Hei! Voisitteko laittaa asiallisia vastauksia,
vikalistoja omistanne octavia 1 korisista
1.6 ja 1.8 moottoreilla olevista ja mitä nyt on mittarissa kilometrejä?
Ostin puoli vuotta octavian ja kokemusten ym. perusteellahan se on hyvä auto. testit ym..
Omassani oli ostettaessa 134000km ja nyt 146000km.
Seuraavat viat ovat nyt havaittu, ei oikein anna hyvää laatuvaikutelmaa, mietin että pitäisikö myydä auto jos tätä menoa jatkuu?
Viat nyt:
termostaatin päällä oleva kansi sisältä rikki
putkimallisen termostaatin päässä oleva piikki meni läpi, varaosa vahvistettu malli
auto jätti tielle, lämmöt nousi, teki painetta jäähdytysjärjestelmääm eikä tullut lämmintä lämmityslaitteesta
onneksi kaveri hinasi kotiin eli kustannukset
uusi kansi ja tiiviste jäähd. neste yht 25euroa
sitten omassani sattuu olemaan juuri tuo huonompi virranjakaja, sen akseli on jo suht väljä, ilmenee epätasaisena käyntinä
jos olisi bosch niin ei mitään ongelma
uusi jakaja 120, onneksi suht edullinen
ja takaluukku tässä 5-ovisessa mallissa aukeaa kahvasta silloin kun sitä huvittaa. keskuslukko toimii kyllä.
laakkoselta vivustosysteemi 170euroa
se on muuten osanumero 30 jos joku muu tarvii
että tämmöstä, kylä nämä vielä menee mutta mitä on odotettavissa?
Muuten hyvä auto ja tukeva ajaa, mittasin viime kesänä 90-100kmh nopeudella, ei paljon mäkiä hankoon mennessä 6.1 litraa 100km
Octavia 1.6 lx -99 vikoja on ollut
26
4772
Vastaukset
- vaska
10v auto käytettynä on aina onnen kauppaa, merkistä riippumatta.
- .....
Autossa, jonka ikä on jo kymmene vuotta ja mittarissa päälle 100000 km tuo on ihan mahdollista automeristä riippumatta. Itse, kun autoni uutena ostan ja melko vähän 12-15 tkm/v ajan, niin auto menee vaihtoon juuri 9-10 vuoden iäsä, kun mittarissa alkaa lukema olla päälle 100 tkm. Tuohon ikään viime autonikin meni todella vähin korjauksin, mutta edessä olisi ollut kutenkin pikkuvikoja ja esim. nokkahihnan vaihto, joten vaihtoon meni ja vaihtoarvo oli kuitenkin vielä melko hyvä laskien käyttövuotta kohti.Että arpapeliä tuo lähinnä on, millainen on vanha auto. En edes ole Skodisti, joten puhun ihan yleisellä tasolla.
- sama:
Tuo sama peli ja vuosimalli mullakin on, ajettu päälle 150 tkm.
Termostaattikannen ja virranjakajan viat ei kuulosta tyypillisiltä ongelmilta tuossa perusmallissa, eka kertaa kuulen tuollaisista. Virranjakaja on Magneti Marellin tekoa, kuten moottorinohjausjärjestelmä muutenkin. Itselläni ei tuossa ole kulumisen oireita. Sen sijaan lambda-antureita on mennyt useitakin, epätasainen käynti on yksi hajoavan lambdan oireista ja nimenomaan tyhjäkäynnillä saattaa pakokaasutestissä tulla peräti hylky sen lambda-anturin takia. Nyt on kestänyt jo muutaman vuoden tuo viimeisin, kop kop!
Takaluukun avauskahva jää joskus nalkkiin, mutta se aukeaa kyllä kun uskaltaa painaa hieman voimalla. Kannattaa aina luukkua sulkiessa jättää oikeaan asentoon se vipu, niin ei oikuttele seuraavalla kerralla. Se avausvipu on ainakin itselläni aika tunnoton ja siinä on "tyhjää".
Olen viimeksi huollattanut auton nokkahihnan vaihdossa 60 tkm sitten ja sen jälkeen tehnyt huoltotoimet vuosittain itse. Perustekniikka on helppo huoltaa ja ainakin itselläni ollut toimintavarmaa, ylläpitokustannukset on pienemmät kuin uskalsin aikoinaan edes kuvitella!
Pyyhkijän vivusto saattaa takerrella jos sitä ei ole aikanaan korjattu/rasvattu, ajonestolaitteen anturi toivottavasti sullakin korjattu jo takuuseen.
Mittaristo saattaa heittäytyä osittain toimimattomaksi juuri tuossa mallissa ja noilla kilometreillä; korjaus on yksinkertainen ja kannattaa apua pyytää joltakin elektroniikkaharrastajalta regulaattoripiirin uudelleenjuottamiseen. Huollossa vaihtavat muuten koko mittariston ja täydellisen turhaan! Asialliset korjausohjeet löytyy jopa tältä palstalta viime marraskuulta!
Jos autoa on vaan muistettu pestä niin kori ja alusta ovat todennäköisesti varsin vähäruosteisessa kunnossa ja se on mielestäni tärkeämpää kuin mikään muu 10-vuotiaassa autossa. Ruostekorjaus se vasta kalliiksi käy!- kokeillen
Takaluukun korjaamiseksi tuskin tarvitsee ostaa mitään. Kahvan ja lukon välitysmekanismin kriittisin osa muodostuu metallipuikosta ja sitä puristavista muovihaloista. Vanhemmiten puikko tahtoo työntyä ulos hahloista ja avaaminen vaikeutuu, jopa estyy kokonaan.
Ratkaisuna on avata takaluukun verhoilu ja työntää puikkoa takaisin hahloon. Kun kahvan säätö on kunnossa, kannattaa puikon ja hahlojen liitokseen pistää hieman pikaliimaa, niin tilanne ei toistu. - skoda mies
kokeillen kirjoitti:
Takaluukun korjaamiseksi tuskin tarvitsee ostaa mitään. Kahvan ja lukon välitysmekanismin kriittisin osa muodostuu metallipuikosta ja sitä puristavista muovihaloista. Vanhemmiten puikko tahtoo työntyä ulos hahloista ja avaaminen vaikeutuu, jopa estyy kokonaan.
Ratkaisuna on avata takaluukun verhoilu ja työntää puikkoa takaisin hahloon. Kun kahvan säätö on kunnossa, kannattaa puikon ja hahlojen liitokseen pistää hieman pikaliimaa, niin tilanne ei toistu.Onhan se totta että tuohon kilometrimäärään jo viat on tavallaan ihan odotettavissa.
Ei noissa octaviossa onneksi mitään isompaa ole.
Mielestäni vähemmän vikoja kuin uudemmissa audeissa ja volkkareissa.
uusia audeja muuten kasataan kiinassa ja intiassa
Audi A6
Valmistaja ja valmistusmaa
Saksa, Kiina, Intia
Valmistusaika 1994– - antura
skoda mies kirjoitti:
Onhan se totta että tuohon kilometrimäärään jo viat on tavallaan ihan odotettavissa.
Ei noissa octaviossa onneksi mitään isompaa ole.
Mielestäni vähemmän vikoja kuin uudemmissa audeissa ja volkkareissa.
uusia audeja muuten kasataan kiinassa ja intiassa
Audi A6
Valmistaja ja valmistusmaa
Saksa, Kiina, Intia
Valmistusaika 1994–Mikä tuo ajoneston anturijuttu on? Itselläni välillä lähtee käyntiin vasta noin viidennellä, kun ajoneston symboli vilkkuu käynnistettäessä..
- nähnyt
antura kirjoitti:
Mikä tuo ajoneston anturijuttu on? Itselläni välillä lähtee käyntiin vasta noin viidennellä, kun ajoneston symboli vilkkuu käynnistettäessä..
On avaimen tunnistinjohdossa. Hinta muutaman euron. Vaihto tunnin työ.
- janteri
nähnyt kirjoitti:
On avaimen tunnistinjohdossa. Hinta muutaman euron. Vaihto tunnin työ.
juu ittellä -00 ja mittarissa sen 189tkm
ja pari kertaa on mittaristo ollu hengetön. ku käynnistäny suoraan.. ekal kerral korjaanu ittekseen ku ajoin vähän matkaa, tokal kerral pysähdyin ja käynnistin uudestaan.. et valot sammu.. ja apparin puolen oven valokatkaisia kenkkuilee. on muuten ikäväs paikas.. - ajettu 228 tkm
janteri kirjoitti:
juu ittellä -00 ja mittarissa sen 189tkm
ja pari kertaa on mittaristo ollu hengetön. ku käynnistäny suoraan.. ekal kerral korjaanu ittekseen ku ajoin vähän matkaa, tokal kerral pysähdyin ja käynnistin uudestaan.. et valot sammu.. ja apparin puolen oven valokatkaisia kenkkuilee. on muuten ikäväs paikas..Aivan samoja ongelmia ollut minullakin.Takaluukun aukaisu vaatii oikean tekniikan, pyyhkijät korjaantuvat puhdistuksella ja rasvauksella. Vasemman puolen etuoven valokytkin jumissa, missähän se sijaitsee? Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen oksuun.
- kiinan skeida
skoda mies kirjoitti:
Onhan se totta että tuohon kilometrimäärään jo viat on tavallaan ihan odotettavissa.
Ei noissa octaviossa onneksi mitään isompaa ole.
Mielestäni vähemmän vikoja kuin uudemmissa audeissa ja volkkareissa.
uusia audeja muuten kasataan kiinassa ja intiassa
Audi A6
Valmistaja ja valmistusmaa
Saksa, Kiina, Intia
Valmistusaika 1994–Tehdääkö samassa tehtaassa kun audit??
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/skoda-valmistajaksi-kiinaan - onkohan samat tehtaa
skoda mies kirjoitti:
Onhan se totta että tuohon kilometrimäärään jo viat on tavallaan ihan odotettavissa.
Ei noissa octaviossa onneksi mitään isompaa ole.
Mielestäni vähemmän vikoja kuin uudemmissa audeissa ja volkkareissa.
uusia audeja muuten kasataan kiinassa ja intiassa
Audi A6
Valmistaja ja valmistusmaa
Saksa, Kiina, Intia
Valmistusaika 1994–Škoda Octavia
Valmistaja ja valmistusmaa Škoda,
Tsekki, Intia, Kiina
Valmistusaika 1996–
Luokka C-segmentti
http://www.autowiki.fi/index.php/Škoda_Octavia - oktavis
nähnyt kirjoitti:
On avaimen tunnistinjohdossa. Hinta muutaman euron. Vaihto tunnin työ.
siis virtalukon..
- skoda oktaavia ??
Osaako kukaan kertoa missä vika auto nykii ja täristää liikkeelle lähdössä. Onko kytkin vai vaihdelaatikko rikki?
- lisää-kaasua-vaan
Sehän kuuluu asiaan. On näet niin, että kun skoda on suunniteltu pellolle kaalien kuljetukseen kolhoosiin, niin aloitus ravistukset irroittavat matoja kaalista. Puhtaat kaalit ovat mukavampia mutustella iltanuotiolla.
Eli, älä ole huolissasi tuosta, koska se on suunniteltu kaalitehtaan tarpeiden mukaiseksi. Siksi skodaa sanotaankin kaalilavetiksi.
Joskus olen ajatellut, että jos tärinä onkin suunniteltu kuljettajaa silmällä pitäen, niin että kuljettaja saa hierontaa siinä rehkimisen ja röhkimisen päätteeksi ( kaalien lastaus). Siksi myös sikakiikku nimitys on saattanut tulla vuosien saatossa skodalle lempinimeksi.
Skoda tunnetaan suomalaisten parissa sikakiikkuna ja kaalilavettina. Itse skodaa ei tarvitse edes sanoa. Jokainen tietää, että mistä on kyse.
- Octavia -99
Pyyhkijät jää päälle kun laitan laitan vivun off asentoon. Pysähtyy kyllä hetken päästä mutta saattavat jäädä puolitiehen. Kokemuksia?
- uusi-moottori
Nuoriso käynyt taas kuseskelemassa pyyhkijän moottoriin. Älä huido, käytä off ia.
- rinpula
1999vm. octavia käynti ongelmaa kellää ollu? kone 1.8. lähtee käyntiin mutta sammuu heti eikä ota jenkaa kone.
- jopi651
mulla oku v99 1.6 55kw käynti ongelmat loppu kun vaihdoin kaasuläppä moottorin , virranjakajan (akseli väljä) uudet piuhat ja tulpat, motonetista kaasuläppäkotelo 149e, virranjakaja 100e. kaverille sovituksesta 9 karhua että silleen
- Ocultti
Mulla on juuri kyseisessä mallissa 195 tkm lasissa ja viimeisen parin kuukauden sisällä meni vähän kalliimminkin kulutusosia vaihtoon. Alatukivarsien kumilaakerit, raidatankojen molemmat päät, takajouset, huohotinputki, Michelinin nastarenkaatkin ja sokerina pohjalla loppuunajettu kytkin ja öljyvuotoa kytkineen aiheuttanut kampiakselin tiiviste. Loppukesällä jakohihnan vaihtoremontti.
Vajaat kolme tonnia meni noihin ihan tuosta vaan eli auton arvo suunnilleen kaksinkertaistui ;-) Mutta huoletonta ja halpaa ajo onkin ollut näihin asti (siis auton ikä 14v). Ruostetta ei ole edelleenkään missään ja ainut vika on toisen etuoven lukon oikuttelu. Senkin korjailen kesällä itse. - Skoda-asentaja
Octavia on paska :D
- A_luokkaa
Katsastusmies oli muuten varsin toista mieltä kun aikoinaan käytin alkuaikojen ykköskoppaista (käytettynä ostamaani) Octaviaa näytillä yli 10 vuoden ajan. Möin sen pois 15-vuotiaana mutta siinä olikin huoleton ja ruostevapaa menopeli. Meni muuten nettiautossa heti kaupaksi kun ostajan tutullakin sattui olemaan vastaava ajopeli ja samaten hyvät kokemukset.
- moka-häpeä-skoda
Kyllä kommunisteja on enemmän kun 1 henki maassamme. Skoda on sellainen itäblokin pompula, että aina joku kadehenkinen haluaa sellaisen. Nyt on vähän ongelmia, kun ovat huijanneet moottoreissa niin pahasti. Kohta paljastuu lisää. Kori nimittäin halkeilee pistehitsisaumojen kohdilta. Tarkoittaa, että henkimaailman vempuloita on liikkeellä.
- VAG_kaalilavetti
Skoda ei ole oikeastaan ollut enään skoda ensimmäisen Fabian jälkeen. Octaviat yms. ovat täysin samaa tavaraa Volkkarin, Audin ja Seatin kanssa. Hieman eroja sisustan materiaaleissa ja äänieristeissä. Muuten palikat käy lähes kaikki päittäin: A3>Octavia>Leon>Golf. Pääosin tekniikan laadusta (tai sen puutteesta) vastaa siis VAG-konserni. Se, että euroopan myyntiin on autot tehty Prahan kupeessa, on vain hyvä asia, tuossa 95-> kun alkoi tämä VAG fuusio, oli Tsekeissä kova into ja todella kova tahto tehdä laatua, entisaikojen maineen karistamiseksi. Tuotokset ovat tuonne 2005 paikkeille olleet jopa Volkswagenia, osittain Audiakin laadukkaammin kasattuja.
Eniten kyseisen tekniikan vioista löytyy Audi ja VW Golf foorumeilta, Octavian korissa toki on muutamia erikoisuuksia jotka vanhemmiten... - 1.9TDIOctavia
Ennakoivat huollot, tarkistukset. Ei tule sitten auton hintaisia remontteja... ainakaan kovin usein.
Omassa isoimmat häikät sähköissä. 15v ja 600tkm ajetussa alkaa olla aika haperoa tavaraa nuo johdot. Eli vikojen ilmaantuessa, kannattaa tarkistaa sähköt. Tässä oikuttelee valokatkaisija, eli 0 ja parkki asentojen välissä, lyö sytytysvirran päälle. Kivasti syö akkua kun se näkyy tekevän kosteilla keleillä itsestään tuota, vaikka itse vipu on 0 -asennossa ja auto seisoo parkissa. Varmin keino vältyä tältä on irroittaa akun miinus -johto aina kun ei aja. Tai vaihtaa ihan uusi alkuperäinen katkaisija niin luulisi toimivan.. - nohuhhuhjoonpeli
Ei missään muussa autossa ole noin paljon vikoja.
- Anonyymi
harmi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740