ABS-veneen kestävyys??

Terhi tai joku muu

Onko siinä perää, että Terhin abs-kerrosten välissä oleva uretaani imee vettä itseensä, jos kuoreen tulee reikä? Jos näin tekee, niin kuinka nopeasti tällainen vettyminen tapahtuu?

Ajattelin ostaa Terhin, mutta uskaltaako tuollaista hankkia?

10

8009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ostais

      kerran 6020 peräpeilistä 5mm:n hapokkaalla istuimen selkänojaan asti, kun 30:nen perämoottori oli rikkonut koko perälaudan.

    • Tunnetuin polyuretaaniongelma on klassikkovene Fjordlingissa, mutta uusimmat yksilöt ovat valmistuneet 1969.

      Polyuretaanihan on umpisoluista eikä ime vettä.

      Terhiä en minäkään ostaisi, lähinnä ABS-muovin ominaisuuksista johtuen. ABS kestää nimittäin kaikkea paitsi UV-säteilyä, ja minulla on aika ajoin tapana veneillä aurinkoisellakin säällä (enkä lähtisi veneen säilytystä varten rakentamaan vajaa suojatekseni sitä auringonvalolta).

      • selvinpäin

        olit väittäessäsi ABS:n hajoavan auringonvalossa?
        Enpä moista väittämää usko vielä tällä syönnillä.
        Itselläni on ollut Terhi-veneitä useampiakin ja moiseen potaskaan en ole törmännyt,enkä ole muidenkaan kuullut törmänneen.
        Mutta haurestuuhan se lasikin kun riittävän kauan saa aurinkoa!


      • pintamateriaali ei olekaan ...

        Vaan ASA:a joka kestää UV:tä. Mutta kaikki muovit haurastuvat UV-säteilyn vaikutuksesta, alumiini väsyy, puu lahoaa, rauta ruostuu , ja mekin vanhenemme. Minkäs sille tekee.

        PU-vaahto, vaikka olisikin umpisoluista, niin imee sekin vettä, jopa 1% painostaan -saunassa. Normaalioloissa PU imee max. n. 0.5% painostaan vettä. Kysymys onkin se, mitä sille vedelle tapahtuu, pääseekö myös haihtumaan ulos, vai kondensoituuko solujen sisään kylminä aikoina.

        Vene kuin vene tulisi säilyttää mahdollisimman kuivassa ja valolta suojattuna( paitsi puuveneet etteivät ravistu) silloin kun ei ole käytössä - jos sellaisen haluaa kestävän miestä kauemmin.

        ELi se TErhin pintamateriaalin muovi jota käyttävät on monikerrosmuovia jossa päällimmäisenä on ASA, sen alla sitten ABS ; ja ikuisia nekään eivät ole, vaikkakin tukevia ovat.


      • lasimieskin
        selvinpäin kirjoitti:

        olit väittäessäsi ABS:n hajoavan auringonvalossa?
        Enpä moista väittämää usko vielä tällä syönnillä.
        Itselläni on ollut Terhi-veneitä useampiakin ja moiseen potaskaan en ole törmännyt,enkä ole muidenkaan kuullut törmänneen.
        Mutta haurestuuhan se lasikin kun riittävän kauan saa aurinkoa!

        Nyt taidat itse olla humalassa.

        Kyllä ABS auringossa haurastuu, mutta ei kovinkaan nopeasti. Olet vaihtanut venettä niin usein, ettet ole ilmiötä havainnut. Kaverilla oli Terhi Fun yli 10 vuotta ja kyllä siinä oli pinta liituuntunut (ja sisäkuori oli irti täytteestä lähes uudesta saakka).

        Lasi ei sitten kylläkään auringossa haurastu. Se nimittäin on fysikaalisilta ominaisuuksiltaan nesteen kaltaista. Tosi vanhat ikkunat ovat alareunasta paksumpia kuin yläreunasta.


      • Ykä2
        pintamateriaali ei olekaan ... kirjoitti:

        Vaan ASA:a joka kestää UV:tä. Mutta kaikki muovit haurastuvat UV-säteilyn vaikutuksesta, alumiini väsyy, puu lahoaa, rauta ruostuu , ja mekin vanhenemme. Minkäs sille tekee.

        PU-vaahto, vaikka olisikin umpisoluista, niin imee sekin vettä, jopa 1% painostaan -saunassa. Normaalioloissa PU imee max. n. 0.5% painostaan vettä. Kysymys onkin se, mitä sille vedelle tapahtuu, pääseekö myös haihtumaan ulos, vai kondensoituuko solujen sisään kylminä aikoina.

        Vene kuin vene tulisi säilyttää mahdollisimman kuivassa ja valolta suojattuna( paitsi puuveneet etteivät ravistu) silloin kun ei ole käytössä - jos sellaisen haluaa kestävän miestä kauemmin.

        ELi se TErhin pintamateriaalin muovi jota käyttävät on monikerrosmuovia jossa päällimmäisenä on ASA, sen alla sitten ABS ; ja ikuisia nekään eivät ole, vaikkakin tukevia ovat.

        Ihan mielenkiinnosta, ABS on lyhenne sanoista Akrylonitriili-Butadieni-Styreeni. Mitä mathtaa piiloutua ASA lyhenteeseen? Akrylonitriili-Styreeni-?


      • Ykä2
        Ykä2 kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, ABS on lyhenne sanoista Akrylonitriili-Butadieni-Styreeni. Mitä mathtaa piiloutua ASA lyhenteeseen? Akrylonitriili-Styreeni-?

        No kuukelihan tuon selvitti,
        ASA, akryylinitriilistyreeniakrylaatti.
        Tuo akrylaatti-osa on paremmin UV:tä kestävää. Mm monet automaalit ovat akrylaattimuoveja.


      • viisaus löytyikin
        Ykä2 kirjoitti:

        No kuukelihan tuon selvitti,
        ASA, akryylinitriilistyreeniakrylaatti.
        Tuo akrylaatti-osa on paremmin UV:tä kestävää. Mm monet automaalit ovat akrylaattimuoveja.

        eip' tarvinnu ennää lisät mittää - viisaus löytyy googlesta! näppärä tsydeemi.

        Jeps, näin se menee, akryyli kestää paremmin uv:tä kuin styreeni; mm. autojen vilkkujen kuoret ainakin ennen tehtiin akryylistä juuri tästä syystä vaikka polystyreeni olisikin halvempaa.

        Ja tohon vielä lisäksi sellanen tiedon sälänen, että kaikki tai lähes kaikki muovit absorboivat eli imevät itseensä uv:säteet eivätkä päästä niitä lävitseen; ja juurikin tästä syystä sitten vanheneva - muovilaadusta riippuen mikä hitaammin, mikä nopeammin. Tästä syystä syntyy mm. autoilijan rusketus - kädet ranteista sormiin jäävät laminoidun tuulilasin takana ilman ruskettavaa uv:tä, mutta pelkästään lasisten sivulasien takana ruskettuvat hyvinkin. Ja samasta syystä turha pelätä muovisia aurinkolaseja, ne suodattavat UV:t varsin hyvin, toisin kuin halvat oikeasta lasista tehdyt piraatti-reiskat. .. niissä oikeissa kun on tarkkaan valitut lisäaineet lasin seassa UV:tä blokkaamassa.

        Sen sijaan lähellä punaisen valon aallonpituutta olevia IR-säteitä muovit läpäisevät erittäin hyvin, eivätkä siksi sovi kaasuhitsauslaseiksi.


        ABS:n salaisuus taas piilee sen sisältämässä kumiosassa, siinä butadieenissä, joka parantaa sillä sitkistettyjen muovien iskunkestävyyttä.

        Hyvät Uudet vuodet kaikille veneilijöille, veneen valmistusmateriaalista ja käyttövoimasta riippumatta!


    • on hyvä

      Kokemuksia useasta terhistä -70 luvun malleista nykypäivän malleihin. Ei se vesi imeydy mihinkään vaan jää kuorten väliin ja se vaan täytyy kuivattaa pois sieltä jos säilyttää talven ulkona ettei tule lisää halkeamia. kokemuksia on myös muista merkeistä ja voin sanoa että halkeaa nekin ja jos ei kuivata niin halkeaa pakkasessa lisää. Kuivauksen jälkeen halkeamat voi ja kannattaa paikata niin ei mene vettä enään kuorten väliin, mutta tälläkin hetkellä -96 mallin terhi 385 joka kesä vesillä(jäitten lähdöstä jäitten tuloon) ei ikinä haljennut eikä siis imenyt vettä. Isommistakin terhi-veneistä samaa sanottavaa eli ON PALJON KIINNI VENEEN KÄYTTÄJÄSTÄ JA KÄYTTÖTAVASTA MITEN VENE KESTÄÄ. Itse aion pysyä terhi-veneiden käyttäjänä.

    • aaassds

      http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/66353/nbnfi-fe201012173129.pdf?sequence=3 siellä on muoveista infoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe