Miksi Ubuntu tunnistaa

laitteet mutta Vista/Xp ei?

Tällaisia kokemuksia on ainakin minulla ollut. Monissa kytkettävissä laitteessa on alkanut melkoinen sota ja hermojen raastaminen asennusohjelmien sekoilun ja vastaanpanemisten kanssa.

Mutta koneeni toisessa osiossa pyörivä Linuxin Ubuntu-distro tunnistaa säännöllisesti kaikki laitteet ilman mitään asennuksia. Ja kuitenkin homman pitäisi toimia aivan samoin kuin ADSL/Wlan-modeemien kanssa. Kaapeli kiinni - ja homma pelaa, sillä kyseessähän on lähes aina ulkoisesta laitteesta joka on eräänlainen tietokone jo itsessään.

Miksi siis Windowsin käyttikset sekoilevat näiden USB:en kytkettävien oheislaitteiden kanssa mutta Linuxin eivät?

7

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keimo

      Mulla on tasa päinvastaisia kokemuksia: A-linkin usb wlan-tikku pätki jatkuvsti ubuntussa, mutta pelasi moitteetta vistassa. Anyseen usb digitv-tikku pelaa moitteetta vistassa, mutta ei aina tunnistu ubuntussa. Eli tasan ei käy onnen lahjat...

    • omalle foorumille

      pysy siellä ubuntumekassa äläkä tänne tule provoilemaan.

    • laiteohjaintietokanta

      Kyllä Windows on aina laitteen mukana tulevat ohjaimet vaatinut. Harva laite toimii ilman asennus CD.tä.

      • visva tunnistaa

        paljon enemmän USB -laitteita kuin edeltäjänsä, mutta ei kaikkia. Yleensä laitteen mukana tulee asennus CD, ja ei sitä ole huvikseen liitetty laitten mukana.

        Toisaalta linuxin laitetukea on liitoiteltu, ja joissakin distroissa (kuten SuSe) monet laitteet täytyy käsipelillä asetella. SuSe tunnistaa esimerkiksi, että koneeseen on liitetty HP -yhdistelmälaite, mutta ei osaa välttämättä määrittää sen tarkkaa tyyppiä, tai se osaa nähdä web-kameran, mutta sillä ei ole sitä varten ajureita, tai se osaa nähdä USB -televisiovirittimen, mutta sen tarvitsemat ajurit täytyy asentaa lähdekoodista, jos joku on vaivautunut koodia luomaan. Joku Ubuntu saattaa ottaa käyttöön ajureita helpommin, mutta samalla systeemi on varsin avoin ja omalla tavallaan suojattomampi, koska vain harvat Ubuntun käyttäjistä osaavat määrittää tarkasti sen, ketkä laitteita saavat käyttää.

        Valmistaja päivittää windows -laitetukea koko ajan, ja kannattaakin tarkistaa ajoittain uudet päivitykset, sillä laoite toimii senjälkeen paljon paremmin.


    • .....

      • 4+17

        Mutta mille palstalle tämä sitten sopisi?


      • 4+17 kirjoitti:

        Mutta mille palstalle tämä sitten sopisi?

        äpaut sodat palsta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe