allerginen, mutta mille? Tekstiilipöly? niiden kemikaalit....

Sadetta--

Ajattelin kysäistä, miten teidän muiden, joilla iho reagoi oireet esiintyvät?

Pikkusen taustaa. Allergia-arvo oli 1830, ja olenkin nyt menossa sairaalaan jatkotutkimuksiin, koska syyllstä ei terveyskeskuksen labroissa löytynyt. Kissa, ja koira olivat vähän (meillä on 3 kissaa, ollut aina kissoja, lääkäri kyllä meinasi, ettei olisi syyllinen), Perusruokaaineet eivät olleet syy.
Työskentelen ompelijana, omassa yrityksessäni, nyt 8 vuosi menossa.....käsittelen siis paljon materiaaleja, ja pölyä löytyy, pölykään, eikä home testeissä ollut syyllinen) ompelen mm. tulenkestäviä suojavaatteita nomex, ja proban kankaista, joissa on takuulla vaikka mitä aineita! Näitä tutkitaan nyt sairaalassa.

Itseäni vaan hirvittää, koska olen tullut riippuvaiseksi prednisolonista, ja päivittäisestä zyrtectabletista.....
olen syönyt prednisolonia tarpeen mukaan 15-20 mg päivä, ja yhden zyrtec tabun, näin meni viikko hienosti, sitten lopetin kortisonin, ja meni 3 päivää kohtuudella pelkällä zyrtecillä, sitten alkoi ikävät oireet taas kehittyä.

Mulla polttaa, ja kuumottaa varsinkin kasvoja, korvia, ja huulia. Iho on punainen, ja esim, vaatteet tuntuvat pistelevän. Kutinaa ei niinkään ole, iho vaan on kuin olisi rikki tai jotain. Korvat ovat ihan punaiset, ja kuumat, oudon kihisevät, samoin huulet. Reidet ovat myös alue joka tuntuu inhottavalta. Muutenkin olo alkaa tullakipeäksi, tai jotenkin "tulehtuneeksi". Myös nivuset ovat joskus kuumottavan oloiset.
Mun iho on nyt ollut ainakin kuukauden jo punoittava, saunassa en enää käy, sillä siellä muutun ihan punaiseksi, ja naama röpyliäiseksi, kunnes taas viilenee.

Nämä oireet on niin omituisia, ja mä stressaan näiden kanssa, joka ei takuulla ainakaan oloa helpota.

JOs jollain on vastaavia iho tuntemuksia, kertokaa, jotta ei olisi niin yksinäinen olo.
Muutenkin, ennennoita testejä pitäisi olla 5 päivää ilman prednisolonia, ja 3 pv ilman mitään antihistamiinia, kuinka toi käytännössä tulee onnistumaan, jollei päiväkään meínaa sujua.

Ikää on 38 v, ja joskus lapsena olen saanut yliherkkyysoireita jostain villapaidasta tai vastaavista, myös kaakaosta tuli joskus kuulema. Nyt on ollut vuosikaudet ettei oireita ole ollut, ja nämä pahemmat ovat alkaneet nyt heinäkuussa. Vuoden alusta lisääntyi noi tulensuojamatskut....viime keväästä olen ollut huonovontisempi kun normisti, ja koska olen paniikki/ahdistukseen taipuvainen, keväällä oli todella vaikeaa. Mietinkin tässä, voisiko noi materiaalit vaikuttaa niin paljon?

Kertokaahan, ja rohkaiskaa, on vähän orpo-olo, kun kokemusta tämmösistä oireiluista on niin vähän, pelottaa, onko syynä jokin muu sairaus, vaikka toi allergia-arvo toki kertookin omaa kieltänsä, koholla on, mikä kohottaa, se olis kiva saada selville.

Jos syy on töissäni, niin tokihan se on vaan pahentunut tässä, sillä yrittäjällä ei ole vaihtoehtoja, jos meinaa elää....työt on tehtävä, kunnes varmuudella käy selväksi, että se ei enää onnistu.

Mukana iho-oireissa on välillä hengitysoireita, ei pahoja, mutta huomaan kyllä....aiheuttaako prednisolon kellekään kurkun outoa fiilistä? Must toi käheyttää vähän itselläni, vaikka muuten sopiikin. JA pelastaa mun elämää varmaan tällähetkellä. Toi eka viikko, kun söin viikon kuurina, oli jotain unelmaista, kun pitkästäaikaa jaksoi, ja halusi tehdä kaikenlaista, kun oireet ja miettiminen ei suistanut epätoivoon, ja masennukseen, jolloin teki ihan pakollisen, ja välillä tuli päiviä, että oireet olivat tosi pahat, olo kuumeinenkin ja oli pakko vain maata. Nyt noita ei ole ollut.
Mutta takuulla tulisi, jollen lääkitse kunnolla.

8

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syistä

      "ompelen mm. tulenkestäviä suojavaatteita nomex, ja proban kankaista, joissa on takuulla vaikka mitä aineita! Näitä tutkitaan nyt sairaalassa."

      " Nyt on ollut vuosikaudet ettei oireita ole ollut, ja nämä pahemmat ovat alkaneet nyt heinäkuussa. Vuoden alusta lisääntyi noi tulensuojamatskut....viime keväästä olen ollut huonovontisempi kun normisti, ja koska olen paniikki/ahdistukseen taipuvainen, keväällä oli todella vaikeaa. Mietinkin tässä, voisiko noi materiaalit vaikuttaa niin paljon?"

      Ihosi oireilu ei ole epänormaalia, olet sekä kosketuksissa eri kemikaalien kanssa (nuo materiaalit), että hengität niistä irtoavia aineita. Hengitysteitse altistuen voi oireilla iholla.
      Hengitystieoireet tulevat mahdollisesti pahenemaan, mikäli altistus jatkuu.
      Ja kortisoni tai allergialääkitys ei poista syytä, helpottaa vain oireita tiettyyn pisteeseen saakka. Älä edes yritä päästä siihen pisteeseen, koska menetettyä terveyttä ei saa takaisin.

      Olen itse atoopikko, ihoallerginen mm. hajusteille, luonnonhartsille, valkosipulille.
      Työssä altistuin tietämättäni kemikaaleille, en tiedä oliko vanhassa rakennuksessa hometta (ihoallergia yhdelle homeelle); iho ja hengitystiet oireilivat, söin antihistamiinia.
      En itse käyttänyt hajusteita (nykyiset synteettisiä), mutta jouduin hengittämään niitä passiivisesti sekä työssä, että työmatkalla (bussi).
      Eräällä kurssilla se sitten tapahtui: yksi päivä riitti, ilta ja yö meni yskiessä, samoin seuraava viikko. Pitkä tarina, mutta tuo oli se viimeinen naula, siihen loppui ns. normaali elämä.

      Ihan hyvää elämää voi elää välttäen, mutta rajoittavaahan se on. Työpaikasta ei voi edes uneksia, saatika matkustamisesta, elokuvista, konserteista, yms. Kaupassa sentään pystyy käymään pikaisesti välttäen ruuhkia (= tuoksuvia ihmisiä).

      Minulla iho ilmoitteli nokkosihottumalla (siivousaineet/joulusiivous aikoinaan), mutten ymmärtänyt...
      Vasta hengitystieoireet (nuha, astmaattinen olo, oksentelu, huimaus) pysäyttivät. Migreeni myös yksi oireista.

      Miten pystyt olemaan ilman kortisonia ja antihistamiineja ennen lääkäriin menoa?
      VÄLTÄ noita aineita (materiaaleja), joiden olet huomannut aiheuttavan oireita.
      Pakko tehdä töitä?
      Ei ole. Jos nimittäin jatkat altistumista, kadut ja kadut todella paljon myöhemmin.
      Nyt kannattaa pitää töissä taukoa, että asia saadaan selvitettyä.

      Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi ja havaintoihisi. Kaikkea lääketiedekään ei pysty selvittämään.

      Kortisonia ei pitäisi syödä kuin kuureina. Itsellä ei kokemusta, joten en ota muuta kantaa.

      Onnea matkaan! Toivottavasti syy löytyy ja pystyt jatkamaan töitäsi välttäen "syitä".
      Ts. älä altista enää itseäsi aineille, joiden todetaan aiheuttavan kuvailemasi oireet.

    • auttaisiko hengityssuojain?

      Ymmärrän tilanteesi, rahaa on pakko saada ja töitä pitäisi pystyä tekemään.

      Suojaudu kemikaalipölyltä suojavaatetuksella, käsineillä ja hengityssuojaimella.
      Olet jo niin herkistynyt (iho-oireet), että myös pää/kasvot tulisi suojata.

      Hengityssuojaimeksi tarvitset sellaisen, mikä suodattaa kemikaalit ja suojaa kasvot.

      Scott Safetyn Proflow 2 on puhallinsuojain, sen kanssa voi tehdä töitä pidempäänkin.

      http://www.suojalaite.fi/hengitys/kemira/proflow_SC.htm

      Tässä artikkelissa kuva kyseistä hengityssuojainta käyttävästä:
      http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html

      Edullisempiakin on, mutta käyttömukavuus on aivan eri luokkaa. Ja kuten kirjoitin ylempänä, myös kasvot ja silmät tulisi ehdottomasti suojata.

      Noilla varusteilla voisit selvitä siihen saakka, että saat tulokset sairaalasta ja voit vetää omat johtopäätöksesi.

    • samanlaista oireilua

      oireet vaikuttaa myös atooppiselta oireilulta. itse olen kärsinyt jo ko. ihottumasta vuoden. alkoi juuri samoilla ja nyt pitkin kroppaa laikkuja ja sairaala lasku ja apteekki laskut hipoavat taivaita :( koitappa päästä ihotaudin puolelle, että ottavat näytepalan ihosta. toivon suunnatomasti ettei kyseessä ole atooppinen ihottuma. vaikeuttaa elämää ja paljon.

    • tuttuja...

      Mulla punoitusta, kihelmöintiä, kutinaa, polttelua, ihottumaa ja rakkuloita aiheuttaa kumiallergia. En voi olla kosketuksissa esim. siivouskäsineiden tai kondomien kanssa.

      Myös tietyt alkoholijuomat saa aikaan mulla edellä mainittuja oireita.

      Nyt en ole moneen vuoteen kärsinyt mistään oireista, kun osaan vältellä niiden aiheuttajia.

      Prick-testeissä ei löytynyt mukamas mitään allergioita, testattiin ruoka-aineet, eläimet ja siitepölyt, vaikka tiedän myös olevani pölylle allerginen. Selkään tehtävissä lapputesteissä kumi reagoi todella voimakkaasti,mutta tuo kumiallergiakin mulla oli jo tiedossa.

      Lääkityksenä Aerius-allergiatabletit, jos joskus tulee paha kohtaus, ostan kyypakkauksen ja syön ne 2 tablettia, sisältävät kortisonia, joka auttaa tuollaisiin allergiakohtauksiin. Pari kertaa olen käynyt terveyskeskuksessa hakemassa kortisoni-piikin perseeseen kun naama oli turvoksissa niin pahasti, ja pari kertaa syönyt kortisonitabletteja.

      • taasen

        Minulla nuo oireet tulevat luonnonkumin lisäksi kaikista keinokumeista. Pahinta on polyuretaani.


    • lopetappa

      yksi viikko kokonaan pois ompelutöistä,silloin näet oletko pahasti allergisoitunut,eli jos tilanne paranee,niin on vain yksi tie ,lopetus ompelutöihin,ja siirtyminen toiseen vaiheeseen elämässä.eihän tuota voi nuinkaan jatkaa,sinulla menee kokonaan terveys,ja silloin et tienaa enään
      euroakaan.kaippa kela sinut kouluttaa.lopetus täytyy tehdä pikimmin ,sillä muuten todella altistus voi pakottaa sinut siihen.elikkä kerralla kaikki finito.itse lopetin työni
      homeverstaan vuoksi,altistuin todella pahoin,koko naama hilseili,nivuset aukes,valtavaa
      hilsetautia ,kutinaa,lisäksi niveloireita yhdestä puun homeenestoaineesta,ky5-myrkystä.
      lopetin kaikki kerralla,myyntitavaraakin jäi 100000 markan edestä varastoon,onsiellä vieläkin.
      homeen kautta sain myös altistuksen oluille,viineille,pippureille,sitrush,suklaalle,ennen altistusta täysin terve. näissä materiaaleissa on varmasti niin kovanluokan myrkkyjä ,että pienikin määrä vaikuttaa sinulle haitallisesti,eli älä mieti bisneksiä,vaan terveyttäsi,hyvää juolua

    • sadetta--

      Ihan kypsä, kun kukaan ei oikein tajua, missä vaiheessa mun olo on.
      jos teistä joku haluis myös itselleen ajatuksenvaihtoa aiheita atopia, allergia,urtikaria, ja muustakin, mä olisin vapaaehtoinen. :)

      Ei perhe, ja muut oikein pysty asennoitumaan, siihen, mitä näiden oireiden läpikäynti tekee kropalle, ja mielelle.

      Olis kiva vaihtaa ajatuksia, kokemuksia, ja vaikka keinoja, joiden on huomannut auttavan.
      Vihdetaan sähköpostiosotteita. Ja yksi joka mielessä on käynyt, olisi perustaa jonkinlainen foorumi meille?

      • Muusis

        Jos vielä luet tätä, niin laita mulle sähköpostia vaik mun miehen mailiin. Laitan sitä kautta sit omankin maili ossan, ku sitä en kehtaa näin julkisesti laittaa. Eli sequel73 (at) gmail.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1495
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      165
      1196
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      712
    Aihe