Minä vuonna Jumala antoi kymmenen käskyä?
Milloin ja minä päivänä Jeesus nousi ylös?
Miksi adventistit vihaavat Jeesuksen ylönousemus päivää ja kristittyjä?
Syyskuussa alkoi vuosi 5767
"Juutalaiset vuosiluvut perustuvat Raamatun omaan sisäiseen kronologiaan, joka on pyritty selvittämään mahdollisimman tarkasti. Ajanlasku aloitetaan maailman luomisesta 3760 vuotta ennen meidän ajanlaskumme alkua. Vuodenvaihde osuu joko syys- tai lokakuuhun. Uuttavuotta rosh hashanaa vietetään kaksipäiväisenä juhlana, jonka ensimmäisenä päivänä on tapana mennä veden äärelle heittämään sinne synnit. Käännetään taskut nurin ja annetaan niissä olevien murusten pudota veteen. Oinaansarvitorveen puhaltaminen kuuluu myös juhlan tapoihin. Siten herätetään sielu tekojen punnitsemiseen ja katumukseen. Uuttavuotta seuraa kymmenen katumuspäivää, joina juutalaisen perinteen mukaan ratkaistaan ihmisen kohtalo tulevana vuonna. Jumala kirjoittaa hyvän ihmisen nimen elämän kirjaan ja päinvastaisessa tapauksessa kuoleman kirjaan. Kun useimmat ihmiset eivät kuulu selkeästi kumpaankaan ryhmään, on heille sitten kolmas kirja. Jumala tutkii kaikki ja antaa aikaa parannuksen tekoon. ”Kirjoitettakoon sinulle hyvä vuosi”, toivottavat ihmiset toisilleen".
Sapatti on juutalaisten pyhäpäivä.
Raamatun kronologia
1
64
Vastaukset
Itse asiassa juutalainen uusi vuosi oli tänä vuonna 29. syyskuuta, joka aloitti vuoden 5769. Vuosi 5770 alkaa ensi vuoden syyskuun 18. päivä.
Juutalainen kalenteri ei ole sen tarkempi kuin kristittyjen Vanhan Testamentin ajoista tekemät kronologiat. Raamatun sukuluetteloissa ja kertomuksissa on liikaa aukkoja, jotta niistä voisi tehdä aukotonta ajanlaskua.
Eli tuskin kukaan ajatteleva juutalainenkaan (ks. esim Jewish Encyclopedia [juutalainen tietosanakirja]) pitää mahdollisena sitä, että Raamatun tapahtumat sopisivat tähän ajanlaskuun. Esim. vedenpaisumus sattuisi vuoden 2000 paikkeille, jolloin Egypti ja Sumer olivat konservatiivistenkin historiallisten arvioiden mukaan olleet olemassa yli tuhat vuotta.
Kymmenen käskyn ajoituksen adventistit yleensä sijoittavat jonnekin vuoden 1445 e.Kr. paikkeille. Kristilliset tutkijat (siis sellaiset, jotka ylipäätään uskovat exodukseen ja liittoon Siinailla) tavallisesti ajoittavat tapahtuman vuosien 1540 ja 1200 e.Kr. väliseen haarukkaan, useimmat tuonne 1200 -luvun puoliväliin ennen Kristusta.
Kymmenien käskyjen ajoituksella ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, onko sapatilla merkitys kristillisenä lepopäivänä sen enempää kuin silläkään, minä päivänä Jeesus nousi ylös.
Ja jos jossakin on adventisti, joka Jeesuksen ylösnousemuspäivää vihaa, niin hoitoonhan tuo pitäisi saada. Kun ylösnousemuksesta tai sen päivästä puhutaan useimmat sanovat: Halleluja!!
Niin minäkin.
Kai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h403556- 743323
- 1042794
- 1452707
- 1582144
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201978Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa281836- 401599
- 591165
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To261095