Pois tekstiileistä

Eläinpöly

Ostin maton, joka on ollut taloudessa, jossa on eläimiä, joille olen allerginen. Sain kamalat allergiset oireet tuosta matosta. Tämä ei siis tiedossani, ennenkuin vasta kauppojen jälkeen.

Noh, miten saisin matosta allergian aiheuttajat pois? Riittääköhän tuuletus ja pesu vai onko eläinpöly sellaista, ettei sitä saa pois? Mitä teen? Onko vinkkejä? Onko mitään tehtävissä?

En ole mikään superallerginen ja pystyn olemaan asunnossa, jossa on kissoja ja koiria, mutta tämä matto aiheutti todella voimakkaat oireet.

2

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä80

      Varsinkin jos matto on paksu, niin kaiken eläinpölyn pois saaminen tuntuu miltei mahdottomalta tehtävältä. Pelkästä tuuletuksesta ei ole apua, mutta ahkera tamppaus/imurointi voi irroittaa osan pölystä ja siihen päälle pari kertaa kunnon pesu. Mutta voi olla, että yritys on silti turha.

    • on arvata

      itse reagoin voimakkaasti.

      Tulisi mieleen, että jos et päiväsaikaan saa erityisiä oireita saattaa illalla/lepoaikaan oireet olla selvemmin havaittavissa.

      Jos löydät asiasta käyttökelpoista tietoa,jolla ylipäätään suorassa eläinkontaktissa olevasta tejkstilistä tulee allergiselle toimiva,laita tänne palstallekin.

      Itse en hanki ihan varmuusmarginaalisyystä edes käytettyä autoa,jossa saa oireita tai lähde edes koeajamaan jos tiedossa että juuri ollut eläinkuljetuksia aiemalla omistajalla.

      Esim. erään autopesuasiantuntijan mukaan jokin auto puhdistettiin käsin 7 kertaa,oireet eivät poistuneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe