Hei,
kävin yksityisellä ihotautilääkärillä ja lääkäri määräsi minulle heti akneni nähtyään isotretionin orifarmia. Mutta kuka tietää, ovatko ehkäisypillerit pakollisia kuurin aikana, vaikkei olisikaan sukupuoliyhteydessä?
onko pillerit vain varmuuden varalta vai esim. hormonitoiminnan tasapainoittamiseksi?
kyselen näitä kyllä lääkäriltäkin kunhan sinne taas pääsen, mutta kiva jos joku tietäis vastailla jo!!
ja sitten vielä, korvaako kela näitä lääkkeitä, isotretionia/ehkäisypillereitä? ja miten korvausta täytyy hakea?
Kiitos vastaajille!
kävin yksityisellä ihotautilääkärillä ja lääkäri määräsi minulle heti akneni nähtyään isotretionin orifarmia. Mutta kuka tietää, ovatko ehkäisypillerit pakollisia kuurin aikana, vaikkei olisikaan sukupuoliyhteydessä?
onko pillerit vain varmuuden varalta vai esim. hormonitoiminnan tasapainoittamiseksi?
kyselen näitä kyllä lääkäriltäkin kunhan sinne taas pääsen, mutta kiva jos joku tietäis vastailla jo!!
ja sitten vielä, korvaako kela näitä lääkkeitä, isotretionia/ehkäisypillereitä? ja miten korvausta täytyy hakea?
Kiitos vastaajille!
Vastaukset 3
Vanhimmat
Roan aikana EI saa tulla raskaaksi! Siinä syy.
Korvaahan KELA 42%, eli peruskorvattava lääkehän tuo Roan rinnakkainen on. Näytät KELA-kortin apteekissa lääkettä hakiessasi, siinä se.
Täältä hinnat, siellä on laskurikin:
http://www.yliopistonapteekki.fi
E-pillerit korvataan JOS ne ovat sairauden hoitoon ja pillereistäkin vain yksi merkki, Diane Novaja sen gen.sub-. Mutta e-pillerithän ovat todella edullisia.
sehän on hyvä kun 42% korvaan, kiva!:)
niin, tiesin ettei kuurin aikana saa tulla raskaaksi kun tulee sikiövaurioita yms. eli ehkäsypillerit kuurin kanssa siis joka naisella?
mut kiitos kun sain taas uutta tietoa!
E-pllereiden määräämisessä tehdään myös poikkeuksia, jos ehkäisyn sanotaan olevan kunnossa muuten, ettei pillereille ole tarvetta. Samoin, jos ei harrasta seksiä, niin sehän on se kaikista paras ehkäisykeino. Eri asia, kuinka luottavaisia lääkärit ovat, kun potilas sanoo tämän asian olevan hoidossa. Mulla ei ollut mitään ongelmaa, lääkäri uskoi kyllä, kun kerroin tilanteen eikä pillereitä tarvinnut sekoittamaan lisää pakkaa. Sinällään vähän hassua, jos aloittaa e-pillereiden syönnin vain ton kuurin takia ja lopettaa, kun kuuri loppuu. Siinähän saa vaan hormonitoiminnan ihan sekaisin ja naama voi taas alkaa oirehtimaan senkin takia.