Maa

Televisiossa esitettiin ihan mielenkiintoinen dokumentti maaseudun elämästä ja maatalousyrittämisestä Suomessa (Kauhajoella, Kerimäellä ja Elimäellä). Tämä Veikko Aaltosen dokumentti kuvaa maasueudun murrosvuosia 1996-2000.

Haastateltavien mukaan maatalousyrittäminen ei ole enää yhtä kivaa kuin ennen. Maasedulta lakkautettiin kyläkouluja ja sen myötä koko elämä. Opettaja yrittää koulussa vielä kertoa lapsille, kuinka tärkeä toimeentulolähde maa on. Juhannuksena ryypätään pullon pohjan viimeisiä kotitekoisia. Kirkasta kuulemma on.

Tänään esitettiin dokumentin ensimmäinen osa, huomenna tulee toinen. Toivottavasti koko paketti tulee uusintana sellaiseen aikaan, että myös töissä käyvät voivat sen nähdä. No, onhan niitä tallennuslaitteita, jos vain älytään nauhoittaa.

Dokumentti kuvaa hyvin maaseutuelämän vähittäistä kuihtumista. Yrittämishalu on vielä jäljellä, mutta vaikutelma on se, että nuoret alkavat valita yhä enemmän paremman elintason ja virikkeellisemmän elämän puolesta. Maaeutuelämä kiinnostaa enää sinne syntyneitä, muuttoliikettä kaupungeista maalle ei juurikaan ole. Toisinpäin sitäkin vilkkaammin.

Syiyä kehitykseen on monia. Yksi selvä syy on se, minkä esim. Jäbä on tuonut täällä esille eli Kepun ökymaataloutta suosiva politiikka sotien jälkeisenä aikana. Se on vähin erin tyhjentänyt maaseudun ihmisistä. Jäljelle jäävätkin vaan jaksavat uskoa Kepuun, vaikka lopettaminen uhkaa myös heitä. Jäljelle jäävät Wahlroosit ja muut kartanonherrat eli ne, jotka eniten hyötyvät tästä kepumeiningistä. Omat koirat purivat, mutta usko on silti luja.

23

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ala MMP

      Kehitystä ei voi pysäyttää edes maaseudulla vaan se jyrää innovatiivisesti eteen päin.
      Maaseutu on edelleen tärkeä hyvinvoinnin tuoja kansalaisille ja maaseudun elinkelpoisuudesta on pidettävä hyvää huolta.
      Maaseutu tuottaa kansantalouteen lisäarvoa lähes puolet ja työllistää yli puolet työvoimasta, joten sen merkitys on erittäin suuri kaikilla asteikoilla mitaten.
      Ilman maaseudun voimakasta panosta kansantalouteen pääkaupunkiseudun pystyyn kuolleitten määrä on valtavissa mittasuhteissa ja ystävät kaukana.

      Teidän perussuomalaisten pikavippien tavoittelu on lyhytnäköistä politikointia ilman selvää päämäärää, unohtaen joka kerta mistä lisäarvo talouteen kasaantuu.
      Tässä yhteydessä ei sovi unohtaa, että vain te perusuomalaiset vastuttatte Lissabonin sopimusta alueitten tasapuolisessa kehittämisessä ja kuitenkaan ette pysty esittämään parempaa vaihtoehtoa nyt ratifioidun sopimuksen tilalle.

      • innovatiivisuus

        Maaseudun innovatiivisuutta edustaa lähinnä matkiminen.

        60-luvulla rakennettiin tehdashalleja joihin houkuteltiin pienyrittäjiä kunnan verohelpotuksilla, sitten keksittiin puuhamaat ja eläinpuistot.

        Nyt rakennetaan kilpaa ideaparkkeja kuihduttamaan kymmenen naapurikuntaa yhden kunnan menestyksen vuoksi.

        Jos tämä on maaseudun innovatiivisuutta, niin siitä pitäisi päästä pian eroon.


      • Ps:lta
        innovatiivisuus kirjoitti:

        Maaseudun innovatiivisuutta edustaa lähinnä matkiminen.

        60-luvulla rakennettiin tehdashalleja joihin houkuteltiin pienyrittäjiä kunnan verohelpotuksilla, sitten keksittiin puuhamaat ja eläinpuistot.

        Nyt rakennetaan kilpaa ideaparkkeja kuihduttamaan kymmenen naapurikuntaa yhden kunnan menestyksen vuoksi.

        Jos tämä on maaseudun innovatiivisuutta, niin siitä pitäisi päästä pian eroon.

        Kilpailua pitäisi siis alkaa rajoittaa sääntelyn turvin?


      • Hah, hah, haa
        Ps:lta kirjoitti:

        Kilpailua pitäisi siis alkaa rajoittaa sääntelyn turvin?

        Olkaa maalaiset innovatiivisia, jos haluatte autioittaa loputkin elinvoimaisista kylistänne tappamalla ne ideaparkkeja matkimalla.

        Kusipäisyys ei teistä poistu edes rajoituksilla tai sääntelyllä, kun se on perittynä aivoytimessänne.


      • towerilla
        Hah, hah, haa kirjoitti:

        Olkaa maalaiset innovatiivisia, jos haluatte autioittaa loputkin elinvoimaisista kylistänne tappamalla ne ideaparkkeja matkimalla.

        Kusipäisyys ei teistä poistu edes rajoituksilla tai sääntelyllä, kun se on perittynä aivoytimessänne.

        Tuo kannanottosi ei tue innovaatiosi tasoa kovin korkealle tuon syvällisen lausahduksen innovaatiosta.
        Koska en halua rikkoa sinun tekijänoikeuksia, niin palautan hengentuotteesi takaisin:"Kusipäisyys ei teistä poistu edes rajoituksilla tai sääntelyllä, kun se on perittynä aivoytimessänne."


    • Verisolu

      Tuon dokumentin tahtoisin itsekin nähdä. Nyt puhun kuitenkin otsikkoni missiosta.

      Halutessamme elää ihmisenä pitkään tulee meidän sopeuttaa elintapamme kestävän kehityksen kapealle polulle. Tämä linja antaa uusia ulottuvuuksia maaseudun elinvoimaisuuden kehittämiselle. Elettiin sitä ennenkin - maaseudulla - , ja olosuhteisiin nähden hyvin elettiinkin. Hyödyntämällä nykyisiä ja tulevia innovaatioita voidaan maaseudun elinvoimaisuutta edeti kehittää. Toki on luovuttava materialistisesta lähestymistavasta, sillä yhteiskunnan resurssit eivät tule riittämään maaseudun nykymalliseen tekohengitykseen verovaroin. Keinot on etsittävä ja löydettävä sisäsyntyisesti ja löytyvät kyllä, kunhan elintasosta tingitään.

      Maaseutu kuitenkin tuottaa sen tärkeimmän, mitä ilman ei hilluta yhdessäkään kaupungissa.

    • ...jo haluttaisi

      Niin kuin Jäbä on usein kirjoittanut, ratkaisu pulmaan olisi elintarvikkeiden lähituotanto, eli se, malli jossa keskeinen osa ruoasta syödään ja jalostetaan sillä paikkakunnalla, jossa se on kasvatettukin.

      Ainoa ete tälle lähiruoan renesanssille on vähitäiskaupan ketjuuntuminen, mikä ei salli sitä, että ruoka jalostettaisi ja myytäisi paikallisesti, kun ostot kulkevat kaupan ketjujen keskusjohdon kautta eikä siellä suosita pieniä tavarantoimttajia.

    • On selvä, ettei maatalous voi välttyä samanlaiselta rakennemuutokselta, mikä koskettaa muitakin elinkeinoja. Nuoresta polvesta ei välttämättä löydy vanhempien ammateille jatkajaa ja maatilayritykset keskittyvät muiden yritysten tavoin yhä harvempiin käsiin.

      Siitä huolimatta lähes jokainen peltohehtaari jää edelleen viljelykäyttöön eli kotimainen maatalous säilyy. Mikäli ilmastomuutos olisi totta, se tulisi osaltaan vahvistamaan suomalaisen maatalouden asemaa.

      Asutuskin maaseudulla säilyy elinkeinorakenteen muuttumisesta huolimatta kohtalaisen vahvana. Jos omalta paikkakunnalta ei löydy oman alan töitä, henkilöautolla on helppo ajaa töihin maakunta- ja muihin työpaikkakeskuksiin ja takaisin.

      • pulman ratkaisu?

        Minun mielestäni tehomaataloutta ja ruoan lähituotantoa voisi kehittää monimuotoisesti rinnakkain, koska se takaisi samalla maaseudun elinkeinorakenteen säilymisen monimuotoisena.

        Uskon vakaasti, että lähituotantona kauppojen hyllyille saatava ruoka menisi kaupaksi, jos se kauppojen hyllyille vain saataisi.

        -Jäbä


      • Verisolu
        pulman ratkaisu? kirjoitti:

        Minun mielestäni tehomaataloutta ja ruoan lähituotantoa voisi kehittää monimuotoisesti rinnakkain, koska se takaisi samalla maaseudun elinkeinorakenteen säilymisen monimuotoisena.

        Uskon vakaasti, että lähituotantona kauppojen hyllyille saatava ruoka menisi kaupaksi, jos se kauppojen hyllyille vain saataisi.

        -Jäbä

        Lähituotantopotentiaali on marginaalinen. Siinä se. Monimuotoisuus löytyy muista hyödykkeistä kuten palveluista. Elintarviketuotannon vitaliteetti edellyttää keskittämistä.


      • eri mieltä
        Verisolu kirjoitti:

        Lähituotantopotentiaali on marginaalinen. Siinä se. Monimuotoisuus löytyy muista hyödykkeistä kuten palveluista. Elintarviketuotannon vitaliteetti edellyttää keskittämistä.

        Ei tarvitse mennä kauaskaan etelään, kun ruoan lähituotanto elättää monimuotoista maaseutua johtuen siitä, että elintarvikekauppiaat ovat itsenäisiä yrittäjiä, jotka saavat ostaa oman paikkakuntansa elintarvikejalostajien tuotteita, koska ketjusopimukset eivät heitä kahlitse niin kuin kahlitsevat täällä Suomessa.

        Elintarviketuotannon keskittämisestä eivät hyödy ketkään muut kuin elintarvikealan suurteollisuus ja kaupan keskusliikkeet.


      • eri mieltä kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä kauaskaan etelään, kun ruoan lähituotanto elättää monimuotoista maaseutua johtuen siitä, että elintarvikekauppiaat ovat itsenäisiä yrittäjiä, jotka saavat ostaa oman paikkakuntansa elintarvikejalostajien tuotteita, koska ketjusopimukset eivät heitä kahlitse niin kuin kahlitsevat täällä Suomessa.

        Elintarviketuotannon keskittämisestä eivät hyödy ketkään muut kuin elintarvikealan suurteollisuus ja kaupan keskusliikkeet.

        ,
        ..pitäisi saada uudelleen esiin. Nuo muutaman vuoden takaiset jutut nostivat tämän saitin laatua merkittävällä tavallaan. Niiden yhteyteen ei sanottavammin ilmestynyt häiriköitäkään, joten perusteltu pyyntö sopii siksikkin esittää sulle jaba:

        Kaiva teema arkistosta, kloonaa juttua saitilla ja pannaan hyvät jutut uusiksi.

        Aiheen kautta, - sen elävänä osana -, pääsee hyvin sisälle myös e-tarviketuotannon ja kaupan kansalliseen ongelmaan, muutaman kaupparyhmän muodostamaan oligarkiaan ja niiden kielteiseen vaikutukseen myös avauksen teemalle ja eritoten maran virittämälle linjalle.

        Teeman syvällinen pohdiskelu on varmasti tarpeellista - olkoot syys tai talvi -, sillä nuo suurimmat moniliitit Kesko ja pellorvolainen SOK ovat kasvattaneet itsensä ja yhteiskunnallisen määräysvaltansa omaa ja yhteiskunnan päättäjien parasta ymmärrystä suuremmiksi.

        Ongelman takaa löytyy politiikkamme heikkoja kohtia, laajalle levittäynyttä lahjontaa ja todellista, pitkälle korrutoitunutta taustavaikuttamista. Kun riittävän syvältä kaivetaan, paljastuvat kaupparyhmien takaa anonyymeinä mielellään pysytelevät kasvottomat vaikuttajat. Ne tyypit jotka keräävät järjettömän suureksi paisuneella käskyvallallaan, noilla kansallisesti jättimäisillä ryhmillään yhä lisää vaikutusvaltaa.
        Ne operoivat mielin määrin viinakauppaa ja hautaustoimistoalaa lukuunottamatta elän piiriin kuuluvilla lähes kaikilla toimialoilla kulloisenkin erikoiskauppan ytimissä. Ne pureutuvat vahingoittavasti yhtyiskuntarakenteeseen estäessään todellisen kaupallisen kilpailun. Hintakertellein tavarantoimittajiaan kyykyttäessään ne aiheuttavat sanelupolitiikallaan myös sen kautta suoranaista vahinkoa. Ne pureutuvat valtiovallan ja kuntapäätöksen ytimeen sosialismiakin tehokkaammin, sillä he/ne määräävät pitävillä kauppapaikka, -hinta-laatu-tuottajapakotteillaan jo yhteikuntamme suuntaa.

        Ylipaksuilla katesiivuilla ne imuroivat varoja vientipyrkimyksiensä rahoittamiseksi. Toimeliaisuutensa uuden pääsuunnan veintitukitoiminnan kautta ne ovat löytäneet jälleen uuden rahastuskeinon, tuon syvälle yhteiskunnan taskuun työntyvän välineen, vientitukiaisten anojien ja saajien pitkän käden, jonka käyttäjinä he ovat osoittaneet olevansa tehokkaita.


        Seppo Hietanen


      • Verisolu
        CITY.-Keskusta kirjoitti:

        ,
        ..pitäisi saada uudelleen esiin. Nuo muutaman vuoden takaiset jutut nostivat tämän saitin laatua merkittävällä tavallaan. Niiden yhteyteen ei sanottavammin ilmestynyt häiriköitäkään, joten perusteltu pyyntö sopii siksikkin esittää sulle jaba:

        Kaiva teema arkistosta, kloonaa juttua saitilla ja pannaan hyvät jutut uusiksi.

        Aiheen kautta, - sen elävänä osana -, pääsee hyvin sisälle myös e-tarviketuotannon ja kaupan kansalliseen ongelmaan, muutaman kaupparyhmän muodostamaan oligarkiaan ja niiden kielteiseen vaikutukseen myös avauksen teemalle ja eritoten maran virittämälle linjalle.

        Teeman syvällinen pohdiskelu on varmasti tarpeellista - olkoot syys tai talvi -, sillä nuo suurimmat moniliitit Kesko ja pellorvolainen SOK ovat kasvattaneet itsensä ja yhteiskunnallisen määräysvaltansa omaa ja yhteiskunnan päättäjien parasta ymmärrystä suuremmiksi.

        Ongelman takaa löytyy politiikkamme heikkoja kohtia, laajalle levittäynyttä lahjontaa ja todellista, pitkälle korrutoitunutta taustavaikuttamista. Kun riittävän syvältä kaivetaan, paljastuvat kaupparyhmien takaa anonyymeinä mielellään pysytelevät kasvottomat vaikuttajat. Ne tyypit jotka keräävät järjettömän suureksi paisuneella käskyvallallaan, noilla kansallisesti jättimäisillä ryhmillään yhä lisää vaikutusvaltaa.
        Ne operoivat mielin määrin viinakauppaa ja hautaustoimistoalaa lukuunottamatta elän piiriin kuuluvilla lähes kaikilla toimialoilla kulloisenkin erikoiskauppan ytimissä. Ne pureutuvat vahingoittavasti yhtyiskuntarakenteeseen estäessään todellisen kaupallisen kilpailun. Hintakertellein tavarantoimittajiaan kyykyttäessään ne aiheuttavat sanelupolitiikallaan myös sen kautta suoranaista vahinkoa. Ne pureutuvat valtiovallan ja kuntapäätöksen ytimeen sosialismiakin tehokkaammin, sillä he/ne määräävät pitävillä kauppapaikka, -hinta-laatu-tuottajapakotteillaan jo yhteikuntamme suuntaa.

        Ylipaksuilla katesiivuilla ne imuroivat varoja vientipyrkimyksiensä rahoittamiseksi. Toimeliaisuutensa uuden pääsuunnan veintitukitoiminnan kautta ne ovat löytäneet jälleen uuden rahastuskeinon, tuon syvälle yhteiskunnan taskuun työntyvän välineen, vientitukiaisten anojien ja saajien pitkän käden, jonka käyttäjinä he ovat osoittaneet olevansa tehokkaita.


        Seppo Hietanen

        Täytyypä ite miettiä uusiksi käsitykseni asiasta.


      • enää ole
        CITY.-Keskusta kirjoitti:

        ,
        ..pitäisi saada uudelleen esiin. Nuo muutaman vuoden takaiset jutut nostivat tämän saitin laatua merkittävällä tavallaan. Niiden yhteyteen ei sanottavammin ilmestynyt häiriköitäkään, joten perusteltu pyyntö sopii siksikkin esittää sulle jaba:

        Kaiva teema arkistosta, kloonaa juttua saitilla ja pannaan hyvät jutut uusiksi.

        Aiheen kautta, - sen elävänä osana -, pääsee hyvin sisälle myös e-tarviketuotannon ja kaupan kansalliseen ongelmaan, muutaman kaupparyhmän muodostamaan oligarkiaan ja niiden kielteiseen vaikutukseen myös avauksen teemalle ja eritoten maran virittämälle linjalle.

        Teeman syvällinen pohdiskelu on varmasti tarpeellista - olkoot syys tai talvi -, sillä nuo suurimmat moniliitit Kesko ja pellorvolainen SOK ovat kasvattaneet itsensä ja yhteiskunnallisen määräysvaltansa omaa ja yhteiskunnan päättäjien parasta ymmärrystä suuremmiksi.

        Ongelman takaa löytyy politiikkamme heikkoja kohtia, laajalle levittäynyttä lahjontaa ja todellista, pitkälle korrutoitunutta taustavaikuttamista. Kun riittävän syvältä kaivetaan, paljastuvat kaupparyhmien takaa anonyymeinä mielellään pysytelevät kasvottomat vaikuttajat. Ne tyypit jotka keräävät järjettömän suureksi paisuneella käskyvallallaan, noilla kansallisesti jättimäisillä ryhmillään yhä lisää vaikutusvaltaa.
        Ne operoivat mielin määrin viinakauppaa ja hautaustoimistoalaa lukuunottamatta elän piiriin kuuluvilla lähes kaikilla toimialoilla kulloisenkin erikoiskauppan ytimissä. Ne pureutuvat vahingoittavasti yhtyiskuntarakenteeseen estäessään todellisen kaupallisen kilpailun. Hintakertellein tavarantoimittajiaan kyykyttäessään ne aiheuttavat sanelupolitiikallaan myös sen kautta suoranaista vahinkoa. Ne pureutuvat valtiovallan ja kuntapäätöksen ytimeen sosialismiakin tehokkaammin, sillä he/ne määräävät pitävillä kauppapaikka, -hinta-laatu-tuottajapakotteillaan jo yhteikuntamme suuntaa.

        Ylipaksuilla katesiivuilla ne imuroivat varoja vientipyrkimyksiensä rahoittamiseksi. Toimeliaisuutensa uuden pääsuunnan veintitukitoiminnan kautta ne ovat löytäneet jälleen uuden rahastuskeinon, tuon syvälle yhteiskunnan taskuun työntyvän välineen, vientitukiaisten anojien ja saajien pitkän käden, jonka käyttäjinä he ovat osoittaneet olevansa tehokkaita.


        Seppo Hietanen

        Vanhoja kirjoituksia siis. Jutut olivat iltapuhteiden hupia ja katosivat Eniron arkistoavaruuteen, kun deletoin Jaba_43 rekisteröidyn nikkini.

        Kaupan keskusliikkeiden hyväveliverkostosta politiikan suuntaan tiedät toimittajana enemmän kuin minä, vaikka minäkin jotain tiedän siitä, miten tavarantoimittajia puristetaan ja valikoimat sanellan tiukassa ketjuohjauksessa.

        Kaupan kahden keskusliikkeen harvinvalta, kun ne hallitsevat 85% elintarvikkeiden vähittäiskaupan myymäläpinta-alasta ja valikoimapäätöksistä, on Suomessa todellinen epäkohta. Kuluttajaparka ei asiaa kuitenkaan tajua, kun ei paremmasta tiedä ja on iloissaan postilaatikot täyttäätä mainostulvasta luullen, että kauppa kilpailee hinnoilla, kun se maksattaa tavarantoimittajillaan kaikki erikoistarjousmainoksensa.

        Suomen kaupan tilanne on pahentunut radikalisti viimeisen 20 vuoden aikana, kun erikoistavarakaupastakin ovat hävinneet itsenäiset kauppiasyrittäjät ja tilalle ovat tulleet valtavilla pääomillaan kaikki ulkomaiset ketjut.

        Suomessa on päästetty koko kaupan toimiala suurpääoman yksinvallalla hallituksi kartelliksi, jossa vapaaseen kilpailuun on mahdollisuuksia vain niillä, joilla on vielä suuremmat pääomat.

        On todlla ihmeellistä, että keskustan ja etenkin sdp:n poliitikot eivät asiasta välitä tippaakaan.

        Suorastaan ällistyttävää on, että ainoa, joka kaupan suurten ylivaltaan on rohjennut kajota on kokoomuksen Vapaavuori estäessään Sukarin pyrkimykset tuhota kaikki elävät kylätaajamat 60 kilometrin säteellä Vihdistä.


      • edelliseen
        enää ole kirjoitti:

        Vanhoja kirjoituksia siis. Jutut olivat iltapuhteiden hupia ja katosivat Eniron arkistoavaruuteen, kun deletoin Jaba_43 rekisteröidyn nikkini.

        Kaupan keskusliikkeiden hyväveliverkostosta politiikan suuntaan tiedät toimittajana enemmän kuin minä, vaikka minäkin jotain tiedän siitä, miten tavarantoimittajia puristetaan ja valikoimat sanellan tiukassa ketjuohjauksessa.

        Kaupan kahden keskusliikkeen harvinvalta, kun ne hallitsevat 85% elintarvikkeiden vähittäiskaupan myymäläpinta-alasta ja valikoimapäätöksistä, on Suomessa todellinen epäkohta. Kuluttajaparka ei asiaa kuitenkaan tajua, kun ei paremmasta tiedä ja on iloissaan postilaatikot täyttäätä mainostulvasta luullen, että kauppa kilpailee hinnoilla, kun se maksattaa tavarantoimittajillaan kaikki erikoistarjousmainoksensa.

        Suomen kaupan tilanne on pahentunut radikalisti viimeisen 20 vuoden aikana, kun erikoistavarakaupastakin ovat hävinneet itsenäiset kauppiasyrittäjät ja tilalle ovat tulleet valtavilla pääomillaan kaikki ulkomaiset ketjut.

        Suomessa on päästetty koko kaupan toimiala suurpääoman yksinvallalla hallituksi kartelliksi, jossa vapaaseen kilpailuun on mahdollisuuksia vain niillä, joilla on vielä suuremmat pääomat.

        On todlla ihmeellistä, että keskustan ja etenkin sdp:n poliitikot eivät asiasta välitä tippaakaan.

        Suorastaan ällistyttävää on, että ainoa, joka kaupan suurten ylivaltaan on rohjennut kajota on kokoomuksen Vapaavuori estäessään Sukarin pyrkimykset tuhota kaikki elävät kylätaajamat 60 kilometrin säteellä Vihdistä.

        Linkin takaa sivun oikeasta reunasta löytyy 17.12.2008 klo 09:06 esitetty radio-ohjelma, Suomalainen laatu MP3-linkkinä. Siinä on aluksi kaiknlaista pakinaa suomalaisen tuotannon laatumyyteistä, mutta ohjelman puolen välin jälkeen toimittaja alkaa jutustella kaupan keskusliikkeistä.

        Saattaa olla antoisaa kuunneltavaa jokaiselle tuomokankkuselle ja oivahärköselle, jotka ovat minun juttujani ivailleet viimeisen 10 vuoden aikana.

        -Jäbä

        PS. linkki radio-ohjelman sivulle:

        http://blogit.yleradio1.yle.fi/kirsivirtanen


      • enää ole kirjoitti:

        Vanhoja kirjoituksia siis. Jutut olivat iltapuhteiden hupia ja katosivat Eniron arkistoavaruuteen, kun deletoin Jaba_43 rekisteröidyn nikkini.

        Kaupan keskusliikkeiden hyväveliverkostosta politiikan suuntaan tiedät toimittajana enemmän kuin minä, vaikka minäkin jotain tiedän siitä, miten tavarantoimittajia puristetaan ja valikoimat sanellan tiukassa ketjuohjauksessa.

        Kaupan kahden keskusliikkeen harvinvalta, kun ne hallitsevat 85% elintarvikkeiden vähittäiskaupan myymäläpinta-alasta ja valikoimapäätöksistä, on Suomessa todellinen epäkohta. Kuluttajaparka ei asiaa kuitenkaan tajua, kun ei paremmasta tiedä ja on iloissaan postilaatikot täyttäätä mainostulvasta luullen, että kauppa kilpailee hinnoilla, kun se maksattaa tavarantoimittajillaan kaikki erikoistarjousmainoksensa.

        Suomen kaupan tilanne on pahentunut radikalisti viimeisen 20 vuoden aikana, kun erikoistavarakaupastakin ovat hävinneet itsenäiset kauppiasyrittäjät ja tilalle ovat tulleet valtavilla pääomillaan kaikki ulkomaiset ketjut.

        Suomessa on päästetty koko kaupan toimiala suurpääoman yksinvallalla hallituksi kartelliksi, jossa vapaaseen kilpailuun on mahdollisuuksia vain niillä, joilla on vielä suuremmat pääomat.

        On todlla ihmeellistä, että keskustan ja etenkin sdp:n poliitikot eivät asiasta välitä tippaakaan.

        Suorastaan ällistyttävää on, että ainoa, joka kaupan suurten ylivaltaan on rohjennut kajota on kokoomuksen Vapaavuori estäessään Sukarin pyrkimykset tuhota kaikki elävät kylätaajamat 60 kilometrin säteellä Vihdistä.

        Eikös se positiivista, että Sukari ja hänen kaltaisensa yksityiskauppiaat pistävät menestyksellä kampoihin kahden suuren ketjun ylivaltaa vastaan?

        Vapaavuori ei ole ollut "huolestunut" Vihdin seudun K- ja S-marketeista, vaan siitä, että Sukari aikoo vetää asiakkaita Helsingin K- ja S-tavarataloilta ja -marketeilta. Asiakkaathan veisivät mukanaan valuuttaa pääkaupungista maaseudulle.

        Vihdin lähikuntien eikä pääkaupungin lähikauppoihin noilla isoilla ostoskeskuksilla ei ole vaikutusta. Niiden asiakaskunta on eriytynyt jo ajat sitten Prismojen ja City-Markettien aikaan. Lähikauppojen asiakkaat antavat Sukarin ostoskeskuksen nähdessään entistä pahemminkin ylen.


      • ei ollenkaan
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Eikös se positiivista, että Sukari ja hänen kaltaisensa yksityiskauppiaat pistävät menestyksellä kampoihin kahden suuren ketjun ylivaltaa vastaan?

        Vapaavuori ei ole ollut "huolestunut" Vihdin seudun K- ja S-marketeista, vaan siitä, että Sukari aikoo vetää asiakkaita Helsingin K- ja S-tavarataloilta ja -marketeilta. Asiakkaathan veisivät mukanaan valuuttaa pääkaupungista maaseudulle.

        Vihdin lähikuntien eikä pääkaupungin lähikauppoihin noilla isoilla ostoskeskuksilla ei ole vaikutusta. Niiden asiakaskunta on eriytynyt jo ajat sitten Prismojen ja City-Markettien aikaan. Lähikauppojen asiakkaat antavat Sukarin ostoskeskuksen nähdessään entistä pahemminkin ylen.

        Sukarihan ei kilpaile inkään kaupan kanssa, vaan rahastaa kiinteistöillään. siinähän tämän homman suurinkusetus juuri onkin.

        Sukari haeskelee tyhjiä tontteja hyvien liikenneyhteyksien varrelta ja rakennuttaa sinne halvat pelthallit, ihin houkuttelee yrittäjiä vuokralle, keskusliikkeiden marketit mukaanlukien.

        Kun Sukari on perinyt 2-3 vuoden vuokrat, kaikki on hänelle sen jälkeen puhdasta nettoa ja yks' saatanan hailee menestyvätkö kauppiaat millään tavalla.

        Suomeen ei tarvita yhtään uutta myymäläneliötä, koska nykyiset riittävät, kun väkimäärä ei juurikaan kasva. Muuttovoittopaikkkunnilla riittäisi, kun vanhat lähikaupat otettaisi uudelleen käyttöön niiltä kekiolut- ja karaokebaareilta, joita vanhoissa ruokkauppojen tiloissa nykyisin on.

        Jokainen ideaparkki on tarpeeton eikä lisää millään lailla kilpailua, koska niihin siirtyvät samojen keskusliikkeiden ketjut, joiden myymälöitä vastavasti suljetaan jokaisen uuden ideaparkin vaikutusalueelta, jotta asiakkaiden olisi pakko mennä ideaparkin City-markettiin eikä enää vanhan kirkonkylän K-markttiin.


      • ei ollenkaan kirjoitti:

        Sukarihan ei kilpaile inkään kaupan kanssa, vaan rahastaa kiinteistöillään. siinähän tämän homman suurinkusetus juuri onkin.

        Sukari haeskelee tyhjiä tontteja hyvien liikenneyhteyksien varrelta ja rakennuttaa sinne halvat pelthallit, ihin houkuttelee yrittäjiä vuokralle, keskusliikkeiden marketit mukaanlukien.

        Kun Sukari on perinyt 2-3 vuoden vuokrat, kaikki on hänelle sen jälkeen puhdasta nettoa ja yks' saatanan hailee menestyvätkö kauppiaat millään tavalla.

        Suomeen ei tarvita yhtään uutta myymäläneliötä, koska nykyiset riittävät, kun väkimäärä ei juurikaan kasva. Muuttovoittopaikkkunnilla riittäisi, kun vanhat lähikaupat otettaisi uudelleen käyttöön niiltä kekiolut- ja karaokebaareilta, joita vanhoissa ruokkauppojen tiloissa nykyisin on.

        Jokainen ideaparkki on tarpeeton eikä lisää millään lailla kilpailua, koska niihin siirtyvät samojen keskusliikkeiden ketjut, joiden myymälöitä vastavasti suljetaan jokaisen uuden ideaparkin vaikutusalueelta, jotta asiakkaiden olisi pakko mennä ideaparkin City-markettiin eikä enää vanhan kirkonkylän K-markttiin.

        >>>Jokainen ideaparkki on tarpeeton eikä lisää millään lailla kilpailua, koska niihin siirtyvät samojen keskusliikkeiden ketjut, joiden myymälöitä vastavasti suljetaan jokaisen uuden ideaparkin vaikutusalueelta, jotta asiakkaiden olisi pakko mennä ideaparkin City-markettiin eikä enää vanhan kirkonkylän K-markttiin.


      • yksi fakta
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>>Jokainen ideaparkki on tarpeeton eikä lisää millään lailla kilpailua, koska niihin siirtyvät samojen keskusliikkeiden ketjut, joiden myymälöitä vastavasti suljetaan jokaisen uuden ideaparkin vaikutusalueelta, jotta asiakkaiden olisi pakko mennä ideaparkin City-markettiin eikä enää vanhan kirkonkylän K-markttiin.

        Voit uskoa vaikka vain huviksesi, että mitään kilpailua ei ole olemassa silloin, kun Kesko ja S-ryhmä hallitsevat 85% Suomen kaikkien vähittäismyymälöiden myyntipinta-alasta ja samalla tiukan ketjuohjauksen kautta 85% valikoimapäätöksistä ja hinnoittelusta.

        85% kahden toimijan keskitetyssä hallinnassa merkitsee yksinkertaisesti sitä, että mitään kilpailua EI OLE!

        Älä luule, että tarjousmainosten täyttämät postiluukut ja lehtien kokosivujen ja aukeamien kokoiset tarjousmainokset kertoisivat hintakilpailusta, koska juuri siitä ne eivät kerro mitään. Keskusliikkeet maksattavat sekä tarjoustensa alennusten kustannukset että kaikki mainoskustannuksensa tavarantoimittajillaan periaatteella "maksat tai putoat valikoimista".

        Tästä syystä ruokakaupoissakaan ei myydä lähiruokaa, kun myymälätila on "myyty" isoille tavarantoimittajille, joilta keskusliikkeet saavat parhaan katetuoton uusiin rakennushankkeisiinsa ja ilmaiseen tarjousmainonnan kaupan päälle.

        Sinä maksat kaiken tämän ja olet vielä tyytyväinen "kilpailuun", kun et tiedä etkä ymmärrä, vaikka tietäisitkin.

        Poliitikot voisivat tämän lopettaa, jos haluaisivat, mutta eivät halua, koska isomiakin vaalirahoittajia löytyy kuin pieni kiinteistökeinottelija Sukari.


    • mvv

      katsonut, mutta jotain muistan maaseudusta ennen ja nytkin maaseudulla elän. Jos kuvaisin maaseudulla elämistä nyt ja joskus 50-60luvulla, on se nyt paljon helpompaa ja mielekkäämpää.

      Silloin kituutettiin muutamalla hehtaarilla ,yritettiin saada siitä jotenkin elanto perheelle jossa oli lapsia usein useitakin. Oli muutama lehmä, kanoja , sika ja hevonen ehkä lampaitakin.

      Mutta nämä eivät elämiseen riittäneet. Isännän piti hankkia lisätienistejä jostakin. Tässä kylällä oli saha sekä metsätöitä. Oli tietysti myös rakennustoimintaa ja kai jotakin hätäaputöitä suurimman hähän poistamiseksi.

      Elämä oli voittopuolisesti kovaa. Yhtään en muista sitä romanttisena. Vaatimattomilla välineillä hiihdettiin kouluun , aamuisin pimeäsä ja iiltapäivällä takaisin. Mitää erityistä elämänuskoa en muista siihen aikaan olleen. Tietysti oli ponnisteltava, että jotenkin tultiin toimeen.

      Tätä synkkyyttä jatkui lähes 1970 luvunkin vielä. Sitten kyllä jotakin tapahtui, elämä muuttui helpommaksi. Tällä saitilla jotkut yrittävät sanoa kepun valinneen jonkin öky-maatalouden. Eihän kepu sitä valinnut, tilat suurenivat olosuhteiden pakosta. Koska pienet tilat eivät ketään elättäneet piti lähteä Ruotsiin tai Eteläsuomeen. Myös Yhdysvaltoihin ja Kanadaan saakka.

      Väkiä on nyt tietysti vähemmän kun silloin maaseudulla. Se on täysin luonollinen asia. Väen vähenemisen seurausta on osaksi se, että myös maaseudulla elintaso on noussut. Tilojen suureneminen on myöskin tehnyt mahdolliseksi kilpailukykyisen maatalouden. Sen ansiosta ei meidän ole pakko turvautua Tanskalaiseen kinkkuun jos emme sitä halua. Maaseudulle vittuilaksemme tietysti voimme niin tehdä kuten Uusi-Ukki tekee.

      Meillä on aika voimakas elintarviketeollisuus joka takaa työtä myös laman aikana. Tämä on hyvä asia, että jokin sektori voi nytkin työllistää. Tosin täälläkin on monenlaista pankkia jotka eivät tätä asiaa sulata tai eivät ymmärrä, mutta se olkoon heidän ongelma.

      • Verisolu

        Lisäksi vielä: Lama kun syvenee, elintarviketuotannon merkitys ja BKT -osuus kasvaa. Nykyisten luonnonvarojen riittävyyden reunaehdoin maaseudulla on hyvät kasvunäkymät. Ilman ruokaa ei kukaan pärjää. Siinä se.


      • Huomioitsija

        Vaikka olen hieman nuorempi, ei ole minulla omakohtaista kokemusta maataloudesta 50- ja 60- luvuilta, mutta seitsemänkymmentäluvulta lähtien kyllä. On ainoastaan hienoa, että maatalous koneellistuu, en usko, että kukaan kaipaa sitä helevetinmoista raatamista, mitä maatalous oli aikoinaan. Meitsikin joutui olemaan lapsityövoimana aikanaan, olisi lastensuojeluviranomaisilla ollut paljon töitä aikoinaan, jos kriteerit olisivat samat kuin nykyään.

        Vanhat sanoivat silloin, että lapsien on hyvä opetella tekemään töitä, ettei niistä tule loisia. Meitsi ainakin oppi inhoamaan kaikkea fyysistä työtä niin, että vasta nyt vanhempana alkaa oma-aloitteisesti fyysistä rasitusta kaivata. Tässä muuten ehkä selitys sille, miksi maanviljelijöiden lapset opiskelevat monesti niin innokkaasti - liian nuorena tehty raskas työ ei ole kenellekään hyväksi.

        Siis jos kepun politiikka on aiheuttanut tilakoon suurenemisen, niin kiitos kepulle siitä.


    • ei ulkomaan elementtejä

      Lähiajan fakta: SUOMALAISTEN PUOLUEIDEN PERUSSUOMALAISTEN JA KOKOOMUKSEN ETENEMINEN JATKUU.

      Strategia ensi eduskuntavaaleihin: Olisi hyvä saada myös keskusta mukaan nousuun. Miten olisi kannatus Perussuomalaiset, Kokoomus ja Keskusta yhteensä 65 prosenttia ja hallitus näistä.

      Venäläiset äänestävät SUURIMMIKSI VENÄLÄISIKSI KOLME VENÄLÄISTÄ SUOMEN (RUOTSIN) SORTAJAA:

      Nevskin, Stolypinin ja Stalinin
      http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1629380


      Venäjä siis ylistää kolmea herraa, jotka ovat käyneet aikoinaan KAIKKI suomalaisuutta vastaan poliittisin ja sotilaallisin asein.

      Maaliskuussa 2009 juhlimme venäläisestä kolonialismista vapautusta

      VIROLAISTEN MASSIIVINEN SIPERIAANKYYDITYSPÄIVÄ
      TASAN 60 VU0TTA SITTEN, JUHLAPÄIVÄ 25.3. 2009

      Silloin varmaan ilmestyy asiaa:
      http://www.turunsanomat.fi/kulttuuri/?ts=1,3:1005:0:0,4:5:0:1:2008-12-05,104:5:580544,1:0:0:0:0:0:

      Lisäksi ensi maaliskuussa ilmestyy Oksasen yhdessä dokumentaristi Imbi Pajun kanssa toimittama Kaiken takana oli pelko -artikkelikokoelma Viron lähihistoriasta.


      http://www1.aanikirja.fi/product.php?isbn=9789510351116

      Maaliskuussa 2009 tulee 60 vuotta Viron maaliskuun kyydityksistä ja 20 vuotta Berliinin muurin murtumisesta, kylmän sodan loppumisesta. Vaikka muurin murtumisen myötä sortui myös neuvostodiktatuuri, miehitysten purkamisen prosessi on pitkä ja jatkuu yhä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe