Koira-"ihmisille"

Ahistaa.......

Luin juuri muuatta tietoa,jonka mukaan suloisessa suomenmaassamme olisi noin puoli miljoonaa koiraa!Huh-huh!Eipä ihme,ettei kohta astmaatikoilla ja allergisilla ole asiaa mihinkään oman kotinsa ulkopuolelle.Muutamillahan on jopa kotikennelin luokkaa nämä ja vielä,öhöm,(anteeksi vain nyt koiran omistajatädit ja sedät)kerrostaloasunnoissa.Minulla on äärimmäisen huonoja kokemuksia kyseisistä ihmisistä.Olen yrittänyt kaikkeni ajatellakseni heistä jotain positiivista,mutta valitettavasti en siihen edes yli-inhimillisin ponnistuksin enää kykene.Joudun päivittäin kärsimään valtavasti mm."kivoista" lieve-ilmiöistä,mitä nämä "siedätyshoitoa tarjoavat" hilsepölyn levittäjät aiheuttavat.

Jatkuvasta allergialääkityksestä huolimatta(antihistamiinit,silmätipat,nenäsuihke:KALLISTA LYSTIÄ!)saan tuhista nenä tukkoisena,silmät kutiavat,yskittää,astmakohtauksia...Hississä kulkevat koirat aiheuttavat jo pelkällä hajullaan minulle astmakohtauksen,mutta sanopa se näille euroopan omistajille,saat ikuisen rakkilauman perääsi räksyttämään.Nämä kun eivät ihmistä usko,eikä järkipuhetta kuuntele.Se on heille aivan sama,kuoleeko joku astmakohtaukseen vaikka heidän silmiensä alle.

Allergioita vähätellään,varsinkin juuri koiranomistajat.Jos itse ei sairasta allergiaa,ei voi tietää,miten paljon se elämää rajoittaa,ja kuinka piittaamattomia koiranomistajat ovat.AINA kuitenkin pitäisi uskoa allergisen sanaa,eikä jääräpäisesti tuoda sitä "haisukasaa" lähelle.Minä olen äärimmäisen herkkä esim.jo koiran epämiellyttävälle hajulle,inhottaa kun joku piittaamaton ihminen yrittää väkisin tunkea kirppukasaansa liki,ja vielä vähättelee.

Luulisi nyt sen verran fiksu olevan,että jos näkee,että toinen inhoaa narun jatkeena olevaa allergeenikasaa,kiireesti antaisi tietä.Mutta ehei,koiranomistajat eivät väistä.Kyllä se on joku muu joka joutuu luikkimaan karkuun,jos sattuu pääsemään,kun piski läähättää jo kintereillä.Sopivasti se talutushihna aina löysää juuri sillä kohtaa,kun pitäisi sanoa:Paikka!

Nostan todella hattua niille harvoille koiranomistajille,jotka pitävät koiransa kaukana,antavat ihmiselle etusijan ja liikkuessaan eivät "jää kyttäämään",kuten näyttää olevan tapana vielä näillä muutamilla.Oikein odotetaan,ettei varmasti pääse ohi,etteikö piski nuuskuta kimpussa.

Miksi muuten ihmisten terveyskin laitetaan vaakalaudalle koiranomistajien takia?Kuinka paljon yhteiskunta menettää varoja kun tulee työstäpoissaoloja,sairauksia ym.Pelkästään jo vaatteistakin tuleva koirapöly ärsyttää herkimpiä.Ei sen piskin tarvi olla edes mukana,lisäksi jalkineitten mukana tulee väkisinkin hilsepölyä omaankin asuntoon,vaikka kuinka varoisi ja kenkiä ottaisi pois ovella.

Ihanteellista olisikin asua sellaisessa talossa,jossa ei olisi yhtään eläintä,mutta valitettavasti sellaisia ei tunnu olevan,ainakaan tavallisen ihmisen ulottuvilla.
Koiranomistajille pitäisikin laittaa niin korkeat verot,että "heräteostoksina" hankitut piskit jäisivät hankkimatta,ja koiraveroilla pitäisi rahoittaa allergiasta kärsivien lääkitys ja sairaspäivä ym.kustannukset.Lisäksi koiranomistajat pitäisi velvoittaa linnatuomion uhalla pitämään hankkimansa luontokappaleet kunnossa ulkoiluttamalla niitä tarpeeksi pitkillä lenkeillä,eikä vain "korttelikierroksen" verran,näin karsiutuisi ne,jotka hankkivat piskin kyttäyskaveriksi,mikä tarkoittaa juuri sitä miten sen kirjoitinkin.Ei kaupunkiasunnot ole ollenkaan koirien asuinpaikkoja.Kärsivät vain,kun eivät saa ulkoilla kuin hätäisen lenkin silloin kun omistajaa sattuu huvittamaan.

Lisäksi koirakantaa pitäisi kiireellä alkaa rajoittamaan,ja kieltää kaupungeissa kokonaan,maalle ne kuuluu,siellä on tilaa melskata ja hengityselinsairaudetkin helpottaisivat ainakin siltäosin allergikkoparoilta.Lisäksi koiran hankkiva ihminen pitäisi pistää tarkkaan tenttiin,sekä mielentilatutkimuksiin,ettei kuka tahansa höyrypää saisi hankkia sellaista toisia ihmisiä kiusatakseen.Itsetuntokoulutus myös olisi paikallaan,ettei suututtaisi,jos joku ei diggaa heidän Tessuaan.Toivoopi koiranomistajien kiusanteon kohteeksi joutunut.P.S.Haukutaan kun tavataan!(Leikkillänihän minä,no,älkäähän nyt suuttuko!)

15

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee jotain..

      Nimittäin itsellesi. Sinun on aivan turha keskittää energiaasi olemaan kiukkuinen asiasta, jolle et mahda, etkä tule mahtaman, mitään. Eläimet ovat niin monille ihmisille niin tärkeä asia, että he kyllä luopuvat mielihyvin ennemmin sinusta kuin eläimistään. Et sinä sille mitään voi. Sinun hommasi on tehdä omasta elämästäsi paras mahdollinen niillä edellytyksillä, jotka sinulla on. Alapa ottamaan sitä siedätyshoitoa, kohota kuntoasi, piristä mieltäsi, ota positiivisempi asenne jne. Siinä sinulle apua.

      • se on kyllä

        huomattu että koirianne menevät allergisen ihmisten terveys edellä! On kuitenkin aika paksua käskeä meidät siedätyshoitoon TEIDÄN lemmikkinne takia!! Eikö ole myöskään liikaa vaadittu että estätte koiranne tekemään tuttavuutta vastantulijan kanssa ellei tämä selvästi osoittaa haluavansa tutustua koiraan!
        Kaikki kun eivät halua kuolavan koiran hyökkävän päälle vaikka ei oliskaan allerginen! Ja allergisista nyt puhumattakaan!!


    • eipä vissiin

      sinun mielestäsi maalla asuvilla voi olla allergioita ja heillä on aina aikaa viedä koirat lenkille.kiitos vaan.

    • ..............

      ...kyltti kaulaan että "olen allerginen ja inhoan koiria. Väistäkää minua!" Niin "koira-"ihmiset"" osaavat olla sinulle mieliksi kun astut ovesta ulos. Muuten on aika vaikeaa tietää sinun suhtautumistasi lemmikkieläimiin :)

      • piipi

        no huuh huh, mitä tekstiä...muuta vaik johokkii pohjoisnavalle asuu..jos siel ois vaik parempi olla...ainii mut oha siel niit jääkarhuja niist kii voi tulla jotain hilsettä? eiks niii?


    • muutakin ongelmaa ????

      Siis kuin tuo allergisuus... Siihen lienee joku ahistus-mieliala-tms-lääke ????

    • Harri4

      Eläinallergisten ja lemmikkien yhteentörmäykset koskevat lähinnä vain koiria. Muita lemmikkejä en ole nähnyt samalla tavalla kuljetettavan mukana.

      Koirat ovat harrastevälineitä siinä missä vaikka suksetkin. Huomaavainen koiranomistaja ei tuo harrastevälinettään paikkoihin, josta koirasta voisi olla haittaa.

      Toisaalta koiraharrastus on niin yleinen, että jos aikoo kokonaan välttyä joutumasta koirien kanssa tekemisiin, rajoittuisi elämisen piiri kovin suppeaksi. Koirille allerginen joutuu siten aina punnitsemaan, mihin tilaisuuksiin kannattaa mennä. Tämä on meidän koirille allergisten osa; elämä ei aina ole reilua. Itse olen huomannut, että omista oireista ei vaan kannata nostaa liian suurta meteliä.

      Julkisilla paikoilla sisätiloissa pitäisi olla itsestään selvää, että sinne ei tuoda koiria. Eläinallergioiden hoidon lähtökohta on, että lemmikeille allergiset voivat normaalissa elämässään välttää eläinkontakteja. Tästä syystä esim. siedätyshoitoa eläimille ei julkisella puolella anneta kuin harvoissa erityistapauksissa.

      Ongelma on siis myös periaatteellinen. Kenen kuuluu maksaa siitä, että joidenkin ihmisten harrastus pakottaa osan ihmisistä käyttämään allergialääkkeitä? Tähän periaatteelliseen ongelmaan osittainen ratkaisu voisi olla tarjota siedätyshoitoa kaikille halukkaille. Kustannukset katettaisiin koirakohtaisella vuosittaisella maksulla. Eläimille allergisia on Suomessa satoja tuhansia, mutta koirille allergisia, jotka olisivat halukkaita raskaaseen siedätyshoitoon, luulisin olevan korkeintaan muutama kymmenen tuhatta. Koiria taas on yli 600 000, joten koirakohtaisesta vuosimaksusta tulisi luultavasti mitätön kulu verrattuna koiran pidosta aiheutuviin muihin kustannuksiin.

      • ..............................

        koiravero taitaa olla se koirakohtainen vuosimaksu. Mihin ne rahat sitten menevät, onkin valtion asia.... Kuka muu maksaa "harrastuksestaan" veroa? Ja eiköhän se koira ole suurimmalle osalle perheenjäsen, eikä "harrastus" :)


      • Ahistaa.......

        Onneksi asiallinen vastauskin tuli tekstiini,jonka tarkoitus todella olikin herätellä keskustelua(TAHALLISESTI VÄHÄN VÄRIKKÄÄSTI KIRJOITTAEN) josta olisi pitänyt puhua jo kauan sitten.Niinkuin kirjoititkin,julkisissa paikoissa sekä sisätiloissa pitäisi olla itsestään selvää,ettei koiria viedä.Valitettavasti koiranomistajat viis veisaavat moisesta muodollisuudesta,tästä me allergiset tosiaan kärsimme.Olen vielä huomannut,että koiranomistajat käyttävät mielellään tilannetta raakamaisesti hyväkseen,he tunkevat koira edellä joka paikkaan,ja jos siitä sanoo,on tulos niinkuin suurimmassa osassa vastauksia lukikin:toivotellaan matkaa pohjoisnavalle ym.eli olet se tiukkapipokoiranvihaaja.Olen kauan sitten luopunut toivosta nähdä koiranomistajissa ymmärrystä,ja todellakaan ei kannattaisi sanoa,että on allerginen,sitten vasta saakin kärsiä,on omakohtaista kokemusta asiasta.
        On se niin väärin kyllä,että elukat nostetaan ihmisten edelle.
        Mitä tulee positiivisuuteen,jota minulle joku toivotteli,olen ikuinen optimisti,enkä tätäkään kirjoittaessani välty pilkkeeltä silmäkulmassa,kaikesta huolimatta.Vaikka nenä vuotaa,silmä kyyneltyy kun allergiaoireet ovat alituiseen,on kuitenkin lohdullista tietää,etten ole yksin,meitä kärsijöitä on paljon.kaikille allergisille siis täydet sympatiat!
        Hyvä idea kyllä,että koirakohtaiset maksut niiden omistajille,ja meille ilmaiset hoidot,kärsimystähän tämä on,maksakoon ne,jotka sitä aiheuttavatkin.Monet eivät edes hoida kai koirainsa turkkeja,pese niitä eikä mitään,hajusta päätellen,mikä on karsea koiran lähimaastossa.Tämä vielä lisää kai sitä hilsepölyä.(Luulisi ainakin.)
        Mitenkähän astmaliitto;olisi mielenkiintoista tietää mitä uutta siltä suunnalta;kun näköjään Suomesta tehdään oikein kunnolla koiramaata?Eikö mikään taho puutu asiaan?Sitäpaitsi siedätyshoito ainakaan ei kaikissa tapauksissa auta,parempi olisi siedättää koiraihmiset pois siitä koirariippuvuudestaan,sehän on heille harrastus mutta tuntuu olevan myös tapa hallita muita...Ei kun "puudelit ja muut karvapallot" narunpäähän ja menoksi,kun piski nuuskuttaa edellä,olo on kai auvoisa?:( Näin he saavat "määrätä",miten paljon toinen esim. hengittää kunnolla vai eikö hengitä kohta ollenkaan,astmakohtaukseen kun voi kuolla.


    • koiranomistajat

      Ovat joko tyhmiä tai täysin piittaamattomia, en tideä kumpi, varmaan sekoitus molempia! Kun väistää heidän lemmikkinsä joka aina väkisin hyökkää päälle "tekemään tuttavuutta" niin lähes aina kysytään että pelkäätkä koira! Vastaessani että en, mutta olen allerginen niin tämä koiranomistaja vaan tuijottaa hölmistyneenä! Haloo!! Aika moni on allerginen koirille, tiedoksi vaan!! Joten pitäkä koiranne hihnassa ja äläkää päästää sitä muitten kimppuun, kiitos!

    • --Minna--

      Minut on todettu allergiseksi mm. koirille. Kuitenkin minulla on koira ja sama haukku on ollut jo kohta 16 vuotta. Se on säkäkorkeudeltaan n. 50 cm sekarotuinen, joten eläinpölyä riittää. Halailenkin sitä kovasti. Varsinkin nyt kun mikä tahansa päivä voi olla se viimeinen.

      En ole vielä kuollut enkä muutenkaan vakavasti vammautunut vaikka allergisena koiraa pidänkin. Hyvää mieltä olen saanut sitäkin enemmän - ja liikuntaa.

      Ihmiset ovat toki erilaisia eli allergiset reaktiotkin ovat erilaisia. Aina voi elämänlaatuaan kuitenkin ihan itsekin pahentaa negatiivisella ajattelulla ja katkeruudessa vellomisella.

      Yritä myös huomioida enemmän niitä tapauksia kun koira ei ole päässyt hyppimään naamalle yms. Nämä positiiviset tapaukset ovat kuitenkin se enemmistö - usko pois vain. En kiellä, etteikö koiran omistajissa ole typeryksiä, jotka esim. antavat koiran tulla pyytämättä tervehtimään. He ovat kuitenkin onneksi vähemmistönä. Itse aloin nimittäin tähän kiinnittämään erityistä huomiota sen jälkeen, kun oma koira tuli niin vanhaksi, ettei se enää välttämättä selviäisi tulehduksista tai tapaturmista. Toinen koira on tällöin aina potentiaalinen uhka ja me kierrämme kaikki toiset koirat hyvin kaukaa ja yhdelläkään ei ole lupa tulla meidän koiran lähelle, ainakaan luvatta. Onneksi meidän macho-tessu on aina ollut erakko eikä välitä muista koirista (paitsi nartuista, joilla on juoksuaika...;)

      • kiinnittää

        huomiota vasta kun koirasi tuli vanhaksi...? Tästä saa sen kuvan ettet ajattele ollenkaan muita ihmisiä ainoastaan koirasi.
        Mainitsen kuitenkin että eräs tuttavani sai homeopaatilta apua koira allergiansa ja pystyi pitämään koiransa. Tätä ennen oli sairaalassa astmakohtauksien takia. Astmakohtauksen voi pahimmillaan kuolla ja allergia pahenee ajan myöten


    • räyh-vuh

      Hajuvesistä -> astmaa
      Naapurista lehahtelee curryn hajuja -> astmaa.
      Koivut kukkii keväällä -> allergiaa
      Heinät kesällä -> allergiaa
      Kissat -> allergiaa
      Epämääräiset ruoka-aineet siellä täällä -> allergiaa

      Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
      Kerro kuule "ahistaja" mitä me näille tehdään?

      Allergiataloon muuttaminen saattais olla yksi vaihtoehto, mutta sittenhän siellä ei voi tehdä niitä asioita jotka on itselle rakkaita.. Esim kasvattaa kukkia.

      Muuten, tollasella asenteella kun sinulla on, sellainenkin, jolla ei ole koiraa saattaa katsoa sinua "kieroon" ;)

    • SZ-T

      Ihmiset eivät ymmärrä jos eivät ole itse allergisia, kuinka paha se voi olla.. Itselläni on kyseinen tilanne että taloon hommattiin 2 koiran pentua ja olen itse siis erittäin allerginen pentu pölylle. Aikuiset nyt vielä menevät lääkityksellä mutta pennut eivät sitten millään. Joskus oikein ärsyttää, kuinka paljon ihmmiset vähättelevät allergioita. Jos joku on allerginen lääkkeille niin se tuntuu olevan itsestään selvää ettei sitten tarjota sitä lääkettä mutta eritysesti eläin allergioiden kohdalla, ihmiset tuntuvat ajattelavan vain että "ei se mitään vaarallista ole".. Pistää vihoiksi kun on tuollaisen kommentin itsekkin kuullut kun tuttavan koira kävi nuoleskelemaan naamaa ja silmiä (vieläpä iso kaveri joten en saanut pienenä ihmisenä estettyä edes).. Yritä siinä sittne silmät punaisena ja umpeenturvonneina, hengen ahdistus pahimmillaan selittää että on erittäin allreginen.. Ihmisten pitäisi kyllä vähän miettiä ja ottaa asioista selvää! Allergia siinä missä muutkin, joillakin jopa hengenvaarallisella tasolla kuten itselläni

      Toivoa vain saa että ihmiset rupeaisivat ymmärtämään asioita. En nyt rupea sanomaan ettei koiria yms. muita lemmikkejä saisi olla, itsekkin rakastan eläimiä kyllä, mutta ymmärtäisivät että kun sanoo että on allerginen niin ei päästäisi eläintänsä toisen kimppuun tekemään tuttavuutta.

    • pointtia ja ei

      Näin koiranomistajana tuossa oli kyllä muutama erittäin hyvä pointti koskien sitä kuka koiran saisi ensinnäkään ottaa;)
      Ja vaikka minullakin on koiria niin kyllä ihmetyttää välillä minuakin se määrä koiria mikä ihmisten pitää johonkin kerrostaloon ottaa. Yläkerrassani asuu perhe jolla on viisi koiraa, ja eivät edes siivoa kunnolla joten voinette kuvitella mikä haju sieltä tulee.



      Mutta noin muuten en kyllä ota ongelmakseni sitä että joku allerginen kärsii siitä että minulla on koiria. (olen itsekin allerginen koirille mutta pystyn elämään normaalisti)
      Luotan siihen että kun menen koirani kanssa esim bussiin allerginen ihminen osaa avata suunsa ja sanoa että nyt et voi tulla, olen niin pahasti allerginen. Ja se on minulle ok. Tai jos olemme ulkona, allerginen ihminen varmasti osaa väistää sen kaksi metriä eikä tarvitse ohittaa ihan kylki kyljessä. Näitäkin on tullut vastaan joiden on pakko tunkea ihan viereen jotta saavat valittaa. Ja koirani ovat vielä asiallisesti koulutettuja, eli eivät todellakaan tunge ventovieraita moikkaamaan.

      Junassa matkustamme lemmikkieläinvaunussa tosin olen sielläkin saanut huutoa osakseni allergiselta ihmiseltä viereisessa vaunussa. Mihin minun pitäisi koirieni kanssa sitten mennä?
      Hän ei voinut vaihtaa vaunua kun ei ollut istumapaikkaa...jessus.

      Koirat ovat osa tätä yhteiskuntaa ihan yhtälailla kuin ihmiset jotka käyttävät ihan liikaa hajuvettä.
      Pahoitteluni niiden koiranomistajien puolesta jotka eivät osaa käyttäytyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe