Koiran hampaat tosi huonossa kunnossa

:((((

Mies oli loppukesällä koiran kanssa eläinlääkärissä rokotuksilla ja eläinlääkäri tarkasti koiran muutenkin ja totesi sen olevan hyväkuntoinen 9,5v tiibetinspanieli. Mies mainitsi, ettäkoiran hengitys haisee tosi pahalle. Eläinlääkäri kurkkasi suuhun ja sanoi, että koira kannattaisi viedä yksityiselle hammashoitoon.

Asia on siirtynyt tässä syksyn mittaan, kun en tajunnut, että sillä olisi kiire. Äsken kurkin koiran suuhun ja totesin että siltä on irronnut hampaitakin ja hammaskiveä on tosi paljon. :(

Harmittaa niin paljon, että eläinlääkäri ei käskenyt mennä rivakasti sinne eläinlääkäriin.

Mietin nyt, että mitähän koiralle joudutaan tekemään, mitä se maksaa ja miten kestää nukutuksen tuon ikäinen?

Huolettaa hirvittävästi. Soitan heti maanantaina eläinlääkärille.

9

8240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      ..vähän omaa hölmöyttänne. olisitte kysyneet mikä siellä suussa on jos lääkäri kerran suositteli hammashoitoon menoa. Tuossa vaiheessa niin olisi kyllä pitänyt tajuta kysellä, yleensä siellä on tulehdus kun suu haisee ja hoitoa tarvitaan. tulehdus pääsee pahaksi niin sitten se maksaa se hoito ja melko paljon..
      Myös kun lääkäri sinne hoitoon suositteli menemään, niin eikö järki sano että sinne mennään eikä meinata, koiran terveydestä kun kyse.

      • ap vastailee

        Kun minä en itse siellä eläinlääkärissä ollut niin en tiedä mitään muuta kuin sen mitä mies minulle sanoi ja hänen mukaansa asialla ei ollut kuitenkaan järjetön hoppu. Eläinlääkäri vaan sanoi, että on hyvä hoitaa nyt kun koira on muutenkin hyväkuntoinen ja terve.

        Soitin koiramme kasvattajalle jo ja hän rauhoitteli. Sanoi, että on erittäin tavallista, että tämän ikäisellä tipsulla rupee purukalusto olemaan heikko. Samasta pentueesta kuin oma koiramme niin yksi uroskoira on kuulemma nyt melkein hampaaton, mutta onnellinen koira kuitenkin.

        Sain lisäksi suosituksen eläinlääkäristä jolle soitan heti huomenaamulla.

        Minusta on typerää lyödä lyötyä ja koska olemme kuitenkin toimineet kuten eläinlääkäri on sanonut. Koiralta on poistettu aiemmin kerran hammaskiveä ja silloin saatujen ohjeiden mukaan ei pitänyt mitään hätää ollakaan.

        Ja mitä tulee koiran hengityksen haisemiseen niin se on haissut jo monta vuotta eikä meitä ole eläinlääkäri mitenkään haukkunut koskaan tai käskenyt mitään erityistä tehdä. Edellisellä kerralla eläinlääkärissä sanoi, että hampaat on hyväkuntoiset. Maallikko ei voi kuin uskoa, kun ei ole sitä tietopohjaa asiasta kuten eläinlääkärillä..


      • Maallikko minäkin
        ap vastailee kirjoitti:

        Kun minä en itse siellä eläinlääkärissä ollut niin en tiedä mitään muuta kuin sen mitä mies minulle sanoi ja hänen mukaansa asialla ei ollut kuitenkaan järjetön hoppu. Eläinlääkäri vaan sanoi, että on hyvä hoitaa nyt kun koira on muutenkin hyväkuntoinen ja terve.

        Soitin koiramme kasvattajalle jo ja hän rauhoitteli. Sanoi, että on erittäin tavallista, että tämän ikäisellä tipsulla rupee purukalusto olemaan heikko. Samasta pentueesta kuin oma koiramme niin yksi uroskoira on kuulemma nyt melkein hampaaton, mutta onnellinen koira kuitenkin.

        Sain lisäksi suosituksen eläinlääkäristä jolle soitan heti huomenaamulla.

        Minusta on typerää lyödä lyötyä ja koska olemme kuitenkin toimineet kuten eläinlääkäri on sanonut. Koiralta on poistettu aiemmin kerran hammaskiveä ja silloin saatujen ohjeiden mukaan ei pitänyt mitään hätää ollakaan.

        Ja mitä tulee koiran hengityksen haisemiseen niin se on haissut jo monta vuotta eikä meitä ole eläinlääkäri mitenkään haukkunut koskaan tai käskenyt mitään erityistä tehdä. Edellisellä kerralla eläinlääkärissä sanoi, että hampaat on hyväkuntoiset. Maallikko ei voi kuin uskoa, kun ei ole sitä tietopohjaa asiasta kuten eläinlääkärillä..

        En minäkään mikään eläinlääkäri ole mutta koiraharrastajana sentään sen verran koiratietoutta hankkinut että tiedän koiran haisevan hengen olevan AINA hälytysmerkki jostain. Eli omaa laiskuuttasi ja tyhmyyttäsi on jos koirasi on pian hampaaton! Normaalilla koiralla ei tipu hampaat jos ne hoidetaan. Esimerkiksi hammaskiven poisto parin vuoden välein, aivan sama mitä maksaa. Ja kumpi on mielestäsi koirallesi parempi, se että sillä on tosi pieni riski kuolla nukutukseen, vai se että sillä on koko loppuelämänsä mädäntyvät hampaat ja kivulias ientulehdus suussa???


      • ....................
        ap vastailee kirjoitti:

        Kun minä en itse siellä eläinlääkärissä ollut niin en tiedä mitään muuta kuin sen mitä mies minulle sanoi ja hänen mukaansa asialla ei ollut kuitenkaan järjetön hoppu. Eläinlääkäri vaan sanoi, että on hyvä hoitaa nyt kun koira on muutenkin hyväkuntoinen ja terve.

        Soitin koiramme kasvattajalle jo ja hän rauhoitteli. Sanoi, että on erittäin tavallista, että tämän ikäisellä tipsulla rupee purukalusto olemaan heikko. Samasta pentueesta kuin oma koiramme niin yksi uroskoira on kuulemma nyt melkein hampaaton, mutta onnellinen koira kuitenkin.

        Sain lisäksi suosituksen eläinlääkäristä jolle soitan heti huomenaamulla.

        Minusta on typerää lyödä lyötyä ja koska olemme kuitenkin toimineet kuten eläinlääkäri on sanonut. Koiralta on poistettu aiemmin kerran hammaskiveä ja silloin saatujen ohjeiden mukaan ei pitänyt mitään hätää ollakaan.

        Ja mitä tulee koiran hengityksen haisemiseen niin se on haissut jo monta vuotta eikä meitä ole eläinlääkäri mitenkään haukkunut koskaan tai käskenyt mitään erityistä tehdä. Edellisellä kerralla eläinlääkärissä sanoi, että hampaat on hyväkuntoiset. Maallikko ei voi kuin uskoa, kun ei ole sitä tietopohjaa asiasta kuten eläinlääkärillä..

        mielipiteeni vain sanoin, ja kun tällaseen paikkaan kirjottaa niin tulee varautua kritiikkiin :)

        KOiralla hengenhaju kertoo aina jostain epänormaalista. Yleisimmin, jossei ole suussa tulehdusta, koiralla on ruuansulatusongelmia..eli esim. ruoka ei ole sopivaa.
        Ja kyllä, suu asioissa täytyy olla todella tarkka ja hoitaa hyvin.


    • jos kerra hampaat tippuu ja kiveä on paljon nii ommaa tyhymyyttä se on jos ajoissa ei mene, mutta turha varmaa tässä vaiheessa on enää omistajaa haukkua niinku ei ois jo tarpeeksi paha olo tuosta :(

      eli otat vaa rohkeesti puhelimen käteen ja soitat sinne lääkärille ja varaat aiaj hammaskiven (ja mahollisesti myös useiden hampaitten) poistoon, maksaa noin 100e ja luultavasti saat jonku suuhuuhteen tai antibioottikuurinki koiralle, mutta ompahan asia ainaki sitte hoijossa :)

      • ja mene vain

        lääkäriin. Meidän 12 v vanhalta koiralta poistettiin paha hammaskivi ja 2-3 hammasta ja hampaista tuli kuin uudet. Puruluut maistuvat tosi makeilta nykyään ja koira sai kuin uuden elämän. Maksoi 80 euroa.


    • Anonyymi

      Aiheesta vielä,,meillä 14 v tipsu.
      Tänä vuonna jo kolmas kerta hampaiden putsauksessa. Hällä on krooninen ientulehdus, ollut aika pienestä saakka.
      Nyt laitamme veden joukkoon Virbacia, ell:n suosituksesta.

    • Anonyymi

      Onpas aikamoisia kpäitä ollut liikenteessä aikoinaan, kun ovat ap.lle vastanneet. Koirien hampaat, varsinkin pienemmillä roduilla menevät huonoksi, usein siitäkin huolimatta, että pesee päivittäin. Itsellä on keskikokoinen koira, jolta ell putsaa kaluston 2 vuoden välein. Hän on 12v ja nyt on taas aika, kun ientulehdusta on ja eritysesti yhdessä hampaassa, varmaan pitää poistaa koko lego.

      Ientulehduksen haju on aika epänormaali joo, mutta toki koirat eivät koskaan ruusulta haise. Esim. oma koira nuolee linnunpaskoja ja syö etanoita, joten go figure. Ei aina voi tietää, haiseeko siellä paskalammen muta vai ientulehdus :D

    • Anonyymi

      Meillä poistettiin itse pikkutaltalla ja kärkipihdeillä koiruudelta mätiä ja rikkonaisia hampaita. Tulee halvemmaksi ja lisäksi eläin pelkää lääkäriä, siksi päädyimme tähän ratkaisuun.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe