatutkimus.
Mikäli reesusapinaäiti suhtautui hyvin kielteisesti poikaseensa ja kohteli tätä kaltoin, apinavauvan aivot tuottivat vähemmän serotoniinia. Serotoniinin puute liittyy ahdistukseen, masennukseen ja aggressioon niin apinoissa kuin ihmisissä.
Niillä kaltoin kohdelluilla apinanaarailla, joista itsestään tuli pahoinpiteleviä emoja, oli vähemmän serotoniinia aivoissaan kuin kohtalotovereilla, joista kasvoi huonosta mallista huolimatta huolehtivia vanhempia.
"Koska apina on biologialtaan varsin ihmisen kaltainen, tulokset saattavat valaista myös ihmisen käyttäytymistä – eritoten sitä, miksi jotkut kaltoin kohdellut jatkavat pahoinpitelyketjua, toiset taas eivät", puntaroi professori Dario Maestripieri.
Tutkimuksen mukaan pahoinpidellyn lapsen varhainen serotoniinihoito vähentää todennäköisyyttä, että lapsesta itsestään kasvaa pahoinpitelevä vanhempi.
Tutkimus on ensimmäinen, joka osoittaa serotoniinin yhteyden lapsen pahoinpitelyyn kädellisissä. Sen julkaisi Behavioral Neuroscience.
Aiemmassa tutkimuksessaan Maestripieri on osoittanut, että sukupolvesta toiseen jatkuva pahoinpitelyketju syntyy varhaislapsuudessa, eikä se ole geneettistä."
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2752
"Usko yliluonnolliseen peräisin lapsuudesta
Yliluonnollisia uskomuksia voidaan parhaiten selittää yksilön taipumuksella nojautua lapsuudenaikaisiin, eritytymättömiin käsityksiin maailmasta. Näissä käsityksissä menevät elottomien, elollisten ja psyykkisten asioiden ydinominaisuudet sekaisin. Aikuisilla ydintiedon sekaannukset voivat toimia tieteellisen ja muun koulutiedon rinnalla.
Nojautuminen lapsuudenaikaisiin ja tiedostamattomiin käsityksiin maailmasta liittyy yksilön taipumukseen ajatella intuitiivisesti eli tiedostamattomasti. Näihin tuloksiin on päädytty dosentti Marjaana Lindemanin johtamassa tutkimuksessa "Taikauskon vetovoima", joka on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.
Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia. "Jos uskoo yhteen yliluonnolliseen ilmiöön, uskoo yleensä muihinkin yliluonnollisiin ilmiöihin. Voidaan siis puhua yleisestä taipumuksesta uskoa näihin. Taipumus paranormaaleihin uskomuksiin on myös uskomuslääkinnän eli vaihtoehtolääkinnän voimakkain selittäjä", toteaa dosentti Lindeman.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa oli mukana 3240 eri koulutustasojen opiskelijaa ympäri Suomea. Jatkotutkimuksiin osallistui noin 500 opiskelijaa, joille tehtiin myös kokeellisia tutkimuksia. Tutkimuksessa kysyttiin heidän uskomuksiaan muun muassa noidista, telepatiasta, horoskoopeista, Jumalasta ja aaveista. Tämän lisäksi koehenkilöiden persoonallisuutta, arvoja, tietorakenteita ja tiedonkäsittelytapoja tutkittiin psykologisilla arviointimenetelmillä.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on vain vähän yliluonnollisia uskomuksia, vähemmän kuin alemman asteen koulutuksen opiskelijoilla. Jos yliopisto-opiskelijoilla on yliluonnollisia uskomuksia, koulutustaso ei vähennä niitä. Persoonallisuus, tunne-elämän tekijät, selittämisen ja hallinnan tarve, sukupuoli, arvomaailma, älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri ole yhteydessä yliluonnollisiin uskomuksiin.
Lindeman kysyy: "Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä."
Lisätietoja antaa dosentti Marjaana Lindeman, Helsingin yliopiston psykologian laitos, sp. [email protected]
Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä"
http://www.etsixpertti.fi/publicIndex.asp?page=10&fromPage=public&lang=1&PRID=4737ennenkin keskustelleet.
Tosin haluaisin tietää mitä taikausko ja yliluonnollinen tässä tutkimuksessa tarkoittivat.
Jokainen tutkimus on hyvä kyseenalaistaa ihan tekijöiden itsensä taholta.
Luotettavuus on aina ajankohtainen kysymys.
Mikäli taikausko ja yliluonnollinen viittasivat esim. koputa puuta, haamuihin ja muihin populaari kulttuurin ilmiöihin niin silloin yhteys uskoon ei ole helposti rinnastettavissa.
Syvällisempää kyselyä olisi siis oltava.
Kuitenkaan Jeesusta ei voi kiistää. - ja Jeesus ja
ojbguij kirjoitti:
ennenkin keskustelleet.
Tosin haluaisin tietää mitä taikausko ja yliluonnollinen tässä tutkimuksessa tarkoittivat.
Jokainen tutkimus on hyvä kyseenalaistaa ihan tekijöiden itsensä taholta.
Luotettavuus on aina ajankohtainen kysymys.
Mikäli taikausko ja yliluonnollinen viittasivat esim. koputa puuta, haamuihin ja muihin populaari kulttuurin ilmiöihin niin silloin yhteys uskoon ei ole helposti rinnastettavissa.
Syvällisempää kyselyä olisi siis oltava.
Kuitenkaan Jeesusta ei voi kiistää.Joulupukki ja Hiidenkivet ovat samaa yhtäläistä TAIKAUSKOA.
- okjhuin
ja Jeesus ja kirjoitti:
Joulupukki ja Hiidenkivet ovat samaa yhtäläistä TAIKAUSKOA.
Näkyy kirjoittajist, tapahtumist, jopa planeettojen asenoist, teksteist jne.
- ja täältä
okjhuin kirjoitti:
Näkyy kirjoittajist, tapahtumist, jopa planeettojen asenoist, teksteist jne.
"jopa planeettojen asenoist,"
Wau, kerrohan lisää! Astrologitko Jeesuksest kertovat? - ojhi
ja täältä kirjoitti:
"jopa planeettojen asenoist,"
Wau, kerrohan lisää! Astrologitko Jeesuksest kertovat?http://www.telegraph.co.uk/topics/christmas/3687843/Jes us-was-born-in-June-astronomers-claim.html
- pasuna
tutulta? kirjoitti:
"Tutkimus: Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa
Tiina Lindholm väittelee perjantaina perheväkivallasta.
Perhesuhdeväkivalta ja sen tuoma kärsimys muuttavat kodin valheelliseksi, pahaksi ja rumaksi. Väkivallan siemen kylvetään usein jo lapsuudessa.
Vanhempien riitely muuttaa kodin ilmapiirin ahdistavaksi. Riidat tunkevat lasten unen läpi, ja mieli muistaa ahdistuksen ilmapiirin, väkivaltaisuus siirtyy seuraavaan sukupolveen.
Perjantaina väittelevä Tiina Lindholm lähestyy parisuhdeväkivaltaa kärsimyksen näkökulmasta ja etsii hoitomallia, jolla väkivallan synnyttämää kärsimystä ja häpeää voisi lievittää.
Lindholmin mukaan parisuhdeväkivaltaa on tutkittu naisiin kohdistuneena tekijä–uhri -asetelmana ja unohdettu, että miehetkin kärsivät.
Osa miehistä kärsii ja häpeää väkivaltaisuuttaan ja pelkää väkivallan tekojen toistuvan. Toisaalta miesten väkivaltamalli periytyy usein lapsuuden kodista. Se putkahtaa esiin, kun suhde on vahvistettu. Vallankäyttö muuttuu suhteessa mielivallaksi.
Lindholm puhuu sanan ja käden etiikasta. Loukkaamalla ja häpäisemällä parisuhteeseen viilletään syviä vaikeasti hoidettavia haavoja.
Hän huomauttaa, että viimeisen sanan kilvassa voittavat verbaaliakrobaatteina usein taitavat naiset, mutta osaavat miehetkin sanan säilää käyttää, vaikka turvautuvat usein lyömiseen.
Alistetun naisen on vaikea ymmärtää sitä, että sama käsi hyväilee ja lyö.
Henkinen väkivalta voi olla fyysistä tuhoisampaa. "Mustelma paranee, mutta mieli muistaa", Lindholm sanoo.
Väitöksen empiirisessä osassa haastateltiin kahta parisuhdeväkivaltaa kokenutta naista ja kahta väkivaltaa käyttänyttä miestä.
Perheessä tapahtuva väkivalta paljastuu useimmiten vasta vakavien pahoinpitelyjen tai turvakotiin hakeutumisten kautta.
Häpeä estää avunpyynnöt. Osa naisista on alistunut väkivaltaan, ja osa miehistä ei ymmärrä käyttäytyvänsä väkivaltaisesti. Väkivallan kierre on muuttunut arjeksi.
Väkivalta voi olla yli sukupolvien siirtynyt malli. "Eivät kaikki väkivaltaisessa kodissa kasvaneet jatka väkivaltaa omassa suhteessaan", Lindholm huomauttaa.
Tutkimuksen mukaan väkivalta voi olla ainoa keino tuoda sietämättömäksi muuttunut kärsimys esiin."
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Henkinen väkivalta voi olla ruumiillista pahempaa/1135241670456
"Pahoinpitely muuttaa lapsen aivoja
Lapsen pahoinpitely voi aiheuttaa serotoniiniaineenvaihdunnassa muutoksia, jotka jatkavat pahoinpitelyjen ketjua sukupolvesta toiseen. Tämän paljastaa Chicagon yliopiston apinatutkimus.
Mikäli reesusapinaäiti suhtautui hyvin kielteisesti poikaseensa ja kohteli tätä kaltoin, apinavauvan aivot tuottivat vähemmän serotoniinia. Serotoniinin puute liittyy ahdistukseen, masennukseen ja aggressioon niin apinoissa kuin ihmisissä.
Niillä kaltoin kohdelluilla apinanaarailla, joista itsestään tuli pahoinpiteleviä emoja, oli vähemmän serotoniinia aivoissaan kuin kohtalotovereilla, joista kasvoi huonosta mallista huolimatta huolehtivia vanhempia.
"Koska apina on biologialtaan varsin ihmisen kaltainen, tulokset saattavat valaista myös ihmisen käyttäytymistä – eritoten sitä, miksi jotkut kaltoin kohdellut jatkavat pahoinpitelyketjua, toiset taas eivät", puntaroi professori Dario Maestripieri.
Tutkimuksen mukaan pahoinpidellyn lapsen varhainen serotoniinihoito vähentää todennäköisyyttä, että lapsesta itsestään kasvaa pahoinpitelevä vanhempi.
Tutkimus on ensimmäinen, joka osoittaa serotoniinin yhteyden lapsen pahoinpitelyyn kädellisissä. Sen julkaisi Behavioral Neuroscience.
Aiemmassa tutkimuksessaan Maestripieri on osoittanut, että sukupolvesta toiseen jatkuva pahoinpitelyketju syntyy varhaislapsuudessa, eikä se ole geneettistä."
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2752
"Usko yliluonnolliseen peräisin lapsuudesta
Yliluonnollisia uskomuksia voidaan parhaiten selittää yksilön taipumuksella nojautua lapsuudenaikaisiin, eritytymättömiin käsityksiin maailmasta. Näissä käsityksissä menevät elottomien, elollisten ja psyykkisten asioiden ydinominaisuudet sekaisin. Aikuisilla ydintiedon sekaannukset voivat toimia tieteellisen ja muun koulutiedon rinnalla.
Nojautuminen lapsuudenaikaisiin ja tiedostamattomiin käsityksiin maailmasta liittyy yksilön taipumukseen ajatella intuitiivisesti eli tiedostamattomasti. Näihin tuloksiin on päädytty dosentti Marjaana Lindemanin johtamassa tutkimuksessa "Taikauskon vetovoima", joka on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.
Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia. "Jos uskoo yhteen yliluonnolliseen ilmiöön, uskoo yleensä muihinkin yliluonnollisiin ilmiöihin. Voidaan siis puhua yleisestä taipumuksesta uskoa näihin. Taipumus paranormaaleihin uskomuksiin on myös uskomuslääkinnän eli vaihtoehtolääkinnän voimakkain selittäjä", toteaa dosentti Lindeman.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa oli mukana 3240 eri koulutustasojen opiskelijaa ympäri Suomea. Jatkotutkimuksiin osallistui noin 500 opiskelijaa, joille tehtiin myös kokeellisia tutkimuksia. Tutkimuksessa kysyttiin heidän uskomuksiaan muun muassa noidista, telepatiasta, horoskoopeista, Jumalasta ja aaveista. Tämän lisäksi koehenkilöiden persoonallisuutta, arvoja, tietorakenteita ja tiedonkäsittelytapoja tutkittiin psykologisilla arviointimenetelmillä.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on vain vähän yliluonnollisia uskomuksia, vähemmän kuin alemman asteen koulutuksen opiskelijoilla. Jos yliopisto-opiskelijoilla on yliluonnollisia uskomuksia, koulutustaso ei vähennä niitä. Persoonallisuus, tunne-elämän tekijät, selittämisen ja hallinnan tarve, sukupuoli, arvomaailma, älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri ole yhteydessä yliluonnollisiin uskomuksiin.
Lindeman kysyy: "Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä."
Lisätietoja antaa dosentti Marjaana Lindeman, Helsingin yliopiston psykologian laitos, sp. [email protected]
Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä"
http://www.etsixpertti.fi/publicIndex.asp?page=10&fromPage=public&lang=1&PRID=4737Ei kaikki tiede ole pahasta.Mutta niin kauan kun siirretään Herra itse sivuun-pyrkien löytämään kaiken olemassaoloa ja syntyä.Aina vain kauemmaksi todellisuudesta mennään.Onpa historiasta myöskin esimerkkejä-en muista nimeä oliko jenkki.Hän aikoi tieteen keinoin löytää Jumalan alkuperää.Kävi niin tiedemies löysi itse Herran ja sai syntinsä anteeksi.Näin Jumalalle on siis mahdollista käyttää tieteenkin keinoja,mikäli sille päätemäärä löytyy.Mutta ihminen on niin tyhmä,että se pyrkii saavuttamaan omalla suorituksellaan-todistellakseen kaiken alkuperää.Niin juoskoon päin seiniä.Eihän se kiellettyä ole,mutta sillä ei myöskään mitään saavuta.
- hihhulikasvatus
Ne siis kasvatti mut omaan näkemykseensä sanomalla vain ett Jumala ja Jeesus on olemas. Ne opetti myös iltarukouksen. Ja se siitä, enempää ne ei sanonu eikä tuputtanu omasta uskostaan.
Mä elin lapsuuteni ns. lapsen uskossa Jumalaan. Mistään yliluonnollisista asioista ei puhuttu. Ku pääsin kouluun, lapsenusko hiljalleen karisi ja aloin kyseenalaistaan kaikkee, mikä oliki helppoa ku vanhemmat ei tuputtanu eikä pakottanu uskomaan väkisin samaan ku he.
Musta kyseenalaistaminen on ok. Ei siinä väärää oo. Mut sitä mä en hyväksy, ettei sais mitää kyseenalaistaa, miten sillon vois saada tietää mikä on totta ja mikä ei. Ketää ei sais pakottaa uskomaan samaan eikä näkemään ja tulkitsemaan asioita samalla tavalla. Varsinkaa ku kukaa meistä ei oo täysin samanlainen kaikilta puolin.
Mä en usko aaveisiin, demoneihin enkä joulupukkiin... kaikesta muusta otan selvää ennenku omaksun muiden näkemystä. Näin minusta jokaisen oman arvon tuntevan kuuluisi tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778