Perintätoimistojen otteessa

luovutan

Synkkyys ja masennus.Talous on ollut ihan kuralla ja ulosotossa tuhansia euroja.
Tänä vuonna sain maksettua velkoja pois yli 7000e ja ajattelin että kyllä tämä tästä.

Nyt perintätoimisto muisti kahdella ikivanhalla laskulla joiden olemassa olosta en ole edes tiennyt.Laskuja on lähetelty vanhaan osoitteeseeni josta muutin pois 4 vuotta sitten.

Ensimmäisen laskun alkuperäinen summa oli reilut 30e,nyt summana 130e
Toinen lasku n.100e,nyt 527e.

Taidan jo luovuttaa.Turha käydä töissä ja taistella kun naapurille sosku maksaa hammashoidonkin.

75

30255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvoodsof

olet muuttanut 4v sitten ja perintätoimisto lähettänyt kirjeensä vanhaan osoitteeseen = 3v on kulunut eikä sinua ole muistutettu = menneet vanhaksi eli hyötykäytä ne laput toiletissa ja unohda koko asia

• muistettu

= 5 vuotta se raja

• luovuta

Olet kyllä ahkerasti maksellut ja varmasti jaksaminen kovilla, jos nyt "taantuman" yli selviät niin sitten selviät jatkostakin.

kyllä sitten olet lopunikää ylpeä itsestäsi etkä kadehdi naapurin velttopersesosiaalipummia.

• ole kerran kuulunut ne vanhoja

ja perintätoimistot saavat tiedot suoraan maistraatilta eli saavat sieltä uuden osoitteen ja sinnehän sinunkin on ollut pakko ilmoittaa uusi osoite eli unohda noi.

• tunnet ..
        ole kerran kuulunut ne vanhoja kirjoitti:

ja perintätoimistot saavat tiedot suoraan maistraatilta eli saavat sieltä uuden osoitteen ja sinnehän sinunkin on ollut pakko ilmoittaa uusi osoite eli unohda noi.

velkojen painavan liikaa,ota yhteyttä kuntasi ilmaisen velkaneuvojaan.Sieltä saat apua,voit saada jopa takuusäätiön lainaa jolla maksat pois velkasi vuosieen mittaan ja silti jää elämiseen kohtuu summa.Tsemppiä sulle!!

• xllll

ett ole yksin!
        Minä olen myös ulosoton kanssa tekemisissä ja joka kuukausi kun tule laskuja tunne että en enään jaksa. Kun kaikki centit pitää laskea ja ei koskaan jää ylimäräistä rahaa. Ymmärän tuntesi. Mutta älä kumiskaan ihan vielä luovutta olet hän sentään maksanut suurinmän osan laskuistasi jo:)

• ihan
        ole kerran kuulunut ne vanhoja kirjoitti:

noin yksinkertaisesti. Kannataa tehdä soppari ja maksaa velat pois muuten ne velat tulee aina jossakin elämänvaiheessa vastaan.

• huono isäntä

mitä valitat,tää on selvä syy ja seuraus !
      omat mokat,kestä seuraukset ja maksa velkasi

Voihan ihmiseltä loppua työt mutta laskut ei silti lopeta tulemasta. Toivottavasti joudut tyttömäksi ja ilman erorahoja sekä vuoden palkkaa. Sitten tajuat ettei ihmiset jätä laskujaan tahallaan maksamatta. Se perintätoimistojen homma nyt kyllä vaikuttaa melkoisen moraalittomalta. Pienet laskut muuttuvat perintätoimiston kulujen myötä mominkertaiseksi. Ei se vähävarainen ole ostanut palvelua perintätoimistolta. Perintätoimiston kulut kuuluisi minun oikeuskäsityksen mukaan sille, joka on sieltä palvelun tilannutkin.
        Jos minä menen ja tilaan sanomalehden, niin kai tuon logiikan mukaan laskun voi lähettää vaikka naapurille.

• Lopatin
        ************ kirjoitti:

Voihan ihmiseltä loppua työt mutta laskut ei silti lopeta tulemasta. Toivottavasti joudut tyttömäksi ja ilman erorahoja sekä vuoden palkkaa. Sitten tajuat ettei ihmiset jätä laskujaan tahallaan maksamatta. Se perintätoimistojen homma nyt kyllä vaikuttaa melkoisen moraalittomalta. Pienet laskut muuttuvat perintätoimiston kulujen myötä mominkertaiseksi. Ei se vähävarainen ole ostanut palvelua perintätoimistolta. Perintätoimiston kulut kuuluisi minun oikeuskäsityksen mukaan sille, joka on sieltä palvelun tilannutkin.
        Jos minä menen ja tilaan sanomalehden, niin kai tuon logiikan mukaan laskun voi lähettää vaikka naapurille.

Velallisessa ei tietenkään ole mitään vikaa, kun on aluksi jättänyt sopimuksen mukaisen maksun maksamatta. Ei se velkoja muuta halua kuin rahansa pois velalliselta, joka on jo palvelunsa saanut.

Moraalitonta on jättää maksamatta se minkä on ostanut.

• tainnut
        Lopatin kirjoitti:

Velallisessa ei tietenkään ole mitään vikaa, kun on aluksi jättänyt sopimuksen mukaisen maksun maksamatta. Ei se velkoja muuta halua kuin rahansa pois velalliselta, joka on jo palvelunsa saanut.

...sinunkaan kohdalle työttömyys vielä sattua. Vuosi sitten osoittelin vielä itse sormella niitä jotka olivat velkakierteessä. Pidin sitä ihmisten omana vikana. Kesän kynnyksellä kävi niin että lähti firma alta. No pakolliset menot ei hävinneet minnekkään, mutta tulotaso tipahti kolmannekseen. Nyt on perintätoimistojen osuuksien kanssa menot sitä luokkaa ettei edes entinen työtulo riittäisi niiden hoitamiseen. En minäkään tietääkseni ole ostanut mitään palvelua perintätoimistoilta. Tilanteessa sisällä olevana sanoisin että tuntuu kuin olisin jonkin mafian koronkiskureiden armoilla.

• se on
        Lopatin kirjoitti:

Velkojan toiminta on ymmärrettävää. Mutta velkansa maksamatta jättäneistä varmasti suurin osa on niitä, joiden maksukyky on heikentynyt syystä tai toisesta. Tuskinpa siinä moraalin puutteesta aina on kysymys. Jos siihen vielä mätkäistään lisäksi vielä ne perintätoimiston kulut, jotka voivat olla moninkertaiset alkuperäiseen saatavaan verrattuna, niin ei se ihan oikein voi olla. Tässä kohden taas jo voitaisiin tarkastella asian moraalista puolta. Minäkin olen hieman ihmeissäni siitä, miten jostain palvelusta voidaan laskuttaa tahoa, joka ei palvelua ole tilannut?

Noin sivu mennen sanoen....ulkona tulee aika navakasti. Sanoin siltä varalta jos täällä sattuu olemaan muitakin havaintokykynsä menettäneitä.

• sinä ääliö

pitkä paska. Jokainen sen tietää, että velka on veljenpoika ottaessa ja niin edelleen. Onko sulla laput silmällä kun et näe asiaa tuon laajemmin. Ei se valttämättä tarkoita, että on eletty ylivarojen jos on velkaantunut ihminen voi esim. sairastua tai joutua työttömäksi tai vaikka ollut sinisilmäisenä sen "hyvän ystävän" velkojen takaajana vaihtoehtoja on monia. Mitallilla on aina kaksipuolta kääntele sitä kolikkoa ja mieti ennen kuin lataset jotakin noin idioottimaista.

• kattoo
        Lopatin kirjoitti:

kuin sun käy kunhan tuo lama syvenee ja oot työttömänä. Menot pysyy, vaan tuo tulopuoli alkaa tökkimään koita siinä sitten kärvistellä kun pussinpohja on näkyvissä ja kortit leikattu kahtia. Tule sitten uudestaan kertomaan mielipiteesi.

• ************ kirjoitti:

On toki tarpeellisiakin velkoja, mutta jos pitää ostaa velaksi talo täyteen hienoa elektroniikka ja turhan hieno auto, niin kyllä sitä itseänsä saa syyttää jos joutuu vaikeuksiin.

Miksi ihmeessä saajan pitäisi maksaa perintäkulut? Eihän tällöin kannattaisi edes periä summia. Saajalle kuuluu saada se raha, jonka maksaja on luvannut.

• Maksuongelmainen
        ************ kirjoitti:

Viivästyskorot ovat ihan ok, se on selvä kun maksu viivästyy siitä peritään korkoja. Joidenkin perintätoimistojen muut kulut ovat vaan järkyttävän kovia, toiset perivät muutaman euron käsittelymaksuja kun joillain se on heti ekalta laskulta yli 50 euroa. Laskujen perinnästä on tullut kova bisnes, nämä yritykset rikastuvat maksuongelmaisten kustannuksella. Pahin kokemus on lindorfista, n. 4 vuotta sitten kun ongelmamme alkoivat yritin sopia maksua n. viikko eteenpäin kun oli tilipäivä, tympeä naisääni puhelimen toisessä päässä vastasi, että voithan sen silloin maksaa, mutta hän ei takaa että velka ei lähtisi eteenpäin. Se oli viimeinen niitti sille taistelulle, aluksi kaikki tuntui aivan kamalalta, muttei enää, enään ei perintäkirjeet hetkauta suuntaan tai toiseen, laskut olen maksanut ja velat loppuvat tämän vuoden lokakuussa.

• Gregorius
        Maksuongelmainen kirjoitti:

Viivästyskorot ovat ihan ok, se on selvä kun maksu viivästyy siitä peritään korkoja. Joidenkin perintätoimistojen muut kulut ovat vaan järkyttävän kovia, toiset perivät muutaman euron käsittelymaksuja kun joillain se on heti ekalta laskulta yli 50 euroa. Laskujen perinnästä on tullut kova bisnes, nämä yritykset rikastuvat maksuongelmaisten kustannuksella. Pahin kokemus on lindorfista, n. 4 vuotta sitten kun ongelmamme alkoivat yritin sopia maksua n. viikko eteenpäin kun oli tilipäivä, tympeä naisääni puhelimen toisessä päässä vastasi, että voithan sen silloin maksaa, mutta hän ei takaa että velka ei lähtisi eteenpäin. Se oli viimeinen niitti sille taistelulle, aluksi kaikki tuntui aivan kamalalta, muttei enää, enään ei perintäkirjeet hetkauta suuntaan tai toiseen, laskut olen maksanut ja velat loppuvat tämän vuoden lokakuussa.

Tositarina 1990-luvun lamavuosilta: Eräs perintä-
        toimisto väitti lähettäneensä perintäkirjeitä, väitti velallisen pakoilevan, vaikka asui Suomes-
        sa. Seuraus: Velka vietiin oikeuteen 5 vuotta
        liian myöhään, nyt velallinen maksaa edelleen tä-
        tä velkaa, joka olisi muuten mitätöitynyt viime
        vuoden alussa 15 vuoden jälkeen. Nyt velkaa tämän
        takia vielä 150 00 euroa! Voiko näin toimia? Näh-
        tävästi joku suojelee tällaista toimintaa.

• Jaana 0401

Ei se aina ole noin. itsekkin jouduin niiden ja pankkin hampaisiin enkä omasta syystä takasin lainoja muutaman ja kuinkas kävi firmat konkurssiin ja minä maksumies. Että silleen ei aina oma vika.

• Matadorico
        sinä ääliö kirjoitti:

pitkä paska. Jokainen sen tietää, että velka on veljenpoika ottaessa ja niin edelleen. Onko sulla laput silmällä kun et näe asiaa tuon laajemmin. Ei se valttämättä tarkoita, että on eletty ylivarojen jos on velkaantunut ihminen voi esim. sairastua tai joutua työttömäksi tai vaikka ollut sinisilmäisenä sen "hyvän ystävän" velkojen takaajana vaihtoehtoja on monia. Mitallilla on aina kaksipuolta kääntele sitä kolikkoa ja mieti ennen kuin lataset jotakin noin idioottimaista.

Käydyn keskustelun perusteella tulee väkisinkin mieleen, että suomalaisten kollektiivinen moraali on muuttumassa. Olemme eläneet pitkään yhteiskunnassa, josta on luotu kuva lintukotona, jossa yksilölle ei pitäisi käydä kuinkaan, vaikka mitä tapahtuisi. Sairauden varalle voi ottaa sairausvakuutuksen tai työttömyyden varalle työttömyysvakuutuksen, jos ei halua käyttää nk. perinteistä menetelmää ja säästää pahan päivän varalle. Siis lyhyesti sanottuna MAAILMA ON KOVA PAIKKA. Ihmisen pitää ITSE hoitaa asiansa niin, ettei paska osu tuulettimeen. Jos ostaa velaksi kaiken ympärillään, ja elelee vielä muuten niin ettei ennen tilipäivää ole Mattiakaan saldolla, niin mitä muuta voi odottaa kuin vaikeuksia ja velkakierrettä, kun asiat alkavat mennä huonosti. Olen itse velkainen yrittäjä, ja voi olla että firma ja kaikki muu menee alta. Mutta se on sitten MINUN tyhmyyttäni, jollen selviä siitä. En ainakaan ryhdy vinkumaan perintätoimistojen pahuutta.

Yritykset myyvät laskunsa perintätoimistoille, jotta saavat omat rahansa. Yritys tai yrittäjä on itse maksanut sen tuotteen tai palvelun, jonka on myynyt laskulla asiakkaalleen. Tuotteesta tarvitaan kate, jotta saa vuokrat, palkat, alv:t, tuotteen oston tavaran- tai palveluntoimittajalta maksettua. Perintätoimisto ostaa laskun rahalla yrittäjältä ja haluaa rahalleen katetta. Miksi kukaan voisi jättää ostamansa tuotteen tai palvelun maksamatta vain sillä perusteella, ettei ole juur nyt rahaa? Joku sen sinunkin velkasi maksaa!

Varautukaa ajoissa ja ajatelkaa vähän pidemmälle. Jos on pienipalkkainen työ, eläkää sen mukaan. Toinen vaihtoehto on ponnistella ja hankkia itselleen paremmin palkattu työ.

Älkääkä helvetissä taatko kenenkään velkoja.

• Toinen pelle

Tollaisille jeesustelijoille toivon syöpää ja kaikkea muuta paskaa...

• moraaliton
        Lopatin kirjoitti:

Hyvin on sut aivopesty...

• velkainen sijoittaja
        Matadorico kirjoitti:

Käydyn keskustelun perusteella tulee väkisinkin mieleen, että suomalaisten kollektiivinen moraali on muuttumassa. Olemme eläneet pitkään yhteiskunnassa, josta on luotu kuva lintukotona, jossa yksilölle ei pitäisi käydä kuinkaan, vaikka mitä tapahtuisi. Sairauden varalle voi ottaa sairausvakuutuksen tai työttömyyden varalle työttömyysvakuutuksen, jos ei halua käyttää nk. perinteistä menetelmää ja säästää pahan päivän varalle. Siis lyhyesti sanottuna MAAILMA ON KOVA PAIKKA. Ihmisen pitää ITSE hoitaa asiansa niin, ettei paska osu tuulettimeen. Jos ostaa velaksi kaiken ympärillään, ja elelee vielä muuten niin ettei ennen tilipäivää ole Mattiakaan saldolla, niin mitä muuta voi odottaa kuin vaikeuksia ja velkakierrettä, kun asiat alkavat mennä huonosti. Olen itse velkainen yrittäjä, ja voi olla että firma ja kaikki muu menee alta. Mutta se on sitten MINUN tyhmyyttäni, jollen selviä siitä. En ainakaan ryhdy vinkumaan perintätoimistojen pahuutta.

Yritykset myyvät laskunsa perintätoimistoille, jotta saavat omat rahansa. Yritys tai yrittäjä on itse maksanut sen tuotteen tai palvelun, jonka on myynyt laskulla asiakkaalleen. Tuotteesta tarvitaan kate, jotta saa vuokrat, palkat, alv:t, tuotteen oston tavaran- tai palveluntoimittajalta maksettua. Perintätoimisto ostaa laskun rahalla yrittäjältä ja haluaa rahalleen katetta. Miksi kukaan voisi jättää ostamansa tuotteen tai palvelun maksamatta vain sillä perusteella, ettei ole juur nyt rahaa? Joku sen sinunkin velkasi maksaa!

Varautukaa ajoissa ja ajatelkaa vähän pidemmälle. Jos on pienipalkkainen työ, eläkää sen mukaan. Toinen vaihtoehto on ponnistella ja hankkia itselleen paremmin palkattu työ.

Osuit juuri asian ytimeen... Nykyään Suomessa monet itkevät oikeuksiaan ja unohtavat velvollisuutensa?!? Mä oon samaa mieltä, että jokainen on oman elämänsä toimitusjohtaja ja saisi kantaa siitä itsestään vastuun...

• Xavet
        Matadorico kirjoitti:

Tulin paremmalle tuulelle kun luin sinun kirjoituksen. Ystäväni taisi suuttua minulle kun en suostunut takaajaksi.Olen samaa mieltä kanssasi.

• Pentsiini

Sama tilanne oli joskus,kun piti kantaa muovi-
      kasseittain rätinkejä roskiin.Ei enää muu
      auttanut kuin Ruotsinlaivaan ja kohta on yhdeksän
      toista suvea mennyt ilman peritoimistoja.

• I K L

TAIJJAT OLLA KARKURI... MEE VAAN PAKOON ELÄKÄ TUU TAKASI,,,
        ONNEKSI KRUUNUN ARVO LASKEE NI SUN TULEVA ELÄKEKKI PIENENEE,,, SINNEPPÄHÄN MÄTÄNET

• on täällä.
        I K L kirjoitti:

TAIJJAT OLLA KARKURI... MEE VAAN PAKOON ELÄKÄ TUU TAKASI,,,
        ONNEKSI KRUUNUN ARVO LASKEE NI SUN TULEVA ELÄKEKKI PIENENEE,,, SINNEPPÄHÄN MÄTÄNET

Minulta perintätoimisto karhuaa kanssa rahaa. Tein maksusopimuksen sinne mutta tuntuu että summa ei lyhene yhtään. joka laskussa on varmaan 60e pelkkiä perintäkuluja. Siis mitä vittua.

• on täällä. kirjoitti:

Minulta perintätoimisto karhuaa kanssa rahaa. Tein maksusopimuksen sinne mutta tuntuu että summa ei lyhene yhtään. joka laskussa on varmaan 60e pelkkiä perintäkuluja. Siis mitä vittua.

Milläs luulet sen perintätoimiston elävän? Sehän toki ensimmäiseksi ottaa omansa päältä.

• Kauheeta..
        okaro kirjoitti:

Milläs luulet sen perintätoimiston elävän? Sehän toki ensimmäiseksi ottaa omansa päältä.

Elämässä on muutakin kuin raha.. Kannattaa joskus edes pysähtyä miettimäään elämän muita asioita, itsellänikkin painaa päälle noin 10.000 e: n velat ja eilen kävin käräjäoikeudessa puhumassa haastemiehen kanssa niistä, ei syönyt eikä purrut, pikemmin kehui, kun nuorella miehellä on pokkaa tulla hänen toimistostaan kysymään missä laidassa asiat ovat.. Ja otin yhteyttä joka velkojaan ja yritin sopia asioista, ja hei perintätoimistojen kulut ovat kaameita, ymmärrän mutta on silti maksettava, minulla on tavoite maksaa kaikki velat 2 vuoden sisällä, ei mikään mahdottomuus, ilman mitään muita lainanottoja ja muuta vaan ihan puhtaasti työnteolla, olen selvinnyt jo yhdestä vippikierteestä ja aion selvitä tästäkin.. ja otin toisen työpaikankin, jaksamisia sulle ja yritä pärjäillä

• Juristi1969
        on täällä. kirjoitti:

Koskien perintätoimistojen kuluja kehotan velallisia katsomaan http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050028
        ja erityisesti 10 §. Toki kannataa vilkaista samantien vanha perintälaki, johon nämä muutokset on tehty.

Oleellista on, että suurin osa perintätoimistoista harjoittaa hyvin halpa-arvoista rahastusta maksumuistutuksilla ja vastaavilla. Ja kaikki tämä perustuu velallisten avuttomuuteen selvittää omat oikeutensa ja toisaalta velallisten taloudellisen aseman aiheuttamaan hankaluuteen löytää vapailta markkinoilta oikeusapua.

Kehoitankin lämpimästi kaikkia, joita perintätoimistot ovat kohdelleet uuden perintälain hengen ja pykälien vastaisesti ottamaan yhteytta julkiseen oikeusapuun, mikä tapahtuu paikallisen oikeusaputoimiston kautta.
        Suosittelen myös, että jokainen tässä tilanteessa oleva laittaisi kokemuksistaan viestiä kuluttaja-asiamiehelle, jonka tehtävänä on valvoa myös perintätoimea.

Muista kuitenkin olla kriittinen myös itseäsi kohtaan - pelkkä tunne väärinkohtelusta ei riitä. Tulee olla myös tositteet tapahtuneesta.
        Kun keskustelet perintätoimistojen kanssa, niin pyydä kaikki sovittu aina kirjallisena - vaikka sähköpostilla.

Toivottavasti nämä neuvot auttavat jotakin - ja tälle laittomalle rahastukselle saadaan loppu.

• Juristi1969
        Juristi1969 kirjoitti:

Koskien perintätoimistojen kuluja kehotan velallisia katsomaan http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050028
        ja erityisesti 10 §. Toki kannataa vilkaista samantien vanha perintälaki, johon nämä muutokset on tehty.

Oleellista on, että suurin osa perintätoimistoista harjoittaa hyvin halpa-arvoista rahastusta maksumuistutuksilla ja vastaavilla. Ja kaikki tämä perustuu velallisten avuttomuuteen selvittää omat oikeutensa ja toisaalta velallisten taloudellisen aseman aiheuttamaan hankaluuteen löytää vapailta markkinoilta oikeusapua.

Kehoitankin lämpimästi kaikkia, joita perintätoimistot ovat kohdelleet uuden perintälain hengen ja pykälien vastaisesti ottamaan yhteytta julkiseen oikeusapuun, mikä tapahtuu paikallisen oikeusaputoimiston kautta.
        Suosittelen myös, että jokainen tässä tilanteessa oleva laittaisi kokemuksistaan viestiä kuluttaja-asiamiehelle, jonka tehtävänä on valvoa myös perintätoimea.

Muista kuitenkin olla kriittinen myös itseäsi kohtaan - pelkkä tunne väärinkohtelusta ei riitä. Tulee olla myös tositteet tapahtuneesta.
        Kun keskustelet perintätoimistojen kanssa, niin pyydä kaikki sovittu aina kirjallisena - vaikka sähköpostilla.

Toivottavasti nämä neuvot auttavat jotakin - ja tälle laittomalle rahastukselle saadaan loppu.

Edelliseen kirjoitukseeni liittyen. Jos haluatte perintätoimistoille harmaita hiuksia ja totuuden heidän toimintansa taustoista, niin pyytäkää heitä ilmoittamaan tiedot heidän ja heidän toimeksiantajien välisestä sopimuksesta.

Tämä tarkoittaa sitä, että toimeksiantaja A Oy on saattanut tehdä perintätoimisto B Oy:n kanssa sopimuksen, jossa B Oy maksaa A Oy:lle hyvitystä perintäpalkkioista. Tämä vain on laitonta.
        Tapauksia siitä huolimatta on - alla eräs linkki
        http://www.lahti.fi/kannat/lahasia.nsf/3cf90a23430db5a9852562840073ae37/95fbedae7c2b041bc22573fd002769d8?OpenDocument

• velallisille
        Juristi1969 kirjoitti:

Edelliseen kirjoitukseeni liittyen. Jos haluatte perintätoimistoille harmaita hiuksia ja totuuden heidän toimintansa taustoista, niin pyytäkää heitä ilmoittamaan tiedot heidän ja heidän toimeksiantajien välisestä sopimuksesta.

Tämä tarkoittaa sitä, että toimeksiantaja A Oy on saattanut tehdä perintätoimisto B Oy:n kanssa sopimuksen, jossa B Oy maksaa A Oy:lle hyvitystä perintäpalkkioista. Tämä vain on laitonta.
        Tapauksia siitä huolimatta on - alla eräs linkki
        http://www.lahti.fi/kannat/lahasia.nsf/3cf90a23430db5a9852562840073ae37/95fbedae7c2b041bc22573fd002769d8?OpenDocument

Itse rupesin hoitamaan erään tuttavani ongelmaa, joka oli perintätoimistojen laskuista syntynyt. Oli mennyt velalliselta(työntekijältäni) yö-unet pitkiksi ajoiksi, ja työkyky/motivaatiokin alkoi olla jo nolla. Puhumattakaan muista ongelmista mitä kyseinen asia toi tullessaan.
        En ole juristi, enkä lakimies, mutta otin asian hoitaakseni, kun kuulin miten moraalitonta ja röyhkeää rahastusta tämä perintätoimistojen toiminta on. Ainakin oli tässä pienen ja hiljaisen nais-ihmisen tapauksessa.
        Muistaakseni hän maksoi kiltisti kuukausi-lyhennystä jotakin 50 mk, josta perintäkuluja oli noin 45 markkaa!
        Kyse ei ollut kuin alunperin muutamasta sadoista markoista, kolme erillistä perittävää, yhteensä n. 700 mk, mutta perintäkulujen, eli kuukausittain tulevan laskun (n. 50 mk/kk, joista lyhennystä n. 5 mk ! ),olivat kuulema tällainen MAHDOLLISUUS TARJOTTU velan lyhentämiseksi! Eli 140 kk x 50 mk tekee 7000 mk!!
        Tämä siunattu mahdollisuus ---SIIS tekee melkein 12 vuoden maksu-ajan---!!!!!
        nostaa perittävät summat jo kymmen-kertaisiksi. Siinähän laitetaan ihminen pikku summista vuosikausiksi velka-vankeuteen, puhumattakaan muista kyytipoikana tulevista ongelmista.

Soitin tämän ihmisen puolesta perintätoimistoon, ja kerroin mitä tiedän laista, mitä sanotaan velkojen perinnästä, sekä kohtuullisista perintäkuluista. Eli lopputulos oli, että tämä tuttavani maksoi n. 16% vuotuisen koron lopuista saatavista, eli tuttavani maksoi kaikki loput velat KERTA SUMMANA, ja velka oli kuitattu.

Tällaisella perintätoimiston tarjoamalla velanmaksu suunnitelmalla, ja ikävä kyllä jo lähes vuoden ajan lyhennetyllä maksetulla tavalla, ja lyhennyksillä, korko olisi ollut jo tähti-tieteellistä luokkaa.
        Olen myös itse yrittäjä, enkä saa, eikä edes omatuntokaan antaisi myöten, oma-aloitteisesti nostaa alkuperäistä laskun summaa kymmenkertaiseksi, vastaavilla ehdoilla, jos saatava ei ole tullut tililleni muutamassa viikossa eräpäivästä. Tietysti jos toimisin kuten perintä toimistot, ja AINA myöhästyneet saatavani laskuttaisin näin em. tavalla, niin tälle laittomuudelle saisin sellaisen ns. puolivillaisen siunauksen. Ja se vasta sitten olisi kuin kultaa vuolisi. Mutta kun ei anna tuo moraali/laki myöten.

SIIS HUOM!!! Yleensähän se alkuperäinen velkoja ei näitä huimia korkosummia saa, vaan tämä on perintätoimistojen puoli sallittua liike-toimintaa rahastaa näillä laittomuuksilla!
        Alkuperäinen velkoja myy saatavan perintätoimistolle joka sitten laitta nämä omat (pikku)lisänsä summaan.

Tavaraa tai hyödykettä ostettaessa ON EHDOTTOMASTI OTETTAVA JOKAISEN HUOMIOON MAKSUKYKYNSÄ, NYT JA TULEVAISUUDESSA. ELI EI ELETÄ YLI VAROJENSA JA TULOJENSA. TARKOITUKSELLISELLE EPÄREHELLISYYDELLE VOI, JA PITÄÄ SANKTIOT LAITTAAKIN.
        Tarvitaan ostajan ja myyjän tunne-älyä ja oikeustajua, ja vähän reilun kaupan meininkiä. Äkilliselle esim. sairaudelle tai työttömyydelle kun ei mitään voi. Näitä ongelmia kun tulee aina, ja se kuuluu myös normaaliin liike-toiminnan vastoinkäymisiin.
        Neuvotelkaa hyvät ihmiset mielummin suoraan ongelman koittaessa mielummin HETI suoraan alkuperäisen velkojan, eikä odoteta sitä perintätoimiston laskua. Se välitön yhteydenotto ongelmien koittaessa on myyjän, että ostajan etu. Yleensä saadaan maksu-/lyhennys suunnitelmat yleensä varmasti ratkottua helpommalla ja fiksummalla tavalla.

Mutta se rajanvetohan näissä velka-tapauksissa voi sitten ollakin vähän monimutkaisempi juttu. Eikä oikeuslaitostakaan saisi näillä velka tapauksilla liiaksi kuormittaa. Tarvittaisiin vain muutamia kunnon lainvoimaisia päätöksiä jokaisen helposti nähtäviksi, ja moraalia puolin että toisin.

• narusta

Sain itse hoidetuksi 14700e laskuja tänä vuonna kun soittelin ja pyysin maksuista kohtuullistamisia sekä maksusuunnitelmia. Lindorff oli ehdottomasti paras ja suostuvaisin suunnitelmaani joten siitä kannattaa aloittaa. Jäin myös työttömäksi kesken suunnitelman teon ja silti asiat hoitui. Seuraan keskustelua tästä lähtien ja toivon avun löytyvän.

P.S.Älkää uskoko jumalaan tai jesseen, joulupukin oon sentään nähny vaikkei se ollutkaan aito...

• jp..

älkää uskoko jumalaan tai jesseen...HEHHEE :D

• joulupukki

joulupukki kävi meiläkin muttei jussi tai jesse, ite viel pyysin kaverin pukiksi lapsille.....

• jelppaa

monessa asiassa. Älä elä yli varojesi.

• Nulle

Pakohan se on yrittää elää vaikka on varaton. Minkä arvosanan tämä rikkiviisas matemaatikko on suorittanut? Vai oletko opiskellut matematiikan sijaan pelkää laskentoa?

• Jÿkke 88
        Nulle kirjoitti:

Pakohan se on yrittää elää vaikka on varaton. Minkä arvosanan tämä rikkiviisas matemaatikko on suorittanut? Vai oletko opiskellut matematiikan sijaan pelkää laskentoa?

pakko? Kuka sinua täälä pakottaa elämään? Miksi olet varaton?
        Edellisessä kuitenkin kiteytyy se tosiasia että tuloja pienemmät menot tuottavat varallisuutta, oli opiskellut tai ei. Kokeile pöljä ihan itse ennen kuin arvostelet muiden kirjoituksia.

• noissa perintakuluissa

ihmeellistä ettei posti ole kääntänyt uuteen osoitteeseen. Muutin tammikuussa eikä mulla mitään sopparia postin kanssa,kuitenkin on nyt käännytetty jopa joulukortteja uuteen osoitteeseen.Lisäksi ihmetyttää ettei laskut ole mennyt ulosottoon, ulosottomieskyllä löytää velallisen. Sun pitää tietysti maksaa pääomat alkuperäinen perintälasku muttei kaikki nuo lisäkulut.

• 20 centtiä

Minun kohdalla perintä on 20 centtiä joka oli jäänyt korkoylijäämää, perimiskustanukset nyt kolmisenkymmentä euroa, miksiköhän ei tullut ensin laskua tuosta 20 centistä, vaan oli laitettu suoraan perimismaksut, Justia Instrumin touhut muutenkin hämäri, jos olette katsoneet MOT ohjelman kyseistä firmasta, asioita hoidellaan paratiisi saarilta käsin, luulisi tuohon lailliseen rosvoamiseen tulevan jokin stoppi

20 centtiä

• muuallakin toimisto!
        20 centtiä kirjoitti:

Minun kohdalla perintä on 20 centtiä joka oli jäänyt korkoylijäämää, perimiskustanukset nyt kolmisenkymmentä euroa, miksiköhän ei tullut ensin laskua tuosta 20 centistä, vaan oli laitettu suoraan perimismaksut, Justia Instrumin touhut muutenkin hämäri, jos olette katsoneet MOT ohjelman kyseistä firmasta, asioita hoidellaan paratiisi saarilta käsin, luulisi tuohon lailliseen rosvoamiseen tulevan jokin stoppi

20 centtiä

Yx perijöistä asuu kuulemani de-luxe talossa ylöjärven siivikkalassa. Ajelee firman autolla.

• ------------------

Tää on taas tätä samaa uusavuttomuutta. Ei ne laskut itsestään ole syntynyt jos ei ole rahaa niin silloin ei osteta hyvin yksinkertaista.

• kaverini kans.

Et ole todellakaan ainoa joka joutuu ojasta allikkoon pelkkien järjettömien korkojen vuoksi. Jos jumala ja rehellinen politiikko olisi olemassa jonkin sortin stopppi saataisiin aikaiseksi. Ettei vähävaraisuudesta rangaistaisi kohtuudella. Velkaneuvonta vain siirtää todellista ongelmaa tuonnemmaksi,mutta ei poista sitä tosiasiaa ettei ole rahaa!

• Hampaat

Älä ota velkaa ja hoidata hampaasi edelleen omilla rahoillasi.

• -Suutari-

Ennen oli kyllä laki koronkiskonnasta! Nyt kaikenlainen keinottelu ja vilppi tuntuu olevan sallittua. Päätä silitetään ja nuhdellaan, mutta siihen jäävät ns. pahemmat tapaukset varastelusta.
      Köyhiä käytetään törkeästi hyväksi, mutta siihen ei puututa, ilmeisesti raha ratkaisee, se kenellä sitä on!

• näin toimii

Vaikka oletkin ihan poikki, niin älä nyt kalkkiviivoilla luovuta! Sitten vasta kusessa olet.
      Toimi seuraavasti. Maksa se pienempi lasku seuraavista tuloistasi. Kysy kuitenkin perintätoimistosta mikä on todellinen saldo silloin maksupäivänä, ettei sieltä jää muutamaa centtiä vielä perittäväksi kaikkine sivukuluineen. Sitten sovi osamaksu sille suuremmalle summalle. Ja pysy siinä sopimuksessa.
      Jatkossa, älä hommaa tällaisia kolmenkympin laskuja, jos et pysty niitä ajallasi maksamaan.
      Itse takkusin 15 vuotta velkojen kanssa, jossa mukana oli mm. pysäköintivirhemaksuja ym. ym. Voin taata, että elämä on paljon, paljon helpompaa, kun kaikki on hoidettuna ja nimi kunnossa. Tuloni on pienet, elämä köyhää rahallisesti, mutta maistuu muuten paremmalta elämältä.

• Maksunsa maksanut

Maksoin itse velkajärjestelyn kautta 5 vuotta velkaani ja kun olin maksanut tämänajan olin olevinaan vapaa maksuista,Mutta asiat muuttuivat siten että tehtiin uusi laskelma omasta pyynnöstäni ja selvisi että viiden vuoden aikana oli töissä tullut ylitöitä ja siitä syystä maksoin 3vuotta lisää tilityksiä. elikkä käytännössä melkein koko velkanituli maksettua Ja nyt ei asia hierrä elämääni, mutta sitkeyttä se kysyy Kaikkiaan koko prosessi vei n 10v. kannattaa jatkaa niille jotka aikovat luvuttaa.

• Laskutuksen täti

Näen työssäni joka päivä ihmisiä, joiden laskujenmaksu on aivan perseellään...mitään ei hoideta ja sit soitetaan ja haukutaan, kun on saatu perintätoimistolta postia.
      Voi voi, aikuiset ihmiset, hoitakaa laskunne ajallaan niin ei tartte maksella lisäkuluja.
      Ainahan voi myös soittaa laskun lähettäjälle ja sopia maksujärjestelyjä, ne yleensä onnistuu, jos on omaa tahtoa ja yritystä edes maksaa.

• pakkas ukko

Tulot 385 € / kk. Laskuja n. 3000 €, suurin osa rästeistä perintätoimiston kuluja.

Laita lasku tulemaan niin sovitaan maksuaikataulusta. Tiedän että joustat jos en ihan heti saakkaan maksettua.

• että kirjoitit asiallisesti.

elin 40 vuotta elämää missä laskut menivät suoraan roskiin paitsi pakolliset. elin ja toimin ympyröissä mitä en suosittele kenellekään, eli siltä pohjalta.
        tultuani järkiini lopetin kaikki "paha poika" hommat, kävin jopa töissäkin peräti 3 kuukautta /määräaikainen) :)
        nojoo....hakeuduin velkajärjestelyyn ja pääsin nollilla koska ole työtön, vielä n vuosi jäljellä ja täytyy sanoa että on ollut helpot vuodet kun ei joka päivä tipu perintäkirjeitä pinkka kaupalla. niin ja siitä työttömyydestä sen verran että ammatti on mutta ikärasismi heittää lokaa niskaan :) miettikää nyt, ei mitään mahdollisuutta päästä enää kuuskymmpisenä töihin :)

helvetin hieno olo, täytyy sanoa.

niin ja siihenhän piti vastata, että onnistuu se kun vaan viitsii soittaa ja sanoa että voiko siirtää jonkun laskun. onnistui puhelioperaattorillakin kerran puolentoista kuukauden siirto kun siellä tajuttiin se että rahat voi olla joskus huonossa hapessa :) eli tuli sit kaks laskua kerralla.
        ei se niin vaikeeta oo kun vaan viitsii säätää asioita. tietenkin se edellyttää, että haluaa todellakin korjata asioitaan.

• ihmetteleväinen
        että kirjoitit asiallisesti. kirjoitti:

elin 40 vuotta elämää missä laskut menivät suoraan roskiin paitsi pakolliset. elin ja toimin ympyröissä mitä en suosittele kenellekään, eli siltä pohjalta.
        tultuani järkiini lopetin kaikki "paha poika" hommat, kävin jopa töissäkin peräti 3 kuukautta /määräaikainen) :)
        nojoo....hakeuduin velkajärjestelyyn ja pääsin nollilla koska ole työtön, vielä n vuosi jäljellä ja täytyy sanoa että on ollut helpot vuodet kun ei joka päivä tipu perintäkirjeitä pinkka kaupalla. niin ja siitä työttömyydestä sen verran että ammatti on mutta ikärasismi heittää lokaa niskaan :) miettikää nyt, ei mitään mahdollisuutta päästä enää kuuskymmpisenä töihin :)

helvetin hieno olo, täytyy sanoa.

niin ja siihenhän piti vastata, että onnistuu se kun vaan viitsii soittaa ja sanoa että voiko siirtää jonkun laskun. onnistui puhelioperaattorillakin kerran puolentoista kuukauden siirto kun siellä tajuttiin se että rahat voi olla joskus huonossa hapessa :) eli tuli sit kaks laskua kerralla.
        ei se niin vaikeeta oo kun vaan viitsii säätää asioita. tietenkin se edellyttää, että haluaa todellakin korjata asioitaan.

Kuulin että velkajärjestelyyn on vaikea päästä. Sinä pääsit työttömänä?

• TILATA AIKA..
        ihmetteleväinen kirjoitti:

Kuulin että velkajärjestelyyn on vaikea päästä. Sinä pääsit työttömänä?

Velkaneuvontaan ja käydä juttelemassa asiat selviksi.On paljon helpompaa tehdä ratkaisuja maksun suhteen kun on ammattitaitoinen henkilö kenen kanssa voi keskustella.Siellä ei sinua tuomita,vaan autetaan ja rohkaistaan.Nykyisin voi olla paikkakunnasta riippuen jonoa,mutta kannattaa silti soittaa aika käydä juttelemassa.Moni ihminen on sieltä avun saanut ja välttynyt maksamasta ylimääräisiä korkoja.Sitä vartenhan he ovat olemassa.

• Marsipaani*_*

No mutta älä sentään luule ja kuvittele että sosku maksaa Sinun ulosottovelkasi, jos sen asiakkaaksi joudut :)
      Äläkä huoli, velkasi on pieniä verrattuna monen muun velkaan! Kyllä sä niistä selviät!! :)

• Et henkisesti

Anna postin tulla, ne taitaa pumpata sua.

Heittäydy vaan sossun luukulle. Ite pinnistelen hyvässä työssä, kohta pettää otsasuoni.

Nykysysteemi on niin syvältä, että varmaa on että kaikki romahtaa. Toki vielä riittää Citty-maasturimiehiä, Thaimaan-lomia, huijjaa niin paljon kuin kerkiät, ole supersikaröyhkeä, silloin sulla on pieniä mahkuja.

Voi kuinka kypsä mä oon, mä romahdan kohta, suostuukohan lääkärit ottaa mut vastaan kun mulla ei ole citty-maasturia, eikä jäsenkirjaa.

Nyt jäi katkeruusryyppykin päälle. Tiukkaa tekee, toivottavasti saat asiasi kuntoon, pyyhi niillä lapuilla persettä.

• päivää.

Kannattaa soittaa firmoihin, joille tuo velka on ja pyytää apuja.

Mulle sanottiin, että osan veloista voi maksaa pääoman mukaan, jos siis on halua, tulee firmat vastaan senverran, että korot poistetaan.

Itse nauran vain, kun soittelivat perintäfirmoista, joku nuorempi kolli jopa selitti luurissa, kuinka vastuuton olen, enhän voi kävellä kaupastakaan maksamatta -miksi en?

Yhdelle perintäfirmalle sanoin, että, säästäkää luontoa, älkää laittako laskuja joka kuukausi eri kuoriin, pakatkaa laskut edes yhteen kuoreen.

Postilaatikkoni vieressä on roskis, vien ne sinne paperinkeräykseen kuitenkin -avaamattomina.

(olen muuten saanut laskut siitä firmasta sen jälkeen aina yhdessä kuoressa :))

JOS voittaisin lotossa miljoonia, en varmaan silloinkaan maksaisi velkojani, on kivaa, että edes jotain postia tulee.

• jolanda neito

Elän itse 3 vuotta helvettiä, jossa maksan hoitajan pienestä palkasta 350e ulosottoon ja silti perintätoimistot on kintereillä ikivanhojen laskujen ja korkojen kanssa! Ikuinen kierre, joka imee ihmisestä kaiken elämän ilon! Ulosotto perii järjettömät käsittely, ym kulut, mikä on aivan käsittämätöntä! Perintätoimistot on toinen luku sinänsä! Itselle myös tulla tupsahtelee ihme laskuja päättömine korkoineen!Kukahan piru kuvittelee että kellään on varaa maksaa moisia! Pitäisi varmaan joko muuttaa Timbuktuun tai vaihdella työpaikkaa puolen vuoden välein! Tai ruveta työttömäksi!

• ovat ryöväreitä!

Ulosotto laittaa laskun pääoman perään 250 euroa käsittelykuluja.

Sen sijaan perintätoimistot lisäävät valtavia summia muka käsittelykuluina ja korkoina. Niiden korot ja käsittelykulut tuntuvat suorastaan rikollisen kovilta verrattuna valtion ulosottoon.

Joku laki se pitäisi noillekin määrätä, mikä helvetin oikeus niillä on tulla velallisen ja asianomistajan väliin vetämään valtavat summat välistä. Ei mitään oikeutta! Saatanan koronkiskurit!

• VALITUS????

Miksi valitat veloistasi jos olet itse aiheuttanut ne? Tottahan toki ne kasvaa jos korkoa tulee päälle. Olet joskus ottanut velkaa tai olet siis ostanut jotain ja et ole hoitanut velvoitteitasi. Miksi siis täällä valitat?

Etkö ostaessasi osannut ajatella, että joudut maksamaan vai ajattelitko kenties, että "haiiiii mie ostan ko kaik o kaikil yhteist, haiiiiiiii"

• Samaa Mieltä

Ite ollu joskus samassa tilanteessa, ulosottoon melkein 8 tonnia, sit ne alko ottamaan puolet palkasta jne. sillon joo vitutti ja tuli moneen kertaan haukuttua ulosottovirasto alimpaan helvettiin, mut sit kerran sitä tajus et perkele, vika on MINUSSA, ei ne turhaan multa niitä rahoja peri. Aika kekkerit pidin ku viimenenkin euro oli maksettu!! JOTEN, SUKSI VITTUUN VALITTAMASTA!!!! OMA VIKAS!!!

• Keizi1966
        Samaa Mieltä kirjoitti:

Ite ollu joskus samassa tilanteessa, ulosottoon melkein 8 tonnia, sit ne alko ottamaan puolet palkasta jne. sillon joo vitutti ja tuli moneen kertaan haukuttua ulosottovirasto alimpaan helvettiin, mut sit kerran sitä tajus et perkele, vika on MINUSSA, ei ne turhaan multa niitä rahoja peri. Aika kekkerit pidin ku viimenenkin euro oli maksettu!! JOTEN, SUKSI VITTUUN VALITTAMASTA!!!! OMA VIKAS!!!

mulla on tulossa alla 7000 euroa ulosottoon ja maksan ne reilussa vuodessa mielelläni ja pidän bileet sitten

• elämänhalu mennyt

juu, teillä ei ole mitään syytä valittaa. Olette joskus olleet itse laskujanne tekemässä. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Entäs minä sitten. Tutustuin maailman ihanimpaan mieheen viime talvena. Voi luoja, miten rakastuinkaan. Muutimme yhteen jo kuukauden päästä. Kaikki oli ihanan satumaista. Häät pidimme viiden kuukauden päästä. Kauniit juhannushäät.

Syksyllä paljastui minulle karvas totuus. Tämän tästä postilaatikolle mennessäni tuli perintätoimistolta kirjeitä tälle niin ihanalle miehelleni. Jopa ulosotosta tuli yksi 500 euron lasku. Suuria nämä summat eivät ole alkupääomaltaan, tuollasta 60, 60 ja 90 euroa ja sitä luokkaa. Perintätoimiston osuus sellasta 100, 200 ja 300. En enää ole edes täysin selvillä paljonko näitä laskuja yhteensä on, mutta sellasen 2000-3000 luokkaa. Toki on isompiakin laskuja, mutta mieheni on pienituloinen ja nyt firma teki konkurssin, missä hän oli töissä, joten nyt on työttömänä. Itse olen työtön ja mulla ansiosidonnainen päiväraha.

Mies leveesti vain tuumasi, että hän ne laskut maksaa. Vaan kyllä se niin on, että yhteisestä taloudestamme kaikki on pois. Jos hänellä olisi isot tulot, asia toki olisi toinen.

En vain enää tiedä, mitä ajatellla hänestä. Luottamus täysin kateissa ja rakkauskin loppunut,ainakin katkolla.
        Velat kuulemma syntyneet miehen entisessö liitossa 2000 luvun alussa ja vaimo ne tehnyt. Mies ei tiennyt mitään laskuista, kun vaimo pisti heti roskiin, kun lasku tuli.

Siitä voitte repiä huumoria ja maksakaa hyvillä mielin laskunne, kun itse olette ne tehneetkin.

Minulla hiukka toinen jttu.

• sotka22
        elämänhalu mennyt kirjoitti:

juu, teillä ei ole mitään syytä valittaa. Olette joskus olleet itse laskujanne tekemässä. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Entäs minä sitten. Tutustuin maailman ihanimpaan mieheen viime talvena. Voi luoja, miten rakastuinkaan. Muutimme yhteen jo kuukauden päästä. Kaikki oli ihanan satumaista. Häät pidimme viiden kuukauden päästä. Kauniit juhannushäät.

Syksyllä paljastui minulle karvas totuus. Tämän tästä postilaatikolle mennessäni tuli perintätoimistolta kirjeitä tälle niin ihanalle miehelleni. Jopa ulosotosta tuli yksi 500 euron lasku. Suuria nämä summat eivät ole alkupääomaltaan, tuollasta 60, 60 ja 90 euroa ja sitä luokkaa. Perintätoimiston osuus sellasta 100, 200 ja 300. En enää ole edes täysin selvillä paljonko näitä laskuja yhteensä on, mutta sellasen 2000-3000 luokkaa. Toki on isompiakin laskuja, mutta mieheni on pienituloinen ja nyt firma teki konkurssin, missä hän oli töissä, joten nyt on työttömänä. Itse olen työtön ja mulla ansiosidonnainen päiväraha.

Mies leveesti vain tuumasi, että hän ne laskut maksaa. Vaan kyllä se niin on, että yhteisestä taloudestamme kaikki on pois. Jos hänellä olisi isot tulot, asia toki olisi toinen.

En vain enää tiedä, mitä ajatellla hänestä. Luottamus täysin kateissa ja rakkauskin loppunut,ainakin katkolla.
        Velat kuulemma syntyneet miehen entisessö liitossa 2000 luvun alussa ja vaimo ne tehnyt. Mies ei tiennyt mitään laskuista, kun vaimo pisti heti roskiin, kun lasku tuli.

Siitä voitte repiä huumoria ja maksakaa hyvillä mielin laskunne, kun itse olette ne tehneetkin.

Juuri Näin voi käydä, Mutta eipä hyväosaiset tajua kuin syyttää ja pilkata sitä kuka on monttuun pudonnut, Ja makselee toisten tekemiä velkoja.On muistettava että takaajat ja hyväuskoiset jotka luottaa ja haluaa auttaa toista voi joutua itse riiston kohteeksi. Mutta jaksa uskoa että on aina toivoa. Aikoinaan sain ulosotto mieheltä pilkat päin kasvojani kun ei ollut rahaa maksaa kuin ulos oton korot,Tämä nauroi ja sanoi että rahaa se on tämäkin korko ja että pää omaa jää vielä maksettavaksi.Ja yksi seikka jäi mieleeni miksi sakko peritään aina päältä ensimmäisenä ,vaikka vanhemmat laskut on jo vuosia ollut perinnässä.Valtiolla on etuilu oikeus näissäkin asioissa .

• Noinkaan

Vaikutti hieman itsesäälivältä tekstiltä...
        "Minulla hiukka toinen juttu", mitä helvettiä toi tarkottaa??? Ei ainakaan mun mielestä tossa tekstissä lukenu et sä olisit jotenkin kiinni niissä LASKUISSA, etkä mitenkään maksuvelvollinen, Jos ei niissä ole sun nimeä!! Tietysti tuo avioliitto on sinänsä ongelma jos esim. yhteistä omaisuutta.

• sama kokeenut

Minulla melkein samalaine tilanne. tutustuin meheen, ja nyt pari vuotta saman katon alla elätty. Minulle selvisi kyllä hänen velkäkierre ennen avioliito, mutta silti oltiin asuttu yhdessä jo puoli vuotta. Hänelläkin ex-vaimo oli tilannut kaikennäköistä hänen nimessä, ja jättänyt laskut hoitamatta. Kun erosivat, muija vei tavarat, mutta velat jäivät miehelle. Ulosotossa oli noin 10000€, ja myöhemmin on tullut vielä 5-6 vuotta vanhoja laskuja perintatoimistoista, mis on jossain seissut vuosia, ja nyt yritys on ne lähettänyt perintöfirmoille perittavaksi. Miksi ei ne lähettä lasku uudelle ensiksi asjakalle, ja vasta senjälkeen perintätoimistoon?? Olisin valmis sopimaan suoraa yrityksen kanssa maksujärjestelmasta, myös korot valmis maksama, mutta perintätoimistoon kulut ovat kohtutoman isoja. Alkupäränen lasku ylensä myös noin 50-100€, mutta vuosien varrella jossain pöytälaatikossa maanenna kasvatanut korkoja 400-600€ saaka.
        Välillä oli myös melkein luovuttaa koko velkajärjestelyt perintäfirmojen kanssa, koska ulosotto otti isomma osa palkasta pois, ja mietisin, menköö sitten kaikki samasta kattilasta s.t. ulosotto kauta. Mutta nyt, parin vuodeen kuluttua, näytää valoisamalta, ja että velät tulee maksetuksi vuoden kuluttua, kun jostain pöytalaatikoista ei tule uusia yllätyksiä.
        Tsemmpia kaikille samassa venessä olijaille, ja yritetään pysyä pinnalla, vaikka lamaa iskeki, toivottavasti työpaikka pysyy ja terveyttä riittää!! Ja vuoden päästä on juhlat meilläkin, kun kaikki velaat tule makstuksi.

• samaa kokeenut
        Noinkaan kirjoitti:

Vaikutti hieman itsesäälivältä tekstiltä...
        "Minulla hiukka toinen juttu", mitä helvettiä toi tarkottaa??? Ei ainakaan mun mielestä tossa tekstissä lukenu et sä olisit jotenkin kiinni niissä LASKUISSA, etkä mitenkään maksuvelvollinen, Jos ei niissä ole sun nimeä!! Tietysti tuo avioliitto on sinänsä ongelma jos esim. yhteistä omaisuutta.

Mutta kun avioliitossa ollaan ja miehen tulot menee laskuihin, kyllä se naisenkin kukkarossa tuntuu, on se ju perhe tuloista pois kuitenkään.

• sairauden kuvaa

Masentuneen maksamisongelmissa ei ole kyse rahan puutteesta, vaan itse maksamistapahtuman vaikeudesta. Ja tällä masennussyndrooman piirteellä perintätoimistot rahastavat.

Sama kuin rahastaisivat henkilöä, joka on sidottu elämää ylläpitävään koneistoon, mutta joka ei pysty itse toimimaan. Oma vika, vai mitä?

• laulun sanat

Kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu.

Ehkä olisi aika alkaa kantaa vastuu tekemisistään. Jos elää yli varojeen, niin itseään saa syyttää!
      Miksi ihmeessä aikanaan jätit laskusi maksamatta?

• kuntasi...

velkaneuvontaan ja kysy sieltä miten asia on.Siellä osaavat neuvoa sinua mitä pitää tehdä.Tsemppiä! kyllä kaikki järjestyy,saatpa nähdä!!!

• .,.,.,.,.,.,

taitaa olla pahin verenimijä.Laskuille mahdollisimman lyhyt maksuaika jotta pääsevät heti lähettämään karhulaskun lisätyillä perintäkuluilla.

• 1234

kaikki ne on samanlaisia

• oivainen

Hei

Kuka osaisi kertoa miten ihmeessä pääsee eroon be2 sopimuksesta. Karhukirjeitä tulee, vaikka irtisanoutumiseni oli asianmukainen.
      oivainen

• .............

Kaveri yritti myös irtisanoutua, kävi sitten pankissa ja asia hoitui sieltä Luottokuntaan päin.

• minkä taakseen jättää.

Olen itse työssä käyvä keskituloinen 2 lapsen yksinhuoltaja. Asun vuokralla ja maksan osamaksua autolainasta. Mun motto on aina ollut se että tilipäivänä ensin maksetaan laskut ja lopuilla eletään.
      Ei mulla ole varaa juosta shoppailemassa merkkivaatteita tai tehdä etelänmatkoja. Suuremmat mm. kodinkonehankinnat olen tehnyt osamaksulla. Ne olen hoitanut ja mitään pikavippejä tai luottokorttia en ole käyttänyt, vaikka siihenkin olisi ollut mahdollisuus.

Elän mielestäni "rikasta" elämää jonka olen myös ansainnut kovalla työllä ja järkevällä raha-asioiden hoitamisella.

Tottakai olen joskus tehnyt tyhmiä heräteostoksia tai örveltäny ja tuhlannu rahaa turhuuksiin(ravintolat ,taxit)ja sorrun siihen välillä edelleen.Kyllä ottaa päähän ku 100 euroakin menee illassa. mut ne olen korjannut heti miettimällä tarkasti loppukuun ruokaostokset yms.

Olin 10 vuotta sitte köyhä opiskelija ja siitä opin miten pienelläkin budjetilla eletään laatuelämää.

Mut tsemppiä sulle. Niin kauan kun hoidit raha-asias huonosti, yhtä kauan kestää saada talous balanssiin ja se tuntuu joskus lähes kohtuuttomalta.

• Kulissit OK

Perintätoimistot ovat perseestä, ja sitten tosi syvältä sieltä. Anteeksi karkea ilmaukseni näin akateemisesti sivistyneeltä ihmiseltä.

En ole varsinaisesti rahavaikeuksissa, vaikka melko tiukilla olenkin, yksinhuoltajana ja asuntoveloissa. Mutta ongelmani on se sama, mikä viestiketjun aloittajallakin: masennus.

MASENNUSTA ei perinnässä oteta mitenkään huomioon. Masentuneelle kasautuvat ihan pienetkin laskut (esim: viimeksi minulta perittiin ulosotossa 14.50 euroa!). Masentunut ei vain kykene maksamaan laskujaan.

Laskut kasautuvat avaamattomiin pinoihin. Juuri nyt minun pitäisi olla maksamassa laskujani, mutta en kykene avaamaan kuoria. Ensin pitäisi käydä läpi valtavat postipinot ja sitten avata karhukuoret.

Alunperin laskut eivät ole olleet kovin suuria, eivät ainakaan ylivoimaisia. Mutta kasoiksi kertyessään ne kasvattavat korkoa ja perimiskuluja kohta ylivoimaisiksi.

Olen virkamies, säännöllisessä kokopäivätyössä. Olen vain sillä lailla sairas, etten kykene aloitteellisuuteen omassa elämässäni (työelämässäni kylläkin). En kykene avaamaan niitä laskupinkkoja. Tätä voi olla muiden kuin toisten masentuneiden vaikea ymmärtää - MUTTA TÄLLÄ PERINTÄTOIMISTOT RAHASTAVAT HÄRSKISTI!

• Mummeli eläkeläinen.

Sama täällä olen perintätoimiston otteessa,ettei ne minulta saa,kun elelen pienen kansaneläkkeen varassa,että kyllähän perintätoimistosta tulee vähän väliä kirjeitä ja karhuamisia,muttakun eläkkeeni on niin pieni ettei siitä saa otettua.kyllähän ne yrittää neuvotella kun sinne soittaa,muttakun en pysty maksamaan niin en vaikka kuinka yritän eiroja venyttää,että muutamia tuhansia on minullakin ulosotossa.Kyllähän se silloin masentaa kun perintätoimistosta tulee kirje ja katsin millasia summia taas tuli.Ei auta kun luovuttaa.

• Anonyymi

???

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4588
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3552
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3149
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      198
      1967
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      32
      1799
    6. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1783
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      24
      1763
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1607
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18