MANAAJA

moips

Mun mielestä manaaja on maailman paras kauhuleffa. jos oot eri mieltä kirjoita joku parempi elokuva.

51

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • King

      Ensimmäisinä tulis mieleen hohto ja toinen kingin kirjaan perustuva leffa, eli Misery.

      Mutta Manaaja on toki erittäin hyvä.

    • KAUHUFRIIKKI

      Suspiria, Dawn Of The Dead, The Thing.

      • splatter

        EVIL DEAD on paras,siis leikkaamaton versio,eikä
        15 min. lyhyempi tekstitetty versio.
        Hyviä myös:THE TEXAS CHAINSAW MASSACREEsekä
        RETURN OF THE LIVING DEATH.


    • psyko

      manaajat on ok ja nuo muut mitä noi luetteli mut kyllä tuolta japanista tulee kunnon kauhua vaan.sen pitäis tietää kaikkien friikkien sieltä tulee kunnnon toimintaaa ja fantasiaa ja kauhua ja seksiä niin se vaan on vai mitä???

      • King

        Joo.. japsit kyl osaa kanssa. Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen Takeshi Kitano ja hänen tuotantonsa. Kaunista!

        En sit tiedä onko kyse kuitenkaan kauhusta. Mun mielestä ei näissä tapauksissa.


      • splatter
        King kirjoitti:

        Joo.. japsit kyl osaa kanssa. Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen Takeshi Kitano ja hänen tuotantonsa. Kaunista!

        En sit tiedä onko kyse kuitenkaan kauhusta. Mun mielestä ei näissä tapauksissa.

        Japsit osaa,mut kymmenissä,jos ei sadoissa
        muissakin maissa osataan.


      • psyko
        splatter kirjoitti:

        Japsit osaa,mut kymmenissä,jos ei sadoissa
        muissakin maissa osataan.

        joo mut yleisesti japanilaiselta tulee sitä raakuutta esim vaikka piirretty hopea nuoli se on aika raaka piirretyksi ja vitun hyvä pakko myöntää


      • minä puhua huono suome
        psyko kirjoitti:

        joo mut yleisesti japanilaiselta tulee sitä raakuutta esim vaikka piirretty hopea nuoli se on aika raaka piirretyksi ja vitun hyvä pakko myöntää

        joo kyllä olla me kaverien kans tehty suomwleinen elokuvait. on se. wes craven imi munasa ku teki elokuva minä olla psyko minä puhua huono suome kuten sinä psyko. minä tykätä freddy 7 kaikista vaikket sinä. kuolleitten karnevaalit onkin huippuhyvä paska vai meätitä jutkadgtkjhakslhgdk ksdgolasjkgsjkdgh kirjotanko vielä enemmän kirjotusvirheitä? häh? häh????????


    • hui sentään

      kun uskaltavat katsoa tuollaisia elokuvia. Minä olisin ainakin kauhusta lamaantunut. Ehkä kuudennen aistin vielä pystyis katsomaan tai Othersin.

      • sä, häh? ;)


    • Manaajan paska

      Tarkotit varmaa että Manaaja on kaikista tylsin elokuva? Siis mä en ymmärrä kuinka ihmiset voi kattoo noin tylsää paskaa...siis sitä ei voi luokitella kauhuks, se on perseestä. Ja mitä se yks joku psyko-nimimerkki sano se joka vääntää suomenkielen sanat siansaksaksi niin se viittas japanilaisiin. Hmm...no onkohan tää herra nyt nähnyt ees yhden sellasen ku osas luetellakin jopa hopeanuolen...?

    • moips

      vitun mulkersonit. mitä vittua te yhestä manaajasta riitelette. mun ei olis pitänyt edes aloittaa tätä vitun keskustelua. Mutta manaaja on silti paras... hahahaha.

      • psyko

        saatanan kaktuskyrpä pidä se pääskii jo...................!!!!!!!!!!!!1


      • manaajapaska

        No mitäs ääliö laitoit ton vitun keskustelun tänne, ja kuuluuko sulle kaikkien ihmisten asiat? Kaikille ei se järki puus kasva


    • Paula

      Mikäs niissä pelottaa? Ei niitä lapsille ole tehtykään. Täytyy tubtea vähän historiaa, ettei pelkää. Kyllä todellisuus on monelle paljon pelottavampaa, mutta raha ratkaisee ja ne kerätään pois just niiltä, joilla ei ole mitään tekemistä ja joille itselle "ei tapahdu mitään" ja joilla on varaa maksaa / liikaa aikaa. Melkein kaikki elokuva on businessta ja perustuu ainoastaan siihen.

      Tiedätkö, että elokuvat ovat vertauskuvia asioista, joita meille on kerrottu kautta aikojen erilaisissa saduissa ym teksteissä?

      Mun mielestä Manaaja on vertauskuva siitä, mitä historia on tehnyt naiselle - jokainen nainen on ollut pikku tyttö siinä missä elokuvankin tyttö. Muutenhan pääosaa olisi voinut esittää vaikka vanha mummo... Ja pikkupoika kolmirattaalla on myös vertauskuva siitä, kuinka miehen historia kulkee samaa rataa, kun mitään muutoksia ei tapahdu, historiassa siis.

      No, olen nähnyt elokuvan vuosia sitten ja silloin en tajunnut vielä sitä, kuinka pelollaon ollut aina helppo kerätä rahat pois mentaliteetilla "köyhät kyykkyyn".

      Äi, sitäkö se on, kun se tytyön pää kääntyy taaksepäin? Nyt vasta hoksasin, että historiaa täytyy tarkastella takaperin. Mitäs kamalaa sieltä löytyykään? Aika karmeita asioita, voisin väittää, että paljon kamalampia, kuin elokuva ikinä pystyy kertomaan.

      Manaajakin on tehty sen jälkeen, kun on löydetty autiomaasta ne tekstit... No, katso Stigmata, ehkä tajuat, ettei kaikki ole koskaan ollut sitä miltä näyttää. Jos sen tajuaa, ei osaa pelätäkään:-)

      Krusifiksikohtaushan kuvaa oikein hyvin sitä, miten uskonnolla on haluttu hallita naisen elämää kautta aikojen. Ei kirkot aina ole olleet historiassakaann pelkkiä pyhäkouluja...

      Ehkä tuo elokuva täytyy katsoa uudelleen joskus. Onhan se karmea, jos ei todellisuudesta mitään tiedä. Monien ihmisten todellisuus kun voi olla vieläkin kauheampaa. Katso vaikkapa dokumenttielokuvia tai elokuva "Astu elämääni", tosikertomus sekin ja vieläpä pääosassa itse elokuvan käsikirjoittaja.

      Autiomaan teksteistä kerrotaan Stigmatassa, mutta yllätys yllätys: tekstien tieteellinen tutkimus tosiaan viittaa siihen, että Raamatusta puuttuu tekstejä, jotka joku on halunnut piilottaa tai ehkä ne on vaan laitettu liian hyvään talteen tai kadotettu:-) Jos se on uutta, järkyttää kai se, jos on aina luullut muuta. "Jolla on korvat, kuulkoot" voi hyvinkin tarkoittaa sitä, että mitään kaupiteltavia kirjoja tai oppeja ei olisi saanut kirjoittaa? Sama asia näyttäytyy elokuvassa Kuudes aisti, jos osaa katsoa:-)

      Kauhuelokuvissa veri lentää, mutta niin se tehnyt aina historiassakin. Yhtään ihmistä ei ole olemassa ilman verta - maailman luonnollisin asia siis. Mutta luonnon lakeja ei ole ihminen aina ymmärtänyt ja niitä vastaan taistellessa on saattanut menettää henkensä ja joskus järkensäkin.

      En tykkää kauhuelokuvista, mutta minua kiinnostaa niiden merkitys vertauskuvina. Mistä, kerro Sinä!

      Oliko muuten Manaajassa tatuointi 666? Sehän voi olla aivan hyvin - jos ajatellaan, että suurin osa ihmisista ei esim ajanlaskun alussa osannut edes kirjoittaa, saati lukea - numerot 999, kun katsoo nurinpäin. Kuka puhuikaan "tuhatvuotisesta valtakunnasta"? Kyllä menee HEL VETE:ksi, jos yksi osa puuttuu. Siis jokainen meistä on vain 1 osa kokonaisuutta...

      Pahempi elokuva? Kuudes aisti ei ole alkuunkaan kauhuelokuva: siinähän lapsi opastaa psykiatria katsomaan maailmaa. Lapsethan näkevät paljon sellaista, mitä aikuinen ei halua nähdä:-)

      Moni luonnollinen asia tosiaan "näkyy", kun tietää vähän luonnon lakeja: esim saunassa kynttilä sammuu aina, kun heität liian paljon vettä kiukaalle kerralla, syntyy paineaalto, joka puhaltaa liekin. Huu, tulee pimeää ja pelottaa:-)

      • Paula

        Käsikirjoitus voi olla paljonkin erilainen, kuin varsinainen elokuva. Ei kirjoituksesta aina tehdä sellaista, mitä kirjoittaja tarkoitti...

        Tuskinpa Manaajan kirjoittajakaan kirjoitti tekstiään lapsille: hänellä kun on 7 omaa lasta!

        Luepa Manaajan kirjan kirjoittajasta tuolta:
        http://www.kirjasto.sci.fi/blatty.htm

        Harva viitsi lukea alkuperäistekstiä, ei ainakaan, jos pelotti jo valmiiksi. Sääli, sillä jotain sanottavaa kirjan tekijällä saattoi olla, vaikka ei siinä aina onnistukaan:-(

        Todellisuus on kuitenkin aina loppujen lopuksi katsojan silmässä, eikä sitä sivullinen voi muuksi muuttaa. Sanotaanhan joka päivä radiossakin moneen kertaan, että aurinko nousee ja laskee, vaikka se ei tee kumpaakaan, vaan on niitä ainoita asioita, joka pysyy paikallaan:-)


      • psyko
        Paula kirjoitti:

        Käsikirjoitus voi olla paljonkin erilainen, kuin varsinainen elokuva. Ei kirjoituksesta aina tehdä sellaista, mitä kirjoittaja tarkoitti...

        Tuskinpa Manaajan kirjoittajakaan kirjoitti tekstiään lapsille: hänellä kun on 7 omaa lasta!

        Luepa Manaajan kirjan kirjoittajasta tuolta:
        http://www.kirjasto.sci.fi/blatty.htm

        Harva viitsi lukea alkuperäistekstiä, ei ainakaan, jos pelotti jo valmiiksi. Sääli, sillä jotain sanottavaa kirjan tekijällä saattoi olla, vaikka ei siinä aina onnistukaan:-(

        Todellisuus on kuitenkin aina loppujen lopuksi katsojan silmässä, eikä sitä sivullinen voi muuksi muuttaa. Sanotaanhan joka päivä radiossakin moneen kertaan, että aurinko nousee ja laskee, vaikka se ei tee kumpaakaan, vaan on niitä ainoita asioita, joka pysyy paikallaan:-)

        joo uskon kans että jos olisin ollu sodassa niin nuo elokuvat ei olis mistään kotoisin.........ja totta kai kaikkeen liittyy myytti niitä hän on jo kirjoitettu kauan sitten......


      • psyko

      • moips

        Paula.
        Sekö on nimesi?

        olet varmaan filosofi tai joku, mutta asian selitys tuli selväksi. Eikä pelko ole niin monimutkainen asia. ajattele jos pelkoa ei olisi niin emme puhuisi täällä mistään manaajasta. ja tosiasiassa Manaaja elokuvahan perustuu tositapahtumiin.

        Manaaja elokuva vaikuttaa ihmisen uskonnoliseen psykologiaan eli elokuvassa leikitään ihmisen uskolla jumalaan. Kaikki kauhuelokuvat pyrkivät tekemään ihmisestä itseään inhottavan.

        Ja itse ajatus tulee.... korvien välistä.!


      • Paula
        moips kirjoitti:

        Paula.
        Sekö on nimesi?

        olet varmaan filosofi tai joku, mutta asian selitys tuli selväksi. Eikä pelko ole niin monimutkainen asia. ajattele jos pelkoa ei olisi niin emme puhuisi täällä mistään manaajasta. ja tosiasiassa Manaaja elokuvahan perustuu tositapahtumiin.

        Manaaja elokuva vaikuttaa ihmisen uskonnoliseen psykologiaan eli elokuvassa leikitään ihmisen uskolla jumalaan. Kaikki kauhuelokuvat pyrkivät tekemään ihmisestä itseään inhottavan.

        Ja itse ajatus tulee.... korvien välistä.!

        En ole ihmistä kummempi, en edes filosofi:-)

        Korvien välissä tapahtuu tosiaan kummallisia asioita, jotka kuitenkin ovat luonnollisia, kuten pelkokin. Siitä kertoo hyvin elokuva "kuudes asiti".

        Sanokaapa, mitä sanalla SENSE tarkoitetaan? Aisti vai järki vai onko se vielä jotain muutakin?

        http://video.movies.go.com/thesixthsense/secrets/index.html

        Volumet auki sitten, eikä tämä elokuva tosiaan ole mikään kauhuelokuva - sen tajuaa vasta lopussa, jos on napsutellut kaikki luukut:-)

        Eihän elokuva totta ole, vaan pelkkää businessta - ja se on kyllä totta. Ideat niihin ovat kullanarvoisia...


      • moips
        Paula kirjoitti:

        En ole ihmistä kummempi, en edes filosofi:-)

        Korvien välissä tapahtuu tosiaan kummallisia asioita, jotka kuitenkin ovat luonnollisia, kuten pelkokin. Siitä kertoo hyvin elokuva "kuudes asiti".

        Sanokaapa, mitä sanalla SENSE tarkoitetaan? Aisti vai järki vai onko se vielä jotain muutakin?

        http://video.movies.go.com/thesixthsense/secrets/index.html

        Volumet auki sitten, eikä tämä elokuva tosiaan ole mikään kauhuelokuva - sen tajuaa vasta lopussa, jos on napsutellut kaikki luukut:-)

        Eihän elokuva totta ole, vaan pelkkää businessta - ja se on kyllä totta. Ideat niihin ovat kullanarvoisia...

        Kuudes aisti on yksinkertainen elokuva monien mielestä, myös minun. Pieni poika jolla on aistimus nähdä kuolleita henkiä ei ole sen kummallisempaa kuin se, että näkee enkelin tai muun pyhän asian.


      • Anonyymi
        Paula kirjoitti:

        Käsikirjoitus voi olla paljonkin erilainen, kuin varsinainen elokuva. Ei kirjoituksesta aina tehdä sellaista, mitä kirjoittaja tarkoitti...

        Tuskinpa Manaajan kirjoittajakaan kirjoitti tekstiään lapsille: hänellä kun on 7 omaa lasta!

        Luepa Manaajan kirjan kirjoittajasta tuolta:
        http://www.kirjasto.sci.fi/blatty.htm

        Harva viitsi lukea alkuperäistekstiä, ei ainakaan, jos pelotti jo valmiiksi. Sääli, sillä jotain sanottavaa kirjan tekijällä saattoi olla, vaikka ei siinä aina onnistukaan:-(

        Todellisuus on kuitenkin aina loppujen lopuksi katsojan silmässä, eikä sitä sivullinen voi muuksi muuttaa. Sanotaanhan joka päivä radiossakin moneen kertaan, että aurinko nousee ja laskee, vaikka se ei tee kumpaakaan, vaan on niitä ainoita asioita, joka pysyy paikallaan:-)

        Aurinkohan ei pysy paikallaan, vaan kiertää kotigalaksimme Linnunradan keskusmusta-aukkoa ja liikkuu Linnunradan mukana avaruudessa, kun Linnunrata kiertää Neitsyen supergalaksia ja Neitsyen superjoukon mukana, kun se liikkuu avaruudessa.

        Kai liike on kuitenkin liikettä vain silloin, kun verrataan johonkin toiseen kohteeseen, jonka liike on erisuuri tai erisuuntainen. Jos Auringon asemaa verrataan johonkin siitä lähteneeseen fotoniin, niin Auringon vauhti on silloin lähes valonnopeus tyhjiössä kyseisestä fotonista poispäin.


    • vasu

      The ring...siin on pelottavin leffa jota oon ikänä nähny. Se todella pisti sydämmen hakkaamaan koko leffan ajan...

      • (sov k-18, raakaa kid..)

        Saw


    • Crawling Chaos

      Itse en kyllä pysty ottamaan Manaajaa niin vakavasti, että nimittäisin sitä oikeasti kauhuelokuvaksi. Kerran olen sen alusta loppuun katsonut ja minusta se oli parhaimmillaankin surkuhupaisa. Mitä pelottavaa siinä olisi muka tarkoitus olla?

      Jos pysytään kauhuelokuvarintamalla, niin ainakin Juonit eli Kaunojen japsiversiot, ykkös-Alien, the Descent, Elävien kuolleiden yö, the Woman in black, Predator, Devil's backbone, Korppi ja Underworld-elokuvasarja ovat kaikki mielestäni kirkkaasti parempia ja pelottavampia.

    • Vieras37

      Kyllä manaaja on pelottava kaikista pelottavin on toi tyttö joka kääntää päänsä

      • Esitä pelästynyttä

        Mitä pelottavaa siinä on?
        Siinähän on vain yksi rumaksi meikattu pikkutyttö, joka tekee ällöttävyyksiä, levitoi ja puhuu säädyttömyyksiä räkäisellä miesäänellä ja jotain "Power of Christ"-schaibaa.
        Itse en oikeasti ymmärrä ketä muita elokuva pelottaa, kuin niitä uskonnollisia kilareita, jotka luulevat sen tapahtumilla olevan jotain kosketuspintaa todellisuuteen.


    • äläyritäkkään

      älä kysy, alkaa tulla tavallisia jännitys/draama pätemiselokuvia tyyliin woman in black,kuudes aisti, uhrilampaat yms :D .. mut juu, manaaja on edelleen kova sana kauhussa, saas nähdä milloin antavat periksi ja myöntävät luvan remakeen :D

    • Leffatsekkaaja77

      Heh, täällä näyttää siltä että mitä raaempi elokuva, sen parempi kauhuleffa. Minusta asia ei ole noin. Elokuvan tunnelma, jännitys, pelko, kauhu, psykologinen puoli, NE tekevät elokuvasta kauhuelokuvan. Saw:t ja Chainsaw massacret ovat vain typerää mielisairaiden ihmisten harjoittamaan tappamista.

      Itse kun joskus alaikäisenä satuin katsomaan John Carpenterin "Prince Of Darkness" -elokuvan, näin painajaisia ja pelkäsin tosi paljon. Leffassa ei ole paljoakaan verta ja suolia, vaan enemmänkin kyse on tuosta tunnelmasta jne. "Nykykauhuun" tottuneet pitävät leffaa varmasti tylsänä, mutta minusta se oli pelottava. Sitten aikuisena sen nähneenä voin sanoa, että kylmiä väreitä menee jossain kohdissa edelleen. Mutta laadukas ja jännä leffa:

      http://www.imdb.com/title/tt0093777/

      Vanha Omen - trilogia on myös aika hyvää kauhua. Niissä tosin on vähän enemmän sitä väkivaltaa, mutta minusta ei liikaa (kuten nykykauhussa).

      Aika jänniä ovat nykyajan nämä Paranormal Activity- leffat. Monet pitävät niitäkin tylsinä, mutta varsinkin aina leffojen lopussa nousee hiukset pystyyn ja selkäpiitä karmii. Paranormal Activity 3:ssa oli aika onnistuneita pelotteita ja fiilistä. Blair Witch Project, se ensimmäinen oli myös hyvä.

      Jos kauhusta puhutaan, niin psykologia, tunteet, fiilis elokuvassa ovat minulle tärkeämpiä kuin väkivalta ja luovat sen kauhun. Katselemisiin!

      • Not even amused

        "Heh, täällä näyttää siltä että mitä raaempi elokuva, sen parempi kauhuleffa. Minusta asia ei ole noin. Elokuvan tunnelma, jännitys, pelko, kauhu, psykologinen puoli, NE tekevät elokuvasta kauhuelokuvan. Saw:t ja Chainsaw massacret ovat vain typerää mielisairaiden ihmisten harjoittamaan tappamista."

        Olen periaatteessa ihan samaa mieltä tästä viestisi ensimmäisestä kappaleesta, mutten noista leffoista joita annat esimerkeiksi hyvistä kauhuelokuvista; ainoa syy miksen pidä Blair Witch Projectia yhtenä huonoimmista koskaan näkemistäni elokuvista on se, etten ole koskaan saanut katsottua sitä alusta loppuun (nukahdan aina kun yritän) ja Paranormal Activityssa ei oikeastaan tapahtunut mitään ennen loppukohtausta. Kyllä minä jännitteen luomisen kauhussa ymmärrän, muttei sen pitäisi tarkoittaa sitä, että muutamaa kohtausta lukuunottamatta elokuva tuntuu puuduttavalta katsoa.

        Mitä tuohon Manaajaan tulee en ole koskaan oikein tajunnut minkä siinä pitäisi pelottaa; sen "pelottavat" kohtaukset olivat mielestäni parhaimmillaankin joko hitusen ällöttäviä, tai pelkästään surkuhupaisia ja sille varsinaiselle manauskohtaukselle nauroin ääneen.


    • 2436672

      manaaja on klassikko

    • tutkijatietää

      Kaikki tietävät: Psyko on ylivoimaisesti paras tämän aihepiirin elokuva. Valmistui jo 1960.

    • Veteranfan

      Onhan Manaajan kirjoittaja William Peter Blatty entinen pastori,eli mies tiesi mistä kirjoittaa.
      Demoni elokuvassa pyrki tekemään pahoja asioita ihmisten keskuudessa.
      William Peter Blatty on ottanut selvää manauksista pastorin virassaan,siksi Manaaja elokuva toimii vielä tänäpäivänäkin,ja on ajankohtainen elokuva edelleen.
      Pelottavinta on aina se mitä ei nähdä,ja sitä demonia elokuvassa ei nähty muuta kuin riivatun tytön kautta.
      Psykologisin KAUHU elokuva kestää vielä aikaa vielä pitkään.

    • Jackal_5on

      Itse olen aina pitänyt Manaajaa parempana komediana, kuin kauhuelokuvana. Koko homma on vaan ihan ylimalkaisen hoopo, eikä vähiten siksi että Regania riivaavan pirulaisen edesottamukset neitsyt-Marian ja Magdaleenan lesboiluja kuvaavine töherryksineen ja lapsellisen alatyylisine suunpieksämisineen saavat tämän vaikuttamaan loppupeleissä enemmän normaalia brutaalimmalta kovista esittävältä nuorisovandaalilta, kuin miltään "yli-inhimillisen pahan" ilmentymältä. Yksi pikku muutos, joka olisi saman tien tehnyt leffasta ja sen pahiksesta ainakin kymmenen kertaa pelottavamman ja vakavastiotettavamman, olisi jos demoni ei yksinkertaisesti puhuisi koko rainassa mitään.
      Kaipa Manaajasta voi saada jotain pelottavaa irti, jos oikeasti uskoo demoneihin, jumaliin, pirunkarkottajiin ja muuhun vastaavaan, mutta kenties pieneltä osin juurikin siksi etten itse usko mihinkään noista en ole koskaan kokenut näitä demoni-kauhuiluja kovin toimiviksi genrensä edustajiksi. Isoin syy tälle lienee kuitenkin se, että demonien pitäisi olla jotenkin yli-inhimillisiä hahmoja, mutta silti niille joka elokuvassaan pitää koettaa väkisin vääntää jotain ihmismäisiä piirteitä ja motiiveja, jolloin niiden puuhat ja motiivit alkavat lähes järjestään tuntua epäloogisen falskeilta ja typeriltä. Sen sijaan esimerkiksi Alien toteuttaa hyvin uhkaavan ja ilmeisen pahantahtoisen olennon, jolle ei anneta mitään näkyvää motiivia ja jonka epäinhimillistä ajattelutapaa katsojan ei ole tarkoituskaan ymmärtää. Kummitukset taas ovat kauhuelokuvissa yleensä demoneja toimivampia siksi, että ne operoivat yleensä jonkin hyvin simppelin vaikkakin usein vähän hämärän logiikan pohjalta; Kaunassa Kayako vainoaa kaikkia, jotka ovat asuneet tai käyneet hänen kuolinpesässään, Ringissä Samara surmaa kaikki jotka katsovat hänen kuolinpaikkaansa kuvaavan videon ja niin päin pois. Lisäksi kummitusten päihittämiseen tai lepyttämiseen on helppo keksiä useampia mielikuvituksellisia kommervenkkejä, kun taas demoneilla vastaava on pääsääntöisesti juurikin tämä Manaajasta tuttu "Power of Christ"-diibadaaba, tai joku muu turhankin ilmeinen "hyvyyden voima", mikä tekee elokuvan lopetuksesta pääsääntöisesti aika ennalta-arvattavan ja syö leijonanosan juonen jännittävyydestä.
      Vastaus näemmä taas vähän venähti, mutta vastataanpa vielä siihen itse kysymykseen, että mitä parempia elokuvia itse tiedän, olettaen että aloituksessa viitataan nimenomaan kauhu-genreen:

      Uhrilampaat
      Alien ja Aliens
      Tappajahai
      The Descent
      The Mist
      Die Farbe
      Shutter
      Ju-on eli Kaunan originaali-versio
      Shutter
      Devil's Backbone
      Mama
      You're Next

      Kaikki nuo ovat mielestäni luokiteltavissa kauhuelokuviksi (esim. Predator ei ole tuolla koska se on mielestäni enemmän toimintaraina kauhuelementeillä, kuin varsinainen kauhuleffa) ja vaikken läheskään kaikkia niistä pidä itse mitenkään erityisen pelottavina, toteuttaa jokainen niistä minun vinkkelistäni tarkoitustaan kauhuelokuvana paremmin kuin Manaaja.

    • ulliP

      Zombie läskinsyöjät on paras.

    • Ajan_yliajama

      Kaipa se omana aikanaan oli jotenkin radikaali elokuva, kun sitä edelleen jotkut jaksavat hehkuttaa "maailman pelottavimpana", mutta nykyisellään se on enemmän tahattoman koominen kuin pelottava ja kaikki sen ilmeisestikin "häiritseviksi" tarkoitetut elementit tuntuvat väkisin väännetyiltä ja elokuva olisi huomattavasti paremmin vanhentunut ilman niitä; demoni ei esimerkiksi sano koko elokuvassa mitään kuulemisen arvoista ja sen raakkuva ääni istuisi paremmin vanhalle piirroshahmolle, kuin pahuuden ruumiillistumalle, joten en ole koskaan ymmärtänyt miksi sen lainkaan tarvitsi puhua elokuvassa. Samaten kaikki elokuvan esittämät todella lapsellisesti toteutetut seksuaaliset häröilyt krusifiksilla masturboinnista neitsyt- ja Magdalan Marian lesboilua kuvaaviin töherryksiin olisi voinut aivan suosiolla jättää pois, koska ne heijastelevat ainoastaan katolisen kirkon seksiä ja seksuaalisuutta kohtaan osoittamaa asennevammaisuutta.

    • retryutu

      Manaaja surkein kauhuleffa mitä on tähän mennessä tehty

    • Anonyymi

      Typerykset, suurin osa kirjoittaa aivan asian vierestä...ilman sivistystä, ilman sivistystä. No, lieventävänä asianhaarana on toki todettava, että Suomessa ollaan. Kaikki tuo tyhjäpäisyys - se on siis selitettävissä. Kiitos ja anteeksi itsestään selvyyden huomaamattomuuteni.

    • Anonyymi

      Reppanat kattoo kauhuu. Äly ei riitä juoneen.

    • Anonyymi

      Manaajassa ei ole mitään hyvää. Ei edes kauhua. Lähinnä tahatonta komiikkaa. Vaikka tuon aikakauden kauhu keskittyi paljolti tuohon aihepiiriin mitä elokuvassa käsitellään, Omen (Ennustus 1976) kauhussaan ja elokuvakerronaassaan lyö kyllä Manaajan aina. Myös Rosemaryn painajainen tuon aikakauden elokuvista tunnelmaltaan ja ahdistavuudeltaan on aina parempi kuin Manaaja. Manaaja onnistui shokeraamaan vain yhdellä kohtauksella jossa Linda Blair raiskaa itsensä ristillä. Ja myöskin se että se perustui ns. "tositapahtumiin". Tapauksessa väitettiin papin ajaneen demonin pois pojasta.

      • Anonyymi

        Tekikö se pappi sen, vai se poika itse...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekikö se pappi sen, vai se poika itse...?

        Manaaja 1973 menee. 1977 No jaa. 1990 oliko toi pakko tehdä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekikö se pappi sen, vai se poika itse...?

        Manaaja 1973 menee. 1977 No jaa. 1990 oliko toi pakko tehdä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manaaja 1973 menee. 1977 No jaa. 1990 oliko toi pakko tehdä

        Älä unohda 2004 ja 2005 -versioita, sekä kahta seasonia tv-sarjaa 2016-18, sekä 2021 tai 2022 tulossa olevaa remakea... sekä näihin löyhästi liittyvää The Ninth Configuration -leffaa.

        Näitähän on jo leegio.

        📼


      • Anonyymi

        Tuossa olen ihan samoilla linjoilla, että Omen on Manaajaa parempi. Kummatkin olen nähnyt. Minusta Rosemaryn painajainen on pimee leffa, siitä en tykkää. Näin sen ekan kerran joskus 82 tai 83 ja toisen kerran kesällä 2004, kohta 19 vuotta sitten. Siinä kahden katselukerran välissä oli aikaa yli 20 vuotta, mutta silti jäi samanlainen filmiin pettynyt tunne, että ei ollut likikään mikään hyvä. Toista katselukertaa ei pelastanut edes se, että olin kännissä. Normaalisti kännissä näkee paskankin hyvänä, mutta että se ei tuon leffan kohdalla pätenyt. Rosemaryn painajaista ei katso edes kännissä. Tämä nyt on vain mun mielipide, ei totuus asiasta, koska eriluontoiset ihmiset pitävät kyseisestä rainasta. Jokaisesta elokuvasta toiset tykkää ja toiset ei.
        Nyt, 19 vuotta myöhemmin, en kahta tee: ala katsoa Rosemaryn painajaista, enkä tartu pulloon.
        Siinä meikäläisen juomisesta ja sen seurauksissa oli kauhufilmiä ihan tarpeeksi. 😀


    • Anonyymi

      Itse olen jäävi sanomaan, että mikä se on nyt se ihan maailman paras kauhuelokuva, kun en ole nähnyt läheskään kaikkia kauhuelokuvia. Pitää ensin nähdä kaikki, ennen kuin voi julistaa sen, mikä niistä on se maailman paras.
      Enkä osaa oikein kaikista näkemistänikään leffoista, on se sitten kauhua, toimintaa tai jotain muuta, nimetä sitä parasta näkemääni. Kun on niin tasalaatuista tarinan ym. osalta. Sitten kun se mieli muuttuu melko pian. Kun on nähnyt jonkun ihan paskan ja sitten tulee eteen joku vielä paskempi, niin heti on eri fiilikset. Osaa aina yllättää. Mutta paljon harvinaisempaa on se että kun on nähnyt jonkun hyvän, niin seuraava on vielä parempi. Ei, kyllä paskaa on tehty paljon enemmän kuin hyviä. Tämän voin sanoa sen pohjalta, mitä olen elokuvia nähnyt.
      Ja suomalaiset ovat yhtä hyviä tekemään kauhuleffoja kuin ranskalaiset autoja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      MANAAJA 1977 JÄI KESKEN
      ,MANAAJA 1990 OLEN NÄHNYT
      MANAAJA 1973 KLASSIKKO
      1977 VERSIO ON AIKA SHAISSEA

    • Anonyymi

      ei varmasti ole mikään kirkkolaisen pohjan höpinä maailman paras heha 🤣🤣🤣

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe