Hidasälyisyys

Öööö?

En tiedä, johtuuko tämä vain lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta / lievästä jännityksestä / hermostuneisuudesta / turhista paineista / ujoudesta, mutta välillä tuntuu että todellakin olen TYHMÄ. Hidasälyisyyttä näyttää esiintyvän muutenkin kuin vain painostavissa tilanteissa.

Töissä jos tulee joku vähänkin erityyppinen tilanne mikä poikkeaa rutiinista, esim. joku soittaa ja selittää jonkun asian, en pysy perässä eikä ajatus mene perille. Menen lukkoon ja tuloksena on hidastelua "öö...siis..eli mitäs sä nyt sitten sanoitkaan".

Kaverille en pysty selittämään sujuvasti jotain tarinaa, kun ajatus katkeaa kesken kaiken. Puheessani on pitkiä taukoja ja sanoja tulee oikeastaan vain yksi kerrallaan.

Harvoin keksin jonkun sujuvan sutjautuksen juuri siihen tilanteeseen sopien, kun ihmisten kanssa juttelen. Haluaisin pysäyttää ajan ja miettiä 10 min mitä olisi luontevaa sanoa. Ja sitten tietenkin tilanteet menevät ohi ja keksin vasta jälkikäteen mitä olisi voinut sanoa.

Kaksin kanssani on kiusallista puolitutun olla, kun tulee hiljaisia hetkiä kun en keksi sopivaa sanottavaa. Ei auta nyt että "keskustelet ihan vaikka säästä tai viikonlopusta". Mutta kun ei vaan keksi siihen tilanteeseen mitään järkevää, ellei halua tönkösti sanoa jotain ihan aiheeseen kuulumatonta ja teennäiseltä tuntuvaa.

Tämä on turhauttavaa, en osaa ilmaista itseäni. Haluaisin jutella mutta ei vaan kapasiteetti aivoissa riitä!

35

7003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjoittelu auttaa

      Tyhmä sinä et ainakaan ole. kirjeesi oli älykkään ihmisen kirjoittama.
      Jos sinulla on "hidas puhe ja kankea kieli", niin et ole ainoa, oletko Hämeestä ? (no se oli olevinaan vitsi)
      Joka tapauksessa minäkin olin teini-iässä ja pitkään sen jälkeenkin kuvailemasi kaltainen, mutta iän karttuessa asiaan on tullut korjausta.
      Vahvista itsetuntoasi lukemalla paljon ja ratkot ristisantehtäviä keskustele (hitaudestasi huolimatta) paljon toisten kanssa, harjoittelu tekee sinusta mestarin.
      Urhelijankin täytyy paljon harjoitella, muuten ei mikään onnistu kunnolla.

      • Nommelo

        Tuntuu että ajatuksesi ovat koko ajan tuon pelkosi ympärillä - en ole viisas en osaa. Kun keskityt pekoosi ja koko ajan mietit tätä, se vie voimasi ja keskittymiskykysi muualle. Älyllisesti olmme erilaisia:toinen on lahjakas eri tavalla. Onko sinulla ollut koulussa oppimisvaikeuksia ja onko elämässäsi muuta näyttöä todisteeksi että älysi on heikko?


    • Alana*

      Minua ärsyttää, kun monet käyttävät hidasälyisyyttä tyhmyyden synonyyminä, mielestäni ne ovat kaksi eri asiaa. Esim. itse olen akateemisen menestykseni ja kaikkien kuviotäydennystehtävistä koostuvien logiikkatestien mukaan "erittäin älykäs", mutta tästä huolimatta olen hidas. Olen hidas lähes kaikessa, mutta erityisesti sosiaalisissa tilanteissa.

      Esim. lukiossa luokkatoverit nauroivat minulle, kun tunnilla aloitin opettajan esittämiin kysymyksiin vastaamisen aina tyyliin "Ööö... Tota..." ja jos yritin vastata nopeasti, päästin suustani usein jotain aivan ihmeellistä ja typerää. Kokeissa sain kuitenkin hyviä arvosanoja, jos vain vähänkin viitsin yrittää. Lukion ja yläasteen luokkatoverini olivat ihan äimänä, kun kerroin heille, että olen päässyt yliopistoon opiskelemaan, ja vielä pääainetta, johon on hyvin vaikeaa päästä ensiyrittämällä. Itse en ollut yllättynyt.

      Sinäkään et viestisi perusteella vaikuta tyhmältä, mutta kenties olet tosiaan vain hidasälyinen:) Kaipa se tietoisuus omasta hidasälyisyydestään vielä erityisesti vaikeuttaa sosiaalisissa tilanteissa selviytymistä. Siinä tosiaan, kuten joku tuossa edellä taisi mainitakin, liikaa keskittyy omaan itseensä ja suoriutumiseensa, jolloin saattaa vaikuttaa jopa tyhmältä (vaikkei siitä siis tosiasiassa olekaan kyse). Tsemppiä!

    • _huoli_

      Samanlaisesta ominaisuudesta olen kärsinyt itsekin. En edes usko, että muut sitä huomaavat, joskus vaan pidetään vähän "tönkkönä".

      Tyhmyyden kanssa tuolla ei ole tekemistä. Ihmiset vaan ovat erilaisia ja älyllinen suuntautuminen on hyvinkin yksilöllistä.

      Harjoitus tekee mestarin. Itse olen päässyt siihen tilanteeseen, etten jännitä oikeastaan missään enää. Monessa muussa asiassa olen paljonkin muita nopeaälyisempi (ja väittäisin, että absoluuttisestikin älykkäämpi) alalla, jolla työskentelen. Ja tästä syystä hyvinkin arvostetussa asemassa.

      Mutta sosiaalisissa tilanteissa, siis sanallisessa kommunikoinnissa tiedostan tämän edelleen. Small Talk ei vaan oikein ota onnistuakseen. Tämä haittaa joskus elämää.

      En oikein uskoisi, että olet kovin hidasälyinen. Keskity siihen, missä olet hyvä ja kerää hyviä kokemuksia ja sitä kautta itseluottamusta. Se auttaa ja myös rohkea heittäytyminen uusiin tilanteisiin. Pitää unohtaa se hitaus ja tietoisesti ottaa positiivinen asenne.

      Voisin kuitenkin väittää omasta kokemuksesta, että tämä nyt vain on ominaisuus, joka ei koskaan täysin poistu. Siihen ei pidä takertua ja alkaa tarkkailla itseään, vaan antaa mennä vaan ja suhtautua huumorilla mahdollisiin töppäyksiin. Muista myös, että sitä, minkä itse koet töppäykseksi, evät muut välttämättä edes rekisteröi.

      Olisihan se hauskaa olla aina sanavalmis supliikkimies, mutta eivät kaikki ole sellaisia.

      • hiljaa hyvä tulee

        Tässä yhteiskunnassa kaikenlaisella small talkilla, huulenheitolla, supliikilla ja muulla räpätyksellä on ihan liian tärkeä asema. Ei osata kuunnella ja tunnustella. Monta upeaa - rauhassa mietittyä - ajatusta jää kuulematta tämän jatkuvan löpinän ja kiireen takia.

        >> Muista myös, että sitä, minkä itse koet töppäykseksi, evät muut välttämättä edes rekisteröi.

        Tuo on muuten totta, onneksi kaikki eivät odota jotain välitöntä sutkausta.

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hidas sosiaalisiin tilanteisiin reagoiminen on ongelma vain silloin, kun itse ei sisimmässään tykkää olla siinä kyseisessä sosiaalisessa ympäristössä.


    • Aka. T. Mikko

      Minua tavataan pitää älykkäänä. Tästä huolimatta koen hoksottimieni toimivan monesti melko hitaasti, mistä aiheutuu toisinaan sosiaalisia ongelmia. Sanoisin, että analyyttinen ajatuskoneistoni kulkee siis hitaasti mutta varmasti. Ehkä hitaus on toisinaan hinta, jonka voi joutua maksamaan siitä, että ajattelee perusteellisesti ja tarkasti. Keskustellessa puutteitani spontaanisuudessa kompensoi kuitenkin se, että olen miettinyt monia asioita pitkällisesti jo ennakolta, minkä takia osaan kommentoida niitä tottuneesti. Kannustankin muitakin hidasälyisiä harrastamaan ajattelua yksinään, jotta sosiaaliset tilanteet voi kohdata valmistautuneena.

    • oivallusta

      Sinä olet miettinyt perusteellisimmin "heikkouksiasi", etkä ole yrittänyt peittää niitä epävarman small-talkin taakse, kuten harmittavan monet ihmiset.

      Faktahan on, että ihmiset ovat erilaisia ja jokainen tajuaa asiat hieman eri tavalla - toiset hitaasti, toiset nopeasti. Toiset jopa salamannopeasti, mutta täysin väärin. :) Ei tämä maailma mikään nopeuskilpailu ole, vaan kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan.

      Loppuen lopuksi riippuu todella paljon mielialasta, itsetunnosta jne. kuinka nopsaan lamppu välähtää päässä. Kuten monet ovat jo sanoneet, sinun tapauksessasi keskityt aivan liikaa itseesi ja melkein kaikki polttoaine kuluu siihen. Kasvattamalla itsetuntoa voit hyvin päästä tästä eroon.

    • merjamerjamerja

      Aivan kuin olisin itse kirjoittanut tuon tekstin, kuvailit juuri minut! Tiedän, ettei kyse ole asenneongelmasta, yrittämisen puutteesta, huonosta itsetunnosta tai mistään sellaisesta. Aivan kuin kerta kaikkiaan aivot olisi jotenkin jumissa tai sieltä puuttuisi jotain. En tiedä mitä se on, mistä se johtuu ja ennen kaikkea mitä sille voi tehdä, mutta täällä sitä pikku hiljaa selvitellään. Jos saan selville, niin kerron sinullekin.

      • oikeasti tyhmä?

        Minull ihan samaa ongelmaa pukkaa, ja sosiaalisten tilanteiden pelosta myös kärsin. Painostavissa tilanteissa aivoni eivät kerta kaikkiaan pelaa, mutta samaa on havaittavissa ihan vaikka kotioloissakin joskus. Minulle opetettiin esim. yhtä uutta korttipeliä ja välillä aivoni vain jumiutuivat kuin olisin joku täysi tollo. Todella ärsyttävä vaiva. Yritän jopa pysytellä erossa asioista ja tekemisistä joissa pelkään nlaavani itseni tämän asian johdosta.


      • merjamerjamerja
        oikeasti tyhmä? kirjoitti:

        Minull ihan samaa ongelmaa pukkaa, ja sosiaalisten tilanteiden pelosta myös kärsin. Painostavissa tilanteissa aivoni eivät kerta kaikkiaan pelaa, mutta samaa on havaittavissa ihan vaikka kotioloissakin joskus. Minulle opetettiin esim. yhtä uutta korttipeliä ja välillä aivoni vain jumiutuivat kuin olisin joku täysi tollo. Todella ärsyttävä vaiva. Yritän jopa pysytellä erossa asioista ja tekemisistä joissa pelkään nlaavani itseni tämän asian johdosta.

        Minä muistan kertoneeni kaverille jotain juttua ja yhtäkkiä vain aivot lopetti toimimasta ja minä jäin siihen pällistelemään. Yritin saada ajatusta uudelleen kokoon toistamalla mitä viimeksi olin sanonut, mutta sepä ajatus palasi sitten kun palasi, jos palasi ollenkaan. "Minä sanoin sille sitten, että... Hetkinen, sanoin sille että... minä siis sanoin että... Kerta kaikkiaan, minä siis sanoin Kallelle, kun se oli tullut ovesta sisään, että..." Ja tällasta se oli, eipä moni jaksanut kovin kauaa kuunnella :) Yhä edelleen on sanat hukassa ja turhauttavaa esim. töissä kun joku kiireisesti kysyy jotain ja minä jään etsimään sanoja.
        Sama juttu tunnetilojen kanssa, tunnen jotain mutta en tiedä mitä ja mistä se johtuu. Minua onkin helppo käyttää hyväksi kun en tajua mitä on tekeillä, heh. Sitten saattaa seurata todellisuuden kokemisen muutos, siis jonkinlainen ikävä olotila jota en osaa nimetä tai tiedä mistä se johtuu ja ehkä viikon/kuukauden/vuoden päästä, asiaa kovasti pohdittuani saatan tajuta mikä oli pielessä.


    • exx-kofeinisti

      Taidat olla kofeinisti, se aiheutti minullekin tuollaista dementian alkusoittoa.

      • merjamerjamerja

        Ihanko tosissaan aiheutti? Miten se sillä lailla? Nyt kun miettii niin saattaa jopa sijoittua ne pahimmat pätkät just kahvin kittaamis aikoihin... Helpottiko ku lopetit kahvin juonnin?


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        Ihanko tosissaan aiheutti? Miten se sillä lailla? Nyt kun miettii niin saattaa jopa sijoittua ne pahimmat pätkät just kahvin kittaamis aikoihin... Helpottiko ku lopetit kahvin juonnin?

        Dementia syntyy aivoissa hippokampuksessa. Kofeiini kiihdyttää aivojen solukuolemaa ja estää hippokampuksen uusien solujen syntymistä, ja aiheuttaa pitkällä tähtäimellä hippokampuksen surkastumista. Oppiminen ja muisti ovat riippuvaisia hippokampuksen solujen kuoleman ja uudistumisen normaalista rytmistä, siksi kofeiini aiheuttaa putkiaivoisuutta ja spatiaalisen oppimisen estymistä. Minulla oli pitkiä aikoja, etten ymmärtänyt lukemaani, ja kun oikein yritin, sain paniikkikohtauksen.

        Kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen pää on ruvennut pikkuhiljaa toimimaan normaalisti, tosin siihen meni yli puoli vuotta, ja kehitys on ollut hidasta. Minulla toipumista ovat hidastaneet kehoon kertyneet kuona-aineet, joita olen puhdistellut jo pian kaksi vuotta. Nyt vasta löysin menetelmän, jolla puhdistuminen nopeutuu huomattavasti.

        Kofeiinia on energiajuomissa, kolajuomissa, mustassa, vihreässä ja valkoisessa teessä, kaakaossa, suklaassa jne.

        http://qmies.blogit.fi/


      • merjamerjamerja
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Dementia syntyy aivoissa hippokampuksessa. Kofeiini kiihdyttää aivojen solukuolemaa ja estää hippokampuksen uusien solujen syntymistä, ja aiheuttaa pitkällä tähtäimellä hippokampuksen surkastumista. Oppiminen ja muisti ovat riippuvaisia hippokampuksen solujen kuoleman ja uudistumisen normaalista rytmistä, siksi kofeiini aiheuttaa putkiaivoisuutta ja spatiaalisen oppimisen estymistä. Minulla oli pitkiä aikoja, etten ymmärtänyt lukemaani, ja kun oikein yritin, sain paniikkikohtauksen.

        Kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen pää on ruvennut pikkuhiljaa toimimaan normaalisti, tosin siihen meni yli puoli vuotta, ja kehitys on ollut hidasta. Minulla toipumista ovat hidastaneet kehoon kertyneet kuona-aineet, joita olen puhdistellut jo pian kaksi vuotta. Nyt vasta löysin menetelmän, jolla puhdistuminen nopeutuu huomattavasti.

        Kofeiinia on energiajuomissa, kolajuomissa, mustassa, vihreässä ja valkoisessa teessä, kaakaossa, suklaassa jne.

        http://qmies.blogit.fi/

        Miten muuten tällaisten kanssa, mennäkö psykologille vai perus lääkärille jos haluaa selvittää mikä on pielessä? Psykiatri ei ole käytössä, vain nuo kaksi vaihtoehtoa.


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        Miten muuten tällaisten kanssa, mennäkö psykologille vai perus lääkärille jos haluaa selvittää mikä on pielessä? Psykiatri ei ole käytössä, vain nuo kaksi vaihtoehtoa.

        Kokeile nyt ensin sitä ruokavaliota, psykologilla saat juosta vaikka maailman tappiin ilman apua, ja lääkäri pistää sinut pään sekoittavaan lääkitykseen sillä kokeiluluontoisesti, josta alkaa loppuiän kestävä lääkekokeilurumba haittavaikutuksineen. Psykiatri ei ole yhtään sen kummempi, samaa politiikkaa ja lääkkeitä nekin käyttävät. Minä kuuntelin niitä yli 20 vuotta ja paransin sitten itse itseni alta aikayksikön.


      • merjamerjamerja
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Kokeile nyt ensin sitä ruokavaliota, psykologilla saat juosta vaikka maailman tappiin ilman apua, ja lääkäri pistää sinut pään sekoittavaan lääkitykseen sillä kokeiluluontoisesti, josta alkaa loppuiän kestävä lääkekokeilurumba haittavaikutuksineen. Psykiatri ei ole yhtään sen kummempi, samaa politiikkaa ja lääkkeitä nekin käyttävät. Minä kuuntelin niitä yli 20 vuotta ja paransin sitten itse itseni alta aikayksikön.

        No, minäpä kokeilen, mutta käyn myös psykologilla kuulemassa mitä meinaa.

        Tuo hippokampus oivallus poisti ihan suunnattoman ison taakan pienen ihmisen harteilta. Kiitoksia vastailusta.


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        No, minäpä kokeilen, mutta käyn myös psykologilla kuulemassa mitä meinaa.

        Tuo hippokampus oivallus poisti ihan suunnattoman ison taakan pienen ihmisen harteilta. Kiitoksia vastailusta.

        Psykologit harvoin tietävät näistä asioista yhtään mitään, koska tässä on kyse neuroendokrinologiasta. Tässä on juttu tuosta hippokampus-jutusta.

        http://qmies.blogit.fi/miten-kofeiini-heikentaa-oppimiskykya/


      • merjamerjamerja

      • merjamerjamerja
        merjamerjamerja kirjoitti:

        No oletko kokeillu toimiiko kannabis..?

        Hitto, oletko sinä joku nero.. Sinun blogi? Tuo inspiraation puuttuminen, spatiaalisen oppimisen vaikeus, putkiaivoisuus... Kaikki vaan niin kolahtaa, mutta vaikea uskoa, että vastaus olisi juuri niin yksinkertainen kuin KAHVI! Nyt ainakin on pakko kokeilla.


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        Hitto, oletko sinä joku nero.. Sinun blogi? Tuo inspiraation puuttuminen, spatiaalisen oppimisen vaikeus, putkiaivoisuus... Kaikki vaan niin kolahtaa, mutta vaikea uskoa, että vastaus olisi juuri niin yksinkertainen kuin KAHVI! Nyt ainakin on pakko kokeilla.

        On se .... Asia on helpompi käsittää, jos ajattelee ihmistä kemiallisena prosessina. Niin kauan kuin prosessi saa ne raaka-aineet, jotka sen vuokaavioon (DNA) on merkitty, se toimittaa tehtävänsä niin kuin geenit määräävät. Kofeiini vaikuttaa juuri niihin tärkeimpiin neurotransmittereihin, jotka vaikuttavat kehon kaikkiin toimintoihin ja samoin psyykeen. Kofeiini se dominopalikka, josta koko letka lähtee kaatumaan ja siksi lääketeollisuuden kultamunia muniva hanhi.

        Muista se vesi, oikea suola ja emäksinen dieetti myös. Kun puhdistuminen alkaa, se voi aiheuttaa ikäviä tuntemuksia, kun uraatit siirtyvät verenkiertoon, mutta siitähän löytyy tarinaa blogissa kyllästymiseen asti. Onnea yrityksellesi =)


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        No oletko kokeillu toimiiko kannabis..?

        Kannabiksen käyttöä on ehdottomasti vältettävä kofeinismin, samoin kuin kehon puhdistamisprosessin aikana. Epäilen, että se saattaa aiheuttaa potentiaalisesti hengenvaarallisia tilanteita siksi, että herkistää keskushermostoa reagoimaan voimakkaammin kehosta irtoaviin myrkkyihin. Se herkistää ahdistuneisuudelle, joka voi edetä adrenergisen myrskyn suuntaan sopivissa olosuhteissa, koska uraatit aiheuttavat ahdistuneisuutta ja sekavuutta. Saatat tarvita Diapamia tämän varalta ilmankin, sillä psyyken reaktio laukaisee lisää stressihormoneja, joka vahvistaa uraattien vaikutusta, joka myös lisää stressihormonien määrää. Tästä voi syntyä itseään ruokkiva kierre, joka voi päättyä aivotapahtumaan. Ota tämä varoitus vakavasti.

        Kannabiksella voi kyllä korjata kofeiinin aiheuttamia aivovaurioita kehon puhdistamisen jälkeen, jos asuu jossain sellaisessa maassa, jossa kannabikseen suhtaudutaan lääketieteellisin, sosiaalisin ja rationaalisin, ei poliittisin perustein.


      • merjamerjamerja
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Kannabiksen käyttöä on ehdottomasti vältettävä kofeinismin, samoin kuin kehon puhdistamisprosessin aikana. Epäilen, että se saattaa aiheuttaa potentiaalisesti hengenvaarallisia tilanteita siksi, että herkistää keskushermostoa reagoimaan voimakkaammin kehosta irtoaviin myrkkyihin. Se herkistää ahdistuneisuudelle, joka voi edetä adrenergisen myrskyn suuntaan sopivissa olosuhteissa, koska uraatit aiheuttavat ahdistuneisuutta ja sekavuutta. Saatat tarvita Diapamia tämän varalta ilmankin, sillä psyyken reaktio laukaisee lisää stressihormoneja, joka vahvistaa uraattien vaikutusta, joka myös lisää stressihormonien määrää. Tästä voi syntyä itseään ruokkiva kierre, joka voi päättyä aivotapahtumaan. Ota tämä varoitus vakavasti.

        Kannabiksella voi kyllä korjata kofeiinin aiheuttamia aivovaurioita kehon puhdistamisen jälkeen, jos asuu jossain sellaisessa maassa, jossa kannabikseen suhtaudutaan lääketieteellisin, sosiaalisin ja rationaalisin, ei poliittisin perustein.

        Eli ymmärsinkö oikein, kannattaa joka tapauksessa käyttää Diapamia, voi muuten olla vaarallista tuo puhdistuminen?

        Kokeilen muutaman kuukauden ja jos muutosta parempaan tapahtuu, edes jotain pientä niin palaan asiaan. Raportoimaan :)


      • exx-kofeinisti
        merjamerjamerja kirjoitti:

        Eli ymmärsinkö oikein, kannattaa joka tapauksessa käyttää Diapamia, voi muuten olla vaarallista tuo puhdistuminen?

        Kokeilen muutaman kuukauden ja jos muutosta parempaan tapahtuu, edes jotain pientä niin palaan asiaan. Raportoimaan :)

        Diapam on ainoa oikea lääke sellaisessa tilanteessa, jossa uraatteja irtoaa elimistöstä ja aiheuttaa asidoosin vuoksi verenpaineen nousua, dysforiaa, ahdistusta, levottomuutta ym. Se estää tilan ryöstäytymisen vaaralliseksi, mutta ei alenna uraattien aiheuttamaa verenpaineen nousua. Itselläni se tapaa liikkua alle 150/100 lukemissa tuollaisten tilanteiden aikana. Ensiapu verenpaineeseen on lasillinen lämmintä vettä ja teelusikallinen ruokasoodaa, joka neutraloi tehokkaasti uraatit verestä.

        Verenpaineen nousua ei pidä lääkitä verenpainelääkkeillä, ellei se nouse kriisirajalle, ja silloinkin sen lääkitseminen lääkkeillä voi olla vaarallista, sillä verenpaine voi laskea äkillisesti liian alas jopa ilman verenpainelääkettä, ja silloin voi olla noutaja lähellä, jos veressä on paineita alentavaa lääkettä.

        Lykkyä tykö =)


      • exx-kofeinisti
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Diapam on ainoa oikea lääke sellaisessa tilanteessa, jossa uraatteja irtoaa elimistöstä ja aiheuttaa asidoosin vuoksi verenpaineen nousua, dysforiaa, ahdistusta, levottomuutta ym. Se estää tilan ryöstäytymisen vaaralliseksi, mutta ei alenna uraattien aiheuttamaa verenpaineen nousua. Itselläni se tapaa liikkua alle 150/100 lukemissa tuollaisten tilanteiden aikana. Ensiapu verenpaineeseen on lasillinen lämmintä vettä ja teelusikallinen ruokasoodaa, joka neutraloi tehokkaasti uraatit verestä.

        Verenpaineen nousua ei pidä lääkitä verenpainelääkkeillä, ellei se nouse kriisirajalle, ja silloinkin sen lääkitseminen lääkkeillä voi olla vaarallista, sillä verenpaine voi laskea äkillisesti liian alas jopa ilman verenpainelääkettä, ja silloin voi olla noutaja lähellä, jos veressä on paineita alentavaa lääkettä.

        Lykkyä tykö =)

        Ai niin, vakavaan asidoosiin annetaan sairaalassa soodaa suoraan suoneen, mutta siinäkin on omat vaaransa, veren ph:n raja-arvojen ylitys tai alitus muutamalla kymmenyksellä voi johtaa hengenmenoon. Siksi on tärkeää toimia heti, kun tuntee, että irtoavien uraattien vaikutus alkaa tuntua. Pahoja asioita voi tapahtua muutamassa minuutissa. Soodaa, soodaa.

        On tietysti hyvä keskustella lääkärin kanssakin, jos löydät sellaisen lääkärin, jonka kanssa tällaisesta voi keskustella, itse en ole löytänyt, joten olen tehnyt kaikki kokeiluni omalla vastuulla.


      • Anonyymi
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Dementia syntyy aivoissa hippokampuksessa. Kofeiini kiihdyttää aivojen solukuolemaa ja estää hippokampuksen uusien solujen syntymistä, ja aiheuttaa pitkällä tähtäimellä hippokampuksen surkastumista. Oppiminen ja muisti ovat riippuvaisia hippokampuksen solujen kuoleman ja uudistumisen normaalista rytmistä, siksi kofeiini aiheuttaa putkiaivoisuutta ja spatiaalisen oppimisen estymistä. Minulla oli pitkiä aikoja, etten ymmärtänyt lukemaani, ja kun oikein yritin, sain paniikkikohtauksen.

        Kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen pää on ruvennut pikkuhiljaa toimimaan normaalisti, tosin siihen meni yli puoli vuotta, ja kehitys on ollut hidasta. Minulla toipumista ovat hidastaneet kehoon kertyneet kuona-aineet, joita olen puhdistellut jo pian kaksi vuotta. Nyt vasta löysin menetelmän, jolla puhdistuminen nopeutuu huomattavasti.

        Kofeiinia on energiajuomissa, kolajuomissa, mustassa, vihreässä ja valkoisessa teessä, kaakaossa, suklaassa jne.

        http://qmies.blogit.fi/

        Mitä jos on juonut koko ikänsä kahvia ja kokista yms.? Onko mitään toivoa saada aivot korjautumaan tältä kamalalta tuholta vai pistäiskö vaan hypätä sillalta alas, junan eteen ipin tapaan jne? mua ei oo ketään varoittanu vaaroista mut kaikki tyrkyttää aina kahvia, jos menee johki.


    • 30-kymppinen mies

      Minulla on ollut täysin samanlaisia "oireita" koko elämäni. Osa kömpelyydestä johtunee diagnosoidusta Aspergerin syndroomasta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Mutta jotain muutakin "vajaata" aivoissani on pakko olla. Erityisesti häiritsee, kun en usein pysy normaalissa keskustelussa mukana tai en ehdi lukea/sisäistää elokuvien tekstityksiä. Tämä siis huolimatta siitä, vaikka olisin kuinka rentoutunut ja keskittynyt vastaanottamaan informaatiota.

      Jotenkin tuntuu, että maailma ympärilläni pyörii paljon nopeammin, enkä itse oikein saa kiinni siitä. Tästä syystä olenkin eristäytynyt osittain ja tämähän vielä pahentaa tilannetta...

    • .......

      Täälläkin on yksi "hidasälyinen"..... kaikkien mahdollisten ÄO-testien mukaan älykkyyteeni sijoittuu välille 110-120 (melko normaali siis), kouluista on aina tullut hyviä numeroita, mutta silti esim. töissä tulee usein sellaisia tilanteita, että kun joku selittää minulle uutta asiaa nopeasti, niin töks, töks, töks.... kaikki ei aina mene kerralla perille.... Aikoinaan armeija oli minulle täysi katastrofi tämän takia, siellä kun asiat selitetään vain kerran ja sen jälkeen ne pitää osata. Olin komppanian tyhmin mies... Työelämässä olen tähän asti pärjännyt kohtalaisen hyvin, mutta aina vähän pelottaa, kun tulee tuollaisia tilanteita missä putoaa hetkellisesti kärryiltä...

      Tuo kahviteoria on mielenkiintoinen, sillä itsehän olen latkinut kahvia jo pikkupojasta lähtien melko säännöllisesti....

    • tönkkösuolattu

      Minua on haukuttu tyhmäksi monelta suunnalta. Kuitenkin olen ylioppilas ja nykyinen psykiatrinen hoitajani sanoi, että 'sinä taidat olla melkoisen älykäs...'. Itsetehty ÄO-testi näytti 130.
      Mutta en ole subliikki, vaan aika ajattelevainen ja huolehtivainen. Minulta on aina puuttunut 'sosiaalinen älykkyys', eli mielummin vetäydyn kuoreeni ja syrjemmälle. Sosiaalisissa kanssakäymisissä olen jotenkin todella 'kömpelö' ja monesti toivon etten törmäisi esim. kadulla kenenkään tuttuun tms. kun ei osaa puhua mitään 'niitänäitä' eikä kertoa omista kuulumisistaan.

      En ymmärrä aina vitsejä, enkä osaa niitä kertoa. Muut puhuvat elokuvan jostain yksityiskohdasta ja muistavat sen; itse muistan vain kokonaisuuden ja mietin että mikä oli elokuvan sanoma.
      Kotona meillä ei käynyt paljon vieraita, ja olen ollut aina ujo. Lapsena minua kiusattiin, sanoin mitä hyvänsä, niin se sai vetäytymään entistä enemmän kuoreeni ja 'pelkäämään' puhumista.

      Ystäväpiirissäni on ollut loistavia 'showmastereita', jotka ovat itsevarmoja ja rentoja ja heitä sitten pidetään tosi fiksuina ja filmaattisina vaikka he eivät mielestäni pysty kovinkaan syvälliseen ajatteluun sitten kaikenkaikkiaan.
      Ihailen kyllä todella paljon, että heiltä löytyy 'sanoja' tilanteeseen kuin tilanteeseen ja saavat toiset nauramaan ja hyvälle tuulelle.

      Nykyisin, jo lähes 40vee, olen aikalailla vetäytynyt sosiaalisista kontakteista, koska en yksinkertaisesti osaa sanoa kenellekkään mitään. Mieheni haukkuu sillointällöin tyhmäksi ja vatipääksi kun en ymmärrä kaikkia sutkauksia jne. Mielestäni elämässä on vaan jotain 'enemmän' kuin tyhmät lörpötykset että 'kävin kampaajalla...ja eilen katkesi sormesta kynsi...' ja blaa blaa blaa. Sellainen joutavanpäiväinen 'lässytys', juoruilu jne. ei edes kiinnosta vaikka kuten sanoin, ihailen subliikkeja ihmisiä.

      • hukkapätkä72

        hidasälyinen täälläkin.... ärsyttää kun monesti vasta jälkeenpäin (tilanteen jo mentyä ohi) tulee mieleen mitä olisi pitänyt sanoa/tehdä tai miten toimia. Kun joku selittää jotain uutta esim. työasiaa niin yleensä ekakerralla tipahtaa täysin kärryiltä ja ihmettelee, että mitä se höpisee ihan öönä?? ;(
        Kiireesssä tämä aiheuttaa helposti mokiakin, jos ei saa rauhassa eka miettiä mitä/miten tekee... Monet varmasti ajattelevat että olen "vähän tyhmä" ;(


      • Anonyymi

        Minuakin välillä suorastaan ärsyttää kuunnella turhanpäiväistä höpinää


    • Anonyymi

      Itse olen erakko ja vaikuttaa siltä että se aiheuttaa tiettyä hidasälyisyyttä kun ei sitten ihan heti äkkää miten siellä ihmisten ilmoilla pitäisi toimia. Tullut jo ihan tavaksi että nolaan itseni aina jossain tilanteessa, edes kävellen liikenteessä en osaa liikkua vaan jään jossain tilanteessa aina kuppaamaan ja siellä sitten ärtyneet autoilijat odottelee turhia ennenkuin älyän liikantaa tien yli. Vielä pieni paikkakunta, niin varmasti jo ajatellaan että "jaa taas tuo idiootti".

    • Anonyymi

      Vähän vanha postaus mutta kiitos tästä postauksesta olen nyt itsekkin tajunnut mikä minua vaivaa. On ihan samanlaisia kokemuksia ja tuntemuksia. Luulen että vika voisi olla unen puutteesta

      • Anonyymi

        Hei, luulen että olen kirjoittanut tuon postauksen 14 vuotta sitten, ja edelleen tuntuu samalta. Olen nyt 34. Olen tosin vähän saanut rentoutta sosiaalisiin tilanteisiin lisää ja porskutan eteenpäin vaikka ajoittain hävettää. Unen puute on yksi juttu mikä varmaankin vaikuttaa. Olen vaan vähän ahdistunut ja nukkumaan meno ajoissa ei aina onnistu. Mutta täytyy taas yrittää tsempata siinäkin. Mitään suoranaista mielenterveysongelmaa minulla ei ole, tällaista lievää vaan. Hyvää pääsiäistä kaikille.


    • Anonyymi

      Minulla on samanlaista. Todennäköisesti pahempana vain, koska en pärjää työelämässä kuten ap. Minulla diagnosoitiin vuosia sitten MS-tauti. En tiedä johtuuko hidasälyisyys minulla MS-taudin vaurioista eli ihan fyysisistä aivovammoista. Minulla on ollut aloittajan kuvailun kaltaista hidasälyisyyttä nuoresta lähtien, mutta toisaalta minulla on ollut MS-tautikin nuoresta lähtien (jo vähintään 10 vuotta ennen diagnoosin saamista). Minulla on myös sosiaalisten tilanteiden pelko.

    • Anonyymi

      Täälläkin yksi hidas puhuja. Aivot käyvät hitaalla sosiaalisissa tilanteissa, tai pyörittävät tyhjää vain. Jos sattuu olemaan jokin kiinnostava aihe keskustelussa, niin sitten toimii. Riippuu myös seurasta. Minulla pitää olla tunne, että minut otetaan huomioon.
      Taustalla minulla on kiusaamista, syrjintää. Etenkin yksi tapaus vaikutti siihen, että aloin miettiä tarkkaan mitä sanon ja miten. Siihen sitä aikaa kuluu. Ja jos sitten kuitenkin sanon jotakin tyhmää, niin se vain vahvistaa tunnetta, että ei olisi kannattanut avata suuta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe