painostus kummin

valinnassa.....

tiedättekö mikä ärsyttää...
pian on edessä kummien valinta lapsellemme. itse olen veljeni lapsen kummi. vanhempien puolelta on alkanut ilmetä painostusta ottaa tuo veljeni lapseni kummiksi, koska minut on valittu tuon lapsen kummiksi. jos veljestä ei tule kummia, välit kuulemma menevät poikki ja edessä on perhekriisi.

en ikinä ottaisi vapaaehtoisesti tuota henkilöä lapsen kummiksi. itse en ole juuri yhteydessä veljeen tai hänen perheeseensä.

onko kummius todella tällaista velvoitekummiutta? sosiaalisten suhteiden hoitoa?

4

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjo27

Mie en aikanani ottanu siskooni lapsen kummix (siihe oli sillo hyvät syyt), joten pari vuotta sitte ko sisko sai oman lapsen ni ei tullu miusta sen lapsen kummia ja iha vaan kuulma kostotoimia harrasti. Kyllä se kirpas ja kovasti.

Mut eihä se mitekää pakollista oo. Iha teet omat valintas, vaikka siitä perheen kesken joku kriisi tuliskii.

• Katriina:::

Hei!

On kyllä erikoinen perhe sinulle. Mä en voi kuvitella, että meidän perheessä painostettaisiin ketään tuolla tavalla. Itse valitsisin kummiksi sellaisen ihmisen, joka on kiinnostunut lapsestani ja välittää siitä aidosti. Toinen kriteeri on se, että haluan kummiudella "sitouttaa" jonkun toisen aikuisen lapseni elämään. Minulle kummilapseni ovat tärkeitä ja haluan valita omalle lapselleni kummin joka ajattelee samoin.

Usein sisarukset ovat toistensa lasten kummeja. Mä olen miettinyt, että en pyytäisi siskoani kummiksi. Ei siksi, että en haluaisi, vaan siksi, että en usko sen muuttavan mitään. Lapseni tulle jokatapauksessa olemaan siskolleni todella rakas ja tärkeä, joten "säästän" kummiuden ystävälleni.

• ,,,,,,,

Itsehän se on valittava lapselleen kummit. Meillä kun pojalle valittiin niin anoppi paheksui sitä ettemme pyytäneet miehen veljistä jompaakumpaa. Kuulemma se on tapa heillä että suvusta valitaan yksi kummi (veljeksistä yksi on toisen lapselle kummi, eikä se ole mun mies). Miksi pitäs valita vaan verisukulaisuuden perusteella jos ei muuten ole läheinen eikä halua lapselleen kummia painostuksesta.

• kuiten...

Meitä on kolme sisarusta, ja keskimmäisellä (siskollani) kaksi lasta. Itse olen tämän siskon esikoisen kummi ja vanhin meistä (veljeni) nuoremman kummi. Veljelläni ei ole lapsia.
      Jo ammoin ennen omaa raskauttani kaikkien välit olivat viilenneet siinä määrin, että minulle oli kristallinkirkasta, etten pyytäisi kumpaakaan sisarusta kummiksi (ei myöskään puolison puolelta). Sen sijaan kummeiksi tulivat kaksi pariskuntaa (aviopari ja rekisteröity pari).
      Mielestäni kummeiksi valitaan aikuisia, joihin on syvä ystävyys ja luottamus, sukulaisuushan sinänsä säilyy joka tapauksessa.
      Jälkikäteen olen kuullut äitini kautta marinaa, ettei kummiksikaan kelvattu. Hohhoijaa, sitähän voisi vaikka joskus tulla ihan omaehtoisesti käymään tai vaikka vastata puhelimeenkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe