Potkuriakselin rihtaus

Linjaan

Haluaisin tarkistaa akselin rihtauksen.Perälaakeriin on vaihdettu uusi sisus,että se on OK.Kuitenkin nyt kun työnnän akselin siitä läpi,ja vedän sitä noin puoli metriä sisäänpäin on siinä jo melkoinen KLAPPI.Ja nivelyksikön asennuslevy joka on oltava 90asteen kulmassa akseliin nähden,niin mistä tiedät milloin se akseli on ns:keskilinjalla!Jos annat olla sen vapaasti se on noin 10mm alempana,koska perälaakeri ei jaksa kantaa sitä.Näin ollen kun asennan Pyton-drive akselitiivisteen paikoilleen niin väpättäähän se ja vuotaa kovilla kierroksilla.Mitä pitäisi tehdä?

10

2819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Denny Crane

      siihen vaihteen ja akselilaippojen väliin "rättinivel" ei pieni heitto haittaa lainkaan ja jos heittoa hieman olisikin ei laakerit rasitu.

    • rihtari662

      Potkuriakselin rihtaukset kuuluvat moottoriveneisiin. Etkös lakanoilla etene joten sama vaikka tukit sen akselireiän vaikka purukumilla.

    • varten ....

      ...pitäisi se joustava tiivistyslaakeri ensin irroittaa vannasputken päästä. Sen jälkeen akseli kiilataan vannasputken keskelle ja rihtaus suoritetaan normaaliin tapaan välysmitan avulla moottorin kannatuspultteja säätämällä.

      Kun rihtaus on tehty, laippa taas irroitetaan akselista. Tiivistyslaakeri kiinnitetään takaisin paikoilleen. Sen jälkeen laippa kiinni ja pultit kireälle. Voi olla koko päivän homma, jos ei ole rihtaamiskokemusta ennestään.

      Jos akseli on suora ja rihtaus oikein tehty, mitään väpätystä ei ole.

      • linjaaja

        Ei sillä pääse tuosta edellä mainitsemastani tilanteesta sen pidemmälle,elikkä et edelleenkään tiedä milloin se on linjassa!!!!
        Laakeriin nähden.Kuten mainitsin on laakeripesä uusi ja tiukka,että akseli just menee läpi.Ongelma on vaan saada se akseli sisäänvedettynä laakeripesän keskelle.Saapa nähdä löytyykö parempaa selvitystä,miten ko:työ tehdään.


      • aivan sekaisin....
        linjaaja kirjoitti:

        Ei sillä pääse tuosta edellä mainitsemastani tilanteesta sen pidemmälle,elikkä et edelleenkään tiedä milloin se on linjassa!!!!
        Laakeriin nähden.Kuten mainitsin on laakeripesä uusi ja tiukka,että akseli just menee läpi.Ongelma on vaan saada se akseli sisäänvedettynä laakeripesän keskelle.Saapa nähdä löytyykö parempaa selvitystä,miten ko:työ tehdään.

        Kone ja akseli rihdataan toisiinsa nähden. Linjaus ei muutu, vaikka välillä irroitat laipan ja akselin ja panet sen tiivistyslaakerisi paikoilleen siihen vannasputken päähän.
        Pyydä ammattilainen rihtaamaan, jos et ymmärrä etkä osaa. Ajatusleikki ei johda mihinkään.


      • helppoa
        linjaaja kirjoitti:

        Ei sillä pääse tuosta edellä mainitsemastani tilanteesta sen pidemmälle,elikkä et edelleenkään tiedä milloin se on linjassa!!!!
        Laakeriin nähden.Kuten mainitsin on laakeripesä uusi ja tiukka,että akseli just menee läpi.Ongelma on vaan saada se akseli sisäänvedettynä laakeripesän keskelle.Saapa nähdä löytyykö parempaa selvitystä,miten ko:työ tehdään.

        näyttää siltä, että sulla ei oo hajuaakaan jutusta. Jätä juttu ammattilaiselle ja rihtaa sillä aikaa omalla akselillasi vaikka kundikaverisi hanuria.


    • on Python Drive

      Vakionopeusnivel ei tuossa tapauksessa oikeastaan varsinaiseti ole kysymys rihtauksesta eikä sen tarpeesta. Tarkoitat perälaakerilla sitä vesivoideltua potkurin äärellä olevaa kannatuslaakeria? Uusittuna siinä ei varmaan ole suurta poikittaisvälystä, mutta myötäähän se koko akselin mitalla konehuoneesta heilutettuna - ja täytyykin perinteisessä asennuksessa. Vakionopeusnivel säästää sinut varsinaisen rihtaamisen vaivalta eli koneen/vaihteiston akselin pitäisi laipoista mitaten olla alta kymmenesosamillimetrien tarkkuudella joka suuntaan. Vakionopeusnivelellä on jopa suositeltavaa pieni kulmapoikkeama. Tapauksessasi akselin vaihteiston, akselitiivisteen ja paine/kannatuslaakerin puoleinen pää vain kohdistetaan suunnilleen niin että vannasputken ja akselin välys on suunnilleen keskellä. perälaakerin ja kannatus/painelaakerin välillä potkurinakseli hyrrää sievästi, jos akseli on suora. Painelaakeri kantaa potkurin aiheuttaman työnnön/vedon ja vakionopeusnivel kuormittamattomana hoitelee koneen heilumisen kumityynyillä ja sen varsinaisen rihtauskulman, mikä nyt saa poiketa nollasta sen mukaan mitä nivelen valmistaja kertoo.

      Onnea vaan värinättömille konetunneille, mä oon köyhänä tehny noita Pythonin ym. korvikkeita etuvetoisen auton vetoakseleista:-)

      • Juuri tätä hain!

        On kiva ,että näiden vastauksien joukossta löytyy aina joku joka tietää,eikä ole tietävinään.Nimittäin minullakin on Pyton Drive nivel joka muuten pitäiskin olla kaikissa veneakselistoissa!Hain vaan tietoa,kuinka tarkasti ja miten kannatuslaakerin puoleinen pää kohdistetaan.sain siihen todella hyvän vastauksen,joten vielä kerran kiitokset.Ps:noin minäkin sen olin kohdistanut,mutta ajattelin vaan saada vahvistusta siihen ,että olin toiminut oikein!Hyvää joulua kaikille vastanneille!


      • kysymyksen muotoilua
        Juuri tätä hain! kirjoitti:

        On kiva ,että näiden vastauksien joukossta löytyy aina joku joka tietää,eikä ole tietävinään.Nimittäin minullakin on Pyton Drive nivel joka muuten pitäiskin olla kaikissa veneakselistoissa!Hain vaan tietoa,kuinka tarkasti ja miten kannatuslaakerin puoleinen pää kohdistetaan.sain siihen todella hyvän vastauksen,joten vielä kerran kiitokset.Ps:noin minäkin sen olin kohdistanut,mutta ajattelin vaan saada vahvistusta siihen ,että olin toiminut oikein!Hyvää joulua kaikille vastanneille!

        kannattanut selventää eikä kysellä ohjeita rihtauksesta? Eikö tullut mieleen antaa linkkiä pyytonista, koska sellainen on aika harvassa veneessä - ei ainakaan omissani enkä ole edes kaivannut.
        Meinaat ilmeisesti askarrella joulunpyhät veneesi koneen voimansiirron parissa. Hyvää joulua!


      • Terkoitatko käärmettä?
        kysymyksen muotoilua kirjoitti:

        kannattanut selventää eikä kysellä ohjeita rihtauksesta? Eikö tullut mieleen antaa linkkiä pyytonista, koska sellainen on aika harvassa veneessä - ei ainakaan omissani enkä ole edes kaivannut.
        Meinaat ilmeisesti askarrella joulunpyhät veneesi koneen voimansiirron parissa. Hyvää joulua!

        Vietän joulua perheeni,ja lastenlasteni kanssa,joten ole rauhassa vaan.Mutta toivotan sinullekkin RAUHALLISTA JA HYVÄÄ JOULUA!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe