uuteen kotiin jouluksi

miksi oireet jatkuvat

Meillä on järkyttävä home/sädesieni tausta. Ongelmakodista muutimme 70 luvulla rakennettuun taloon, jossa ei varmastikkaan ollut paras mahdollinen sisäilma. Meille kun yksi painajainen ei riittänyt, pamahti kyseisessä kodissamme taloyhtiön putki ja eikun taas kosteusvaurio ja evakkoon, Tällä kerralla kokemus oli omituinen. Vuokrasimme asuntovaunun ja vanhasta hometaustasta johtuneet oireet vähenivät huomattavasti. Tästä kokemusta uutta toivoa saaneena päätimme rakentaa. Muutimme jouluna hankkimaamme kotiin (talopaketti) ja otimme piiiiiiiiitkän lainan. Henkinen romahdus oli kamala. Kun muutimme uuteen, oireet eivät vähentyneet mihinkään, päinvastoin lisäksi tuli vielä nuha. Voiko oireiden jatkuminen selittyä uuden talon rakennuspölyllä vai teimmekö aivan väärän hankinnan?

4 vuoden etsimisenkään jälkeen en ole löytänyt lääkäriä/tahoa, joka osaisi hoitaa/selittää/neuvoa miten eletään astmaatikon oireita vaikkakin meillä ei ole astmaa todettu. On aivan järkyttävää, että joutuu hoitmaan itsenään keskustelupalstan henkilöiden ohjeiden avulla, mutta täältä on tuntunut tulevan todella asiallisia ohjeita. Kiitos jo etukäteen!

101

17400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millään muulla ei olisi..

      Millään muulla ei olisi väliä kuin että saataisiin puhdas koti, poikamme parasta aikaa sairas.
      Asuttiin 5 vuotta täysin homeisessa asunnossa, mutta sitä ei oikeus syistä tutkittu kunnolla, niin että olisimme saaneet apua edes lääkäriltä, sanottiin että vika on päässä.
      Muutettiin lastensuojelun avustuksella pois, saimme äskettäin kuulla että tämä uusi asuntokin on ollut asumiskiellossa home ja kosteusongelmien vuoksi, eilen tutkin paikkoja, korjaus on tehty muka, vanhojen lattiamattojen päälle on laitettu vain uudet, seinät halkeilee ja kaikki niinkuin entisessä asunnossa.
      Ollaan edelleen oltu sairaita ja koko vuoden täällä uudessa asunnossa on oireet jatkuneet, nyt se todellisuus taas tuli, voimat jo vähissä..

      Apua emme saa edes lääkäriltä, että tietäisimme mille olemme altistuneet, olin kuolla sinne edellisen asuntoon, tuntuu niin pahalle ettei enää järki riitä sitä selittämään.

      Oletko käynyt tiede palstalla, siellä on ollut meille paljon "vertaistukea", ja paljon tietoa tämän ongelman kanssa taistelemiseen ja oireiden helpottamiseen, siellä on monta kohtaa missä asiasta keskustellaan.

      Meillä ei ole mahdollisuutta edes paeta, olemme samassa umpikujassa kuin edellisessä asunnossa, paitsi jos pihapiiristä löytyy sopiva joukko vaatimaan oikeuksia, tämä asuinpiha alue on suon päällä, ja useampia asuntoja on ollut asumiskiellossa, lapset sairastavat jokaisessa talossa jne..
      Tämä on jotain niin järkyttävää, pelottavaa, ei pääse tulevaisuutta miettimään kun tietää mikä on jälleen edessä, eikä tarviaisi muuta kuin terveellisen asunnon.

      Olisiko säällä vaikutusta, meillä ainakin kosteilla ilmoilla oireet voimistuvat todella paljon?

      • kun ei saa apua

        On aivan käsittämätöntä, että vielä 2000 luvulla meitä homealtistuneita kohdellaan kuin mielenterveyspotilaita. Ei löydy ymmyrrystä asuntojen korjauspuolella, ei lääkäripuolelta eikä sijaismajoitusten puolelta. En ymmärrä mitä meidän pitäisi kaikkien yhdessä tehdä, jotta saisimme äänemme kuuluviin. Kyllä on vaikeaa henkisesti hyväksyä oma saiarstuminen, mutta ennenkaikkea se on vaikeinta omien lasten kohdalla. Heillä on vielä elämä edessä ja millainen sitä ei kukaan uskalla ajatella. Homesairaus sanelee loppuelämän koulu/työpaikka valinnat, asumiset ja ihan kaiken. Henkisen puolen jaksaminen alkaa itselläkin olla täysi nolla.

        En voi muuta kuin toivottaa sulle jaksamista. Tiedän tunteen kun kukaan ei kuuntele, ymmärrä eikä auta. Mulla on mies, joka ei sairastunut. Minua satuttaa hirvittävästi se, että jopa hän ei usko minua. Hän vaan selittelee, että kyllä se siitä, elimistö korjaa ja bla bla bla.
        Jaksamista sulle, tämä on raskas tie kulkea. Toivottavasti nämäkin asiat joskus nostetaan tapetille ja me saamme monia vastauksia meitä askarruttaneisiin kysymyksiin.


      • Sairastettiin kaikki.
        kun ei saa apua kirjoitti:

        On aivan käsittämätöntä, että vielä 2000 luvulla meitä homealtistuneita kohdellaan kuin mielenterveyspotilaita. Ei löydy ymmyrrystä asuntojen korjauspuolella, ei lääkäripuolelta eikä sijaismajoitusten puolelta. En ymmärrä mitä meidän pitäisi kaikkien yhdessä tehdä, jotta saisimme äänemme kuuluviin. Kyllä on vaikeaa henkisesti hyväksyä oma saiarstuminen, mutta ennenkaikkea se on vaikeinta omien lasten kohdalla. Heillä on vielä elämä edessä ja millainen sitä ei kukaan uskalla ajatella. Homesairaus sanelee loppuelämän koulu/työpaikka valinnat, asumiset ja ihan kaiken. Henkisen puolen jaksaminen alkaa itselläkin olla täysi nolla.

        En voi muuta kuin toivottaa sulle jaksamista. Tiedän tunteen kun kukaan ei kuuntele, ymmärrä eikä auta. Mulla on mies, joka ei sairastunut. Minua satuttaa hirvittävästi se, että jopa hän ei usko minua. Hän vaan selittelee, että kyllä se siitä, elimistö korjaa ja bla bla bla.
        Jaksamista sulle, tämä on raskas tie kulkea. Toivottavasti nämäkin asiat joskus nostetaan tapetille ja me saamme monia vastauksia meitä askarruttaneisiin kysymyksiin.

        Mieheni on diabeetikko, itse olin jo liikuntakyvytön silloin, mieheni sai ihmeellistä voimaa, ehkä johtui siitä että itse vietin tuossa pienessä asunnossa päivät aamusta iltaan koska en enää päässyt huimausen takia liikkumaan, testistä joka tuolla alempana on, samalla kertaa oli 62/52, luulin oikeasti kuolevani.
        Lisäsin siihen listaan omani mitä ei ollut mainittu, hirveä laihtuminen 155/38 oli painoa lopussa, verensokerien heittely alas yleensä ( terveellä ihmisellä, ja kerran shokkiin asti ), ja jatkuva voimakas närästys vuosia.

        Mieheni oli töissä ja pääsi kotoa pois, itse en pystynyt enää liikkumaan, olin lapsen kanssa kotona, puhelin kädessä jos minulle tapahtuu jotain. Pelkäsin että pyörryn tai saan taas shokin, en voi edes kuvailla sitä heikkoutta.

        Miehelläni meni verensokerit aivan sekaisin, saattoi mitata 27, olivat ylhäällä, 5 minuutin päästä alle 1... Tätä jatkui kauan, 4 kertaa löysin mieheni insuliinishokissa, kerran yöllä heräsin, kerran huomasin käytöksestä (etsi olemattomia asioita, ei tajunnut tästä maailmasta mitään), ja kaksi kertaa kesken syönnin silmät pysähtyivät, pää ja kroppa lähtivät vetäytymään maata kohden, ja siihen lattialle kouristelemaan ruoka suussa joa sinisenä.

        Jouduin oman sairastelun lisäksi pitämään miestäni koko ajan silmällä ettei yllätys shokkia pääse tulemaa, voi miten pelkäsin, itselläni oli jatkuva paniikkihäiriö oireiden takia ja söin lääkkeitä aamusta iltaan kestaviin paniikkikohtauksiin, en pystynyt hengittämään enää normaalisti ja se sai aikaan noita pelkotiloja ja kohtauksia, koko se hirveä oireilu, ja pelko siitä ettei mieheni ole avun lähellä jos saa shokin.

        Apua emme saaneet, vaikka olimme käveleviä luurankoja enää..
        Terveystarkastajalle soiteltiin kuukausia että tulisi, viimein kun tuli niin nimesi vian päähämme..
        Jatkoimme soittelua ja vaadimme tutkimusta, sitten saimme lastensuojeluviranomaiset paikalle, luulen että terveydentarkastaja katsoi meidän olevan niin huonossa kunnossa ettemme saa pidettyä pojastamme huolta, olimmekin, mutta jollain ihmeen voimalla jaksoimme pitää perheen arkea yllä, tai mieheni jaksoi, minä en enää pystynyt.

        Tuon kaiken avunhaun seurauksena mainasimme menettää poikammekin, jos lastensuojelu ei olisi huomannut sitä tosiasiaa että asunto on läpeensä epäterveellinen, saivat itsekin oireita jo puolessa tunnissa.

        Meidän elämä oli käydä lähellä tuhoa, jos meitä olisi pidetty narkkareina ulkonäkömme ja laihuutemme takia, ja poika olisi viety, me olisimme jääneet sinne kuolemaan.

        Kukaan joka ei itse ole samaa kokenut, edes sinnepäin, ei voi ymmärtää.
        Mieheni ymmärtää, muttei voi edes aavistaa sisäistä taisteluani, pelkoani silloin, vaikka haluaisikin.

        Toivon voimia sinulle, ja parempaa ensivuotta, puhdasta tulevaisuutta.


      • JJKKLL

        WWW.heli.fi aloittaa puhelinneuvonnan n. 8.1.2009.

        Jotakin puhelinpalvelua on jo käynnissäkin, kokeilkaa.


    • mahdollisuuksia

      Talopakettitoimittajat kilpailevat hinnoilla. Siitä seuraa, että rakennusmateriaalit eivät yleensä ole ensiluokkaisia. Oletteko varmistuneet, ettei rakenteiden sisällä ole mikrobivaurioitunutta puutavaraa? Entä onko varma, ettei eristeitä ym. ole säilytetty huolimattomasti ja asennettu kosteina rakenteisiin? jne...

      Ihan ensimmäiseksi puhdistakaa ilmanvaihtokanavat rakennustyömaan jäljiltä.

      Jo entuudestaan sisäilman epäpuhtauksille altistunet eivät myöskään kestä muuta kuin M1 -päästöluokan materiaaleja. Muovimattoja, laminaatteja, lastulevyjä ym. tulisi välttää. Tarkista täyttääkö rakennusmateriaalinne (maalit, liimat, tasoitteet jne mukaanlukien) vähäpäästöisyyskriteerit:

      http://www.rts.fi/M1/talo_luokitelluista_tuotteista.htm

      • KKJJLL

        Noiden kriteerienkään täyttäminen ei riitä, jos on vaikea ja pitkä altistuminen jo takana.

        Itse olen leikitellyt ajatuksella laittaa pieni hirsiaitta tolppien nenään asuakseni siinä. Enempäähän ei voi satsata huonoihin materiaaleihin ja onnettoman rakennusosaamisen alttarille.

        Ilman tiedossa olevaa home- tai mikrobialtistumista en siedä ainakaan lastulevyä. Maalit, liimat, tiivistys- ja tasoitemassat, kattoruiskutteet, muovitkalvot, styroksit, villat ovat aina tilapäisratkaisuja rakennuksessa. Rakennuksen tulisi näet kestää asuttavana parisataa vuotta. Muu on tuhlausta.


      • homeahdistus1
        KKJJLL kirjoitti:

        Noiden kriteerienkään täyttäminen ei riitä, jos on vaikea ja pitkä altistuminen jo takana.

        Itse olen leikitellyt ajatuksella laittaa pieni hirsiaitta tolppien nenään asuakseni siinä. Enempäähän ei voi satsata huonoihin materiaaleihin ja onnettoman rakennusosaamisen alttarille.

        Ilman tiedossa olevaa home- tai mikrobialtistumista en siedä ainakaan lastulevyä. Maalit, liimat, tiivistys- ja tasoitemassat, kattoruiskutteet, muovitkalvot, styroksit, villat ovat aina tilapäisratkaisuja rakennuksessa. Rakennuksen tulisi näet kestää asuttavana parisataa vuotta. Muu on tuhlausta.

        en usko, että elän 200 vuotta... Ongelmia on ollut kaikenlaisissa talopaketeissa ja harkkotaloissa, joita olen käynyt katselemassa. Joissain on aina kummallinen haju, toisista talopaketeista osa vaikuttaisi olevan kunnossa, osa ei. Olen ollut ihan pihalla asian suhteen ja talomyyjät käyvät melkein kimppuun kun uskaltaa kysyä jotain kosteuteen/homeeseen liittyvää asiaa. Kivitalomyyjien argumentti nro. 1 on että heidän talonsa ei ainakaan homehdu, koskaan, ikinä, missään olosuhteissa, että ilmeisesti ne ovat sitten ihan ikuisia ja niitä ongelmajätteenä pitää hävittää tuhnasien vuosien kuluttua kun eivät maadu millään. Silmät punaisina, nenä valuen ja tikahtumalla yskien olen silti joutunut poistumaan muutamista näiden täysin vedenkestävien talojen esittelyistä.


      • materiaalit

        Talotehtaan materiaalit ovat M1-päästöluokkien materiaaleja. Kiitti vinkistä, puhdistetaan ilmanvaihtokanavat.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        en usko, että elän 200 vuotta... Ongelmia on ollut kaikenlaisissa talopaketeissa ja harkkotaloissa, joita olen käynyt katselemassa. Joissain on aina kummallinen haju, toisista talopaketeista osa vaikuttaisi olevan kunnossa, osa ei. Olen ollut ihan pihalla asian suhteen ja talomyyjät käyvät melkein kimppuun kun uskaltaa kysyä jotain kosteuteen/homeeseen liittyvää asiaa. Kivitalomyyjien argumentti nro. 1 on että heidän talonsa ei ainakaan homehdu, koskaan, ikinä, missään olosuhteissa, että ilmeisesti ne ovat sitten ihan ikuisia ja niitä ongelmajätteenä pitää hävittää tuhnasien vuosien kuluttua kun eivät maadu millään. Silmät punaisina, nenä valuen ja tikahtumalla yskien olen silti joutunut poistumaan muutamista näiden täysin vedenkestävien talojen esittelyistä.

        Harkkotalojen sisäilma saadaan kyllä pilattua siinä missä muidenkin talojen sisäilma, jos ei tehdä kunnollisesti kaikkia vaiheita.

        Harkkotalojen onnistumisen kriitiset kohdat ovat rakenteen tiiviys ja kuivuus. Vaipasta pitää saada mahdollisimman tiivis, niin että ilmavirrat ovat hallittuja. Pintojen tulee olla riittävän kuivat ennen pinnoitusta, sillä vaikka harkko itsessään ei kovin herkästi vaurioituisi kosteudesta, niin kostean harkon päälle lätkäistyt tasoitteet, maalit ja tapetit kyllä pilaantuvat. Kuivatus vaatii kalliiden koneiden vuokraamista, vie paljon aikaa ja sähköä, eli jotkut fuskaavat tässä vaiheessa ymmärtämättömyyttään ja nuukuuttaan. Olen itsekin käynyt uusissa kivitaloissa, joissa on tullut oireita. Yhteistä näille kaikille on todella kova sisäilman kosteus, eli ei ole kuivatettu tarpeeksi. Silmälasit vetivät huuruun, ikkunoihin ja ikkunoiden väliin oli tiivistyneenä vettä jne. ja porukka vaan kulki ihastellen talon pintoja, pohjaratkaisua ja keittiön kaappeja :-) Itsellä nokka vuoti, oli epätodellinen olo, hengitys kävi vaikeaksi. Absurdi tilanne.

        Olen kuullut, että sisäilmaongelmaisia kivitaloja on korjattu tyhjentämällä sisus kokonaan, poistamalla tasoitteetkin hiekkapuhaltamalla, ja aloittamalla sitten uudestaan tasoitus- ja muut pintatyöt. Kiviaines ilmeisesti desinfioidaan ennen pintatöiden uudelleen aloitusta. Hirvittävän kallista ja työlästä, kaikki pääsisivät huomattavasti helpommalla, jos työt tehtäisiin alusta asti kunnolla.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        en usko, että elän 200 vuotta... Ongelmia on ollut kaikenlaisissa talopaketeissa ja harkkotaloissa, joita olen käynyt katselemassa. Joissain on aina kummallinen haju, toisista talopaketeista osa vaikuttaisi olevan kunnossa, osa ei. Olen ollut ihan pihalla asian suhteen ja talomyyjät käyvät melkein kimppuun kun uskaltaa kysyä jotain kosteuteen/homeeseen liittyvää asiaa. Kivitalomyyjien argumentti nro. 1 on että heidän talonsa ei ainakaan homehdu, koskaan, ikinä, missään olosuhteissa, että ilmeisesti ne ovat sitten ihan ikuisia ja niitä ongelmajätteenä pitää hävittää tuhnasien vuosien kuluttua kun eivät maadu millään. Silmät punaisina, nenä valuen ja tikahtumalla yskien olen silti joutunut poistumaan muutamista näiden täysin vedenkestävien talojen esittelyistä.

        Märkä betoni ja sädesieni haisevat mun nenään samalle. Hajoavista liimoista tulee hiukan makeat hajut. Kostea siporex haisee kitkerälle, jotkut raksa-alan ammattilaiset nimittävät hajua kissan pieruksi...


      • JJKKLL
        sisäilma kirjoitti:

        Harkkotalojen sisäilma saadaan kyllä pilattua siinä missä muidenkin talojen sisäilma, jos ei tehdä kunnollisesti kaikkia vaiheita.

        Harkkotalojen onnistumisen kriitiset kohdat ovat rakenteen tiiviys ja kuivuus. Vaipasta pitää saada mahdollisimman tiivis, niin että ilmavirrat ovat hallittuja. Pintojen tulee olla riittävän kuivat ennen pinnoitusta, sillä vaikka harkko itsessään ei kovin herkästi vaurioituisi kosteudesta, niin kostean harkon päälle lätkäistyt tasoitteet, maalit ja tapetit kyllä pilaantuvat. Kuivatus vaatii kalliiden koneiden vuokraamista, vie paljon aikaa ja sähköä, eli jotkut fuskaavat tässä vaiheessa ymmärtämättömyyttään ja nuukuuttaan. Olen itsekin käynyt uusissa kivitaloissa, joissa on tullut oireita. Yhteistä näille kaikille on todella kova sisäilman kosteus, eli ei ole kuivatettu tarpeeksi. Silmälasit vetivät huuruun, ikkunoihin ja ikkunoiden väliin oli tiivistyneenä vettä jne. ja porukka vaan kulki ihastellen talon pintoja, pohjaratkaisua ja keittiön kaappeja :-) Itsellä nokka vuoti, oli epätodellinen olo, hengitys kävi vaikeaksi. Absurdi tilanne.

        Olen kuullut, että sisäilmaongelmaisia kivitaloja on korjattu tyhjentämällä sisus kokonaan, poistamalla tasoitteetkin hiekkapuhaltamalla, ja aloittamalla sitten uudestaan tasoitus- ja muut pintatyöt. Kiviaines ilmeisesti desinfioidaan ennen pintatöiden uudelleen aloitusta. Hirvittävän kallista ja työlästä, kaikki pääsisivät huomattavasti helpommalla, jos työt tehtäisiin alusta asti kunnolla.

        "Ikuinen työ, Ikuinen nälkä.", sanoi kirvesmies.


      • homeahdistus1
        sisäilma kirjoitti:

        Harkkotalojen sisäilma saadaan kyllä pilattua siinä missä muidenkin talojen sisäilma, jos ei tehdä kunnollisesti kaikkia vaiheita.

        Harkkotalojen onnistumisen kriitiset kohdat ovat rakenteen tiiviys ja kuivuus. Vaipasta pitää saada mahdollisimman tiivis, niin että ilmavirrat ovat hallittuja. Pintojen tulee olla riittävän kuivat ennen pinnoitusta, sillä vaikka harkko itsessään ei kovin herkästi vaurioituisi kosteudesta, niin kostean harkon päälle lätkäistyt tasoitteet, maalit ja tapetit kyllä pilaantuvat. Kuivatus vaatii kalliiden koneiden vuokraamista, vie paljon aikaa ja sähköä, eli jotkut fuskaavat tässä vaiheessa ymmärtämättömyyttään ja nuukuuttaan. Olen itsekin käynyt uusissa kivitaloissa, joissa on tullut oireita. Yhteistä näille kaikille on todella kova sisäilman kosteus, eli ei ole kuivatettu tarpeeksi. Silmälasit vetivät huuruun, ikkunoihin ja ikkunoiden väliin oli tiivistyneenä vettä jne. ja porukka vaan kulki ihastellen talon pintoja, pohjaratkaisua ja keittiön kaappeja :-) Itsellä nokka vuoti, oli epätodellinen olo, hengitys kävi vaikeaksi. Absurdi tilanne.

        Olen kuullut, että sisäilmaongelmaisia kivitaloja on korjattu tyhjentämällä sisus kokonaan, poistamalla tasoitteetkin hiekkapuhaltamalla, ja aloittamalla sitten uudestaan tasoitus- ja muut pintatyöt. Kiviaines ilmeisesti desinfioidaan ennen pintatöiden uudelleen aloitusta. Hirvittävän kallista ja työlästä, kaikki pääsisivät huomattavasti helpommalla, jos työt tehtäisiin alusta asti kunnolla.

        on käyty varmaan samoissa taloesittelyissä tai messuilla? Porukka tosiaan katselee keittiökaappeja, samalla kun itsestä tuntuu että nyt henki loppuu justiinsa ja ainut asia, mikä mökissä enää kiinnostaa, on uloskäynnin sijainti.

        Osassa kohteista ei ole pelkästään jäänyt kuivatus kesken, vaan vettä tulee edelleen sisään harkkojen saumoista?, ikkunanpielistä, jopa katosta. Kellaritiloissa oireita tulee lähes aina, vaikka olisi muuten kuivan ja hyvän tuntuinen talo.

        Kauhean surullista lukea, että osa homesairaista on joutunut pettymään jopa yrityksessään ratkaista homeongelma oman talon rakentamisella. Sitä minäkin pelkään kovasti, kun huonoa rakentamista näkee niin paljon.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        on käyty varmaan samoissa taloesittelyissä tai messuilla? Porukka tosiaan katselee keittiökaappeja, samalla kun itsestä tuntuu että nyt henki loppuu justiinsa ja ainut asia, mikä mökissä enää kiinnostaa, on uloskäynnin sijainti.

        Osassa kohteista ei ole pelkästään jäänyt kuivatus kesken, vaan vettä tulee edelleen sisään harkkojen saumoista?, ikkunanpielistä, jopa katosta. Kellaritiloissa oireita tulee lähes aina, vaikka olisi muuten kuivan ja hyvän tuntuinen talo.

        Kauhean surullista lukea, että osa homesairaista on joutunut pettymään jopa yrityksessään ratkaista homeongelma oman talon rakentamisella. Sitä minäkin pelkään kovasti, kun huonoa rakentamista näkee niin paljon.

        Suurponnistus, itse rakennettu omakotitalo, alkaa olla voiton puolella. Asumiskunnossa alkaa olla muutaman kuukauden päästä. Jo nyt jännittää... Oman lisämausteensa soppaan tuo se, että nykyinen irtaimisto on enemmän tai vähemmän saastunutta, eli aluksi asutaan todennäköisesti lähes tyhjässä talossa ja putsataan ja tuodaan sit tavaroita pikku hiljaa. Toivottavasti ei-sairastuneen puolison hermo pitää, ettei vaan tuoda rysäytä muuttokuormaa kerralla.

        Jos kiinnostaa, niin voin kertoa meidän valinnoista. Niiden hyvyydestä tai huonoudesta en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta valintojen taustalla on vuosien pähkäily.


      • homeahdistus1
        sisäilma kirjoitti:

        Suurponnistus, itse rakennettu omakotitalo, alkaa olla voiton puolella. Asumiskunnossa alkaa olla muutaman kuukauden päästä. Jo nyt jännittää... Oman lisämausteensa soppaan tuo se, että nykyinen irtaimisto on enemmän tai vähemmän saastunutta, eli aluksi asutaan todennäköisesti lähes tyhjässä talossa ja putsataan ja tuodaan sit tavaroita pikku hiljaa. Toivottavasti ei-sairastuneen puolison hermo pitää, ettei vaan tuoda rysäytä muuttokuormaa kerralla.

        Jos kiinnostaa, niin voin kertoa meidän valinnoista. Niiden hyvyydestä tai huonoudesta en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta valintojen taustalla on vuosien pähkäily.

        mitä valitsitte ja käyttökokemukset talosta, kun pääsette muuttamaan sisään. Erityisesti kiinnostaa rakenneratkaisut, perustukset ym. Pintamateriaaleista itselläni on aika paljon kokemusta jo omien remonttien jäljiltä ja käytännössä näytän kuitenkin sietävän esim. käryäviä laminaattilattioita, haju haihtuu pikkuhiljaa, ilmanvaihto kun pelaa niin suurempia ongelmia ei tule.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        mitä valitsitte ja käyttökokemukset talosta, kun pääsette muuttamaan sisään. Erityisesti kiinnostaa rakenneratkaisut, perustukset ym. Pintamateriaaleista itselläni on aika paljon kokemusta jo omien remonttien jäljiltä ja käytännössä näytän kuitenkin sietävän esim. käryäviä laminaattilattioita, haju haihtuu pikkuhiljaa, ilmanvaihto kun pelaa niin suurempia ongelmia ei tule.

        Tässä ratkaisuja alhaalta ylöspäin:
        - mursketta useampi kymmenen senttimetriä (taloa piti korottaa pohjatyövaiheessa, joten murskekerros paksuuntui muistaakseni 10 cm:llä. Eipä tuo haittaa, pysyypähän varmemmin antura kuivana)
        - perustukset leca-harkkoa
        - alapohja tuulettuva; murskeen päälle reilut 15 cm leca-papua lämmöneristeeksi ja maaperän kosteustuoton rajoittajaksi. Alapohjasta talon läpi lisäksi viemäriputken pätkä (oltava ehdottoman ilmatiivis) hormiksi lisäämään alapohjan tuuletusta. Tarvittaessa hormin päähän saa hormi-imurin tai viipperän, jos tuuletukseen tarvitaan lisätehoja
        - talo siporexista, mutta lautaverhoilulla, ei rappauksella. Tällöin sadevesi ei pääse koskaan kastelemaan siporexia. Tuuletusrako lautaverhoilun alla päästää siposta haihtuvan kosteuden haihtumaan.
        - yläpohjan siporex-lankkujen päälle puiset kattotuolit (ei siis korotettuja sisäkattoja)
        - yläpohjan lämmöneristeenä selluvilla
        - huopakatto; mahdolliset vuodot helppo havaita. Huopa oikein asennettuna tiivis, eikä kondensoi vettä kuten pelti.
        - eri rakenteiden liitoskohdissa aina erotuskaistale: bitumihuopakaistale tai umpisolumuovikaistale. Liitoskohdilla tarkoitan alapohjan ja seinien (sekä ulkoseinien että kevyiden väliseinien) liitoskohtaa, seinien ja yläpohjan liitoskohtaa, yläpohjan ja kattotuolien liitoskohtaa. Tavan villaa talossa on niin vähän kuin mahdollista, vain ja ainoastaan tulivillat takassa ja piipussa. Myöskään ensimmäistäkään kipsilevyä ei laitettu taloon.
        - talon ja katon muoto erittäin selväpiirteinen: neljä nurkkaa, jyrkkä harjakatto, pitkät räystäät. Yksinkertaisen muotoinen talo onh elpompi, nopeampi ja edullisempi tehdä kuin kovin monikulmainen, lisäksi vähemmän virhepaikkoja/mahdollisia vuotokohtia katossa jne. Laatikkomaisuutta rikotaan avokuisteilla ja katetulla terassilla.

        Talon pohja valittiin siten, että ilmanvaihtokanavat saatiin vedettyä alaslaskettujen kattojen ja sipopalkkien välissä lämpöisessä tilassa. Helppo asentaa, ei tarvi eristää, ei kondenssiongelmaa (meillä ei tule jäähdyttävää iv-konetta). Nk. kiertoilma jätettiin pois ilmanvihdosta, vaikka tämä ratkaisu lisääkin energiankulutusta (kiertoilma=osa poistoilmasta johdetaan iv-koneen suodattimien kautta tuloilmaksi). Ilmanvaihtokoneena on sellainen masiina, jossa lämmön talteenotto tapahtuu kennossa, eli tulo- ja poistoilma eivät pääse sekoittumaan. Laitteeseen saa lisävarusteena hankittua sähkösuodattimen. IV-kanavisto muovia. IV-suunnittelija suunnitteli järjestelmän hiukan vähemmän alipaineiseksi kuin tavallisesti, on kuulemma suositeltava allergiataloratkaisu. Normaalisti alipaineistus on 10 %, meille tulee muistaakseni 7 %.

        Lämmitysmuotona varaava sähkölattialämmitys varaava takka. Ei missään nimessä haluttu vesiputkia lattioihin kiertämään, siksi tämä ajan myötä kallis vaihtoehto. Jos maalämpö olisi ollut mahdollinen vaihtoehto, niin silloin olisin halunnut vesikiertoiset patterit, siinä vaihtoehdossa lattian välissä kiertävä vesimäärä on pienempi ja putket rajatummalla alueella. Hyötysuhde tässäkin vaihtoehdossa tosin pienempi kuin lattialämmitysversiossa.

        Vesiputket vedettiin lattian väliin, mutta ovat suojaputkessa, eli putken ei pitäisi päästä rikkoutumaan huomaamatta. Pohjaratkaisu mahdollisti sen, että makkareiden ja olkkarin lattioiden väliin ei tarvinnut vetää putkia.

        Pohjaratkaisusta vielä: saunassa on tuuletusikkuna, pesuhuoneessa on tuuletusikkuna. Näillä systeemeillä kodinhoitohuoneeseen ei saatu järjestettyä ikkunaa, mutta huoneessa on ulko-ovi, jonka kautta tuuletus onnistuu. Pesuhuone on tosiaan ulkoseinällä, ei minkään makkarin seinän takana. Järkeiltiin, että jos pesuhuoneessa joskus vedeneritys pettää, niin ei ainkaan kukaan nuku ihan vauriopaikan vieressä. Lisäksi pyykinpesupiste järjestettiin pesuhuoneeseen kodinhoitohuoneen sijaan; kuivausrumpu tuottaa melkoisen määrän kosteutta.

        Pinnoista: katot ovat osin paneelia (ne alaslaskut), osin sileäksi tasoitettua siporexia. Lattioihin tulee laattaa ja laminaattia. Laminaatit käy myös mulle, kunhan ovat M1:stä. Seinille sileää nihkeäpyyhintää kestävää tapettia ja M1-luokan maaleja. Keittiön kaapit ja makuuhuoneiden komerot tulevat M1-luokkaa, erillisillä kalustejaloilla, eli mahdolliset roiskevedet keittiössä ei pääse imeytymään kaapistojen runkoon. Kaikki hyllyt ympäri nauhoitettuna (saan pinnoittamattomasta kalustelevystä mojovat allergiaoireet). Kosteat tilat laatoitetaan. Vesieristeenä käytetään Maxitin tuotteita, testien mukaan paras.

        Mitä sitä vielä osaisi sanoa... Niin, kuivatukseen panostettiin, kallis vuokrakuivuri hurisi kuukausitolkulla. Ei etukäteen tiedetty, kuinka kauan laitetta tarvitaan, olisi tullut edullisemmaksi ostaa laite ja myydä käytön jälkeen kuin vuokrata pitkäksi aikaa. Pölynimuri ostettiin itselle, teollisuusmallinen, sillä vuokraamoiden pölkkäreillä siivoskellaan myös homeremonttien jälkiä... Ei haluttu ottaa riskiä saastuneen imurin kohdalle sattumisesta... Panostettiin hyvän vastaavan mestarin palkkaamiseen, on kannattanut. Hänen talotehtaan kautta on löytynyt hyvät ja luotettavat ammattilaiset niille töille, joita ei itse tehdä. Eritysesti putkifirma valittiin huolella.

        Kysy ihmeessä, jos haluat lisätietoja jostakin tai jos unohdin kirjoittaa jotakin!


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        mitä valitsitte ja käyttökokemukset talosta, kun pääsette muuttamaan sisään. Erityisesti kiinnostaa rakenneratkaisut, perustukset ym. Pintamateriaaleista itselläni on aika paljon kokemusta jo omien remonttien jäljiltä ja käytännössä näytän kuitenkin sietävän esim. käryäviä laminaattilattioita, haju haihtuu pikkuhiljaa, ilmanvaihto kun pelaa niin suurempia ongelmia ei tule.

        Itselläni ei ole hirveän paljon kokemusta pintamateriaaleista. Millaiset pintamateriaalit olet havainnut hyväksi?


      • homeahdistus1
        sisäilma kirjoitti:

        Tässä ratkaisuja alhaalta ylöspäin:
        - mursketta useampi kymmenen senttimetriä (taloa piti korottaa pohjatyövaiheessa, joten murskekerros paksuuntui muistaakseni 10 cm:llä. Eipä tuo haittaa, pysyypähän varmemmin antura kuivana)
        - perustukset leca-harkkoa
        - alapohja tuulettuva; murskeen päälle reilut 15 cm leca-papua lämmöneristeeksi ja maaperän kosteustuoton rajoittajaksi. Alapohjasta talon läpi lisäksi viemäriputken pätkä (oltava ehdottoman ilmatiivis) hormiksi lisäämään alapohjan tuuletusta. Tarvittaessa hormin päähän saa hormi-imurin tai viipperän, jos tuuletukseen tarvitaan lisätehoja
        - talo siporexista, mutta lautaverhoilulla, ei rappauksella. Tällöin sadevesi ei pääse koskaan kastelemaan siporexia. Tuuletusrako lautaverhoilun alla päästää siposta haihtuvan kosteuden haihtumaan.
        - yläpohjan siporex-lankkujen päälle puiset kattotuolit (ei siis korotettuja sisäkattoja)
        - yläpohjan lämmöneristeenä selluvilla
        - huopakatto; mahdolliset vuodot helppo havaita. Huopa oikein asennettuna tiivis, eikä kondensoi vettä kuten pelti.
        - eri rakenteiden liitoskohdissa aina erotuskaistale: bitumihuopakaistale tai umpisolumuovikaistale. Liitoskohdilla tarkoitan alapohjan ja seinien (sekä ulkoseinien että kevyiden väliseinien) liitoskohtaa, seinien ja yläpohjan liitoskohtaa, yläpohjan ja kattotuolien liitoskohtaa. Tavan villaa talossa on niin vähän kuin mahdollista, vain ja ainoastaan tulivillat takassa ja piipussa. Myöskään ensimmäistäkään kipsilevyä ei laitettu taloon.
        - talon ja katon muoto erittäin selväpiirteinen: neljä nurkkaa, jyrkkä harjakatto, pitkät räystäät. Yksinkertaisen muotoinen talo onh elpompi, nopeampi ja edullisempi tehdä kuin kovin monikulmainen, lisäksi vähemmän virhepaikkoja/mahdollisia vuotokohtia katossa jne. Laatikkomaisuutta rikotaan avokuisteilla ja katetulla terassilla.

        Talon pohja valittiin siten, että ilmanvaihtokanavat saatiin vedettyä alaslaskettujen kattojen ja sipopalkkien välissä lämpöisessä tilassa. Helppo asentaa, ei tarvi eristää, ei kondenssiongelmaa (meillä ei tule jäähdyttävää iv-konetta). Nk. kiertoilma jätettiin pois ilmanvihdosta, vaikka tämä ratkaisu lisääkin energiankulutusta (kiertoilma=osa poistoilmasta johdetaan iv-koneen suodattimien kautta tuloilmaksi). Ilmanvaihtokoneena on sellainen masiina, jossa lämmön talteenotto tapahtuu kennossa, eli tulo- ja poistoilma eivät pääse sekoittumaan. Laitteeseen saa lisävarusteena hankittua sähkösuodattimen. IV-kanavisto muovia. IV-suunnittelija suunnitteli järjestelmän hiukan vähemmän alipaineiseksi kuin tavallisesti, on kuulemma suositeltava allergiataloratkaisu. Normaalisti alipaineistus on 10 %, meille tulee muistaakseni 7 %.

        Lämmitysmuotona varaava sähkölattialämmitys varaava takka. Ei missään nimessä haluttu vesiputkia lattioihin kiertämään, siksi tämä ajan myötä kallis vaihtoehto. Jos maalämpö olisi ollut mahdollinen vaihtoehto, niin silloin olisin halunnut vesikiertoiset patterit, siinä vaihtoehdossa lattian välissä kiertävä vesimäärä on pienempi ja putket rajatummalla alueella. Hyötysuhde tässäkin vaihtoehdossa tosin pienempi kuin lattialämmitysversiossa.

        Vesiputket vedettiin lattian väliin, mutta ovat suojaputkessa, eli putken ei pitäisi päästä rikkoutumaan huomaamatta. Pohjaratkaisu mahdollisti sen, että makkareiden ja olkkarin lattioiden väliin ei tarvinnut vetää putkia.

        Pohjaratkaisusta vielä: saunassa on tuuletusikkuna, pesuhuoneessa on tuuletusikkuna. Näillä systeemeillä kodinhoitohuoneeseen ei saatu järjestettyä ikkunaa, mutta huoneessa on ulko-ovi, jonka kautta tuuletus onnistuu. Pesuhuone on tosiaan ulkoseinällä, ei minkään makkarin seinän takana. Järkeiltiin, että jos pesuhuoneessa joskus vedeneritys pettää, niin ei ainkaan kukaan nuku ihan vauriopaikan vieressä. Lisäksi pyykinpesupiste järjestettiin pesuhuoneeseen kodinhoitohuoneen sijaan; kuivausrumpu tuottaa melkoisen määrän kosteutta.

        Pinnoista: katot ovat osin paneelia (ne alaslaskut), osin sileäksi tasoitettua siporexia. Lattioihin tulee laattaa ja laminaattia. Laminaatit käy myös mulle, kunhan ovat M1:stä. Seinille sileää nihkeäpyyhintää kestävää tapettia ja M1-luokan maaleja. Keittiön kaapit ja makuuhuoneiden komerot tulevat M1-luokkaa, erillisillä kalustejaloilla, eli mahdolliset roiskevedet keittiössä ei pääse imeytymään kaapistojen runkoon. Kaikki hyllyt ympäri nauhoitettuna (saan pinnoittamattomasta kalustelevystä mojovat allergiaoireet). Kosteat tilat laatoitetaan. Vesieristeenä käytetään Maxitin tuotteita, testien mukaan paras.

        Mitä sitä vielä osaisi sanoa... Niin, kuivatukseen panostettiin, kallis vuokrakuivuri hurisi kuukausitolkulla. Ei etukäteen tiedetty, kuinka kauan laitetta tarvitaan, olisi tullut edullisemmaksi ostaa laite ja myydä käytön jälkeen kuin vuokrata pitkäksi aikaa. Pölynimuri ostettiin itselle, teollisuusmallinen, sillä vuokraamoiden pölkkäreillä siivoskellaan myös homeremonttien jälkiä... Ei haluttu ottaa riskiä saastuneen imurin kohdalle sattumisesta... Panostettiin hyvän vastaavan mestarin palkkaamiseen, on kannattanut. Hänen talotehtaan kautta on löytynyt hyvät ja luotettavat ammattilaiset niille töille, joita ei itse tehdä. Eritysesti putkifirma valittiin huolella.

        Kysy ihmeessä, jos haluat lisätietoja jostakin tai jos unohdin kirjoittaa jotakin!

        kyllä kuulostaa hyvältä, olette tosi huolella miettineet asioita. Minä mietin ihan samaa materiaalia, eli siporexia puuverhoilulla; no sille lähinnä naureskeltiin kun kysyin asiasta rakennusmestarilta. Olen itse ihan varma että se on hyvä, siporexharkko imee märkää rappausta kuin pesusieni.

        Olipa seikkaperäinen vastaus, suurkiitos. Otan sen talteen, siinä oli paljon mietittävää.

        Kuinka kauan kuivaus kesti?

        Pintamateriaaleista sen verran, että meillä on ihan erilaiset materiaalit, kun on näitä kipsilevyjä talo täynnä :-) Ne ovat ihan hyviä ja hajuttomia, JOS eivät kastu. Jos kastuvat, niin helvetti on irti. Laminaatti (alloc, ei ole M1) jonka alla samanlainen sähkölämmitys kuin teidän talossa, sopii minulle ongelmitta. Laatoitus on ollut vähän siinä ja siinä, en tiedä miksi? Saumat haisevat edelleen, ylimääräistä kosteutta vai mitä, mutta ne haisevat etenkin suihkutilassa mutta myös kuivissa tiloissa. Laittaisin vesieristeistä huolimatta suihkukaapin, tuollaista suihkua laatoitukselle en enää ikinä.

        Varsinainen murheenkryyni ovat kaikki kaapit, hyvä että olette löytäneet M1-kaappeja, millä valmistajilla niitä on? Lisäksi hajua on mielestäni esimerkiksi ulko-ovissa, mutta eihän niiden vieressä paljon seisoskella. Kaapit keittiössä ja varsinkin makuuhuoneessa ovat iso ongelma. Jos aivan hajuttomia kaappeja ei ole saatavilla, jättäisin ne makuuhuoneista suosiolla pois. Irtokaapit huonekalukaupasta haisevat myös voimakkaasti, hajun haihtuminen tuntuu kestävän vuosia tai sitä ei tapahdu ollenkaan.


      • sitten onkaan
        homeahdistus1 kirjoitti:

        kyllä kuulostaa hyvältä, olette tosi huolella miettineet asioita. Minä mietin ihan samaa materiaalia, eli siporexia puuverhoilulla; no sille lähinnä naureskeltiin kun kysyin asiasta rakennusmestarilta. Olen itse ihan varma että se on hyvä, siporexharkko imee märkää rappausta kuin pesusieni.

        Olipa seikkaperäinen vastaus, suurkiitos. Otan sen talteen, siinä oli paljon mietittävää.

        Kuinka kauan kuivaus kesti?

        Pintamateriaaleista sen verran, että meillä on ihan erilaiset materiaalit, kun on näitä kipsilevyjä talo täynnä :-) Ne ovat ihan hyviä ja hajuttomia, JOS eivät kastu. Jos kastuvat, niin helvetti on irti. Laminaatti (alloc, ei ole M1) jonka alla samanlainen sähkölämmitys kuin teidän talossa, sopii minulle ongelmitta. Laatoitus on ollut vähän siinä ja siinä, en tiedä miksi? Saumat haisevat edelleen, ylimääräistä kosteutta vai mitä, mutta ne haisevat etenkin suihkutilassa mutta myös kuivissa tiloissa. Laittaisin vesieristeistä huolimatta suihkukaapin, tuollaista suihkua laatoitukselle en enää ikinä.

        Varsinainen murheenkryyni ovat kaikki kaapit, hyvä että olette löytäneet M1-kaappeja, millä valmistajilla niitä on? Lisäksi hajua on mielestäni esimerkiksi ulko-ovissa, mutta eihän niiden vieressä paljon seisoskella. Kaapit keittiössä ja varsinkin makuuhuoneessa ovat iso ongelma. Jos aivan hajuttomia kaappeja ei ole saatavilla, jättäisin ne makuuhuoneista suosiolla pois. Irtokaapit huonekalukaupasta haisevat myös voimakkaasti, hajun haihtuminen tuntuu kestävän vuosia tai sitä ei tapahdu ollenkaan.

        Työkaverini teki siporeks- harkoista kaksi taloa ja herkistyi harkoille. Sementtiäkö niissä on vai mitä? Tämä vain tiedoksi ja menestystä rohkeille rakentajille.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        kyllä kuulostaa hyvältä, olette tosi huolella miettineet asioita. Minä mietin ihan samaa materiaalia, eli siporexia puuverhoilulla; no sille lähinnä naureskeltiin kun kysyin asiasta rakennusmestarilta. Olen itse ihan varma että se on hyvä, siporexharkko imee märkää rappausta kuin pesusieni.

        Olipa seikkaperäinen vastaus, suurkiitos. Otan sen talteen, siinä oli paljon mietittävää.

        Kuinka kauan kuivaus kesti?

        Pintamateriaaleista sen verran, että meillä on ihan erilaiset materiaalit, kun on näitä kipsilevyjä talo täynnä :-) Ne ovat ihan hyviä ja hajuttomia, JOS eivät kastu. Jos kastuvat, niin helvetti on irti. Laminaatti (alloc, ei ole M1) jonka alla samanlainen sähkölämmitys kuin teidän talossa, sopii minulle ongelmitta. Laatoitus on ollut vähän siinä ja siinä, en tiedä miksi? Saumat haisevat edelleen, ylimääräistä kosteutta vai mitä, mutta ne haisevat etenkin suihkutilassa mutta myös kuivissa tiloissa. Laittaisin vesieristeistä huolimatta suihkukaapin, tuollaista suihkua laatoitukselle en enää ikinä.

        Varsinainen murheenkryyni ovat kaikki kaapit, hyvä että olette löytäneet M1-kaappeja, millä valmistajilla niitä on? Lisäksi hajua on mielestäni esimerkiksi ulko-ovissa, mutta eihän niiden vieressä paljon seisoskella. Kaapit keittiössä ja varsinkin makuuhuoneessa ovat iso ongelma. Jos aivan hajuttomia kaappeja ei ole saatavilla, jättäisin ne makuuhuoneista suosiolla pois. Irtokaapit huonekalukaupasta haisevat myös voimakkaasti, hajun haihtuminen tuntuu kestävän vuosia tai sitä ei tapahdu ollenkaan.

        Ja kiitos onnitteluista!

        Tässä rumbassa on oppinut luottamaan eniten omaan maalaisjärkeen. Kyllä mullekin on naureskeltu, mutta eipä väliä. Meidän talo, meidän rahat, meidän päätökset :-) Ja kaikki itse pähkäilemäni ratkaisut olen varmistanut meidän hyvältä, asiantuntevalta vastaavalta mestarilta kysymällä, että ei kai tästä ainakaan haittaa ole rakenteen toiminnalle.

        Kuivatus kesti kuukausia, ensin ihan tuulen avulla ennen kuin runko oli siinä vaiheessa että ikkunat pystyttiin asentamaan, ja sittemmin lämpöpuhaltimien, takan ja absorbtiokuivaimen avulla sekä lämmityksen avulla, kun se saatiin päälle. Tuo kuivain oli vuokralla kolmisen kuukautta. Kuivatusvaiheessa oli tärkeää tuulettaa läpivedolla, ensin lämpöä kämppään että kosteus irtoaa rakenteista ilmaan, ja sitten kosteus pois läpivetotuuletuksella. Ilmankosteudenmittari oli suureksi hyödyksi kuivatusvaiheessa.

        Finnforest valmistaa runkolevyjä monelle kaappivalmistajalle, ja ne ovat M1-luokituksella. Aika monesta kiintokalustekaupasta niitä löytää, kun vaan ensin saa myyjät hoksaamaan, mitä kysyy, ja tarkistamaan tiedot esitteistään. Yksi iso ongelma kiintokalusteissa on lisäksi valmiiden kalusteiden säilytys; osa etenkin halpaketjuista säilyttää tuotteita muovikääreissä viileissä, huonokuntoisissa varastoissa. Jos muovissa on vähänkään reikää, niin pilalle menevät varmasti.

        Ai niin, yksi kikkakolmonen kaappien hajun vähentämiseen on liimata siirrettävien hyllyjen kolorivistöjen päälle paperitarrat/valkeaa maalarinteippiä tms. Tämäkin auttaa hajujen vähentymisessä.

        Meillä on suunnitteilla tehdä ensin makuuhuone valmiiksi, vasta sitten muut kuivat tilat, niin että haihtumista on ehtinyt tapahtua jo jonkun verran ennen sisäänmuuttoa. Lisäksi ainakin makkarin kaapit voisi ostaa ennakkoon, jättää ei-työnalla olevaan huoneeseen ovet selällään haisujaan haihduttamaan. Jos tuokaan ei auta, niin sitten täytyy ostaa kokopuisia irtovaatekaappeja.

        Epäilen, että tuo laattojen haju voi johtua kosteudesta laattojen alla. Etenkin uusissa kerrostaloissa pesuhuoneet tuoksahtavat myös mun nenään. Rakentajat on pitäneet turhaa kiirettä rakenteiden vesieristämisessä ja laatoittamisessa. Nyt on markkinoilla uusi vesieriste, jonka voi vetää 90 % RH betonin päälle... Kosteusvaurioissahan betonin kuivatusraja on 85 % RH... Tuon uuden vesieristeen pitäisi päästää vesihöyry läpi, mutta en kyllä omassa kodissa uskaltaisi noin kosteaa betonia pinnoittaa.

        Vielä yksi vinkki: varaa aikaa rakennekuvien todella tarkalle läpikäymiselle ennen projektin varsinaista alkamista. Sipo-talon yhteydessä kantsii ajatuksella käydä läpi, mistä mihin kosteuden pitää päästä kulkeutumaan ja mistä mihin se taas ei missään nimessä saa päästä, ja verrata rakennekuviin piirrettyjä muovikalvoja ja bitumikaistaleita tähän.


      • sisäilma
        homeahdistus1 kirjoitti:

        kyllä kuulostaa hyvältä, olette tosi huolella miettineet asioita. Minä mietin ihan samaa materiaalia, eli siporexia puuverhoilulla; no sille lähinnä naureskeltiin kun kysyin asiasta rakennusmestarilta. Olen itse ihan varma että se on hyvä, siporexharkko imee märkää rappausta kuin pesusieni.

        Olipa seikkaperäinen vastaus, suurkiitos. Otan sen talteen, siinä oli paljon mietittävää.

        Kuinka kauan kuivaus kesti?

        Pintamateriaaleista sen verran, että meillä on ihan erilaiset materiaalit, kun on näitä kipsilevyjä talo täynnä :-) Ne ovat ihan hyviä ja hajuttomia, JOS eivät kastu. Jos kastuvat, niin helvetti on irti. Laminaatti (alloc, ei ole M1) jonka alla samanlainen sähkölämmitys kuin teidän talossa, sopii minulle ongelmitta. Laatoitus on ollut vähän siinä ja siinä, en tiedä miksi? Saumat haisevat edelleen, ylimääräistä kosteutta vai mitä, mutta ne haisevat etenkin suihkutilassa mutta myös kuivissa tiloissa. Laittaisin vesieristeistä huolimatta suihkukaapin, tuollaista suihkua laatoitukselle en enää ikinä.

        Varsinainen murheenkryyni ovat kaikki kaapit, hyvä että olette löytäneet M1-kaappeja, millä valmistajilla niitä on? Lisäksi hajua on mielestäni esimerkiksi ulko-ovissa, mutta eihän niiden vieressä paljon seisoskella. Kaapit keittiössä ja varsinkin makuuhuoneessa ovat iso ongelma. Jos aivan hajuttomia kaappeja ei ole saatavilla, jättäisin ne makuuhuoneista suosiolla pois. Irtokaapit huonekalukaupasta haisevat myös voimakkaasti, hajun haihtuminen tuntuu kestävän vuosia tai sitä ei tapahdu ollenkaan.

        Aloin nyt tosissaan miettiä tuota kaappiasiaa. Ehkä olisi varminta ostaa puurunkoiset irtokaapit ja tuuletella ja pestä useaan kertaa ennen käyttöönottoa. Mistä olet löytänyt puisia vaatekaappeja? Itse olen löytänyt vain melkoisen hintavia, edullisemmin pitäisi saada kuin esim. Niemen tehtaiden Jugend-vaatekaappi, joka olisi muuten todella mieluinen. Ehkä yhdestä kaapista vielä raatsisikin maksaa, mutta kun niitä tarvittaisiin 2-3...


      • ...niin ilmastointikanavat...

        ...ovat olleet suljettuna rakantamisen ajan JA NE OVAT PUHTAITA,näin toimii olikeat rakentajat.Mutta jos on tyhmyyttä ilmassa niin sitten siitä taas kärsii hyvin monet.


      • avaruuteen...
        KKJJLL kirjoitti:

        Noiden kriteerienkään täyttäminen ei riitä, jos on vaikea ja pitkä altistuminen jo takana.

        Itse olen leikitellyt ajatuksella laittaa pieni hirsiaitta tolppien nenään asuakseni siinä. Enempäähän ei voi satsata huonoihin materiaaleihin ja onnettoman rakennusosaamisen alttarille.

        Ilman tiedossa olevaa home- tai mikrobialtistumista en siedä ainakaan lastulevyä. Maalit, liimat, tiivistys- ja tasoitemassat, kattoruiskutteet, muovitkalvot, styroksit, villat ovat aina tilapäisratkaisuja rakennuksessa. Rakennuksen tulisi näet kestää asuttavana parisataa vuotta. Muu on tuhlausta.

        pöhkö.


      • SULLE,
        sisäilma kirjoitti:

        Tässä ratkaisuja alhaalta ylöspäin:
        - mursketta useampi kymmenen senttimetriä (taloa piti korottaa pohjatyövaiheessa, joten murskekerros paksuuntui muistaakseni 10 cm:llä. Eipä tuo haittaa, pysyypähän varmemmin antura kuivana)
        - perustukset leca-harkkoa
        - alapohja tuulettuva; murskeen päälle reilut 15 cm leca-papua lämmöneristeeksi ja maaperän kosteustuoton rajoittajaksi. Alapohjasta talon läpi lisäksi viemäriputken pätkä (oltava ehdottoman ilmatiivis) hormiksi lisäämään alapohjan tuuletusta. Tarvittaessa hormin päähän saa hormi-imurin tai viipperän, jos tuuletukseen tarvitaan lisätehoja
        - talo siporexista, mutta lautaverhoilulla, ei rappauksella. Tällöin sadevesi ei pääse koskaan kastelemaan siporexia. Tuuletusrako lautaverhoilun alla päästää siposta haihtuvan kosteuden haihtumaan.
        - yläpohjan siporex-lankkujen päälle puiset kattotuolit (ei siis korotettuja sisäkattoja)
        - yläpohjan lämmöneristeenä selluvilla
        - huopakatto; mahdolliset vuodot helppo havaita. Huopa oikein asennettuna tiivis, eikä kondensoi vettä kuten pelti.
        - eri rakenteiden liitoskohdissa aina erotuskaistale: bitumihuopakaistale tai umpisolumuovikaistale. Liitoskohdilla tarkoitan alapohjan ja seinien (sekä ulkoseinien että kevyiden väliseinien) liitoskohtaa, seinien ja yläpohjan liitoskohtaa, yläpohjan ja kattotuolien liitoskohtaa. Tavan villaa talossa on niin vähän kuin mahdollista, vain ja ainoastaan tulivillat takassa ja piipussa. Myöskään ensimmäistäkään kipsilevyä ei laitettu taloon.
        - talon ja katon muoto erittäin selväpiirteinen: neljä nurkkaa, jyrkkä harjakatto, pitkät räystäät. Yksinkertaisen muotoinen talo onh elpompi, nopeampi ja edullisempi tehdä kuin kovin monikulmainen, lisäksi vähemmän virhepaikkoja/mahdollisia vuotokohtia katossa jne. Laatikkomaisuutta rikotaan avokuisteilla ja katetulla terassilla.

        Talon pohja valittiin siten, että ilmanvaihtokanavat saatiin vedettyä alaslaskettujen kattojen ja sipopalkkien välissä lämpöisessä tilassa. Helppo asentaa, ei tarvi eristää, ei kondenssiongelmaa (meillä ei tule jäähdyttävää iv-konetta). Nk. kiertoilma jätettiin pois ilmanvihdosta, vaikka tämä ratkaisu lisääkin energiankulutusta (kiertoilma=osa poistoilmasta johdetaan iv-koneen suodattimien kautta tuloilmaksi). Ilmanvaihtokoneena on sellainen masiina, jossa lämmön talteenotto tapahtuu kennossa, eli tulo- ja poistoilma eivät pääse sekoittumaan. Laitteeseen saa lisävarusteena hankittua sähkösuodattimen. IV-kanavisto muovia. IV-suunnittelija suunnitteli järjestelmän hiukan vähemmän alipaineiseksi kuin tavallisesti, on kuulemma suositeltava allergiataloratkaisu. Normaalisti alipaineistus on 10 %, meille tulee muistaakseni 7 %.

        Lämmitysmuotona varaava sähkölattialämmitys varaava takka. Ei missään nimessä haluttu vesiputkia lattioihin kiertämään, siksi tämä ajan myötä kallis vaihtoehto. Jos maalämpö olisi ollut mahdollinen vaihtoehto, niin silloin olisin halunnut vesikiertoiset patterit, siinä vaihtoehdossa lattian välissä kiertävä vesimäärä on pienempi ja putket rajatummalla alueella. Hyötysuhde tässäkin vaihtoehdossa tosin pienempi kuin lattialämmitysversiossa.

        Vesiputket vedettiin lattian väliin, mutta ovat suojaputkessa, eli putken ei pitäisi päästä rikkoutumaan huomaamatta. Pohjaratkaisu mahdollisti sen, että makkareiden ja olkkarin lattioiden väliin ei tarvinnut vetää putkia.

        Pohjaratkaisusta vielä: saunassa on tuuletusikkuna, pesuhuoneessa on tuuletusikkuna. Näillä systeemeillä kodinhoitohuoneeseen ei saatu järjestettyä ikkunaa, mutta huoneessa on ulko-ovi, jonka kautta tuuletus onnistuu. Pesuhuone on tosiaan ulkoseinällä, ei minkään makkarin seinän takana. Järkeiltiin, että jos pesuhuoneessa joskus vedeneritys pettää, niin ei ainkaan kukaan nuku ihan vauriopaikan vieressä. Lisäksi pyykinpesupiste järjestettiin pesuhuoneeseen kodinhoitohuoneen sijaan; kuivausrumpu tuottaa melkoisen määrän kosteutta.

        Pinnoista: katot ovat osin paneelia (ne alaslaskut), osin sileäksi tasoitettua siporexia. Lattioihin tulee laattaa ja laminaattia. Laminaatit käy myös mulle, kunhan ovat M1:stä. Seinille sileää nihkeäpyyhintää kestävää tapettia ja M1-luokan maaleja. Keittiön kaapit ja makuuhuoneiden komerot tulevat M1-luokkaa, erillisillä kalustejaloilla, eli mahdolliset roiskevedet keittiössä ei pääse imeytymään kaapistojen runkoon. Kaikki hyllyt ympäri nauhoitettuna (saan pinnoittamattomasta kalustelevystä mojovat allergiaoireet). Kosteat tilat laatoitetaan. Vesieristeenä käytetään Maxitin tuotteita, testien mukaan paras.

        Mitä sitä vielä osaisi sanoa... Niin, kuivatukseen panostettiin, kallis vuokrakuivuri hurisi kuukausitolkulla. Ei etukäteen tiedetty, kuinka kauan laitetta tarvitaan, olisi tullut edullisemmaksi ostaa laite ja myydä käytön jälkeen kuin vuokrata pitkäksi aikaa. Pölynimuri ostettiin itselle, teollisuusmallinen, sillä vuokraamoiden pölkkäreillä siivoskellaan myös homeremonttien jälkiä... Ei haluttu ottaa riskiä saastuneen imurin kohdalle sattumisesta... Panostettiin hyvän vastaavan mestarin palkkaamiseen, on kannattanut. Hänen talotehtaan kautta on löytynyt hyvät ja luotettavat ammattilaiset niille töille, joita ei itse tehdä. Eritysesti putkifirma valittiin huolella.

        Kysy ihmeessä, jos haluat lisätietoja jostakin tai jos unohdin kirjoittaa jotakin!

        OLET RAKENTANUT... täydellisen talon:( PS."ONNETTOMALLE ITSELLESI".


      • todella
        avaruuteen... kirjoitti:

        pöhkö.

        olla ikävä ihminen.


    • maitohappobakteerit

      Kokeile maitohappobakteereja. Meidän lapset sairastuivat hoitopaikasta. Apua astmaoireiluun saatiin golden merkkisistä maitohappobakteerikapseleista. Kaksi päivässä. Säävaihtelut vaikuttavat myös paljon oireiluun. Maitohappoja pitää ottaa jonkin aikaa, ennenkuin vaikutus alkaa.

    • kalvoilla astman tyyppisen

      tilan! Seuraa tilanteen kehitystä tällä oiretestillä.
      ----------------------------------------

      Oiretesti:
      KVHT-altistusta (=Kosteus-Vaurio-Home-Toksiini altistus, Toksiini=Myrkky) ei voida todeta yksilö-tasolla veren IgG-vasta-aineista, eikä ihon prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todeta alla olevalla oire-testillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun epäillään kosteus-vaurio-hometta, voi sen olemassa olon varmistaa koti-konstillakin ja poistaa ensi-apuna välitön terveys-haitta. Koska kosteus-vaurio-hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma koti-konsti todeta sen olemassa olo. */ Kosteus-vaurio-homeen hajusta-kanta-pään kautta koettua ja käytännössä testattua: Asunnossani on todettu jo aiemmin kosteus-vaurio-hometta, jonka itse haistan selvästi, koska olen altistunut jo pitemmän aikaa kosteus-vaurio-homeelle. Tein viimeisen testin erään ystäväni kanssa. Kysyessäni häneltä, haistaako hän mitään erikoista asunnossani? Hän vastasi: En, mutta minun on raskasta hengittää täällä, eli jotain täällä on. Mitä tästä opimme? No miksei haise? Homeita tunnetaan yli sata-tuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään aiheuttavan terveys-haitan, tai vakavan terveys-haitan. Edellä mainituista homeista koostuu rakenteissa muhiva home-cocktail.
      1. Välittömästi haiseva home-cocktail.
      - Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kosteus-vaurio-home kohteista.
      2. Haisematon home-cocktail */.
      - Tällaisen home-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa (vuosia) kosteus-vaurio-home-toksiinille altistunut henkilö, tai koulutettu home-koira. Tämä ryhmä on valta-osa kaikista kosteus-vaurio-home kohteista!
      Tuon sala-kavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oire-testin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi koti-konstiksi todeta kosteus-vaurio-homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kosteus-vaurio-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi: Huomaa testin *-kohdat, koska tästä löytyy syy "outoon" käyttäytymiseen.

      a|b|c|d|e|f|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_| 1*Unettomuutta
      _|_|_|_|_|_|_|_| 2*Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä
      _|_|_|_|_|_|_|_| 3*Unelias-sekava olo levosta huolimatta
      _|_|_|_|_|_|_|_| 4*Huimausta
      _|_|_|_|_|_|_|_| 5*Pahoinvointia ja oksentelua
      _|_|_|_|_|_|_|_| 6*Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta
      _|_|_|_|_|_|_|_| 7*Vapina
      _|_|_|_|_|_|_|_| 8*Viiltää-salamana leikkaavaa pään-särkyä
      _|_|_|_|_|_|_|_| 9*Tavallista pään-särkyä
      _|_|_|_|_|_|_|_|10*Keskittymis-vaikeuksia
      _|_|_|_|_|_|_|_|11*Aloite-kyvyttömyyttä
      _|_|_|_|_|_|_|_|12*Lähi-muisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti
      _|_|_|_|_|_|_|_|13*Sinun on vaikea muistaa sanoja-tuntemasi naapurin nimeä et muista
      _|_|_|_|_|_|_|_|14*Kun alat kertomaan jostakin asiasta.Saman tien unohdat mitä piti sanoa
      _|_|_|_|_|_|_|_|15*Nielemisvaikeudet
      _|_|_|_|_|_|_|_|16*Kasvojen ja raajojen tunnottomuus
      _|_|_|_|_|_|_|_|17.Allergiat ja anafylaksia(vakava allerginen reaktio)
      _|_|_|_|_|_|_|_|18.Astma, tai astman tyyppinen tila
      _|_|_|_|_|_|_|_|19.Hengitysvaikeudet
      _|_|_|_|_|_|_|_|20.Syöpä
      _|_|_|_|_|_|_|_|21.Hiusten lähtöä
      _|_|_|_|_|_|_|_|22.Veristä yskää
      _|_|_|_|_|_|_|_|23.Keuhko-veren-vuotoa
      _|_|_|_|_|_|_|_|24.Voimaton, jo yhden kerroksen porras-kävely vie voimat
      _|_|_|_|_|_|_|_|25.Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkää, jossa voi olla verta
      _|_|_|_|_|_|_|_|26.Sieraimet ovat tukossa
      _|_|_|_|_|_|_|_|27.Liman muodostus hengitys-teissä, esim. aamuisin saat yskiä hartaasti
      _|_|_|_|_|_|_|_|28.Palan-tunne/kuristava-tunne kurkussa/kurkun -kutina, -käheys ja -kipu
      _|_|_|_|_|_|_|_|29.Turvonneet imusolmukkeet
      _|_|_|_|_|_|_|_|30.Turvonneet rauhaset
      _|_|_|_|_|_|_|_|31.Nenä-veren-vuotoa
      _|_|_|_|_|_|_|_|32.Puhe käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua
      _|_|_|_|_|_|_|_|33.Pientä kuumeilua, tai ali-lämpöä muutaman asteen kymmenyksen-1C-asteen
      _|_|_|_|_|_|_|_|34.Vilun väristykset
      _|_|_|_|_|_|_|_|35.Yöhikoilu
      _|_|_|_|_|_|_|_|36.Olotila on kuin tulisi flunssa-sairaaksi, mutta ei sitten tulekaan
      _|_|_|_|_|_|_|_|37.Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä
      _|_|_|_|_|_|_|_|38.Katse on epä-tarkka
      _|_|_|_|_|_|_|_|39.Näköhäiriöitä
      _|_|_|_|_|_|_|_|40.Korvien kutina
      _|_|_|_|_|_|_|_|41.Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely. Pahenee suihkussa ja löylyssä
      _|_|_|_|_|_|_|_|42.Akne
      _|_|_|_|_|_|_|_|43.Mustelmia (muuten selittämättömiä)
      _|_|_|_|_|_|_|_|44.Nivel(joint)-kipuja
      _|_|_|_|_|_|_|_|45.Lihas-kipuja
      _|_|_|_|_|_|_|_|46.Lihas-jäykkyyttä, varsinkin aamulla lihas-jäykkyys vaikeuttaa kävelyä
      _|_|_|_|_|_|_|_|47.Näppyjä
      _|_|_|_|_|_|_|_|48.Veri-suonet nousevat ns pinnalle
      _|_|_|_|_|_|_|_|49.Läiskiä iholla
      _|_|_|_|_|_|_|_|50.Veren-purkautumia iholla
      _|_|_|_|_|_|_|_|51.Herkistyminen lisä-aineille
      _|_|_|_|_|_|_|_|52.Herkistyminen erilaisille keino-hajuille
      _|_|_|_|_|_|_|_|53.Suussa on outo mantelimainen makea maku
      _|_|_|_|_|_|_|_|54.Limakalvot (mucous membrane) kuivaa, syljen eritys on vajaata
      _|_|_|_|_|_|_|_|55.Virtsan eritys on runsasta
      _|_|_|_|_|_|_|_|56.Haiseva tumma virtsa, virtsatie-infektio. Aina ensin lääkärin tutkimus
      _|_|_|_|_|_|_|_|57.Munuaisten, virtsarakon ja virtsateiden kipu
      _|_|_|_|_|_|_|_|58.Hedelmättömyys
      _|_|_|_|_|_|_|_|59.Endometrioosi ja emättimen hiiva-infektiot
      _|_|_|_|_|_|_|_|60.Vatsa-kipu, ripuli/ummetus, runsaat ilma-vaivat, jne
      _|_|_|_|_|_|_|_|61.Toistuvat poski-ontelo tulehdukset. Aina ensin lääkärin tutkimus
      _|_|_|_|_|_|_|_|62.Kipeät jalkapohjat(sole)
      Osumia yhteensä:
      a=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|b=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|c=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|_|d=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|_|_|e=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|_|_|_|f=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|_|_|_|_|g=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
      _|_|_|_|_|_|_|h=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______

      Tulkinta-ohjeet: Katso kokonaisuutta. Älä tuijota ainoastaan yhtä oiretta, koska se voi käydä useampaan sairauteen.
      - 0....5 oiretta: Et ole altistunut kosteus-vaurio-homeelle.
      - Yli 5 oiretta: Kyseessä on todennäköisesti kosteus-vaurio-home-toksiini.
      - Yli 10 oiretta: Etsi kosteus-vaurio-homeettomat tilat asumiseen, työn-tekoon, jne.
      - Yli 20 oiretta: Poistu välittömästi kosteus-vaurio-homeen saastuttamista tiloista.
      - Yli 30 oiretta: Kyseessä on vakava kosteus-vaurio-home-toksiini altistus.

      Edellä olevaa testi-listaa voit käyttää kosteus-vaurio-home tilanteen seuraamiseen uusimalla testin, kun havaitset muutoksia terveyden-tilassasi, tai sisä-ilmassa.
      Kosteus-vaurio-homeen toteamisessa sinua auttaa myöskin koti-kuntasi terveys-tarkastaja.
      Paras ja tehokkain hoito on lopettaa altistuminen kosteus-vaurio-home-toksiinille ja maito-happo-bakteerit.

      Seuraavassa on suuntaa antava ohje, oireiden poistumiselle, kun altistuminen kosteus-vaurio-home-toksiinille loppuu:
      - Yli 10-oiretta, oireilu loppuu noin 4 - 6 kuukaudessa.
      - Yli 20-oiretta, oireilu loppuu noin 6 - 12 kuukaudessa.
      - Yli 30-oiretta, oireilu loppuu noin 12 - ~ kuukaudessa.
      Huomaa, että kosteus-vaurio-home-toksiini on saattanut aiheuttaa pysyviä kudos-vaurioita, jolloin oireilet aina heti altistuessasi kosteus-vaurio-home-toksiinille ja luonnon-homeelle.

      KVHT-altistus aiheuttaa vaurioita kaikissa kudoksissa ja kaikilla lima-kalvoilla. Aiheuttaen keuhkojen lima-kalvoilla astman tyyppisen tulehdus-tilan. KVHT-altistus tuhoaa tarpeellisia mh-bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen alenema, josta taas seuraa hormonaalisen- ja hermostollisen-järjestelmän alenema, kunnes limakalvot ovat niin ohuet, että veri irtoaa ja immuuni-puolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan.
      ...

      Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
      1. Altistuksen pysyvä lopettaminen, joka on tärkein,
      2. Maito-happo-bakteerit, joka on ainoa lääkinnällinen lääke KVHT-altistuksessa. Oikea bakteeri-kanta (katso kolme tärkeintä bakteeria alempaa) joka sisältää vähintään 5(suositus on 10)-miljardia bakteeria/vrk, poistaa-lievittää oireilua, mutta kokonaan oireilu poistuu vasta kun sen lisäksi KVHT-altistuminen loppuu pysyvästi. Kun haluat tietää onko sinulle tullut jo pysyviä kudos-vaurioita, niin sen näet jo tuolla ylempänä olevalla testillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämän-hetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oire-taso ei laske alle viiden osuman, vaan jämähtää noin 10-osuman tienooseen, niin voidaan päätellä se että kudos-vaurioita on jo tullut ja sen jälkeen tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudos-vauriot on ja mitä sitten on tehtävissä. Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin!

      lähde:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/
      Lue tuolta kohdasta 1/7 maitohappobakteereista!

      • herkistynyt

        olen lukenut näitä viestiä. Itselläni nämä oireet vähenevät huomattavasti kun siirryn mahdollisimman vähä sähköisiin oloihin.Kännykät tietsikat telkkarit ynnä muut härvelit,pois tukiasemien läheltä pois,jos mahdollista tavallinen verkko sähkökin pois.herkkyydet ja oireet alkaa helpottaa muutamassa vuorokaudessa. nukkukuminen alkaa parantua ja päänsärky loppuu mahantoiminta tulee kuntoon esim. närästys loppuu ja niin edelleen ja niin edelleen. mahdollisuuksien mukaan näitä vältellen olen saanut vointiini huomattavaa helpotusta. Mitä enemmän altistun sen voimakkaammat oireet. Tätä ei tarvitse uskoa kokeilemalla asia selviää.Siitä syystä siellä asuntovaunussa oli parempi olla.


      • on ihmeellinen
        herkistynyt kirjoitti:

        olen lukenut näitä viestiä. Itselläni nämä oireet vähenevät huomattavasti kun siirryn mahdollisimman vähä sähköisiin oloihin.Kännykät tietsikat telkkarit ynnä muut härvelit,pois tukiasemien läheltä pois,jos mahdollista tavallinen verkko sähkökin pois.herkkyydet ja oireet alkaa helpottaa muutamassa vuorokaudessa. nukkukuminen alkaa parantua ja päänsärky loppuu mahantoiminta tulee kuntoon esim. närästys loppuu ja niin edelleen ja niin edelleen. mahdollisuuksien mukaan näitä vältellen olen saanut vointiini huomattavaa helpotusta. Mitä enemmän altistun sen voimakkaammat oireet. Tätä ei tarvitse uskoa kokeilemalla asia selviää.Siitä syystä siellä asuntovaunussa oli parempi olla.

        mutta matkailuautossa voin paremmin kuin mökissä, vaikka keinomateriaaleva on joka puolella. Auto on melko uusi, eikä liene vielä kovin vettynyt.
        Rakenteen höyrysulku (ulkopinnan pelti) on väärällä puolella. Rakenteen kostuminen on siis odotettavissa.

        Pienen tilan ilma vaihtuu melko vähällä sähkötuulettimen käytöllä. Ts. aina on vasta sisään tullutta ilmaa hengitettäväksi, näin tuossa autossa.
        Toisin on isossa asunnossa, iso ilmamäärä on vaihdettava jotta raikasta riittää ja materiaalipäästöt yms. poistuvat. Mikäli iso ilmamäärä vaihdetaan vähän väliä, mousevat lämmityskulut.

        Pieni vauriokämppä on parempi kuin iso.


    • voivat aiheuttaa oireita

      talopakettiratkaisuissa on ollut hometta. Näitä tapauksia on ollut myös julkisuudessa.

      toinen oireiden aiheuttaja voi olla materiaalipäästöt uusista rakennusmateriaaleista. Oireet häipyvät noin vuoden kuluttua JOS ilmastointi toimii.

      Jos oireilut ovat jatkuneet jo 4 vuotta ja ilmastointi on kunnossa, tulee mieleen tuo ensimmäinen vaihtoehto eli rakenteissa on ollut kosteus- ja homeongelma jo alkutaipaleella.

    • valmistama talo?

      Mikä talofirma teki talonne?

      • valmisti

        Talopakettimme valmisti Vaajatalot. Todella kallis ratkaisu, mutta taustalla niin pitkä homealtistus, että uskoimme valitsemalla hieman kalliimman ja laadukkaamman paketin saisimme oireemme vähenemään/katoamaan. Ongelmamme on nimittäin ollut se, että emme ole täältä pääkaupunkiseudulta löytäneet lääkäriä/ammattilaista, joka osaisi neuvoa oireissamme/asumisessa. Rakentaminen oli viimeinen mahdollisuus, nyt alkaa vain iskeä pieni paniikki, oliko tämäkin turhaa. Asuimme kuitenkin kesällä 3 viikkoa asuntovaunussa, jossa oireet poistuivat. Ai niin siinähän onkin vastaus, asumme loppuelämämme asuntovaunussa ;o(


      • homeahdistus1
        valmisti kirjoitti:

        Talopakettimme valmisti Vaajatalot. Todella kallis ratkaisu, mutta taustalla niin pitkä homealtistus, että uskoimme valitsemalla hieman kalliimman ja laadukkaamman paketin saisimme oireemme vähenemään/katoamaan. Ongelmamme on nimittäin ollut se, että emme ole täältä pääkaupunkiseudulta löytäneet lääkäriä/ammattilaista, joka osaisi neuvoa oireissamme/asumisessa. Rakentaminen oli viimeinen mahdollisuus, nyt alkaa vain iskeä pieni paniikki, oliko tämäkin turhaa. Asuimme kuitenkin kesällä 3 viikkoa asuntovaunussa, jossa oireet poistuivat. Ai niin siinähän onkin vastaus, asumme loppuelämämme asuntovaunussa ;o(

        valmistuiko kotinne juuri jouluksi, eli olette asuneet siinä vasta muutaman viikon? Voisiko kyseessä kuitenkin olla vain ärsytysoireet, talopaketit haisevat uusina aika voimakkaasti? Vai onko teillä kovia homeoireita, kuten alveoliitin oireet? Minua häiritsee vaajataloissa tietty haju, ne tunnistaa hajusta vaikka ei tietäisi mikä firma on kyseessä. Kävin kuitenkin työkaverin avainkodissa (sama tehdas), joka oli 6-12 kk vanha ja se oli aivan hajuton, sisäilma todella hyvää. Onhan teillä ilmanvaihdon säädöt kunnossa, sisäilmaan voi vaikuttaa huomattavasti vekslaamalla koneellisen ilmanvaihdon kanssa. Itse sain hengitysliiton korjausneuvojalta ohjeita ilmanvaihdon säätöön.

        Ja kertokaa ihmeessä miten etenette ja löysittekö pääkaupunkiseudulta ammattilaista auttamaan asiassa. Tiedolle olisi käyttöä, itse tulen tarvitsemaan neuvontaa ainakin rakennusaikana, mutta ilmeisesti sellaista ei taida mistään saada.


      • rakennetaan samassa tehtaassa
        homeahdistus1 kirjoitti:

        valmistuiko kotinne juuri jouluksi, eli olette asuneet siinä vasta muutaman viikon? Voisiko kyseessä kuitenkin olla vain ärsytysoireet, talopaketit haisevat uusina aika voimakkaasti? Vai onko teillä kovia homeoireita, kuten alveoliitin oireet? Minua häiritsee vaajataloissa tietty haju, ne tunnistaa hajusta vaikka ei tietäisi mikä firma on kyseessä. Kävin kuitenkin työkaverin avainkodissa (sama tehdas), joka oli 6-12 kk vanha ja se oli aivan hajuton, sisäilma todella hyvää. Onhan teillä ilmanvaihdon säädöt kunnossa, sisäilmaan voi vaikuttaa huomattavasti vekslaamalla koneellisen ilmanvaihdon kanssa. Itse sain hengitysliiton korjausneuvojalta ohjeita ilmanvaihdon säätöön.

        Ja kertokaa ihmeessä miten etenette ja löysittekö pääkaupunkiseudulta ammattilaista auttamaan asiassa. Tiedolle olisi käyttöä, itse tulen tarvitsemaan neuvontaa ainakin rakennusaikana, mutta ilmeisesti sellaista ei taida mistään saada.

        Avainkoti ja Vaajatalot rakennetaan samassa tehtaassa. Silloin kun mietimme talopakettia emme nähneet tuotteilla mitään muuta eroa kuin huonejärjestykset. Mahtavaa, jos olet huomannut tuollaisen eron. Jos me sitten taas valitsimme juuri sen väärän tuotteen. Tämä hometalon jälkeinen elämä on kyllä sellainen taitolaji ja näköjään tulee aina tehtyä niitä vääriä ratkaisuja kun ei ole niitä ammatti-ihmisiä auttamassa.


      • homeahdistus1
        rakennetaan samassa tehtaassa kirjoitti:

        Avainkoti ja Vaajatalot rakennetaan samassa tehtaassa. Silloin kun mietimme talopakettia emme nähneet tuotteilla mitään muuta eroa kuin huonejärjestykset. Mahtavaa, jos olet huomannut tuollaisen eron. Jos me sitten taas valitsimme juuri sen väärän tuotteen. Tämä hometalon jälkeinen elämä on kyllä sellainen taitolaji ja näköjään tulee aina tehtyä niitä vääriä ratkaisuja kun ei ole niitä ammatti-ihmisiä auttamassa.

        eli voisiko haju haihtua vähitellen? Kaikki muut tehtaan tuotteet, joita minä olen tavannut, ovat olleet taloesittelyitä ja hajua on ollut, mutta ne ovat olleet esittelyssä liki suoraan tehtaan toimituksen jäljiltä. Onko teidän talossanne mitään "talopaketti"hajua edes?


      • haista, mutta
        homeahdistus1 kirjoitti:

        eli voisiko haju haihtua vähitellen? Kaikki muut tehtaan tuotteet, joita minä olen tavannut, ovat olleet taloesittelyitä ja hajua on ollut, mutta ne ovat olleet esittelyssä liki suoraan tehtaan toimituksen jäljiltä. Onko teidän talossanne mitään "talopaketti"hajua edes?

        En itse haista, mutta kaikki ystävämme jotka ovat käyneet ihastelemassa ja onnittelemassa ihanasta uudesta kodista ovat sanoneet, että täällä on aivan uuden talon haju. Voisiko olla sitten alkuärsytysoireita, joista ajan myötä pääsee eroon?


      • homeahdistus1
        haista, mutta kirjoitti:

        En itse haista, mutta kaikki ystävämme jotka ovat käyneet ihastelemassa ja onnittelemassa ihanasta uudesta kodista ovat sanoneet, että täällä on aivan uuden talon haju. Voisiko olla sitten alkuärsytysoireita, joista ajan myötä pääsee eroon?

        toivon kovasti puolestanne että kyseessä olisi nuo ärsytysoireet. Itsellä on ollut niitä remonteista johtuen kuukausia-vuoden verran jälkikäteen, ihan pelkistä materiaaleista, olen esimerkiksi puulle herkistynyt voimakkaasti (en voisi oleskella vaikka hirsimökissä). Samoin kotimme homepuhdistus otsonoinnilla ärsytti pahasti.

        Pikkuisen huolettaa silti, että talossa on jotain hajua jonka kaikki ystävät huomaavat? Minun kokemuksen mukaan muut kuin homesairaat ihmiset eivät yleensä huomaa tai haista yhtään mitään. Kaikki homevauriotkin on pitänyt itse haistaa ja paikallistaa vaikka ties minkälaista kallispalkkaista ukkoa juoksee nurkkia koputtelemassa.

        On ollut niin kauhean, kauhean kosteaakin ulkona koko ajan, eli ilmeisesti myös rakennusaikana teillä? Minä luulen (oma teoriani) että näillä säillä jonkinlaista mikrobitoimintaa on ns. terveissäkin rakennuksissa ja se aiheuttaa jo itselleni oireita. Sään kuivuessa tilanne vaikkapa työpaikallani muuttuu ja haju vähenee.


      • sisäilma
        haista, mutta kirjoitti:

        En itse haista, mutta kaikki ystävämme jotka ovat käyneet ihastelemassa ja onnittelemassa ihanasta uudesta kodista ovat sanoneet, että täällä on aivan uuden talon haju. Voisiko olla sitten alkuärsytysoireita, joista ajan myötä pääsee eroon?

        Hengitysliitto on tutkinut uusien talojen materiaalipäästöjä. Materiaaleista oli puolen vuoden ajan runsaita päästöjä, mutta puolen vuoden jälkeen päästömäärät vähenivät hyvin paljon. Oman kokemukseni mukaan kiintokalusteet, joissa on paljasta levypintaa näkyvissä, aiheuttavat allergiaoireita ja haisevat voimakkaasti. Jos teillä on nauhoittamattomia hyllyjä keittiön- tai vaatekaapeissa, niin osta nauhaa ja asenna se silitysraudan avulla. Toinen vaihtoehto on maalata huokoset umpeen M1-luokan maalilla.

        Onhan talossanne tehty loppusiivous kunnolla? Uusissa rakennuksissa on rakennuspölyä ihan uskomattomia määriä. Vaikka loppusiivous olisikin kunnola tehty, niin silti alaslaskujen jne. väleistä voi tupruta pölyä pitkän aikaa. Staattisilla liinoilla saa hienonkin pölyn siivottua tarkasti pois, niillä on kätevää aluksi vaikka joka päivä pyyhkäistä seinät ja lattiat (pitkävartisen levymopin avulla nopeaa ja kevyttä hommaa). Sitten se ilmanvaihto kannattaa tarkastaa, onko säädöt oikein ja ovatko kanavat ja kone puhtaat ja pölyttömät. Kuivilla pakkaskeleillä kannattaa tuulettaa nopeasti läpivedolla useita kertoja päivässä.

        Jos asia ei ala selvitä kotikonsteilla, niin ota yhteyttä Hengitysliiton korjausneuvojiin ja kerro perheesi vaikea tilanne. Nämä miehet ovat tietämykseni mukaan todella hyviä asiantuntijoita nimenomaan allergisten ihmisten sisäilmaongelmien ratkomisessa.

        Tsemppiä ja voimia, kyllä ne asiat jossain vaiheessa järjestyvät.


      • kamalasti
        sisäilma kirjoitti:

        Hengitysliitto on tutkinut uusien talojen materiaalipäästöjä. Materiaaleista oli puolen vuoden ajan runsaita päästöjä, mutta puolen vuoden jälkeen päästömäärät vähenivät hyvin paljon. Oman kokemukseni mukaan kiintokalusteet, joissa on paljasta levypintaa näkyvissä, aiheuttavat allergiaoireita ja haisevat voimakkaasti. Jos teillä on nauhoittamattomia hyllyjä keittiön- tai vaatekaapeissa, niin osta nauhaa ja asenna se silitysraudan avulla. Toinen vaihtoehto on maalata huokoset umpeen M1-luokan maalilla.

        Onhan talossanne tehty loppusiivous kunnolla? Uusissa rakennuksissa on rakennuspölyä ihan uskomattomia määriä. Vaikka loppusiivous olisikin kunnola tehty, niin silti alaslaskujen jne. väleistä voi tupruta pölyä pitkän aikaa. Staattisilla liinoilla saa hienonkin pölyn siivottua tarkasti pois, niillä on kätevää aluksi vaikka joka päivä pyyhkäistä seinät ja lattiat (pitkävartisen levymopin avulla nopeaa ja kevyttä hommaa). Sitten se ilmanvaihto kannattaa tarkastaa, onko säädöt oikein ja ovatko kanavat ja kone puhtaat ja pölyttömät. Kuivilla pakkaskeleillä kannattaa tuulettaa nopeasti läpivedolla useita kertoja päivässä.

        Jos asia ei ala selvitä kotikonsteilla, niin ota yhteyttä Hengitysliiton korjausneuvojiin ja kerro perheesi vaikea tilanne. Nämä miehet ovat tietämykseni mukaan todella hyviä asiantuntijoita nimenomaan allergisten ihmisten sisäilmaongelmien ratkomisessa.

        Tsemppiä ja voimia, kyllä ne asiat jossain vaiheessa järjestyvät.

        Kiitti kamalasti hyvistä neuvoista. Kovasti yritämme saada perheellemme parhaat mahdolliset elinolot ja sitten huomaakin ettei mikään muuttunut. Eli nyt vain panostamme lisää siivoamiseen ja tuulettamiseen. Kiitti sinulle hirvittävästi ja oikein hyvää Uutta Vuotta.


      • vajaan vuoden sisällä
        haista, mutta kirjoitti:

        En itse haista, mutta kaikki ystävämme jotka ovat käyneet ihastelemassa ja onnittelemassa ihanasta uudesta kodista ovat sanoneet, että täällä on aivan uuden talon haju. Voisiko olla sitten alkuärsytysoireita, joista ajan myötä pääsee eroon?

        kun olimme muuttaneet uuteen kotiin. Syyksi tajusin jälkikäteen juuri materiaalipäästöt, vaikka homepelko olikin pitkään mielessä.
        Voihan olla että teidänkin ongelma on juuri materiaalipäästöt (tai sitten ei).
        Hyvä ja tehokas ilmastointi ja ilmastointilaitteiden tarkastus olisi varmasti ensimmäinen asia joka pitäisi teidän tarkistaa.

        Jos hyvästä ja tehokkaasta ilmastoinnista huolimatta oireilut pahenevat, silloin voi epäillä kosteus/homevaurioita rakenteissa. Korvausilman myötä ne tulevat sisäilmaan.


      • liity allergia ja astmayhdi...
        rakennetaan samassa tehtaassa kirjoitti:

        Avainkoti ja Vaajatalot rakennetaan samassa tehtaassa. Silloin kun mietimme talopakettia emme nähneet tuotteilla mitään muuta eroa kuin huonejärjestykset. Mahtavaa, jos olet huomannut tuollaisen eron. Jos me sitten taas valitsimme juuri sen väärän tuotteen. Tämä hometalon jälkeinen elämä on kyllä sellainen taitolaji ja näköjään tulee aina tehtyä niitä vääriä ratkaisuja kun ei ole niitä ammatti-ihmisiä auttamassa.

        Muistaakseni Mikkelin seudulla palvelee nimenomaan homeongelmainssi pulaan joutuneita- taisi olla anttolanhovin alla??


    • Nimetön

      Minä kun olen muuttanut monesti uuteen asuntoon, niin aina on tullut allergia reaktioita. Rakennus alan ammattilaisena olen huomannut, että uudet komerot ja keittiökalusteet aiheuttavat siitepölynuhan kaltaisia oireita ja oireet ovat voimakkaimmillaan juuri kun purat kalusteet paketeista ja alat asentaa niitä paikoilleen. Lastulevy pohjaiset kalusteet sisältävät kaikenlaisia formaldehyydiä ja mahdollisesti joitain liimoja, jotka sitten lämpimässä sisätilassa alkavat vapautua. Suosittelen uuteen asuntoon reippaanpuoleista tuuletusta.

      • homeahdistus1

        meillä on esimerkiksi huonekalukaupasta ostettu vaatekaappi, joka haisee edelleen ihan pökerryttävän voimakkaasti kolmen vuoden käytön jälkeen. Lastulevykaappeja en enää aio hankkia, jos kokopuisia, hajuttomia ei löydy, täytyy rakentaa vaan vaatehuone ja tunkea vaatteet sinne esimerkiksi koreihin.

        Saan kaapeista kuitenkin lähinnä nuhaa ja astmaa, alveoliitin oireet ovat se varsinainen homemittari itselläni. Jos alkaa happi loppumaan, tulee kuumetta ja ruokahalu katoaa, se ei ole ollut pelkästään lastulevystä johtuvaa.

        Uudessa talossa tulee ilmanvaihto pitää suurella teholla. Mutta jos alipaine on voimakas ja rakenteissa on jotain ongelmaa, kuten vanhoissa taloissa usein on, ilmanvaihdon tehostaminen pahentaa tilannetta. Materiaalinkäryjä sen kyllä pitäisi viedä pois, jos pelkästään niistä on kysymys. Myös ilmankosteuden pitäisi olla alhainen ettei ala tapahtumaan homehtumista pelkästään sen takia, eteläisissä maissa se on iso ongelma vaikkei olisi mitään vesivahinkoja rakennuksissa.

        Alkuperäiselle: Jos rakenne on hyvin tuulettuva, rakennusaikana mahdollisesti johonkin päässyt kosteus saattaa kuivua itsestään pois, jos hyvä tuuri käy.


    • puolestasi

      Jännä juttu, kuinka nuo vierailijat eivät suoranaisesti sano, että haisee teillä. Ehkä eivät tunnista homeen hajuksi sitten.
      Meillä oli hajuongelmia aikoinaan. Talopakettia emme ottaneet, vaan rakennutimme talomme yhden miehen "firmalla". Muutettuamme aloin moittia hajuja niin ilmassa kuin vaatteissammekin. Tuttavat nuuhkivat käskystä, katsoivat hämillään ja totesivat: niin uudelta puulta tuoksuu että.

      Hyödyttömät taistelumme kävimme. Paras keino oli avata seinät, vaihtaa ne homeiset tukirakenteet jotka oli vaihdettavissa ja kyllästää ne, mitei voinut. Vaihdoimme levyt (elettiin 80-lukua) allergiaystävällisiin ja rankensimme ilmastoinnin, joka siihen aikaan ei ollut itsestäänselvyys.

      Kun aikaa oli remontista kulunut n. puoli vuotta, tilasimme terveystarkastajan mittaamaan huoneilman koostumuksen. Tarkkoja lukuja en muista, mutta sanoi, että taatusti ennen ilmastoinnin rakentamista ilma on ollut huono, koska jonkinverran formaldehydiä (sen ajan halpalevyt sisälsivät reilusti) ja homeitiöitä oli ilmassa vielä.

      Minut todettiin homelle allergiseksi. En koe hengitysvaikeuksia, mutta haistan homeisen ihmisen jo kaukaa, homeiset hyllyt tai vuotaneen katon missä tahansa liikunkin. Silmät ja kulmakarvat kutisevat herkästi. Herkkyys on jäänyt. Ovia pidämme edelleen kesisin aina appoauki ulos.

      Olet saanut näemmä hyviä neuvoja. Toivottavasti löydät avun oireiluusi, ja koko perheen hyvinvointiin! Homeallergia vie terveyden. Toivottavasti löydätte ratkaisun nykyisen talon kunnostamiseen teille sopivaksi.

      Oikeita lääkäreitä on, jotka osaavat neuvoa hengitystieongelmissa.

    • selvennystä.

      Hankitte talopaketin,jossa ns,tuuleneristyksenä käytetään rakennusplastiikkia,vielä jos seinät ovat sisältä maalattu lateksilla(muovimaali)tai seinissä on käytetty muovipintaisia tapetteja,silloin talonne ei hengitä ja alkaa nopeasti homehtumaan.Samoin paljon mainostettu liimapuuhirsi ei myöskään hengitä.Talo voi olla uusi ja energiaa säästävä"pullotalo"energiaa säästyy ja ihmiset sairastuu.Entisajan talot eivät homehtuneet,koska ne hengittivät.Nämäkin talot saatiin remontoitua homepesiksi,koska käytettiin muovisia materiaaleja kunnostuksessa.

      • homeahdistus1

        se plastiikki siellä on nimeltään höyrynsulkumuovi ja se juuri estää rakenteen homehtumisen. Ongelmia saattaa tulla jos höyrynsulkuun tulee vaikka reikä ja siitä tiivistyy ajan kautta kosteutta eristekerrokseen.

        Rakennusfysiikkaa, jota minä blondikin ymmärrän, vaikka tästä: http://www.kolumbus.fi/esalei/fysiikka.htm


      • tarkennan.
        homeahdistus1 kirjoitti:

        se plastiikki siellä on nimeltään höyrynsulkumuovi ja se juuri estää rakenteen homehtumisen. Ongelmia saattaa tulla jos höyrynsulkuun tulee vaikka reikä ja siitä tiivistyy ajan kautta kosteutta eristekerrokseen.

        Rakennusfysiikkaa, jota minä blondikin ymmärrän, vaikka tästä: http://www.kolumbus.fi/esalei/fysiikka.htm

        katsos sen höyrysulkumuovin pintaan kertyy ajan mittaan kondensiovettä erilaisten lämpötilaerojen takia ja se vesi taas imeytyy muihin eristeisiin ja rakenteisiin.Useatkin ihmiset väittävät koneellisen ilmastoinnin pitävän rakenteet kuivina,se tosin on vain mututietoa. Muovin pinnalle syntyvä home on erittäin haitallista ja aiheuttaa pahoja allergioita."Pullotalo" ei todellakaan ole terveellinen,vaikka säästää energiaa.


      • homeahdistus1
        tarkennan. kirjoitti:

        katsos sen höyrysulkumuovin pintaan kertyy ajan mittaan kondensiovettä erilaisten lämpötilaerojen takia ja se vesi taas imeytyy muihin eristeisiin ja rakenteisiin.Useatkin ihmiset väittävät koneellisen ilmastoinnin pitävän rakenteet kuivina,se tosin on vain mututietoa. Muovin pinnalle syntyvä home on erittäin haitallista ja aiheuttaa pahoja allergioita."Pullotalo" ei todellakaan ole terveellinen,vaikka säästää energiaa.

        niin juuri silloin ei pitäisi syntyä kondensiota. Pelkkä muovi, tai pelkkä eriste, ei ole sama asia. Koneellinen ilmanvaihto on ehkä muutakin kuin pelkkää mututietoa, asumisesta syntyvä kosteus täytyy ohjata pois muuta kautta kuin rakenteiden läpi. Suomen ilmastossa ei oikein ilman eristekerrosta pärjää, oli se sitten seinän sisällä tai takin välissä :-) Minun ymmärrykseni mukaan tässä ilmastossa on hyvin vaikeaa tämä rakennusfysiikka ja vaikeaa se on tainnut olla alan ammattilaisillekin, jäljistä päätellen. Näillä leveysasteilla ei pitäisi kenenkään asua...


      • Rajallinen käyttö.
        homeahdistus1 kirjoitti:

        niin juuri silloin ei pitäisi syntyä kondensiota. Pelkkä muovi, tai pelkkä eriste, ei ole sama asia. Koneellinen ilmanvaihto on ehkä muutakin kuin pelkkää mututietoa, asumisesta syntyvä kosteus täytyy ohjata pois muuta kautta kuin rakenteiden läpi. Suomen ilmastossa ei oikein ilman eristekerrosta pärjää, oli se sitten seinän sisällä tai takin välissä :-) Minun ymmärrykseni mukaan tässä ilmastossa on hyvin vaikeaa tämä rakennusfysiikka ja vaikeaa se on tainnut olla alan ammattilaisillekin, jäljistä päätellen. Näillä leveysasteilla ei pitäisi kenenkään asua...

        Muovi höyrysulkuna ei ole milloinkaan tiivis. Ei sitä kukaan saa täysin tiiviiksi kaikkiin rakennuksen mutkiin ja liitoksiin.

        Sitten sähkö- ja putkireiät ja ilmalämpöpumppuasennukset aiheuttavat vuotoja. Maata vasten laitetaan seinään tarkoitettua muovilaatua. Ajatelkaa arvokas talonne maassa olevan muovikalvon varaan! Tuntuuko turvalliselta?
        Tai salaojan varaan, eihän se tukkeudu, ei liejuisessakaan maassa vaan kestää muutaman vuosisadan kuten talonkin tulee kestää?

        Nyt jokainen sukupolvi rakentaa asuntonsa, vanhoista ei ole asunnoksi. Vaikka pitäisi olla.
        Työläs tapa pysyä köyhänä ja sairaana - tämä rakentaminen.


      • oikeassa
        tarkennan. kirjoitti:

        katsos sen höyrysulkumuovin pintaan kertyy ajan mittaan kondensiovettä erilaisten lämpötilaerojen takia ja se vesi taas imeytyy muihin eristeisiin ja rakenteisiin.Useatkin ihmiset väittävät koneellisen ilmastoinnin pitävän rakenteet kuivina,se tosin on vain mututietoa. Muovin pinnalle syntyvä home on erittäin haitallista ja aiheuttaa pahoja allergioita."Pullotalo" ei todellakaan ole terveellinen,vaikka säästää energiaa.

        Kysymys ei myöskään ole mistään mutu-tiedosta. Voit tarkistaa asian esimerkiksi tekniikan tohtori Juhani Pirisen väitöskirjasta, joka on tehty nimenomaan hometaloista.

        Tässä mm. Pirisen sanomaa:

        http://asumisterveysliitto.fi/media/Julkaisut/aste_info_105.pdf

        ”Korjaan tässä yhteydessä muutamia harhaluuloja. Uskotaan, että rintamamiestalot olisivat jotenkin terveempiä kuin uudemmat talot. Päinvastoin. Suurin asiakasryhmämme ovat ehdottomasti rintamamiestalojen korjaajat. Uskotaan myös, että rossipohja olisi jotenkin terveellinen. Huonosti hoidettu tai rakennettu rossipohja on takuuvarma homevauriopaikka. Väitetään, että höyrynsulkumuovi olisi homevaurioiden syynä. Höyrynsulku oikein käytettynä nimenomaan turvaa rakenteita. Höyrynsulku voi kyllä tehdä pullotalon, jossa ilma ei vaihdu. Tällainen tilanne pitää korjata huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta.”


      • Siinä se on.
        oikeassa kirjoitti:

        Kysymys ei myöskään ole mistään mutu-tiedosta. Voit tarkistaa asian esimerkiksi tekniikan tohtori Juhani Pirisen väitöskirjasta, joka on tehty nimenomaan hometaloista.

        Tässä mm. Pirisen sanomaa:

        http://asumisterveysliitto.fi/media/Julkaisut/aste_info_105.pdf

        ”Korjaan tässä yhteydessä muutamia harhaluuloja. Uskotaan, että rintamamiestalot olisivat jotenkin terveempiä kuin uudemmat talot. Päinvastoin. Suurin asiakasryhmämme ovat ehdottomasti rintamamiestalojen korjaajat. Uskotaan myös, että rossipohja olisi jotenkin terveellinen. Huonosti hoidettu tai rakennettu rossipohja on takuuvarma homevauriopaikka. Väitetään, että höyrynsulkumuovi olisi homevaurioiden syynä. Höyrynsulku oikein käytettynä nimenomaan turvaa rakenteita. Höyrynsulku voi kyllä tehdä pullotalon, jossa ilma ei vaihdu. Tällainen tilanne pitää korjata huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta.”

        Karhuntaljat ja vuorivillat eivät kuivu, saipa ne kosteutta mistä tahansa,
        usein kuitenkin höyrysulun vuodoista.
        Näiden vuotojen vuoksi pitäisi käyttää "hengittävää" villaa. Mutta niinhän ei valtaosin tehdä. Tästä se kosteusvaurio syntyy.

        Huono rakennustapa, hyvin huono.


      • tämä ilmalämpöpumppu
        Rajallinen käyttö. kirjoitti:

        Muovi höyrysulkuna ei ole milloinkaan tiivis. Ei sitä kukaan saa täysin tiiviiksi kaikkiin rakennuksen mutkiin ja liitoksiin.

        Sitten sähkö- ja putkireiät ja ilmalämpöpumppuasennukset aiheuttavat vuotoja. Maata vasten laitetaan seinään tarkoitettua muovilaatua. Ajatelkaa arvokas talonne maassa olevan muovikalvon varaan! Tuntuuko turvalliselta?
        Tai salaojan varaan, eihän se tukkeudu, ei liejuisessakaan maassa vaan kestää muutaman vuosisadan kuten talonkin tulee kestää?

        Nyt jokainen sukupolvi rakentaa asuntonsa, vanhoista ei ole asunnoksi. Vaikka pitäisi olla.
        Työläs tapa pysyä köyhänä ja sairaana - tämä rakentaminen.

        viimeistelee kai sitten ne loputkin vielä piilossa olleet vauriot. Tee-se-itse miehet asentelee niitä taloihinsa, erityisesti juuri ne läpiviennit seinärakenteiden läpi ja sitten ihmetellään, kun sairastelu alkoi heti kohta pumpun asentamisen jälkeen. Jonkinlainen asennusvalvontahan näiden ilmalämpöpumppujen suhteen on melko olematonta. Pääasia on se, että joka taloon ja torppaan saadaan laite myytyä.


      • Miehen tiellä pitää
        Rajallinen käyttö. kirjoitti:

        Muovi höyrysulkuna ei ole milloinkaan tiivis. Ei sitä kukaan saa täysin tiiviiksi kaikkiin rakennuksen mutkiin ja liitoksiin.

        Sitten sähkö- ja putkireiät ja ilmalämpöpumppuasennukset aiheuttavat vuotoja. Maata vasten laitetaan seinään tarkoitettua muovilaatua. Ajatelkaa arvokas talonne maassa olevan muovikalvon varaan! Tuntuuko turvalliselta?
        Tai salaojan varaan, eihän se tukkeudu, ei liejuisessakaan maassa vaan kestää muutaman vuosisadan kuten talonkin tulee kestää?

        Nyt jokainen sukupolvi rakentaa asuntonsa, vanhoista ei ole asunnoksi. Vaikka pitäisi olla.
        Työläs tapa pysyä köyhänä ja sairaana - tämä rakentaminen.

        Itellä astma -63 vuodesta. Eroitan homeen ja vinyylin hajun. Sekä lastulevyn "tuoksun". Mut siihen mutuun muovista: eipä siitä ole kokemuksia edes sadan vuoden ajalta,miten se kestää edes uv suojattuna. Itsekin olen ollut tekemässä vuosien varrella taloja itselle,kuin toisille. Ja jokainen, jolla on ao kokemusta, tietää, ettei enää lattioiden alle laiteta perustukseen muovia,kun se ei siellä kestä. seinissäkin muovin laskettu kestoikä on n.30 vuotta. Ja itse en toivottavasti koskaan asu laatan päällä olevassa talossa.(Olen avannut sellaisia silloin tällöin, työni puolesta, (ei omia tekosia) ja kyllä betoni kosteutta aina jostain löytää..


      • ei.....
        tämä ilmalämpöpumppu kirjoitti:

        viimeistelee kai sitten ne loputkin vielä piilossa olleet vauriot. Tee-se-itse miehet asentelee niitä taloihinsa, erityisesti juuri ne läpiviennit seinärakenteiden läpi ja sitten ihmetellään, kun sairastelu alkoi heti kohta pumpun asentamisen jälkeen. Jonkinlainen asennusvalvontahan näiden ilmalämpöpumppujen suhteen on melko olematonta. Pääasia on se, että joka taloon ja torppaan saadaan laite myytyä.

        "ja sitten ihmetellään, kun sairastelu alkoi heti kohta pumpun asentamisen jälkeen."

        Eiköhän se johdu siitä, että melkein kaikki markkinoilla nyt olevat ilmalämpöpumput tuottavat otsonia, joka ärsyttää voimakkaasti hengityselimiä.


      • onko varma kans?
        ei..... kirjoitti:

        "ja sitten ihmetellään, kun sairastelu alkoi heti kohta pumpun asentamisen jälkeen."

        Eiköhän se johdu siitä, että melkein kaikki markkinoilla nyt olevat ilmalämpöpumput tuottavat otsonia, joka ärsyttää voimakkaasti hengityselimiä.

        Mistä voi sen saada selville, että tuottavat sitä otsonia? Kiitos tuosta vinkistä, kun tästä ei ole kukaan puhunut mitään. Mutta pistävä haju rakennuksessa, joka alkoi asennuksen jälkeen ei voi olla otsonia? Onko otsonilla joku ominaishaju?


      • haju
        onko varma kans? kirjoitti:

        Mistä voi sen saada selville, että tuottavat sitä otsonia? Kiitos tuosta vinkistä, kun tästä ei ole kukaan puhunut mitään. Mutta pistävä haju rakennuksessa, joka alkoi asennuksen jälkeen ei voi olla otsonia? Onko otsonilla joku ominaishaju?

        Otsoni haisee kuulemma "ukkoselle" tai talvella ulkona kuivatuille pyykeille, sellainen "yliraikas" tuoksu. Omaan nenääni otsoni haisee "sähkölle".


      • PISTÄVÄ
        onko varma kans? kirjoitti:

        Mistä voi sen saada selville, että tuottavat sitä otsonia? Kiitos tuosta vinkistä, kun tästä ei ole kukaan puhunut mitään. Mutta pistävä haju rakennuksessa, joka alkoi asennuksen jälkeen ei voi olla otsonia? Onko otsonilla joku ominaishaju?

        Jos hajun tunnistaa, ollaan jo vaarallisissa pitoisuuksissa. Laitevalmistajat eivät myönnä, että heidän ilp:nsä tuottaisi otsonia (tai vähättelevät sen määrää). Asiaa yleensä kaarrellaan välttämällä otsoni-sanan käyttöä. Puhutaan plasmaklusteritekniikoista, UV-säteilyistä, ionisoinnista jne. Nekin ovat kaikki vain yksi tapa millä otsonia tuotetaan.


      • kokemus:
        onko varma kans? kirjoitti:

        Mistä voi sen saada selville, että tuottavat sitä otsonia? Kiitos tuosta vinkistä, kun tästä ei ole kukaan puhunut mitään. Mutta pistävä haju rakennuksessa, joka alkoi asennuksen jälkeen ei voi olla otsonia? Onko otsonilla joku ominaishaju?

        Vanhempani ovat asennuttaneet kotiinsa ilmalämpöpumpun jossa on "otsonointi" toiminto. Käsittääkseni tämä puhdistaa ilmalämpöpumpun läpi menevää ilmaa ja samalla laite työntää pieniä määriä otsoonia huoneilmaan. Parempi puoliskoni sairastaa astmaa ja hän sai hengenadistusta vanhempieni luokse mennessä... ja kommentoi, että jokin pistävä haju aiheuttaa oireet. Kukaan muu ei havainnut huoneilmassa mitään ihmeellisiä hajuja tai pölyä. Tämä hengenahdistus oli pitkään mysteeri... joillakin kyläilykierroksilla vanhempieni luokse hengenahdistusta ei tullut ja joskus taas tuli. Aikamme kun asiaa pohdittiin, tulimme tulokseen että oireet ovat yhteydessä ilmalämpöpumpun käyttöön ja erityisesti sen otsonointitoimintoon. Pistävä haju jonka herkkänenäinen puolisoni haistoi oli otsoni. Kyläilyreissut vanhemmilleni jäivät lyhyiksi näiden oireiden takia ja jopa vaatteet piti vaitaa toisiin kyläilyn jälkeen, koska tuo pistävä haju jäi meidän vaatteisiin ja aiheutti oireita. Vaikka otsonointi ja koko pumppu oli ollut poissa päältä sinä päivänä kun kylässä kävimme, oli pistävä haju edelleen talossa. Näihin kokemuksiin perustuen väittäisin, että se otsoni ei sieltä ihan hetkessä katoa.


      • Linkkiä

        http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.terveys/browse_thread/thread/a1c593174b43e5fa


    • vastaus..

      kaikki oireesi ovat psyykkisiä...ei sen kummempaa

      • sinun pätevyytesi?

        vai onko sinulla referenssiä perustella vastaustasi jotenkin? Ei ole, siitä voisin vaikka lyödä vetoa.


    • astman töistä saanut

      Hengitysliitto Heliin. Heillä on useilla paikkakunnilla toimipisteitä ja asiantuntemusta sisäilman laatuun liittyen. Googlettamalla pääset alkuun ja saat tietoa.

      Tuntuu siltä, että olet/olette altistuneet mahdollisesti jo tuossa 70-luvun asunnossa homeille niin, että se oireilee nyt astman tyyppisesti.

      Astman diagnosointi astmaksi onkin sitten oma lukunsa. Kehoitan varaamaan ajan asiantutevalle esim. ykstyislääkärin keuhkotauteihin erikoistuneelle keuhkolääkärille, joka on ekspertti arvioimaan tilannettanne ja tekemään mahdollisesti lähetteen esim.keskussairaalaanne keuhkosairauksien poliklinikalle, jossa saatte sitten tarvittavat tutkimukset. Oireiden seuranta on pitkällinen joissain tapauksissa (minullakin kesti seuranta ja poliklinikkakäynnit 2 vuotta). PEF-puhaltelu,arvojen kirjaaminen lomakkeille aamulla ja illalla on tärkeää. Jos saat avaavaa astmalääkettä esim.VENTOLINEA, niin sitten puhaltelet vielä esim.astmakohtauksen aikana, kun sairastat flunssaa jne...seurantalapuissa on hyvä olla merkittyinä lisäksi omat oirehuomiot. Astma-diagnoosin saaminen on merkittävä, joskäytät astmalääkkeitä, koska tällöin lääkäri kirjoittaaB-lausunnon Kelalle, josta saat sitten lääkekorvattavuusmerkinnän KELA-korttiisi, eikä sinne tarvitse maksaa astmalääkkeistä täyttä hintaa. Onnea matkaan!

      • saanut apua lääkäreiltä

        En muista kuinka monella keuhko/allergia/työpaikka/terveyskeskus-lääkärillä olen käynyt. Kaikkien viesti on ollut kyllä se siitä, elimistö korjaa ja tulet ihan kuntoon. HUS:in keuhkopolilta minut on pistetty ulos 2 kertaa, koska minulla ei ole todettu tutkimuksissa astmaa. Heitteillä ollaan ja yritykset parantaa perheen terveyttä eivät näytä onnistuvan lainkaan.


      • astma
        saanut apua lääkäreiltä kirjoitti:

        En muista kuinka monella keuhko/allergia/työpaikka/terveyskeskus-lääkärillä olen käynyt. Kaikkien viesti on ollut kyllä se siitä, elimistö korjaa ja tulet ihan kuntoon. HUS:in keuhkopolilta minut on pistetty ulos 2 kertaa, koska minulla ei ole todettu tutkimuksissa astmaa. Heitteillä ollaan ja yritykset parantaa perheen terveyttä eivät näytä onnistuvan lainkaan.

        Mulla on todettu astma, ja käyn sen takia kontrolleissa keuhkopolilla ainakin vielä jonkun aikaa. Eipä tässä sen parempaa hoitoa saa, spiroa ja PEF:iä puhalletaan ja lääkäri kirjaa arvot ylös. Suurin hyöty keuhkopolilla käynnistä on se, että saa tarvittavat tutkimukset edullisemmin. Varsinaista hoitoa sieltä ei saa, pikemminkin siellä vain dokumentoidaan voinnin kehitys... Hyvän yksityislääkärin löytäminen on ainoa keino saada hoitoa.


    • parantua kokonaan:)
      Meidän lapset altistuivat sädesieneen-josta puhkesi paha astma.Olimme spiiran päässä noin 2 tunnin välein,keuhkokuume,oksennustaudit ym puhkesivat.Muutimme toiseen asuntoon,sama ongelma jatkui!
      Terveystarkastaja teki kumpaankin hometestit,saimme lääkäriltä lähetteen,ja se oli ilmainen meille!
      Lopulta löysimme ns.puhtaan kodin...vuoden päivät meni ennekuin oireet lähtivät pois!
      Tuli taas muutto eteen..sama onglemat puhkesivat!
      Nyt ostimme oman talon, oireet jatkuvat,mutta niin on tarkoituskin.Ns. "röörimme " puhdistuvat!!Tätä puhdistusta on jatkunut noin 8viikkoa!Kokemuksesta voin sen verran sanoa, että anna aikaa röörien puhdistukselle!!

      Ja ne ilmastoputket ekana kannattaa puhdistuttaa!!

      Monet ovat hankkineet ilmalämpöpumppuja taloihinsa..oletteko saaneet niihin hyvän ja kattavan opastuksen??
      Niistä kuulema tulee taloihin kosteusvaurioita.Kun ulkona on 10astetta, tulee sisälle n.17% kosteutta LISÄÄ,eli jos kosteusarvo on 51,ja siihen tuo 17=68%kosteutta sisällä!!Joten talo on homeeessa noin 5 vuoden päästä!Tutkittu juttu on!!

      • kotiko röörit puhdistavat?

        Puhdas kotiko ne röörit puhdistavat vai oletteko onnistuneet siihen lisäksi löytämään oikeat lääkkeet? Lisäksi varmaankin hyvä sekä fyysinen/henkinen kunto parantavat tilannetta. Luonteelle vain ei voi mitään, kun ongelmat vain jatkuvat se vetää mielen aika synkäksi. Kiitos kuitenkin toivoa antavasta viestistä.


      • kotiko röörit puhdistavat? kirjoitti:

        Puhdas kotiko ne röörit puhdistavat vai oletteko onnistuneet siihen lisäksi löytämään oikeat lääkkeet? Lisäksi varmaankin hyvä sekä fyysinen/henkinen kunto parantavat tilannetta. Luonteelle vain ei voi mitään, kun ongelmat vain jatkuvat se vetää mielen aika synkäksi. Kiitos kuitenkin toivoa antavasta viestistä.

        mielestä puhdas koti puhdistavat "röörit" siis keuhkoista,nielu ja nenästä ajan kanssa!!Eli kaikki vanhingolliset aineet lähtevät elimistöstä pois ainostaan ajan kanssa!!
        Me käytimme c-vitamiiniä,koko perhe. En tiedä onko siitä ollut apua,mutta tavalliset flunssat ovat menneen talven lumia:)
        Toivon teille koko perheelle jaksamista!!
        Muista kun itse raahasin,4 lasta, vuoron perään lääkäriltä toiselle!Jokainen vuorollaan sairastivat!Eipä siinä vuosien aikana paljon tullut nukuttua!Mutta lapsen/ lapsien tähdän vanhemmat tekevät mitä vaan!!Niinkuin olet huomannut sen varmasti!!
        Tänä päivänä yhdelläkään lapsellani ei ole astmapiippuja eikä mitään lääkitystä..muuta kuin vitamiinit!!
        Jos epäilet hometta,pyydä lääkäriltä lähetettä hometesteihin,siis talon!!Terveystarkastaja sen tekee,ja näin pakkasen alla niitä tehdään!Ja voihan sen tilata ilman lääkärin lähetettä,mutta joudutte itse sen maksamaan,oisko noin 200euroa!
        Oletko tietoinen että, jos lapsella on esim. astma,on oikeus saada hoitotukea Kelalta??Siihen tarvitaan lääkärin c-lausunto mukaan!
        Se ei ole suuren suuri summa,mutta kattaa lääke menot!!
        Älä heitä toivoa,sitä tarvitse vielä!Ja kyllä kaikki hyvin menee,ajan kanssa!!Auringon paistetta teille:):)


      • ymmärrys loppuu minult

        miten se kosteus voi lisääntyä?

        Ilmalämpöpumppu ei ota ilmaa ulkoa eikä poista ilmaa mihinkään sisältä. Ilmalämpöpumppu vain kierrättää ilmaa lävitsensä ja lämmittää sen ilman.

        Ihan vettä kyllä erittyy ulkoyksiköstä, mutta se jää ulos. On pumpussa sisäilman kuivaustoimintokin, tästä erityvälle vedelle on putki ulos tai viemäriin.

        Ilmalämpöpumppu kierrättää ilmaa sisätiloissa ja saattaisi lisätä ilman pölypitoisuutta. Mutta se kosteus?


      • ymmärrys loppuu minult kirjoitti:

        miten se kosteus voi lisääntyä?

        Ilmalämpöpumppu ei ota ilmaa ulkoa eikä poista ilmaa mihinkään sisältä. Ilmalämpöpumppu vain kierrättää ilmaa lävitsensä ja lämmittää sen ilman.

        Ihan vettä kyllä erittyy ulkoyksiköstä, mutta se jää ulos. On pumpussa sisäilman kuivaustoimintokin, tästä erityvälle vedelle on putki ulos tai viemäriin.

        Ilmalämpöpumppu kierrättää ilmaa sisätiloissa ja saattaisi lisätä ilman pölypitoisuutta. Mutta se kosteus?

        enpä tullut tuota asiaa kyseenalaistettua lainkaan:(
        Mutta näin ne vain sanoi,kun olimme itse hankkimassa ilmalämpöpumppua taloomme!!
        Ammattikorkeakoulun opiskelioille oli joku "viisas" pitänyt luennon kyseisestä laitteesta!
        otanpa asiasta selvää,ja ilmoittelen siitä:)


      • vtttttenttt
        thaimaa kirjoitti:

        enpä tullut tuota asiaa kyseenalaistettua lainkaan:(
        Mutta näin ne vain sanoi,kun olimme itse hankkimassa ilmalämpöpumppua taloomme!!
        Ammattikorkeakoulun opiskelioille oli joku "viisas" pitänyt luennon kyseisestä laitteesta!
        otanpa asiasta selvää,ja ilmoittelen siitä:)

        Ystäväni joka on tutkimusprofessorina energia-asioissa eräässä laitoksessa ulkomailla,tuomitsee jyrkästi ilmalämpöpumpun suurena huijauksena.Se säästö ja hyöty mikä pumpusta tulee,menetetään muussa ja jopa enemmän,koska tyhjästähän ei synny mitään eikä ikiliikkujaakaan ole keksitty?Ja mm mainitsi juuri nuo haitat sisäilmakierrossa,mm homeitiöt ym,myöskin kaikki hengittämätön eristemateriaali ja liian paksut eristeet ovat väärin.


      • homeahdistus1
        vtttttenttt kirjoitti:

        Ystäväni joka on tutkimusprofessorina energia-asioissa eräässä laitoksessa ulkomailla,tuomitsee jyrkästi ilmalämpöpumpun suurena huijauksena.Se säästö ja hyöty mikä pumpusta tulee,menetetään muussa ja jopa enemmän,koska tyhjästähän ei synny mitään eikä ikiliikkujaakaan ole keksitty?Ja mm mainitsi juuri nuo haitat sisäilmakierrossa,mm homeitiöt ym,myöskin kaikki hengittämätön eristemateriaali ja liian paksut eristeet ovat väärin.

        itsensä fiksuksi sen suuremmin fysiikkaa ymmärtämättä.

        Ikiliikkujaa ei varmaan ole vielä keksitty, mutta miten toimii jääkaappi? Ilmalämpöpumppu on ikäänkuin jääkaappi, mutta toiseen suuntaan. Se yrittää jäähdyttää koko maailman ulkoilmaa :-)

        Ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta on netissä varmasti paljon kirjoituksia joissa asia selitetään ihan fysiikan kaavoja myöten, turha kopioida niitä tähän.

        Useamman vuoden käyttökokemuksella voin sanoa, että kyllä se toimii. Meillä esimerkiksi autotallia lämmitetään pelkästään ilmalämpöpumpulla. Ainakin kymmenen asteen pakkasella tallin lämpötila pysyy säädetyssä 10-12 C-asteessa, vaikka lämpöeristeet ovat heikonpuoleiset.


    • -.-.-.-.-.-..

      että uusi talo on kostea muutaman vuoden.ennenkuin kaikki materiaalit kuivaa.
      lisäksi kaikki päästöt maaleista,liimoista ym ym.Itse en ainakaan kestä maaleja ,liuotinaineita(tärpättiä)uusia kalusteita.
      Olin hyvin sairas noin 2 vuotta kun kotiini tehtiin remonttia ja lakatiin mm latiat.
      Homemyrkyt on vetänyt immuniteetin alas ja kaikki uusi on ainakin omassa elämässäni taakse jäänyttä elämää.Kaikkea uutta tavaraa pitää tuulettaa ulkona muutamia viikkoja ennenkuin sisälle tuodaan.

      Harmi kun et tiennyt tätä.Tuuleta paljon.Pidä ikkunoita ja ovia auki aina kuin mahdolllista.Ja varsinkin kun kesä tulee ,ovet auki.Pidä lämpö mahdollisimman alhaalla.Lämpimässä esim elohopea maaleista erittyy huoneilmaan helpommin.
      Muita keinoja on juuri nuo maitohappobakteerit,mutta saa olla tarkkana niidenkin kanssa.Esim DDS ja Golden(mikä se verkostotuote olikaan)eivät sovi minulle yhtään.Hiiva vain räjähtää ja lisääntyy elimistössä eikä olo helpota.Ehkä niissä on maidon aineosia ja maito on ainakin minulle myrkkyä hiivan suhteen.Jotkut taas vannovat näiden tuoutteiden nimiin ja varmasti ovat hyviä kenelle ne sopivat.Mutta oma kroppa pitää tuntea.Muita tuotteita kyllä pystyn käyttämään.
      Jaksamisia teidän perheelle!!

      • iloinen, että

        Olen tosi iloinen, että olen saanut näin ihanan paljon kannustavia ja asiallisia viestejä. Tuntuu, että homesairaiden keskustelupalstalla vertaistuki on todella toimivaa. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, toteutan kaikki ehdotukset, joihin itse voin vaikuttaa. Hyvää Uutta Vuotta teille kaikille.


      • yks henkilö
        iloinen, että kirjoitti:

        Olen tosi iloinen, että olen saanut näin ihanan paljon kannustavia ja asiallisia viestejä. Tuntuu, että homesairaiden keskustelupalstalla vertaistuki on todella toimivaa. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, toteutan kaikki ehdotukset, joihin itse voin vaikuttaa. Hyvää Uutta Vuotta teille kaikille.

        kun ei saanut helpotusta vaihtamalla uuteen taloon, vaihtoi amalgaanipaikat muovisiin ja oireilu loppu. no tuli kalliiks sekin homma. tiedä sitten, missä oli vika päässä vai paikoissa vai talossa. se siitä.


      • kokemusta jo liikaa

        Minulla on kohta 20 vuoden kokemus homeiden vastaisessa taistelussa. Lyhyesti on vaikea edes
        kertoa, mihin kaikkeen homeet ovat vaikuttaneet terveydessä ja mitä kaikkea olen kokenut ihmisten asenteissa ja suhtautumisessa homeisiiin. Se ehkä on melkein kirjan arvoinen selostus. Mutta tässä muutama asia, miten homeet ovat vaikuttaneet terveyteeni. Luultavasti kaikki seuraavat: Metalliallergiat ja amalgaamien poisto, rikkiallergia ja muovipaikkojen uusinta rikittömiksi(eriste oli dycal), astma, vilja-allergia, maitoallergia, lisäaineallergiat esim.rikki,sulfiitit,sulfaatit,fosfaatit j.n.e. ja Sjögrenin syndrooma. Kaikki nämä ovat tulleet vaiheittain ja aina uusien altistumisien myötä. Lisäaineeton luomuruoka on ollut paras keino selviytyä vähimmillä oireilla. Luomukaan ei valitettavasti ole ollut aina luomua.

        Enää en luota mihinkään enkä kehenkään, niin paljon valheita, salailua, piittaamattomuutta, törkeää vääristelyä olen kokenut homeiden ympärillä ja siihen kykenee ihmiset, ovatpa he missä asemassa tahansa. Uskokaa itseenne ja oireisiinne vaikka muut eivät uskoisi!


    • huonoa tuuria

      Insinööri rakentaminen kumpuaa uusia ja hienoja keksintöjä. Taskatto on hyvä ja toimii huollettuna ja oikein rakennettuna. Lasi- ja meneraalivilla höyrysulku on hyvä ja toimii oikein rakennettuna, mutta vaatii toimivan ilmanvaihdon, koneellisen tai painovoimaisen. Ilmalämpöpummppu on lämmitysratkaisu, ei vastaus huonoon sisäilmaan. Itse muutimme 70-lukulaisesta kerrostalosta 1800 lopun hirsitaloon. Täytyy sanoa, että oireet jäivät edelliseen kämppään. Mutta tätä onneksi ei ole pilattu energiakriisin säästötalkoissa, tai päivitetty 90-luvun taitteessa ihmeratkaisuilla. Huoneet ovat nykymittapuun mukaan väärässä järjestyksessä ja keittiö on auttamattomasti pois muodista. Mutta eipä tarvi täyttää lääkekaappia nuha- ja astmalääkkeillä.

      • sellaisessa,

        lapsemme sairastui ensin jatkuvaan yskään, sitten astmaan. Siinä sitten pengottiin nurkkia ja löytyi kaikenlaista pientä "kivaa", kuivaa lahoa, kuolemankello-tuholainen ja muuta paskaa...


    • sain apua

      naprapaatin käsiteltyä selän nikamat, helpottaa hengitystä hermojen vapauduttua lukkoisten nikamaien ja jäykistyneiden pikkulihasten kireyden helpotuttua ja joogan avulla myös sain voimaa hengitykseen. Eli nenän kautta sisään ja nenän kautta ulos. Uloshengitys pitää olla pitkä ja hengityksen tulee ääntyä kurkun kohdalla äänekkäänä kohinana.pitää vain harjoitella.
      Tänä jouluna en enää oireillut joulukuusesta, vaikka homekodin jälkeen en kestänyt kuustakaan sisällä.
      Menin myös uuteen työpaikkaan ja aivan uusi rakennus, nenä oli tukossa koko ajan, luulen että se on oireilua rakennusmateriaalien päästöille, estereitä ja aldehydeja sieltä nousee ja kaikki puuhan on nykyään kesällä metsästä korjattua, eikä talvisin kuten ennen, jolloin puu oli kuivimmillaan.

    • Desinfektaaja

      Heitittekö kaikki vanhat huonekalut ym.pois? Ja pesitte vaatteet ja muut mahdolliset ennen muuttoa? Niissähän kulkee niitä itioitä..

    • Pientä vetoa

      Eletään kuin pullossa,(muovit) kuin vanhat leivät kaapissa,niin eipä ihme että sitä homettakin kertyynee.Hmm,pitää tuntea trr pientä vetoa ystävät rrrakkaat,pientä vetoa ystävät rrrakkaat!

    • Voe helevata....

      ...Kyllä täytyy sanoa, että on pokkaa ihmisillä joilla ei rakentamisesta, rakennusfysiikasta tai rakennusten homeongelmien mekaanista mitään hajuakaan tulla näille palstoille kertomaan totuuksia. Suomen maasta löytyy oikeita rakennusterveyteen kouluttautuneita asiantuntijoita/tutkijoita, joilta näihin ongelmiin saa oikeat vastaukset ja ratkaisut. Joskus kannattaa olla valmis maksamaan hieman tiedosta, kuin kysellä asioita nettiyhteisöistä.

    • Mestaris

      Virhe nro 2). Olette tyhmiä!!!

    • Pakollinen otsikko

      Tuota noin. Jospa kyse ei olekaan homeoireilusta, kuten niin usein on asianlaita. Jospa koettaisi olla ajattelematta niitä oireita niin ehkäpä ne siitä ajan myötä laantuvatkin?

      • homeahdistus1

        on ollut niin että homeoireet eivät olekaan homeoireita ja laantuvat kun niitä ei ajattele? Minä olen kärsinyt homeoireista jo useamman vuoden, joten kiinnostaa tietää sairastanko tässä ihan turhaan? Häviääkö homekasvustot rakenteista myös kun en ajattele niitä ja vettä ei enää sada talomme kohdalla?

        Tässä nyt varmaan pitää alkaa meditoimaan enemmän...


    • homeongelma

      Työskennellään tosi homeisessa paikassa, jossa ei ole kunnon ilmanvaihtoa, vesisateella katto vuotaa, ilma on tunkkainen ja kunnon raikasta ilmaa ei ole ko. paikassa.Asiasta olemme kertoneet esimiehelle, työterveyshuoltoon, mutta kukaan ei tee mitään!Olemme tosi sairaita koko porukka: jatkuvat räkätaudit, flunssat,aivastelemiset, tukkoisuudet, silmän punaisuudet, väsymykset, muistihäiriöt, allerian ilmaantumiset, iho-oireet, ym. olemme kaikki saaneet tästä työpaikasta ja kukaan ei tee mitään, vaikka olemme olleet yhteydessä jopa virkamiestaholle asti! Kyseessä aika iso lafka...

      • juuri ongelma onkin suomessa

        Joo siis käytännössä kaikki tietävät miten vaaralista home on, huom siis käytännössä. Meillä sama ongelma työpaikalla. Työterveyslääkäri lupasi auttaa meitä, sanoi pystyvänsä sulkemaan koko työpaikan ja määräämään työpaikan korjaukset ja siirrättämään henkilökunnan tilapäistiloihin. Kun emme istu hänen vastaanotollaan, asiat jotenkin kummallisesti unohtuu ja kukaan ei tee mitään. Henkilökunta vaan oireilee ja on sekin väärin, että sairaan työpaikan takia meidän oireilevien ihmisten pitäisi vaihtaa työpaikkaa.

        Meidän homeen aiheuttaneet terveyshaitat tulivat kotoa (rivitalo). Vaikka me omistimme asunnon joka päästettiin pilaantumaan ja terveytemme tuhoutumaan, meillä ei lain mukaan ollut mitään mahdollisuutta puuttua asiaan. Terveystarkastajat ja rakennusvalvonta antoivat aivan järkyttävia kommentteja, jotka edesauttoivat tilanteemme syntymistä/pahenemista.


      • menetettykin

        Joo, noita asioita varmasti takutaan sitä mutkikkaammin, mitä isommasta lafkasta on kyse. Olipa Lapuan poliisilaitoksen välikatossakin homekasvusto kuin laihopeltoa. Sairastuneita oli kyllä.
        Ei se homma niin etene, että heti joku "asiantuntija" alkaa työntekijän terveyttä arvostamaan ja puolustamaan...juu ei...ensin pitäisi löytyä ne muut mahdoliset altistumiset vuosien historioissa...ja ellei niitä löydy niin voi voi...
        Omakotirakentajille neuvoisin ensin perkeles kiinnostumaan siitä omasta oireilusta, sen kiireellisestä hoidattamisesta , maksoi mitä maksoi, ja sitten vasta jossitella mikähän talopaketti se meille tulikaan.
        Nykyään tapettimyyjätkin tarjoavat ensimmäisena muovipäälystapiseereja, kuin joka paikassa vaan roiskittaisi lusikalla seinille. Sitten on jokaluokan muovikaappeja, muovilattioita (muka sillee hengistysteille sopivia), hoi kättä hoi jalkaa.
        Oli taloelementit tehty kuinka kuivassa hallissa tahansa, voi jo pystystyssää vaurioittaa. Joka tason osaajissa löytyy joka tason asiantuntijaa. Kohdalle ei tarvitse sattua kuin rautaruuvi kuparimutterissa, kuten meillä oli aikoinaan "tilapäisratkaisuna" laitettu:)

        Mutta joo, jos oireita on, älköön kukaan oireeton edes mainitko mahdollisesta luulotaudista. HYI!


      • haluaisin
        juuri ongelma onkin suomessa kirjoitti:

        Joo siis käytännössä kaikki tietävät miten vaaralista home on, huom siis käytännössä. Meillä sama ongelma työpaikalla. Työterveyslääkäri lupasi auttaa meitä, sanoi pystyvänsä sulkemaan koko työpaikan ja määräämään työpaikan korjaukset ja siirrättämään henkilökunnan tilapäistiloihin. Kun emme istu hänen vastaanotollaan, asiat jotenkin kummallisesti unohtuu ja kukaan ei tee mitään. Henkilökunta vaan oireilee ja on sekin väärin, että sairaan työpaikan takia meidän oireilevien ihmisten pitäisi vaihtaa työpaikkaa.

        Meidän homeen aiheuttaneet terveyshaitat tulivat kotoa (rivitalo). Vaikka me omistimme asunnon joka päästettiin pilaantumaan ja terveytemme tuhoutumaan, meillä ei lain mukaan ollut mitään mahdollisuutta puuttua asiaan. Terveystarkastajat ja rakennusvalvonta antoivat aivan järkyttävia kommentteja, jotka edesauttoivat tilanteemme syntymistä/pahenemista.

        nähdä - ihmisen, joka pystyy panemaan rakennuksen käyttökieltoon. Lienevät ne sellaiset jo kuolleet sukupuuttoon.


      • Heli ja yhteydenotto
        haluaisin kirjoitti:

        nähdä - ihmisen, joka pystyy panemaan rakennuksen käyttökieltoon. Lienevät ne sellaiset jo kuolleet sukupuuttoon.

        sen nimiseen ,hengitysilmaliittoon,sillä siellä on todellinen asiantuntija,joka ottaa asian tosissaan ja tekee rakenteiden tarkastuksia,jos hänen voimavarat siihen riittävät,sillä töitä saisi tehdä yli henkilön voimavarojen nykyisessä Suomessa.
        Home löytyy talon/asunnon rakenteista!

        Hakukoneeseen sana HELI tai ASTE ,niin alkaa asiat selvitä.

        Rakennusten kuntotarkastajilta ei saane selviä lausuntoja.


      • Kyseessä on
        Heli ja yhteydenotto kirjoitti:

        sen nimiseen ,hengitysilmaliittoon,sillä siellä on todellinen asiantuntija,joka ottaa asian tosissaan ja tekee rakenteiden tarkastuksia,jos hänen voimavarat siihen riittävät,sillä töitä saisi tehdä yli henkilön voimavarojen nykyisessä Suomessa.
        Home löytyy talon/asunnon rakenteista!

        Hakukoneeseen sana HELI tai ASTE ,niin alkaa asiat selvitä.

        Rakennusten kuntotarkastajilta ei saane selviä lausuntoja.

        Aste ry = Asumisterveysliitto ry Heinola.


    • Sampo222

      Homeilmiötä voi torjua avaamalla ikkunat ja ovet ulos ja tuulettamalla reippaasti.

      Älkääkä hyvät ihmiset kuivattako märkiä vaatteita sisäsaunassa tai pesuhuoneessa. Ei niiden ilmanvaihto sitä kestä. Reilusti ikkunat auki. Hankkikaa ilmankuivuri.

      Unohtavaa viherpipertäjien ilmastonmuutos ja tuulettakaa. Tuulettakaa kunnolla.

      Nyky talot tehdään niin tiiviiksi viherpipertäjien tahdon mukaan. Ne eivät teikäläisistä välitä. Avatkaa ovet ja ikkunat ja saatte raikasta ilmaa...

      • väärässä

        Homeongelmien pääsyy ei suinkaan ole sisäilman kosteuspitoisuus. Homeongelmien suurimmat aiheuttajat ovat tässä järjestyksessä:
        - maaperäkosteuden nousu rakenteisiin
        - kylpyhuoneiden vedeneristeiden tai lattiakaivojen pettäminen
        - kattovuodot

        Sekin on sinulle varmaan uusi tieto, että ulkoilma ei todellakaan ole enää raikasta ja terveellistä niin kuin joskus on ollut. Itse asiassa se on epäterveellisempää kuin sisäilma (tietysti edellyttäen, ettei sisätiloissa ole homeongelmaa tai että ei ole käytetty myrkyllisiä rakennusmateriaaleja yms).

        Koko väestötason kuolleisuus- ja sairastuvuuserot liittyvät tilastollisten analyysien mukaan juuri ulkoilman saasteiden, erityisesti pienhiukkasten ja otsonin, pitoisuuseroihin.

        Valtaosaltaan ulkoilman epäpuhtauksien terveyshaitat, jotka ilmansaaste-epidemiologia on kiistattomasti osoittanut, aiheutuvat altistumisesta niiden alentuneille pitoisuuksille sisätiloissa. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan siirryttäessä kaupungeista, joissa ilmanvaihtoon käytettiin pääasiassa ikkunoita ja ilmastointi oli harvinaista, kaupunkeihin, joissa valtaosa rakennuksista oli tiiviisti suljettuja ja ilmastoituja, ulkoilman pienhiukkaspitoisuuksien ja sairastavuuden välinen yhteys katoaa. Kuopiolainen Otto Hänninen on osoittanut, että Helsingin koko rakennuskannan tiiviyden ja ilmanvaihdon saattaminen vuoden 1990 jälkeen valmistuneiden rakennusten tasolle vähentäisi koko väestön pienhiukkasaltistusta yli neljänneksen, ts. yhtä paljon kuin koko kaupungin liikennepäästöjen nollaaminen.


      • sitronitsisa

        Sampo222, olen samaa mieltä.
        Ne amerikan tutkimukset KTL, ympäristöministeriö, syket, kyllähän he tutkimuksia näpertelevät tutkimusta tutkimuksen tutkimukseksi.

        Mitenkähän se maakosteuskin nousee kuudenteen kerrokseen, haloo

        Vaikka kuinka hienot laitteet ostatetaan ja määrätään, kuka sellaisessa voi elää, luukut auki seinistä, ulkoilmaa, jos nyt ei satu asumaan Ämmänsuon bisneskasan vieressä. Mitähän hiukkasta ne tutkimukset oikein pöllyttää, ettei vain rapise päätä raapiessa jotain.

        Bisnes on taas kyseessä, täytyyhän kamuille töitä saada ja itselleen.

        Tampereeltahan meni tietoa ympäristöhallintoon, vaan kun ei ollut oikein mieleistä, ne jotka asiasta oikeesti tietävät, taisi hyppiä taas virkamiestn varpahille. Mitä seuraa kun oikein tiivistetään ja tukitaan joka rako, hometta, tuskin siihen tutkimuksia sen enempää tarvitaan.

        Kotini kerrostalossa ja pienomakotitalossa, jotta saattaa kokemusta ja tietoo löytyy ilman huippuasiantuntijatitteliäkin.

        Laita pullapitko muovipussiin ja suu kiinni, katso viikon päästä, mitäs löytyy, hometta. Siinä tutkimusta piperoille.

        Toistan minäkin, tuulettakaa, tuulettakaa, koneet elävät omaa elämäänsä.


      • homeongelmiin
        sitronitsisa kirjoitti:

        Sampo222, olen samaa mieltä.
        Ne amerikan tutkimukset KTL, ympäristöministeriö, syket, kyllähän he tutkimuksia näpertelevät tutkimusta tutkimuksen tutkimukseksi.

        Mitenkähän se maakosteuskin nousee kuudenteen kerrokseen, haloo

        Vaikka kuinka hienot laitteet ostatetaan ja määrätään, kuka sellaisessa voi elää, luukut auki seinistä, ulkoilmaa, jos nyt ei satu asumaan Ämmänsuon bisneskasan vieressä. Mitähän hiukkasta ne tutkimukset oikein pöllyttää, ettei vain rapise päätä raapiessa jotain.

        Bisnes on taas kyseessä, täytyyhän kamuille töitä saada ja itselleen.

        Tampereeltahan meni tietoa ympäristöhallintoon, vaan kun ei ollut oikein mieleistä, ne jotka asiasta oikeesti tietävät, taisi hyppiä taas virkamiestn varpahille. Mitä seuraa kun oikein tiivistetään ja tukitaan joka rako, hometta, tuskin siihen tutkimuksia sen enempää tarvitaan.

        Kotini kerrostalossa ja pienomakotitalossa, jotta saattaa kokemusta ja tietoo löytyy ilman huippuasiantuntijatitteliäkin.

        Laita pullapitko muovipussiin ja suu kiinni, katso viikon päästä, mitäs löytyy, hometta. Siinä tutkimusta piperoille.

        Toistan minäkin, tuulettakaa, tuulettakaa, koneet elävät omaa elämäänsä.

        välinpitämättömyyden lisäksi taitaa olla tuo tietämättömyys, jota sinäkin edustat. Isältä pojalle periytyvä tieto, joka ei lainkaan huomioi, että asumistottumukset ovat nykyää ihan jotain muuta kuin ennen. Painovoimainen (eli sattumanvarainen) ilmanvaihto eli tuulettaminen ikkunoiden kautta ei riitä poistamaan sisäilman kosteutta. 4-henkinen perhe tuottaa erilaisten toimintojensa seurauksena vesihöyryn muodossa n. 20 litraa vettä sisäilmaan vuorokaudessa. Ilman höyrynsulkumuovia ja toimivaa ilmanvaihtoa se siirtyy rakenteisiin.

        Huomaan myös, että sinulla ei ole pienintäkään tietoa ulkoilman epäpuhtauksista. Se ei kuitenkaan näytä estävän sinua ottamasta kantaa asiaan juuri sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi aikaansaada.


      • puute. Tärkein on
        homeongelmiin kirjoitti:

        välinpitämättömyyden lisäksi taitaa olla tuo tietämättömyys, jota sinäkin edustat. Isältä pojalle periytyvä tieto, joka ei lainkaan huomioi, että asumistottumukset ovat nykyää ihan jotain muuta kuin ennen. Painovoimainen (eli sattumanvarainen) ilmanvaihto eli tuulettaminen ikkunoiden kautta ei riitä poistamaan sisäilman kosteutta. 4-henkinen perhe tuottaa erilaisten toimintojensa seurauksena vesihöyryn muodossa n. 20 litraa vettä sisäilmaan vuorokaudessa. Ilman höyrynsulkumuovia ja toimivaa ilmanvaihtoa se siirtyy rakenteisiin.

        Huomaan myös, että sinulla ei ole pienintäkään tietoa ulkoilman epäpuhtauksista. Se ei kuitenkaan näytä estävän sinua ottamasta kantaa asiaan juuri sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi aikaansaada.

        hengittävyys, joka liittyy painovoimaiseen ilman vaihtoon!
        -------------------------------------------------

        =>Kosteus'vauriot, mistä johtuu RAKENNUSVIRHEET.
        */=arvio, tarkkaa prosentuaalista lukua ei varmaankaan kukaan koskaan pysty antamaan.
        Paljon piti puurtaa, mutta löytyihän ne viimein.

        Nykyisessä rakentamisessa on unohdettu melkein kokonaan esi-isiemme satojen vuosien aikana kehittämät hyväksi havaitut menetelmät rakentamisessa, joista tärkein on: Hengittävyys!

        Selvyyden vuoksi hengittävyydestä. Hengittävä rakenne=ilmainen kosteudentasaaja:
        Kun puhutaan hengittävästä rakenteesta - hengittävästä rakennusmateriaalista, niin se ei tarkoita fyysistä hengittävyyttä, vaan se tarkoittaa materiaalin kykyä sitoa kosteutta ja kykyä luovuttaa sitomansa kosteus.

        Kun hengittävän materiaalin hengittävyyttä ei katkaista hengittämättömällä materiaalilla: muovi, maali, jne, niin silloin hengittävä materiaali toimii huoneilman kosteuden tasaajana (vertaa ilman kostutin). Kun huoneilman kosteus on suurempi kuin hengittävän materiaalin, esimerkiksi hirsi, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi sitoo kosteutta niin kauan kun huoneilman ja hirren kosteus ovat yhtä suuret. Kun huoneilman kosteus on kuivempi (=pienempi) kuin hirren kosteus, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi luovuttaa nyt sitomaansa kosteutta niin kauan että hirren kosteus ja huoneen kosteus ovat samat.

        Huomaa että puu on paras, mutta vain yksi hengittävistä materiaaleista. Betonikin on hengittävä tasan tarkkaan niin kauan, kunnes se pinnoitetaan hengittämättömällä materiaalilla!

        Kun tämä luonnollinen hengittävyys katkaistaan, niin seuraus on: Kosteusvauriot => Kosteusvaurio home ja Aktino bakteerit => Laho sienet => Terveyshaitta, tai vakava terveyshaitta => Oireilu ja sairastuminen!

        Tilalle on tullut:
        1. Ahneus:
        - Kallis rakennekerros rakentaminen, johon on käytetty teollisuuden jäte josta on haluttu saada mahdollisimman hyvä hinta seurauksista välittämättä.
        2. Huolimattomuus:
        - Esimerkiksi rakennus tarvikkeet jätetty vesisateeseen suojaamatta, jne.
        3.Välinpitämättömyys:
        - Rakennus tarvikkeet: betoni-elementit, eristeet, jne, on lätkitty vettä-valuvana rakenteisiin toteamuksella-"kyllä ne siellä joutaa kuivamaan".
        4. Tietämättömyys:
        - Ei ole ymmärretty noin yksinkertaisia asioita, että ei esimerkiksi lämmön-eriste villat kuiva rakenteissa, kun ne ei kuiva edes vaapaassa tilassa.
        - Tasakatto ratkaisut, jotka eivät sovellu meille Suomeen ollenkaan.
        - Höyrynsulku muovina on käytetty väärää diffuusio suojaamatonta (kaasua läpäisevä) kirkasta rakennus muovia, eli pakkausmuovia (ns. raksamuovi).
        - Alipaineinen **/ ilmanvaihto kuivissa tiloissa, jonka korvaus-ilman saanti on ollut puutteellinen, tai uupunut jopa kokonaan. Joka on tehostanut rakenteiden kostumista (katso edellinen kohta) ja joka tehostaa kosteusvaurio home itiöiden ja näiden tuottaman toksiinien (myrkky) pääsyn hengitys-ilmaan.
        **/ Pitäisi olla lievästi ylipaineinen ilmanvaihto toteutettuna siten, että joka huoneeseen puhalletaan (=ylipaine) esimerkiksi jalkalista koteloiden kautta raitis, tarvittaessa suodatettu, lämmitetty vähintään 18-C astetta ilma. Poistoilma aukot sijoitetaan tulopuolen vastakkaiselle seinälle katon rajaan, josta käytetty jäteilma johdetaan lämmönvaihtimelle, jossa jäteilmasta otetaan lämpö huoneiden tuloilmaan. Korvaus-ilma ja poistuva jäteilma eivät saa olla fyysisessä kontaktissa keskenään. Suodatuksessa olisi helppo päästä allergia suodatukseen asti.

        Huomioi, että ylipaineistaminen voidaan toteuttaa kahdessa tapauksessa:
        1. Kokopullo tekniikalla toteutettu rakennus,
        2. Kosteusvaurio homeen saastuttama rakennus, jolloin enää ei kannata suojella rakenteita, vaan ihmisten terveyttä.

        Tätä kosteusvaurio home laskua tulemme maksamaan vielä kauan - vähintään 200 vuotta.

        Miete: Joskus on edistymistä ottaa taka-askelia.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/kosteusvauriot-mista_johtuu.html


      • eikä seurauksen
        puute. Tärkein on kirjoitti:

        hengittävyys, joka liittyy painovoimaiseen ilman vaihtoon!
        -------------------------------------------------

        =>Kosteus'vauriot, mistä johtuu RAKENNUSVIRHEET.
        */=arvio, tarkkaa prosentuaalista lukua ei varmaankaan kukaan koskaan pysty antamaan.
        Paljon piti puurtaa, mutta löytyihän ne viimein.

        Nykyisessä rakentamisessa on unohdettu melkein kokonaan esi-isiemme satojen vuosien aikana kehittämät hyväksi havaitut menetelmät rakentamisessa, joista tärkein on: Hengittävyys!

        Selvyyden vuoksi hengittävyydestä. Hengittävä rakenne=ilmainen kosteudentasaaja:
        Kun puhutaan hengittävästä rakenteesta - hengittävästä rakennusmateriaalista, niin se ei tarkoita fyysistä hengittävyyttä, vaan se tarkoittaa materiaalin kykyä sitoa kosteutta ja kykyä luovuttaa sitomansa kosteus.

        Kun hengittävän materiaalin hengittävyyttä ei katkaista hengittämättömällä materiaalilla: muovi, maali, jne, niin silloin hengittävä materiaali toimii huoneilman kosteuden tasaajana (vertaa ilman kostutin). Kun huoneilman kosteus on suurempi kuin hengittävän materiaalin, esimerkiksi hirsi, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi sitoo kosteutta niin kauan kun huoneilman ja hirren kosteus ovat yhtä suuret. Kun huoneilman kosteus on kuivempi (=pienempi) kuin hirren kosteus, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi luovuttaa nyt sitomaansa kosteutta niin kauan että hirren kosteus ja huoneen kosteus ovat samat.

        Huomaa että puu on paras, mutta vain yksi hengittävistä materiaaleista. Betonikin on hengittävä tasan tarkkaan niin kauan, kunnes se pinnoitetaan hengittämättömällä materiaalilla!

        Kun tämä luonnollinen hengittävyys katkaistaan, niin seuraus on: Kosteusvauriot => Kosteusvaurio home ja Aktino bakteerit => Laho sienet => Terveyshaitta, tai vakava terveyshaitta => Oireilu ja sairastuminen!

        Tilalle on tullut:
        1. Ahneus:
        - Kallis rakennekerros rakentaminen, johon on käytetty teollisuuden jäte josta on haluttu saada mahdollisimman hyvä hinta seurauksista välittämättä.
        2. Huolimattomuus:
        - Esimerkiksi rakennus tarvikkeet jätetty vesisateeseen suojaamatta, jne.
        3.Välinpitämättömyys:
        - Rakennus tarvikkeet: betoni-elementit, eristeet, jne, on lätkitty vettä-valuvana rakenteisiin toteamuksella-"kyllä ne siellä joutaa kuivamaan".
        4. Tietämättömyys:
        - Ei ole ymmärretty noin yksinkertaisia asioita, että ei esimerkiksi lämmön-eriste villat kuiva rakenteissa, kun ne ei kuiva edes vaapaassa tilassa.
        - Tasakatto ratkaisut, jotka eivät sovellu meille Suomeen ollenkaan.
        - Höyrynsulku muovina on käytetty väärää diffuusio suojaamatonta (kaasua läpäisevä) kirkasta rakennus muovia, eli pakkausmuovia (ns. raksamuovi).
        - Alipaineinen **/ ilmanvaihto kuivissa tiloissa, jonka korvaus-ilman saanti on ollut puutteellinen, tai uupunut jopa kokonaan. Joka on tehostanut rakenteiden kostumista (katso edellinen kohta) ja joka tehostaa kosteusvaurio home itiöiden ja näiden tuottaman toksiinien (myrkky) pääsyn hengitys-ilmaan.
        **/ Pitäisi olla lievästi ylipaineinen ilmanvaihto toteutettuna siten, että joka huoneeseen puhalletaan (=ylipaine) esimerkiksi jalkalista koteloiden kautta raitis, tarvittaessa suodatettu, lämmitetty vähintään 18-C astetta ilma. Poistoilma aukot sijoitetaan tulopuolen vastakkaiselle seinälle katon rajaan, josta käytetty jäteilma johdetaan lämmönvaihtimelle, jossa jäteilmasta otetaan lämpö huoneiden tuloilmaan. Korvaus-ilma ja poistuva jäteilma eivät saa olla fyysisessä kontaktissa keskenään. Suodatuksessa olisi helppo päästä allergia suodatukseen asti.

        Huomioi, että ylipaineistaminen voidaan toteuttaa kahdessa tapauksessa:
        1. Kokopullo tekniikalla toteutettu rakennus,
        2. Kosteusvaurio homeen saastuttama rakennus, jolloin enää ei kannata suojella rakenteita, vaan ihmisten terveyttä.

        Tätä kosteusvaurio home laskua tulemme maksamaan vielä kauan - vähintään 200 vuotta.

        Miete: Joskus on edistymistä ottaa taka-askelia.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/kosteusvauriot-mista_johtuu.html

        syitä kosteusvaurioihin on varmasti lukemattomia kiertovesipumpun lisäksi. Mutta totta on että pitäisi paneutua selkeämmin syiden poistoon ja ennalta ehkäisyyn, jotta homeongelmat joskus vähenisivät. Ei meitä auta jos tiedämme vasta-aineidemme oleva sitä tai tätä lukemaa, vaan ainoa paras lääke on edelleen puhtaat tilat, joissa hengittää.

        Ennaltaehkäisevä valistus (melkoinen urakka) pitäisi kohdistua talopakettien
        rakentajiin,suunnittelijoihin,rakennusvalvontaan ja rakentajiin aivan jokaisella tasolla.

        Samoin valistusta tarvitsevat remonttien tekijät niin julkisissa tiloissa kuin yksityisissä.
        Nyt ammattitaitoisina pitää itseään jokainen jolla vasara pysyy kädessä, mutta ei se niin mene.
        Taito ja moraali ovat melko lailla hakusessa.

        Mutta tämä on pelkkää toiveajattelua ennalta ehkäisyn suhteen, sillä ylläolevan ryhmän ajantasaistaminen on melko mahoton tehtävä.


      • karavaa
        homeongelmiin kirjoitti:

        välinpitämättömyyden lisäksi taitaa olla tuo tietämättömyys, jota sinäkin edustat. Isältä pojalle periytyvä tieto, joka ei lainkaan huomioi, että asumistottumukset ovat nykyää ihan jotain muuta kuin ennen. Painovoimainen (eli sattumanvarainen) ilmanvaihto eli tuulettaminen ikkunoiden kautta ei riitä poistamaan sisäilman kosteutta. 4-henkinen perhe tuottaa erilaisten toimintojensa seurauksena vesihöyryn muodossa n. 20 litraa vettä sisäilmaan vuorokaudessa. Ilman höyrynsulkumuovia ja toimivaa ilmanvaihtoa se siirtyy rakenteisiin.

        Huomaan myös, että sinulla ei ole pienintäkään tietoa ulkoilman epäpuhtauksista. Se ei kuitenkaan näytä estävän sinua ottamasta kantaa asiaan juuri sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi aikaansaada.

        Ihan vaan tiedoksi,
        naisena en tiedä isien kertomuksia pojilleen,
        90-luvulla talo rakennettiin, rakennusfirma, jossa itse olin paljon mukana, höyrysulutkin kohdallaan,
        ei ole homeita näkynyt,
        olenhan ns. kiinteistönhoitajakin omassa kodissani.
        Ja kerrostalokodissani on sitten erilaiset systeemit.

        Ajattelitko että savimajassa asun.

        Taisi tosiaan osua varpaille, bisnestuotoksiin ja -suunnitelmiin, virkamiestouhuihin....lennosta tehtyihin tilastoihin suurella asiantuntemuksella useinkin...että se siitä täydellisestä tietämättömyydestä


      • ,,,,....
        karavaa kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi,
        naisena en tiedä isien kertomuksia pojilleen,
        90-luvulla talo rakennettiin, rakennusfirma, jossa itse olin paljon mukana, höyrysulutkin kohdallaan,
        ei ole homeita näkynyt,
        olenhan ns. kiinteistönhoitajakin omassa kodissani.
        Ja kerrostalokodissani on sitten erilaiset systeemit.

        Ajattelitko että savimajassa asun.

        Taisi tosiaan osua varpaille, bisnestuotoksiin ja -suunnitelmiin, virkamiestouhuihin....lennosta tehtyihin tilastoihin suurella asiantuntemuksella useinkin...että se siitä täydellisestä tietämättömyydestä

        Meilläkin on kokemusta kosteusongelmista, astmasta, ym. Meillä on asennettu jälkikäteen pesuhuoneeseen "kosteudenpoistajailmastointi" vaikka pesuh.ssa ja saunassa onkin ikkunat tuuletusta varten.
        Samoin suosittelen kuivausrumpua . On uskomaton määrä vettä minkä4 hengen pyykin kuivaus tuottaa .Sehän haihtuisi huonetilaan jos kuivausrumpua ei olisi, vaikka on tehokas pesukoneenlinkouskin 14oo kierrosta, Vuosia olin sitä mieltä että kuivausrumpu on vain turhaa rahanmenoa. Mutta voi maksaa siitä sen että ei tarvi kosteuden keskellä asua.
        Ilmankosteusmittarikin on hyvä olla että voi seurata lukemia ja verrata niitä ulkoilmaan. Nyt pakkasilla näyttää 35- 38 %. Kesällä taas luulin että vesivahinko jossain kun jonain paivänä oli satamata niin lukemat 60 % . Ei kai missään viimekesänä kuivuneet rakenteet.


    • tohtori tumpelosta päivää.

      Milloinka viimeks sähläsit sen astmasi kanssa nimittiän jos olet yli vuosi sitten saanut tuon toteamuksen niin pitää sinun uudestaan käydä nimittäin kerran vuodessa tarkistuttamassa allergia taikka tauti.

    • hulluerkki

      Tehkää taloistanne pulloja,tai teettäkää,mikä vielä pahempi,jos kiireinen ja vastuuton tekijä.Laittakaa sitten hienot koneelliset ilmanvaihdot ja senjälkeen kääntäkää ilmanvaihto nollille ja ihmetelkää miksi kaikki sairastaa ja rakenteet kostuu....No en mollaa sen enempää,mutta sapettaa kaikenmaailman pakolliset rakennusaikaiset vastaavat mestarit,ym.pyrokratia,mikä ei kuitenkaan kanna vastuuta rakentamisesta ja opasta oikeaan asumiseen.....Harmittaa nuorten puolesta jotka kovalla rahalla yrittää saada kodin perheelleen...No kyllähän tätä valittamista piisaa,vaikka aamuun asti:) Yksi seikka on myös julkinen rakentaminen. Ihmettelen suuresti,miten voi olla mahdollista,että kauheitten valvontojen ja viisaitten rakentajien jälkeen lähes kaikki rakennukset susia..Ts.Mahtaako rakentajat ja valvojat rakentaa myös itselleen samalla tyylillä....joopa epäilen....

    • huonekalut

      Ettehän vaan tuoneet uuteen asuntoon mukananne vanhoja sohvia ja sänkyjä, pesithän kaikki mahdolliset tekstiilit? Homeitiöt jäävät kankaisiin ja tekstiileihin joten....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe