Raivaussahan kulmavaihde

sahaton

Kaikesta varjelustani huolimatta pahin tapahtui ja kulmavaihteen vaippa murtui. Laite on partner 405 ja ikää sillä on n. neljä vuotta. Murtuminen aiheutui ilmeisesti vaihteen kolahtamisesta lavaa vasten kuljetuksen aikana.

Murtuma on pieni ja siisti, kiristyspulttien yläpuolella. Leikkaus näyttää alumiinivalulta.

Voikohan tuollaista liimata/juottaa/hitsata jotenkin? Onko mitään verstas suositusta eteläsuomen alueella? Ei huvittaisi maksaa kahtasataa euroa pelkistä kuorista.

13

13221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

Kyllähän kaikkea voi koittaa, mutta on nuo pienkoneiden valuosat yleensä semmosia lejeerinkejä, että ei niihin tartu liima eikä hitsipalko. Halvimmalla luultavasti pääset kun etsit käytetyn sahan, Electroluxin tuotteissa on hyvin todennäköisesti samoja vaihteita eri merkeissä tai malleissa.

http://www.partner.se/node64.asp?ProdId=61&CatID=9

Tuosta kuvastakaan ei saa oikein tolkkua, mistä paikasta se on murtunut, mutta yleensä aina kun murtuma on lähellä jotain kiinnityskohtaa, pulttia tms., niin korjaus on toivoton tehtävä, valitettavasti.
      Maahantuoja näkyy nykyään olevan Kesko, niin ei tarvi ihmetellä noita varaosahintoja.
      Suosittelisin vaihtamaan merkkiä toiseen ruotsalaiseen tai saksalaiseen...

• sahaton

Samaa olen miettinyt. Sahalla on käyttötunteja arviolta alle sata ja ei oikein viitsisi heittää nurkkaan muuten toimivaa konetta. Pitänee kuitenkin ottaa hattu kouraan ja etsiä käytettyä jostain tai ostaa uusi husse. (tosin sekin näyttää ulkoisesti identtiseltä nykyisen kanssa). Kulman hinta on kohtuuton sahan uushankintahintaan verrattuna (200/500) eur.

Nyt olen käyttänyt letkukiristimiä varmistamaan kulman paikallaan pysyvyyden, mutta tällä virityksellä uskaltaa käyttää vain siimaleikkuria, ovat nuo jalat kuitenkin hyvät olla olemassa =)

• jukka
        sahaton kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Sahalla on käyttötunteja arviolta alle sata ja ei oikein viitsisi heittää nurkkaan muuten toimivaa konetta. Pitänee kuitenkin ottaa hattu kouraan ja etsiä käytettyä jostain tai ostaa uusi husse. (tosin sekin näyttää ulkoisesti identtiseltä nykyisen kanssa). Kulman hinta on kohtuuton sahan uushankintahintaan verrattuna (200/500) eur.

Nyt olen käyttänyt letkukiristimiä varmistamaan kulman paikallaan pysyvyyden, mutta tällä virityksellä uskaltaa käyttää vain siimaleikkuria, ovat nuo jalat kuitenkin hyvät olla olemassa =)

mulla oli sama ongelma Partnerissa,tosin malli oli B450.pienestä kolhusta se ei halkea,vaan ilmeisesti olet käyttänyt sitä jossain vaiheessa kaatovänkänä.Mikään hitsipuikko ei ota siihen kiinni.itse ratkaisin ongelman pakoputki-klemmarilla.hyvin pysyi kiinni.vasta kulmavaihteen hajottua laitoin koko patentin uusiksi.Partneriin,Husseen ja Jonserediin käy samat hilut.hinnatkin ovat ihan samaa luokkaa.itse olen nimittäin myynyt kahta jäljempää merkkiä Agrimarketissa.Eli merkin vaihto ei mielestäni kannata,vaan koeta pärjäillä Partnerin kanssa.

• moottorisaha

Kannattaa kysellä,koska melko varmasti sen voi jollakin tavalla hitsata.Omassa huskissa moottorisahassa oli koppa halki sekin on jotain kevytvalua korjattiin hitsaamalla,eihän siitä mikään nätti tullut mutta ehjä kuitenkin.
      Onneksi työpaikalta korjaamolta löytyi nähtävästi ammattimies ja vielä oikealta alalta.

• HVA

Niin mulla olis husgvarna 252 kulmavaihde tai ainakin kuoret.

• petzku69
        HVA kirjoitti:

moi vieläkös olisi kulmavaide tai kuoret siihen
        [email protected]

• sonson1
        HVA kirjoitti:

tarvisin kuoret. josko olis tallella soita 041 741 4372. harri

• Sahuri

Itse olen vanhan Husqvarna RX 245 omistaja, ja on jo kolmas kulmavaihde menossa. Ensimmäinen oli koteloltaan tosi hento ja kotelo murtui (väsymällä) melko pian kiinnityslaipan vierestä. Toinen versio oli jo ainepaksuuksiltaan jämäkämpi ja kesti pitempään, mutta murtui lopulta samasta paikasta.

Nykyisessä kulmavaihteessa seinämiä on jälleen paksunnettu ja pyöristyssäteitä kulmissa kasvatettu, mikä viittaa siihen, että ongelman alkuperä on ollut surkeassa tuotesuunnittelussa.

Luulisi tosin ruotsalaisella mahtifirmalla olevan kykyä tehdä myös laadukkaita tuotteita, mutta samanlaista tohelointia näyttää sielläkin olevan kuin kaikkialla muualla.

• Pate

Minulla on kanssa RX 245 ja siinä kulmavaihde pitää kovaa tärisevää ääntä kiihdyttäessä. Halkeamia ei näytä olevan, mutta epäilyttää kestävyys.

• husse
        Pate kirjoitti:

Minulla on kanssa RX 245 ja siinä kulmavaihde pitää kovaa tärisevää ääntä kiihdyttäessä. Halkeamia ei näytä olevan, mutta epäilyttää kestävyys.

Ihmettelin kans kun uusi huski piti ihme räminää/tärinää kulmavaihteen tienoilta kun anto kaasua.Tasakaasulla käy ihan nätisti.Kai se sitten kuuluu asiaan.

• Pate
        husse kirjoitti:

Ihmettelin kans kun uusi huski piti ihme räminää/tärinää kulmavaihteen tienoilta kun anto kaasua.Tasakaasulla käy ihan nätisti.Kai se sitten kuuluu asiaan.

ilmeisesti räminä kuuluu asiaan. Uutena se piti jo sellaista ääntä. Vietiin huoltoon ja siellä sanottiin että se on vain uutuudenkarheutta rattaissa ja että ajan myöten hiljenee. Samanlaista ääntä pitää vieläkin kiihdyttäessä, vaikka kohta pari vuotta käytetty. Kestänyt se on ainakin toistaiseksi ihan hyvin, vaikka käyttötunteja on tullut aika paljon.

• L-200

Meiltä meni myös samanlaisesta sahasta kulmavaihteen kuori halki. Korjattiin se pakoputken kiristinklemmarilla(sillä isolla mallilla) ja hyvin on toiminut jo kohta 5 vuotta. Muista katsoa aina silloin tällöin rasvat vaihteistosta. Itse tosin tympäännyin siihen mallin kun ei se jaksanut sahata kunnolla. Ostin sitten jonseredin RS 52 sahan ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen, noita 2 sahaa ei edes voi verrata keskenään, niin paljon on jonsse parempi.

• Huskuri

Miten kauan se vaihde kesti ja mitä vuosimallia se sinun koneesi on? onko tietoa minkä vuoden malleissa se on muttunut vahvistetuiksi?

t: Ja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe