Suolaus ja pääkallokeli

Orivesi - Tampere

Sunnuntain 28.12 pääkallokeli taas todisti kuinka haitallista suolaus on ja yksikäsitteisesti tuli todistettua että suolaus aiheutti 8 kolarin ryöpyn 9-tiellä välillä Orivesi - Tampere.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/paakallokelin-l oppusaldo-ysitiella-sunnuntai-iltana-kahdeksan-kolaria/ 122056

Miksi näin kävi?

Tiehallinnon ohjeistuksen mukaan kun tuota tietä pitää yötä päivää suolata talven aikana ja hukuttaa sinne meidän veronmaksajien rahat kankkulan kaivoon. Ja mikä on tulos:

1) Ihmisille luodaan valheellinen illuusio kesäkelistä talvella. Näin sitten ajetaan kuin talvella olisi kesäkeli. Aamulehden tapahtunutta koskeneen uutisen ja sen jälkeisen lukijakeskustelun perusteella ymmärsin että näin oli juuri tapahtunut, koska onnettomuudet aiheutuivat pääsääntöisesti ohitustilanteista.

2) Miten tie jäätyi su 28.12? Tielle oli ajettu runsaasti suolaa joka sitten -3...-5 asteen pakkasella (kun samalla kertaa ilma oli hyvin kostea) imi kosteutta ilmasta, laimentui ja jäätyi peilijääksi. Vaikka tiellä oli runsas paluuliikenne, niin sekään ei pystynyt kuivattamaan tietä.

Normaalistihan suolaamattoman tie lämpötilan laskiessa kuivuu ja niissä harvoissa tapauksissa että muodostuu ohut jääkerros, nastarenkaat nopeasti rikkovat jään ja lisäksi renkaan tartuntapinnassa muodostuva lämpö kuivattaa tien.

3) Suolauksesta autoille aiheutuvat ruoste yms kustannukset ovat huikeaa luokkaa vuosittain. Tiehallinto on jo useita vuotta sitten myöntänyt, että nämä kustannukset ovat monta kertaa suuremmat kuin suolauksen kustannukset. Lisäksi suolaus aiheuttaa melkoisen haitan pohjavesille.

Tiehallinnon tekemät pohjavesisuojaukset ovat pelkkää kosmetiikkaa ja niihin on jälleen kerran laitettu veronmaksajien rahoja aivan hukkaan. Suolan poistuminen pohjavesistä on hyvin pitkä prosessi, käytännössä kymmeniä vuosia. Katsokaa vaikka Ympäristökeskuksen sivuilta. Suolaus on ympäristörikos.

4) Ei ole tutkimustulosta tai liikenneonnettomuustilastoista vedettävää johtopäätöstä joka todistaisi että suolauksella vähennetään vakavia kuolemaan johtavia onnettomuuksia tai vähemmän vakavia onnettomuuksia. Näin se vaan on, katsokaa vaikka Tiehallinnoin sivuilla olevia tilastoja.

Olisi erinomaista, jos Tiehallinto julkistaisi eri tieluokkien kustannukset kilometriä kohden ja sitten suhteuttaisi vakavien kuolonkolarien ja ei vakavien kolarien määrään ja edellisen tuloksen vielä suhteuttaisi eri tienhoitoluokkien keskimääräisiin liikennemääriin. Tulos tulisi olemaan todella mielenkiintoinen...se todistaisi kuinka metsässä olemme nykyisessä talvikunnossapidossa.

Kaiken kaikkiaan en lainkaan käsitä miksi meidän veronmaksajien rahoja hukataan älyttömään suolaukseen esimerkiksi kolmostiellä välillä Helsinki - Tampere. Tie on liikenteellisesti ongelmaton: ei mäkiä eikä mutkia. Jos tietä pelkästään tehokkaasti aurattaisiin, niin suuri liikenteen määrä hoitaisi tienpinnan loppupuhdistuksen ja karhennuksen. Ainoastaan liittymiin voitaisiin ajaa suolaa sekä liuosluolaa tehokkaampaa ja pitkän vaikutusajan omaavaa suolan hiekan yhdistelmää.

Aina syyllistetään tienhoitaja. He ovat Tiehallinnon renkipoikia. Pitäisi nopeasti kilpailluttaa Tiehallinnon nyt tekemä talvikunnossapidon suunnittelu.

15

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se asia on

      se tiehallinnon norsunluutorni asema pitäis myös arvioida uudelleen kuten kaikki muutkin asiat on tienhoidossa käyty läpi huom tiehallinnon hellässä ohjauksessa

      • poimittua

        Jäätyy se suolakin joskus!!!

        Lähettäjä: Ajattelija | su 28.12 klo 21:34

        -------------------

        Vai että normaali talvikeli. Ajelin eilen Itä-Suomesta Tampereelle ja kohtasin sekä oikean talvikelin, että teennäisen. Juvalta lähtien oli n. 40 km. todellista talvikeliä. Tällä lumisella osuudella rengas piti niin, että vaikka tyhjällä suoralla kokeilinkin, ei auto lähtenyt luisuun(Tapanani on kokeilla renkaiden pitoa tämän tästä tilaisuuden salliessa sekä kesällä, että talvella). Kuopio - Tampere tielle tultuani keli muuttui ratkaisevasti: lunta ei ollut yhtään mutta kun painoit kaasua tai jarrua, niin mitään ei tapahtunut kun sileä jää oli alla. Tielle oli ajettu suolaa, jonka pakkanen oli jäädyttänyt. Kolareita en tavannut muualla kuin Oriveden-Tampereen välillä.... Sanonpa kuitenkin, että sairasta tuo suolan rahtaaminen.

        Lähettäjä: Markku Malinen | ma 29.12 klo 10:25

        -------------------------

        Olin yhdessä kolareista auttamassa ojaan ajaneita, ja näimme tilanteen todella hyvin. Ajokeli tuntui autosta käsin aivan normaalilta, jono liikkuin nätistä 80km/h, vaikka liikennettä oli aika paljon. Joitakin ohituksia tapahtui tästä tasaisesta 80km/h nopeudesta huolimatta, ja jokseenkin epäilyttävissä paikoissa. Minullakin ehti käydä mielessä, että kohta sattuu jotakin kun ohituksia oli vaan niin liikaa, ja kun kun jono on ihan jatkuva, niin minun päähäni ei vaan mahdu miten siitä on mitään hyötyä...

        Mikä autossa tuntui normaalilta ajokeliltä osoittautui joksikin aivan muuksi kun nousimme autosta auttamaan. Tie oli jäätynyt jäähän aivan kauttaaltaan ja asvaltilla ei pysynyt mitenkään pystyssä, vaikka jalassa oli kunnon talvikengät. En ole ikinä kokenut mitään vastaavaa, tiellä piti luistella kuin luistinradalla kävellessä. Pelottavaa oli, että kun jatkoimme matkaa ei autossa liukkautta huomannut maantieajossa juurikaan. Eli ei ehkä ole sattumaa, että yhdeksän kolaria sattui tietyllä tiepätkällä tunnin aikana kyseisenä iltana. Olot olivat poikkeukselliset illalla, muutenhan pelti olisi rytissyt samaan tahtiin koko päivän.Yhteenkään 60km/h tunnissa ajavaan en törmännyt Jyväksylä-Tampere välillä, joten liian pienesä nopeudesta kolarit eivät ainakaan johtuneet.

        Keli oli pelottavin mihin olen ikinä törmännyt, ja tietenkin täällä on helppo kommentoida, että "ihan normaali ajokeli", kun ei ole tienpintaa itse käynyt katsomassa.

        Lähettäjä: Paikan päällä | ma 29.12 klo 10:26


    • Laajalevikkinen kukkanen

      Kaikkein tasaisin ja liukkain tienpinta syntyy juuri tuolla suolauksen epäonnistumisella. Ja tilanne on vielä normaalia liukkautta paljon pahempi, koska nämä tapaukset sattuvat siellä, missä 99 % ajasta vallitsee suolattu kesäkeli. Aika vaikea uskoa että musta tienpinta on tänään liukas, kun se on ollut tähän asti joka ilta pitävä.

      • saldoa...

        Muistaako kukaan enää maalikuuta 2005. Silloin oli todellinen kolarisuma Porvoon, Hämeeenlinna ja Länsiväylä teilla. Karkein saldo suolauksen tuomasta kesäkeli-illuusiosta tähän mennessä. Ohessa hieman muistin virkistämiseksi uutistekstiä arkistosta:

        "Vantaan poliisi kehottaa edelleen välttämään Lahden ja Porvoon väyliä. Autoilijoiden toivotaan käyttävän vaihtoehtoisia reittejä tai jättävän autot kotiin.

        Vantaan poliisin mukaan Hämeenlinnan väylä alkaa olla aamun kolareiden jäljiltä kunnossa eli liikenne sujuu. Sen sijaan Lahden ja Porvoon väylillä liikenne ei suju.

        Poliisi arvioi, että kestää vielä pitkään ennen kuin tiet saadaan kokonaan auki.
        Poliisin mukaan kaikilla kolmella Helsinkiin johtavalla moottoritiellä on aamun mittaan kolaroinut kullakin noin 100 autoa.

        Kolarisuma on vaatinut ainakin kolme kuolonuhria. Lisäksi kahdeksan vakavasti loukkaantunutta vietiin Töölön sairaalaan, viisi Hyvinkään sairaalaan ja joitakin Porvooseen sairaalaan. Lievästi loukkaantuneita on useita kymmeniä.

        Onnettomuuspaikoilta on kerätty vammoitta säilyneitä matkustajia busseilla kokoontumispaikkoihin, joista he ovat jatkaneet matkaansa kotiin tai kriisikeskuksiin, joissa heille on järjestetty kriisiapua."

        Kuka vielä väittää että suolauksella parannetaan liikenneturvallisuutta?


    • Sohvatiikeri

      Mistä olet saanut sellaisen tiedon, että tielle oli ajettu runsaasti suolaa?

      Aamulehti kirjoittaa, että tie oli suolaamaton.

      Siellä yritettiin hiekoitusta, mutta eihän hiekka toimi vilkkaalla tiellä. Yhtä tyhjän kanssa.

      Lopulta kun tilanne meni mahdottomaksi, tie suolattiin. Yhdeksän aikoihin. Kolarien jälkeen. Olisi pitänyt aikaisemmin, mutta eihän se aina onnistu ihan täsmälleen.

      • dodger

        Tie jäi suolaamatta aiemmin iltapäivällä kun jääräpäinen urakoitsija pitää kiinni - 6 asteen pakkasrajasta.
        'Ihmiset ei tiedä että suola ei toimi kylmemmässä', sanoo urakoitsija Aamulehdelle.

        -6 astetta on Tiehallinnon urakoitsijalle antama raja ettei tarvitse suolata. Suolan määrää täytyy lisätä ilman tai tienpinnan kylmetessä ja tämä -6 astetta on katsottu kultaiseksi keskitieksi eli vuotuista suolamäärää saadaan aika reilusti leikattua kun kylmimpien kelien suolaukset jätetään vallan tekemättä.
        Tällöin hyväksytään myös jonkin verran liukkautta.
        Nähdäkseni suolausta ei ole kuitenkaan alle -6 asteessakaan kielletty ja jokatapauksessa peilijäistä tienpintaa ei Tiehallinnolla hyväksytä.

        Suola (NaCl) toimii 21 asteeseen saakka ja kalsium kloridi yli -30 asteeseen.
        Noissa lämpötiloissa suolan määrää täytyy merkittävästi lisätä ja se uudelleenjäätymisen vaara on olemassa ja hyvin todennäköinen.

        Tässä tapauksess ilma lähti äkisti kylmenemään kun aurinko laski. Heti kohta alkoi kuitenkin lauhtuminen johon olisi pitänyt reakoida. Tien olisi aivan hyvin voinut suolata jo silloin kun liukkautta alkoi esiintymään, joskus klo 16 aikoihin tai vähän jälkeen. Itseasiassa hyvinkin pienellä suolamäärällä olisi tien kitka saatu nousemaan ilman että siitä olisi tullut 'vesikeliä'.

        Lisäksi vielä samaisessa aamulehden kirjoituksessa urakoitsijan edustaja kertoo että vika on ratin ja penkin välissä jos ajellaan kaiteista läpi. Aika laittamattomasti sanottu. On tuossa tietysti hitunen tottakin, mutta olosuhteet olivat tällä kertaa poikkeukselliset ja tällaisia onnettomuuksia vaan tahtoo tapahtua. Myös taitaville kuljettajille.


      • Sohvatiikeri
        dodger kirjoitti:

        Tie jäi suolaamatta aiemmin iltapäivällä kun jääräpäinen urakoitsija pitää kiinni - 6 asteen pakkasrajasta.
        'Ihmiset ei tiedä että suola ei toimi kylmemmässä', sanoo urakoitsija Aamulehdelle.

        -6 astetta on Tiehallinnon urakoitsijalle antama raja ettei tarvitse suolata. Suolan määrää täytyy lisätä ilman tai tienpinnan kylmetessä ja tämä -6 astetta on katsottu kultaiseksi keskitieksi eli vuotuista suolamäärää saadaan aika reilusti leikattua kun kylmimpien kelien suolaukset jätetään vallan tekemättä.
        Tällöin hyväksytään myös jonkin verran liukkautta.
        Nähdäkseni suolausta ei ole kuitenkaan alle -6 asteessakaan kielletty ja jokatapauksessa peilijäistä tienpintaa ei Tiehallinnolla hyväksytä.

        Suola (NaCl) toimii 21 asteeseen saakka ja kalsium kloridi yli -30 asteeseen.
        Noissa lämpötiloissa suolan määrää täytyy merkittävästi lisätä ja se uudelleenjäätymisen vaara on olemassa ja hyvin todennäköinen.

        Tässä tapauksess ilma lähti äkisti kylmenemään kun aurinko laski. Heti kohta alkoi kuitenkin lauhtuminen johon olisi pitänyt reakoida. Tien olisi aivan hyvin voinut suolata jo silloin kun liukkautta alkoi esiintymään, joskus klo 16 aikoihin tai vähän jälkeen. Itseasiassa hyvinkin pienellä suolamäärällä olisi tien kitka saatu nousemaan ilman että siitä olisi tullut 'vesikeliä'.

        Lisäksi vielä samaisessa aamulehden kirjoituksessa urakoitsijan edustaja kertoo että vika on ratin ja penkin välissä jos ajellaan kaiteista läpi. Aika laittamattomasti sanottu. On tuossa tietysti hitunen tottakin, mutta olosuhteet olivat tällä kertaa poikkeukselliset ja tällaisia onnettomuuksia vaan tahtoo tapahtua. Myös taitaville kuljettajille.

        Juurikin näin.


    • 40 vuotta tiellä

      Kummallista porukkaa kun asuvat Suomessa mutta pitäisi olla tropiikkikelit ympäri vuoden.

      Silloin kun kuljettaja ei osaa tai ei pysty ennakoimaan tulevaa keliä hänen on ajettava niin kuin pahin olisi edessä.

      Tämän ketjun onnettomuudet ovat olleet asennevammaisten kuljettajien aiheuttamia.

      Onnettomuusautojen kuljettajat eivät ole tähän aikaan vuodesta osannaaet varata sitä tarvittavaa "reserviaikaa" matkoihinsa? Siitähän on kysymys! Osaamattomuudesta, välinpitämättömyydestä, harkintakyvyn puutteesta ja niin edelleen.

      Kummallista että se on aina toisten vika silloin kun, varsinkin miespuolinen, autoilija töpää. Kaikki Suomen miespuoliset autonkuljettajat ovat keskivertoa mieskuljettajia parempia kuljettajia. Matematiikan laitkin menevät heidän edessä nurin.

      Parempaa Uutta Vuotta kaikille genitaaleista riippumatta.

    • Konginkangas

      Kuka muistaa vielä Konginkankaalla tapahtuneen linja-auton ja kuorma-auton onnettomuuden? Silloin kirjoiteltiin ja huudettiin joka tuutista että miksi tietä ei ollut suolattu. Tiehallinnon ja urakoitsijan asema on varsin epäkiitollinen, teit niin tai näin aina saat päälle haukut. Tuon kyseisen onnettomuuden jälkeen loppu kevät teitä suolattiin niin että tiet oli valkoisena suolasta eikä silloin ainakaan kukaan syyttänyt liiasta suolauksesta. Nyt on ilmeisesti sen verran aikaa kulunut että on unohtunut tuo kyseinen onnettomuus ihmisten mielistä ja voidaan taas alkaa puhumaan että suolaus pitäisi lopettaa kokonaan tai ainakin vähentää.

    • suolaa vähennettävä ruoassa...

      Ajelin joulun aikaan 2000 km ympäri Suomea, sekä 1-numeroisilla suolatuilla teillä että 2- ja 3-numeroisilla lumisilla teillä ja huomasin mielenkiintoisia asioita:
      - suolatuilla teillä oli enemmän áutoja ojissa (enemmän liikennettä kyllä mutta ei silti oikeassa suhteessa)
      - etenin nopeammin lumisilla pikkuteillä ja harjoittelin ajamista lisää ko. olosuhteissa
      - ajoväsymys iski nopeammin suolatuilla teillä
      - tuulilasin peseminen suolatuilla teillä vie huomiota liikaa

      Eniten ihmettelin sitä että autoja saadaan pyörähtämään ojaan suolatuilla teillä. Minulla ei ole ollut moinen tilanne koskaan lähelläkään vaikka olen vain keskiverto kuski.

      Minusta suolausta pitäisi keskittää mäkisille ja mutkaisille teille rekkojen vuoksi. Muualla pitää hyväksyä lumisempi keli ja oppia ajamaan. suomalaiset ovat menettäneet, varsinkin etelä-suomessa todellisen ajotaitonsa. Enhän minäkään vaadi päästä lentämään taivaalle ja vaadi vaijereita pitämään konetta ilmassa ja tyynyjä kiitoradalle kun laskeudun.

      • tosi hyvä

        Edellisellä kirjoittajalla oli tosi hyvät kommentit tähän keskusteluun. Olen 100% samaa mieltä asioista perustuen omiin kokemuksiin.

        Tämän päivän Aamulehti juuri kertoi että 9-tien eräs suuurin ongelma on se, että autoilijat kokevat sen tylsäksi. Ja kun se talvella suolauksen jäljiltä jatkuvasti on musta, on tämä varmasti pääsyy tylsyyteen talviaikaan.

        Edellisen kirjoittajan havainto runsaammista onnettomuuksista johtuu juuri siitä, että suolauksella Tiehallinto on luonut ihmisille valheellisen ja petollisen illuusion kesäkelistä talvella. Kuvitellaan että suolattu tie on aina sula. Näin ei ole.

        Vaikka suolaa ajetaan 24/7 periaatteella tielle se jossakin vaiheessa aina jäätyy petollisen liukkaaksi (tämän keskustelen aloitus pääkallokelistä 9-tiellä), koska suolaus estää tien kuivumista ja imee kosteutta ilmasta ja näin edesauttaa liukkauden syntymistä ilman vesisadettakin. Näin käy tosin harvoin kun nykytyyliin veronmaksajien rahaa syydetään tolkuttomasti suolaukseen jatkuvalla suolan ajo rallilla. Näin kävin juuri 9-tiellä ja ilmeisesti myös Konginkankaalla.

        Jos oikein muistan Konginkankaan onnettomuus johtui siitä, että vain lyhyt pätkä 4-tietä jäätyi yllättävästi ja ammattikuljettajakaan ei osannut varautua tähän ajaessaan mustaa ja tylsää suolattua tietä.

        Konginkaakaalla hyvin pieni sadekuuro (tuskin havaittiin sadetutkalla) laimensi suolan tienpinnalla ja tästä syystä tie jäätyi. Olenko väärässä?

        Mitä jos tie olisikin ollut suolaamaton? Jos tietä oltaisiin hoidettu suolarallin sijasta tehostetun aurauksen periaatteella? Tie olisi ollut hyvin vähäisessä määrin polanteinen, koska 4-tien runsas liikenne nopeasti kuluttaa suolaamattomasta tiestä polanteen pois. Tielle oltaisiin ajettu vain risteysalueille ja pahimpiin mäkiin suolan hiekan yhdistelmää ja näin torjuttu liukkautta? Olisiko onnettomuttaa tapahtunut?

        Kuljettajilla olisi ollut vireä mieli talvisella öisellä maantiellä. Hiekoitus paikoitellen olisi antanut signaalia että on talvikeli ja liukkautta voi esiintyä.

        Nyt ammattikuljettajan yllätti suolaliukkaus. Ehkä onnettomuus olisi vältetty kuvaamallani talvikunnossapidolla?


      • muistat väärin
        tosi hyvä kirjoitti:

        Edellisellä kirjoittajalla oli tosi hyvät kommentit tähän keskusteluun. Olen 100% samaa mieltä asioista perustuen omiin kokemuksiin.

        Tämän päivän Aamulehti juuri kertoi että 9-tien eräs suuurin ongelma on se, että autoilijat kokevat sen tylsäksi. Ja kun se talvella suolauksen jäljiltä jatkuvasti on musta, on tämä varmasti pääsyy tylsyyteen talviaikaan.

        Edellisen kirjoittajan havainto runsaammista onnettomuuksista johtuu juuri siitä, että suolauksella Tiehallinto on luonut ihmisille valheellisen ja petollisen illuusion kesäkelistä talvella. Kuvitellaan että suolattu tie on aina sula. Näin ei ole.

        Vaikka suolaa ajetaan 24/7 periaatteella tielle se jossakin vaiheessa aina jäätyy petollisen liukkaaksi (tämän keskustelen aloitus pääkallokelistä 9-tiellä), koska suolaus estää tien kuivumista ja imee kosteutta ilmasta ja näin edesauttaa liukkauden syntymistä ilman vesisadettakin. Näin käy tosin harvoin kun nykytyyliin veronmaksajien rahaa syydetään tolkuttomasti suolaukseen jatkuvalla suolan ajo rallilla. Näin kävin juuri 9-tiellä ja ilmeisesti myös Konginkankaalla.

        Jos oikein muistan Konginkankaan onnettomuus johtui siitä, että vain lyhyt pätkä 4-tietä jäätyi yllättävästi ja ammattikuljettajakaan ei osannut varautua tähän ajaessaan mustaa ja tylsää suolattua tietä.

        Konginkaakaalla hyvin pieni sadekuuro (tuskin havaittiin sadetutkalla) laimensi suolan tienpinnalla ja tästä syystä tie jäätyi. Olenko väärässä?

        Mitä jos tie olisikin ollut suolaamaton? Jos tietä oltaisiin hoidettu suolarallin sijasta tehostetun aurauksen periaatteella? Tie olisi ollut hyvin vähäisessä määrin polanteinen, koska 4-tien runsas liikenne nopeasti kuluttaa suolaamattomasta tiestä polanteen pois. Tielle oltaisiin ajettu vain risteysalueille ja pahimpiin mäkiin suolan hiekan yhdistelmää ja näin torjuttu liukkautta? Olisiko onnettomuttaa tapahtunut?

        Kuljettajilla olisi ollut vireä mieli talvisella öisellä maantiellä. Hiekoitus paikoitellen olisi antanut signaalia että on talvikeli ja liukkautta voi esiintyä.

        Nyt ammattikuljettajan yllätti suolaliukkaus. Ehkä onnettomuus olisi vältetty kuvaamallani talvikunnossapidolla?

        joten lukaseppa tämä linkki niin tosiasiat selviää siinä kerrotaan että pistesuolausta tehtäessä juuri k.o kohta on jätetty illalla suolaamatta http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/sz08kg46qva.pdf


      • Sohvatiikeri
        tosi hyvä kirjoitti:

        Edellisellä kirjoittajalla oli tosi hyvät kommentit tähän keskusteluun. Olen 100% samaa mieltä asioista perustuen omiin kokemuksiin.

        Tämän päivän Aamulehti juuri kertoi että 9-tien eräs suuurin ongelma on se, että autoilijat kokevat sen tylsäksi. Ja kun se talvella suolauksen jäljiltä jatkuvasti on musta, on tämä varmasti pääsyy tylsyyteen talviaikaan.

        Edellisen kirjoittajan havainto runsaammista onnettomuuksista johtuu juuri siitä, että suolauksella Tiehallinto on luonut ihmisille valheellisen ja petollisen illuusion kesäkelistä talvella. Kuvitellaan että suolattu tie on aina sula. Näin ei ole.

        Vaikka suolaa ajetaan 24/7 periaatteella tielle se jossakin vaiheessa aina jäätyy petollisen liukkaaksi (tämän keskustelen aloitus pääkallokelistä 9-tiellä), koska suolaus estää tien kuivumista ja imee kosteutta ilmasta ja näin edesauttaa liukkauden syntymistä ilman vesisadettakin. Näin käy tosin harvoin kun nykytyyliin veronmaksajien rahaa syydetään tolkuttomasti suolaukseen jatkuvalla suolan ajo rallilla. Näin kävin juuri 9-tiellä ja ilmeisesti myös Konginkankaalla.

        Jos oikein muistan Konginkankaan onnettomuus johtui siitä, että vain lyhyt pätkä 4-tietä jäätyi yllättävästi ja ammattikuljettajakaan ei osannut varautua tähän ajaessaan mustaa ja tylsää suolattua tietä.

        Konginkaakaalla hyvin pieni sadekuuro (tuskin havaittiin sadetutkalla) laimensi suolan tienpinnalla ja tästä syystä tie jäätyi. Olenko väärässä?

        Mitä jos tie olisikin ollut suolaamaton? Jos tietä oltaisiin hoidettu suolarallin sijasta tehostetun aurauksen periaatteella? Tie olisi ollut hyvin vähäisessä määrin polanteinen, koska 4-tien runsas liikenne nopeasti kuluttaa suolaamattomasta tiestä polanteen pois. Tielle oltaisiin ajettu vain risteysalueille ja pahimpiin mäkiin suolan hiekan yhdistelmää ja näin torjuttu liukkautta? Olisiko onnettomuttaa tapahtunut?

        Kuljettajilla olisi ollut vireä mieli talvisella öisellä maantiellä. Hiekoitus paikoitellen olisi antanut signaalia että on talvikeli ja liukkautta voi esiintyä.

        Nyt ammattikuljettajan yllätti suolaliukkaus. Ehkä onnettomuus olisi vältetty kuvaamallani talvikunnossapidolla?

        Olisi siinä tosiaan kuskien mielenkiinto säilynyt nelostietä ajaessa, jos siellä olisi väkisin pidetty polannetta. Konginkankaan yönä lämpötila vaihteli nollan ja 2:n välillä. Arvaapa, miten liukas se polanne olisi ollut?

        Vaikka eipä siellä mitään polannetta olisi ollut noin keväällä kumminkaan.

        Ja kun siellä ei olisi polannetta ollut, miten kuljettajille olisi välittynyt tien ulkonäöstä se viesti, että jossain voi olla liukasta?

        Tietysti, onhan siinä se pointti, että kun tiet pidetään läpi talven vaarallisen liukkaina, niin se säästää muutaman ihmishengen.

        Minä kyllä väitän, että siinä säästö- ja opetuskuurin aikana kuolee moninkertainen määrä.


    • löytyy vielä joku

      selväjärkinen suomesta.
      Tuntuu että suomileijonan selkäranka on muuttunut pullapitkoksi. Syytellään muita minkä keritään eikä oteta vastuuta.

      Suolaajien päät pölkylle ja hommalle stoppi ennen kun käy todella pahasti. Pitääkö sitä suuronnettomuutta oikein hakemalla hakea.
      Rangaistus ja pakollinen talviajokurssi niille jotka kämmää liikenteessä.

    • Sokeri

      Suola tullaan vielä keräämään pois teiden varsilta, se on varma. Ja arvaa kuka taas maksaa lisää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1170
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1032
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      39
      920
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      776
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe