Isotretinoin Actavis KYSYMYKSIÄ

finniasd

Kysymyksiä niille joilla on/ on ollut tää kuuri:

1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

4.Kuinka kauan söit kuuria?

5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

KIITOS jos jaksoit vastata :)

118

28131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - joo todellakin on selkäkipuja. joskus iskee melko kauheet selkäkivut, enpä oo niille mitään tehny.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - en käytä. ei oo silmät kuivunu lähes ollenkaan.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - lisääntyivät siinä 2 viikon ja kuukauden välillä. selvästi alkoivat vähentyä 3 kk:n kuluttua. nyt olen syönyt melkein 4 kuukautta ja naama näyttää aika hyvältä lukuunottamatta punaisia jälkiä.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - nyt on menossa neljäs kuukausi

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - hiuksia lähtee ihan kiitettävästi suihkussa. joo no ne selkäkivut. huulet kuivuu mukavasti, saa olla rasvaamassa koko ajan. nenästä tulee verta silloin tällöin, koska kuuri kuivattaa limakalvoja. toisessa kädessä kämmenselässä on jotain ihottuman tapasta.
      oon kyllä tyytyväinen kuuriin haittavaikutuksista huolimatta, toivottavasti tämä yksi kuuri riittäisi eikä akne palaisi enää uudelleen. oon 16.
      tsemppiä sulle!

      • finniasd

        Mullaki noita selkäkipuja , aika saamarin kipee joskus, aina ei pysty ees nousee sängystä ;s Nyt oon syöny n. 3 viikkoa ja finnit vaa pahentunu, mut toivotaa nyt että kuitenki auttais toi kuuri.


      • heidsa
        finniasd kirjoitti:

        Mullaki noita selkäkipuja , aika saamarin kipee joskus, aina ei pysty ees nousee sängystä ;s Nyt oon syöny n. 3 viikkoa ja finnit vaa pahentunu, mut toivotaa nyt että kuitenki auttais toi kuuri.

        Niin että saako tämän lääkekuurinaikana käyttää alkoholia,eli siis ihan tälläinen normaaliryyppy ilta...
        Et onko toi kiellettyä...tiiättekös??


      • finniasd
        heidsa kirjoitti:

        Niin että saako tämän lääkekuurinaikana käyttää alkoholia,eli siis ihan tälläinen normaaliryyppy ilta...
        Et onko toi kiellettyä...tiiättekös??

        samaa oon miettinyt ja en oo sit viittiny kuitenkaa juoda jos se vaik sit oiski kiellettyy :s


      • tarpeeksi
        finniasd kirjoitti:

        samaa oon miettinyt ja en oo sit viittiny kuitenkaa juoda jos se vaik sit oiski kiellettyy :s

        selkäkivut viittaavat munuaiskipuihin,ja täten en suosittele alkoholia lainkaan käytettäväksi.Koska vaivoja on,niin lisätkää normaalia nesteenkäyttöa hieman,eli lasi -kaksi vettä päivässä enemmän,kuin nykyisin.


      • no..
        tarpeeksi kirjoitti:

        selkäkivut viittaavat munuaiskipuihin,ja täten en suosittele alkoholia lainkaan käytettäväksi.Koska vaivoja on,niin lisätkää normaalia nesteenkäyttöa hieman,eli lasi -kaksi vettä päivässä enemmän,kuin nykyisin.

        en ole kyllä itsekään uskaltanut ottaa alkoholia, mutta ajattelin, että jos nyt uutena vuotena ottais.


      • olet mukava
        no.. kirjoitti:

        en ole kyllä itsekään uskaltanut ottaa alkoholia, mutta ajattelin, että jos nyt uutena vuotena ottais.

        olet varmasti tyytyväinen oloosi,kun et ota
        ,meinaatko ettei selvinpäin voi olla rennosti,ja juhlia,kokeile se on hienoa seurata muiden mekastusta,


      • Tietonen
        heidsa kirjoitti:

        Niin että saako tämän lääkekuurinaikana käyttää alkoholia,eli siis ihan tälläinen normaaliryyppy ilta...
        Et onko toi kiellettyä...tiiättekös??

        Minulle lääkäri sanoi selvästi että kerran kuussa jos tulee vaikka hiukan rankemmalla kädellä otettua ei ole haittaa/vaikutusta mutta viikottainen kännääminen vaikuttaa varmasti maksaan jo ilman lääkkeitäkin. Joten terveen jären kanssa voi kerran kuussa siemailla. :)


    • pallero**

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Oon syönyt kuuria n 3 viikkoa, ei selkäkipuja.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      En käytä piilareita ja lääkäri moneen kertaan sanoi, että piilareita ei saisi käyttää. Silmien kuivumista en ole vielä ainakaan huomannut.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä? Ei oikeastaan. Tai siis kolmas viikko vasta menossa, paikoittain iho jo siistiytynyt.

      4.Kuinka kauan söit kuuria? Kuuri menossa

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin? 30v. En ole aikasemmin halunnut, kun olen hyvin peloteltu niistä haittavaikutuksista. Huulten kuivuminen ainut selvä haittavaikutus itsellä (tähän mennessä). Tyytyväinen olen, että uskalsin aloittaa, kun iho on jo paikoin parempi =)

      ps. mulla maksa-arvot normit ja olen 1-2 (sauna)siideriä kuurin aikana ottanut. Kauheeta kännäämistä tuskin suositellaan, kun maksalle rankka kuuri muutenkin.

    • seksiseppo

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Kyllä tuli ja perkeleenmoisia tulikin! Kaiken lisäksi harrastan taistelulajia ja salilla käyntiä niin ei täysillä pystynyt harjoittelemaan, kun oli jatkuvasti selkä jumissa ja todella kipeänä. Varsinkin alaselkä on todella pahasti jumissa ja vihlovaa kipua tuntuu jos taivuttaa kroppaa taaksepäin.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Kyllä, parin kuukauden jälkeen vähentyivät.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      3kk syöty, huomenna haen lisää.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      Huulten kuivuminen, verta nenästä, joskus päänsärkyä, ihottumaa oli yhdessä vaiheessa, kamalat selkä-, nivel- ja lihaskivut. Ei ole kivaa harjoitella, kun koko ajan paikat kipeänä. Naama kuivuu.
      Olen nyt 18. No selästä lähtenyt kaikki finnit. Aluksi pelkäsin, että yläselän kokoinen tatuointi haalistuisi ihon lähtemisen myötä, muttei niin käynyt, rasvausta vain tarpeeksi. Naamassa vielä jonkin verran, joten toinen 3kk kuuri edessä. Toki urheilijana vituttaa, kun ei pysty maksimaalisesti harjoitella. Selkä niin jumissa, että potkutkaan eivät nouse, kuten "terveenä", mutta nämä vaivat menevät ohi sitten kun kuuri loppuu.

      • Ei vaaraton lääke

        Mä aloitin isotretinoin actaviksen n. 3 vkoa sitten. Pahenemisvaihe oli just vähän aikaa sit huipussaan. Lisäks aluks tuntu painetta päästä ja silmät punoitti, verta tulee useammin nenästä ja pahin oli, et rinnassa tuntui ajoittain puristusta. Nyt pari päivää sitten sitä alkoi tuntua enemmän ja oikeastaan vaan sydämen alueella. Eilen heti herättyä tuntu monta kertaa minuutissakin kipua sydämessä ja sen alueella, ja pelotti, että onko mun sydämeen tullu vikaa. Kaikkia äkkinäisiä liikkeitä pitää varoa. Tunne oli niin epämiellyttävä, että soitin ihotautilääkärille. Hän neuvoi jättämään kuurin viikoks ja jatkamaan sen jälkeen pienemmällä annoksella. Jos edelleen haittaa, pitäis käydä ottamassa sydänfilmi. Tänään olo on jo parempi, mutta vieläkin sydän tai sitä ympäröivät lihakset käyttäytyy oudosti eivätkä kestä paljoa rasitusta. Yksi hyvin harvinaisista sivuoireistahan (1 kymmenestätuhannesta voi saada sen) oli, että tuntee ahdistusta rinnassa, on bronkospasmeja tai jotain, eli keuhkoputkikouristuksia. Lääkäri ei sanonut, mistä vois johtua mut päättelin haittavaikutuslistan perusteella. En tiiä, eilen tosiaan asia tuntu vakavammalta, mutta oon nyt sit viikon ilman lääkettä.Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Onko tullut niitä hyvin harvinaisia sivuvaikutuksia? Toisaalta harmittaa jättää viikoks, kun haluun et iho paranee, mut en todellakaan haluu mieluummin saada mitään vakavia sydänvikoja tai vastaavaa.


      • jeijjis
        Ei vaaraton lääke kirjoitti:

        Mä aloitin isotretinoin actaviksen n. 3 vkoa sitten. Pahenemisvaihe oli just vähän aikaa sit huipussaan. Lisäks aluks tuntu painetta päästä ja silmät punoitti, verta tulee useammin nenästä ja pahin oli, et rinnassa tuntui ajoittain puristusta. Nyt pari päivää sitten sitä alkoi tuntua enemmän ja oikeastaan vaan sydämen alueella. Eilen heti herättyä tuntu monta kertaa minuutissakin kipua sydämessä ja sen alueella, ja pelotti, että onko mun sydämeen tullu vikaa. Kaikkia äkkinäisiä liikkeitä pitää varoa. Tunne oli niin epämiellyttävä, että soitin ihotautilääkärille. Hän neuvoi jättämään kuurin viikoks ja jatkamaan sen jälkeen pienemmällä annoksella. Jos edelleen haittaa, pitäis käydä ottamassa sydänfilmi. Tänään olo on jo parempi, mutta vieläkin sydän tai sitä ympäröivät lihakset käyttäytyy oudosti eivätkä kestä paljoa rasitusta. Yksi hyvin harvinaisista sivuoireistahan (1 kymmenestätuhannesta voi saada sen) oli, että tuntee ahdistusta rinnassa, on bronkospasmeja tai jotain, eli keuhkoputkikouristuksia. Lääkäri ei sanonut, mistä vois johtua mut päättelin haittavaikutuslistan perusteella. En tiiä, eilen tosiaan asia tuntu vakavammalta, mutta oon nyt sit viikon ilman lääkettä.Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Onko tullut niitä hyvin harvinaisia sivuvaikutuksia? Toisaalta harmittaa jättää viikoks, kun haluun et iho paranee, mut en todellakaan haluu mieluummin saada mitään vakavia sydänvikoja tai vastaavaa.

        Juu tuo lääke o aikamoista myrkkyä. Söin vuosi sitten 3kk kuurin ja tuli käytyä läpi monia eri haittavaikutuksia. Yksi niistä oli sydämmen tykytys ja lihaskivut, elikkä kyllä tuo kuulostaisi juurikin mahdolliselta haittavaikutukselta, mutta jos se ei kauhean häiritsevä ole, niin en pitäisi kuurissa taukoa. Kannattaa miettiä, josko aknen saisi kuriin ilman tuota lääkettä (itselläni ei auttanut 3kk kuuri paljoakaan), mutta nyt sitten vhh ruokavaliolla, auringon otolla ja acnicyl nimisen voiteen ja pesugeelin avulla olen saanut ihoni jo kohtuu hyväksi.


    • poxxx

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Eipä pahemmin ole tullut, urheilen paljon joten kaikenmaailman lihaskivut voivat olla myös itseaiheutettuja venäytyksiä :D

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      Ei ole kuivunut ollenkaan. Pystyn käyttämään 24h piilareitakin kuten ennen, eli siis ei tarvitse ottaa pois edes nukkuessa. Aamuisin hiukan kuivat mutta niin on ollut ennen kuuriakin

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Lisääntyivät huomattavasti ja ovat nyt kuurin myötä muuttuneet toisenlaisiksi "aknetyyppisiksi"tulehtuneiksi finneiksi joita minulla ei ollut ennen kuurin aloittamista! Tuntuu että varsinainen akne puhkesi kuurin aloitettuani. Toivon hartaasti että kuurin myötä tulleet punaiset kuoppa-arvet paranisivat myös :( Niitä ei ole ollut ikinä aiemmin. Lisääntyivät siis noin 2 viikon kuluttua kuurin aloittamisesta aikasta paljon, sitten paranivat aika hyvin, mutta uusi pahenemisaalto alkoi 7 viikon kohdalla kuurin aloittamisesta. On kuulemma normaalia että aaltoilee mutta syö kärsivällisyyttä..

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      Olen nyt viikkoa vaille 2 kk mittarissa

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin? Olen nyt 25 enkä sairastanut aknea aikaisemmin. Mietin vain meninkö liian hätäisesti ottamaan tän isotretinoin-kuurin kun ärsytti vain isot patit leukaluunkohdilla, ehkä ne olis ollut parantunu kaikki kivasti siinä ajassa mitä nyt taistelen tän ahdistavan kuurin kanssa joka näyttää vain pahentavan ihoani. Ainoa asia mikä mut saa pitämääm tästä kiinni on toivo että finnejä ei tulis tän jälkeen enää IKINÄ. Mut en tiiä miten paljon tää nyt arpeuttaa mun ihoa pysyvästi.
      Jos voisin valita uudestaan, kokkeilisin vielä kaikkia lievempiä hoitoja (esim. e-pillereitä en testannut) ja ehkä kesä ja aurinko olis parantanut ne muutamat patit joita poskessa oli kun aloitin kuurin.
      Hyvä puoli on, että sivuoireeni on ollut aivan mitättömiä. Ei oikeastaan mitään mikä haittaisi liikaa. Huulet kuivuu joo ja tukka hilseilee, kämmenselkiä rasvaan mutta ei pahemmin muuta. Tukkaa ei lähde enämpää kuin normaalistikaan. Välillä masentaa paljon, mutta ketä nyt ei pännis jos naama näyttää aamusin pesun jälkeen Berliiniltä toisen maailmansodan jälkeen eikä millään jaksais aina meikata sitä sellaseks että viittii kävellä ulos ihmisten ilmoille ;)

      • aknea

        Kysymyksiä niille joilla on/ on ollut tää kuuri:

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

        ei ole tähän mennessä ollut lainkaan

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        en käytä piilareita, mutta muutaman päivän syötyäni pillereitä silmät alkoivat kutista. Nyt 12 pvä menossa.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Vähän ovat lisääntyneet, mutta eivät kovin pahasti. Rintaan tullut lisää, ja muutama ennestään syvemmällä ollut pieni finni puskenut pinnalle. Lisäksi tullut uusia finnejä vähän syvemmälle ihoon. Ei vielä selvää paranemista, mustapäät paikallaan. Paitsi ihan aluksi, ennen kuin iho alkoi kunnolla hilseillä, niin iho tuntui paremmalta.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        nyt 12pvä eli alussa vasta. suunnitelmissa on 7kk kuuri. 30mg /pvä

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Täytin juuri 19. Huulet ja kasvot kuivuvat. Aluksi kuivuivat silmät, mutta nyt ok. Nenäverenvuotoa on ollut kerran.


      • kaisa36191

    • Apopsis

      Aloitin kuurin Joulukuussa 09. 6kk syöty 40mg pv,2kk jäljellä.Selkäkivut todella pahoja menee noin 5min joka aamu päästä sängystä ylös.Silmiä joutuu kostuttelemaan aika tiheään,jos päästää liian kuivaksi alkaa kutiamaan, ja sit menee likaisilla sormilla hieromaan, 2 silmätulehdusta takana,naamasta lähteny iho ainakin 5 kertaa,kämmenselät ruvella kuin myös polvitaipeet.yleisesti ottaen kaikki lihakset ihan jumissa.Mulla finnit(paiseet)oli niin pahoja selän alueella ettei voinut suihkussa normaalisti olla.On se kuitenkin sen arvoista, vaikka ehkä joudun syömään toisen kuurin muutaman vuoden päästä.Iho-ongelmat yleensä häviää itsestään vasta yli 50 vuotiaana.Olen miespuolinen 38v.painoa 96kg.painon puolesta päiväannostus voisi olla 60 mg,sivuvaikutukset alkais olla jo sietämättömät.Tsemppiä kaikille.

      • Kyllästynyt--

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        -Selkäkipuja on ollut aina ja urheilen paljon, eli tähän en osaa vastata.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
        -Silmät eivät ole kuivuneet huomattavasti

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
        -En huomannut finnien lisääntymistä.. pienimmät syheröt selästä hävisivät aika nopeasti mutta isoja puskee pinnalle kokoajan jostain syvältä ihosta ja ne ovat kipeitä.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?
        -Muutama kuukausi syöty.

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        -Sain kuurin 21-vuotiaana selän akneen. Sivuvaikutuksina huulten ja huulten ympärystän jatkuva kuivuminen ja punottaminen. Tuntuu kuin huulet kiehusivat jatkuvasti, eikä mikään voide/salva/rasva/ auta. Yksi oireista on myös masennus ja ihon oheneminen (haavoja tulee ihoon naurettavan helposti).


    • toiv. finnitön

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Alussa, oisko kuukausi, puoltoista, oli ihan järkyttäviä selkäkipuja, oli aina tuskaa mennä nukkumaan ku piti selkä oikasta. Meni aika äkkiä ohi, enää ei ole.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      Silmät kuivu alussa valtavasti, oli ihan yhtä tuskaa. Ei onneksi tarvi käyttää piilareita. Nyt tavallista kuivemmat, mutta ei läheskään yhtä paljon ku silloin. Kuuri siis edelleenki päällä.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Ihon väri ja "koostumus" tuli paljon paremmaksi ehkä viikossa, finnejä tuli ensimmäiset kaks kuukautta samallalailla kuin ennen kuuria. Oli siis lievä akne, mutta erittäin rasvainen iho ja rasoittuvat hiukset.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      Tällä hetkellä sairauden takia oon pitäny ehkä 3 vk taukoo, yksi finni oli, joka kuivu päivässä pois. :) Vielä kuukausi pitäisi syödä, eli yhteensä about 3,5 kk.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      Ihan valtavan tyytyväinen olen kuuriin. Mulla on matala annostus 20 mg, mutta samalla käytän avitcid-voidetta. Arvet aika vaaleat, ja tosiaan, ei finnejä! Keveästi voi olla meikittä. Olen 17. Välissä nostettiin annostukseks 40 mg, että saadaan olemassa olevat finnit äkkiä paranemaan. Silloin lisäänty sivuoireet ja masensi ihan älyttömästi. Ja ku oli pakko alottaa tämä tauko, niin tuli ihan älyttömän hyvä fiilis parin päivän ajaksi. Johtu varmaan seki lääkkeiden lopettamisesta.

    • lallatilaa

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Pientä selkäkipua tuli alussa, mutta se hävisi nopeasti, joten asialle en tehnyt mitään.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      En käytä piilareita. Omat silmäni kuitenkin kuivasivat alussa ja keskivaiheilla melko pahasti. Käytin silmätippoja helpottamaan.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Muutama viikko taisi muistaakseni mennä. Sitä kesti ehkä jonkun kuukauden ja sitten alkoi pikkuhiljaa rauhottumaan ja joskus 3-4 kk paikkeilla alkoi vähentyä oikein kunnolla. Sitten 5 kk oli jo ihan selkeää parannusta entiseen :)

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Itse olen jo ihan loppusuoralla. Vielä viimeinen kuukausi syömättä. Sitten loppuu minun kuurini :)

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Itselleni nämä perus haittavaikutukset eli ihon kuivuminen,huulien kuivuminen jne. Sitten tuli vielä nenäverenvuotoa limakalvojen kuivumisen takia ja silmät kuivuivat. Muita pahempia haittavaikutuksia ei tullut. Itse olen erittäinen tyytyväinen. Todella huomattava muutos entiseen! Suurimmaksi osaksi enää mitä löytyy on pientä arpea. Ennen tuli joka päivä uusia finnejä, mutta eipäs tule enää! Itse olen 15 vuotta, kohta 16 :)

      • Finnit veks

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        Ei tullut selkäkipuja ekan kuurin aikana, tää kuuri on viikon vanha joten ei vielä ainakaan ole ilmaantunut selkäkipuja.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        En käytä piilareita. Ekan kuurin aikana silmät kuivuivat ja käytin silmätippoja. Nyt alkaa vähän silmissä tuntuu eli apteekkiin seuraavaks hakeen tippoja.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Alkoivat todella nopeasti vähenemään, kasvot ja päänahka on viikon jälkeen aivan kuivat ja hilseilee ja kutiaa, toivottavasti helpottaa pian. En muista miten oli ekan kuurin aikana, ei ehkä näin paljoa kutissut.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        Reilu viikko kuuria syötyä (ekan kuurin söin viisi vuotta sitten ja sitä söin 4.5 kk)

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Kasvot ja päänahka todella kuivat, unet on muttunut todella eläväisiksi, ei vielä painajaisia (niitä oli ekan kuurin aikana). Myös huulet ovat kuivumassa, ekan kuuriin aikana meni ihan atomeiksi eikä auttanut vaikka kuinka rasvasi.
        Ekan kuurin jälkeen ei finnejä/näppyjä tullut ollenkaan neljään vuoteen, sit alko pikku hiljaa tuleen takas ja sit meni hermot ja hain uuden kuurin ja toivottavasti tän jälkee ei tarvii syödä enää.
        Jos tää kutina ei alka helpottaan niin vähennän annostusta, nyt menee 4x20mg päivässä ja ohje on 3-4 joten yhen vois jättää pois. Mut katotaan nyt.
        Kosteusrasvana käytän Humektania ja ikää on siis 37. Kuurina Isotretinoin Ratiopharm 20mg.


      • boy19888888
        Finnit veks kirjoitti:

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        Ei tullut selkäkipuja ekan kuurin aikana, tää kuuri on viikon vanha joten ei vielä ainakaan ole ilmaantunut selkäkipuja.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        En käytä piilareita. Ekan kuurin aikana silmät kuivuivat ja käytin silmätippoja. Nyt alkaa vähän silmissä tuntuu eli apteekkiin seuraavaks hakeen tippoja.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Alkoivat todella nopeasti vähenemään, kasvot ja päänahka on viikon jälkeen aivan kuivat ja hilseilee ja kutiaa, toivottavasti helpottaa pian. En muista miten oli ekan kuurin aikana, ei ehkä näin paljoa kutissut.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        Reilu viikko kuuria syötyä (ekan kuurin söin viisi vuotta sitten ja sitä söin 4.5 kk)

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Kasvot ja päänahka todella kuivat, unet on muttunut todella eläväisiksi, ei vielä painajaisia (niitä oli ekan kuurin aikana). Myös huulet ovat kuivumassa, ekan kuuriin aikana meni ihan atomeiksi eikä auttanut vaikka kuinka rasvasi.
        Ekan kuurin jälkeen ei finnejä/näppyjä tullut ollenkaan neljään vuoteen, sit alko pikku hiljaa tuleen takas ja sit meni hermot ja hain uuden kuurin ja toivottavasti tän jälkee ei tarvii syödä enää.
        Jos tää kutina ei alka helpottaan niin vähennän annostusta, nyt menee 4x20mg päivässä ja ohje on 3-4 joten yhen vois jättää pois. Mut katotaan nyt.
        Kosteusrasvana käytän Humektania ja ikää on siis 37. Kuurina Isotretinoin Ratiopharm 20mg.

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

        Ei minkäänlaisia.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        En käytä laseja tai piilareita. Silmät eivät ole edes kuivuneet juurikaan...

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Ehkä noin viikon ajan kuurin aloittamisesta finnit ja syvemmät patit lisääntyivät, sen jälkeen iho alkoi parantua (kunnes nyt juhannuksena tuli otettua viinaa oikeen kunnolla 3 päivää - niin kroppa keräsi nestettä, josta haittana oli se että mm. kasvojen alueelle tuli finnejä. Tästä oli lääkärin kanssa puhetta tovi sitten kun kävin kontrollissa veriarvojen tiimoilta. Viikossa menee noin kuutisen kaljaa tissutellessa - maksa, veri ja rasva-arvot erittäin hyvät ja kolesterolikin 3,8 (kuulemma hyvä). Joten tällä hetkellä viitisen näkyvää punaista finniä eripuolilla naamaa...

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        Nyt on 2 kuukautta syöty, 3 kuukautta edessä. (Käytän actaviksen kanssa iholle levitettävää dalacin ainetta. joka on ollut mielestäni tosi hyvä. iho pehmeni hetkessä, ja pienet punertavat "arvet" hävisivät.. eilen hain uudella reseptillä apteekista lisää - toivottavasti auttaa vieläki yhtä hyvin!)

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Haittavaikutuksina voitanee sanoa tämä ihon ja huulien kuivuminen. Kosteusvoidetta ja huulirasvaa menee.. :D mutta eipä se haittaa itseäni ollenkaan.. Olen nyt 22v (mies) ja syön ensimmäistä kuuria. Takana apocyklin ja tetracyklin kuurit vuosien takaa, jotka eivät auttaneet...

        Nyt ainakin omasta mielestäni tilanne näyttää valoisammalta kuin pari kuukautta sitten.. Ehkä tästä vielä selvitään...


    • yksi22vmies

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Kuurin loppuvaiheessa alkoi selkä kipeilemään. Itselläni oli jo ennen kuuria alaselkäkipuja toisinaan. Kuurin aikana vältin liikuntaa paljon nimenomaan tämän nivelrasituksen pelossa, joten sekin saattoi jumiuttaa selkäni. Kuurin loputtua menin kesätöihin tehtaalle niin selkä alkoi taas toimimaan kunhan sai liikettä. Ennen tätä selkä olikin todella juminen ja käveleminenkin sattui. Uskon kuitenkin kivun johtuneen enemmänkin liikkumattomuudesta kuin lääkkeestä.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      En käytä piilareita, mutta silmäni kuivuivat ja verestivät suhteellisen paljon. Silmän kalvolle ilmestyi pieni näppy, mutta kävin ostamassa kosteuttavia tippoja ja käytin niitä päivittäin niin näppy ja punaisuus katosivat.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?


      Minulla tuli yksi iso kipeä finni kuurin alussa, mutta mistään pahenemisvaiheesta ei voi puhua. Itselläni oli kyllä lievä akne. Finnejä ei ole tullut yhtään 4 kuukauteen, joten jostain siitä paikkeilta alkoi siis selvästi vähentyä kun ei tullut enää yhtään. Kuurin päättymisestä on siis 2kk.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Söin kuuria 4,5kk ja se on päättynyt 2kk sitten.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Söin kuurin 21-22 vuotiaana pitkäaikaisen, mutta lievän aknen takia.

      Minulla nousi maksa-arvot lääkekuurin seurauksena sen verran korkealle, että alkoi jo pelottaa, että pitääkö kuuri keskeyttää. Ennen kuurin loppua arvot palautuivat kuitenkin jo normaaliksi.

      Edellä mainitun lisäksi tympeää kuurissa oli huulien jatkuva rasvaaminen ja kasvojen ihon hilseily. Rasvoilla kuitenkin lähes täysin kontrollissa pidettävä kuivuus oli mielestäni yhtä stressaavaa kuin finnit ennen kuuria. Eli ei mitenkään mahdottoman pahat sivuvaikutukset minun mielestäni. Nyt vasta 2kk ilman kuuria ollut, mutta tähän mennessä ainakin olen todella tyytyväinen tuloksiin. Pitkän tähtäimen tuloksista ei voi oikein mitään sanoa, mutta luottavaisin mielin mennään.

      • Red eyes

        Oman kokemukseni perusteella en suosittelisi tätä lääkitystä niille, jotka kärsivät kuivasilmäisyydestä. Itselläni on yli kolme kuukautta menossa kyseinen lääkitys, eikä mikään aikaisempi aknelääke ole aiheuttanut vastaavia sivuoireita. Tosin aikaisemmat iholääkkeet eivät ole kokonaan poistaneet aknea, vaan se on puhjennut aina uudestaan lääkekuurien loputtua. Siksi minulle ehdotettiinkin actavis isotretinoinia.
        Annostusta on kesän ainana nostettu, kun pienempi, 10 mg, ei tehonnut riittävän hyvin. Nykyinen 20 mg ei näytä sekään poistavan kokonaan iho-ongelmaa, sillä finnejä muodostuu aina välillä, eivätkä aikaisemmat arvet lähde. Lisäksi ovat nämä "kuivuus"ongelmat. Rahaa siis kuluu muuhunkin kuin ihonhoitoon, kun mitkään edulliset silmätipat eivät auta ja bebanthenia joudun jatkuvasti käyttämään huuliin ja nenään. Lisäksi tämän lääkityksen yhteydessä on käytettävä ehkäisypillereitä. Se taitaakin olla ainoa etu tässä kuurissa. :)
        Olen erittäin halukas luovuttamaan tämän lääkkeen osalta ja toivon, että lääkäri löytäisi minulle sopivamman ja siedettävämmän hoitomuodon.

        En halua yleistää ja sanoa, että lääke olisi mahdoton kaikille, mutta minun kohdallani se ei vaan ole toiminut. Hyvä, jos jollekin siitä on ollut apua.


    • ...

      1. Selkäkipuja vähän, kun istuu ilman selkänojattomassa tuolissa niin runsaasti. Aina pelottaa mennä nukkumaan kun oikasee sängylle ja kipu iskee selekään.

      2.En käytä laseja ollenkaan. Silmät erittäin kuivat, joutuu monta kertaa päivässä laittaan tippoja.

      3. Ei lisääntynyt. N. kuukausi alotuksen jälkeen alkoi vähetä naamasta, mutta selkä on vieläkin lähes entisellään.

      4. Nyt on neljäs kk menossa, suunitteilla 9-12kk.

      5. 16-vuotias. Huulet, käsivarret ja silmät kuivaa. Selkäkivut. Selän finnit alkavat vuotaa verta pienimmistäkin kosketuksesta, joutuu käyttään siis mustia t-paitoja. Kuuriin oon tyytyväinen, ärsyttää vain kun joutuu koko ajan ramppaamaan sairaalassa n. 100 km päässä.

    • Punainenpilleri

      1. Selkäkipuja ei mulla ainakaan oo juuri ollenkaan. Joskus tuntuu et olis joku pieni jumi selässä, mut sit se jo unohtuukin.

      2. Piilareita voin käyttää ihan hyvin, mut aamuin illoin tiputtelen kosteuttavia silmätippoja. Siinähän on lähinnä se kun silmät kuivuu niin on suurempi silmätulehduksen riski. Ite ainakin pidän huolen et on puhtaat kädet ja linssit.

      3. Mulla alko finnit heti lähteä pois et ei ees ollut mitään vaihetta jolloin niitä olis tullut lisää.

      4. Nyt oon syönyt lääkettä vähän reilu yhdeksän viikkoo. Vaihdellen kolmee nappia ja sit kun alkaa kasvot punottaan liikaa ja kädet kuivaan niin syön hetken taas kahta pilleriä päivässä.

      5. 23-vuotiaana hain kuurin. Haittavaikutuksia tuli nyt ne normaalit, et huulet kuivuu, mut bepanthen on ystäväni. Ei mitään katastrofaalista kuivumista tosin. Iho tietty kuivuu, mut kun hyvin Humektanilla rasvailen niin sitäkään ei oikeastaan huomaa. Suurin on varmaan just et kasvot alkaa punoittaan un on kauan syönyt kolmea tablettia päivässä.

      Kysyin mun lääkäriltä siitä alkoholista ja se sano et mitään suurkulutusta ei tietenkään suositella, mut muuten saan ihan ottaa välillä. Opiskelija kun olen :) Maksa arvot on ollut ihan normaalit.

      Pelotti alkaa syömään tätä lääkettä kun kaikkialta tuli vaan kauhukuvia, mitä tapahtuu. Aika yksilöllistä kuitenkin noi oireet aina. Tyytyväinen olen :)

      • HyvinTyytyväinen

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        - Ei oo ilmenny mtn selkäkipuja, kuten ei myöskää nivelkipuja ja oon voinu kuntoilla iha normaalisti.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
        - Käytän piilareita, en osaa sanoo tosta kuivumisesta, koska aloin käyttää silmätippoja samaan aikaan, kun alotin kuurin. Aamusin silmätipat ennen piilareiden laittoa ja hyvin on menny.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
        - Eipä oo tähän mennes viel lisääntyny. Parantunu iho vaa hurjasti. Pari yksittäist jättifinnii tuli ekan vkon jälkee, mut hävis nopeesti.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?
        - Tähän mennessä oon syönyt vasta 2kk. Vielä 4kk jäljellä.

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
        - Elikkä kuuri saatu 22v. Oon ollu iha älyttömän tyytyväinen! Vihdoinkin jtn mikä tepsii. On kokeiltu, skinorenit, e-pillerit, apocyklinit ja tetralysalit.. Ei apua niistä. Ainoot sivuvaikutukset tähän mennessä vaan huulten ja käsien kuivuminen. Naamaki hiukka kuivunu, mut oikeet rasvat auttaa :) Bepanthen on hyvä kaveri! Toiveena nyt, et pääsisin lopullisesti tästä aknesta eroon. Lievää aknee ollu 12 vuotiaasta asti. Itsetunto parantunu huimasti, kun finnit vähentyny :) Suosittelen omasta puolestani kyllä!


      • hönökki
        HyvinTyytyväinen kirjoitti:

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        - Ei oo ilmenny mtn selkäkipuja, kuten ei myöskää nivelkipuja ja oon voinu kuntoilla iha normaalisti.

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
        - Käytän piilareita, en osaa sanoo tosta kuivumisesta, koska aloin käyttää silmätippoja samaan aikaan, kun alotin kuurin. Aamusin silmätipat ennen piilareiden laittoa ja hyvin on menny.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
        - Eipä oo tähän mennes viel lisääntyny. Parantunu iho vaa hurjasti. Pari yksittäist jättifinnii tuli ekan vkon jälkee, mut hävis nopeesti.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?
        - Tähän mennessä oon syönyt vasta 2kk. Vielä 4kk jäljellä.

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
        - Elikkä kuuri saatu 22v. Oon ollu iha älyttömän tyytyväinen! Vihdoinkin jtn mikä tepsii. On kokeiltu, skinorenit, e-pillerit, apocyklinit ja tetralysalit.. Ei apua niistä. Ainoot sivuvaikutukset tähän mennessä vaan huulten ja käsien kuivuminen. Naamaki hiukka kuivunu, mut oikeet rasvat auttaa :) Bepanthen on hyvä kaveri! Toiveena nyt, et pääsisin lopullisesti tästä aknesta eroon. Lievää aknee ollu 12 vuotiaasta asti. Itsetunto parantunu huimasti, kun finnit vähentyny :) Suosittelen omasta puolestani kyllä!

        Kohta 2kk takana. Kärsin kystäisesta erittäin vaikeasta aknesta. Punoitus vähentynyt erittäin paljon ja sivuvaikutukset jääneet vain naaman kuivumiseen (toisaalta talvella kuivun muutenkin, eli vaikea sanoa? :)

        Selkä saattaa välillä vuotaa verta, jos repii finnejä. Mutta minkäpä tuota itelleen mahtaa. Suosittelen kokeilemaan jos muut keinot eivät auta. Aknesta johtuva masennuskin lähtee koko ajan pois ja itsevarmuutta kertyy koko ajan lisää. Kirjoitan tänne vielä kuurin jälkeen! Ehkäpä vielä joku tyhmä ennen/jälkeen kuva?


    • 6+13

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      2kk syönyt. Jonkin verran selkäkipuja esim. jos menee makaamaan, mutta ei liian pahoja. Tämä on paha kysymys koska joillekki pienikin kipu voi olla "IHAN SAIRAAN KIPEEKS TULI SELKÄ".

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      En käytä. Ei vielä ainakan kuivunut.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Ei lisääntynyt. Johtuu osittain siitä, että söin kuurin alkuun 3vko antibiootteja ettei tulisi pahenemista.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      2kk takana jäljellä yli 4kk.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Olen nyt 19. Jonkinverran selkäkipuja (kumartuessa ja pari sekuntia kun menee makaamaan EI siis jos vaihtaa sängyssä asentoa) ja naama kuivunut vähän (kosteusvoiteen kanssa ei mitään ongelmaa). Olen ollut todella TYYTYVÄINEN kuuriin tähän mennessä. Finnit ovat vähentyneet erittäin paljon eikä naama ole enää rasvainen. Ennen oli pakko pestä hiukset joka päivä koska ne rasvastuivat niin nopeasti. Nyt voi pestä vaikka joka kolmas päivä.

      • joopelisjoo

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

        Tois pahat selkäkivut! Kun hengitän syvään niin selkään sattuu ja ihan koko ajan on selkä kipee! Illalla kun laitan nukkumaan ja mene pitkälleen sänkyyn niin selkään tulee viihlova kipu joka kestää joku minutin mutta on todella inhottava tuntuinen :(

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        En käytä piilareitä. Silmät ovat todella kuivat, kipeät ja punaiset. Suosittelen silmätippoja!

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Kyllä lisäntyvt mutta minulla se meini noin kuukaudessa ohi. Vaikka lääkäri määräsi minulle cortisonia minkä pitäisi rauhoittaa finnien tuloa kun aloitan Actavisin.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        Minulla tulee 3kk täyteen kohta ja enään ei tule muutako satunnaisia finnejä. Itselläni lääke alkoi vaikuttaa melko nopeasti :)

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Haittavaikutukset: kaikki limakalvot kuivuu silmät, nenä, huulet ja jopa alapää. Kauheat selkä kivut syvä hengittäminen sattuu, Lihasten kipeytyminen urheilessa esim. kuntosalilla tai lenkillä. Jalkoihin sattui kerran niin paljon lenkillä että meinas tulla itku ihan ja oli pakko pitää tauko. Kuntosali treenin jälkeen vaikka olisi venytellyt seuraavan päivänä lihakset ovat kipeät. Outoja kipuja yläruumiissa esim.joskus saattaa pistää rintalihasta. Nenäveren vuoto kuukauden aikana nenä valunut kolme kertaa ja nenän limakalvot ovat kipeät ja veriset. Mieli on välillä todella masentunut ja äärettömän vihainen. Ja nämä kaikki ovat alkaneet vasta kun ole alkanut syömään lääkettä. Ihon kannalta olen ihan tyytyväinen kuuriin, koska iho oli todella huonossa kunnossa ennen. Nyt on jäljellä enään arpia, mutta nekin paranivat hyvin etelän auringon alla :) eli suosittelen jos vaan mahdollista niin mennä etelään aurinkoon tai tulevana kesänä ottaa reilusti aurinkoa :) 20 v. alotin kuurin.


      • ompaskummajuttu
        joopelisjoo kirjoitti:

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

        Tois pahat selkäkivut! Kun hengitän syvään niin selkään sattuu ja ihan koko ajan on selkä kipee! Illalla kun laitan nukkumaan ja mene pitkälleen sänkyyn niin selkään tulee viihlova kipu joka kestää joku minutin mutta on todella inhottava tuntuinen :(

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

        En käytä piilareitä. Silmät ovat todella kuivat, kipeät ja punaiset. Suosittelen silmätippoja!

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

        Kyllä lisäntyvt mutta minulla se meini noin kuukaudessa ohi. Vaikka lääkäri määräsi minulle cortisonia minkä pitäisi rauhoittaa finnien tuloa kun aloitan Actavisin.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?

        Minulla tulee 3kk täyteen kohta ja enään ei tule muutako satunnaisia finnejä. Itselläni lääke alkoi vaikuttaa melko nopeasti :)

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

        Haittavaikutukset: kaikki limakalvot kuivuu silmät, nenä, huulet ja jopa alapää. Kauheat selkä kivut syvä hengittäminen sattuu, Lihasten kipeytyminen urheilessa esim. kuntosalilla tai lenkillä. Jalkoihin sattui kerran niin paljon lenkillä että meinas tulla itku ihan ja oli pakko pitää tauko. Kuntosali treenin jälkeen vaikka olisi venytellyt seuraavan päivänä lihakset ovat kipeät. Outoja kipuja yläruumiissa esim.joskus saattaa pistää rintalihasta. Nenäveren vuoto kuukauden aikana nenä valunut kolme kertaa ja nenän limakalvot ovat kipeät ja veriset. Mieli on välillä todella masentunut ja äärettömän vihainen. Ja nämä kaikki ovat alkaneet vasta kun ole alkanut syömään lääkettä. Ihon kannalta olen ihan tyytyväinen kuuriin, koska iho oli todella huonossa kunnossa ennen. Nyt on jäljellä enään arpia, mutta nekin paranivat hyvin etelän auringon alla :) eli suosittelen jos vaan mahdollista niin mennä etelään aurinkoon tai tulevana kesänä ottaa reilusti aurinkoa :) 20 v. alotin kuurin.

        Tosta alkoholista ja tän lääkkeen samanaikasesta käytöstä. Uutena vuonna tuli juotuu 4 siideriä ja 3 drinkkiä baarissa mutta humalaa ei näkynyt missään!! Yleensä olen jo kovassa tuiskeessa muutaman siiderin jälkeen :D mutta olo oli ihan ku olis ollut selvinpäin ja aamullakaan ei ollut mitään krapulaa :O onko jollain samalaisii kokemuksii?


    • J0000-o

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      -Ei. Vasta kortisonin käytön jälkeen. Eipä sille mitään saanut.
      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      -Pakkasilla ollu silmät kuivina
      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      -Kyllä. Niin pahaksi että siirtivät yksityiseltä sairaalalle ja sielä määrättiin kortisonia
      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      -Olen syönyt jo pitkään
      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      -En ole tyytyväinen

    • lwk

      1. Ei ollut selkäkipuja ollenkaan koko aikana

      2. Piilareita en ole koskaan käyttänyt en siis tuon kuurinkaan aikana. Pariin kertaan silmätippoja laitoin, mutta ne oli enemmänkin "ihan vain varmuuden vuoksi"

      3. Finnit lisääntyi siinä 3-4 viikon jälkeen ja siitä noin toisen 2-3 viikon päästä alkoivat hiljalleen vähenemään.

      4. Söin 6kk:n kuurin, muistaakseni 60mg 2 pilleriä päivässä. Näpyt eivät koskaan täysin lähteneet, eli olisi voinut olla vahvempikin kuuri..

      5. Kuurista on jo pari vuotta, eli olin silloin 19.v. Huulet olivat ainoa haittavaikutus, tosin ihoakin sai sitten loppuajasta olla rasvaamassa, muuten ei ollut mitään ongelmia. Siihen aikaan olin tyytyväinen kuuriin sillä akneni oli todella paha ja se helpotti todella paljon, mutta nyt pari vuotta myöhemmin näpyt ovat palanneet.. :( pitää vissiin uusi kuuri hommata, vahvempana tällä kertaa.

      • Roacc..

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        Ei tullut selkäkipuja, mutta huomasin että ryhti muuttui nopeampaa tahtia kuin yleensä...

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
        Silmät kuivuu nyt kun oon kolmannella peräkkäisellä kuurilla. Muuten ei oo kuivunu.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
        Ei lisääntynyt. Kesti pari kuukautta ennen kuin alko hävitä akne.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?
        Oon syöny kohta kaks vuotta pakolliset tauot

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
        Ihon kuivuminen, erityisesti huulet. Kosteusvoiteilla ja naamarasvoilla pääsee eröön siitä hilseilystä. Huuliin apteekin ACO-merkkistä rasvaa. HUOM! Kuurin aikana ei saisi käyttää ihoa pehmentäviä voiteita, voi tehdä iholääkärini mukaan vahinkoa alemmille ihokerroksille, kun pintakerros normaalia heikompi..

        Oon miespuolinen ihminen, syönyt lääkettä 16 vuotiaasta lähtien.


      • Karhu12345
        Roacc.. kirjoitti:

        1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
        Ei tullut selkäkipuja, mutta huomasin että ryhti muuttui nopeampaa tahtia kuin yleensä...

        2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
        Silmät kuivuu nyt kun oon kolmannella peräkkäisellä kuurilla. Muuten ei oo kuivunu.

        3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
        Ei lisääntynyt. Kesti pari kuukautta ennen kuin alko hävitä akne.

        4.Kuinka kauan söit kuuria?
        Oon syöny kohta kaks vuotta pakolliset tauot

        5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
        Ihon kuivuminen, erityisesti huulet. Kosteusvoiteilla ja naamarasvoilla pääsee eröön siitä hilseilystä. Huuliin apteekin ACO-merkkistä rasvaa. HUOM! Kuurin aikana ei saisi käyttää ihoa pehmentäviä voiteita, voi tehdä iholääkärini mukaan vahinkoa alemmille ihokerroksille, kun pintakerros normaalia heikompi..

        Oon miespuolinen ihminen, syönyt lääkettä 16 vuotiaasta lähtien.

        Niin kuinka vaarallista tuo alkoholin juonti lääkityksen aikana on ? Tässä kun parin viikon päästä aloitan kuurin niin tuli vaan mietittyä että siinähän menisi koko kesä ilman alkoholia..


      • esari665
        Karhu12345 kirjoitti:

        Niin kuinka vaarallista tuo alkoholin juonti lääkityksen aikana on ? Tässä kun parin viikon päästä aloitan kuurin niin tuli vaan mietittyä että siinähän menisi koko kesä ilman alkoholia..

        Minä oon juonu kaljaa melkein joka viikonloppu, mutta sopivasti. Humalassa ei oo tarvinnu aina olla. Verikokeiden mukaan oon kuitenkin ihan iskussa ja arvot kohillaan. Kannattaa lääkärin kanssa jutella ja käydä verikokeissa.


    • grandeturismo

      Mä olen pudotellut viiniä / drinksuja harva se ilta (siis lasi tai pari) ja on tässä muutama rankempikin keikka takana, mutta verikokeiden mukaan kaikki arvot oli ihan kohdillaan.

      Minulla ei ole ollut selkäkipuja, mutta muuten haittavaikutuksia reilusti (annostus käsittääkseni suht reilu, eli 60mg/pv). Silmät kuivat ja punoittavat, ihottumaa ja ihon kuvuimista siellä täällä, sormien päissä ja kynsivalleissa kipeitä, pieniä haavaumia, huulet huutaa rasvaamista vartin välein. Myös naama hilseili rajusti, kunnes aloin käyttää jalkarasvaksi tarkoitettua paksua mömmöä pari kertaa vuorokaudessa. Ja nenästä tietysti tulee verta.

      Mutta ne tulokset; iho siistiytyi jo muutaman viikon sisällä kuurin aloituksesta ja nyt menossa neljäs kuukausi. Mielestäni yo. haittavaikutukset ovat pieni paha aknevapaan ja puhtaan ihon vuoksi. Suosittelen kaikille, jotka kärsivät aknesta.

    • :/

      en suosittele isotrenoin activiksen kanssa alkoholia. itse olin niin hölmö että join sillointällöin kaljaa..verikokeissa kaikki oli ok mutta lääkkeen teho heikkeni ja mahassa polttelee usein.. :/

    • fbgf

      Hei ootteko uskaltaneet ottaa aurinkoo ton kuurin aikana?!

    • Taalasmaan Sepi

      Ite oon vältelly aurinkoo niin paljon ku pystyy. Mitään arskarasvaa en oo käyttäny. Aurinkolasit melkeen aina pääs ku oon ulkona, silmät ku on kuurin aikana aika herkkänä.

      Ei tota auringon ottamista varmaan suositella. Ite oon ainakin unohtanu rannalla makaamisen. Siks toivonki et satais vaan vettä :)

    • QDE

      Ite oon vetäny nyt 3kk nappia naamaan annostuksella vuoropäivin yks ja kaks kapselii päivässä. Hyvältä vaikutti tähän 3kk:een asti, mutta nyt on joku menny vähän vinksalleen. Syksyn tullen, on taas finnejä alkanut hiljalleen tulemaan. Mitenkään arki ei ole muuttunut, mutta yhtäkkiä alko ns alamäki paranemisen suhteen.

      Edellinen ihotautilääkäri toitotti auringon valon välttämistä. Tänä kesänä siltä ei voinut kuitenkaan välttyä, mutta iho pysyi silti ihan hyvässä kunnossa eikä pahempaa kuivumista ollu havaittavissa. Nyt kun aurinko ei tunnu enää kunnolla paistavan, niin on naamakin alkanu menemää huonompaa suuntaan. En siis käsitä että mikä tässä syklissä menee perseelleen.

      Noh, pitkään hoitojaksoon mahtuu ylä- ja alamäkiä, joten eiköhän se tästä. Noin yleensä ei lääkkeestä ole mitää negatiivista sanottavaa. Sivuoireet on aika rassaavat, mutta 6 vuotta aknesta kärsineenä, olen sopeutunut oireisiin.

      Tuosta alkoholinkäyttämisestä sen verran, että omalla kohdalla ei kevyet baari-illat ole aiheuttaneet mitää sivuvaikutuksia. Lääkkeen tehossa saattaa olla havaittavissa pientä tehottomuutta, jos on edellisenä viikonloppuna ollut ns, muki nurin vähän enemmänkin. Tämäkin seikka saattaa olla hyvinkin tapauskohtaista, joten suosittelen vähentämään alkoholin käyttöä kuurin ajaksi.

    • Nainen_28_

      Moikkamoi!

      Minullakin pahojen sivuoireiden vuoksi kesken jäänyt kuuri takana. Akne katosi - ainakin vuodeksi. Iho oli hetken pehmeämpi kuin aikoihin! Mutta nyt "paksuuntumista", sekä pientä näppylää havaittavissa taas. Toivottavasti ei pamahda pahaksi akneksi.

      1) En saanut selkäkipuja ollenkaan.

      2) Piilareiden käyttö meni noin 3 kuukaudessa mahdottomaksi. Ja vajaa vuosi jälkeenpäin kärsin yhä silmien kuivuudesta ja piilolinssien käyttö on mahdotonta. Tähän bonuksena myös silmätulehdukset.

      3) Merkittävää lisääntymistä en havainnut, mutta kauan meni ennenkun kuuri alkoi vaikuttaa! Huulet olivat kuoriutuneet nahoistaan ja silmät punaiset ja vuotavat vaikka finnit vielä kukoistivat naamassa.

      4) Aloitin ja lopetin kuurin muutamaan otteeseen joutuen lopettamaan aina rankkojen oireiden vuoksi. Yhteensä söin kuuria noin puoli vuotta parinkin kuukauden tauolla välissä. Enkä siti päässyt edes 2 tabuun päivässä.

      5) Sain kuurin 27 vuotiaana. Olen tyytyväinen että finnit läksivät ilman antibioottikierrettä. Mutta haittavaikutukset olivat aivan karmeat. Rahan menetys yksityisellä ihotautilääkärillä ramppaamiseen.

      Huomioita:
      - hiukset eivät rasvoittuneet juurikaan
      - iho oli todella "ohut", eli silkkinen jota se ei ollut aikoihin
      - kasvovoiteet täytyi vaihtaa tosi rasvaisiin ja kosteuttaviin, joka oli outoa vuosia aknen kanssa kamppailleelle
      - silmien kuivuminen oli tuskallista. Aamulla tuntui ettei niitä saa auki kun silmäluomet repii silmämunia kuivuudellaan.
      - huulioireet olivat myös yksi pahimmista. Minun tapauksessani koko iho kuoriutui huulista irti. Tähän kortisonikuuri, sekä sairaslomaa. Näihin tilanteisiin ei vaan ole tarpeeksi kosteuttavaa huulirasvaa olemassakaan.
      - kädet olivat niin kuivat että halkeilivat haavoille sormia koukistaessa
      - hiukset harvenivat

      Vaikka haittavaikutukset olivat hirvittävät, niin olen silti tyytyväinen etten enää häpeile meikittömiä kasvojani niin suunnattomasti. Psyykkinen hyvinvointi on lopulta kärsimyksenkin arvoista.
      Keholla vaan kestää varmaan todella kauan toipua kuurista.

      Muistattehan käyttää myös sisäisesti paljon öljyjä (kookosöljy, hamppuöljy, omegaöljy, macadamiaöljy, avocadoöljy..), sekä syödä rasvaisia siemeniä & pähkinöitä. Auttaa myös ihon kuivumisoireisiin ja etenkin sellaisten paikkojen kuivuusongelmiin jota ei voi jatkuvasti hukuttaa rasvakerroksen alle, kuten esim päänahka ja ripsityvet.

    • QDE

      Terve!

      "Nainen_28_":lta tulikin hyviä pointteja ja kokemuksia kuuriin liittyen. Tuo huulien rohtuminen on hyvin tapauskohtaista. Kaverilla ei rohtunut paljoa laisinkaan kun taas itsellä lohkeili huulet aivan jatkuvasti. Ekan kuukauden kuurista käytin normaalia kaupan huulirasvaa, jonka jälkeen se ei enää riittänyt. Niimpä jatkossa siirryin käyttämään Bepanthenia, joka todellakin auttoi ja piti huulet paremmassa jamassa. Tietenkin huulia pitää silti rasvata muutamia kertoja päivässä, mutta lohkeilu on hyvin kaikonnut, eikä huulet ole enään herkät.

      Mites porukka suhtautuu erilaisii "lisäravinteisii/-vitamiineihin" aknen kanssa painiessa? Olen ainakin lukenut, että moni vetää D-vitamiinia erillisinä nappeina ja hieman vieraampana aineena jotain Sinkki- valmisteita. Itselle tuo Sinkki on täysin uusi tuttavuus ja tekisi mieli kokeilla. Osaisko joku suositella jotain valmis Sinkki-valmistetta?

    • JJ

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Ei.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      käytän ja ei kuivu pahasti.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      2vkoa kuurin alotuksesta noin 1kk. Riippuu ihan siitä, että paljonko sitä paskaa siellä ihon sisällä valmiiksi on.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Nyt 2kk takana. Tarkotuksena syödä 6-7kk kuuri.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Huulet kuivuu. Välillä jos nousee nopeasti ylös niin huimaa aika lailla. 20v. Kannattaa syödä kuuri vasta sillon, kun murrosikä on loppunu sillä akne voi uusiuta todella helposti jos sen syö teininä.

    • Kyssäri222

      Tästä aiheesta näyttää löytyvän aika paljonkin keskustelua netistä, mutta mulla olisi silti kysyttävää.

      Syön akneen Isotretinoin Orifarm 20mg 2x kappaletta päivässä. Maksa-arvot on juuri testattu ja olivat kaiketi ihan normaalit. Yli puolen vuoden kuurista on siis vasta kuukausi takana, eikä uusista testeistä ollut puhetta.

      Lääkkeet määrännyt lääkäri oli aika ehdottoman kuuloinen alkoholin suhteen; sitä ei saisi juoda ollenkaan koko kuurin aikana. Aika jännää sinänsä, kun aika harva lääkäri ilmeisesti on näin ehdoton? Tähän asti olen ollut kuitenkin täysin ilman alkoholia.

      Jossain vaiheessa seuravaan puolen vuoden aikana kuitenkin tulee tilanteita, joissa tekisi alkoholia mieli ottaa. Kysmys kuuluu, auttaako lääkityksen vähentäminen/keskeyttäminen esim. viikon ajalta ennen juomista mitään? Entä onko haittoja? Antibioottejahan ei ainakaan saa keskeyttää edes päiväksi, vaan miten on tän lääkkeen laita?

    • nimierkki1

      Ekan napin juuri otin. Ihotautilääkärini ( 55v nainen, todella kokenut ja pätevä ja paljon konferensseissa puhunut) sanoi että alkoholia voi ottaa, siis perus siiderit oluet ja viinit, mutta kirkkaita ei saisi juoda.

    • actavis

      Itse juuri aloittanut ja jos nyt tän alle viikon perusteella pitää kertoa niin pari ekaa päivää se pukkas sitä finniä esiin, mutta nyt jo heti lähti sit sen jälkeen paranemaan päin. En tiiä tuleeko viel pahenemisvaihetta mutta toivon että samaan tahtiin jatkuu. Itsellä ei ole vielä niin paljon iho tai huulet kuivuneet. Alkaa tosin tuntua että pian ne kunnolla kuivahtaa!
      Minulla on suuret odotukset lääkkeen suhteen koska mikään muu ei ole toiminut juuri mitenkään neljän vuoden aikana akneeni.

      Mitä alkoholiin tulee niin oma lääkärini sanoi että alkoholi on ok. silloin tällöin , kuten esimerkiksi juhlat ja vaikka joulu ja uusivuosi. Kuitenkaan ei hirveitä perseitä saa vetää ja muistaa sen että lääke saatta kuormittaa munuaisia ja maksaa, joten sen takia ottaa alkoholin kanssa rauhallisesti ettei vahingossa maksa lyö sopimustaa irti

    • Leidi 91

      KYSYMYS (18.11.2011)

      Hellou
      Oon nyt ollu jonkun kuukauden tolla kuurilla ja suunnittelen karppaamisen mahd. alottamista, mutta en tiiä miten tää kuuri ottais siihen? Onko kellään mitään ideaa siitä? Nehän kuitenki tarkkailee kuurin aikana veriarvoi esim. rasvan ja sokerien kohalt.

      Ja sitten viel toinen kysymys, onks kukaan muu saanu mahansa ihan kuralle tosta lääkkeestä vai pitäiskö mun lähtee jolleki lekurille kyseleen jtn allergia tutkimuksii??

      jos joku pystyis vastaamaan olis ihan mahtavaa!! Kiitos!!

    • abcdöäå

      Toivottavasti ei haittaa, että laitan oman kysymykseni tänne muiden joukkoon:

      Eli voiko menkkoja siirtää tämän Actavis-kuurin aikana (enkä tarkoita e-pillereillä siirtämistä)? Sopivatko sellaiset aineet yhtä aikaa käytettäväksi?

      Luultavasti kysyn lääkäriltäni tätä asiaa mutta jos joku nyt sattuisi tietämään...

    • KYSYMYS

      Onko Actavis sama kuin roacuttan?Mulla on menossa 17pv ja ens viikolla pitäis mennä verikokeisiin ja mulla on neula kammo eikä oo koskaan otettu verikoetta :( sattuuks se? ja mitä piirteet vaikuttaa noihin maksa- ja kolesteroli arvoihin? Kun se kuuri kait pitää lopettaa jos ne on liian korkeat..oon 15v ja 165cm/65kg ok?

    • neiti-noita

      Mun mielestä näissä on sama vaikuttava aine ja actavis on ainakin halvempi!
      Eilen alkoi jo kolmas kuurini. ensimmäisen otin 6v sitten ja edellisen 2v sitten. Toivottavasti tämä olisi viimeinen, mutta en kovin luottavainen ole pysyviin tuloksiin.

      Alkoholi pahentaa haittavaikutuksia, kuten silmien kuivuminen... Itse en ole vähentänyt erityisesti alkoholin käyttöä, mutta en siis mitään hirveitä määriä ikinä litkikään :)

    • 2012

      Tän kuurin aikana kun ei saanut vahata ihokarvoja, mutta onko sokerointi kiellettyä? Sokerointi on tunnettu hellävaraisempana menetelmänä.

    • Winning...

      Aivan mahtava lääke. Kärsin vuosikymmenen rasvasesta ihosta ja finneistä, mutta actaviksen alotin niin iho puhdistui eikä kuurin aikana ole tullut yksittäisiäkään finnejä. Kuurin alussa itselläni tuli todellaki parin ensimmäisen viikon aikana pahenemisvaihe, rasvaa tuntu pursuavan todella paljon ulos naamasta, mutta sen jälkee ei tullu enää finnejä ollenkaan eli eipä tuo paha.

      Mitään suurempia haittavaikutuksia ei ole tullut ja 300kpl muutaman kuukauden (3kk~) aikana syönyt ainoat haitat (kuivahko iho ei erityisen paha, huulia pari kertaa päivässä rasvaus, kuivat silmät ja herkät mikä ehkä haittaa eniten) muita haittoja ei ole ollu. Syön 40mg ja 60mg vuoropäivin.

      Suosittelisin kaikille jolla on ihon kanssa ongelmia varsinki jos näin vähillä sivuvaikutuksilla selviää kuin minä. Sitten vaa toivotaan että vaikutus on pysyvä

    • Minsku

      Olen vasta aloittanu Isotretinoin Actavis 10mg syönnin ja olen huomannu finnien lisääntymisen. Olen kuitenki usein kärsinyt huonosta itsetunnosta finnien takia kouluympäristössä ja muuallakin vapaa-ajalla. Minua kiusattiin ala-asteella, kun minulla oli vesirokko ja iho oli ihan kauhea. Sen jälkeen iho ei koskaan palautunut entiselleen vain kun ruvet kuivuivat finnit tulivat tilalle. Tunne oli kauhea, kun sitä odotti niin paljon että ihosta tulisi normaali. Koulussa minua on haukuttu meikkinaamaksi ja siitä olen saanut suuria tunne kohuja.
      Olen aina unelmoinut puhtaasta ja kauniista ihosta ja se on tällä hetkellä suurin haaveeni, jotta voisin aloittaa uuden elämän peruskoulun jälkeen puhtaalta pöydältä -ei- kiusattuna.
      Lääkkeet ovat tuoneet minulle erinlaisia mielialanvaihdoksia ja masennusoireita. Syön joka päivä 3 lääkettä, yhden aamulla ja kaksi illalla aterian yhteydessä. Odotellen sitä kun iho pahenee entisestään ja sitten sitä, että se paranisi kokonaan! ...... toivottavasti
      - Minsku 15v

      • Finnit lähtivät

        Söin itse Roaccutanea 4-5 kk ja sitten finnit kuivuivat ja lähtivät, eli kärsivällisyyttä vain. Kuurin alussa tuntuu ettei auta, mutta kyllä auttaa ja 100%. Kaikkein parasta että finnit eivät enää edes myöhemmin ole palanneet. Mitään sivuoireita ei hoidosta (lääkkeestä) tullut. Ehkä pientä ihon ja limakalvon kuivantaa (huulet, nenä). Näin talvella onkin hyvä aloittaa isotrretinoiini koska ei ole aurinkoakaan. Kaiken kaikkiaan söin muistaakseni n. 6 kk tuota lääkettä.


      • minsku
        Finnit lähtivät kirjoitti:

        Söin itse Roaccutanea 4-5 kk ja sitten finnit kuivuivat ja lähtivät, eli kärsivällisyyttä vain. Kuurin alussa tuntuu ettei auta, mutta kyllä auttaa ja 100%. Kaikkein parasta että finnit eivät enää edes myöhemmin ole palanneet. Mitään sivuoireita ei hoidosta (lääkkeestä) tullut. Ehkä pientä ihon ja limakalvon kuivantaa (huulet, nenä). Näin talvella onkin hyvä aloittaa isotrretinoiini koska ei ole aurinkoakaan. Kaiken kaikkiaan söin muistaakseni n. 6 kk tuota lääkettä.

        Kiitos paljon tiedosta! Nyt on kuukausi takana ja eipä muukaan ku puolentoista viikon silmätulehdus meneillään, kaksi kertaa olen käynyt lääkärin puheilla. Toinen antibioottikuuri menossa silmätulehdukseen, koska entinen ei auttanut. Iho huononi tosiaan 2vko syötyäni ja nyt se on jo parempaan päin. Lääkäri käski ottaa uuden reseptin silmätulehdukseen ja jos tämä ei parannu 4 päivän kuluessa pitäisi alkaa miettimään kummat on tärkeämmät, hyvä iho vai silmien paraneminen. Toinen niistä kuureista pitäisi lopettaa. Tämäkin tosin tuli lääkkeen vaikutuksesta, koska ei ole ennen ikinä ollut silmätulehdusta ja silmät kuivasivat aluksi hurjasti vaikka käytinki kosteutustippoja sen kosteutukseen. Huulet kuoriutuvat joka päivä ja se vasta on ärsyttävää! Iho on kuivannu hurjasti ja selkä-ja hartiakipuja on ollut. Rahaa tähän on mennyt hurjasti ja olisi tosi harmillista lopettaa kuuri tässä vaiheessa....


    • melkein luovuttanut

      On tää kyllä hieno fiilis kun ei tule enää uusia finnejä! olen syönyt 6kk roaa ja nyt vasta viimesien viikkojen aikana lähtenyt kokonaan pois, eli uusia näppyjä ei ole näkynyt vähään aikaan. yli viiteen kuukauteen ei siis tapahtunut mitään, ehkä paheni vähän (akneni oli jotain keskivaikeaa).

      Kannatti siis odottaa!

    • homo123

      Söin 7kk roaa, vaikutusta ei ollut. Tai oli... ainoastaan pahentavaan suuntaan. Luulin sen avulla pääseväni eroon tästä mutta ei.

    • 22v

      Itsellä nyt 6 viikkoa takana, ei oikeastaan pahentunu tuossa alussa naama. Iho kyllä kuivaa rajusti, huulia saa koko ajan rasvata ja silmät kuivaa. Kämmen selät myös kuivina ja punaisina, sekä käsivarsiin tullut punaa pintaa mutta ei mitään radikaalia. 20 mg kaks tabua päivässä ja lääkäri sano että voin kokeilla kolmellakin. Mutta ei ole ainakaan uusia finnejä tullut, hyvältä vaikuttaa!

    • kesken

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - Selkäkipuja tuli hieman, esim. alaskumartumisen jälkeen koski hieman suoristaa selkä, ja muutenkin selkälihasten rentouttamin oli vaikeaa. Tähän auttoi ihan venyttely ja joskus joku burana. (Syön toki ajoittan voimakasta kipulääkettä joka vie kaikki kivut pois, muttä se ei liity selkään)

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - En käytä, enkä ole huomannut että silmät kuivuisivat.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - Eivät ole lisääntyneet (tosin syön vasta toista kuukautta), mutta en ole toisaalta mitään muutostakaa huomannut. Iho kuivuu aivan kauheasti kyllä muuten. Öljyä, rasvaa ja huulirasvaa kuluu aivan tolkuttomasta ja talvi taitaa vaan pahentaaa asiaa. :s

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - 6kk ois suunnitelmissa ja se joku reilu kk syöty.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - Selkäkipuja juu, nenäverenvuotoa oli joskus jopa päivittäin ja kerran piti käydä sairaalassakin se takia. Olen kuuriin kumminkin ihan tyytyväinen, toivottavasti jatkossakin. Ja 15v olen nyt.

    • je69

      tiikereitä säilytetään jääkaapissa

    • ndnkgkdsir

      onkos kenelläkään muulla ilmaantunut lääkekuurin alotettuaan käsivarsiin punaisia pyöreitä läikkiä, jotka minulla tosin vähän kutiavat ja sitten on kuivempia samanlaisia kohtia. Lääkkessähän on oireena että voi tulla monimuotoinen punavihoittuma, taudin määritelmä ja oireet kyllä viittavat tähän, mutta aika lievänä minulla, ei esim. paljoa kutise eikä niitä ole kuin muutama. Minusta tuntuu että tuo on lievä muoto siitä. Enkä kyllä haluisi lopettaa kuuria koska se on auttaa niin paljon, mutta ajattelin että voisin vähentää määrää kerran päivässä koska nyt syön joka toinen päivä 2 kapselia ja joka toinen 1 kapselin, jos sillä vaikka vähenis nuo.
      Mutta siis olisi kiva tietää onko kellään muulla tullut tämmöisiä oireita joiden syytä ei tunneta. Alotin kuurin 2 vk siitten....

    • christian88

      moikka. itse lopetin viikko sitten kuurin joka kesti 13kk. ihoni on todella hyvä, silee ku pikku pojalla :) olen todella tyytyväinen tuloksiin. kaikki ketkä kärsii aknesta ottakaa ihmeessä. vaikkakin sivuoireita on kyllä, varsinki jos joutuu näin kauan käyttämään kun minä. masennus,väsymys,pahoinvointi, huimaus, ihon todella paha kuivuminen, kutiseva ihottuma, mielialavaihteluita, nivel kipuja/lihas kipuja, lihakset ei palaudu läheskään niikun normaalisti. lääkäri ei olisi antanut minulle lääkettä ennenku ku lupasin sille että vähennän treeniä. tossa yleisimmät minulle tulleet sivu oireet. mutta en valita :) koska on niin hienoa kun on kliini iho, kyl se tekee hyvää. ainut mitä aattelin viel sairaalaan soittaa ja kysyy että voiko kuurin lopettamisen jälkeen olla jotain sivuoireita, iteselläni nyt ollut paljon huonoa oloa ja huimausta, kylmä ja kuuma. vaikee selittää. tästä yhteenvetona. älä kärvistele aknen kanssa vaan mene juttelee ihotautilääkärin kanssa ja alota kuuri. jos mikään muu aine ei tepsi.

      • amanauaao

        Moo, minkälaista tuo sinun kutiseva ihottuma oli ? ulkonäöltään esim.


      • Minsku
        amanauaao kirjoitti:

        Moo, minkälaista tuo sinun kutiseva ihottuma oli ? ulkonäöltään esim.

        Tähän väliin itselläni oli sellaista pieniä punertavia näppylöitä jotka lähtivät yön yli pois.


    • Toivotaan

      Itse alotin kuurin noin viikko sitten, ikää löytyy 21 vuotta ja menin ensimmäistä kertaa lääkärin puheille akne ongelman takia, lekuri ilmotti heti että on sen verran paha laatunen akne että pitää ottaa kovat aseet käyttöön.
      Haittavaikutuksia on jo ilmaantunu, silmät kuivuu ja naama, kurkku tuntuu kuivalta vähän kun ois jatkuvasti flunssa.
      Paranemista tai aknen pahentumista ei oo vielä näkyny mutta eiköhän neki sieltä vieltä tule :)

    • Diiduliini

      Ite oon 15-vuotias tyttö ja oon nyt syöny ensimmäistä kuuria vähän alle 2kk . Alussa finnit lisääntyivät! Mutta nyt finnit on jo alkaneet kuivua mutta naama on tosi punainen ja kuiva:/ huulet on kanssa erittäin kuivat ja niitä joutuu Kokoajan rasvaamaan. toivon että finnit lähtis kokonaan pois tän lääkityksen avulla.. Mulle on myös tullu kovia selkä kipuja ja kun menee nukkumaan niin joka asento tuntuu melkein epämukavalta..

    • Alkoholista

      minulle lääkäri sanoi ettei mielellään ollenkaan alkoholia! oon 15 en juo kyllä muutenkaan

    • Tyär

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Tuli lieviä alaselkäkipuja

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      Käyttäny silmälaseja koko kuurin ajan
      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Pienet finnit väheni aluksi. 2 kk jälkeen iho alkoi pahenemaan
      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      nyt on kohta 3 kk syöty
      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      oon 21. Huulet ja naaman iho iho kuivat, kämmenissä näppyläistä ihottumaa ja naama näyttää ( ainakin vielä tässä vaiheessa kuuria) rupikonnan perseeltä...

    • jajajajheh

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Kahden kuukauden kuluessa tuli selkäkipuja ja muutenkin koko selkä muuttui äkisti jäykäksi. Kipu vaihtelee, välillä se on kovempaa, välillä lievempää ja välillä vain tuntuu jäykkyyttä. Selkä oireilee eniten kun kumartuu. Särkylääkettä en ole ottanut. Kipuun ei ole auttanut venyttely eikä hieronta, eikä piikkimatto.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      En käytä piilareita, mutta silmät kuivuvat. Joutuu käyttämään kosteuttavia geelitippoja välillä. Silmät ovat toisinaan ihan ok, toisinaan taas tosi kuivat ja on vaikea nähdä ja luomet turpoavat. Silmät myös punottavat.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Kyllä itselläni lisääntyi. Ihon alta, etenkin poskiin alkoi tulla näppyjä. Ne olivat vaikeita kun niiden pintaan tulo kesti kamalan kauan, olivat käsin kokeiltaessa kovia pallukoita ihon alla. Alkoi vähentyä pikkuhiljaa 3kk kohdalla.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Nyt olen syönyt 4kk ja 2kk jäljellä.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Sain kuurin 26vuotiaana. Ihan ekana kuivui huulet, tulehtuivat ihan ja mikään rasva ei auttanut. Välillä huulet ovat paremmat, välillä taas nahkaa irtoaa. Ilman huulirasvaa tulee paniikki, eli yhtään en itse voi olla ilman huulirasvaa. Se kulkee lenkilläkin taskussa.

      Sitten alkoivat silmät kuivumaan ja koin sen erittäin inhottavana kun tuntui, ettei näe kunnolla. Silmät näyttivät myös rumalta koska luomet olivat turvonneet ja punoitti.

      Sen jälkeen tuli selkäkipu, jäykkyys ja kankeus.

      Sitten tuli alapään limakalvojen kuivuminen. Pärjää kun käyttää kosteuttavia puikkoja, muuten ei tule mitään mistään.

      Päänsärkyä, hiustelähtöä tai masennusta, väsymistä yms ei ole ollut lainkaan.

      Jos roa kuurin aikana puristan finnin, siitä jää outo punainen läntti, jota ei ole esiintynyt muulloin koskaan. Paranee kuitenkin rasvaamalla.

      Suosittelen silti kaikille kuuria, koska itse olin niin typerä, että olen jo arpeuttanut naamani aknen vuoksi, sekä itsetuntoni on laskenut alas. Olen laittanut tätä ennen omaisuuden erilaisiin hoitoihin, ravintolisiin, ruokavalioihin, rasvoihin ja aineisiin. Joka kerta olen pettynyt katkerasti. Olen jäänyt vuosia monen monista juhlista ja sosiaalisista tilanteista pois, koska olen hävennyt ihoani niin paljon. Harmittaa niin valtavasti, etten aiemmin hakenut kuuria :(

      Kestän kaikki nämä oireet, kunhan paranen tästä aknesta :(

    • persikkaposki :)

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - Ei

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - En ole huomannut mitään eroa

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - Ei lisääntyneet, en ainakaan ole huomannut mitään eroa normaalista. Alkoivat vähetä n. 2 viikon käytön jälkeen, ja ihon punoitus loppunut viime päivien aikana.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - Nyt olen syönyt 3 viikkoa. Kuuri on ollut käytössä myös 3-4 aikaisempana talvenakin, mutta tuntuu että siitä ei ole pidemmän päälle mitään hyötyä. Kokeiltu myös e-pillereitä( Diane Nova), antibioottikuureja ja kaiken maailman paikallis-, eko-, apteekkihiototuotteita. Ja salisyylihappo vain pahetaa aknea.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - Haittavaikutuksina iho todella kuiva kasvojen, kämmenselkien ja huulten alueella, huulet toisinaan niin kipeät kuin olisivat tulehtuneet. Hiukset ovat myös huomattavasti ohentuneet siitä kun söin ensimmäisen kuurin (ainakin kolmanneksella!), ja hiivasienitulehdustakin esiintynyt kuurin aikana usein. Sieraimissa on haavoja. Lisäksi yksi sivuvaikutus joka kuulostaa TODELLA absurdilta: verenkierto käsissä ja jaloissa huononee, ja tuntuu että etenkin jalat ovat pienentyneet... Kenkänumeroni on muuttunut 39:stä 38:aan, joskus 37:ään!! Vanhahat kenkäni ovat usein liian suuria!
      Olen kuitenkin melko tyytyväinen lääkkeeseen, mutta ainakin omalla kohdallani se ei ole ollut lopullinen ratkaisu akneen, finnit tulevat takaisin aina syksyllä ja joudun aloittamaan kuurin uudestaan. En kyllä tiedä kuinka monta vuotta uskallan tätä lääkettä enää popsia...

      Olen nainen 21v, 60kg/166cm, 30mg/pvässä, yleensä syönyt n. 6kk.

      • Täytyy vielä

        täsmentää, että en ole keksinyt mitään muuta syytä siihen että jalat vaikuttavat pienemmiltä; paino ja bmi ei ole muuttunut, ostan kenkäni samoista paikoita kuin ennen. En uskoisi että näen jalkani eri tavalla nyt kuin ennen sillä huomaan tosi helposti jos jotain kehossani on muuttunt. Täysi mysteeri.


    • vieras1

      kirjoitan. ehkä olisi jollekin apua mun kokemuksesta

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle? tosi vähän.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes? en käytä piilareita

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä? vaikutus alkoi muutaman päivän päästä!!! ja iho(kasvot, niska, selkä) pysyi puhtaana koko kuurin aikana (5 kk)

      4.Kuinka kauan söit kuuria? 5 kk

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin? kuurin aikana olin 25 v.
      haittavaikutukset:
      -useat silmätulehdukset (ensimmäinen 4 vikkoa kuurin aloittamisesta, ja sen jälkeen jatkuvasti)
      -huulissa, nenässä, sieraimissa iho oli niin pahasti kuivunut että vuoti verta
      -punaiset silmät, silmissä kutina
      -masennus(itsemurha-ajatuksia)
      -toistuva pääsärky
      -käsivarsissa ja jaloissa iho kuivui( punaisia laikkuja)
      -pahoinvointia( kerran pahoinvointi on jatkunut viikon, jolloin en syönyt melkein mitään, laihtuin 6 kiloa)
      -jaloissa lihaskipuja
      Nyt on 6 kk kuurin lopettamisesta. Kasvoissa iho on melkein yhtä huonossa kunnossa kuin ennen kuuria(((
      Itsellä vaikea akne on ollut 12 v. asti.

    • se yksi

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      -

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      Silmät kuivuivat, mutta hyvillä piilolinsseillä pärjäsin.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Meni monta kuukautta niin, että iho oli perushuono, ei siis tullut mitään pahenemisvaihetta. Neljän kuukauden jälkeen alkoi parantua.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Ekalla kerralla 6kk, toisella 4kk. Jouduin lopettaa toisen kuurin kesken, kun oli niin voimakkaat ja elämää häiritsevät sivuvaikutukset.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Kasvojen, päänahan ja kehon iho kuivui todella paljon! Esimerkiksi kampaajalle meno nolotti, kun päänahasta hilseili isoja lastuja. Toisaalta hiuksia tarvitsi pestä 1-2 kertaa viikossa. Naama punoitti aina, tämä oli kaikkein häiritsevintä! Itsellä alkoi myös tuolloin esiintymään useasti paniikkikohtauksia, joiden takia lopetinkin lääkekuurin.

      Muita haittavaikutuksia oli nenäverenvuoto, joka oli hyvin paha, lähes joka päivä ryöppysi veret. :s

      Ekan kuurin söin siis 18-vuotiaana, toisen 23-vuotiaana. Nyt viimeisestä kuurista on vuosi, ja finnit ovat alkaneet palailla elämääni.. En suosittele kenellekään kuuria, koska omaan elämääni se vaikutti hyvin negatiivisesti. Halusin ihoni hyväksi, mutta en tajunnut menettäväni henkistä hyvinvointia samalla...

    • Juuust

      Ei jumalauta ihmiset on tyhmiä täällä :D

      Joku kirjoitteli ylempänä että jalan koko pienentyi kokonaisen numeron verran. Ei voi kun nauraa. Jalan koko määrittyy sen luiden mukaan ja voin luvata ettei roaccutan pienennä luita... :DD

      Nimimerkki vieras1 kertoi laihtuneensa viikossa 6 kiloa. Voi jeesus. Jos on viikon syömättä ja juokin vain normaalisti, kehosta poistuu nesteitä joka tiputtaa painoa hetkellisesti. Rasvaa, lihasta ja muuta lihaa ei viikossa voi lähteä kuin parisataa grammaa maksimissaan.

    • Koikoilkoiuu

      Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon roa vaikuttaa mielialaan?

      Itse en uskonut, että voisi vaikutttaa milläänlailla mikään a-vitamiinijohdannainen. En tiedä uskonko vieläkään siihen. En ymmärrä miten se muka voisi vaikuttaa? Uskoisin, että se masennus mikä pakkausselosteessa mainitaan liittyy ihan akneen ja siihen, että joutuu odottamaan tuloksia, eikä saakaan heti ihanneihoa.

      Mutta tässä 5kk syöneenä olen itse ja läheiseni huomanneet, että meinaa hermo mennä vähän joka-asiasta. Mulla ei meinaa olla siis minkäänlaista pinnaa. Joudun tekemään kaikkeni, että en menetä hermojani typerissä tilanteissa. Järki meinaa mennä esim. liikenteessä kokoajan ja pienikin asia kiristää päätä. Ehkä johtuu ihan muista asioista en tiedä. Kunhan vain tuli mieleen eilen, että voiko lääkkeellä olla vaikutusta vai ei. Vaikea olisi uskoa kyllä, mutta mikä lie hermoja kiristää näin?

      Sivareista vielä...

      Pahinta on kehon tajuton jäykkyys. Painan 50kg ja syön 40mg päivässä. Elimistö on kuin kuivunut kokonaan. Käyn kuin hidastetussa elokuvassa liikkeideni kanssa. Ennen olin nokkela ja joustava. Nyt kenkien laittokin niin kankeaa, että hävettää ihmisten ilmoilla kenkiään pukea.

      Selkä kipuilee ja samoin kaikki rintarangan lihakset tuntuvat olevat ihan jumissa ja vaikuttaa jo hengitykseen.

      Iho alkoi kuivumaan vasta 4kk kohdilla. Luulin jo, ettei minulla iho kuivu, mutta tulihan se sieltä. Kuivia ihmeellisiä ihottumaläiskiä on pitkin kehoa. Saunassa käyntiä on pitänyt rajoittaa.

      Silmät ovat myös punaiset ja ilman tippoja ei voisi olla. Välillä tuntuu, ettei näe kunnolla. Ihan kuin katsoisi kieroon, vaikkei tietenkään oikeasti katso, mutta tuntemus on sellainen.

      Perus huulten kuivumiset tietenkin lisäksi. Pärjää rasvoilla.

      Kuuri on rankempi mitä kuvittelin etukäteen, mutta kyllä tän kestää.

    • höhminäjuuri

      kyllä tuo mielialavaikutus on iha tosi juttu. mulla on ollu joskus muutama vuos sitte masennus ja olin sen takia hoidossaki, mutta sen jälkee lähti kyllä elämä tosi hyvi rullaa ja oon ollu tosi onnelline. toki sitte ku nyt tässä enne kesää puhkes akne taas jo monennen kerran nii oli semmone ahdistus siihe liittyen, mutta ku alotin roan nii meni seki iha uudelle tasolle. säikähin oikeesti ku mieliala muuttu tosi paljo ja aattelin jo et masennus tuli uudestaan. siis iha tulin surullisemmaks/onnettomaksi, ei mikää mitä ootin tulevaisuudelta ym nii tuntunu enää miltää ja itkinki paljon. Myös itsetuhosia ajatuksia oli vähän, mutta oon aina ollu siitä sitä mieltä etten ikinä vois tehä sitä niin ei se niin sitte....mut siis tämmösiä masennus oireita mulle tosta tuli :/ plus sitte tota aggressiivisuutta, et tosi herkästä suutun/ärähdän ja aattelen kaikkeee yms.... mut näillä mennää. en haluu kuitenkaa tän syömistä vielä lopettaa :(

      plus tässähä oli vaa jäävuoren huippu kaikista oireista joita tuli. tuli iha yleisimmistä niihi kaikista harvinaisimpii oireisii...

    • psori+akne, jee!

      35v, sain pitkästä kortisonikuurista sivuoireena mustapääaknen, ja sen kanssa elelin vuoden, kunnes meni hermo. Ihonpuhdistus kosmetologilla neljän viikon välein ei auttanut mitään. Ihotautilääkäri kertoi että mulla oli joku tulehdussairaus ihohuokosissa. Lisäksi mulla on aika paha psoriasis, joten lääkäri ehdotti tätä kuuria joka auttaisi molempiin vaivoihin. Nyt lääkettä syötynä ensimmäinen kuukausi.

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Ei juurikaan. Mulla on aina selkä vähän kipeä, joten en osaa sanoa onko tämä nykyinen lääkkeestä vai ihan omasta takaa.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      En ole huomannut silmäoireita ainakaan vielä.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Mitään vähenemistä ei vielä ole tapahtunut, muutama jättimäinen uusi finni on puhejnnut (aikaisemmin sellaisia ei ole ollut ikinä)

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      3kk olisi tarkoitus, toivotaan että se riittää

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin.
      Iho kuivuu, aamuisin naama hilseilee niin että saa olla rasvaamassa koko ajan. Huulet halkeilevat. Bonuksena sain vielä jättimäisen huuliherpeksen, mutta se tuskin on tämän lääkkeen syytä :)

      Psyykkiset oireet pelottivat paljon, koska olen depression takia sairaslomalla töistä. Mutta en ole huomannut voinnin huononemista - tokihan se vituttaa ja ahdistaa kun naama on täynnä pieniä näppylöitä ja päänahka hilseilee psorin takia irti ja varpaista lähtevät kynnet kynsipsorin takia, mutta ei se nyt vielä masennusta ole.

    • Eräs tyytyväinen

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Ei ole ollut minkäänlaisia selkäkipuja. Muuten nivelet tuntuvat hieman tavallista jäykemmiltä, mutta sen kanssa pärjää kyllä.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      En käytä piilareita. Erityisempää silmien kuivumista en ole havainnut.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Eivät lisääntyneet. Syynä saattoi tosin olla se, että söin alle antibioottikuurin, jonka ansiosta ihoni oli kuurin alkaessa harvinaisen hyvässä kunnossa. Ekojen viikkojen aikana naamaan tuli muutama pieni finni, mutta ne paranivat nopeasti. Sen jälkeen ihoni on ollut käytännössä finnitön. Muutaman kerran kasvoissa on näkynyt pieni punoittava "finnin alku", mutta ne ovat jännästi kuivahtaneet ja kadonneet itsestään muutamassa päivässä. Eli lääke näyttäisi todella tehoavan!

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      Olen nyt syönyt reilut 3 kk. Tarkoitus olisi jatkaa vielä vajaat 2kk, eli yhteensä kuurin pituus n. 5 kk. Annostukseni on 40 mg/pvä (ekan kuukauden söin 30 mg/pv). Painoni on noin 50 kg.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      Haittavaikutukset ovat olleet todella paljon lievempiä kuin etukäteen pelkäsin. Kasvojen iho kyllä kuivuu jonkin verran, mutta kun sitä rasvaa 2-3 kertaa päivässä, tilanne pysyy ihan hyvänä. Huulet rohtuvat myös, mutta niihin Bepanten-voide tehoaa ihan täydellisesti. Käsiin on tullut muutaman kerran pientä ihottumaa, mutta siihenkin auttaa rasvaaminen apteekin perusvoiteella.

      Edellä mainitsin jo lievän nivelten jäykkyyden, joka tuntuu erityisesti silloin, kun lähtee liikkeelle pitkän paikallaolon jälkeen. Lisäksi nenästä on tullut verta pari kertaa.

      Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että ainakin tällä hetkelää olen TODELLA TYYTYVÄINEN kuuriin! On aivan ihanaa, kun voi aamuisin katsoa peiliin pelkäämättä sitä, mitä naamaan on taas yön aikana puskenut. Omat sivuoireeni ovat todellakin olleet hyvin lieviä, ja ne ovat mitätön hinta siitä, jos ja kun lopputuloksena on sileä ja finnitön iho.

      Olen 37 vuotta ja kärsinyt melko lievästä mutta hyvin sitkeästä aknesta murrosikäisestä saakka. Viime vuosina tilanne tuntui vain pahentuvan ja ihoon alkoi tulla tosi syviä, tulehtuneita pahkuroita. Niiden vuoksi lopulta aloitin tämän kuurin todella pitkän harkinnan jälkeen, sillä mikään muu hoito ei tehonnut. Nyt vain harmittelen sitä, miksen aloittanut tätä kuuria jo vuosia sitten!!!

    • appelsiininkuori

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle? Syönyt kuuria 4kk aluks 40mg ja 20mg vuoropäivin, nyt 1kk 40mg jokapäivä. Ja viikko sit meni selkä ihan jumiin. Sattuu niin saakelisti alaselkään, varsinkin aamuisin. Ja alkais ens viikolla hommat uudessa työpaikassa, erittäin raskasta duunarihommaa, saas nähä jäänkö heti saikulle :) Joo ei naurata.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes? En käytä. Mut silmät kuivaa, varsinkin kun annosta nostettiin. Bepanthen silmätippoja lisäilen about kerran tunnissa. Ja punertaa silmät kans, herkät auringonvalolle etc.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä? Parin viikon päästä pieni pahenemisvaihe. Isoja finnejä mulla ei oo ikinä ollutkaan normaalia enempää, vaan t-alueen ihohuokoset ihan tukossa ollut jo vuosia, möhnää sai puristella joka ilta Ja tähän tää paska lääke on AUTTANUT luojan kiitos. Iho on selvästi parantunut :) Joskus saa vielä vähän möhnää puristella. Lähinnä ryyppyreissujen jälkeen.

      4.Kuinka kauan söit kuuria? 4kk takana, n.3kk viel edessä.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin.

      Silmät putoo päästä, huulia saa rasvata tunnin välein, satunnaista ihottumaa kämmenselkään ja välillä muuallekin. Kasvojen iho ei ole kuivanut ihme kyllä. Mut paskimmat vaikutukset mielialaan, mulla ollut masennusta ja ahdistusta aika paljon 20-v etiäpäin (nyt 30-v), voin sanoa että maksimoi kummasti noita, ja niitä itsetuhosia ajatuksia kans paikkapaikoin. Ja se vitutus; pienimmästäkin asiasta saattaa räjähtää! Mut siis nää masennus/ahdistus jutut tulee vähän niinkuin aaltoina, välille menee tosi hyvin ja välillä sit ei. Mut vitutus ja hermojen menetys on kyl aika lailla läsnä koko ajan. Ja alkoholi kyllä pahentaa sivuoireita, varsinkin silmien kuivuus ja huulet kuivuu tosi pahasti. Kunnon ryyppyillan jälkeen tulee niitä finnejäkin sit. Mut se on vaan pakko vetää kunnon päännollaus välillä. Krapulatkin kestää joku 2 päivää :) huh huh mitä myrkkyä tää on. Mutta auttaa ihan oikeesti, harmittaaa etten alottanu aikasemmin. Aika pahoja arpia nyt jääny kasvoihin vuosien möhnänpuristelusta. No mut ehkä ne voi hoitaa sit jälkikäteen kuntoon. Ja kyl mä niitten kans pystyn elään. Kaikesta sivuoireista huolimatta voin suositella tätä!!! Ei ne clerasilit hei auta :)

    • Tretinoin

      Mies 52 vuotta.
      Kärsinyt vaikeasta kystisestä aknesta 17 vuotiaasta asti.
      1. Ei minkäänlaisia selkä tai muita jänne/nivelkipua
      2.Normaalista käytin piilolaseja mutta kuurien ajan laseja kuivumisen vuoksi.
      3.Ei pahenemisvaihetta hoidon aikana.
      4. Aloitin 3kk kuurilla jolloin iho rauhottui, mutta paheni taas 2v kuluttua
      jolloin aloitin uuden 3kk kuurin.
      Olin jo 26vuotias vuonna -86 kun Roa tuli markkinoille joten akne oli ehtinyt
      turmella ihoani pahasti sekä lukemattomat antibioootti kuurit sekä tuhannet markettien roskahoitolääkkeet vain vaikeuttaneet tilannetta.
      Muta kun roa tuli,alkoi ihmeitä tapahtua,ensimmäistä kertaa vuosiin tyynyliinani oli aamulla kuiva aknepaseista valuvasta visvasta sekä verestä.
      Olin kuin uusi ihminen en edes huomannut pahemmin jotain huulien tai ihon kuivumista....Todella merkityksettömiä pikkuseikkoja aikaisempaan verratuna,
      luulin sitten parin kuluttua hoidosta iloni ollen enneaikainen ihon pahenettua jälleen mutta parani uuden kuurin myötä sekä pysynyt suht rauhallisena pian 25 vuotta, pieniä näppylöitä voi vieläkin tulla mutta ei ne haittaa.
      Mieleeni vaan tuleemitä ellei Roaa olisi koskaan tullutkaan????
      Minua ei todennäköisesti enää olisikaan.niin masentunut ja itsetuhoinnen
      ajatusmaailmani oli tuolloin mutta kiitos Roalle sekä omalle kärsivällisyydelleni rikkaasta ja hyvästä elämästä.

    • Kalervo-

      Eli mies 21-vuotta ja 6.5kk Isotretinoin actavis kuuri. n. 60kg ja 40mg/päivä, 2 tablettia aamuin/illoin.

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Ei tullut.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      En käytä laseja.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Ensimmäisen kahden viikon aikana iho oli punakka ja todella hilseili, minkä huomasi, mutta kestin sen paremman toivossa (hyvä niin) koska, omalla kohdallani alkoivat finnit hävitä hieman jo n. 2 viikon käytön jälkeen, mutta toisaalta myös reilu kuukauden käytön jälkeen toi ulos syvemmällä olevia finnejä.

      Selvää vähenemistä tapahtui 4kk kohdalla, jolloin ei enää tullut juurikaan uusia, vaan väheni pikkuhiljaa.

      4kk kohdilla, iho oli jo tottunut lääkkeeseen joten punakkuutta ei ollut kuin urheillessa ja saunan jälkeen. Joskin välillä ihossa tuntui "kuumia-aaltoja", vaikkei iho silti olisi ollut punainen. Myös helahtamista (jos sellaista termiä voinen käyttää) tapahtui ajoittain.
      Hymyillen silti otin pillerin, odottaen kuurin loppua ja riemastuen sen tuomista muutoksista ja ihon puhdistumisesta.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      Söin kuuria 6.5 kk ja 4.3.2013 lääkäri määräsi käytettäväksi Differin-geeliä 6-12kk.
      Lähtihän minulla finnit 98%:sti, mutta hän sanoi, että paras tulos saadaan kun pidetään yllä paikallishoitona kerran päivässä tai harvemmin, jollei iho siitä pidä. Lopputulos tulee olemaan ettei finnejä enää tule ikinä, toivottavasti.

      Ei siis olla siinä tilanteessa, että ne näkymättömät aknebakteerit tulevat vaivaamaan uudelleen jonkin ajan kuluessa.

      Itseäni ei haittaa kyseisen geelin käyttö, iho kun jo tottunut Isotretinoin actavis kuurin aiheuttamaan kuivuuteen ja säännöllisellä rasvauksella siitä selviää.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin

      Kohdassa 3. näkyykin jo hieman siitä.
      Haittavaikutukset lyhykäisyydessään:

      -Ihon punaisuus (oikeastaan vain ensimmäiset 1.5kk)
      -hilseily
      -nenä verenvuoto (ihan loppuun asti, joskin hieman helpotti)
      -huulten ja limakalvojen kuivuus
      -herkästi haavoja ja naarmuja ihoon
      -käsivarret ja kädet kuivuivat todella paljon lopussa
      -ihon kuivuminen

      Tyytyväinen olen ja ne kauhukuvat itsemurha-aikeista sekä muista henkisen puolen ongelmista ovat minusta höpönpöpöä!
      Omasta päästähän ne tulevat ja jos psyyke jo entuudestaan hieman ontuva, varmasti tuo maksaa rasittava lääkekuuri sitä myös korostaa, tiedä sitten.

      Aamuin illoin pistin Apo Base Creme:ä reilusti, niin sain kosteustasapainoon noin kuukauden jälkeen ihoni.
      Abo Base Creme Reseptillä 1kg pumppupulloissa vain 16€/kg norm (n. 32€/kg)
      Bebanthen hyvä huulille, Bevita R ei korjaa halkailevia huulia niin hyvin.
      Möllerin omega-3 kapselit, ILMAN A-vitamiinia.
      Paljon D-vitamiinia.
      Sinkki on myös hyväksi, joskin en jaksanut liikaa mieshenkilönä leikkiä hipsteriä.

      Alkoholinkäyttökin väheni huomattavasti, vaikka Ammattikorkeakoulu-opiskelu ei ehkä siihen paras kannuste ole, haha.
      Kävin verikokeissa testamaassa Triglyseridi arvot, maksa-arvoja, kolesterolia yms. 3 kertaa kuurin aikana ja aina näytti todella hyviä tuloksia. Joten alkoholi ei minun kohdallani juuri muuttanut maksa-arvojani.
      Huomioikaa, MINUN.
      Jokainenhan on yksilö ja tulin vain kertomaan oman mielipiteeni ja kertomukseni teille, en siis OHJEENA.


      Kertauksen vuoksi, AKNE ei ole likaisuudesta johtuvaa vaan SAIRAUS, joka vaikuttaa monen itsetuntoon negatiivisesti.

      Jos tunnet näin tai muuten ärsyttää oma pärstä finnien osalta, hakeudu ihotautilääkärin hoivaan ja tee siitä loppu. Itselläni on uskomattoman hieno fiilis kävellä koulussa tietäen ettei tarvitse peitellä poskessa olevaa iso muhkuraa tai mustapäitä.

      Tsemppiä kaikille sairaudesta taisteleville ja jo sen selättäneille!

    • Kalervo-

      Edelliseen korjaten. Siis 20mg tabletit aamuin illoin, eli 40mg/päivä.
      Kalervo-

    • Jow.

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      Kyllä. En tehnyt mitään.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      Kuivui silmät ja pahasti, en käytä onneksi piilareita.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      Lisääntyi ihan järkyttävästi. Tuli oikein isoja patteja. 5 viikon kohdalla taisi olla finnit jo poissa, mutta jäätävät puinaiset arvet jäi.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      300 pilleriä, eli 3-4kk?

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      Tulokset ihan ok varsinkin mikäli ne pysyy. Rahaa paloi järkyttävästi. Jos finnit palaa entiselleen niin tämä kuuri oli iso virhe.

    • kahdesti kuurilla

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - Tuli. Makasin lämpötyynyn päällä suurimman osan kuurin alkuvaiheesta, mutta kipuilu kyllä loppui sittemmin.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - Ei oo laseja eikä piilareita, mutta silmät kyllä kuivuu (koko ajan), punoittaa ja kuumottaa. Täytyy käyttää silmätippoja (useita kertoja päivässä).

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - Lisääntyi (jos niitä mun naamaan enää lisää sai mahtumaan..), ehkä 2-3 kk aloittamisesta alkoi vähentyä SELKEÄSTI.. totta kai pieniä muutoksia jo sitä ennen.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - Ekalla kerralla ensin 4 kk, sitten 2 kk tauko, jonka jälkeen toiset 4 kk. Nyt - 6 vuotta myöhemmin - olen syönyt jo 10 kk ja jatkuu aina vain.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - Ensimmäisen kerran söin isotretinoiinia teini-ikäisenä, ikäisenä. Auttoi tasan niin kauan kuin söin sitä. Nyt aikuisiällä syön uudelleen. Auttaahan tuo, mutta tässä onkin kuuri päällä. Lopettaminen kauhistuttaa, muttei onneksi lääkärinkään mielestä vielä ajankohtainen asia (koska "uusia patteja on tullut edelleen").

      Mitäs tuosta nyt muuta kertoisi. Haittavaikutuksina tietenkin nivelten kipeytyminen, silmien kuivuminen ja punoitus ja jatkuva vuotaminen (silmätipoista huolimatta), ne selkäkivut silloin kuuri(e)n alussa, naaman läiskikkyys, suomut käsissä ja jaloissa, naamasta lähtee välillä nahkaa levyinä (vaikka rasvaan), ihon ÄLYTÖN herkkyys auringolle jne.

      Hyviä puolia: tunnen itseni ihmiseksi, koska en näytä paiseiselta hirviöltä, ja ihmiset jopa puhuvat mulle nykyään.

    • kokenut4

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      -Kyllä, selkäkivut ovat lisääntyneet ja uusina kipuina on tulleet aivan alaselän kivut (pakaroiden yläpuolen kohdalla olevat kohta, vähänniinkuin jalkojen liitoskohdat :D), jotka ovat vihlovia ja yhtäkkisiä. Kivut tulee yleensä liikunnan ja vähäsenkin kävelyn yhteydessä.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      -Viimeks kuuria syödessäni muutama vuosi sitten käytin samaan aikaan piilaireita. En huomannu suurta eroa, joskus käytin silmätippoja.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      -Viimekertaista en muista, mutta nyt kun olen aloittanut uudestaan, iho on selvästi huonontunut. Olen nyt syönyt kuuria 1,5 viikkoa.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      -Olen siis syönyt nyt vasta noin 1,5 viikkoa ja syön nyt alustavasti kolme kuukautta. Viimeksi taisin syödä puolen vuoden kuurin.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      -Muutama vuosi sitten kun söin kuurin, tulokset olivat hyvät. Arpia ei jäänyt kasvoille paljoa. Sen sijaan hartioihin ja selkään jäi pahat arvet. Haittavaikutuksista ärsyttävin oli kasvojen kuivuminen. Iho hilseili ja meikkaaminen oli vaikeaa. Sain sen kummiskin kuriin kunnon voiteilla ja kosteuttavilla meikkivoiteilla.
      Nyt uudestaan kuurin aloittaessa iho on kuivunut jo heti ensimmäisen viikon aikana. Meikkaus on taas ihan tuskaa ja kaikki meikkivoiteet tuntuvat vain kuoriutuvan pois ihon mukana.
      Mukavana sivuvaikutuksena huomasin hiusten rasvaisuuden poistumisen. Ennen jouduin pesemään hiukset päivittäin, aina aamuisin. Lääkityksen aikana pystyin pitämään jopa 3 päivän pesuvälejä! Tätä kivointa sivuvaikutusta nyt uudenkin kuurin aikana odottelen. :)

      Suosittelen kuuria! Haittavaikutukset ovat melko raivostuttavia ja turhauttavia, mutta sen jälkeen iho on kyllä puhdas! Ainakin pari vuotta :D

    • mioo1
    • Kfkfiikififiii

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      # ajoittaisia selkäkipuja tulee silloin tällöin ei kuitenkaan jatkuvasti ja lähinnä alaselkä.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes
      # en käytä piilareita. Nyt 2kk vasta 2kk silmät on kuivuneet häiritseviksi, punaisiksi ja kipeiksi, pitäs hommata tipat

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      # kyllä lisääntyivät. Alkoivat vähentyä 7-8vk kohdalla, mutta kyllä vielä muutamia tulee silloin tälläin en tiedä mitä teen väärin.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      # nyt on syöty kohta 10 viikkoa. Ja pitäs syyskuuhun asti popsia, kun on tapaaminen lääkärin kanssa, saa nähdä jatkuuko

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      # 19v popsimassa. Haittavaikutuksia on lähinnä selkäkivut ja kuivumiset eli nämä yleisimmät, kasvot ja kädet saan kuriin rasvaamalla. Alussa kyl oli perkeleen kuiva ja kireä iho ettei saanut suuta auki edes suihkun jälkeen, nyt asia on kuitenkin aikalailla kurissa humektanilla. Ainoat jotka ärsyttää perkeleesti on naaman punoitus joka alkoi tossa 7-8 vk kohdalla punoittaa ja punastun muutenkin helposti. Silmät kans helvetin kipeet nyttekkin kun kirjoitan.

    • 9+15

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - Kärsin jo pari vuotta ennen kuurin aloitamista selkäkivuista ja selässä oli 3 välilevyn pullistumaa ja pari nikaman rappeumaa. Joten kärsin joka päivä kovista selkäkivuista, en sitten tiedä vaikuttiko kuuri siihen.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - Piilareita käytän joka päivä lähes 12 h. Ei mitään ongelmaa missään vaiheessa! En joutunut käyttämään tippoja yms.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - Ensimmäisen viikon ainakan super parantuminen, jonka jälkeen tilanne huononi, ei ihan lähtöpisteeseen onneksi. Noin 1 kk päästä iho oli hieman parempi ja 2 kk päästä jo selkeästi. Nyt 4kk päästä ei yhtään näppyä ( muutos tapahtui siinä 3 kk paikkeilla) ja välillä kuukautisten aikaan yksi tai toinen hormoonnäppy ilmestyy, eikä haittaa!! :)

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - nyt 4 kk takana, vielä varmaan 1-2 kk.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - Ei tullut muuta haittavaikutuksia kuin että huulet kuivu TODELLA paljon. eli rasvaa monta kertaa päivässä. Muuten olen SUPER tyytyväinen ja yksi parhaimmista päätöksistä. Ennen itsetunto oli nollassa, ja en edes kehdannut katsoa ihmisiä silmiin. Urheilua RAKASTAVANA en kehdannut enää urheilla, sillä hien takia meikki valui ja huono iho paistoi... nyt kehtaa lähteä töihin, kauppaan ja minne vain ilmen yhtään ihomeikkiä :) Aivan loistava fiilis ja suosittelen kaikille!!

    • m32803

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?

      - Ei

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?

      - Ei

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?

      - Päivä 11 menossa ja naama on nyt pari päivää ollut niin huonossa kunnossa, ettei vuosiin. Kymmeniä finnejä siellä täällä. Lisäksi kuivuvien finnien kohdalta kuiva iho repsottaa ikävän näköisesti. Toivottavasti tämä alkaa helpottamaan pian, kohta ei kehtaa töihin mennä...

      4.Kuinka kauan söit kuuria?

      - 5kk kuuri 60mg päiväannoksella.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?

      - Kuurin sain 33 vuotiaana. Kaikki muu aina voiteista antibioottiin tuli kokeiltua ennen tätä, mutta mikään ei auttanut kunnolla. Sivuvaikutuksina ainakin lievät lihaskivut ja järjetön huulien kuivuminen.

      • m32803

        Päivitystä 5.8. kirjoittamaani tilanteeseen:

        Kuuria on takana pian kuukausi. Pahenemisvaihe alkoi tosiaan heti ensimmäisen viikon jälkeen ja kesti vajaan pari viikkoa. Tällä viikolla iho on ollut jo varsin hyvässä kunnossa, oikeastaan vain leuassa iso patti tai siis pari kolme yhteenkasvanutta finniä. Sieltä täältä puskee edelleen kuivuneita mustapäitä pintaan ja lähtevät pois kun vähän hieraisee tai pesee naamansa hiovalla pesuaineella.

        Sivuoireita on ollut riittämiin. Huulet kuivuvat koko ajan ja nahka kuoriutuu muualtakin. Silmät kuivuvat ja sitä myöten kutisevat. Selittämättömiä, joskin onneksi lieviä lihaskipuja on aina välillä.

        Nahkakin on palanut, joskaan ei nyt vielä ihan perus kauppareissulla tai nurmikon leikkuussa vaan pidemmän ulkona ja vesillä oleskelun aikana.

        Kuurin alussa yritin löytää paljon tietoa tuosta pahenemisvaiheesta, koska se tulee ja kauanko kestää. Googletteluiden ja oman kokemuksen perusteella luulisin, että pahenemisvaiheeseen vaikuttaa paljon tuo syötävä annos -pienemmällä annoksella pahenemisvaihe tulee myöhemmin, isommalla aiemmin ja kovempana.


    • mama7

      Haluan varoittaa auringossa olemisesta. Se varoitus kannattaa todella ottaa huomioon. Tyttäreni kävi tunnin aamulenkillä lääkekuurin aikana ja 2 päivän kuluttua kädet ja reidet ja niska toisen asteen palovammoilla ja valtavilla vesirakkuloilla, kuin oisi tulikuumaa vettä kaadettu iholle. Aivan kamalan kipeä ja melkein sairaalassa hoidettavaa. Olkaa varovaisia!

    • Kuuri uudelleen?

      4 vuotta sitten varasin ajan ihotautilääkärille aknen takia. Ensimmäisellä käynnillä mulle suositeltiin jotain voidetta. No ei iho tullut sen kanssa yhtään parempaan kuntoon. Varasin ajan uudelleen ihotautilääkärille. Seuraavaksi mulle suositeltiin samaa voidetta, vahvempaa versiota. Kummastakaan voiteesta ei ollut muistikuvani mukaan ollenkaan apua. Seuraavaksi pitkän ajan odotettuani sain taas ihotautilääkärille ajan (kunnalliselle). Sain kyseessä olevan lääkekuurin. Kuurin alussa selkä tuli tosi kipeeksi. Kipu oli välillä niin paha etten meinannut päästä sängystä ylös aamulla. Ajan myötä kipu kumminkin hellitti. Muita vaikutuksia ovat silmien, huulten ja etenkin kasvojen ihon kuivuminen. Silmien kuivuminen voi tosiaan aiheuttaa näön ajoittaista sumenemista. Muistan keväällä 9- luokalla kun olin työharjoittelussa ja aivan yhtäkkiä alko sumenemaan näkö. Itellä on aina ollut tosi hyvä näkö ja pelästysin aika pahasti kun yhtäkkiä näkö tuntus heikkenevän. Kyllä mä sitte vähän ajan päästä tajusin, että lääkkeistähän se johtuu. Oon nyt lukiossa ja abivuosi menossa. Huomenna aamulla mulla on ihotautilääkäri ja aion kysyä, onko kuurin uusiminen mahdollista. Nyt viime kesän aikana ihoni on mennyt taas huonompaan kuntoon (ei tosin läheskään verrattavissa siihen mitä se oli sillon 15 vuotiaana). Kaikein kaikkiaan olen todella tyytyväinen kuuriin. Ainakin omalla kohdallani finnit ja huono iho ylipäätänsä huononsivat iteluottamusta ihan älyttömästi! Se on kamala tunne kun on iho huonossa kunnossa. Kannattaa heti varata aika ihotautilääkärille, jos iho alkaa mennä huonoon kuntoon. Haittavaikutukset ovat todella, todella pieni hinta näppylöiden naamalta pyyhkimisestä! Onko kenelläkään tietoa, saako kuuria ottaa uudelleen? Siitä on nyt 3 vuotta kun lopetin ko. Kuurin. Ps. Yksityiselle lääkärille saa ajan paljon nopeammin ja hinnassa ei ole paljon eroa. Itse joutusin nuorempana odottamaa kunnalliselle lääkärille pääsyä pitkään. Tsemppiä kaikille finninsä pois haluaville. Itse olen siis 18 v poika ja voin kertoa, että paransi itseluottamusta ihan älyttömästi tuo kuuri.

    • Itsekkin helpottunut

      Nyt ensimmäiset 2 viikkoa syöty. Paljon paremmassa kunnossa naama jo, mustapäät tosin vielä entisellään. Ei akne pahentunut missään vaiheessa, ei selkäkipuja yms.. Huulet on kuivat. Myös suupielet ja nenän vierustat ja otsa. Ei mitään vakavaa :) Tiedän että tämä viestiketju on vanha, mutta uudet lääkkeen käyttäjät tämän kuitenkin lukevat ja kauhistelevat näitä kertomuksia. Joten tässä yksi hyvä sellainen :)

    • jeejeeuyfukyf

      mulla on ollu 2 tai kolme tommosta kuuria. toiminu muuten hyvin mutta kuurin loputtua on finnejä alkanu taas tulemaan. kysyin tuosta alkoholin nauttimisesta sillon lääkäriltä ja se totes, että asiasta on heidän piireissään keskusteltu ja lääke ei sisällä mitään ainetta, mikä voisi reagoida alkoholin kanssa jotenkin. jossakin paketin mukana tulleessa tiedotteessa ainakin silloin oli maininta, että alkoholin nauttiminen voi olla pahasta kuurin aikana, mutta lääkäri sanoi, että se on ollut pakko laittaa sinne, koska jotkut ihmiset ovat valittaneet asiasta. lääkärin mukaan kuitenkin kyseessä ollut vaan krapula :)

      • Terve maksa.

        Juu ei siitä mitään pahempaa humalaa tule tai mitään sekavampaa oloa... Maksa vain kovilla tämän lääkkeen kanssa, ainakin jos suuret annokset! Ja tiedäthän että alkoholi kuormittaa myös maksaa. Se opetettiin yläasteella.


    • Bet2

      Neljättä viikkoa kuuri menossa joka toinen pv 20 mg, joka toinen 40 mg, lievään mutta häiritsevään akneen. Perus kuivumisoireita tullut, mutta parin viikon käytön jälkeen tullut myös ahdistusta/mielialan laskua. Terveysalalla työskentelevänä ei hyvä juttu ollenkaan tämä, koska omaa henkistä tasapainoa pitäisi pystyä käyttämään työvälineenä etenkin tällä mun sektorilla. Nyt annostusta laskettu 20 mg/vrk. Huhheijjaa, lähisuvussa kyllä paniikkihäiriötä mutta silti aika yllättävältä tuntuu.. Tällä kituutellaan, jos pahenee niin kyllä kesken jää. Kalaöljyvalmisteita (E-Epa hyvä), B-vitamiinia magneesiumia ymymym. olen käyttänyt myös ahkerasti, jospa näistä apua mielialan tasaukseen, saas nährä.

    • Ruippana

      Omat tähänastiset kokemukseni

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - Teen raskasta työtä, selkäongelmia ollut aiemminkin, mutta nyt jäykkyyttä ja alaselän kipuilua tietyissä liikkeissä (kumartuminen ja suoristuminen, kyljen kääntö sängyssä). Selkä ei anna nukkua 6 tuntia pidempään. Olen kulkenut fysioterapeutilla ja hän ohjasi minut 3. kerran jälkeen lääkäriin. Selästä otettu röntgenkuvat, niissä ja tulehdusarvoissa ei muutoksia. Lähete reumatologille. Selkäjäykkyys oli poissa Prednisol-kuurin aikana ENNEN Actaviksen aloittamista. Selän liikkuvuus huonontunut selvästi, liikkeellelähtö vaikeaa, nivusten seudulla kipuilua liikkelle lähdettäessä ja liikkeessä. Lattialla vatsalihasliikkeiden teko mahdotonta. Voiko tämä olla nyt lääkkeen aiheuttamaa pahenemista vai onko lääke aktivoinut esim. selkärankareumaa? En muista, tuliko Actaciksen käyttöä mainittua TT-lääkärille. Buranaa nyt kuuriluontoisesti syön, ei näytä olevan vaikutusta. Selkää ei pakota.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - En käytä piilareita, käyttökielto kuivien silmien takia. Silmät kuivuivat noin 100 kpl tienoilla, ei kestänyt kuin pari viikkoa, samalla oli valoherkkyyttä.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - En huomannut finnien lisääntymistä, alkoivat vähitellen vain painua ihon alle.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - Vielä 120 kpl jäljellä

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - Ikää 33 vee ja haittoina ollut muutenkin kuivan ihon entistäkin pahempi kuivuminen. Nyt hilseily on rauhoittunut, mutta ei kestä suurta stressiä, sitten tulee ihottumiaa. Toistaiseksi tyytyväinen. Toivottavasti myös vuoden päästä.

    • Pitkäaikaishaitat?

      Onko teille jäänyt jotain pitkäaikaishaittoja lääkkeestä? Itse luulen, että hikoilen paljon enemmän kuin ennen kuurin syömistä. Myös kasvojen iho punoittaa herkemmin ja muutenkin punastun paljon helpommin (naama helahtaa punaiseksi). Söin 9kk kuurin -09-10 eli kuurin lopettamisesta on kohta 4 vuotta.

    • Epätoivoinen

      Nyt 3kk näitä syöty. Reilu kuukausi sitten annostusta nostettiin 20mg--> 30mg päivässä.

      20mg aikaan tuli pieni pahemenisvaihe, iho (varsinkin naamassa ja huulissa) kuivui rutikuivaksi. Mutta mitään radikaalia ei tapahtunut.

      Kun annos vaihdettiin 30mg päivässä haittavaikutuksia on ilmentynyt enemmän. Iho kuivuu entistä enemmän, käsissä kuivia ihottuman näköisiä kohtia, huulet sen kuin halkeilevat, nenän limakalvot ovat kuivat ja nenäverenvuotoa tulee lähes viikottain. Silmätkin välillä kuivuvat.
      Mutta pahin: Pari viikkoa annoksen muutoksen jälkeen aknen tilanne muuttui radikaalisti, ja ei suinkaan parempaan päin. Tällainen naamani ei ikinä ole ollut: otsa ja posket täynnä kipeitä tulehtuneita isoja ja pienempiä patteja joita ei millään saa peitettyä. Olen yrittänyt kestää ja katsoa meneekö nämä yli niin kuin kuuluisi, mutta vieläkin yli puolitoista kuukautta tätä päiväannosta syöden ja ne ovat ehkä vähän vähentyneet. En tiedä enää mitä tehdä.

      Tämä sitten (tai lääke ylipäätään) aiheuttaa psyykisiä masennusoireita/ahdistusta, suuria mielialan muutoksia ja herkkyyttä.
      Mutta jos tämä hinta antaa terveen ihon niin käyn läpi tämän kaiken mielelläni. Pelkään vain että lääke ei autakkaan?

      1. Selkäkivuilta olen säästynyt, pientä alaselän jäykkyyttä ehkä silloin tällöin, mutta ei mitään sen kummempaa
      2. En käytä laseja tai piilareita. Silmät kuivuivat ja herkistyivät kirkkaassa auringonvalossa ja esim. lentokoneilmassa.
      3. Joo ja ei vielä 3kk syöty, pahentunut vain...
      4. Nyt mennyt ehkä 120kapselia, eli n. 3 kk
      5. Olen 15 v tyttö, naaman takia huono itsetunto . Lue lisää ylempää.

      Toivottavasti rupeaisi näkymään tuloksia kohta, epätoivonen olo... :S

    • Ihmelääke

      1. Aivan järkyttävät selkäkivut alkoivat 3vk syönnin jälkeen, ei pystynyt seisomaankaan ilman kipuja. Tätä kesti pari päivää, jonka jälkeen kipuja ja jäykkyyttä on selässä yhä muttei liian häiritsevästi.

      2. Silmät alkavat vetistää kun tulee ulkoa pakkasesta sisälle, muuta en ole huomannut.

      3. 1½vk syönnin jälkeen puhkesi räjähdysmäisesti, talia pukkasi kaikista mahdollisista rei'istä, päivässä saattoi tulla 5-10 valkopäätä, jotka myös hävisivät yhtä nopeasti. 3vk syönnin jälkeen lakkasi lähes kokonaan, ja nyt 4vk kohdalla naama lähes silkava.

      4.Kuukauden olen syönyt. 30mg päivässä, painan 70kg.

      5. Iho kuivui 1vk-3vk välillä järkyttävästi, mutta on nyt rauhoittunut. Huulirasva täytyy olla aina mukana, ilman sitä ei pärjää. Olen erittäin tyytyväinen kuuriin tähänmennessä! Älkää repikö näppyjä jotka lääke työntää ulos, jää punaisia arpia jotka vituttaa myöhemmin!!

    • plrijg

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - En tiedä johtuuko lääkkeestä, mutta jos makaan esim. lattialla selkä suorana, tuntuu pientä vihlontaa. Muuten en ole kiinnittänyt huomiota, lihaskipuihin olen tottunut saliharrastuksen takia.

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - En käytä. Huomaa kuitenkin, että silmät kuivuvat todella paljon.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - Kyllä lisääntyi. Alle kuukauden käytön jälkeen alkoi kuitenkin vähentymään.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - Nyt olen syönyt pian 4kk ja tarkoitus olisi syödä sen 6kk.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      Haittavaikutuksia ei ole kauheasti tullut siihen nähden, mitä osasin pelätä. Oikeastaan vain huulten ja silmien kuivuminen on aivan järkyttävää, nenästä vuotanut verta muutaman kerran, mutta saattaa johtua myös pakkasesta. Kuuri on ollut mielestäni hyvä! Jos aikaa voisi kelata taaksepäin, oisin pitänyt näpit kunnolla erossa ihosta! :D Älkää todellakaan repikö ihoa, paranee paljon nopeammin.

      • Tietäiskö joku

        Sain tänään resepti Isotretinoin actavikseen Mehiläiseltä. Huomenna olisi tarkoitus mennä labraan että saisin aloitettua kuurin jo ensi viikolla. Osaatteko sanoa paljon se maksaa? Siis ihan suurinpiirtein, kun en hoksannut kysyä..


      • WinterWolf
        Tietäiskö joku kirjoitti:

        Sain tänään resepti Isotretinoin actavikseen Mehiläiseltä. Huomenna olisi tarkoitus mennä labraan että saisin aloitettua kuurin jo ensi viikolla. Osaatteko sanoa paljon se maksaa? Siis ihan suurinpiirtein, kun en hoksannut kysyä..

        Minulla ensimmäinen käynti ihotautilääkärillä laboratoriotutkimuksineen maksoi n. 130 e ja 100 kpl paketti isotretinoin actavista 37 e (kelakorvausten jälkeen)

        Kuukauden kuluttua toinen käynti ja samalla katsotaan uudestaan maksa-arvot, joten kaiketi saan siitäkin maksaa sen 130 e. Kalliiksi tulee, mutta toivotaan että kuuri myös tehoaa.


      • tyttö
        WinterWolf kirjoitti:

        Minulla ensimmäinen käynti ihotautilääkärillä laboratoriotutkimuksineen maksoi n. 130 e ja 100 kpl paketti isotretinoin actavista 37 e (kelakorvausten jälkeen)

        Kuukauden kuluttua toinen käynti ja samalla katsotaan uudestaan maksa-arvot, joten kaiketi saan siitäkin maksaa sen 130 e. Kalliiksi tulee, mutta toivotaan että kuuri myös tehoaa.

        Tietääkö joku haittaako kerran viikossa juominen tämän lääkkeen aikana?


    • Jukka1

      Alkoholin käyttöä ei suositella, mutta yks lasi viiniä tai pullo olutta/siideriä ei haittaa jos otat kerran tai kaksi kuukaudessa. Maksa on kovilla kuurin aikana.
      Itse otan 20mg/pvä lievään akneen. Huulet kuivuvat ja silmät hieman. Piilareiden käyttöä ei suositella, koska silmien kuivumisen vuoksi saattaa sarveiskalvoihin tulla pysyviä vaurioita halkeamien muodossa!
      Mulla ei ole tähän menessä ollut lihas/nivelkipuja ollenkaan. Urheilen 6 kertaa viikossa melko kovaa.
      Finnit on lähtenyt ihan kivasti paranemaan. Ruokavalio on todella tarkka ja puhdas, sekä vettä juon 4-5 litraa päivässä! Runsas veden juonti kannattaa tän kuurin aikana. Suosittelen!

      ÄLKÄÄ SIIS VETÄKÖ SITÄ BISSEE TAI VIINAA TÄMÄN KUURIN AIKANA!!! Ehditte varmasti juoda sen jälkeen ku kuuri on ohi.

    • Kunto ratkaisee

      Itse olen ryypännyt viime aikoina kahden/kolmen viikon välein. Tosin mietoja eli enimmäkseen bisseä olen juonut. Arvot olivat ensimmäisen testin jälkeen huiput ja toisenkin jälkeen hyvät. Annostus tällä hetkellä 60mg päivä ja kuuria jäljellä 1,5kk.

    • 19wee

      Itselläni loppui juuri n. 9kk kuuri, 40mg/päivässä.. Ikää 19 vuotta.
      Mitään ''pahenemisvaihetta'' alussa ei tullut.

      Huulet ja naama kuivuivat jonkinverran, muttei niin paljon että elämää haittaisi. Yleensä suihkun jälkeen piti hieman rasvailla naamaa.

      Itselläni meni melko kauan, ehkä noin 5kk ennenkuin lääke alkoi ''huomattavasti'' vaikuttaa. Tämä kuitenkin kait melko yksilöllistä ja riippuu paljon aknen laadusta.

      Alkoholin käyttöä en vähentänyt normaalista ollenkaan. Eli siis n. 2-3 kertaa/kuukausi tuli käytyä baarissa ja juotua aivan kuten ennenkin. Mitään haittavaikutuksia ei koskaan ilmennyt. Maksa-arvot olivat aina testeissä loistavat. Eli jos joku miettii, voiko kuurin aikana juoda jossai tulevissa bileissä alkoholia, vastaus on kyllä, mutta aivan övereitä en suosittelisi vetämään.. Parempi kuitenkin varmaan välttää sitä alkoholia niin paljon kuin mahdollista. :)

      Loppujenlopuksi haittavaikutuksia oli todella vähän, joiden kanssa tosiaan pärjäsi ihan vaan pitämällä huulirasvaa taskussa ja suihkun jälkeen naaman rasvauksella. Lopputulokseen olen todella TYYTYVÄINEN. Nyt naamani on sileä ja tasainen kuin vauvan pylly. Naamassa kuitenkin vielä ''punoitusta''. Lääkärin mukaan värierot alkavat tasaantua muutaman viikon kuluessa lääkkeen lopettamisen jälkeen.

      Nyt vain odottelemaan, mihin suuntaan naamavärkki kehittyy lääkkeen lopetettua. ::)

      Teille, jotka mietitte, uskallatteko alkaa syömään pitkää ja ''raskasta'' kuuria:

      Ehdottomasti, it's worth it ! :)

    • itkutus

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      Ei tullut

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      En käytä
      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      Naama oli pitsa, pysyi pitsana kuurin ajan ja sen jälkeen lievempänä. Tosi pientä paranemista saatto olla ehkä havaittavissa loppuvaiheessa mutta edelleen oli/on naama pilalla.
      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      7kk
      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      Ainoastaan huulten kuivuminen ja mielipaha kun tämäkään lääke ei auttanut. En ollut tyytyväinen. 17v aloitin ja 18vuotiaana lopetin. Ikää kohta 21 ja itku meinaa jo päästä kun mikään ei auta, akne tulee jo uniinkin.

      • 19w

        Olisit jatkanut kuuria muutaman kuukauden pitempään ja varmasti olisi auttanut !! Itsellänikin alkoi vasta 9kk kuurin loppupuolella auttaa!


      • 19w

        Olisit jatkanut kuuria muutaman kuukauden pitempään ja varmasti olisi auttanut !! Itsellänikin alkoi vasta 9kk kuurin loppupuolella auttaa!


    • Kohta vainaa

      Mulle ihotautilääkäri sanoi että 7kk on maksimi ja tiesin heti että paskaa puhuu.
      Tulee jotenkin kusetettu olo ja alkaa vi-tuttaa kun ei naamataulua saa kuntoon. Varmaan tonni jo mennyt kun joutuu jatkuvasti ravaamaan niiden pakeilla.

    • itkutus

      Mun kuuri oli alunperin 6kk mutta pitkitettiin 7kk jonka jälkeen lääkärikäynnit vain loppuivat, koska lääkäri sanoi että jatkaa paranemista vielä kuurin jälkeenkin. Rahasta ei ollut kyse koska vakuutushan korvaa nuo suurimmaksi osaksi ja vanhemmat olivat senverran kilttejä tottakai, että yrittävät parhaansa mukaan auttaa.
      Reilun puolenvuoden jälkeen iho kävi ok kunnossa, että oisin kehannut poistua kotoakin mutta se saattoi johtua talvesta ja ihon suuresta kuivumisesta että näytti tasaisemmalta ja punaiset läiskät kuivuivat, ajattelin että ikä painaa ja akne loppuu mutta ei, tätä ok-kuntoa kesti ehkä 1-2kk kunnes alkoi kevät tulemaan ja paheneminen alkoi ja tässä ollaan.

    • anonyymi11

      Kirjoitan tänne oman kokemukseni Isotretinoin Actaviksesta, kun olen syönyt lääkettä nyt reilut kaksi kuukautta. Aknesta kärsin 13-vuotiaasta asti ja nyt olen 23-vuotias. Teininä kokeilin pari puolen vuoden tetrasykliinikuuria, joista ei ollut apua kuin kuurin ajan. E-pillerit sain akneen 18-vuotiaana ja söinkin niitä neljä vuotta. E-pillereiden lopettamisen jälkeen ihoni oli järkyttävillä hormoninäpyillä, etenkin posket ja leuka. Isotretinoiini aloitettiin pienellä annostuksella (20mg/päivä, olen 70-kiloinen nainen) ja kuuria on jäljellä nyt vielä kolme kuukautta.

      Lääke alkoi vaikuttaa parin viikon aikana, jonka jälkeen pahempia näppyjä on tullut vain silloin tällöin. Yleensä finnit ovat ihonalaisia patteja, joita ei saa millään puristettua, mutta Dalacin-antibioottiemulsiolla painuvat parissa päivässä pois. Iho on parantunut nyt jo aivan mielettömän paljon, otsa tuntuu ihan sileältä ja poskissa on enää pinnallisia arpia ja satunnaisia mustapäitä. Nenän ihohuokoset ja mustapäät ovat pienentyneet huomattavasti.

      Kasvojen ihoa olen rasvannut ahkerasti, huulet ovat pahiten kuivuneet mutta runsas Bepanthenin käyttö (etenkin illalla ennen nukkumaanmenoa) auttaa. Pari viikkoa sitten ihoni kuivui todella paljon ja reidet, käsivarret ja sääret näyttivät ihan atooppiselta ihottumalta ja kutisivat paljon. Sain reseptillä Ceralan Plus-voiteen, joka auttoi heti. Nyt iho on taas normaali, kun tuota olen käyttänyt aina iltaisin. Apobase lotionin käytön aloitin silloin heti lääkekuurin alussa, mutta nyt se ei enää ole tarpeeksi kosteuttava.

      Minulle on tehty silmien laserleikkaus kolmisen vuotta sitten, ja käytän edelleen silmätippoja päivittäin silmien kuivumisen vuoksi. Silmät ovat nyt kuivuneet kuurin aikana ehkä vähän enemmän, mutta ei huomattavasti. Selkäkipuja minulla on aina ollut ja treenaamisesta se kipeytyy. En ole kiinnittänyt huomiota, etttä lääkekuurin aikana kivut olisivat lisääntyneet.

      Ihotautilääkärini mukaan akneni oli laajalla alueella (myös selässä), mutta ei kovin syvällä, joten pienellä annostuksella minimoitiin juuri sivuvaikutuksia. Iho ei ole missään vaiheessa hilseillyt ja kuoriutunut, mutta on parantunut todella hyvin. Uskon, että 5 kuukauden kuurin aikana siitä tulee täydellinen :) tarvittaessa sitten kuurin voi uusia. Ainakin itse olen tyytyväinen, ettei aloitettu todella kovalla annostusta, jolloin sivuvaikutukset ovat haitallisia.

    • laaaaaaaura

      1.Tuliko selkäkipuja, kuinka pahoja ja mitä teit asialle?
      - ei oo tullu ollenkaa, mitä ihmettelen suuresti. kuvittelin et mulle tulis. tosin niskat menee tosi helposti jumiin, sormien ja varpaiden niveliä sekä polvia särkee ajoittain :(

      2.Jos käytät piilareita, jouduitko käyttää silmälaseja kuurin ajan vai kuivuivatko silmäsi edes?
      - en käytä piilareita, mut silmät on kuivunu PAHASTI. siis todella kuivat. aamulla herätessä pahin. samoin limakalvot on sairaan kuivat - seksin harrastaminen vaikeaa.

      3.Lisääntyikö finnit lääkekuurin alussa ja koska alkoi selvästi vähentyä?
      - mulla ei tullu pahenemisvaihetta ollenkaan. alotin lääkkeen syömisen todella rauhallisesti, söin 20mg aluksi jopa joka kolmas päivä. tää ratkaisu on toiminu mulla.

      4.Kuinka kauan söit kuuria?
      - oon nyt syönyt vähän päälle neljä kk - lääke alkoi toimia kunnolla jossain 3-4 kk kohdilla. en itseasias tiedä kauan tätä jatkuu vielä.

      5.Kerro jotain kuurista, esim mitä haittavaikutuksia sulle tuli ja ootko tyytyväinen kuuriin. Ja kuinka vanhana säit tän kuurin?
      - edellä mainittujen haittojen lisäksi ei oo juuri muuta tullut. iho on tosi herkkä ja arka, se on rasittavaaa. sain kuurin 21 -vuotiaana sitkeään akneen jonka kanssa taistelin muutaman vuotta. se mulle ilmaantu todennäkösesti minipillereistä kun ei normi e-pillereit pysty syömään :-(

    • Kuusitoistavuotias

      Noita viestejä oli niin monta etten jaksanut kaikkia lukea.
      Elikkä onko kenelläkään tullut samanlaista oiretta kuin minulla; aamulla herätessä vasen silmä ei totu pimeään eli ku yritän mennä aamulla sytyttämään valon, vasemman silmän hämäränäkö on todella huono. Vaiva katoaa heti kun laitan valon päälle.
      Aiemmin ei ole tällaista ongelmaa ollut, joten olisi hyvä tietää, että kannattaako kuuri keskeyttää...

    • Puuhkapimu

      3,5 kk kuuria takana, ei juuri oireita satunnaisia nenäverenvuotoja ja kohtuu vähäistä (huulia lukuunottamatta) ihon kuivumista.
      Pärjäilen hyvin kuurin kanssa ja iho on ollut älyttömän hyvässä kunnossa; isot tulehtuneet molliskot lopettivat ilmaantumisen heti kuurin alettua, eikä varsinaista pahenemisvaihetta ole tullut...tai ainakaan se ei ole ollut mitään siihen verrattuna, mihin kuntoon ihoni räjähteli kuukausi toisensa perään ennen kuuria.
      Urheilen täysillä ja vedän normaaleja kuntosalitreenejä ilman lihaskipuja. Ainoastaan pitkä/ koko päivän seisominen saattaa kipeyttää selän.
      Alkoholia en ole ottanut kuin satunnaisesti pari lasia viiniä.

      Varsinainen kysymykseni koskee kuitenkin ruokavaliota. Aloitin nimittäin ketokarppaamisen muuta päivä takaperin starttina kesäkevennyskuuria ajatellen.
      Mieleeni juolahti kuitenkin tänään onko ketoosi ja Isoteretinoin kuurin ydhistäminen järkevää/sallittua? En toisaalta näe estettä, mutta olen kuullut, että jollakin olisi karppaminen yksistään nostanut maksa-arvoja.

    • AnniKirsikka

      Olen 25-vuotias ja olen käyttänyt lääkettä nyt 3 viikkoa, annostuksena 30mg/päivä, kuuri jatkuu käsittääkseni 6kk (lisäksi käytän Dalacin-liuosta). Olen käynyt läpi Isotretinoin-kuurin 2 kertaa aiemminkin, 17- ja 19-vuotiaana.

      Aiempien kuurien aikana käytin kasvoihin niitä pesuaineita ja rasvoja, joita kaapistani sattui löytymään. Tällä kertaa lääkäri suositteli mulle LA ROCHE-POSAY EFFACLAR H -puhdistusvoidetta ja rasvaa, jotka on suunniteltu aknelääkityksen kiuvattamalle iholle. Ihoni on hilseillyt miljoona kertaa vähemmän tän kuurin aikana kuin aiemmilla kerroilla!! Todellakin suosittelen sijoittamista noihin puteleihin! <3 Huuliin (ja välillä nenään) paras rasva on vanha kunnon Bepanthen.

      Huomasin haittavaikutukset jo ensimmäisten päivien aikana; silmät kuivuivat ja punersivat rajusti nenä ja etenkin huulet ovat olleet tosi kuivat koko tämän ajan. Mulla on ollut nenäverenvuotoja tän 3 viikon aikana noin 5 kertaa, mikä on hyvin rasittavaa. Niiden jälkeen tulee usein myös päänsärky. Kerran huomasin myös, ettei toinen silmäni nähnyt pimeässä hyvin ja rämppäsin paniikissa valoja ihan kiitettävän ajan, kunnes se onneksi katosi.

      Mulla saattaa olla pahenemisvaihe vieläkin meneillään, koska uusia finnejä puskee ihoon muutaman päivän välein. Tuntuu kuin niitä tulisi pieninä aaltoina, eli jotkut päivät ovat parempia kuin toiset. Oon aika yllättynyt, että näin paha meininki on jatkunut näin pitkään, koska luulin ettei akneni ollut tällä kertaa kovin paha. Ehkäpä naamasta puskee nyt ulos kaikki paska, joka on saanut kyteä siellä nää 6 vuotta. En malta oottaa, että tää vaihe on ohi :D Loppukuurin aikana mun iho on ollut aina ihan uskomattoman hyvässä kunnossa.

      Olen tosi kiitollinen, että mulle sattui tällä kertaa tosi rento ja ymmärtäväinen lääkäri. Aiemmin on pitänyt käydä raskaus- ja maksatesteissä ennen kuuria ja sen varrella monta kertaa. Nyt mun tarvitsee mennä ainoastaan 2kk käytön jälkeen yhteen maksatestiin ja sen jälkeen kontrollikäynnille. Tulee paljon halvemmaksi näin, kun tarvitsee tähdä vain yksi testi koko kuurin aikana.

      Tsemppiä kaikille kanssakärsijöille! :) Kokemuksesta voin kyllä suositella tätä kuuria lämpimästi, vaikkei se olekaan tuonut mulle pysyvää tulosta (vielä). En halua edes kuvitella, kuinka pahat arvet mulla olisi naamassa, jos tämä lääke ei olisi ollut apuna!

    • Anonyymi

      Jos mietit isotretinoin orion vai isotretinoin actavis niin mulla räjähti jalat, kädet, kämmenselät ja nilkat ihan täyteen tulipunaista kirvelevää ihottumaan kun orion oli apteekista loppu ja antoivat tilalle actavista. Oli pakko jättää kesken mutta olisi muutenkin ollut vaan pari viikkoa jäljellä tuolla actaviksella

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe