kaikenmaailman syyllistäjille

muka eläinystäville

sanoisin että ette voi rakastaa eläintä ilman että rakastatte sen omistaa senverta että AUTATTE ja KOULUTATTE ihmisiä pitämään paremmin eläimiä, syyllistäminen kertoo vain ettei oma suhteenne ole itseenne ja eläimiin kunnossa!

Ihmiset eivät aina ajattele vaikka eivät olekaan pahoja ja siihen auttaa silloin että koulitte heitä huomaamaan puutteet- mutta tämä ei tarkoita syyllistämistä. Syyllistäjä ei ole eläimen asialla vaan omalla asiallaan.

12

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäniinniinpä

      Niin myös monesti neuvoja jakaessa saa syyn päälleen kun puuttu toisten asioihin vaikka todellista syytä olisi ja on huolestua eläimestä. Kannattanee ajatella tässäkin kaikkien osapuolien kantaa ja ilmoittaa oman alueen eläinsuojeluun. Sieltä lähtee asiantuntija neuvomaan ja näkee tilanteen eläimen kannalta. Ei tule sitten kellekkään paha mieli. Ilmoituksen voi tehdä puhelimitse tai sähköpostilla.

      • huonosti pidettyyn

        eläimen asiaan on aina syytä puuttua jopa itseään säästämättä, mutta syyllistävä esiintyminen voi olla herkässä kun tunteet kuohahatavat, mutta suotavaa se silti olisi että eläimelle turvattaisiin paras mahdollinen tulevaisuus. Aina voi opastaa jotenkin muutenkin, vaikka onkin jämäkkä.


      • se useasti
        huonosti pidettyyn kirjoitti:

        eläimen asiaan on aina syytä puuttua jopa itseään säästämättä, mutta syyllistävä esiintyminen voi olla herkässä kun tunteet kuohahatavat, mutta suotavaa se silti olisi että eläimelle turvattaisiin paras mahdollinen tulevaisuus. Aina voi opastaa jotenkin muutenkin, vaikka onkin jämäkkä.

        todettu,että "eläinsuojelijat"niitä pahimpia syyllistäjiä ovat,ei puhettakaan mistään neuvoista.


      • tunteet saavat vallan
        se useasti kirjoitti:

        todettu,että "eläinsuojelijat"niitä pahimpia syyllistäjiä ovat,ei puhettakaan mistään neuvoista.

        kun näkee kun pikkuinen ja suojaton kärsii, ymmärrän kyllä mutta yritetään edes olla sopuisia:)?


      • ................
        se useasti kirjoitti:

        todettu,että "eläinsuojelijat"niitä pahimpia syyllistäjiä ovat,ei puhettakaan mistään neuvoista.

        Kirjoitin tuon alhaalla olevan, otsikoitu "Syynä.......", ja huomasin tämän sinun lähettämän viestin kun tarkemmin aloin ketjua lukemaan.

        Vähän vajaa kymmenen vuotta olen vapaaehtoisena eläinsuojeluvalvojana toiminut, ja mikäli tuo sinun "eläinsuojelijat" -sanasi tarkoittaa juuri meitä, olet ehdottomasti väärässä. Tuo yleistäminen on mennyt päin - sanonko mitä.

        Kirjoitin, että olen yksi harvoista joka ei syyttele kuin äärimmäisissä tilanteissa. Voin suuttua kovinkin joidenkin eläinten omistajien vastuuttomuudesta, ja heidän suurimmasta tajuamisen ongelmasta; suklaan syöttämisestä eläimille, joka on jatkuva riesa eläinlääkäreille joiden joulunajan aikataulut ovat täynnä kissoja ja koiria, joiden suolistot ovat tukkeutuneet moisesta. Suklaata ei ikinä saa antaa missään tilanteessa eläimelle, erona listassa mm. kesyhiiret, joiden ruoansulatus kestää pieniä määriä.

        Mutta takaisin pointtiin. Minustakin on väärin, että ihmisiä syytellään neuvon kysymisestä mutta on tilanteita - joskin hyvin vähän - jossa henkilö on selvästi vähätellyt saamiaan ohjeita, tai toimii muuten äärimmäisen vastuuttomasti, jolloin on oikein sanoa napakasti miten asia on. Kiroileminen ja muunlainen lapsellinen käytös on jokaisessa tapauksessa väärin, ja mikään ei anna syytä alkaa sellaista tekstiä kirjoittamaan. Mutta aloittajan tekstissä puhuttiinkin "neuvomisesta" ja varsinkin "opettamisesta" jonka saa ja pitääkin tehdä tietyissä tilanteissa.

        Oli miten oli, on vastuutonta hankkia eläintä ilman, että on tarpeellista tietoa siitä. Mottoni onkin, että eläintä ei saa hankkia ennenkuin on lukenut niin paljon tietoa, ettei uusia asioita nouse enään perusasioissa esille.. Ruokinta, hygienia, käyttäytyminen ja kouluttaminen / kesyttäminen. Kun kaikki mahdolliset tiedot on kerätty.

        En voi ikinä korostaa tarpeeksi, kuinka yleisyydestä huolimatta MINKÄÄN eläimen hankkiminen EI ole oikeus vaan se on jokaisessa - niin kissoissa, koirissa, hamstereissa ja hiirissäkin - ETUOIKEUS. Mutta sillä ehdolla, että niistä tietää tarpeeksi.

        Eläin tuntee samalla tavalla kuin ihminen, sillä on tunteet, se sairastuu, se tuntee kipua, ja kaikilla eläimillä on huonojakin päiviä, mutta ne eivät osaa puhua. Ne tarvitsevat lääkäriä samalla tavalla kuin sinäkin ja samalla tavalla viihdykkeitä ja liikuntaa. Mutta ne on asioita jotka täytyy ottaa huomioon ennenkuin käytät etuoikeutesi ottaa eläimen, sillä jokainen ihminen ei saisi edes hankkia eläintä heidän psyykkisen tilansa, agressiivisen luonteensa, tilan- tai rahanpuutteen vuoksi.

        Jokainen elämä on arvokas - niin ihmisen kuin eläimenkin. Vaikka eläimet eivät osaakaan kommunikoida tavalla, jota me ymmärtäisimme täydellisesti. :)

        Rauhaisaa uutta vuotta! :)


    • Juupa

      Tähän ei oikeastaan voi muuta sanoa kuin että niinpä.
      Ihmiset ovat.
      :(

      • ... ... ...

        Jos esim. ottaa puheeksi aiheet: kissan luovutusikä, kissan vapaana ulkoilu, koiran koulutuksen tärkeys, yms, yms,

        Niin paskaa tulee niskaan ja varmasti. Kieltämättä sitten kun kissa lussuttaa sormia, ei tule sisäsiistiksi, on agressiivinen, ei sopeudu muuten, yms, yms.
        Niin tekee mieli sanoa, että enkös sanonut tätä jo ennen kissan ottoa...
        ja sama pätee koirien kanssa.

        Tämä on näetty ja koettu. Aina ei tosin näin käy, joten siksi varmasti ihmiset toimivat ilman parempaa tietämystä, eivätkä ota asioista selvää.


    • .........

      Jos syyllistän jotakuta, se on syySTÄ. En ala syyttelemään sitä, joka kyselee "minkä merkkinen ruoka on hyvää hamsterilleni" tai että "kuinka vanhoiksi neitokakadut elävät?". Se on silkkaa laiskuutta siltä, joka ei etsi näitä tietoja ENNEN eläimen hankintaa. Mutten minä siitä syyttele ketään, sillä mielestäni nuo kaksi esimerkkiä ei stressaa tai pahenna eläinten oloa. On enemmänkin vastuullista eläimen omistajalta lähteä sitten etsimään - vaikkakin helpoimmalla tavalla - tietoa asiasta, joka vaivaa mieltä eläimen hyvinvointia koskien. Se kertoo eläimen omistajasta jotakin, että haluaa tietää ja kerätä tietoa.

      Olen toiminut vapaaehtoisena eläintenvalvojana jo vähän alta kymmenisen vuotta ja minä tiedän totuuden siitä, minkälaisissa olosuhteissa eläimiä Suomessakin pidetään. Kuinka niin kauniissa ja "ihanaluontoisessa" maailmassamme eläinten kärsimyksiä katsotaan vierestä. Ja se tekee minut aina yhtä vihaiseksi. Toisin kuin ehkä sinä, minä en salli sitä ja siksi välillä murrun opettamaan ihmisiä, mutten välttämättä syyttelemään (vain äärimmäisissä tapauksissa - vrt. suklaan syöttäminen eläimelle).

      Katson jokaisen kysyjän viestiä siltä kantilta, että mitä viestin sisältö pitää sisällään, pintaa syvemmällä. Kun eläimen omistaja tulee kirjoittamaan "Ostin tänään kanin. Mitä ne juo? Onko se hyvä kun olen nyt ruokkinut sitä suklaalla? Miksi se on ollut liikkumatta tuossa jo kokonaisen päivän ja vaikka kosken siihen, se ei liiku?".. Tuo ei ole pelkästään tiedon hakemista, vaan vastuutonta eläimen omistamista. Vaikka tuo olikin aivan puskasta haettu äärimmäisyyden esimerkki, olen nähnyt sitäkin oikeassa elämässä, tehdessäni tarkistuskäyntejä.

      Toinen asia mikä minua suututtaa on se että jotkut ihmiset eivät oikeasti TIEDÄ asioita, jotka kuuluvat eläimen perustietouteen. He eivät esimerkiksi tiedä että niin kissojen, koirien, neitokakadujen, kanien kuin joissain tapauksissa kääpiöhamstereidenkin kynsiä täytyy leikata. Tai että niille ei saa antaa tietynlaisia ruoka-aineita ja eläinlääkärien aikataulut täyttyvät jouluna varsinkin kissoista ja koirista, jotka ovat syöneet suklaata ja OMISTAJAT OVAT KATSONEET VIERESSÄ kun kissankin suolisto on tukkiutunut ja sitä on luultu vain väsyneeksi kun se on kuollut hitaan ja tuskallisen kuoleman.

      Mitä sinä kutsut "muka eläintenystäviksi" saattaakin olla eläinsuojeluvalvoja, joka tietää OIKEASTI eläimistä, ja niiden oloista joissakin kodeissa, toisin kuin eräät.

      Rehellisesti sanottuna ei ole yhtään vastuullisempaa valittaa siitä, että OIKEAT eläintenystävät ovat huolissaan vastuuttomista ja tietämättömistä eläinten omistajista, ja että he yrittävät hyvää hyvyyttään saada vähän järkeä siihen touhuun. Vaikkakin netin välityksellä.

      Provot ja trollit ovatkin sitten asia erikseen. Siis ne, jotka kiroilevat ja kirjoittavat todella lapsellisesti oli se asiaa tai ei. Ei se ketään auta että lukija ei edes tartu niihin tiedonjyviin joita viesti sisältää, vaan haukkumasanoihin, ja lopuksi ollaankin vihamielisessä väittelyssä siitä, kumpi on moraalisesti oikeassa.

      Minulla on suhteeni kunnossa niin itseeni, kuin lemmikkeihini joita löytyykin aikamoinen määrä. Minulla on niin siivekkäitä, kuin luikerteleviakin lemmikkejä ja rakastan niitä täydestä sydämestäni. En antaisi niitä pois mistään hinnasta.
      Olen käsinruokkinut pari lintuani (vain todella kokeneet lintuharrastajat saavat, mutta myös osaavat sen tehdä oikein!) ja olen tällä hetkellä neitokakadujen "osa-aika" kasvattaja.

      Pidän työtäni tärkeänä ja olen onnellinen saadessani auttaa eläimiä. Siitä on tullut harrastus, työ ja elämänehto minulle. On mukava nähdä eläimen parantuvan henkisesti ja fyysisesti ja päästessään uuteen rakastavaan kotiin, se on kaunein kiitos ja ihanin palkinto jonka voin saada työstäni rakastaa eläimiä.

      Tämän kaiken perusteella minun on myönnettävä, etten ole täysin samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Joskus olen kyllä huomannut ihmisiä, jotka ovat menettänet malttinsa turhaan.. Ja joiden tarkoitus ei ole auttaa ja neuvoa vaan satuttaa ja riidellä. Tässä olen samaa mieltä, että turha kiroaminen tai ylenpalttinen agressiivisuus on liian usein turhaa, kun asiat voidaan selvittää näin ihan ilman kirosanoja, mutta niin että tekstistä käy ilmi toisen pointti. Ei ilkeästi tai halventavaan sävyyn vaan sivistyneesti, niinkuin aikuisten kuuluu keskustella erimielisyyksistä tai mistä vain.

      Rauhaisaa uutta vuotta ;)

      • kuka oli nyt laiska

        tai omien tunteitten sokaisema taas. Kun selkeästi toin ilmi että ihmisiä on opetettava ja senkin toin ilmi että jämäkkänä on tarvittaessa oltava. Mutta jämäkkyys on eri asia kuin omien tunnetilojen- vaikka ne olisivatkin oikeutettuja( mistä myös ilmaisin ymmärrykseni) kylväminen eläintensuojelutilanteessa.

        Kun teemme eläinsuojelutyötä emme saa syyllistää ensisijaisesti vaan auttaa ja opastaa ja lyödä rajaa ja se on eri asia kuin syyttävä sormi. Syyttäminen saa ihmisen puolustuskannalle, oletko kuullut. Puolustuskannalla oleva ihminen on huono yhteistyökumppani ja jos on eläimen rääkkäys, tai tahaton huono hoito menossa niin toivothan kait itsekin että omistaja on ELÄIMEN TAKIA juuri kanssasi yhteistyökykyisenä niin paljon kuin mahdollista.

        Kun luen tätä palstaa niin se on kauheaa kun ihmiset vilpittömin mielin sitten eDES kysyvät NYT eläimen hoidosta että te vastaatte heille tylysti ja syyttäen.

        Ottakaa huomioon että se on EDES hyvä että asioista kysellään edes nyt.

        Teette koko eläinsuójelulle hallaa kun hätistätte täältä ihmiset pois!


      • itse en ole koskaan
        kuka oli nyt laiska kirjoitti:

        tai omien tunteitten sokaisema taas. Kun selkeästi toin ilmi että ihmisiä on opetettava ja senkin toin ilmi että jämäkkänä on tarvittaessa oltava. Mutta jämäkkyys on eri asia kuin omien tunnetilojen- vaikka ne olisivatkin oikeutettuja( mistä myös ilmaisin ymmärrykseni) kylväminen eläintensuojelutilanteessa.

        Kun teemme eläinsuojelutyötä emme saa syyllistää ensisijaisesti vaan auttaa ja opastaa ja lyödä rajaa ja se on eri asia kuin syyttävä sormi. Syyttäminen saa ihmisen puolustuskannalle, oletko kuullut. Puolustuskannalla oleva ihminen on huono yhteistyökumppani ja jos on eläimen rääkkäys, tai tahaton huono hoito menossa niin toivothan kait itsekin että omistaja on ELÄIMEN TAKIA juuri kanssasi yhteistyökykyisenä niin paljon kuin mahdollista.

        Kun luen tätä palstaa niin se on kauheaa kun ihmiset vilpittömin mielin sitten eDES kysyvät NYT eläimen hoidosta että te vastaatte heille tylysti ja syyttäen.

        Ottakaa huomioon että se on EDES hyvä että asioista kysellään edes nyt.

        Teette koko eläinsuójelulle hallaa kun hätistätte täältä ihmiset pois!

        vielä tavannut ihmistä joka närkästyy kun hänelle ystävällisesti opastetaan tapoja joilla eläin viihtyisi paremmin. Olen tavannut hevosta hakkaavia ihmisiä ja koiria seinien sisällä pitäviä ihmisiä joitten koirat olen tavannut paskoissa ja nälkiintyneinä kotoan jne , mutta sinne ollaan menty heti ja käyttäydytty rauhallisesti ja ymmärtäen myös ihmisen tilannetta. Sitten ollaan opastettu ja tarvittaessa tietysti hoidettu eläimet ja tarjottu vaikka apua.

        Hevosta hakkaavan miehen kanssa tein näin: menin väliin ja sanoin että yksikin isku ja se on poliisi. Mutta tarjouduin ulkoiluttamaan hevosta ja ratsastelinkin sillä vuosia koska hevonen oli vikuri siksi ettei saanut liikuntaa tarpeeksi.

        Tästä isäntä innostui niin paljo että osti satulan ja jopa uudet suitset meille.

        Lopulta rukkasi tallin ja muitakin tyttöjä alkoi ratsastaa hevosella. Ja isäntä oli paisua ylpeydestä komian hevosensa omistajana.

        Näin voi positiivisestikin asiat edetä. Ihmiset eivät halua olla pahoja vaan he oireilevat ja ovat ahdingossakin.

        Sitten oli tapaus jossa helluntalaismies- heille eläin on vaan eläin- piti koiriaan seinien sisällä ja kuset ja apskat ja nälkiintyminen oli menossa.

        Menin kylään ja tarjouduin viemään koiria ulos ja siivoamaan. Tietysti oli evästä koirille ja matkassa. Kun sitten siinä siivoilin asuntoa tuli mies synnintuntoon ja häpesi sitä että naapuria on näin vaivattava ja lupasi maksaa palkkion. Kieltäydyin ja sanoin että paras palkkio on nyt kun lähdemme eläinlääkärille ja hoidamme asiat. Hän suostui.

        Tämä mies tarvitse vain vähäsen tukea ja kaverin pikkasen auttamaan. Oli erittäin yksinäinen ja syrjäytynyt. Oli todella otettu kun kaunis nainen tuli häntä auttamaan.Nyt hän asuu edelleen yhden koiran kanssa, yksi lopetettiin ja toinen kuoli vanhuuttaan, mutta mies alkoi heti myös ulkoilla kun eläinlääkäri selitti miten paljon koira tarvii liikuntaa jne. ja tämä vanha koira sai paremmat olot heti käyntini jälkeen siis.

        Nyt mies lenkkeilee koiransa kanssa kaksi kertaa ja on saanut ystäviä ja esittelee koiraansa ylpeänä.

        Arvaappa miten olisi näissäkin tapauksissa käynyt eläimille jos olisi ollut syyllistämässä enkä ymmärtänyt tilannetta?

        Arvaappa se. Siksi kannustan toisia samaan.

        On olemassa jo valmiiksi puolustuskannalla olevia ihmisiä jotka eivät avaa edes oveaan kuin poliisille. Mutta aika harvoin. Silloin on pakko kutsua polisi ja viranomainen hoitaa loput. Mutta yritän silti säilyttää kontaktin autettavaan mikä on joskus vaikeata. Todella harva ihminen on ilkeä mielellään mutta hän on puolustuskannalla. Ihmisillä on monenlaista vaikeutta nykyään ja osittain myös siksi että meitä ollaan hyysätty/laiminlyöty/kiusattu/sairastuttu jne. Mutta palkitsevaa on kuulkaa jos onnistuu SEKä omistajan ETTÄ eläimet vielä pelastamaan.


        Tämä koskee Suomea muualta ei ole mulla kokemuksia ja varmaan tämä ei kaikkialla toimi.


      • että se raivo jota
        itse en ole koskaan kirjoitti:

        vielä tavannut ihmistä joka närkästyy kun hänelle ystävällisesti opastetaan tapoja joilla eläin viihtyisi paremmin. Olen tavannut hevosta hakkaavia ihmisiä ja koiria seinien sisällä pitäviä ihmisiä joitten koirat olen tavannut paskoissa ja nälkiintyneinä kotoan jne , mutta sinne ollaan menty heti ja käyttäydytty rauhallisesti ja ymmärtäen myös ihmisen tilannetta. Sitten ollaan opastettu ja tarvittaessa tietysti hoidettu eläimet ja tarjottu vaikka apua.

        Hevosta hakkaavan miehen kanssa tein näin: menin väliin ja sanoin että yksikin isku ja se on poliisi. Mutta tarjouduin ulkoiluttamaan hevosta ja ratsastelinkin sillä vuosia koska hevonen oli vikuri siksi ettei saanut liikuntaa tarpeeksi.

        Tästä isäntä innostui niin paljo että osti satulan ja jopa uudet suitset meille.

        Lopulta rukkasi tallin ja muitakin tyttöjä alkoi ratsastaa hevosella. Ja isäntä oli paisua ylpeydestä komian hevosensa omistajana.

        Näin voi positiivisestikin asiat edetä. Ihmiset eivät halua olla pahoja vaan he oireilevat ja ovat ahdingossakin.

        Sitten oli tapaus jossa helluntalaismies- heille eläin on vaan eläin- piti koiriaan seinien sisällä ja kuset ja apskat ja nälkiintyminen oli menossa.

        Menin kylään ja tarjouduin viemään koiria ulos ja siivoamaan. Tietysti oli evästä koirille ja matkassa. Kun sitten siinä siivoilin asuntoa tuli mies synnintuntoon ja häpesi sitä että naapuria on näin vaivattava ja lupasi maksaa palkkion. Kieltäydyin ja sanoin että paras palkkio on nyt kun lähdemme eläinlääkärille ja hoidamme asiat. Hän suostui.

        Tämä mies tarvitse vain vähäsen tukea ja kaverin pikkasen auttamaan. Oli erittäin yksinäinen ja syrjäytynyt. Oli todella otettu kun kaunis nainen tuli häntä auttamaan.Nyt hän asuu edelleen yhden koiran kanssa, yksi lopetettiin ja toinen kuoli vanhuuttaan, mutta mies alkoi heti myös ulkoilla kun eläinlääkäri selitti miten paljon koira tarvii liikuntaa jne. ja tämä vanha koira sai paremmat olot heti käyntini jälkeen siis.

        Nyt mies lenkkeilee koiransa kanssa kaksi kertaa ja on saanut ystäviä ja esittelee koiraansa ylpeänä.

        Arvaappa miten olisi näissäkin tapauksissa käynyt eläimille jos olisi ollut syyllistämässä enkä ymmärtänyt tilannetta?

        Arvaappa se. Siksi kannustan toisia samaan.

        On olemassa jo valmiiksi puolustuskannalla olevia ihmisiä jotka eivät avaa edes oveaan kuin poliisille. Mutta aika harvoin. Silloin on pakko kutsua polisi ja viranomainen hoitaa loput. Mutta yritän silti säilyttää kontaktin autettavaan mikä on joskus vaikeata. Todella harva ihminen on ilkeä mielellään mutta hän on puolustuskannalla. Ihmisillä on monenlaista vaikeutta nykyään ja osittain myös siksi että meitä ollaan hyysätty/laiminlyöty/kiusattu/sairastuttu jne. Mutta palkitsevaa on kuulkaa jos onnistuu SEKä omistajan ETTÄ eläimet vielä pelastamaan.


        Tämä koskee Suomea muualta ei ole mulla kokemuksia ja varmaan tämä ei kaikkialla toimi.

        tuntee kun näkee eläimen kärsivän on oikeutettu ja hyvä tunne mutta jos suinkin pliis ajatelkaa pidemmälle, aina se ei onnistu mutta yritys hyvä kymmemen. Tehdään se eläinten takia.


      • -p-p

        "On mukava nähdä eläimen parantuvan henkisesti ja fyysisesti ja päästessään uuteen rakastavaan kotiin, se on kaunein kiitos ja ihanin palkinto jonka voin saada työstäni rakastaa eläimiä." Luin muuten vaan ketjua ja pakko kommentoida tosta, että oon samaa mieltä. mut sit ku lueskelee muita tekstejä, niin joidenkin mielestä se onkin sitten ihan mailman loppu kun otat esim koiran "säälistä", tai rekisteröimättömänä jne jne.. tottakai se on parempi "takaus" koiran ehkä tulevista vaivoista tms jos tietää perimän ym. mut sit ku rupee miettimään koiran hankkimista ja kaikki vaihtoehtoja niin aika ristiriitaisia vastauksia voi saada. (en sillä että olisin toista koiraa hankkimassa tai kysymässä siihen neuvoa, mutta kunhan harmittelen ajan kuluks..:))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe