Voisiko tämä olla suden jälki vai kenties tavallinen koiran tassunpainallus? Perustele kantasi ;)
http://i411.photobucket.com/albums/pp199/Tiituzka/Kuva002.jpg
Jälki lumessa
18
5682
Vastaukset
- tania78
Kuinka jäljet olivat?
Helminauhassa ja suoraan kulkevat?
Koiramaiset ja "hajujen" perässä poukkoilevat?
Mikä oli jälkiväli?
Missä ne olivat?
Aika vaikea sanoa, mutta kyllähän jälki lähentelee 10 cm.?
Riistanhoitoyhdistyksen heput/ suurpetotutkijat voivat tarkentaa jäljen ! Joten talletappa numero muistiin ensi kertaa varten, jos jälki ei enää ole nähtävillä...- _susiko?
Jäljet kulkivat ihan tästä läheltä asutusta, asun tosin pikkukylässä jossa on asuntoja harvassa. Muuten jäljet kulkivat suoraan mutta yhdessä kohtaa oli eläin hypännyt ojan ylitse pellon puolelle ja sitten taas takaisin toiselle puolelle. Askelväli ehkä n.puoli metriä, mutta en mene vannomaan koska jäljet ovat jo sulaneet pois. Tässä toinenkin tassunjälki jonka tallensin.
http://i411.photobucket.com/albums/pp199/Tiituzka/Kuva000.jpg
Tämä kenties etutassu pyöreytensä vuoksi. - pyöreän muotoinen
_susiko? kirjoitti:
Jäljet kulkivat ihan tästä läheltä asutusta, asun tosin pikkukylässä jossa on asuntoja harvassa. Muuten jäljet kulkivat suoraan mutta yhdessä kohtaa oli eläin hypännyt ojan ylitse pellon puolelle ja sitten taas takaisin toiselle puolelle. Askelväli ehkä n.puoli metriä, mutta en mene vannomaan koska jäljet ovat jo sulaneet pois. Tässä toinenkin tassunjälki jonka tallensin.
http://i411.photobucket.com/albums/pp199/Tiituzka/Kuva000.jpg
Tämä kenties etutassu pyöreytensä vuoksi.joten lisään ilveksen ehdokaslistalle
- eikä suden jälki
pyöreän muotoinen kirjoitti:
joten lisään ilveksen ehdokaslistalle
Suden jäljessä näkyy aina ne etukynnen painallukset, mitkä tuosta puuttuu, ilveksen jäjeksi tuon voi sotkea vain sokea tai muuten vähän ilveksen jälkiä nähnyt ihminen.
- ...........
kuva ei ole ehkä ihan paras mahdollinen, joten pidän turpani kiinni. ilves se EI ole, koska kynnet näkyy.
http://www.suurpedot.fi/page.asp?Section=33&Item=85
vedä täältä omat johtopäätöksesi...- _susiko?
.. että onko kyseessä isokokoinen koira vai susi. Tuolla suurpedot sivulla näyttävät kyllä suuremmilta ja selvemmiltä nuo kynnenpainaumat.
Kiitokset vastauksista.
- lueskelin
Kirjoittaneet Å. Aronson ja P. Eriksson. Tekstin mukaan suden jälki mitattuna keskianturan takareunasta varpaan päähän ilman kynttä on luokkaa 9-11 cm pitkä. Kirjan mukaan vain Irlanninsusikoiralla, Pyreneittenkoiralla, Grand danois ja Bernhardinkoiralla on yhtä iso jälki. Suden jälki on yleensä ilmavampi, keski- ja varvasanturat kaukana toisistaan, kuin koiralla, sekä kynnet selvät ja isommat.
Ilveksen jäljessä toinen varvas monesti edempänä kuin toinen. Kynnet näkyvät jäljessä, mikäli ovat esillä ja saattavat olla muulloinkin kuin hyökätessä saaliin kimppuun.
Ketun jäljeksi ehkä hieman liian iso. Lisäksi ketun varvasantureiden väli pituussuunnassa usein suurempi, "mahtuu viiva väliin". Sudella usein samoin.
Että oisko ne nyt kuitenninnii koiran jälkiä? - eläinmiä
Kynnenjäljet näkyy ainakin jälkimmäisessä kuvassa. Jäljen koko ja ja se "ilmavuuden" määrä riippuu paljon lumen laadusta ja upottavuudesta, upottavuus ei tässä tarkoita syvää lunta. Tavallisenkin koiran jälki voi näyttää sopivassa lumessa yllättävän suurelta, tassu leviää jolloin kokoa ja sitä myötä ilmavuutta tulee äkkiä lisää.
Pitää olla melkoinen asiantuntija joka yksittäisestä jäljestä pystyy sanomaan, ei saata kukaan pystyä. Tai pystyy, mutta ei luotettavasti.
paljon enemmän kertoo se kulkutapa, hötkyileekö kuin koira vai kulkeeko "päämäärätietoisesti". - jopi
Ilmetty koiran jälki. Koko sinänsä ei tee jäljestä suden jälkeä, sillä suuritassuisia koirarotuja on useita.
Keskivarpaiden painallukset suhteessa sivuvarpaiden painalluksiin kertovat yksiselitteisesti, että koira siitä on tepastellut.
Jälkiä kannattaa aina tarkkailla, koska hukat liikkuvat nykyisin aivan nurkkajuurissa.olla koira, tuo mun sakemanni jättää tasan samanlaista jälkeä, kuten joku sanoikin, käpsy leviää ja näyttää jälki valtavalta.
- poloyt
gsd kirjoitti:
olla koira, tuo mun sakemanni jättää tasan samanlaista jälkeä, kuten joku sanoikin, käpsy leviää ja näyttää jälki valtavalta.
kävelin tuolla metsätiellä ja huomasin että isohkot tassunjäljet. minä mittasin ja jälki oli 9-10 cm onko kyseessä susi vai iso koira. vastatkaa!!!!!!!!!!
- metsätien kulkija
poloyt kirjoitti:
kävelin tuolla metsätiellä ja huomasin että isohkot tassunjäljet. minä mittasin ja jälki oli 9-10 cm onko kyseessä susi vai iso koira. vastatkaa!!!!!!!!!!
jos jäljet olivat ovaalin muotoiset, ja kynnet hyvin selvästi näkyvillä, ja etu-taka-anturoiden väliin mahtuisi tulitikku, niin jäljet kuuluvat hukalle. jos taas kynnet olivat pienemmän ja ei niin terävän näköiset plus sitten tassun muoto pyöreämpi, kyseessä on tod. näk. koira. ota tassusta kuva ja tarkat mitat ja ota yhteyttä lähimpään suurpetomieheen, joka voi kirjata havainnon ylös jos kyseessä on susi.
toivottavasti tästä on jotakin apua :) - susikannattaja
metsätien kulkija kirjoitti:
jos jäljet olivat ovaalin muotoiset, ja kynnet hyvin selvästi näkyvillä, ja etu-taka-anturoiden väliin mahtuisi tulitikku, niin jäljet kuuluvat hukalle. jos taas kynnet olivat pienemmän ja ei niin terävän näköiset plus sitten tassun muoto pyöreämpi, kyseessä on tod. näk. koira. ota tassusta kuva ja tarkat mitat ja ota yhteyttä lähimpään suurpetomieheen, joka voi kirjata havainnon ylös jos kyseessä on susi.
toivottavasti tästä on jotakin apua :)olin pyöräilemässä ja näin hajallaan eli leveällä olevat tassun jäljet. kynnet näkyivät selvästi käynti ei ollut suoraa . onko kyseessä susi vai iso koira
- sijirjgwsårjt
metsätien kulkija kirjoitti:
toivottavasti tästä on jotakin apua :)kiitos oli apua. Täällä en ole ennen nähnyt jälkiä.
- erämaan tarkkailija
sijirjgwsårjt kirjoitti:
kiitos oli apua. Täällä en ole ennen nähnyt jälkiä.
olen nähnyt semmoiset jäljet mutta en tiedä että koira vai susi. voisitteko neuvoa. jäljet olivat metsäkoneen limasten urienpäällä, ja jäljet olivat tosi tarkka 10cm kynnet olivat tosi terävän näköiset ja ne olivat ovaalin muotoset. kynnet taas olivat vähän sisään päin kiemuralla MINÄ EN OTTANUT MITTAUKSEEN KYNSIÄ MUKAAN. ONKO SUSI VAI TOSIISOKOIRA
- eräsuksi järvinen mm
erämaan tarkkailija kirjoitti:
olen nähnyt semmoiset jäljet mutta en tiedä että koira vai susi. voisitteko neuvoa. jäljet olivat metsäkoneen limasten urienpäällä, ja jäljet olivat tosi tarkka 10cm kynnet olivat tosi terävän näköiset ja ne olivat ovaalin muotoset. kynnet taas olivat vähän sisään päin kiemuralla MINÄ EN OTTANUT MITTAUKSEEN KYNSIÄ MUKAAN. ONKO SUSI VAI TOSIISOKOIRA
olin kerran jahtaamassa kettua ja hiihin syrjäisellä nevalla ja näin kun nevan yli meni isot tassun jäljet ei kyllä ollut ketun eikä koiran jäljet... mutta kun seurasin jälkeä niin se meni nopeaa ravia ja tuli oja se hyppäs sen yli ja mittasin hypyn ja se oli kolme metriä.... ja tuli syvempi hanki noin 60cm ja se ei hyppinyt vaan meni sitä samaa nopeaa ravia... siinä täyty olla voimakas eläin eli varmaan susi asun täällä keski-pohojanmaalla jälki noin 12cm ilman kynsiä...
- dddddddddddddddddddd
canis lupus susi hukka ddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
- you
ois han se tosi kivaa kun vois jokku vastata näihin kysymyksiin nobot! vittu!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804