Nobelia

alex-kasi

At least 178 Jews and persons of half-Jewish ancestry have been awarded the Nobel Prize, accounting for 23% of all individual recipients worldwide between 1901 and 2008, and constituting 37% of all US recipients2 during the same period. In the scientific research fields of Chemistry, Economics, Medicine, and Physics, the corresponding world and US percentages are 27% and 40%, respectively.

Jews currently make up approximately 0.25% of the world's population and 2% of the US population.

Chemistry (30 prize winners, 20% of world total, 28% of US total)
Economics (26 prize winners, 42% of world total, 56% of US total)
Literature (13 prize winners, 12% of world total, 27% of US total)
Peace (9 prize winners, 9% of world total, 10% of US total)3
Physics (47 prize winners, 26% of world total, 37% of US total)
Physiology or Medicine (53 prize winners, 28% of world total, 41% of US total

Mistä ajettelette sen johtuvan että juutalaisten osuus on näin suuri?

5

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...se johtuu paljosta lukemisesta, opiskelusta ja kirjatiedon arvostuxesta. Laajempi lukijakunta oli katsos verrattuna moneen muuhun porukkaan joissa alux lähinnä vaan papit ja muutamat muut huippuhemmot osas lukea ja kirjottaa...

Vuossatojen ajan harjoitettu kirjojen pänttääminen ei voi olla tuottamasta jonkinmoista tulosta. Meijän nykyinen sukupolvi on muutenkin etevistä etevin ja näkee menneisyyden ihmisiä pitemmälle. Ei sen vuoksi, että se olisi varsinaisesti sen älykkäämpi kuin muinaiset, vaan siksi koska se ikään kuin seisoo menneiden sukupolvien hartioilla ja käyttää hyväkseen heidän ideoitaan ja keksintöjään.

• kaikki juutalaiset eivät

ole huippuälykkäitä - mutta kappas vaan kun -KAIKKI huippuälykkäät ovat kuitenkin juutalaisia! :)

• mutta joskus

olen nähnyt selityksenä (joko juutalaisten tai ei-juutalaisten antamana, en nyt muista kenen) tuohon sen, että koska juutalaisuus perinteisesti antaa suuren arvon opiskelulle (jopa yhtenä tapana palvella Jumalaa) ja lisäksi Talmud sen sisältämine väittelyineen lain yksityiskohdista opettaa tehokkaasti loogista ajattelua, olisi siinä hyvä pohja juutalaisten menestykselle myös ns. sekulaareilla aloilla. Tosin nuo kaikki menestyneet juutalaistutkijat eivät taida olla saaneet tällaista perinteistä juutalaista koulutusta.

• alex-kasi

oikein ajateltu sinulta. Olen elämäni varrella työskennellyt muutaman juutalaisen työkaverin kanssa ja aina on mennyt hyvin.
        Ainakin näihin tuntemiini ihmisiin sopivat nuo ajatukset oikein hyvin, sillä on helposti nähtävissä että heillä on eräänlainen kultuuri perinne johon kuuluu esimerkiksi juuri religion, perhe ja usein myös opiskelu.. lapset ovat aina olleet erittäin tärkeitä, ainakin niissä perheissä joiden kanssa olen ollut tekemisissä..

Uskoisin että myös lähes 2000 vuoden hajaannus osoittaa että heillä on vahva oma kulturellinen pohja millä seistä - sillä muuten heitä ei enää olisi olemassakaan.

• Voi muuta kuin sanattomana ihmetellä. Aika ihmeellinen juttu. En kyllä keksi selitystä mutta et varmaan odotakkaan saavasi ainakaan minulta. Aina oppii uutta kun täällä mukana roikkuu tällainen ei-juutalainenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      215
      1429
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1276
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      3
      1077
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      17
      1046
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      928
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      900
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      59
      838
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      830
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      768
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      754
    Aihe