isotretinoin - KANNATTAVAA?

Onko akne tosiaan joskus niin paha, että kannattaa aloittaa isotretinoin-lääkekuuri (tai roa)? Haittavaikutukset kuulostaa kyllä jossain tapauksissa tosi pahoilta, joten ... Tiedä sitten, mitä kaikkea seuraa vielä myöhemmin käytön lopettamisen jälkeen.

Onko olemassa isotretinoin-lääkevoidetta? Jos on ja jos on kokemusta kyseisestä, niin millaisia?
91422
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Ehdottomasti kannattaa aloittaa, jos aknesta on haittaa jokapäiväisessä elämässä.
Itselläni haittavaikutukset eivät olleet mitenkään pahat; huulet vain kuivuivat.

Isotretinoin voidetta on olemassa, mutta sen teho ei ole mitään verrattuna sisäiseen kuuriin.
Voiteen nimi on Avitcid.

Äänestä
  • Avitcid on tretinoiinia eli A-vitamiinihappoa ja isotretinoiini on eri aine, vaikkakin hyvin lähisukuinen. Sitä ei ole ainakaan Suomessa myynnissä ulkoisesti käytettäväksi.

    Äänestä

  • ei ole sama kirjoitti:

    Avitcid on tretinoiinia eli A-vitamiinihappoa ja isotretinoiini on eri aine, vaikkakin hyvin lähisukuinen. Sitä ei ole ainakaan Suomessa myynnissä ulkoisesti käytettäväksi.

    oookkei. varmaan sitä joku lääkäri kuitenkin pystyis määräämään. epäilyttää tosi paljon tuo isotretinoin kuuri. mieluimin "kärsin" nämä finnit.

    Äänestä

  • t-p kirjoitti:

    oookkei. varmaan sitä joku lääkäri kuitenkin pystyis määräämään. epäilyttää tosi paljon tuo isotretinoin kuuri. mieluimin "kärsin" nämä finnit.

    riippuu tietenkin minkälainen akne sulla on, mutta itselläni ei avitcid auttanut syvään paiseakneen yhtään. Ei kannata kärsiä, vaan hae ihmeessä kuuri! Suurimmalla osalla se kuitenkin parantaa pysyvästi tai ainakin osittain. Mulla kävi niin että toisen kuurin jälkeen akne palasi otsalle, ei kyl tullut niitä samoja paiseita, vaan perusfinnejä, eli jotain edistystä tapahtui, ennen siis oli isoja suuria paiseita otsassa ja leuassa eniten. No aloitin uuden kuurin joka loppui lokakuussa, toistaiseksi iho on pysynyt suht hyvässä kunnossa. Aloitin kyl heti kuurin loputtua käyttämään Astavitaa 2kps päivässä ja alkoi saman tien tulla pientä yksittäistä finniä, nyt parin kk jälkeen iho on puhdistunut, tuntuu että siitä tuli joku pahenemisvaihe. Voithan kokeilla tuota Astavitaa ensin, moni on saanut apua iho-ongelmiin, löytyy vanhoista keskusteluista paljon tietoa. En kyl tiiä olisiko tuo auttanut siihen pahaan akneen mikä mulla oli ennen, mutta sinuna kokeilisin tuota ehdottomasti, ja jos ei auta, niin roaccutania, ei kannata kärsiä!! Ja roan sivuvaikutuksina oli lähinnä kuivuminen, ihon, limakalvojen, silmien, mutta se ei todellakaan haitannut mitään, kun huomasin että iho alkoi parantua ja sain rauhassa liikkua ihmisten ilmoilla häpeämättä naamaani.

    Äänestä

  • roan syönyt kirjoitti:

    riippuu tietenkin minkälainen akne sulla on, mutta itselläni ei avitcid auttanut syvään paiseakneen yhtään. Ei kannata kärsiä, vaan hae ihmeessä kuuri! Suurimmalla osalla se kuitenkin parantaa pysyvästi tai ainakin osittain. Mulla kävi niin että toisen kuurin jälkeen akne palasi otsalle, ei kyl tullut niitä samoja paiseita, vaan perusfinnejä, eli jotain edistystä tapahtui, ennen siis oli isoja suuria paiseita otsassa ja leuassa eniten. No aloitin uuden kuurin joka loppui lokakuussa, toistaiseksi iho on pysynyt suht hyvässä kunnossa. Aloitin kyl heti kuurin loputtua käyttämään Astavitaa 2kps päivässä ja alkoi saman tien tulla pientä yksittäistä finniä, nyt parin kk jälkeen iho on puhdistunut, tuntuu että siitä tuli joku pahenemisvaihe. Voithan kokeilla tuota Astavitaa ensin, moni on saanut apua iho-ongelmiin, löytyy vanhoista keskusteluista paljon tietoa. En kyl tiiä olisiko tuo auttanut siihen pahaan akneen mikä mulla oli ennen, mutta sinuna kokeilisin tuota ehdottomasti, ja jos ei auta, niin roaccutania, ei kannata kärsiä!! Ja roan sivuvaikutuksina oli lähinnä kuivuminen, ihon, limakalvojen, silmien, mutta se ei todellakaan haitannut mitään, kun huomasin että iho alkoi parantua ja sain rauhassa liikkua ihmisten ilmoilla häpeämättä naamaani.

    Mulla on akne tällä hetkellä ehkä pahempi ku koskaan. Joitain isoja paiseita poskissa ja tuolla alhaalla leukaluitten kohalla. Välillä tosi kipeitä. Sitten kun ne on aikansa olleet ja pehmenneet niin ne kyllä lähtee pois. Otsa, nenä ja leuka muuten on lähes finnitöntä. Ainoastaan nuo posket vaivaa. Totta kyllä, että välillä tuntuu, ettei kehtaa naamaasa näyttää kellekkään. Tammikuussa terv.hoitaja. Täytyy jutella asiasta siellä.

    Ja yks juttu vielä. Alotin yasminelle-pillerit reilu viikko sitten. Epäilen, että tää aknen pahentuminen johtuis niistä. Tosin en oo heti lopettamassa, koska tääki on vasta niin alussa.

    Äänestä

  • t-p kirjoitti:

    Mulla on akne tällä hetkellä ehkä pahempi ku koskaan. Joitain isoja paiseita poskissa ja tuolla alhaalla leukaluitten kohalla. Välillä tosi kipeitä. Sitten kun ne on aikansa olleet ja pehmenneet niin ne kyllä lähtee pois. Otsa, nenä ja leuka muuten on lähes finnitöntä. Ainoastaan nuo posket vaivaa. Totta kyllä, että välillä tuntuu, ettei kehtaa naamaasa näyttää kellekkään. Tammikuussa terv.hoitaja. Täytyy jutella asiasta siellä.

    Ja yks juttu vielä. Alotin yasminelle-pillerit reilu viikko sitten. Epäilen, että tää aknen pahentuminen johtuis niistä. Tosin en oo heti lopettamassa, koska tääki on vasta niin alussa.

    yasminet aknen hoitoon? ei kannata, ensinnäkin se voi vaan pahentaa (diane nova auttaa monella) ja pillereiden lopettamisen jälkeen akne iskee takaisin. Terv. hoitajakaan ei osaa asialle tehdä mitään, itse sain aikoinaan dalacin liuoksen joka ei auttanut yhtään. Mullakin oli paiseakne. Olen kärsinyt aknesta n.8 vuotta ja kokeillut lähes kaikki voiteet, lääkkeet ja luontaistuotteet ja ehdottomasti suosittelen kokeilemaan Astavitaa. Jollei se auta niin roaccutania, ei tohon muuten mikään auta ja turhaan kärsit ja odotat!

    Äänestä

  • roan syönyt kirjoitti:

    yasminet aknen hoitoon? ei kannata, ensinnäkin se voi vaan pahentaa (diane nova auttaa monella) ja pillereiden lopettamisen jälkeen akne iskee takaisin. Terv. hoitajakaan ei osaa asialle tehdä mitään, itse sain aikoinaan dalacin liuoksen joka ei auttanut yhtään. Mullakin oli paiseakne. Olen kärsinyt aknesta n.8 vuotta ja kokeillut lähes kaikki voiteet, lääkkeet ja luontaistuotteet ja ehdottomasti suosittelen kokeilemaan Astavitaa. Jollei se auta niin roaccutania, ei tohon muuten mikään auta ja turhaan kärsit ja odotat!

    yasminellet ehkäisyyn ja kuukautiskierron tasapainotukseen, mutta ajattelin, että varmaan ovat vaikuttaneet negatiivisella tavalla tähän mun naamaan, kun on alkanut tulla paisefinnejä. kuhan näiltä joulukiireiltä ehtii niin aattelin mennä ihan kosmetologille ja alkaa hoiattaa siellä kasvoja. ennenki tepsiny ainaki exuviance-hoito (vai mikä olikaan). lääkekuurit on kyllä tosiaan vika vaihtoehto. ne on kuitenki sellasta myrkkyä ihan elimistölle yleensäkin.

    Äänestä

Mulla ei tetrasykliini auttanut yhtään mitään, ainoastaan kuurin alussa akne paheni hurjasti ja lopussa iho oli tavallisessa kunnossa. 2 kuuria söin, ja kummallakin kerralla sama homma.

Äänestä
  • Huomaa näistä keskuteluista, että vaikutukset on tosi yksilöllisiä. Vähän siis hankala arvailla miten itellä toimis .. jos nyt ikinä roaa tai sitä toista alkaisin ylipäänsä käyttää.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


t-p kirjoitti:

Onko akne tosiaan joskus niin paha, että kannattaa aloittaa isotretinoin-lääkekuuri (tai roa)? Haittavaikutukset kuulostaa kyllä jossain tapauksissa tosi pahoilta, joten ... Tiedä sitten, mitä kaikkea seuraa vielä myöhemmin käytön lopettamisen jälkeen.

Onko olemassa isotretinoin-lääkevoidetta? Jos on ja jos on kokemusta kyseisestä, niin millaisia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu