Valaisinpistorasia

Pistoke

Olin laittamassa keittiön valaisinta takas kattoon, tuli mieleen vaihtaa "sokeripalan" tilalle valaisinpistorasia kun keittiön valaisin pitää aina irroittaa kun pesee keittiön ikkunaa. Löysinkin aiemmin ostetun val.pistorasian ja aioin alkaa vaihtamaan sitä. Tuli katsottua sitä sisältä ja huomasin että valaisimen kannatinkoukku tulisi olemaan pistorasian kannen varassa ja se on kiinni yhdellä pienellä ruuvilla! Ja kannessa luki Max 15kg. Jätin vaihtamatta kun ko. pistorasia tuntui varsin heppoiselta. Valmistaja oli JOEL ja tällainen se värkki on:

http://joel.des.dk/katalog/index.asp?language=fi

20

10193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää

OLEN SELLASEN 14.5 kg kristallikruunun laittanut vl.pr:ään vähän arvelutti, mutta eihän siinä auta kuin uskoa, ja ainakin 4 vuotta on jo pysynyt.

• ----

En tuota JoEl:in tuotetta tunne mutta osta vaikka Enston valaisinpistorasia siinä niinkuin lähes kaikissa muissakin se koukku on kiinni valaisinpistorasian "runko-osassa" eikä suinkaan siinä kannessa, joka on vain pienellä ruuvilla kiinni. Itse runkohan on kyllä tukevasti katossa / rasian pohjassa sitten kiinni ja kestää varmasti sen 15 kiloa.

• ei saa vaihtaa!

Näin on ja niin on todennäköisesti tuossa aloittajankin valaisinpistorasiassa. Hän on vain jotenkin käsittänyt asian väärin. Ja valaisinpistorasian asennushan sitten ei ole maallikolle sallittua vaikka niin niin niin niin usein luullaan. Se johtuu tietysti siitä että termit "valaisinpistorasia" ja "valaisinLIITINpistorasia" ovat niin lähellä toisiaan ja yleensä luullaan niiden tarkoittavan samaa asiaa. ValaisinLIITINpistorasia kun ei ole sama asia kuin valaisinpistorasia. Sokeripalan saa korvata valaisinLIITINpistorasialla maallikkokin, mutta valaisinpistorasian asennus menee jo kiinteäksi asennukseksi eikä se ole maallikolle sallittua. Ja kohta joku alkaa inttämään että "saivartelua termeistä, mitähän eroa niilläkin on" tms. joten pistetään vielä kuvat:

Valaisinpistorasia, eli kiinteästi asennettava koko rasia, josta tässäkin oli kyse:

http://www.stek.fi/kuvat/1106695967korjaus1.2

tuossa kuvassa oikealla yläkulmassa

ValaisinLIITINpistorasia, eli pelkkä naaraspistoke, joka tulee sokeripalan paikalle:

http://www.vekoy.com/images/VPR3.png

• vai saako
        ei saa vaihtaa! kirjoitti:

Näin on ja niin on todennäköisesti tuossa aloittajankin valaisinpistorasiassa. Hän on vain jotenkin käsittänyt asian väärin. Ja valaisinpistorasian asennushan sitten ei ole maallikolle sallittua vaikka niin niin niin niin usein luullaan. Se johtuu tietysti siitä että termit "valaisinpistorasia" ja "valaisinLIITINpistorasia" ovat niin lähellä toisiaan ja yleensä luullaan niiden tarkoittavan samaa asiaa. ValaisinLIITINpistorasia kun ei ole sama asia kuin valaisinpistorasia. Sokeripalan saa korvata valaisinLIITINpistorasialla maallikkokin, mutta valaisinpistorasian asennus menee jo kiinteäksi asennukseksi eikä se ole maallikolle sallittua. Ja kohta joku alkaa inttämään että "saivartelua termeistä, mitähän eroa niilläkin on" tms. joten pistetään vielä kuvat:

Valaisinpistorasia, eli kiinteästi asennettava koko rasia, josta tässäkin oli kyse:

ValaisinLIITINpistorasia, eli pelkkä naaraspistoke, joka tulee sokeripalan paikalle:

Kytkentähän ei eroa oli sitten kyseessä valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia. Ei se kannen irroittaminen kovin vaarallista ole, irroitetaanhan se kun maalataan kattoa. Ja sahkoala.fi sanoo että valaisinpistorasian asennus on itse tehtävä sähkötyö. Lueppas tuolta... http://www.sahkoala.fi/kohderyhmat/pienrakentajat/kodin_sahkoturvallisuus/fi_FI/omat_sahkotyot/

• Oppipokat

Lueppas TUKESin sivuilta jokapojan oikeudet:
        "5. Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli "sokeripalan" korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinliitinpistorasian vaihto"

• lue viesti!!!!
        Oppipokat kirjoitti:

Lueppas TUKESin sivuilta jokapojan oikeudet:
        "5. Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli "sokeripalan" korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinliitinpistorasian vaihto"

Ei ole totta! Et sitten lukenut koko viestiä ollenkaan johon vastastit! Siinähän juuri selitetään että sokeripalan korvaaminen valaisinLIITINpistorasialla on sallittua, mutta ei valaisinpistorasialla! Niiden erokin on selitetty viestissä johon vastasit. Kuvat on tosin väärin päin mutta tuon selvemmin sitä ei enää voi selittää. Uskomatonta ettei tuota nyt voi tajuta.

• jo uskoa.
        vai saako kirjoitti:

Kytkentähän ei eroa oli sitten kyseessä valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia. Ei se kannen irroittaminen kovin vaarallista ole, irroitetaanhan se kun maalataan kattoa. Ja sahkoala.fi sanoo että valaisinpistorasian asennus on itse tehtävä sähkötyö. Lueppas tuolta... http://www.sahkoala.fi/kohderyhmat/pienrakentajat/kodin_sahkoturvallisuus/fi_FI/omat_sahkotyot/

Eihän sen kytkentä eroa mitenkään kiinteän seinäpistorasiankaan kytkennästä. Valokatkaisin on vielä helpompi kytkeä, kun ei ole nollaa eikä suojamaatakaan. Noista nyt ei vaan saa tehdä niin niitä ei saa tehdä. En minä niitä määräyksiä ole keksinyt. Tuossa postaamassasi sahkoala.fi -linkissä kuitenkin on virhe. Siinäkin on sotkettu termit valaisinpistorasia ja valaisinLIITINpistorasia. Valaisinpistorasiaa ei saa jokamies asentaa, mutta valaisinLIITINpistorasian saa. Näin sanoo TUKES.

Katso nyt vaikka tuolta STEK:n sivuilta jos se on niin vaikea uskoa, niin kuin tuo fiksu tuossa alempana jo saman lauseen lainasia ja ehtiä sotkea termit vaikka niitä kuinka yritettiin selvittää jo aiemmin:

http://www.sahkoturva.info/index.php?id=326

"Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli sokeripalan korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinliitinpistorasian vaihto."

Vielä kerran: siis valaisinLIITINpistorasialla, ei valaisinpistorasialla.

• aihe.
        jo uskoa. kirjoitti:

Eihän sen kytkentä eroa mitenkään kiinteän seinäpistorasiankaan kytkennästä. Valokatkaisin on vielä helpompi kytkeä, kun ei ole nollaa eikä suojamaatakaan. Noista nyt ei vaan saa tehdä niin niitä ei saa tehdä. En minä niitä määräyksiä ole keksinyt. Tuossa postaamassasi sahkoala.fi -linkissä kuitenkin on virhe. Siinäkin on sotkettu termit valaisinpistorasia ja valaisinLIITINpistorasia. Valaisinpistorasiaa ei saa jokamies asentaa, mutta valaisinLIITINpistorasian saa. Näin sanoo TUKES.

Katso nyt vaikka tuolta STEK:n sivuilta jos se on niin vaikea uskoa, niin kuin tuo fiksu tuossa alempana jo saman lauseen lainasia ja ehtiä sotkea termit vaikka niitä kuinka yritettiin selvittää jo aiemmin:

"Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli sokeripalan korvaaminen uuden järjestelmän mukaisella valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen valaisinliitinpistorasian vaihto."

Tästä aiheesta on muuten ennenkin jauhettu täällä jo kohtalaisen paljon:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&con ference=4500000000000406&posting=22000000030955720

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&con ference=4500000000000406&posting=22000000035536897

Koittakaa nyt hyvät ihmiset jo ymmärtää noiden ero!

• erotin
        lue viesti!!!! kirjoitti:

Ei ole totta! Et sitten lukenut koko viestiä ollenkaan johon vastastit! Siinähän juuri selitetään että sokeripalan korvaaminen valaisinLIITINpistorasialla on sallittua, mutta ei valaisinpistorasialla! Niiden erokin on selitetty viestissä johon vastasit. Kuvat on tosin väärin päin mutta tuon selvemmin sitä ei enää voi selittää. Uskomatonta ettei tuota nyt voi tajuta.

mikä ero on valaisinpistorasialla ja valaisinliitinpistorasialla!

Uho on kova mutta tiedoissa puutteita, änkyrä mikä änkyrä!!!!

• tosissasi?
        erotin kirjoitti:

mikä ero on valaisinpistorasialla ja valaisinliitinpistorasialla!

Uho on kova mutta tiedoissa puutteita, änkyrä mikä änkyrä!!!!

Mitä hittoa? Et kai ole tosissasi? Miten se nyt ei voi mennä kaaliin? Kuinka monta kertaa se pitää samassa ketjussa selittää että asia menee tajuntaan? Lueppa nyt koko ketju ajatuksella läpi (ei edes tarvi kovin paljoa aivokapasiteetista käyttää), niin pitäisi selvitä.

Tietysti jos suomenkielen ymmärryksessä on vikaa, niin on jossain määrin ymmärrettävää ettei valaisinpistorasian ja valaisinliitinpistorasian ero tästä viestiketjusta selviä.

Ja kun nyt kuitenkin lähdit tuolle haukkumalinjalle kun aloit minua uhoojaksi ja änkyräksi väittää, niin kerropa minkälaisia puutteita minun tiedossani on? Itse et tuonut minkäänlaista lisäarvoa tai lisäselvyyttä tähän asiaan, ainoastaan tyypillistä lukutaidottoman juntin ihmettelyä asiasta joka on jo moneen kertaan selitetty.

Mutta täytyy ehkä sen verran näin jouluna tulla vastaan, että myönnettävähän se on, että kaikkia ei ole keskiverto-ihmisen älyn ja lukutaidon lahjoilla siunattu. Hyvää joulun jatkoa vain sinnekin!

• eroton
        tosissasi? kirjoitti:

Mitä hittoa? Et kai ole tosissasi? Miten se nyt ei voi mennä kaaliin? Kuinka monta kertaa se pitää samassa ketjussa selittää että asia menee tajuntaan? Lueppa nyt koko ketju ajatuksella läpi (ei edes tarvi kovin paljoa aivokapasiteetista käyttää), niin pitäisi selvitä.

Tietysti jos suomenkielen ymmärryksessä on vikaa, niin on jossain määrin ymmärrettävää ettei valaisinpistorasian ja valaisinliitinpistorasian ero tästä viestiketjusta selviä.

Ja kun nyt kuitenkin lähdit tuolle haukkumalinjalle kun aloit minua uhoojaksi ja änkyräksi väittää, niin kerropa minkälaisia puutteita minun tiedossani on? Itse et tuonut minkäänlaista lisäarvoa tai lisäselvyyttä tähän asiaan, ainoastaan tyypillistä lukutaidottoman juntin ihmettelyä asiasta joka on jo moneen kertaan selitetty.

Mutta täytyy ehkä sen verran näin jouluna tulla vastaan, että myönnettävähän se on, että kaikkia ei ole keskiverto-ihmisen älyn ja lukutaidon lahjoilla siunattu. Hyvää joulun jatkoa vain sinnekin!

ei osaa polo eroa sanoa!
        Koita nyt meille tarkentaa kun on jäänyt epäselväksi
        Vai etkös osaakaan HÄ?

• sama asia se on
        tosissasi? kirjoitti:

valaisinpistorasia on sama kuin valaisinliitinpistorasia

• :DDDDDDDD
        sama asia se on kirjoitti:

:DDDDDDDDD tollo trolli... noh. pitäähän ne huvit olla avohoitopotilaillakin joten nimettömänä öykkäröinti suomi24-forumeilla heille sallittakoon

• Pistoke

Kävin tavaratalon sähköosastolla katsomassa valaisinpistorasioita. Siellä oli Elexi merkkisiä ja se oli täysin samanlainen kuin tuo aiemmin ostamani JO-EL:in tuote, varmasti samasta tehtaasta molemmat. Onneksi ystävällinen myyjä kertoi ja näytti miten ripustuskoukku asetetaan runko-osaan paikalleen, en itse ollut sitä tajunnut. Harmi ettei sähkötarvikkeissa ole mitään ohjeita mukana, kun niitä ihmiset kuitenkin itse asentelevat.

• Pistoke
        sama asia se on kirjoitti:

JO-EL:in sekä Elexin tuotteissa lukee että ovat valaisinpistorasioita, tosin Elexissä että on valaisinpistorasian kansi.

Mutta voisiko valaisinliitinpistorasia olla sellainen joka tulee johdon päähän ja ei kattoon ollenkaan kiinni?

• hyvä!
        Pistoke kirjoitti:

JO-EL:in sekä Elexin tuotteissa lukee että ovat valaisinpistorasioita, tosin Elexissä että on valaisinpistorasian kansi.

Mutta voisiko valaisinliitinpistorasia olla sellainen joka tulee johdon päähän ja ei kattoon ollenkaan kiinni?

Kyllä. Se se on. Tuo öykkäri nyt vaan esittää ettei tajua, vaikka se kuinka on kuvien kanssa selitetty.

ValaisinLIITINpistorasia siis:

tuossa kuvassa siis edelleen oikeassa yläkulmassa. ValaisinLIITINpistorasia on siis pelkkä naaraspuoleinen pistoke joka laitetaan sokeripalan tilalle johtojen päähän itse rasian ulkopuolelle. Pistoke siis roikkuu johdoista. Mitään hyötyä tuosta ei kylläkään ole. Samalla vaivalla liittää sen valaisimen sokeripalaankin, kuin ensin sen tilalle tuon pistokkeen.

• Pistoke
        jo uskoa. kirjoitti:

"Noista nyt ei vaan saa tehdä niin niitä ei saa tehdä. En minä niitä määräyksiä ole keksinyt. Tuossa postaamassasi sahkoala.fi -linkissä kuitenkin on virhe. Siinäkin on sotkettu termit valaisinpistorasia ja valaisinLIITINpistorasia. Valaisinpistorasiaa ei saa jokamies asentaa, mutta valaisinLIITINpistorasian saa. Näin sanoo TUKES."

En ymmärrä miksi toisen saisi ja toista ei saisi itse asentaa! Samoinhan noissa johdot laitetaan kiinni... Itse olen vaihtanut rikkoutuneita valokatkaisijoita, pistorasioita, tehnyt jatkojohtoja ym. ruuvannut valaisinten johtoja "sokeripalaan". Milloinkaan ei ole ollut ongelmia johtojen kanssa, kylläkin ohjeiden puute on joskus ollut hiukan kiusana. Kyllä jokamies pystyy yllättävän paljon tekemään sähkötöitä kun vaan tietää mitä tekee ja varmistuu että virta on kytketty pois ja senhän voi todeta koetinkynällä.

• itsekään.
        Pistoke kirjoitti:

"Noista nyt ei vaan saa tehdä niin niitä ei saa tehdä. En minä niitä määräyksiä ole keksinyt. Tuossa postaamassasi sahkoala.fi -linkissä kuitenkin on virhe. Siinäkin on sotkettu termit valaisinpistorasia ja valaisinLIITINpistorasia. Valaisinpistorasiaa ei saa jokamies asentaa, mutta valaisinLIITINpistorasian saa. Näin sanoo TUKES."

En ymmärrä miksi toisen saisi ja toista ei saisi itse asentaa! Samoinhan noissa johdot laitetaan kiinni... Itse olen vaihtanut rikkoutuneita valokatkaisijoita, pistorasioita, tehnyt jatkojohtoja ym. ruuvannut valaisinten johtoja "sokeripalaan". Milloinkaan ei ole ollut ongelmia johtojen kanssa, kylläkin ohjeiden puute on joskus ollut hiukan kiusana. Kyllä jokamies pystyy yllättävän paljon tekemään sähkötöitä kun vaan tietää mitä tekee ja varmistuu että virta on kytketty pois ja senhän voi todeta koetinkynällä.

En minäkään ymmärrä miksi se on, enkä minäkää noita noudata, koska 101% varmasti osaan tuollaiset pikkuhommat itse tehdä. Mutta se on sitten jo eri asia. Kerroin vain miten asia oikeasti on. Itse vaihdan kylllä pistorasit ja valokatkaisimet myös ja sokeripalatkin olen korvannut valaisinpistorasioilla (en siis valaisinLIITINpistorasiolla joissa ei ole muutenkaan mitään järkeä). Turha noita varten on jotain sähkömiestä tilata 50e/h ja odottaa kaksi viikkoa. Ei noiden kytkentä kuitenkaan mitään salatiedettä tosiaan ole ja mielestäni määräyksiä olisi syytä hieman löysentää tuossa kohtaa. Että esim. olemassa olevan yksivaiheisen pistorasian saisi itse korvata uudella, 1- tai 5-kytkimen saisi itse vaihtaa yms. MIKÄLI varmasti tietää mitä tekee. Saman lailla kun sen valaisimenkin asennus sokeripalaan on sallittua ja sen valaisinLIITINpistorasian asennus ja mm. jatkojohdon tekeminen, mikäli tietää mitä tekee. Kaikissa noissa täytyy tietää mikä johdin on nolla, vaihe ja suojamaa ja osata kytkeä ne oikein. Joten ei oikein mene ymmärrykseen, miksi joku pistorasian vaihto on niin ehdottoman kielletyksi tehty vaikka homman 101% varmasti osaa.

• eikös vain
        hyvä! kirjoitti:

Kyllä. Se se on. Tuo öykkäri nyt vaan esittää ettei tajua, vaikka se kuinka on kuvien kanssa selitetty.

ValaisinLIITINpistorasia siis:

tuossa kuvassa siis edelleen oikeassa yläkulmassa. ValaisinLIITINpistorasia on siis pelkkä naaraspuoleinen pistoke joka laitetaan sokeripalan tilalle johtojen päähän itse rasian ulkopuolelle. Pistoke siis roikkuu johdoista. Mitään hyötyä tuosta ei kylläkään ole. Samalla vaivalla liittää sen valaisimen sokeripalaankin, kuin ensin sen tilalle tuon pistokkeen.

Minusta se on valaisinliitinpistoke, eihän siinä ole mitään rasiaa.

• Linnaa ja putkaa ja sakkoja.

Murhamiehet ja lasten raiskaajat vapaaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe