meneekö kats.läpi kun moott.vikavalo palaa

matkalehmä

tuleeko hylkäys katsastuksessa jos moottorin ohj.järjestelmän vikavalo palaa?auto on astra.moottori kuitenkin toimii normaalisti ja mitään oiretta ei ole vaikka koje taulussa se keltainen merkkivalo palaakin.mistä kohtaa autoa löytyy astran(-93)pistotulppa josta mahdollisen vikamuistin voi nollata?

35

47903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnossa ni

      niin meneehän se siltä osin läpi, eli moottorin häiriövalo on eri asia kuin obd-merkkivalo.

      pistoke taitaa olla moottoritilassa oikealla, iskarin yläpään kohdalla.

      netistä löydät vikakoodit ja nollausohjeet jos vähän viitsit hakea.

      • kuin OBD

        Älä höpise, sama valo se on kuin OBD


      • sama valo kuin
        kuin OBD kirjoitti:

        Älä höpise, sama valo se on kuin OBD

        OBD.


    • etukäteen!

      No se moottorin häiriövalo voi tsekata esim. lambda-anturin kuntoa, koska se on selvä ja helposti mitattava suure (lambdan antojännite).

      Jos tuo sytyttää merkkivalon niin varmuudella ei tule läpi katsastuksesta menemään! Lambda-anturin heikentymistä ei ajossa aina huomaa ja vaikka se hajoaisi tykkänään, niin moottori siirtyy vain varajärjestelmälle, rikkaalle seokselle.

      Ehdotan, että mittautat päästöt vaikka korjaamolla etukäteen, saman se mittaus kuitenkin maksaa. Ja saavat samantien kuntoon ilman toista käyntiä, jos on tarvis.

      • etukäteen!

        Niin tuossa aikaisemmin kirjoitettiinkin, että OBD:lle ja häiriöille on eri valot - mulle kun tuo Astra ei ole tuttu. Joka tapauksessa häiriövalo viittaa joko ihan oikeaan hämminkiin tai anturivikaan ja kummallakin on taipumus aiheuttaa niitä päästöongelmia.


      • ja halvin
        etukäteen! kirjoitti:

        Niin tuossa aikaisemmin kirjoitettiinkin, että OBD:lle ja häiriöille on eri valot - mulle kun tuo Astra ei ole tuttu. Joka tapauksessa häiriövalo viittaa joko ihan oikeaan hämminkiin tai anturivikaan ja kummallakin on taipumus aiheuttaa niitä päästöongelmia.

        konsti on ku otat polttimon pois


    • Katsuri

      Vaikka olisikin OBD-ikäinen auto (ko. 2001- tai myöhemmin), ei haittaa vaikka vikavalo palaisi. Kunhan ei ole vikakoodeja muistissa, niin saa palaa vaikka ABS:in valo.

      Mikäli on vikoja muistissa, niin ne voi nollata ne siellä konttorilla pois ja mitata sen jälkeen uusiksi.

      Ton ikäsessä Astrassa ei ole pakko lukea vikamuistia, mutta jos sen oheispalveluna teettää ja löytyy vikoja, joutuu katsastusmies hylkäämään auton.

      Suurempi ongelma Astrassa on varmaan alapallonivelet. Kantsii nostaa kahdella hallitunkilla yhtä aikaa tukivarsista, niin näkyy välykset parhaiten (koska on mäkpherson-tuenta). Samalla sitten väännät rengasraudalla lokarin reunaa vasten tukien pyörää kohti alatukivartta. Pitäis näkyä hyvin säteittäisvälykset.

      • Tietoa

        Et kyllä ole oikea katsastusmies, tai olet sitten pihalla kuin tamppoonin naru. Merkkivalot eivät todellakaan saa palaa jatkuvasti( siis OBD ja ABS). Jos palaa niin hylky tulee että paukkuu. Ja kevennyksenkin neuvot päin persettä.


      • Iltis

        VIestissäsi on suurinpiirtein kaikki väärin. Teit sen varmasti tahallaan.

        Jos kyseessä olisi auto, jossa OBD-järjestelmä on pakollinen, niin vikavalo aiheuttaa hylkäyksen riippumatta vikakoodeista. Myös ABS-valon palaminen aiheuttaa hylkäyksen, vaikka ABS-järjestelmä muuten toimisikin.

        Vikakoodeja ei saa poistaa "konttorilla".

        Tuon ikäisestä autosta ei pysty OBD-testerillä lukemaan vikoja, eikä siitä tulisi hylkyä, vaikka pystyisikin.

        Pallonivelien tarkastus ei Astrassa onnistu, jos etupyörät on nostettu ilmaan tukivarsien alta, koska siinä on McPherson -tuenta.

        "Katsuri" voi sitten väännellä omia polviniveliään rengasraudalla lokarin reunasta tukea ottaen.


      • jouset

        ooppelista.(onko poikki)


      • oletkin

        se amisasentaja, joka alkaa katsastamaan vuodenvaihteen jälkeen.


      • Katsuri
        jouset kirjoitti:

        ooppelista.(onko poikki)

        Onneksi tänne tulee myös asillisia kommentteja, eikä pelkkiä hyökkäyksiä antamiani neuvoja kohtaan.

        Jouset todellakin menevät varsin usein Ooppelista poikki. Mikäli katkennut pätkä on korkeintaan puoli senttiä, voi katsastusmiehestä riippuen selvitä korjauskehotuksella (valitettavasti). Väsymismurtuman tunnistaa jousessa noin 45 asteen viisteestä jousen päättymiskohdassa.

        Välyksiä tarkastellessa kannattaa todellakin katsoa, että miten se voima kulkee.


      • Katsuri
        Iltis kirjoitti:

        VIestissäsi on suurinpiirtein kaikki väärin. Teit sen varmasti tahallaan.

        Jos kyseessä olisi auto, jossa OBD-järjestelmä on pakollinen, niin vikavalo aiheuttaa hylkäyksen riippumatta vikakoodeista. Myös ABS-valon palaminen aiheuttaa hylkäyksen, vaikka ABS-järjestelmä muuten toimisikin.

        Vikakoodeja ei saa poistaa "konttorilla".

        Tuon ikäisestä autosta ei pysty OBD-testerillä lukemaan vikoja, eikä siitä tulisi hylkyä, vaikka pystyisikin.

        Pallonivelien tarkastus ei Astrassa onnistu, jos etupyörät on nostettu ilmaan tukivarsien alta, koska siinä on McPherson -tuenta.

        "Katsuri" voi sitten väännellä omia polviniveliään rengasraudalla lokarin reunasta tukea ottaen.

        Varmaan edellisen viestisti perusteella kevennät sitten itse E-Mersunkin korista kun tutkit etupään välyksiä. Onnea vaan valitsemallesi tielle.


      • Iltis
        Katsuri kirjoitti:

        Varmaan edellisen viestisti perusteella kevennät sitten itse E-Mersunkin korista kun tutkit etupään välyksiä. Onnea vaan valitsemallesi tielle.

        Kuinkas E-Mersu liittyy edeltäviin kommentteihin?


      • Tuon

        Lopeta "Katsuri" nimimerkin käyttö, muuten alkavat luulemaan että kaikki ovat yhtä tietämättömiä alasta kuin sinä. Etkö tajua edes perusasioita.


      • Jos olet

        Äkkiä luvat pois jos olet katsastushommissa. Oletko pöljä vai sairasta huumorintajua.


      • voi keventää
        Katsuri kirjoitti:

        Varmaan edellisen viestisti perusteella kevennät sitten itse E-Mersunkin korista kun tutkit etupään välyksiä. Onnea vaan valitsemallesi tielle.

        korista ja vielä nähdä väljän nivelen
        t:katsuri


      • Iltis
        voi keventää kirjoitti:

        korista ja vielä nähdä väljän nivelen
        t:katsuri

        W211 kannattaa kyllä keventää korista, mutta siinä ei ole(ainakaan puhdasta) McPherson -tuentaa.


      • lista
        Tietoa kirjoitti:

        Et kyllä ole oikea katsastusmies, tai olet sitten pihalla kuin tamppoonin naru. Merkkivalot eivät todellakaan saa palaa jatkuvasti( siis OBD ja ABS). Jos palaa niin hylky tulee että paukkuu. Ja kevennyksenkin neuvot päin persettä.

        kun mulla meni Salossa pösö leimasta läpi,vaikka paloi niin ASB,kuin AIRBAG vika valotkin...


      • joku...
        lista kirjoitti:

        kun mulla meni Salossa pösö leimasta läpi,vaikka paloi niin ASB,kuin AIRBAG vika valotkin...

        Autosi on katsastanut joku puusilmä, tai joku joka on tosiaan pihalla kuin tampoonin naru.


      • Eeneli
        lista kirjoitti:

        kun mulla meni Salossa pösö leimasta läpi,vaikka paloi niin ASB,kuin AIRBAG vika valotkin...

        Nuo valot tarkistetaan katsastuksessa siten, että auto on käynnissä tai ainakin virta ollut päällä hetken aikaa.


      • Pete Mustaparta
        Iltis kirjoitti:

        VIestissäsi on suurinpiirtein kaikki väärin. Teit sen varmasti tahallaan.

        Jos kyseessä olisi auto, jossa OBD-järjestelmä on pakollinen, niin vikavalo aiheuttaa hylkäyksen riippumatta vikakoodeista. Myös ABS-valon palaminen aiheuttaa hylkäyksen, vaikka ABS-järjestelmä muuten toimisikin.

        Vikakoodeja ei saa poistaa "konttorilla".

        Tuon ikäisestä autosta ei pysty OBD-testerillä lukemaan vikoja, eikä siitä tulisi hylkyä, vaikka pystyisikin.

        Pallonivelien tarkastus ei Astrassa onnistu, jos etupyörät on nostettu ilmaan tukivarsien alta, koska siinä on McPherson -tuenta.

        "Katsuri" voi sitten väännellä omia polviniveliään rengasraudalla lokarin reunasta tukea ottaen.

        Todellisen asiantuntijan kommentti, tosin kuin Katsurin huuhaa-heitot.


    • Jalaa

      Varmaan vois olla helpompi selvittää, miksi se ohjauselektroniikan merkkivalo siellä palaa. Yleensä on merkki jostain viasta/ongelmasta. Harvemmin kait turhaan antaa infoa itsestään. Vie auto vikakoodien tarkistukseen, niin ei tarvitse olla arvailemassa.

      • matkalehmä

        otin akun kengän irti ja puhdistin lambdalta lähtevän johdon päässä olevan liittimen niin valo lakkasi palamasta.liekö vika ollut siinä mutta valo ei enää pala ajaessa vaan sammuu normaalisti käynnistettäessä.


      • tuolta lisää tietoa
        matkalehmä kirjoitti:

        otin akun kengän irti ja puhdistin lambdalta lähtevän johdon päässä olevan liittimen niin valo lakkasi palamasta.liekö vika ollut siinä mutta valo ei enää pala ajaessa vaan sammuu normaalisti käynnistettäessä.

        ocf.fi
        Akunkengän irti käyttäminen nollaa sen muutenkin mutta 20euroa maksaa sen vian luettaminenkin ja tuolla sivustoilla on kyllä kaikenkattavat neuvot vian etsintään.
        Oli opeli vielä vuosi sitten.


    • Astma

      Ei muuten nollaa toi akkukengän irrottaminen... Ainakaan mun vm 01 Astrassa. Valon palamisen aiheuttanut osa vaihdettiin, akku irrotettiin (tai siis toinen kenkä, en tiedä kumpi, mutta autoasentaja homman hoiti kuitenkin) ja valo paloi kovin iloisesti vielä pari viikkoa, kunnes sammui itsestään.

      • Autoilija vai?

        Ota uudesta BMW.stä akkukenkä irti niin ei auto lähde enää käyntiin.

        Tyhjentää moottorinohjauksen koko muistin.

        Uskomatonta kuraa..


    • Ite haen

      testeriltä vikavalo-raportin, ennen ku meen katsastukselle!

      Moottoriohjauselektronikan vikavalo syttyy ja sammuu oman mielensä mukaan, syy: Jarruvaloanturin signaali epälooginen/käänteinen.

      Ekalla lukukerralla, asentaja meni auton taakse katsomaan ja totesi: Eihän täällä mitkään jarruvalot pala, kun poljin on ylhäällä...

    • Volvoilija

      Ooppelissa mulla paloi keltainen moottorin vikavalo joka oli 45 min. työ. Syynä oli nokka-akselin asennontunnistin. Ei maksanut kuin tunnin työn. Jotain ehkä 60€.

    • menen ensikesänä huo

      Jos on vikakoodien kanssa ym. huolto valojen kanssa ongelmia ja haluaa edullisesti ja nopeasti avun. jopa iltaisin ja viikonloppusin kannattaa katsoa vmautojakone.fi sivut lahdesta jokimaan risteyksestä 10km helsinkiin päin 140 tietä. uudella testerillä ja uusimmalla päivityksellä pystyy aktivoimaa komponentteja ja nollaamaan autosta vanhat arvot pois, koodaamaan avaimet ym. alk. 20€ ja ilmastoinnin huollot alk. 50€ muut työt 40€/ h tai sopimuksen mukaan. Itseltä meni ruuvi renkaaseen illalla kaveri paikkasi renkaan ja matka jatku taas.

    • Keihäsmies

      Niin. Saako esim. Öljynvaihtovälin merkkivalo palaa? Ilmoittaa että vaihda öljyt( oil service) 1000km.

      • Anonyymi

        Tottakai saa palaa..sehän on vaan susta kiin koska öljyt vaihdat


    • Sattaa mennä tai ei mene! Se riippuu ihan katsastajasta itsestään.

      Sama asia jos palaa vaikkapa vikavalo joka kertoo konepellin olevan auki.

      Nyt kysyttiinkin mitä arvosteluperusteet siitä sanoo

    • tietäjäiänikuinen

      Vikavalo saa palaa vuoden 2000 ja vanhemmassa autossa. ABS ja airbag valot taas ei saa palaa.

    • Anonyymi

      Täysin mielivaltaista koko katsastustouhu.toisinaan joku menee läpi toisinaan ei ja joskus korjatut viat ei riitäkkään vaan etsitään lisää vaikke edellisellä kerralla menny läpi.joku vastuu pitäs tälläkin alalla olla ihan rikosvastuu eikä mielivalta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe