Onko Tanakissa teidän mielestä viitteitä kuoleman jälkeisestä elämästä?
Jos on niin onko kuoleman jälkeinen elämä maan päällä vai jossain muualla (taivaassa)?
Ja onko nykyinen juutalainen usko enemmän suuntautunut kuoleman jälkeiseen elämään kuin Tanakin kirjoituksen aikoihin.
Laitan kolme esimerkkiä Tanakin teksteistä luterilaisen Raamatunkäännöksen mukaan.
Dan. 12:2-3 Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.
Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.
Dan. 7:9-14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.
Job 19:25-27 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana. Munaskuuni hiukeavat sisimmässäni.
Kysymys juutalaisille
64
1564
Vastaukset
- NohNoh
Juutalaisuus ei opeta kuoleman jälkeistä elämää,eikä tästä ole tanakhissa juurikaan mainintaa. Danielissa,joka on nuorin kirjoitus tanankhissa, on yksi ja ainoa maininta missä epäsuorasti viitataan joillekkin tietyille sodassa epäoikeutta kärsineille ja martyyreille uusi mahdollisuus. Tämä tosin on suoraa vaikutusta persialaisesta ja filosofisesta hellenistisestä ajattelusta ja sen vaikutuksesta,mikä oli valloillaan tuolloin monissa kirjoituksissa.
Nykyäänkään juutalaisuus ei ajattele näin,lähinä se antaa sen viimeisen päätöksen yksilölle itselleen päättää,uskoakko kuoleman jälkeiseen elämään vai ei. Mikään ei pakota siihen ja mitään ei menetä jos niin ei tee.
Useat,kuten muutamat lainaamasi jakeet,on kristilliset käännökset väärentäneet tai kääntäneet väärin heprealaisesta raamatusta.Pe.ku kirjoitti:
Onko Tanakhista jossain Suomalaista käännöstä jonka juutalaiset hyväksyy?
Siis juutalainen Tanakh on sama kuin Vanhan Testamentin kanoniset kirjat. Tanakh'issa ne ovat hieman eri järjestyksessä ja niiden jaotus on hieman erilainen kuin Raamatussa.
- NohNoh
Pe.ku kirjoitti:
Onko Tanakhista jossain Suomalaista käännöstä jonka juutalaiset hyväksyy?
voi olla hankalaa kun on sanoja mille ei löydy välttämättä suomalaista vastiketta tai muotoa ollenkaan. Melkein aina käytetään alkukielistä versioita,hepreankielistä.
Englanninkielisiä löytyy joitakin mitkä ovat käännösystävällisimpiä Yakov kirjoitti:
Siis juutalainen Tanakh on sama kuin Vanhan Testamentin kanoniset kirjat. Tanakh'issa ne ovat hieman eri järjestyksessä ja niiden jaotus on hieman erilainen kuin Raamatussa.
noin voi olla.
Protestanttien vanha testamentti sisältää samoina pidetyt kirjoitukset mutta eri nimillä, eri muodossa ka eri järjestyksessä.
Katolisilla ja ortodokseilla on vanhassa testamentissa myös kokonaan omia kirjojaan.Pe.ku kirjoitti:
noin voi olla.
Protestanttien vanha testamentti sisältää samoina pidetyt kirjoitukset mutta eri nimillä, eri muodossa ka eri järjestyksessä.
Katolisilla ja ortodokseilla on vanhassa testamentissa myös kokonaan omia kirjojaan....kuin kirjoitin. Mulla on Complete Jewish Bible ja olen lukenut sen läpi. Se sisältää Tanakh'in eli VT:n ja B'rit Chadashah'n eli UT:n.
Tilaa kyseinen englanninkielinen teos jenkeistä ja lue, niin havaitset saman kuin minäkin!
Hylkää harhailusi ateismiharhojen parissa ja tule Yeshuan opastettavaksi ja puhdistettavaksi, sillä hänellä on paljon armoa ja anteeksiantamusta. Hän on yli kaiken ihmisymmärryksen menevää rakkautta tulvillaan! Hän tahtoo antaa sullekin iankaikkisen elämän luonaan siellä paremmassa paikassa!
Siunausta Yeshuassa!Yakov kirjoitti:
...kuin kirjoitin. Mulla on Complete Jewish Bible ja olen lukenut sen läpi. Se sisältää Tanakh'in eli VT:n ja B'rit Chadashah'n eli UT:n.
Tilaa kyseinen englanninkielinen teos jenkeistä ja lue, niin havaitset saman kuin minäkin!
Hylkää harhailusi ateismiharhojen parissa ja tule Yeshuan opastettavaksi ja puhdistettavaksi, sillä hänellä on paljon armoa ja anteeksiantamusta. Hän on yli kaiken ihmisymmärryksen menevää rakkautta tulvillaan! Hän tahtoo antaa sullekin iankaikkisen elämän luonaan siellä paremmassa paikassa!
Siunausta Yeshuassa!Kaikista eniten käytössä olevat Vanhat testamentit sisältävät paljon kirjoja joita ei ole Tanakhissa.
Laitan luetteloa niistä:
Tobitin kirja
Juditin kirja
Makkabilaiskirjoja useita
Viisauden kirja
Sirakin kirja
Barukin kirja
Jeremian kirjePe.ku kirjoitti:
Kaikista eniten käytössä olevat Vanhat testamentit sisältävät paljon kirjoja joita ei ole Tanakhissa.
Laitan luetteloa niistä:
Tobitin kirja
Juditin kirja
Makkabilaiskirjoja useita
Viisauden kirja
Sirakin kirja
Barukin kirja
Jeremian kirje...joita ei ole enää lisättyinä suomalaisiin Raamattuihin vuodesta 1933/1938 alkaen, kuten vanhemmissa painoksissa oli.
Lue nyt vaikkapa seuraavasta linkistä ja näe, että sen vasemmassa laidassa ovat erikseen vuoden 1933 Vanha Testamentti, vuoden 1938 Uusi Testamentti ja kolmantena ryhmänä Apogryfikirjat, niin huomaat missä nyt mennään:
http://www.finbible.fi/head/raam.htm
Apogryfikirjat ovat lähinnä vajavaiseen profetiaan verrattavaa 'ilmestyskirjallisuutta', jota ei pidetä Tanakh'in eli vuoden 1933 VT:n kanonisten kirjojen vertaisina. Olen lukenut kaikki nuo Apogryfikirjat moneen kertaan ja havainnut ihan saman ja on ihan kohdallaan, että ne on jätetty pois vuoden 1933 Raamatun suomennoksesta.
Hyvää yötä ja siunausta Yeshuassa!Yakov kirjoitti:
...joita ei ole enää lisättyinä suomalaisiin Raamattuihin vuodesta 1933/1938 alkaen, kuten vanhemmissa painoksissa oli.
Lue nyt vaikkapa seuraavasta linkistä ja näe, että sen vasemmassa laidassa ovat erikseen vuoden 1933 Vanha Testamentti, vuoden 1938 Uusi Testamentti ja kolmantena ryhmänä Apogryfikirjat, niin huomaat missä nyt mennään:
Apogryfikirjat ovat lähinnä vajavaiseen profetiaan verrattavaa 'ilmestyskirjallisuutta', jota ei pidetä Tanakh'in eli vuoden 1933 VT:n kanonisten kirjojen vertaisina. Olen lukenut kaikki nuo Apogryfikirjat moneen kertaan ja havainnut ihan saman ja on ihan kohdallaan, että ne on jätetty pois vuoden 1933 Raamatun suomennoksesta.
Hyvää yötä ja siunausta Yeshuassa!Jos Pekua ja kumppaneita muuten kiinnostaa enemmänkin tälläiset kaanonin ulkopuoliset ja sitä läheltä liippaavat tekstit, niin niitä löytyy suomennettuna täältä:
http://www.apokryfikirjat.com/Yakov kirjoitti:
...joita ei ole enää lisättyinä suomalaisiin Raamattuihin vuodesta 1933/1938 alkaen, kuten vanhemmissa painoksissa oli.
Hyvää yötä ja siunausta Yeshuassa!Lutherin Raamattu on mitätön levikiltään ja vielä mitättömämpi lukijamäärältään kun vertaa sitä 4 kertaa vanhemman ja suuremman valtakirkon Raamattuun ja toinenkin vanhoista kirkoista on lisännyt nuo kirjat vanhaan testamenttiinsa.
Pe.ku kirjoitti:
Lutherin Raamattu on mitätön levikiltään ja vielä mitättömämpi lukijamäärältään kun vertaa sitä 4 kertaa vanhemman ja suuremman valtakirkon Raamattuun ja toinenkin vanhoista kirkoista on lisännyt nuo kirjat vanhaan testamenttiinsa.
...suomalainen Raamatunkäännös Pelastukseksesi (Yeshuan) löytämisen oppikirjaksesi, sillä olemmehan suomalaisia ja elämme Suomessa.
Silloin uraputki sullekin ylöspäin aukenee ja vältyt joutumasta siihen pahaan paikkaan, jonne kaikki ateistit lopulta heitetään.
Siunattua vkl:a ja totuuden löytämisen iloa Yeshuassa!KTS kirjoitti:
Jos Pekua ja kumppaneita muuten kiinnostaa enemmänkin tälläiset kaanonin ulkopuoliset ja sitä läheltä liippaavat tekstit, niin niitä löytyy suomennettuna täältä:
http://www.apokryfikirjat.com/...Finbibleen, jossa on myös apogryfikirjat.
Kiitti sulle silti.
Mielestäni Pe.ku:n olisi tässä vaiheessa paras keskittyä ensin Johanneksen evankeliumiin ja oikein sisäistää sen ylivertainen sanoma. Kun hän on sitten saanut uudestisyntyä ikuiseksi J-lan lapsukaiseksi, niin on sitten kyvykäs lukemaan muutakin oheismateriaalia...
Siunattua vkl:a sullekin ja pidähän poissa ollessani J-lan rakkauden lippua liehumassa Yeshuan kunniaksi, sillä joku mitätön vastarintaliikkeen klikki yrittää pullikoida totuuden sanomaa vastaan tälläkin foorumilla :o)Yakov kirjoitti:
...suomalainen Raamatunkäännös Pelastukseksesi (Yeshuan) löytämisen oppikirjaksesi, sillä olemmehan suomalaisia ja elämme Suomessa.
Silloin uraputki sullekin ylöspäin aukenee ja vältyt joutumasta siihen pahaan paikkaan, jonne kaikki ateistit lopulta heitetään.
Siunattua vkl:a ja totuuden löytämisen iloa Yeshuassa!Huomasit kai nyt olevasi väärässä vanhan testamentin sisällöstä.
Yakov kirjoitti:
...Finbibleen, jossa on myös apogryfikirjat.
Kiitti sulle silti.
Mielestäni Pe.ku:n olisi tässä vaiheessa paras keskittyä ensin Johanneksen evankeliumiin ja oikein sisäistää sen ylivertainen sanoma. Kun hän on sitten saanut uudestisyntyä ikuiseksi J-lan lapsukaiseksi, niin on sitten kyvykäs lukemaan muutakin oheismateriaalia...
Siunattua vkl:a sullekin ja pidähän poissa ollessani J-lan rakkauden lippua liehumassa Yeshuan kunniaksi, sillä joku mitätön vastarintaliikkeen klikki yrittää pullikoida totuuden sanomaa vastaan tälläkin foorumilla :o)oli kyllä tanakista eikä johanneksen evankeliumista.
Tanakin sisältö nätttää olevan sulle tuntematon ja silti vastailet.- rasismiavastaan
Yakov kirjoitti:
...kuin kirjoitin. Mulla on Complete Jewish Bible ja olen lukenut sen läpi. Se sisältää Tanakh'in eli VT:n ja B'rit Chadashah'n eli UT:n.
Siunausta Yeshuassa!et vastaisi juutalaisuutta koskeviin kysymyksiin päin mäntyä, voit tarjota Jeesusta muualla. Minusta on väärin jos joku tulee ainoalle juutalaisuutta käsittelevälle palstalle kysymään asiallisen kysymyksen juutalaisuudesta ja hänelle tarjotaankin kristityn toimesta kristillinen vastaus.
- rasismiavastaan
rasismiavastaan kirjoitti:
et vastaisi juutalaisuutta koskeviin kysymyksiin päin mäntyä, voit tarjota Jeesusta muualla. Minusta on väärin jos joku tulee ainoalle juutalaisuutta käsittelevälle palstalle kysymään asiallisen kysymyksen juutalaisuudesta ja hänelle tarjotaankin kristityn toimesta kristillinen vastaus.
Raamattu tarkoittaa kirjaa jossa ovat sekä kristittyjen kirjoitukset eli Uusi testamentti sekä kirkosta riippuen 1)se mitä kristityt kutsuvat "Vanhaksi testamentiksi" joka tarkoittaa niitä kirjoja jotka juutalaisuus määritti omalla tavallaan sitoviksi 2) plus nk apokryfikirjat ja muutama muu kirja, niiden määrä riippuu kirkosta. Teksti ei ole yksi yhteen koska kristityillä aina on kyse käännöksestä, joiden sisältö vaihtelee jopa kirkolta toiselle usein tietyn kirkon /suunnan omista teologisista/historialllisista syistä, eli ei ole pyrittykään tekstiuskollisuuteen.
- Ei täällä kukaan ole
Raamattu tarkoittaa kirjaa jossa ovat sekä kristittyjen kirjoitukset eli Uusi testamentti sekä kirkosta riippuen 1)se mitä kristityt kutsuvat "Vanhaksi testamentiksi" joka tarkoittaa niitä kirjoja jotka juutalaisuus määritti omalla tavallaan sitoviksi 2) plus nk apokryfikirjat ja muutama muu kirja, niiden määrä riippuu kirkosta. Teksti ei ole yksi yhteen koska kristityillä aina on kyse käännöksestä, joiden sisältö vaihtelee jopa kirkolta toiselle usein tietyn kirkon /suunnan omista teologisista/historialllisista syistä, eli ei ole pyrittykään tekstiuskollisuuteen.
tarjonnut vastausta Uudesta-testamentista, vaan
TANAKHISTA!!!!!
Etkö tunne juutalaisten pyhää kirjaa!
Sekä Yakov että Doktor L siteeraasivat ainoastaan
Tanakhia!
Enakkoluulosiko sekoittavat ajattelukykysi? - rasismiavastaan
Ei täällä kukaan ole kirjoitti:
tarjonnut vastausta Uudesta-testamentista, vaan
TANAKHISTA!!!!!
Etkö tunne juutalaisten pyhää kirjaa!
Sekä Yakov että Doktor L siteeraasivat ainoastaan
Tanakhia!
Enakkoluulosiko sekoittavat ajattelukykysi?oli tuohon koko Raamattuun, yleisesti myös. Odotan kunnes joku näyttää tanachista kohdan jossa puhutaan miten pääsee "taivaaseen" tai välttää helvetin tai miten muinaiset israelilaiset puhuivat elämästä kuoleman jälkeen. Palkinto hyvästä elämästä oli että eli kauan maan päällä, ei että luvattiin ikuinen elämä "taivaassa". Arka paikka se kristityille on koska joka kerta joku suuttuu tästä.Eikö riitä oma oppi,ja oma vaikka täysin juutalaisuudesta poikkeava uskonto?
- totuutta,
Pe.ku kirjoitti:
Huomasit kai nyt olevasi väärässä vanhan testamentin sisällöstä.
varsinkin jos hän on päähänsä saanut jotakin.
Protestanttisessa Raamatussa on 66 (39 27) erillistä kirjaa. Nämä kirjat on kirjoittanut noin 36 ensisijaista kirjoittajaa.
Katolisen kirkon käyttämässä käännöksessä, Vulgatassa, on lisäksi seitsemän Vanhan testamentin kirjaa, oikeammin deuterokanonista kirjaa,
ja ortodoksisessa Raamatussa lisäksi vielä kuusi muuta Vanhan testamentin apokryfikirjaa. Luterilainen kirkko ei myöskään ole hylännyt apokryfisiä kirjoja harhaoppisina, vaan niillä on sekundaarinen asema eräänlaisena Raamatun oheislukemistona, ja ne ovat mukana joissakin Raamatuissa, mm. vuoden 2000 ruotsinkielisessä käännöksessä, jossa niitä on peräti yksitoista. Nämä kirjat ovat pääosin heprealaista alkuperää kuten muutkin Vanhan testamentin kirjat. - Bar-Ilan
Pe.ku kirjoitti:
ehdottomasti huomioitava se tosiasia,ettei nimimerkki ´Yakov´ ole LAINKAAN juutalainen,vaan kristitty,jolla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa.
Hän on häirinnyt palstaa systemaattisesti jo kauan,sekä -kuten nyt tässä ketjussa- levittänyt täysin virheellistä sekä suoranaisesti valheellista tietoa juutalaisuudesta,vaikka hänelle on asiasta huomautettu lukuisia kertoja -useiden kirjoittajien toimesta.
Huolestuttavinta asiassa on kuitenkin se,että ko henkilö selvästi yrittää antaa ymmärtää olevansa itse juutalainen -mikä ei pidä paikkaansa missään tapauksessa,vaan on lähinnä irvokasta ja säälittävää.
Tämä siis sinulle tiedoksi,ellet jo sitten ollut asiasta perillä ja -tietoinen.
terv. Bar-Ilan Bar-Ilan kirjoitti:
ehdottomasti huomioitava se tosiasia,ettei nimimerkki ´Yakov´ ole LAINKAAN juutalainen,vaan kristitty,jolla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa.
Hän on häirinnyt palstaa systemaattisesti jo kauan,sekä -kuten nyt tässä ketjussa- levittänyt täysin virheellistä sekä suoranaisesti valheellista tietoa juutalaisuudesta,vaikka hänelle on asiasta huomautettu lukuisia kertoja -useiden kirjoittajien toimesta.
Huolestuttavinta asiassa on kuitenkin se,että ko henkilö selvästi yrittää antaa ymmärtää olevansa itse juutalainen -mikä ei pidä paikkaansa missään tapauksessa,vaan on lähinnä irvokasta ja säälittävää.
Tämä siis sinulle tiedoksi,ellet jo sitten ollut asiasta perillä ja -tietoinen.
terv. Bar-Ilantoki huomannut kun kerran ennenkin olen jutellut hänen kanssaan toisella palstalla.
Hän tuppaa kertomaan ihan omiaan ja perustelut on asian sijasta henkilökohtaisia arvosteluja.totuutta, kirjoitti:
varsinkin jos hän on päähänsä saanut jotakin.
Protestanttisessa Raamatussa on 66 (39 27) erillistä kirjaa. Nämä kirjat on kirjoittanut noin 36 ensisijaista kirjoittajaa.
Katolisen kirkon käyttämässä käännöksessä, Vulgatassa, on lisäksi seitsemän Vanhan testamentin kirjaa, oikeammin deuterokanonista kirjaa,
ja ortodoksisessa Raamatussa lisäksi vielä kuusi muuta Vanhan testamentin apokryfikirjaa. Luterilainen kirkko ei myöskään ole hylännyt apokryfisiä kirjoja harhaoppisina, vaan niillä on sekundaarinen asema eräänlaisena Raamatun oheislukemistona, ja ne ovat mukana joissakin Raamatuissa, mm. vuoden 2000 ruotsinkielisessä käännöksessä, jossa niitä on peräti yksitoista. Nämä kirjat ovat pääosin heprealaista alkuperää kuten muutkin Vanhan testamentin kirjat.Tarkoittanet Bibel 2000-käännöstä.
En tiennytkään että osa luterilaisista lukee apokryfisiä kirjoja Raamatussaan.
http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/mar99/bibel2.htm- Bar-Ilan
Pe.ku kirjoitti:
toki huomannut kun kerran ennenkin olen jutellut hänen kanssaan toisella palstalla.
Hän tuppaa kertomaan ihan omiaan ja perustelut on asian sijasta henkilökohtaisia arvosteluja.turhaa yrittää käsittää hänen motiivejaan tällaiseen,semminkin kun kaikki asiallinen kritiikki tuntuu olevan hänelle samantekevää, -se valuu hänen yltään kuin vesi hanhen selästä.
Itse tein aikoinaan päätöksen (lopulta) -olla vastaamatta hänen kirjoituksiinsa millään tavalla.
Se tuntuisi olleenkin se ´pienimmän riesan tie´.
Mutta muilla palstoilla en ole itse juuri kirjoitellutkaan,lukuunottamatta kv.politiikka-,yhteiskunta- ja terveyspalstaa satunnaisesti.
Tämän juutalaisuuspalstan takia tänne tulin viime keväänä jääneeksikin. - voi mitään, että
oli tuohon koko Raamattuun, yleisesti myös. Odotan kunnes joku näyttää tanachista kohdan jossa puhutaan miten pääsee "taivaaseen" tai välttää helvetin tai miten muinaiset israelilaiset puhuivat elämästä kuoleman jälkeen. Palkinto hyvästä elämästä oli että eli kauan maan päällä, ei että luvattiin ikuinen elämä "taivaassa". Arka paikka se kristityille on koska joka kerta joku suuttuu tästä.Eikö riitä oma oppi,ja oma vaikka täysin juutalaisuudesta poikkeava uskonto?
sinä kieltäydyt tajuamasta Tanakhin selviä kohtia kuoleman jälkeisestä elämästä!
Oletko kenties hindu tai ateisti?
Dan 12:2
"Monet maan tomussa makaavista heräjävät.
Toiset iankakkiseen elämään ja toiset häpeään ja iankakkiseen kauhistukseen.
Ja taidolliset loistavat niinkuin taivaanvahvuus loistaa.
Ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin
tähdet, AINA JA IANKAIKKISESESTI." - blomsterdal
Bar-Ilan kirjoitti:
turhaa yrittää käsittää hänen motiivejaan tällaiseen,semminkin kun kaikki asiallinen kritiikki tuntuu olevan hänelle samantekevää, -se valuu hänen yltään kuin vesi hanhen selästä.
Itse tein aikoinaan päätöksen (lopulta) -olla vastaamatta hänen kirjoituksiinsa millään tavalla.
Se tuntuisi olleenkin se ´pienimmän riesan tie´.
Mutta muilla palstoilla en ole itse juuri kirjoitellutkaan,lukuunottamatta kv.politiikka-,yhteiskunta- ja terveyspalstaa satunnaisesti.
Tämän juutalaisuuspalstan takia tänne tulin viime keväänä jääneeksikin.Pysyttelen ehdottomasti palstan aiheessa, eli alkuperäisessä juutalaisuudessa, ja olisin kiinnostunut kuulemaan sinulta, miten sinä juutalaisena ymmärrät seuraavan kohdan Samuelin kirjasta, miten se sopii tähän päivään?
2 Sam. 7
Kun sinun päiväsi ovat päätyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan, hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, niin minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään;
mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi.
Ja sinuun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edesssäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva. - Bar-Ilan
blomsterdal kirjoitti:
Pysyttelen ehdottomasti palstan aiheessa, eli alkuperäisessä juutalaisuudessa, ja olisin kiinnostunut kuulemaan sinulta, miten sinä juutalaisena ymmärrät seuraavan kohdan Samuelin kirjasta, miten se sopii tähän päivään?
2 Sam. 7
Kun sinun päiväsi ovat päätyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan, hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, niin minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään;
mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi.
Ja sinuun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edesssäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva.tämän palstan aiheessa,joka on yksiselitteisesti juutalaisuus, vaan pysyttelet johdonmukaisesti omassa agendassasi,joka tuntuisi kovasti olevan yritys kristinuskon ja juutalaisuuden yhdistämiseen kristinuskon omiin opillisiin tulkintoihin nojaten.
Kristinusko ja sen tulkinnat eivät kuulu juutalaisuuteen millään tavalla.Niille on varattu yli 20 palstaa tilaa niiden oikeassa osoitteessa, -S24:n kristinuskoa käsittelevillä palstoilla. - blomsterdal
Bar-Ilan kirjoitti:
tämän palstan aiheessa,joka on yksiselitteisesti juutalaisuus, vaan pysyttelet johdonmukaisesti omassa agendassasi,joka tuntuisi kovasti olevan yritys kristinuskon ja juutalaisuuden yhdistämiseen kristinuskon omiin opillisiin tulkintoihin nojaten.
Kristinusko ja sen tulkinnat eivät kuulu juutalaisuuteen millään tavalla.Niille on varattu yli 20 palstaa tilaa niiden oikeassa osoitteessa, -S24:n kristinuskoa käsittelevillä palstoilla.Ikävä että vastauksesi on niin hyökkäävä, olisin toivonut ihan asiallista vastausta, asialliseen kysymykseen. Kysymyshän on mielenkiintoinen ja tuli mieleeni yllättäen. En ollut aikonut ruveta kinastelemaan asiasta, asetin kysymyksen ihan sopuisassa hengessä. Voihan kysyä muualtakin.
Mielestäni olisi hyvä, jos emme niin pelkäisi toisiamme, eihän koskaan voi tulla sopua ja rauhaa ihmisten välille, jos aina jatkamme epäluuloisina eteenpäin. Jotenkin pitäisi nuo vihan muurit sortua, en tiedä miten, uskon, että rukous auttaa. - .....
blomsterdal kirjoitti:
Ikävä että vastauksesi on niin hyökkäävä, olisin toivonut ihan asiallista vastausta, asialliseen kysymykseen. Kysymyshän on mielenkiintoinen ja tuli mieleeni yllättäen. En ollut aikonut ruveta kinastelemaan asiasta, asetin kysymyksen ihan sopuisassa hengessä. Voihan kysyä muualtakin.
Mielestäni olisi hyvä, jos emme niin pelkäisi toisiamme, eihän koskaan voi tulla sopua ja rauhaa ihmisten välille, jos aina jatkamme epäluuloisina eteenpäin. Jotenkin pitäisi nuo vihan muurit sortua, en tiedä miten, uskon, että rukous auttaa.juutalainen ole, barilan, hui hai. yksi esitys edellisten esitysten joukossa. kummallista miten tärkeää jollekin voi olla esittää olevansa muuta kuin on..
- joulutonttutar
..... kirjoitti:
juutalainen ole, barilan, hui hai. yksi esitys edellisten esitysten joukossa. kummallista miten tärkeää jollekin voi olla esittää olevansa muuta kuin on..
onko Bar-Ilan juutalainen vai ei?Tunnetko hänet?
Jos et,niin älä sano kuka on kuka,ennenkuin tunnet ihmisen ja ihmisen uskomuksiaan..
Meillä kaikilla...uskonnosta riippumatta,on mielipiteitä...joskus kannattaa pitää ne ihan itsellään..(pieni vinkki vain)
Jouluhalit..silti :) blomsterdal kirjoitti:
Ikävä että vastauksesi on niin hyökkäävä, olisin toivonut ihan asiallista vastausta, asialliseen kysymykseen. Kysymyshän on mielenkiintoinen ja tuli mieleeni yllättäen. En ollut aikonut ruveta kinastelemaan asiasta, asetin kysymyksen ihan sopuisassa hengessä. Voihan kysyä muualtakin.
Mielestäni olisi hyvä, jos emme niin pelkäisi toisiamme, eihän koskaan voi tulla sopua ja rauhaa ihmisten välille, jos aina jatkamme epäluuloisina eteenpäin. Jotenkin pitäisi nuo vihan muurit sortua, en tiedä miten, uskon, että rukous auttaa.Sitä sairastavien tuntomerkkinä on osoittaa avointa vihamielisyyttä kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät tuomitse tuota Vanhurskasta ja viatonta Lunastajaamme vääräksi messiaaksi.
Tuollaiseen sairauteen on olemassa vain yksi lääke: Totuus, totuus ja totuus.
Me kuitenkin rakastamme myös Bar-Ilan-poloista ja rukoilemmem hänellekin armoa ja anteeksiantamusta, kuten Dianalle, Donnelille ja RV:lle. Joskus tuntuu, että he ovat yksi ja sama trolli, sillä niin yhteenhitsautuneita he ovat Yeshua-vihassaan.
Siunausta Yeshuassa!Pe.ku kirjoitti:
Suomalaisen Raamatun VT:n sisältö on sama kuin Tanakh'issa.
Viittasin vastauksissani 1.Mooseksen kirjaan, 2.Kuningasten kirjaan, Jesajan ja Danielin kirjaan, jotka kaikki ovat Tanakh'in sisältämiä kirjoja. Jos joku ns. 'juutalainen' täällä jotain muuta väittää, niin suosittelen häntä tutustumaan juutalaisuuden pääteokseen, Tanakh'iin edes hiukan, ennen kuin tulee tänne hörhöilemään!
PS. Hörhöily on varsin yleistä ateisteille, koska he eivät hyväksy Tanakh'in selkeitä ilmoituksia, vaan tahtovat vääntää ne kieroon omaksi kadotuksekseen...
Sinusta kuitenkin toivon parempaa ja siksi yleensä vaivauduin vastaamaan sulle ;o)
Siunausta Yeshuassa!Pe.ku kirjoitti:
oli kyllä tanakista eikä johanneksen evankeliumista.
Tanakin sisältö nätttää olevan sulle tuntematon ja silti vastailet.Tsekkaa uudestaan seuraavasta linkistä, jonka edellä olen sulle antanut sen vasemmasta kohdasta alin linkki: Apogryfikirjat ja yritä nyt tajuta mitä tarkoitin ko. linkillä:
Jos sulle tuottaa vaikeuksia löytää ko. linkki, niin paina lopuksi seuraavaa linkkiä:
http://www.finbible.fi/head/raam1_apokr.htm
Siitä voit valita kaikki apogryfikirjat ja lukea ne.
Huomaa kuitenkin, että apogryfikirjat ovat juutalaisessa Tanakh'issakin vain toisarvoisia ja vähemmän luotettavia kirjoja, jonka jokainen yksinkertaisempikin juutalainen kyllä tajuaa, jos vaivautuu lukemaan ne läpi ja pohtimaan niiden sisältöä ihan omilla aivoillaan...
Kuten olen edellä maininnut, ovat VT:n apogryfikirjat paljon vähemmän luotettavaa kirjallisuutta, kuin Tanakh'in ja Raamatun VT:n muut kirjat.
Kaikki suomalaisen Raamatun VT:n kirjat sisältyvät juutalaiseen Tanakh'iin ja muodostavat sen luotettavan osan!
Siunausta ja näkökykyä Yeshuassa!rasismiavastaan kirjoitti:
et vastaisi juutalaisuutta koskeviin kysymyksiin päin mäntyä, voit tarjota Jeesusta muualla. Minusta on väärin jos joku tulee ainoalle juutalaisuutta käsittelevälle palstalle kysymään asiallisen kysymyksen juutalaisuudesta ja hänelle tarjotaankin kristityn toimesta kristillinen vastaus.
...mikä seuraavista luettelemistani Vanhan Testamentin kirjoista EI muka sisälly juutalaisen Tanakh'iin(?):
1.Mooseksen kirja, 2.Kuningasten kirja, Jesajan kirja, Danielin kirja.
- - -
Lisäksi olen maininnut, että kaikki suomalaisen Raamatun Vanhan Testamentin kirjat sisältyvät juutalaisten Tanakh'iin.
Jos ne kaikki kuuluvat siihen, niin mikä sulla nyt oikein mättää? Onko aiheeton viha taas sokaissut silmäsi ja pimentänyt ymmärryksesi?
Et myöskään voi todistaa sitä, että löytyykö suvustani juutalaisuutta vaiko ei. Älä siis ala täällä halveksimaan keskustelukumppaneitasi täysin ilman perusteita.
Juutalaisuus-foorumilla keskusteluun ei ole pääsyvaatimuksena olla samaa mieltä sinun ja muiden kaltaistesi kanssa, vaan esittää ihan vilpittömästi oma näkemys Tanakh'in sisällöstä ja kulloisestakin aiheesta. En väitä olevani täydellinen Kirjoitusten tuntemisessa, mutta et ole sitä sinäkään!
Minä en kunnioita mielipideterroristeja sitten puupenninkään vertaa!
Jos olemme ihan tarkkoja, niin juuri sinä olet poikennut mitä olennaisimmissa kohden Tanakh'in sisällöstä ja selittänyt esim. ylösnousemuksen olevan useimmille vainajille pelkkää luukasoihin jäämistä ikuisuudeksi. Tanakh ei todellakaan niin opeta!
Siunausta Yeshua HaMashiach'ssa!rasismiavastaan kirjoitti:
...vastauksistani, joten lueppa tarkemmin ja totea (kuten joku jo alla viittasikin) että tarjosin vastaukseksi Raamatun Vanhaa Testamenttia, joka on sangen tarkkaan sama kuin Tanakh. Ethän kai kuvittele, että Pe.kun pitäisi ensin opetella hebreaa ja vasta sitten hän kykenisi muka tutkimaan mitä Tanakh sisältää?
Olen lukenut David H. Stern’in laatiman koko Raamatun nimeltä ”Complete Jewish Bible”, joka sisältää VT:n osalta täysin samat Kirjoitukset kuin suomalainen Raamattu (VT:n osalta).
Virheitä löytyy sekä hebrealaisesta Tanakh'ista (johon lisättiin vokaalit vasta 400 jKr.) että suomalaisesta Raamatunkäännöksestä, jonka pohjatekstinä on ollut esim. Septuaginta noin vuodelta 250 eKr, joka on selvästi vanhempi ja osin tarkempi kuin nykyinen hebrealainen Tanakh.
Jos sattuisit tuntemaan Danielin kirjaa nykyistä paremmin, niin tietäisit sen olevan osittain lukittu profetia 'lopun aikaan asti', siis tähän aikaan asti. Arvaappa, kuka sen on nyt tänä aikana avannut?
Tanakh'in lukitut profetiat avautuvat VAIN J-lan Pyhän Hengen opastuksella, johon viitataan UT:ssa. Kiellätkö muuten (vieläkin) J-lan Pyhän Hengen olemassaolon?
Siunausta Yeshuassa!- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
Sitä sairastavien tuntomerkkinä on osoittaa avointa vihamielisyyttä kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät tuomitse tuota Vanhurskasta ja viatonta Lunastajaamme vääräksi messiaaksi.
Me kuitenkin rakastamme myös Bar-Ilan-poloista ja rukoilemmem hänellekin armoa ja anteeksiantamusta, kuten Dianalle, Donnelille ja RV:lle. Joskus tuntuu, että he ovat yksi ja sama trolli, sillä niin yhteenhitsautuneita he ovat Yeshua-vihassaan.
Siunausta Yeshuassa!omaa karua tarinaansa, tutustu siihen.
- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
Suomalaisen Raamatun VT:n sisältö on sama kuin Tanakh'issa.
Viittasin vastauksissani 1.Mooseksen kirjaan, 2.Kuningasten kirjaan, Jesajan ja Danielin kirjaan, jotka kaikki ovat Tanakh'in sisältämiä kirjoja. Jos joku ns. 'juutalainen' täällä jotain muuta väittää, niin suosittelen häntä tutustumaan juutalaisuuden pääteokseen, Tanakh'iin edes hiukan, ennen kuin tulee tänne hörhöilemään!
PS. Hörhöily on varsin yleistä ateisteille, koska he eivät hyväksy Tanakh'in selkeitä ilmoituksia, vaan tahtovat vääntää ne kieroon omaksi kadotuksekseen...
Sinusta kuitenkin toivon parempaa ja siksi yleensä vaivauduin vastaamaan sulle ;o)
Siunausta Yeshuassa!huiskimaan henkivaltoja vastaan, sillähän se korjautuu ja kaikki pelastuu.
- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
...vastauksistani, joten lueppa tarkemmin ja totea (kuten joku jo alla viittasikin) että tarjosin vastaukseksi Raamatun Vanhaa Testamenttia, joka on sangen tarkkaan sama kuin Tanakh. Ethän kai kuvittele, että Pe.kun pitäisi ensin opetella hebreaa ja vasta sitten hän kykenisi muka tutkimaan mitä Tanakh sisältää?
Olen lukenut David H. Stern’in laatiman koko Raamatun nimeltä ”Complete Jewish Bible”, joka sisältää VT:n osalta täysin samat Kirjoitukset kuin suomalainen Raamattu (VT:n osalta).
Virheitä löytyy sekä hebrealaisesta Tanakh'ista (johon lisättiin vokaalit vasta 400 jKr.) että suomalaisesta Raamatunkäännöksestä, jonka pohjatekstinä on ollut esim. Septuaginta noin vuodelta 250 eKr, joka on selvästi vanhempi ja osin tarkempi kuin nykyinen hebrealainen Tanakh.
Jos sattuisit tuntemaan Danielin kirjaa nykyistä paremmin, niin tietäisit sen olevan osittain lukittu profetia 'lopun aikaan asti', siis tähän aikaan asti. Arvaappa, kuka sen on nyt tänä aikana avannut?
Tanakh'in lukitut profetiat avautuvat VAIN J-lan Pyhän Hengen opastuksella, johon viitataan UT:ssa. Kiellätkö muuten (vieläkin) J-lan Pyhän Hengen olemassaolon?
Siunausta Yeshuassa!taistele todellista vihollista vastaan, me taistelemme henkivaltoja vastaan..
Paavali. Yakov kirjoitti:
Tsekkaa uudestaan seuraavasta linkistä, jonka edellä olen sulle antanut sen vasemmasta kohdasta alin linkki: Apogryfikirjat ja yritä nyt tajuta mitä tarkoitin ko. linkillä:
Jos sulle tuottaa vaikeuksia löytää ko. linkki, niin paina lopuksi seuraavaa linkkiä:
http://www.finbible.fi/head/raam1_apokr.htm
Siitä voit valita kaikki apogryfikirjat ja lukea ne.
Huomaa kuitenkin, että apogryfikirjat ovat juutalaisessa Tanakh'issakin vain toisarvoisia ja vähemmän luotettavia kirjoja, jonka jokainen yksinkertaisempikin juutalainen kyllä tajuaa, jos vaivautuu lukemaan ne läpi ja pohtimaan niiden sisältöä ihan omilla aivoillaan...
Kuten olen edellä maininnut, ovat VT:n apogryfikirjat paljon vähemmän luotettavaa kirjallisuutta, kuin Tanakh'in ja Raamatun VT:n muut kirjat.
Kaikki suomalaisen Raamatun VT:n kirjat sisältyvät juutalaiseen Tanakh'iin ja muodostavat sen luotettavan osan!
Siunausta ja näkökykyä Yeshuassa!on kyllä uudessa testamentissa.
Tanakhissa ei näytä olevan yhtään Raamatun vanhassa testamentissa olevia Apokryfikirjoja.- blomsterdal
Yakov kirjoitti:
Sitä sairastavien tuntomerkkinä on osoittaa avointa vihamielisyyttä kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät tuomitse tuota Vanhurskasta ja viatonta Lunastajaamme vääräksi messiaaksi.
Siunausta Yeshuassa!kiivas Yeshuan vastustaja ja vainosi seurakuntaa, oli jopa todistajana kun Stefanus kivitetiin.
Kyllä täytyy meidän kaikkien ihmetellä, kuinka hyvä ja pitkämielinen Herra on meitä syntisiä ihmisiä kohtaan, ettei hän silmänräpäyksessä hukuta meitä häntä alati vastustavia, uppiniskaisia, itsekkäitä ihmisiä. Takoitan tietenkin myös itseäni. Kun hän otti minut vastaan sain kokea sellaista suurta rakkautta, ettei sitä voi sanoin kuvata. Nöyrällä ja kiitollisella mielellä tässä saa joka päivä kulkea. Tietenkään kukaan meistä ei tiedä, koska meidän viimeinen päivämme täällä ajassa on, siksi on hyvä muistaa, kuinka katoavaisia me olemme ja, kuinka Pyhä on Herra, jolle meidän on tehtävä tili itsestämme. Herra tarjoaa rakkauttaan kaikille kaipaaville, siinä ei ole mitään erotusta juutalaisen tai suomalaisen välillä, hänellä on rakkautta mittaamattomasti. Pe.ku kirjoitti:
on kyllä uudessa testamentissa.
Tanakhissa ei näytä olevan yhtään Raamatun vanhassa testamentissa olevia Apokryfikirjoja....tietämättömäksi, joten en ala enempää vääntää rautalangasta sulle, sillä en ole koskaan väittänyt Johanneksen evankeliumin olevan Tanakh'issa ja olen jo kertonut, ettei vuoden 1933 VT:ssa ole mukana Apogryfikirjoja ja maininnut senkin, miksi ne eivät siellä ole.
Teeppa pieni kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa ja haihduta humalasi, niin alkaa asiat seljetä. Sitten voitkin mennä maate ja katsella viheriäisiä niittyjä ;o)
Tsau!Yakov kirjoitti:
Siunausta Yeshuassa!Totta kirjoitit.
Rakkautta tässä 'väännössä' todella kaivataan Isolta Herralta ja Hän ei ole koskaan pihistellyt sen osoittamisessa :o)
Täydennän edelliseen kirjoitukseeni, että nuo vielä pimeydessä kompuroivat juutalaiset ystävämme tälläkin foorumilla tarvitsevat totuuden lisäksi aimo annoksen armoa, eikä vain kerran, vaan ihan joka päivä. Niinkuin mekin tarvitsemme.
On tosi ihanaa saada olla ARMAHDETTU ja sellaisenaan Isolle Herralle otollinen rakas luotu. (Ah kunpa Dianakin sen ymmärtäisi...)
HalleluYah!Yakov kirjoitti:
Siunausta Yeshuassa!...siirrä vähän levysoitinneulaa, sillä sulla on jäänyt levyn sama kohta päälle pyörimään.
Diana-ad-rem kirjoitti:
huiskimaan henkivaltoja vastaan, sillähän se korjautuu ja kaikki pelastuu.
...että pidähän varasi. Huis! huis!
Diana-ad-rem kirjoitti:
taistele todellista vihollista vastaan, me taistelemme henkivaltoja vastaan..
Paavali....Persian valtakunnan enkeliruhtinaan vastustaneen peräti 21 päivää Gabriel'in tuloa Daniel'in luo!
Syy siihen: Enkeli Gabriel'illa oli tärkeä viesti J-lalta toimitettavana Danielille, jonka perille tuloa saatanan hallintavallassa oleva Persian enkeliruhtinas yritti estää.
Siis historia toistuu osittain yhä uudelleen ja uudelleen. Missä kohden Tanakh'issa on muuten kerrottu, että eri valtakuntien enkeliruhtinaat olisivat Danielin aikojen jälkeen muuttuneet kuuliaisiksi J-lalle?
Luemme jakeet Danielista: (Dan.10:13)
10:13 Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
Koko kohta on seuraava: (Dan.10:11-14)
"11. Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
Olisikohan, Diana, Daniel keksinyt kaikki yliluonnolliset näkynsä ihan omasta päästään hauskuttaakseen meitä lopun ajan uskiksia?
Ei totta totisesti!!!
PS. Jospa olisit ollut näkemässä mitä ihmeitä sain kokea nyt viimeisten päivien aikana, niin olisit ällikällä lyöty... Voittoja, voittoja ja voittoja!!!- blomsterdal
Yakov kirjoitti:
...Persian valtakunnan enkeliruhtinaan vastustaneen peräti 21 päivää Gabriel'in tuloa Daniel'in luo!
Syy siihen: Enkeli Gabriel'illa oli tärkeä viesti J-lalta toimitettavana Danielille, jonka perille tuloa saatanan hallintavallassa oleva Persian enkeliruhtinas yritti estää.
Siis historia toistuu osittain yhä uudelleen ja uudelleen. Missä kohden Tanakh'issa on muuten kerrottu, että eri valtakuntien enkeliruhtinaat olisivat Danielin aikojen jälkeen muuttuneet kuuliaisiksi J-lalle?
Luemme jakeet Danielista: (Dan.10:13)
10:13 Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
Koko kohta on seuraava: (Dan.10:11-14)
"11. Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
Olisikohan, Diana, Daniel keksinyt kaikki yliluonnolliset näkynsä ihan omasta päästään hauskuttaakseen meitä lopun ajan uskiksia?
Ei totta totisesti!!!
PS. Jospa olisit ollut näkemässä mitä ihmeitä sain kokea nyt viimeisten päivien aikana, niin olisit ällikällä lyöty... Voittoja, voittoja ja voittoja!!!sitä suuremmat voitot. Hienoa!
blomsterdal kirjoitti:
sitä suuremmat voitot. Hienoa!
Kun saamme armon kulkea Immanuel'in kanssa, niin meillä on mukana Hän, joka on "J-la meidän kanssamme". Siksi voitot ovat silloin ihan 'arkikauraa'.
Yeshualle on annettu suvereeni valta hallita kaikkia luotujaan riippumatta siitä ovatko he tästä näkyvästä maailmasta vaiko ihmissilmille näkymättömistä maailmoista.
HalleluYah!
...viittauksia maallisen elämän jälkeisestä ikuisesta elämästä valituille ihmisille ja eräitä viittauksia ylösnousemusta koskien jopa kaikille ihmisille, niin vanhurskaille kuin väärillekin.
1) Eenok (Hanok), Aadamista lukien seitsemäs otettiin kuolemaa näkemättä ylös J-lan luo.
1.Mooseksen kirja:
5:24 Ja kun Hanok oli vaeltanut Jumalan yhteydessä, ei häntä enää ollut, sillä Jumala oli ottanut hänet pois.
2) Samoin Elia temmattiin tuulispäässä taivaaseen ja hän oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin. Eräässä mielessä jopa vajavaisempi kuin moni uskova. Hän mm. pelkäsi naista, Iisebeliä ja pakeni tätä. Lisäksi hän pelkäsi niitä kahta 50 sotilaan osastoa, jotka kuningas Ahab oli lähettänyt pidättämään häntä ja käski tulen lankeamaan alas taivaasta ja tuhomaan heidät. Hän ei yhtään ajatellut, että noille 100 sotilaalle jäi vaimo ja lapset kotiin suremaan loppuiäkseen...
Seuraavassa Tanakin kohdat 100 sotilaan tuhoamisesta:
2.Kuningasten kirja:
1:10 Mutta Elia vastasi ja sanoi viidenkymmenen päämiehelle: "Jos minä olen Jumalan mies, niin tulkoon tuli taivaasta ja kuluttakoon sinut ja sinun viisikymmentä miestäsi." Silloin tuli taivaasta tuli ja kulutti hänet ja hänen viisikymmentä miestänsä.
1:12 Mutta Elia vastasi ja sanoi heille: "Jos minä olen Jumalan mies, niin tulkoon tuli taivaasta ja kuluttakoon sinut ja sinun viisikymmentä miestäsi." Silloin tuli taivaasta Jumalan tuli ja kulutti hänet ja hänen viisikymmentä miestänsä.
Maininnan Eliaan ylösotosta löydämme:
2.Kuningasten kirja:
2:1 Silloin, kun Herra oli vievä Elian tuulispäässä taivaaseen, kulkivat Elia ja Elisa Gilgalista.
2:11 Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.
3) Joku mainitsi jo Danielin saaman enkeli-ilmestyksen, jonka mukaan kuolleita herätetään aikojen loputtua, toiset heistä helvettiin (sanaa helvetti ei käytetä siinä yhteydessä, mutta kyseisten sielujen olotila on täysin sitä vastaava) ja toiset heistä iankaikkiseen elämään.
Huomionarvoista on se, ettei jakeessa kerrota noiden kuolleista herätettävien olevan VAIN juutalaisia.
Daniel:
12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
4) Jesaja profetoi selvästi kuoleman kukistamisesta eli suurimman vihollisemme pois raivaamisesta KAIKKIEN KANSOJEN tieltä iankaikkiseen elämään:
Jesaja profetoi näin:
Jesaja:
25:7 Ja hän (JHVH) hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
25:8 Hän (JHVH) hävittää KUOLEMAN ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
Luit ihan oikein: Herra sanoi hävittävänsä kuoleman ainiaaksi Jerusalemissa eräällä vuorella, jonka nimi mitä todennäköisimmin on Golgata. Tämän Hän sanoi profeettansa kautta jo noin 600 eKr.
Jolleivät juutalaiset nopeasti julista Jesajaakin vääräksi profeetaksi tai vähintäänkin piilokristityksi, niin kyseinen ennustushan on jo toteutunut osittain Yeshuassa, koska sadat hänen seuraajistaan ja sukupolvensa aikaisista juutalaisista näkivät hänen kukistaneen kuoleman ylösnoustessaan haudasta, vai kuinka?
5) Myös seuraavan ennustuksen Jesaja antoi, koskien vanhurskaiden ylösnousemusta, jopa jo kuolleiden ruumiillista ylösnousemusta! (Uskon hänen tarkoittaneen heidän ylösnousemustaan kirkastusruumiissaan, josta Paavali kirjoittaa UT:ssa):
Jesaja:
26:19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.
Tuossa oli siis jo VIISI selvää Tanakh'in viittausta kuolemanjälkeiseen elämään. Miten mieletöntä ja Tanakh'in opetusten vastaista onkaan nykyjuutalaisten enemmistön luulla J-lan tarkoittaneen ihmisten elävän vain noin 80 vuotta ja sitten hävitä ikuisesti olemattomiin!
Paavalin mainitsema 'peite', joka pysyy Moosesta luettaessa juutalaisten silmien päällä on ollut tosi hyvin hengellistä näkökykyä pimentävä, kun noita viittä esittämääni selvää Tanakh'in kohtaa ei haluta tällä foorumilla hyväksyä, ettei vain tarvitsisi ottaa lopullista kantaa UT:n selkeään totuuteen!
PS. Kopioin nyt tämän palautteeni vastaisen varalle, sillä tietyt häiriköt pyytävät takuuvarmasti tämän vastauksen poistoa alta aikayksikön!
Kopioi sinäkin tämä itsellesi :o)
Olen nyt menossa EV-matkalle muutamaksi päiväksi, joten palailen foorumille vasta ensi viikon alkupuolella. Siihen saakka toivotan sulle ja erityisesti kaikille ymmärtäväisille lukijoille...
Runsasta siunausta Yeshuassa!- Doktor L
NohNoh:n sokeus, kun hän yrittää mitätöidä
Tanakhin selvän ilmoituksen kuoleman jälkeisestä elämästä.
Ovatkohan ateistit vallanneet juutalaisuuden pyhien
kirjoitusten tulkitsemisen, kun ei edes selvät
kohdat mene jakeluun.
1. Kun 1:21
"Kun herrani, kuningas, on mennyt lepoon isiensä
tykö, ...."
2. Kun 8:24
""Sitten Jooram meni lepoon isiensä tykö,...."
1. Kun 11:21
"Ja kun Hadat Egyptissä kuuli, että Daavid oli
mennyt lepoon isiensä tykö, "
Tuom 2:10
"Ja kun koko se ikäpolvi oli mennyt isiensä tykö,
..."
Job 19;25
"Mutta minä tiedän lunastajani elävän. Viimeisenä
päivänä Hän on seisova multien päällä.
Ja sitten kun tämä nahka on yltäni raastettu, ja
olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan," Doktor L kirjoitti:
kohdat mene jakeluun.
tykö, ...."
..."
Job 19;25
olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan,"...ja symppis, mutta tuo asia on hänelle ja monelle muullekin tällä foorumilla ns. 'sokea piste'.
Lainaamasi Tanakh'in kohdat ilmaisevat aivan selvästi, että kyseiset patriarkat eivät siirtyneet isiensä luo pelkkään luukasaan, vaan että heidän sieluaan odotti ihana lepo isiensä luona ja sen jälkeen ylösnousemus aikojen lopussa, kuten meitäkin.
Kivaa kun säkin olet täällä ihan tohtorina (kenties silmälääkärinä?) valaisemassa noitten rakkaitten lähimmäistemme 'sokeita pisteitä' :o)
Menen huomisaamuna varhain maaseudulle EV-matkalle, joten tapaamme aikaisintaan maanantai-iltana. Siihen saakka...
Runsaasti siunausta Yeshuassa!- rasismiavastaan
Doktor L kirjoitti:
kohdat mene jakeluun.
tykö, ...."
..."
Job 19;25
olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan,"tarkoitti samaa kuin kokoaminen isien tykö. Perheen jäsenet lepäsivät samassa haudassa jonne kaikkien luut kerättiin.Kukaan ei kuvitellut menevänsä ikuiseen elämään tai taivaaseen tai jonnekin "YHWH:n luo" vaan "YHWH sinua minä huudan avukseni. Minä sanon: sinä olet turvani, minun perintöosani elävien maassa. "
- Sinulla on sitten
tarkoitti samaa kuin kokoaminen isien tykö. Perheen jäsenet lepäsivät samassa haudassa jonne kaikkien luut kerättiin.Kukaan ei kuvitellut menevänsä ikuiseen elämään tai taivaaseen tai jonnekin "YHWH:n luo" vaan "YHWH sinua minä huudan avukseni. Minä sanon: sinä olet turvani, minun perintöosani elävien maassa. "
hyvä huumorintaju!
Luukasatko ne saavat nähdä Jumalan?
Daavidkin iloitsi siitä, että saa mennä kuolleen lapsensa tykö kuotuaan!
2. Sam 12:23
Miksi sinä ateistina tulkitset juutalaisten pyhää
kirjaa? - Kävin tänään luolassa
Sinulla on sitten kirjoitti:
hyvä huumorintaju!
kirjaa?Jossa oli 7000-4000-vuotta eKr. kuolleiden ihmisiten luita, sekä pääkallo. Katsoin sitä tarkasti silmäkuoppin ja sen suun eheä hammasrivi näytti puhuvan yhtä ja samaa kuin rasismia vastaan julistaa. "Heidän ruumiinsa kaatuivat erämäähan luvattua saavuttamatta"; on rv:n ilosanoma, vai mitä? Hän ei kuulu niihin, jotka näkevät sen suuren valon, jonka JUUTALAINEN PROFEETTA NÄKEE LOISTAVAN KAIKILLE NIILLE JOTKA ISTUVAT KUOLEMAN VARJON MAASSA. (Jesaja 9:1-6.) Rv:een elämää valaisee korkeintaan lohduton luuvalo, koska hän on kahdesti kuollut: - ensin synteihinsä ja rikoksiinsa ja sitten Jumalan armon ja Jumalan ja Vapahtajan torjumiseen (Jes.45:15.).
En koskenyt kuolleisiin luihin etten saastuisi, ja ettei epäpyhä kuoleman tauti tarttuisi: uskottomuus elävälle Jumalalle: Aabrahamin, Iisakin, Jaakobin Jumalalle, elävien Jumalalle.
Koska hän ei näe samaa valoa kuin Jesaja, - Poikaa jonka harteilla on Jahven herraus, hän on kade ja yritää estää muitakin kohtaamasta Immanuelia, Ihmeelistä Neuvonantajaa, Väkevää Jumalaa, Iankaikkista Isää ja Rauhanruhtinasta. Hän on se Jumalan Ihminen taivaasta, - Toinen salattu Aadam eli - Viimeinen Aadam, joka -eläväksi tekee kaikki, jotka Häneen uskovat ja kuka ikinä uskoo Häneen, se ei ikinä kuole ja siksi HÄN ON SUURI VALO KAIKILLE NIILLE JOTKA ISTUVAT KUOLEMAN VARJON MAASSA, kuten myös kirjoitettu on:
"Kuinka kallin on Sinun armosi, Jumala!
Ihmislapset etsivät Sinun siipiesi suojaa.
Heidät ravitaan Sinun huoneesi lihavuudella,
Sinä annat heidän juoda suloisuutesi virrasta.
Sinun tykönäsi on eläman lähde;
Sinun valkeudessasi me näemme valkeuden." (Psal.36:8-10.) - blomsterdal
kyllä se on niin, että koska nuo ovat Tanah'ssa, niin turhaan niitä kukaan yrittää muuttaa muuksi.
Jumala on ilmoittanut niin kuin asia on, ja meidän tulee ottaa hänen sanansa todesta. Sinulla on sitten kirjoitti:
hyvä huumorintaju!
kirjaa?...mielestä olekaan oikeaoppinen juutalainen, koska eräs hänen esiäideistään oli Mooabilainen Ruut ;)
Siis valitut pakanat (ja puolipakanat) saavat kyllä nähdä kuolleensa mentyään J-lan luokse kuoltuaan, mutta 'oikeaoppiset' juutalaiset päätyvät RV:n teologian mukaan vain luukasaan...
RV on todella hauska ja hänen kannattaisikin siirtyä Huu-haa-foorumille kansan naurattajaksi :o)blomsterdal kirjoitti:
kyllä se on niin, että koska nuo ovat Tanah'ssa, niin turhaan niitä kukaan yrittää muuttaa muuksi.
Jumala on ilmoittanut niin kuin asia on, ja meidän tulee ottaa hänen sanansa todesta.Olet oikeassa, sillä kun Iso Herra on Tanakh'issa antanut meille lupauksen kuoleman jälkeisestä ylösnousemuksesta, niin ei ole siihen mitään lisäämistä eikä mitään poisottamista.
Siunausta Yeshuassa!Kävin tänään luolassa kirjoitti:
Jossa oli 7000-4000-vuotta eKr. kuolleiden ihmisiten luita, sekä pääkallo. Katsoin sitä tarkasti silmäkuoppin ja sen suun eheä hammasrivi näytti puhuvan yhtä ja samaa kuin rasismia vastaan julistaa. "Heidän ruumiinsa kaatuivat erämäähan luvattua saavuttamatta"; on rv:n ilosanoma, vai mitä? Hän ei kuulu niihin, jotka näkevät sen suuren valon, jonka JUUTALAINEN PROFEETTA NÄKEE LOISTAVAN KAIKILLE NIILLE JOTKA ISTUVAT KUOLEMAN VARJON MAASSA. (Jesaja 9:1-6.) Rv:een elämää valaisee korkeintaan lohduton luuvalo, koska hän on kahdesti kuollut: - ensin synteihinsä ja rikoksiinsa ja sitten Jumalan armon ja Jumalan ja Vapahtajan torjumiseen (Jes.45:15.).
En koskenyt kuolleisiin luihin etten saastuisi, ja ettei epäpyhä kuoleman tauti tarttuisi: uskottomuus elävälle Jumalalle: Aabrahamin, Iisakin, Jaakobin Jumalalle, elävien Jumalalle.
Koska hän ei näe samaa valoa kuin Jesaja, - Poikaa jonka harteilla on Jahven herraus, hän on kade ja yritää estää muitakin kohtaamasta Immanuelia, Ihmeelistä Neuvonantajaa, Väkevää Jumalaa, Iankaikkista Isää ja Rauhanruhtinasta. Hän on se Jumalan Ihminen taivaasta, - Toinen salattu Aadam eli - Viimeinen Aadam, joka -eläväksi tekee kaikki, jotka Häneen uskovat ja kuka ikinä uskoo Häneen, se ei ikinä kuole ja siksi HÄN ON SUURI VALO KAIKILLE NIILLE JOTKA ISTUVAT KUOLEMAN VARJON MAASSA, kuten myös kirjoitettu on:
"Kuinka kallin on Sinun armosi, Jumala!
Ihmislapset etsivät Sinun siipiesi suojaa.
Heidät ravitaan Sinun huoneesi lihavuudella,
Sinä annat heidän juoda suloisuutesi virrasta.
Sinun tykönäsi on eläman lähde;
Sinun valkeudessasi me näemme valkeuden." (Psal.36:8-10.)...oikein kävit niitä pääkalloja katselemassa?
- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
Olet oikeassa, sillä kun Iso Herra on Tanakh'issa antanut meille lupauksen kuoleman jälkeisestä ylösnousemuksesta, niin ei ole siihen mitään lisäämistä eikä mitään poisottamista.
Siunausta Yeshuassa!näet kuoleman jälkeen odottaako siellä valtakunta vai ei.
Kunhan nyt kuitenkin tiedät, että se ei ole Israel, etkä sinä tule hallitsee Israelin kahtatoista sukukuntaa. Diana-ad-rem kirjoitti:
näet kuoleman jälkeen odottaako siellä valtakunta vai ei.
Kunhan nyt kuitenkin tiedät, että se ei ole Israel, etkä sinä tule hallitsee Israelin kahtatoista sukukuntaa....hallitsijaa Iso Herra miustakin täällä kasvattaa?
Ainakin vääntöä on tullut lissee ja jämäkkyyttä sitten viime vuoden täällä painiskellessa ja punnertaessa... Heh-heh-heeeeeeeeee
Mä voin pistää sut Dianaseni oikein kunnon hommiin ajan rajan tuolla puolen, joten kirjoittelehan sävyisämmin Ison Herran palvelijalle ja työtoverille ;o)- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
...hallitsijaa Iso Herra miustakin täällä kasvattaa?
Ainakin vääntöä on tullut lissee ja jämäkkyyttä sitten viime vuoden täällä painiskellessa ja punnertaessa... Heh-heh-heeeeeeeeee
Mä voin pistää sut Dianaseni oikein kunnon hommiin ajan rajan tuolla puolen, joten kirjoittelehan sävyisämmin Ison Herran palvelijalle ja työtoverille ;o)että minun Herra on sinun käsityskyvyn ulkopuolella.
Ei ole kakkinut, eikä pissinyt pöksyihinsä pikupoikana. Diana-ad-rem kirjoitti:
että minun Herra on sinun käsityskyvyn ulkopuolella.
Ei ole kakkinut, eikä pissinyt pöksyihinsä pikupoikana....Yeshuan astuessa areenalle lopun aikojen sodan melskeissä.
Sakarja:
14:4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin."- Olemme kaikki
Yakov kirjoitti:
...oikein kävit niitä pääkalloja katselemassa?
Sellaisessa luolassa.
- Että jos kirjoitukset
Yakov kirjoitti:
Olisi uskottu hänen vastuulleen, saisimme lukea kertomuksessa Nooan arkista, lisäyksenä liitteen, jossa kerrottaisiin jonkun muiden nukkuessa naulanneen arkin valoaukon umpeen. (1 Moos.6:16; Jes.9:1.)
- blomsterdal
tarkoitti samaa kuin kokoaminen isien tykö. Perheen jäsenet lepäsivät samassa haudassa jonne kaikkien luut kerättiin.Kukaan ei kuvitellut menevänsä ikuiseen elämään tai taivaaseen tai jonnekin "YHWH:n luo" vaan "YHWH sinua minä huudan avukseni. Minä sanon: sinä olet turvani, minun perintöosani elävien maassa. "
Ovatko kuoleman portit sinulle paljastuneet, oletko nähnyt pimeyden portit? Job. 38:17
Kuinka kukaan voi väittää, ettei tuota kuoleman valtakuntaa, ei ole olemassa, kun itse Herra esittää Jobille noin selvän kysymyksen. - Josta on löydetty
Yakov kirjoitti:
Niitä ihmiseten jäänteitä sekä joitakin käyttöesineitä malja, rannekoru, nuolenpää jne.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171046Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754