Israelin kansan vanhat

jumalat

Tutkijoiden mukaan Raamatun Vanhan testamentin mainitsemat Israelin kansan muinaiset jumalat olivat vuorten jumalia. Länsi-Arabiassa on korkeita vuoristoja ja niillä sijaitsee suuri joukko korkeita vuorenhuippuja. Kullakin vuorella oli oma jumalansa. Täten Länsi-Arabiassa oli satoja jumalia.

Abram ulkomaalaisen – eli Abram hebronin – ja hänen joukkionsa jumala oli aluksi metsien jumala. Myöhemmin he palvelivat myös monien eri vuorien jumalia, esimerkiksi Jahvea (yhwh = herra), Ēl ‘Elyōnia (’l ‘lywn = korkein), Sebaotia (sby’wt = gasellit), Ēl Šālōmia (šlm = turvallisuuden, hyvinvoinnin ja rauhan jumala), jne.

Länsi-Arabian Asirissa riehuvien sotien jaloista Palestiinaan paenneen Israelin kansan – sekä juutalaisten että israelilaisten – pakolaissiirtolaisten jälkeläiset unohtivat vuosisatojen saatossa alkuperänsä. Koska nämä pakolaissiirtolaisten jälkeläiset eivät enää nähneet niitä vuoria, joiden jumalia heidän esi-isänsä olivat palvoneet ja joista hepreankielinen Raamatun Vanha testamentti kertoo, he alkoivat valloittajakansojensa vaikutuksesta, näiden uskonnollisten tapojen mukaan, puhua näkymättömistä jumalista. Tässä yhteydessä alettiin Israelin kansan alistettujen pakolaissiirtolaisten jälkeläisten keskuudessa sulauttaa yhteen useiden Länsi-Arabian asirilaisten vuorten jumalien nimiä, – kun ei enää ymmärretty eri jumalien nimien alkuperää – vain yhden jumalan, Jahven, synonyymeiksi. Alettiin puhua muun muassa jumalasta nimeltä Jahve-Elōhĩm-Sebaot, eli herra-jumalat-Sebaot, jne. Sebaot, suomeksi Gasellit, on erään Asirissa asuneiden israelilaisten kulttipaikan nimi.

Hepreankielisessä Vanhassa testamentissa esiintyvä ilmaus yhwh sb’wt on tavallisesti käännetty: Herra Sebaot, vaikka sen todellinen merkitys on Sebaotin tai Sabaytin Jahve tai Gasellipaikan Jahve eli Gasellipaikan Herra.

Ylivoimaisesti kaikkein useimmin hepreankielisessä Raamatun Vanhassa testamentissa esiintyvä jumalan nimi on Ēl ‘Elyōn (’l ‘lywn = korkein). Korkein, Ēl ‘Elyōn, oli – Länsi-Arabiassa sijaitsevan, nykyisen Saudi-Arabian Asirin maakunnassa – Nimasin alueella, Āl ‘Salāmanin kylän lähettyvillä sijaitsevan korkeimman vuorenhuipun vuorenjumalan nimi.

Elōhĩm (’lhym = jumalat) on hepreankielinen maskuliininen jumala sanan pluraalimuoto – miespuolinen monikkomuoto sanasta elōh (’lh = jumala) – jumalat.

Raamatun Vanhassa testamentissa 1. Moos. 21:33, Jahve samastetaan Ēl ‘Ōlāmiin (’l ‘wlm). Jesaja 40:28 ’lhy(m) ‘wlm tarkoittaa Ōlāmin jumalia. Jeremia 10:10 Jahvea nimetään mlk ‘wlm = Ōlāmin kuninkaaksi. Toisaalta Jahve-jumala on liitetty Saalemiin. Jahven Šālōmin alttari sijaitsee Asirin maakunnan Nimasin alueen Āl Salāmassa. Gideon näet rakensi Ofraan (‘prh) Jahvelle alttarin. Tämä Ofra on Nimasin alueella sijaitseva nykyinen kylä nimeltä ‘Afrā. Tuom. 6:24 Ofra ja 1. Moos. 14 Saalem

Heprealaisessa Raamatun Vanhan testamentin 1. Moos. 14:22 sanotaan muun muassa: hrymty ydy ’l yhwh ’l ‘lyhwhn ja tämä Abram heprealaisen suuhun pantu lause on tavanomaisesti Raamatussa käännetty: ”Minä nostan käteni Herran, Jumalan, Korkeimman puoleen”. Oikein vokaalistettuna tämä lause tarkoittaa: ”Minä olen vannonut, että Ēl ‘Elyōn on yksi Jumala”.

Jesaja 9:5 profetoi tulevan Messiaan syntymää ja mainitsee hänet nimellä ’l gbwr ’by‘d šr šlwm, mikä tavanomaisesti on käännetty: ”Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas”. Tosiasiassa tämä hepreankielinen Raamatun ilmaus tarkoittaa, että Jesaja antoi Daavidin valtaistuimelle tuonnempana asettuvalle tulevalle Messiaalle kolmen jumalan nimet, sillä ’l gbwr tarkoittaa ‘Abīda-, Majarida- ja Tanuma-kylien jumalaa, ’by‘d on Jizanin alueen Abū al-‘Īdin kylän jumala ja šr šlwm Saalemin kulttipaikan ruhtinasta. Tuleva Messias oli siis tuleva hallitsemaan kaikkia niitä Länsi-Arabian Asirin maakunnan kyliä, joissa näitä kolmea jumalaa palvottiin. Melkoinen eroavuus näiden käännösten asiasisällön välillä, eikö vain?

13

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiden monien

      muiden joukossa. Jotain lähteitä olisin ainakin itse kaivannut jotta olisi voinut tutustua asiaan lähemmin. ”Tutkijoita” ja näitä tällaisia teorioita on niin moneen lähtöön.

      Jotain:

      • sotajoukkojen päämies

        Ilmestyi Joosuelle heti israelilaisten päästyä luvatun maan kamaralle. Sillon hän, joka puhui Moosekselle paljastaa itsensä miekka kädessä valmiin sotimaan kansansa puolesta. Hän ilmestyi 'ihmisen muotoisena', ruumiiltaan ihmisen kaltaisessa halmossa. Huomattavaa on Joosua 5:13-15. kohtaama ilmestynyt oli niin ihmisen kaltainen, että Joosua joutui tiedustelemaan häneltä: 'Oletko sinä meikäläisiä vai vihollisiamme?' Lisäksi enkelien kumartamien on kiellettyä laissa ja sen ensimmäisessä käskyssä ja polvistuminen enkelisen edessä tai heidän palvomisensa on kiellettyä. Joosua kutsuu häntä myös välittömästi 'Herrakseen' ja itseään hänen palvelijakseen , sen jälkeen kun "Herran sotajoukkojen päämies on ilmaissut hänelle nimiensä. (mieti Jaakobin painin syytä)
        Joosua heittäytyy kasvoilleen maahan, kumartuen/polvistuen hänen edessään ja tämä ilmestynyt Herra(YHWH) kehotaa häntä, aivan samoin sanoin Herra palavasta pensaasta Moosesta : 'Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä'. 2 Moos.5:3 ja juuri tämä Jumala liitetään nimeen YHWH; jae 3:14.

        Selvää on myös, että tämä ruumiillisesti ilmestyvä Herra Sebaot on nähtävissä kansaansa puolustamassa sen ratkaisevilla kohtalon hetkillä Sakarja 14-luku. Siinä luvussa kuvataan Herra ruumiillisesti kansansa puolesta sotivana: "jonka jalat seisovat sinä päivänä öljyvuorella"; eli juuri siellä mihin Herran enkelit imoittivat Jeesuksen palaavan takasin, ja vasta SINÄ PÄIVÄNÄ HÄNEN NIMENSÄKIN ON OLEVA YKSI: Sak.9:9 - Ja sillon Herra Jeesus on oleva koko maan kuningas.


      • eisegeesiä.
        sotajoukkojen päämies kirjoitti:

        Ilmestyi Joosuelle heti israelilaisten päästyä luvatun maan kamaralle. Sillon hän, joka puhui Moosekselle paljastaa itsensä miekka kädessä valmiin sotimaan kansansa puolesta. Hän ilmestyi 'ihmisen muotoisena', ruumiiltaan ihmisen kaltaisessa halmossa. Huomattavaa on Joosua 5:13-15. kohtaama ilmestynyt oli niin ihmisen kaltainen, että Joosua joutui tiedustelemaan häneltä: 'Oletko sinä meikäläisiä vai vihollisiamme?' Lisäksi enkelien kumartamien on kiellettyä laissa ja sen ensimmäisessä käskyssä ja polvistuminen enkelisen edessä tai heidän palvomisensa on kiellettyä. Joosua kutsuu häntä myös välittömästi 'Herrakseen' ja itseään hänen palvelijakseen , sen jälkeen kun "Herran sotajoukkojen päämies on ilmaissut hänelle nimiensä. (mieti Jaakobin painin syytä)
        Joosua heittäytyy kasvoilleen maahan, kumartuen/polvistuen hänen edessään ja tämä ilmestynyt Herra(YHWH) kehotaa häntä, aivan samoin sanoin Herra palavasta pensaasta Moosesta : 'Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä'. 2 Moos.5:3 ja juuri tämä Jumala liitetään nimeen YHWH; jae 3:14.

        Selvää on myös, että tämä ruumiillisesti ilmestyvä Herra Sebaot on nähtävissä kansaansa puolustamassa sen ratkaisevilla kohtalon hetkillä Sakarja 14-luku. Siinä luvussa kuvataan Herra ruumiillisesti kansansa puolesta sotivana: "jonka jalat seisovat sinä päivänä öljyvuorella"; eli juuri siellä mihin Herran enkelit imoittivat Jeesuksen palaavan takasin, ja vasta SINÄ PÄIVÄNÄ HÄNEN NIMENSÄKIN ON OLEVA YKSI: Sak.9:9 - Ja sillon Herra Jeesus on oleva koko maan kuningas.

        -----


      • politiikkaan.

        Näyttäisi siltä, että hebroneista – myrobien hallinnassa olevista kiertelevistä palkkasoturi- ja rosvolaumoista – erkani pieni rosvousta harjoittava palkkasoturiryhmä. Tämä Abram ulkomaalaisen eli Abram hebronin johtama ryhmä asettui aikanaan asustelemaan Mamren metsään (b-’lny mnr’). Raamatussa on sanottu: ”Mamren tammistoon”, mutta Mamren metsissä ei ole – eikä ole ollut – lainkaan tammia. Näissä Asirin Mamren metsissä kasvoi tuuheitten kataja- ja sypressimetsiköiden lisäksi myös akaasia-, tamariski- ja terebinttimetsiä. Vertaa 1. Moos. 14:13.

        Abram ulkomaalaisen johtama esiheprealainen heimo palvoi metsän jumalaa. Abram hebronin eli Adam ulkomaalaisen nimi muutettiin myöhemmin Abram heprealaiseksi ja lopulta Aabrahamiksi. Vertaa1. Moos. 18:1.

        Abram ulkomaalainen oli lähtöisin Ūr Kasdīmista (’wr kśdym). Tämä on Raamatun Vanhassa testamentissa käännetty yleensä Kaldean Uuriksi ja sen on oletettu sijainneen Mesopotamiassa. Tämä väärä tieto pohjautuu virheellisesti käännettyyn ja erheellisesti maantieteellistettyyn kreikankieliseen Septuagintan tekstiin. Näyttäisi siltä, että Abram ulkomaalaisen todellinen kotipaikka oli Länsi-Arabian Asirin maakunnan Wadi Adamin alueella sijaitseva Warya (wryh versus ’wr

        Waryasta Abram ulkomaalainen lähti Harraniin (hrn), todellisuudessa Länsi-Arabian Asirin Wadi Adamissa sijaitsevaan Khayrāniin (hyrn)

        Khayrānissa Abram ulkomaalainen erkani ryhmänsä kanssa muista hebronien rosvolaumoista ja lähti oman ryhmänsä kanssa Sikemiin (škm) eli nykyiseen Rijal Alman al-Kašmaan, missä asettautui joukkoineen asustamaan Mooren metsään, nykyisen asirilaiskylä Marwan alueelle. Marwasta Abram joukkoineen siirtyi vuorille, Beetelin lähelle, sen itäpuolelle.

        Beetelistä Abram joukkoineen matkasi Etelämaahan, eli nykyiseen al-Naqabiin, joka sijaitsee Rijal Alman alueella. Al-Naqabista Abram jatkoi matkaansa msrymiin, ei Egyptiin, vaan Abhan lähettyvillä sijaitsevaan nykyiseen Misrāmaan (msrm). Misrāma oli suuri ja vilkas kauppakaupunki.

        Misrāmassa Abram rosvojoukkoineen näyttäisi keränneen ryöstelyllä suuria omaisuuksia. Ennen pitkää Abram joutui joukkoineen karkotetuksi Misrāmasta – nykyisessä Raamatussa mainitaan väärin käännettynä, että Abram joutui väkensä kanssa egyptiläisten orjuuteen ja että Egyptin farao langetti vihansa Abramin ja tämän kansan päälle, koska Abram oli muka valehdellut Misrāman hallitsijan kurtisaanina toimineen Saaran olevan hänen sisarensa – ja he palasivat Rijal Alman Naqabin kautta Beetelin itäpuolella sijaitsevaan vuoristoon.

        Beetelistä Abram joukkoineen matkasi Hebronin lähellä sijaitsevaan Mamren metsään eli nykyiseen Namiraan, Khirbānin lähellä sijaitsevan Qunfudhan kukkuloille ja niillä kasvaviin Mamren metsiin.

        Abram eli ja toimi joukkoineen etupäässä Asirin Rijal Almassa ja sen pohjoispuolella sijaitsevan Qunfudhan ylängön kukkuloilla sekä niiden metsissä, Mamren metsissä.

        Abrahamin sisar – Raamatussa Abrahamin vaimoksi mainittu – Saara kuoli Asirin Namiran Hebronissa. 1. Moos. 23:9.

        Israelin kaikki heimot eivät olleet alun perin heprealaisia. Heprealaisessa Raamatun Vanhassa testamentissa vain Joosef mainitaan yksiselitteisesti heprealaiseksi: ”heprealaiseksi orjaksi” tai ”heprealaiseksi nuorukaiseksi”. Muut yksitoista Israelin kahdestatoista ”pojasta” olivat lähikylien väestöön kuuluvia, he eivät olleet alun perin varastelevia palkkasotureita, hebroneja, kuten Abram ulkomaalainen joukkoineen näyttäisi olleen. Joosefin ”veljet” näet pakenivat nälänhätää ja seurasivat Joosefia Misrāman kautta Masriin. Kun kaikki israelilaiset ”heimot” eli Joosefin ”veljet” – todellisuudessa nämä Joosefin veljien nimet olivat tiettyjen asirilaiskylien nimiä ja samalla niissä asuvien länsiarabialaisten heimojen nimiä – olivat siirtyneet asumaan, heitä kaikkia alettiin kutsua israelilaisiksi ja heprealaisiksi ja he omaksuivat jumalikseen Asirin suurimpien vuorien vuorijumalat: El Elyonin, Jahven, El Shalomin, El Shaddain, Sebaotin ja Elohimin. 1. Moos. 43:32; 2. Moos. 1:15, 16, 19; 2. Moos. 2:6, 7, 11, 13; 2. Moos. 21:2


      • elone mamre
        politiikkaan. kirjoitti:

        Näyttäisi siltä, että hebroneista – myrobien hallinnassa olevista kiertelevistä palkkasoturi- ja rosvolaumoista – erkani pieni rosvousta harjoittava palkkasoturiryhmä. Tämä Abram ulkomaalaisen eli Abram hebronin johtama ryhmä asettui aikanaan asustelemaan Mamren metsään (b-’lny mnr’). Raamatussa on sanottu: ”Mamren tammistoon”, mutta Mamren metsissä ei ole – eikä ole ollut – lainkaan tammia. Näissä Asirin Mamren metsissä kasvoi tuuheitten kataja- ja sypressimetsiköiden lisäksi myös akaasia-, tamariski- ja terebinttimetsiä. Vertaa 1. Moos. 14:13.

        Abram ulkomaalaisen johtama esiheprealainen heimo palvoi metsän jumalaa. Abram hebronin eli Adam ulkomaalaisen nimi muutettiin myöhemmin Abram heprealaiseksi ja lopulta Aabrahamiksi. Vertaa1. Moos. 18:1.

        Abram ulkomaalainen oli lähtöisin Ūr Kasdīmista (’wr kśdym). Tämä on Raamatun Vanhassa testamentissa käännetty yleensä Kaldean Uuriksi ja sen on oletettu sijainneen Mesopotamiassa. Tämä väärä tieto pohjautuu virheellisesti käännettyyn ja erheellisesti maantieteellistettyyn kreikankieliseen Septuagintan tekstiin. Näyttäisi siltä, että Abram ulkomaalaisen todellinen kotipaikka oli Länsi-Arabian Asirin maakunnan Wadi Adamin alueella sijaitseva Warya (wryh versus ’wr

        Waryasta Abram ulkomaalainen lähti Harraniin (hrn), todellisuudessa Länsi-Arabian Asirin Wadi Adamissa sijaitsevaan Khayrāniin (hyrn)

        Khayrānissa Abram ulkomaalainen erkani ryhmänsä kanssa muista hebronien rosvolaumoista ja lähti oman ryhmänsä kanssa Sikemiin (škm) eli nykyiseen Rijal Alman al-Kašmaan, missä asettautui joukkoineen asustamaan Mooren metsään, nykyisen asirilaiskylä Marwan alueelle. Marwasta Abram joukkoineen siirtyi vuorille, Beetelin lähelle, sen itäpuolelle.

        Beetelistä Abram joukkoineen matkasi Etelämaahan, eli nykyiseen al-Naqabiin, joka sijaitsee Rijal Alman alueella. Al-Naqabista Abram jatkoi matkaansa msrymiin, ei Egyptiin, vaan Abhan lähettyvillä sijaitsevaan nykyiseen Misrāmaan (msrm). Misrāma oli suuri ja vilkas kauppakaupunki.

        Misrāmassa Abram rosvojoukkoineen näyttäisi keränneen ryöstelyllä suuria omaisuuksia. Ennen pitkää Abram joutui joukkoineen karkotetuksi Misrāmasta – nykyisessä Raamatussa mainitaan väärin käännettynä, että Abram joutui väkensä kanssa egyptiläisten orjuuteen ja että Egyptin farao langetti vihansa Abramin ja tämän kansan päälle, koska Abram oli muka valehdellut Misrāman hallitsijan kurtisaanina toimineen Saaran olevan hänen sisarensa – ja he palasivat Rijal Alman Naqabin kautta Beetelin itäpuolella sijaitsevaan vuoristoon.

        Beetelistä Abram joukkoineen matkasi Hebronin lähellä sijaitsevaan Mamren metsään eli nykyiseen Namiraan, Khirbānin lähellä sijaitsevan Qunfudhan kukkuloille ja niillä kasvaviin Mamren metsiin.

        Abram eli ja toimi joukkoineen etupäässä Asirin Rijal Almassa ja sen pohjoispuolella sijaitsevan Qunfudhan ylängön kukkuloilla sekä niiden metsissä, Mamren metsissä.

        Abrahamin sisar – Raamatussa Abrahamin vaimoksi mainittu – Saara kuoli Asirin Namiran Hebronissa. 1. Moos. 23:9.

        Israelin kaikki heimot eivät olleet alun perin heprealaisia. Heprealaisessa Raamatun Vanhassa testamentissa vain Joosef mainitaan yksiselitteisesti heprealaiseksi: ”heprealaiseksi orjaksi” tai ”heprealaiseksi nuorukaiseksi”. Muut yksitoista Israelin kahdestatoista ”pojasta” olivat lähikylien väestöön kuuluvia, he eivät olleet alun perin varastelevia palkkasotureita, hebroneja, kuten Abram ulkomaalainen joukkoineen näyttäisi olleen. Joosefin ”veljet” näet pakenivat nälänhätää ja seurasivat Joosefia Misrāman kautta Masriin. Kun kaikki israelilaiset ”heimot” eli Joosefin ”veljet” – todellisuudessa nämä Joosefin veljien nimet olivat tiettyjen asirilaiskylien nimiä ja samalla niissä asuvien länsiarabialaisten heimojen nimiä – olivat siirtyneet asumaan, heitä kaikkia alettiin kutsua israelilaisiksi ja heprealaisiksi ja he omaksuivat jumalikseen Asirin suurimpien vuorien vuorijumalat: El Elyonin, Jahven, El Shalomin, El Shaddain, Sebaotin ja Elohimin. 1. Moos. 43:32; 2. Moos. 1:15, 16, 19; 2. Moos. 2:6, 7, 11, 13; 2. Moos. 21:2


      • Kristillistä eli messiaanista
        eisegeesiä. kirjoitti:

        -----

        eisegeesiä; ja kaiketi asia olisi vielä ilmeisempi: Israelia auttamaan tulevasta Herrasta, nimillä Jah Sotajoukkojen Herra pelastaa eli Jeesus pelastaa.


      • Diana-ad-rem
        Kristillistä eli messiaanista kirjoitti:

        eisegeesiä; ja kaiketi asia olisi vielä ilmeisempi: Israelia auttamaan tulevasta Herrasta, nimillä Jah Sotajoukkojen Herra pelastaa eli Jeesus pelastaa.

        Ei Jeesuksesta ole sotajoukkojen herraksi, hän rakastaa vihollisia, ja niin hänen mielestään pitää tehdäkin.

        Kääntää toinen poski jos joku lyö.
        Sinulla on opetukset kateissa.


      • tuo toteamuksesi
        Kristillistä eli messiaanista kirjoitti:

        eisegeesiä; ja kaiketi asia olisi vielä ilmeisempi: Israelia auttamaan tulevasta Herrasta, nimillä Jah Sotajoukkojen Herra pelastaa eli Jeesus pelastaa.

        "Tanak todellakin sisiältää Kristillistä eli messiaanista eisegeesiä" sillä "eisegeesi" tarkoittaa tekstiin kuulumattomien ajatusten sisäänlukemista siihen, toisin kuin eksegeesi, joka tarkoittaa tekstin sisältämien omien ajatusten lukemista siitä. :)


      • Eksegetiikkaa?
        tuo toteamuksesi kirjoitti:

        "Tanak todellakin sisiältää Kristillistä eli messiaanista eisegeesiä" sillä "eisegeesi" tarkoittaa tekstiin kuulumattomien ajatusten sisäänlukemista siihen, toisin kuin eksegeesi, joka tarkoittaa tekstin sisältämien omien ajatusten lukemista siitä. :)

        No pääasia on että löysit tekstin avulla tiedon siitä Herrasta Sebaotista joka tulee suureen ahdistukseen ja sotajoukkojen hyökkäykseen kansansa avuksi; niin että sinä päivänä Hänen jalkansa seisovat öljyvuorella joka halkeaa kahtia pohjoi- etelä suunnassa ja tämähän profetia ei varmuudella ole vielä toteutunut. Sinä päivänä Herra on koko maan kuningas Messias ja Hänen nimensäkin on yksi ja sen jälkeen perusteteen se luvattu messiaaninen rauhanvaltakunta maan päällekin joka luvattu on.
        Siispä ei enää sanotakaan: ensi vuonna Jerusalemissa, vaan ensivuonna? Rauhanruhtinaan rauhanvaltakunnassa. Eikös kuulostakin lupaavalta tulevaisuudelta nykytilanteeseen verraten?


      • VT:n tekstien
        Eksegetiikkaa? kirjoitti:

        No pääasia on että löysit tekstin avulla tiedon siitä Herrasta Sebaotista joka tulee suureen ahdistukseen ja sotajoukkojen hyökkäykseen kansansa avuksi; niin että sinä päivänä Hänen jalkansa seisovat öljyvuorella joka halkeaa kahtia pohjoi- etelä suunnassa ja tämähän profetia ei varmuudella ole vielä toteutunut. Sinä päivänä Herra on koko maan kuningas Messias ja Hänen nimensäkin on yksi ja sen jälkeen perusteteen se luvattu messiaaninen rauhanvaltakunta maan päällekin joka luvattu on.
        Siispä ei enää sanotakaan: ensi vuonna Jerusalemissa, vaan ensivuonna? Rauhanruhtinaan rauhanvaltakunnassa. Eikös kuulostakin lupaavalta tulevaisuudelta nykytilanteeseen verraten?

        kristillistä eisegeesiä.

        tv. ei-juutalainen jolle nuo selityksesi ovat jo ennestään hyvin tutut ja tyhjiksi & VT:n kannalta perusteettomiksi todetut. Yritä keksiä itsellesi jotain rakentavampaa tekemistä.


      • Ladot tyhjiä väittämiä
        VT:n tekstien kirjoitti:

        kristillistä eisegeesiä.

        tv. ei-juutalainen jolle nuo selityksesi ovat jo ennestään hyvin tutut ja tyhjiksi & VT:n kannalta perusteettomiksi todetut. Yritä keksiä itsellesi jotain rakentavampaa tekemistä.

        Jonoon, jotka ovat omia perustelemattomia tuulesta temmattuja käsityksiäsi. Eli tuuliko huulias heiluttaa?


    • Apostolien Teoissa näitä olentoja kutsutaan enkeleiksi:

      7:30 Ja kun neljäkymmentä vuotta oli kulunut, ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa ENKELI palavan orjantappurapensaan liekissä.
      7:35 Tämän Mooseksen, jonka he kielsivät sanoen: 'Kuka sinut on asettanut päämieheksi ja tuomariksi?', hänet Jumala lähetti päämieheksi ja lunastajaksi sen ENKELIN kautta, joka hänelle orjantappurapensaassa oli ilmestynyt.
      7:38 Hän on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli ENKELIN kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi.
      7:53 te, jotka ENKELIEN toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."

    • Elisama

      Tutkimuksia on niin monen tasoisia.
      Näkyyhän se Raamatussakin että Israel lankesi välillä epäjumalien palvontaan.
      Se ei tee kuitenkaan yhtään vähäisemmäksi oikean Jumalan ilmoitusta ja toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      237
      1558
    2. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1306
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      20
      1297
    4. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1187
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      978
    6. Minä täällä vaan

      Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      940
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

      Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      905
    8. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      880
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      871
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      844
    Aihe