sulakkeen pohjakoskettimen vaihto - itse?

opiskelijan kämppä

sulaketaulun 25 amberin sulakkeesta hajosi pohjakosketin. saako tuon vaihtaa itse, onko turvallista ja voiko siinä kämmätä? uuden osan hankin jo. hankala saada jouluksi sähkäriä, eikä huvittais maksaakaan siitä...

8

8741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkäri11111

Ei saisi mennä itse tekemään. Mutta mielestäni melko turvallinen homma, jos sulta vaan löytyy vaihtotyöhön tarkoitettu pohjakosketinavain.

Olettaen tietysti että vanha pohjakosketin ei ole niin rikki ettei sitä saa enää avaimella pois.

• opiskelijakämppä

kiitos avusta!

noin itsekin päättelin. pohjakosketinavaajaa ei ole, mutta eiköhän lähirautakaupasta löydy.

pohjakoskettimesta murtui tosin kokonaan keraaminen osa, metallinen kanta ruuveineen jäi kiinni sulaketauluun. voi siis olla, ettei saada omin neuvoin pois...

täytyy soitella vielä sähkäreitä läpi, viikon päästä yksi pääsis tulemaan. olis kiva vain laittaa jouluna ruokaa.

• Veli-Matti 

Miksi se pitäisi vaihtaa? Jos siinä on ollut 25 A:n sulake, se ei tarvitse pohjakoskettimen keraamiosaa.

25 A:n sulake opiskelijaluukussa viittaa päävarokkeeseen. Miten sinä olet sen rikkonut?

• opiskelijakämppä

siinä on ollut aiemminkin pohjakosketin, miksi sitä ei siis tarvittaisi?

kyseessä on uunin sulake. sitä en tiedä, miksi tuo on noin iso tai tarviiko olla noin iso, mutta ainakin on vuosikaudet toiminut hyvin tuolla... nyt keraaminen osa pohjakoskettimesta sitten murtui, lieneekö niin vanha tai sulaketta kiristetty liikaa, enpä osaa sanoa. itse en sitä sentään onnistunut rikkomaan. ;)

• Sama vika
        opiskelijakämppä kirjoitti:

kyseessä on uunin sulake. sitä en tiedä, miksi tuo on noin iso tai tarviiko olla noin iso, mutta ainakin on vuosikaudet toiminut hyvin tuolla... nyt keraaminen osa pohjakoskettimesta sitten murtui, lieneekö niin vanha tai sulaketta kiristetty liikaa, enpä osaa sanoa. itse en sitä sentään onnistunut rikkomaan. ;)

Tilaa sähkäri, ja pistä sulake paikoilleen
        toimii moitteetta sitte joskus kun ehtii niin asentaja laittaa uuden paikoilleen

• nou hätä
        opiskelijakämppä kirjoitti:

Pohjakoskettimessa kosketus tulee sen metallisen pohjan kautta ja se lienee edelleen paikoillaan.

Keraamminen osa on sitä varten että se estää liian suuren sulakkeen laittamisen paikoilleen ja tietysti se myös ohjaa sulakketta oikealle kohdalle.

Mutta jos sulake menee tiukasti irroitettavaan pesään, niin oletettavasti se kiinni kierrettäessä myös osuu hyvin metalliseen pohjakoskettimen osaan.

Eli pistä sulakkeen paikalleen ja ilmoitat asiasta vuokranantajalle, niin käyvät joskus vaihtamassa pohjan.

• ----

Kyllä se sulake todennäköisesti saa kontaktin ilman pohjakosketintakin mutta kyllä se siellä on silti syytä olla. Pohjakoskettimen vaihtohan on kyllä vain sähkömiehen työtä mutta kyllähän se itsekkin onnistuu jos tietää mitä tekee. Jos se kosketin on hajonnut niin eipä välttämättä lähde sillä pohjakosketinavaimella irti vaan pitää kiertää se esim kärkipihdeillä irti mutta jos alat sitä itse ronkkimaan niin laita ehdottomasti pääkytkimestä virta pois ja mittaa vielä sulakepesän pohjasta että varmasti on jännite pois.

• asentaja........

eipä mene virrat pois pääsulakkeilta vaikka sen kämpän pääkytkimen laittaakin nollille, se on niin että pääsulakkeet on ennen asunnon pääkytkintä ja kvh mittaria... Ja kyllä sen pitäs perkele toimia vaikka keraamine osa on rikki..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      22
      1801
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      156
      1789
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      348
      1528
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      211
      1133
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      144
      1128
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      985
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      969
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      928
    Aihe