Helsingin seudun linnut

HemFogelskådare

6

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linnunäääniä

      Ei kuule paljoo kiinnosta !
      Mut hyviä laatusia linnun lauluja ja vislauksia wav/mp3 muodossa haluaisin !!!!!

      • Ponkaaja

        Ainakin http://www.tarsiger.com -sivuston ääniosiossa on jonkin verran mp3-tallenteita. Muitakin on, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen. Toinen on http://www.lintukuva.fi, jossa monien (ei kaikkien) lajikuvien yhteydessä soi kyseisen linnun ääniä. Äänitiedostoihin ei kuitenkaan liene suoraa linkkiä, joten kopiointi vaatii hieman töitä. Kolmantena mainittakoon vaikkapa:
        http://www.virtual-bird.com/birdsounds.htm

        Ja mitä tulee läntisen Uudenmaan haukkoihin, niin varpushaukan (ja kanahaukan) puuttuminen havainnoista selittyy sillä, että ne ovat tavallisia ja yleisenä talvehtivia kaupunkilintuja, joten niitä ei tuohon "mielenkiintoiset lintuhavainnot 2 viikon ajalta" -listaukseen sisällytetä.

        Kyseinen listaus sisältää vain yhdistyksen toimihenkilöiden alueellisesti ja ajankohtaisesti mielenkiintoisiksi rajaamat lintuhavainnot, jotka suodatetaan suuremmasta havaintomassasta :)


      • HemFogelskådare
        Ponkaaja kirjoitti:

        Ainakin http://www.tarsiger.com -sivuston ääniosiossa on jonkin verran mp3-tallenteita. Muitakin on, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen. Toinen on http://www.lintukuva.fi, jossa monien (ei kaikkien) lajikuvien yhteydessä soi kyseisen linnun ääniä. Äänitiedostoihin ei kuitenkaan liene suoraa linkkiä, joten kopiointi vaatii hieman töitä. Kolmantena mainittakoon vaikkapa:
        http://www.virtual-bird.com/birdsounds.htm

        Ja mitä tulee läntisen Uudenmaan haukkoihin, niin varpushaukan (ja kanahaukan) puuttuminen havainnoista selittyy sillä, että ne ovat tavallisia ja yleisenä talvehtivia kaupunkilintuja, joten niitä ei tuohon "mielenkiintoiset lintuhavainnot 2 viikon ajalta" -listaukseen sisällytetä.

        Kyseinen listaus sisältää vain yhdistyksen toimihenkilöiden alueellisesti ja ajankohtaisesti mielenkiintoisiksi rajaamat lintuhavainnot, jotka suodatetaan suuremmasta havaintomassasta :)

        Kanahaukka alkaa olla ainakin minun käsiini saamien tietojen mukaan jo kesälläkin harvinaisuus ja varpushaukoista enemmistö muuttaa Keski-Eurooppaan. Joulukuussa kaikki haukat ovat kiinnostavia etenkin keskellä pääkaupungin puistikkoa. Toisaalta oman tietoteokseni mukaan kyllä esim. tuulihaukka viihtyy yleisesti Euroopan suurien kaupunkien keskustassa.
        Etelä-Suomessa ja jopa Helsingin keskustassa on joka tapauksessa bongattu joulukuussa useitakin haukkoja, joiden pitäsi olla ihan muualla ja jotka kesäisin pesivät ja viihtyvät ihan eri ympäristössä. Yleisin kaiketi Helsingin seudun
        haukoista on piekana, joka muuttomatkoillaan viipyy hyvillä ruokapaikoilla, mutta pesii pääosin Lapissa. Piekanaa on tavattu "listojen mukaan" vielä joulukuussa Helsingin seutua pohjoisempanakin.


      • Ponkaaja
        HemFogelskådare kirjoitti:

        Kanahaukka alkaa olla ainakin minun käsiini saamien tietojen mukaan jo kesälläkin harvinaisuus ja varpushaukoista enemmistö muuttaa Keski-Eurooppaan. Joulukuussa kaikki haukat ovat kiinnostavia etenkin keskellä pääkaupungin puistikkoa. Toisaalta oman tietoteokseni mukaan kyllä esim. tuulihaukka viihtyy yleisesti Euroopan suurien kaupunkien keskustassa.
        Etelä-Suomessa ja jopa Helsingin keskustassa on joka tapauksessa bongattu joulukuussa useitakin haukkoja, joiden pitäsi olla ihan muualla ja jotka kesäisin pesivät ja viihtyvät ihan eri ympäristössä. Yleisin kaiketi Helsingin seudun
        haukoista on piekana, joka muuttomatkoillaan viipyy hyvillä ruokapaikoilla, mutta pesii pääosin Lapissa. Piekanaa on tavattu "listojen mukaan" vielä joulukuussa Helsingin seutua pohjoisempanakin.

        Tarkennan hieman omaa viestiäni sillä, että vaikka varpushaukkaa ja kanahaukkaa ei oteta mukaan mielenkiintoisia havaintoja -listaukseen, niin ne ovat tosiaan siltikin ihan mielenkiintoisia ja vähintäänkin tärkeitä havaintoja :)

        Tringan alueella on esimerkiksi ilmoitettu Tiiraan tähän päivään mennessä joulukuun ajalta mm. noin:
        -41 kanahaukkaa
        -51 varpushaukkaa
        -70 hiirihaukkaa
        -55 piekanaa

        Tuo listaus on siitä huono, ettei siitä ole karsittu päällekkäisyyksiä, joten se ei kerro yksilöiden todellisia määriä vaan ilmoitettujen havaintojen määrän. Lisäksi oma ongelmansa on siinä, ettei esimerkiksi kaikkia varpus- ja kanahaukkahavaintoja edes välttämättä palauteta.

        Ja mitä kanahaukkaan tulee, niin ei se ala olemaan harvinaisuus, vaan sen näkeminen voi alkaa olla harvinaista verrattuna esimerkiksi 10:n vuoden takaiseen tilanteeseen. Kanahaukka alkaakin olemaan lähinnä harvalukuinen ja sitäkin vain paikoitellen :) Tuon voisi yleistää siten, että kanahaukka on yleinen (= sitä pesii lähes joka puolella Suomea käsivarren Lappia lukuun ottamatta), mutta harvalukuinen pesimälintu Suomessa. Tämä tosin pätee vain yleisellä tasolla eikä henkilökohtaisella tasolla.

        Ja omasta puolestani toivotan näin lopuksi Hyvää Joulua kaikille tätäkin foorumia lukeville :) Palaan takaisin omalta osaltani vasta joskus joulun jälkeen.


      • paljonkiiiitoksiiaa
        Ponkaaja kirjoitti:

        Ainakin http://www.tarsiger.com -sivuston ääniosiossa on jonkin verran mp3-tallenteita. Muitakin on, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen. Toinen on http://www.lintukuva.fi, jossa monien (ei kaikkien) lajikuvien yhteydessä soi kyseisen linnun ääniä. Äänitiedostoihin ei kuitenkaan liene suoraa linkkiä, joten kopiointi vaatii hieman töitä. Kolmantena mainittakoon vaikkapa:
        http://www.virtual-bird.com/birdsounds.htm

        Ja mitä tulee läntisen Uudenmaan haukkoihin, niin varpushaukan (ja kanahaukan) puuttuminen havainnoista selittyy sillä, että ne ovat tavallisia ja yleisenä talvehtivia kaupunkilintuja, joten niitä ei tuohon "mielenkiintoiset lintuhavainnot 2 viikon ajalta" -listaukseen sisällytetä.

        Kyseinen listaus sisältää vain yhdistyksen toimihenkilöiden alueellisesti ja ajankohtaisesti mielenkiintoisiksi rajaamat lintuhavainnot, jotka suodatetaan suuremmasta havaintomassasta :)

        Juu,Kiitoksia Linkeistä !
        En ole mikään lintubongari itse mutta pidän kyllä monen linnun lauluista :)
        Ehkä joku muukin on huomannut että linnun ääni/laulu on todella rauhoittavaa ja sitä voi kuunnella vaikka ihan musiikkina.
        Hyvää joulua vaan teille lintuystäville :)

        Ps.Älkää ruokkiko lintuja,kyllä ne itse ravintonsa löytää.


      • Kotibongari
        paljonkiiiitoksiiaa kirjoitti:

        Juu,Kiitoksia Linkeistä !
        En ole mikään lintubongari itse mutta pidän kyllä monen linnun lauluista :)
        Ehkä joku muukin on huomannut että linnun ääni/laulu on todella rauhoittavaa ja sitä voi kuunnella vaikka ihan musiikkina.
        Hyvää joulua vaan teille lintuystäville :)

        Ps.Älkää ruokkiko lintuja,kyllä ne itse ravintonsa löytää.

        On hyvä että linturakkaita löytyy, mutta lintujen talviruokinnasta olen eri mieltä.
        Tai paremminkin lintututkijat ja minä samalla yhdyn mieleipiteeseen.
        Esimerkiksi tiaiset tarvitsevat talvella rasvaa, jotta selviäisivät talven ylitse. Tintit ovat saaneet talia luonnosta mm. eläinraadoista, mutta kaupunkilähiöissä ei niitä raatoja ainakaan ole saatavilla. Kovilla pakkasilla ravinto on lisäksi umpijäässä ja lintujen nokka rikkoutuu.
        Sinitiaiset ja talitiaiset ovat ahkeria lintulaudan vierailijoita, eikä city-linnut tutkijoiden mukaan selviäisi enää ehkä ilman ihmisen apua, eli linnut vähenisivät huomattavasti, ellei niitä auteta talvisin.
        Nk. kaupunkien pullasorsat ovat erikseen. Niiden muutto viivästyy , jos niitä ruokitaan ja monet jäävät talveksi Suomeen. Sorsien käy huonosti ellei ruokinta jatku koko talven ylitse, toisaalta lukuisat sorsat keskellä kaupunkia eivät ole aina ihmisen ja hygienian kannalta
        hyvä asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      179
      1146
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      79
      1042
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      845
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      73
      818
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      82
      757
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      695
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      593
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      538
    Aihe