GPS;ää ostamassa. Magellan Triton 400?

Lsala

Olen ajatellut ostaa GPS-laitteen,käyttäisin sitä vaelteluun/retkeilyyn Lapinläänin,Pohjois-norjan tai Pohjois-ruotsin alueella.

Otsikossa mainitsin magellan triton 400 kapistuksen jonka hinta on 180 ja 220euron välillä.
Mukaan tulee euroopan kartta valmiiksi ladattuna.
Pärjääkö tuolla kyseisellä kartalla vaivatta esim. pohjois Norjan tuntureilla?
Kysyn koska en yhtään tiedä miten tarkkoja ja luotettavia nämä kartat ovat.

Voiko tuohon saada moottorikelkkareittejä ostettua tai imuroimalla netistä,jälkimmäinenhän on laitonta joten sitähän ei edes saa ajatella.

Voiko tuota käyttää autossa navigaattorina,eli miten pitkälle nuo näyttää km/h nopeuden ja miten tiet on merkitty,ihan vain viivoja ilman katunimiä?


Ja onko onko tuossa hintaluokassa varteenotettavia kilpailijoita,esim. ominaisuuksia jonka takia ostaisin jonkin toisen laitteen?

9

2870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euroopan

      kartalla pärjää... sama asia kun otat karttapallon kainaloos... olet ilmeisesti käsittänyt jotain asioita väärin

      • saattaa olla

        että osaat sillä eteläsuomesta ..pohjoissuomeen.. jos jaksat harjoitella .. sii sillä ladatulla eurooopan kartalla


    • lakkiluke

      ...luota tekniikkaan niin paljoa, että ilman karttaa ja kompassia lähtisin kairaan. 1:50000 kartat ovat riittävän tarkkoja. Gps lisävarusteena menettelee, mutta aina pitää olla varmistus, eli tavallinen kompassi ja kartta.
      ensimmäisen Irakin sodan aikaan olin kairassa ja gps ei toiminut oikein. Jenkit ilmeisesti pistivät häirintää, koska heillä oli siihen aihetta.
      Tämä on omaa kokemusta ja toiset saa tietysti menetellä kuten parhaaksi näkevät ja olla ihan muuta mieltä asioista. :)

    • tritonisti

      Itselläni on ollut tuo Triton 400 nyt puolisen vuotta käytössä. Laitteessa tuntuu olevan aika paljon lastentauteja, ja varsinkin laitteen ohjelmisto vaikuttaa keskeneräiseltä, ja laitteen käytettävyys ei mielestäni ole paras mahdollinen (esim waypointtien nimien kirjoittaminen on todella hidasta hommaa).

      Fyysisesti tuo laite tuntuu kuitenkin ihan toimivalta, ja on sopivan tanakkaa tekoa myös retkiolosuhteisiin (ehkä lukuunottamatta painonappeja joiden käsittely kohmeisin sormin on aika hankalaa). Lisäksi näyttö on ihan hyvä, tosin näytön kirkkauden säätö ei tunnu pahemmin vaikuttavan mihinkään.

      Laitteen mukana tuleva "tiekartasto" näyttää vain päätiet. Esimerkiksi Helsingistä Kouvolaan päin näkyy kyllä tiet 6 ja 7, mutta ei mitään niitä pienempiä teitä. Vilkaisin huvikseni saksan ja englannin karttoja, ja ne näyttivät samantasoisilta. Eli isoimmat kaupungit ja päätiet näkyy. Autonavigointikäyttöön kannattaa mielestäni hankkia sitä varten tehty laite, ne taitavat olla edullisempiakin.

      Jos taas hakee laitetta maastokäyttöön niin kyllä tuolla pärjää, kunhan ostaa lisäksi Magellanin tarkat maasto- ja vesistökartat. Nämä kartat ovat kyllä todella hyvän näköisiä ja samaa tasoa kuin normaalia topo kartat, mutta hintakin on noin 300 euroa.

      Jos tietokoneen hiiri pysyy hyppysissä niin magellaniin sopivia sähköisiä karttoja voi valmistaa myös itse google maps palvelun ja gMapMaker ohjelman avulla. gMapMaker ei siis ole mikään magellanin juttu, vaan jonkun propellihatun kyhäämä sovellus jolla voi ladata googlen karttapalvelusta karttoja ja konvertoida niitä magellaniin sopivaan muotoon. Olen tehnyt tällä mm. Helsingin ja muutaman muun kaupungin katukartat. Googlen karttapalvelusta ei kuitenkaan löydy samantasoista matskua kuin esim retkikartta.fi palvelusta, joten kunnollisia maastokarttoja ei tuon gMapMakerin avulla pysty tekemään.

      Sanoisin, että triton on ihan hyvä ostos jos sen saa halvalla. Kannattaa kuitenkin katsoa myös esim Garminin tuotteet, jotka käsittääkseni ovat vähän laadukkaampia kuin Triton. Sanoin vanhemmat Magellanin mallit (esim eXplorist sarja) saattavat olla ihan ok.

      Jos lontoon murre taipuu, niin kannattaa vilkaista triton foorumin juttuja osoitteesta www.tritonforum.com.

    • Vaeltelija

      hallittava aina vaeltamaan mennessä suunnistaminen kartan ja kompassin avulla. Ja tietenkin myös muut erätaidot. Pelkän tekniikan avulla huomaa pian olevansa pahassakin pulassa.

    • lapin_kulkija

      Jos aivan pakko on olla GPS mukana jossain vaelluksella alueilla mistä mainitsit, niin jätä ainenkin sellaiset kartalliset mallit kokonaan pois mielestäkin!!! Esim. garmin etrex h malli on hyvä ja luotettava vähävirtakulutuksinen GPS, paikantamaan koordinaatit missä on ja samalla voi reittimerkintää tehdä etukäteen tuleville pisteille sekä jälkilogia paikanpäällä jotta voi palata esim. leiriin jne.

      On toki osattava mitata paperikartalta koordinaatit, jotka sitten merkitsee laitteelle ja etukäteenkin niitä voi merkkailla kotona kun osapuilleen reittisuunitelma on ja mahdolliset autiotuvatkin aikoo käydä. koordinaattien mittaaminen on lopulta helppoa kartan viivoituksesta kunhan on millimitta mukana ja sellainen yleensä kompassissa.
      Garmin näyttää tietona suunnan kohteeseen ja matkan 9-6m tarkkuudella, logissa käytetty aika liikkuen ja paikallaan, kuljettu matka, sekä reittiä/ komeita maisemakohteita voi merkitä muistiin reittipisteinä.

      Millään GPS-yleiskartalla ei pärjää maastossa alkuunkaan ja eikä siinä vielä kaikki, nimittäin virtasyöppöjä ovat kartalliset mallit eli rinkallinen vara-akkuja oltava mukana ja edes aina varmaakaan ottaako yhteyttä sateliitteihin. Helikopterilla kartankäytössä etuna se, että se on tuntureiden yläpuolella eikä katvetta yhtään ja virta ei lopu eli helikopterilentäjät käyttävät kartallista paikannusta.

      Laadukas paperikartta ja kompassi on se juttu mitä tuolla suunnalla tarvitaan.
      GPS-kartat maksavat n.99-220€/kpl riippuen tarpeesta, mutta niitäkin saatat tarvita useamman riippuen miten kartan jakauma menee ja ulkomaisia retkeilykarttoja en tiedä mitä pitävät hintaa jos edes myyvätkään ulkomaalaisille niitä. Halvimmallakin autonavilla pääset varmasti alueelle mistä aikomus lähteä maastoon ja onhan tiekartastojakin halvalla saatavilla paperisena ja lukee opasteita niin pärjää myös jopa joskus paremminkin kuin jotain navia kuunnellen tai tuijottaen pilkuntarkasti!!! Navit saattavat viedä pahastikkin pieleen kun eivät aina tajua muutoksia mitä maanteillä ilmenee, kuten tie vanhentunut ja kierto uudentienkautta jne.

      Perehdyppä asiaan ajankanssa, koska selkeästi et ole hahmottanut asian kokonaisuutta täysin! Jos mahdollista päästä kokeilemaan autonavikaattori mukana mennä maastoon sillä euroopan kartalla siihen tuttuun metsään, niin tajuat mitä se on mennä maastoon syvälle korpeen ....
      (kuin saharassa olisi hiekkapaperi karttana).

      • kysynytkään..

        Garmin esim Oregon on paljon parempi, tai vähän halvemmat Dakota mallit.
        Sillä Magellanin Eurooppa-kartalla ei ulkolaisten testien mukaan tee mitään,
        eli vaelluksille joudut kartat hankkimaan joko paperi tai GPS.


    • Vaellusraatti

      Sun asemassasi hankkisin GPS kännykän, esim Nokia E52 ja käyttäsin siinä olevaa Tracker Hunter ohjelmaa. Kännykkään vaan vara-akku tai pari taskuun.

      Hunterista löytyy maastokartat kaikista noista paikoista jota kyselet. Jos haluat vesitiiviin niin hommaa halpakaupasta vesitiivis kännykkäpussu maksaa luokkaa pari euroa.

      Vara-akulla ja sillä että ottaa paikkoja tarpeen mukaan pärjäät viikon nätisti. Olen itse vaellellut kännykkänavien avulla yhdistelmällä jo vuosia. Norjassa mukava myös että on merikartta, jos innostuu turskapilkille lähteen.

      HOX! kaikissa E52 malleissa ei ole tuota ohjelmaa mukana, kato että siinä pakkauksen päällä on aiheesta kertova tarra.

      Mitä noita muuten kyselit, niin autonavina käy se nokian oma navigaattori ja kelkkareitit sekä muut matkakohteet onkin siinä valmiiksi GT kartassa.

      • 400t,mp vaeltaja

        Orgon, äläkä ala kännyköillä leikkimään, vesitiivis ja niin edelleen, tarkkuus oikeilla kartoilla ihan toista luokkaa kuin puhelimessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe