Turvotus sappileikkauksen jälkeen?

yubu

Hei, minulta leikattiin sappi tähystyksellä toissapäivänä, siis maanantaina.
Toimenpide tapahtui noin kello 15-16, ja hereillä olin jo 18 mennessä.

Kotiuduin eilen ja vatsa oli kuin raskaalla naisella. Valtava!

Tänäänkin vielä melkoinen pömpötin.

Kysyisinkin muilta operaation läpikäyneiltä, että kuinka kauan pöhötystä kestää ja voiko sitä helpottaa mitenkään?

Niitä hiilidioksidista johtuvia hartiakipuja en ole kokenut lainkaan, vain tuo matsan pömpötys. Ei näy vatsassa lainkaan eroa, jännittääkö vatsalihakset vai ei.

7

9318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutaman päivän

se turvotus, onhan se ihan luonnollista että turpoaa, kun aika vatsanpeitteiden läpi mennään ja ropeloidaan sielä. Odottele rauhassa, kyllä sä olet kohta ihan timmissä kunnossa! Ja hyvää joulua, sappileikkauksen jälkeen ei lanttulaatikostakaan ole enää joutunut sairaalaan!

• yubu

Tuli aloitettua ehkä vähän rajusti. Kirurgi varoitteli että jouluruoka on on ihan ok, kunhan ei heti vedä jotakin öljysilliä.

No, kevyesti - vähän eri laatikoita ja graavilohta.
        Sitten toinen kierros, joka oli ehkä jo liikaa mun 2kk puuro-jugurtti jne. linjalle tottuneelle massulle.

Ja vielä illalla muutama suklaa, pari keksiä ja kahvi.

Yöllä sitten iski pahoinvointi :(
        Soittelua sairaalaan ja ohjeeksi alustavasti buranaa lepoa. Todennäköisin syy olisi "ruoansulatuksen käynnistyminen" aterian tuloksena.

No, juominen helpotti ja oksetus katosi (en uskaltanut edes kuvitella kuinka sattuisi jos en olisi voinut pidättää!)

Tänään soitin vielä uudestaan ja neuvoivat että kannattaa kokeilla kiihdyttää ruuansulatuksen alkua jollakin käsitavara-lääkkeellä.

No kohta nähdään alkaako suoli viimeinkin jo toimia ja kaasujakin vapautuilla :)

• yubu
        yubu kirjoitti:

Tuli aloitettua ehkä vähän rajusti. Kirurgi varoitteli että jouluruoka on on ihan ok, kunhan ei heti vedä jotakin öljysilliä.

No, kevyesti - vähän eri laatikoita ja graavilohta.
        Sitten toinen kierros, joka oli ehkä jo liikaa mun 2kk puuro-jugurtti jne. linjalle tottuneelle massulle.

Ja vielä illalla muutama suklaa, pari keksiä ja kahvi.

Yöllä sitten iski pahoinvointi :(
        Soittelua sairaalaan ja ohjeeksi alustavasti buranaa lepoa. Todennäköisin syy olisi "ruoansulatuksen käynnistyminen" aterian tuloksena.

No, juominen helpotti ja oksetus katosi (en uskaltanut edes kuvitella kuinka sattuisi jos en olisi voinut pidättää!)

Tänään soitin vielä uudestaan ja neuvoivat että kannattaa kokeilla kiihdyttää ruuansulatuksen alkua jollakin käsitavara-lääkkeellä.

No kohta nähdään alkaako suoli viimeinkin jo toimia ja kaasujakin vapautuilla :)

pömpöttää.

Laksatiivi laittoi ruuansulatuksen käyntiin. Ihana tunne kun sai päivän mittaan tyhjenneltyä suolistoa.

Samoin ilmavaivat poistuilivat :)

Niin kai se on, että tähän lörtsy-masuun vain pitää totutella. Asia johon en ennen leikkausta huomannut edes varautua.
        Nyt vatsa on todella 'vieraan' tuntuinen kun roikkuu tuollain alas valuen, ei ole se mun vanha tuttu lievän ylipainon vatsa :/

Edes farkut yms.tavalliset housut eivät mene päälle nyt. Oloasun housut sentään ovat ok, etenkin kun pitää niitä lantiotasolla jolloin vatsa roikkuu housujen päällä.

• leikkausken jälkeen
        yubu kirjoitti:

pömpöttää.

Laksatiivi laittoi ruuansulatuksen käyntiin. Ihana tunne kun sai päivän mittaan tyhjenneltyä suolistoa.

Samoin ilmavaivat poistuilivat :)

Niin kai se on, että tähän lörtsy-masuun vain pitää totutella. Asia johon en ennen leikkausta huomannut edes varautua.
        Nyt vatsa on todella 'vieraan' tuntuinen kun roikkuu tuollain alas valuen, ei ole se mun vanha tuttu lievän ylipainon vatsa :/

Edes farkut yms.tavalliset housut eivät mene päälle nyt. Oloasun housut sentään ovat ok, etenkin kun pitää niitä lantiotasolla jolloin vatsa roikkuu housujen päällä.

On ihan normaalia myös tähystysleikkauksen jälkeen etteivät housut vähään aika mahdu kunnolla kiinni. Älä edes yritä sillä on parempi ettei mikään paina sitä massuasi tällä hetkellä. Anna itsesi parantua rauhassa sillä eihän sinulle nyt niin kiire varmaan minnekään ole.
        Sappileikkaus on kuitenkin leikkaus vaikka se tehtiinkin tähystämällä.

• yubu
        leikkausken jälkeen kirjoitti:

On ihan normaalia myös tähystysleikkauksen jälkeen etteivät housut vähään aika mahdu kunnolla kiinni. Älä edes yritä sillä on parempi ettei mikään paina sitä massuasi tällä hetkellä. Anna itsesi parantua rauhassa sillä eihän sinulle nyt niin kiire varmaan minnekään ole.
        Sappileikkaus on kuitenkin leikkaus vaikka se tehtiinkin tähystämällä.

Otan nyt vähän rennommin. Todella harhaanjohtavaa tietoa mielestäni noissa opaslehtisissä joita sairaalasta annettiin leikkauksen jälkeen.

Mm. turvotuksesta ei mainittu, kun kysyin siellä niin sanottiin vain että "joo, kyllähän sitä turvotusta on kun on leikattu". Puuttui kokonaan se korostaminen että tämä todella kuuluu asiaan.

Samoin toipumisesta annettaan papereissa aivan liian ruusuinen kuva. "kahden viikon kuluttua urheileminenkin sujuu", jne...

"Sairaslomaa kirjoitetaan yleensä viikon verran. Jo sairasloman aikana potilas saa liikkua ulkona ja vaikka urheillakin voinnin mukaan."

Tai: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,622,1651,1652,2550,14806,14808

Tämä on sentään realistisempi:
        "Kuntoutuminen: Jo leikkauspäivän iltana saa hoitajan ohjauksessa nousta ensimmäisen kerran liikkeelle. Ensimmäisen viikon aikana leikkauksen jälkeen on parasta lähinnä lepäillä, mutta normaalielämään liittyvä jalkeilla olo on luonnollisesti sallittua. Haavakipua ei yleensä leikkauksen jälkeen suuremmassa määrin ole. Kuitenkin rintalastan alla oleva haava voi olla jonkin verran kipeä, sillä se tehdään hieman muita suuremmaksi, jotta sappirakko mahtuu siitä ulos. Fyysistä rasitusta on hyvä välttää 2 viikon ajan leikkauksen jälkeen, sen jälkeenkin vielä 1-2 viikkoa on hyvä välttää raskaimpia fyysisiä ponnisteluja."

Nyt mulla on pikkuhiljaa alkanut muodostumaan mustelman tapaista tuon alimman leikkaushaavan alapuolelle. Lienee ihan normaalia.

Nyt löysin tältä foorumiltakin pari vanhaa kirjoitusta. Ei näköjään ihan ruusuista ole ollut läheskään kaikilla.

Hieman ihmetyttää lyhyt sairasloma, noinkohan olen itse 10vrk leikkauksen jälkeen jo työkykyinen?

• työkykyinen niin pian
        yubu kirjoitti:

Otan nyt vähän rennommin. Todella harhaanjohtavaa tietoa mielestäni noissa opaslehtisissä joita sairaalasta annettiin leikkauksen jälkeen.

Mm. turvotuksesta ei mainittu, kun kysyin siellä niin sanottiin vain että "joo, kyllähän sitä turvotusta on kun on leikattu". Puuttui kokonaan se korostaminen että tämä todella kuuluu asiaan.

Samoin toipumisesta annettaan papereissa aivan liian ruusuinen kuva. "kahden viikon kuluttua urheileminenkin sujuu", jne...

"Sairaslomaa kirjoitetaan yleensä viikon verran. Jo sairasloman aikana potilas saa liikkua ulkona ja vaikka urheillakin voinnin mukaan."

Tai: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,622,1651,1652,2550,14806,14808

Tämä on sentään realistisempi:
        "Kuntoutuminen: Jo leikkauspäivän iltana saa hoitajan ohjauksessa nousta ensimmäisen kerran liikkeelle. Ensimmäisen viikon aikana leikkauksen jälkeen on parasta lähinnä lepäillä, mutta normaalielämään liittyvä jalkeilla olo on luonnollisesti sallittua. Haavakipua ei yleensä leikkauksen jälkeen suuremmassa määrin ole. Kuitenkin rintalastan alla oleva haava voi olla jonkin verran kipeä, sillä se tehdään hieman muita suuremmaksi, jotta sappirakko mahtuu siitä ulos. Fyysistä rasitusta on hyvä välttää 2 viikon ajan leikkauksen jälkeen, sen jälkeenkin vielä 1-2 viikkoa on hyvä välttää raskaimpia fyysisiä ponnisteluja."

Nyt mulla on pikkuhiljaa alkanut muodostumaan mustelman tapaista tuon alimman leikkaushaavan alapuolelle. Lienee ihan normaalia.

Nyt löysin tältä foorumiltakin pari vanhaa kirjoitusta. Ei näköjään ihan ruusuista ole ollut läheskään kaikilla.

Hieman ihmetyttää lyhyt sairasloma, noinkohan olen itse 10vrk leikkauksen jälkeen jo työkykyinen?

Minä en ollut työkykyinen niin pian vaan hain työterveysaemalta lisää sairauslomaa viikon verran ja sitten olinkin jo valmis lähtemään töihin. Jos olisin tehnyt fyysistä työtä niin en olisi vielä sittenkään pystynyt.

• työstä
        työkykyinen niin pian kirjoitti:

Minä en ollut työkykyinen niin pian vaan hain työterveysaemalta lisää sairauslomaa viikon verran ja sitten olinkin jo valmis lähtemään töihin. Jos olisin tehnyt fyysistä työtä niin en olisi vielä sittenkään pystynyt.

itse ollessani sappirakonpoistoleikkauksessa eräs osaston hoitsuista kertoi että oli tullut kaksi viikkoa leikkauksesta ihan normaalisti osastolle töihin... eikä se duuni ihan kevyimmästä päästä ole. On varmaan tosi yksiläöllistä tuo paraneminen, mutta kyllä se sen kaksi viikkoa vähintään vie. Jku lääkäri sanoi että kuukauden kuluttua leikkauksesta kudokset olisivat ilah kunnolla parantuneet, edellyttäen tietenkin että paraneminen on edennyt normaalisti ilman infektioita tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe