Peilaus (Identifikaatio)

Ihmiset puhuvat itsestään toisten kautta. Toisin sanoen sen, mitä ihminen ei ole halukas myöntämään itsessään, hän paljastaa niillä huomautuksillaan, joita tekee muista ihmisistä tai asioista.

Olemme ikään kuin peilejä toisillemme. Tietoisuuden herääminen (Identifikaatio) ei välttämättä merkitse samankaltaisuutta jossakin asenteessa, se voi olla myös vastakkaisuutta tai vielä vaikeammin tulkittavaa. Esim. toisen ujous herättää tietoisuuden omasta ujoudesta. Toisen aktiivisuus herättää tietoisuuden omasta passiivisuudesta.


Peilauksen pääsäännöt:

- tiedostaa toisen tai tapahtuman kautta jotakin, joka herättää
tietoisuuden lähinnä omassa sisimmässä

. samankaltaisuuden tai
. vastakkaisuuden kautta
. jollakin muulla tavalla

- peilaus merkitse tietoisuutta lähinnä omista tarkoitusperistä tunne- ja ajatusradoista

- tietoisuus herää ensin tunnetasolla, josta se pyrkii älylliselle tasolle

- kun ihminen pyrkii torjumaan tietoisuuden ikään kuin vaarana, hän aiheuttaa itselleen stressireaktion (ahdistus, pelko, suuttumus…)

- kun joku herättää voimakkaasti ”kielletyn tietoisuuden”, tästä henkilöstä voi tulla aivan erityinen uhka ja vaaratekijä (henkilökemia ei toimi lainkaan)

- mitä läheisempi henkilö sitä tärkeämpi ja syvempi peilaus

- peilaus on itsetuntemuksen tärkeä työväline, hyödyllinen
inhimilliselle kasvulle

- asian tekee mutkikkaaksi se, että ihminen pyrkii käytöksellään usein piilottamaan itseltään ja muilta sisimpänsä esim. ns. kiltti ihminen voi olla sisimmässään tyytymätön, katkera ja vihainen


Peilaus ei olennaisesti liity siihen määrään tai tapaan miten jokin asia toisessa ilmenee. Henkilö saattaa tiedostaa kateuttaan toisen kateuden kautta, mutta kateuden asteen ei tarvitse olla samansuuruinen eikä sen tarvitse ilmetä samalla tavoin eikä samoissa asioissa.

On selvää, että peilaus sisältää myös myönteisten taipumusten ja asenteiden tiedostamista. Esim. toisen iloisuus herättää tietoisuuden omasta mahdollisuudesta iloon.

43

10354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs lukija

      Onpa tiivistä ja pätevää. Tuota sietää miettiä, palata vähän taaksepäin ja miettiä taas. Etenkin niissä tilanteissa kun ärsyttää, sehän on merkki siitä, että haluaa salata osan todellisuudestaan.

      • Kuulin tämän työhteisökoulutuksessa: se mikä ärsyttää toisessa, sitä et halua nähdä itsessäsi.

        Olen huomanut itsessäni asian juuri näin.


      • sitten tarkoittaa,
        Lette kirjoitti:

        Kuulin tämän työhteisökoulutuksessa: se mikä ärsyttää toisessa, sitä et halua nähdä itsessäsi.

        Olen huomanut itsessäni asian juuri näin.

        jos itse ärsyynnyn esim. jostain toisten pakkoneurooseista (huvikseen kröhiminen, yskiskely) tai muusta, mitä itse en kuitenkaan harrasta?

        Sen ainakin tiedostan itsessäni, että esim. tietyntyyppiset naiset ärsyttää siksi koska olen ilmeisen herkkä ihastumaan niihin ja siitä on saanut vain näpeilleen. Käännän siis kiinnostukseni vihaksi.


    • toinen lukija

      "Toisin sanoen sen, mitä ihminen ei ole halukas myöntämään itsessään, hän paljastaa niillä huomautuksillaan, joita tekee muista ihmisistä"

      Olen kuullut, että kun ihminen pitää moraalisaarnoja muille, hän itse asiassa saarnaa itselleen.

      Kannattaa pitää mielessä ettei mokaa itseään.

      • Miettii5

        Toisaalta ei aina ole totta. Itse en juo alkoholia enkä polta. Sanon kyllä ystäville koska välitän heistä etteivät paljoa joisi ettei satu mitään pahaa. Tai tupakoisi että sairastuvat. Itse urheilen paljon en vain astmaatikkona voi olla tupakanhajussa. Enkä todellakaan ole ikinä edes tupakoinut et en ole piilo röökiä vetävä...keltaset hampaat kuvottaa....


    • Psykopatologia

      -
      "Toisin sanoen sen, mitä ihminen ei ole halukas myöntämään itsessään, hän paljastaa niillä huomautuksillaan, joita tekee muista ihmisistä tai asioista."

      Myös, mutta toki pääosin "suoraan".

      "Olemme ikään kuin peilejä toisillemme. Tietoisuuden herääminen (Identifikaatio) ei välttämättä merkitse samankaltaisuutta"

      Ei kai tietoisuuden herääminen voi olla samaa kuin identifikaatio?!

      "Esim. toisen ujous herättää tietoisuuden omasta ujoudesta. Toisen aktiivisuus herättää tietoisuuden omasta passiivisuudesta."

      Ns. täydentäviä tunneresponsseja (joita nimitetään myös vastatransferenssiksi).


      "Peilauksen pääsäännöt:

      - tiedostaa toisen tai tapahtuman kautta jotakin, joka herättää
      tietoisuuden lähinnä omassa sisimmässä

      . samankaltaisuuden tai
      . vastakkaisuuden kautta
      . jollakin muulla tavalla"

      Kyllä myös ihan ilman tapahtumaa, niinkuin toteatkin.

      "- kun ihminen pyrkii torjumaan tietoisuuden ikään kuin vaarana, hän aiheuttaa itselleen stressireaktion (ahdistus, pelko, suuttumus…)"

      Olisiko tässä lähtökohtaa myös inversiolle?

      Siis 'Peilaus (samastus)'. Tutumpi kai olisi: Peilaus (mirroring).

      Heijastamisella viitataan tavallisimmin projektioon (joka ylläkin on esillä).
      .

      • Voisi olla myös: Peilaus (sisäistäminen) olisiko tämä parempi? En ole valinnut termejä. Molempia termejä on käytetty.

        Identifikaatiota on käytetty koulutusmateriaalissa, siksi otin sen.


        --------------
        "- kun ihminen pyrkii torjumaan tietoisuuden ikään kuin vaarana, hän aiheuttaa itselleen stressireaktion (ahdistus, pelko, suuttumus…)"

        Mistä kiinnostus psykoanalyysiin. Tämä kaikki on sen pohjalta kirjoitettu.

        Olisiko tässä lähtökohtaa myös inversiolle?

        Uskoisin, että olisi mahdollista. En keksi esimerkkiä, joka valaisisi asiaa.


      • Psykopatologia
        Lette kirjoitti:

        Voisi olla myös: Peilaus (sisäistäminen) olisiko tämä parempi? En ole valinnut termejä. Molempia termejä on käytetty.

        Identifikaatiota on käytetty koulutusmateriaalissa, siksi otin sen.


        --------------
        "- kun ihminen pyrkii torjumaan tietoisuuden ikään kuin vaarana, hän aiheuttaa itselleen stressireaktion (ahdistus, pelko, suuttumus…)"

        Mistä kiinnostus psykoanalyysiin. Tämä kaikki on sen pohjalta kirjoitettu.

        Olisiko tässä lähtökohtaa myös inversiolle?

        Uskoisin, että olisi mahdollista. En keksi esimerkkiä, joka valaisisi asiaa.

        -
        Yleisemmässä terminologiassa:

        identifikaatio = samastuminen

        introjektio = sisäistäminen

        projektio = heijastaminen


      • Utelias ja kaikkea sellaista

        >>"'Olemme ikään kuin peilejä toisillemme. Tietoisuuden herääminen (Identifikaatio) ei välttämättä merkitse samankaltaisuutta'

        >Ei kai tietoisuuden herääminen voi olla samaa kuin identifikaatio?!"

        Tietoisuuteen liittyy varmaan *identifioitavuus*. Itsen tunnistaminen. Varmaan sille on edellytys, että tunnistaa *toisen* olemassaolon? Vai syntyvätkö samaan aikaan? Niin kai.

        Lienee paljon muitakin välttämättömiä edellytyksiä itsen tunnistamiselle, eikä ainoastaan psykologisia. Pitää olla järjestynyt yhteisö ympärillä, jossa on suht. vakaita identiteettjä, jotta voi saada palautetta siitä, että todella on joku "yksi". Edellytetään järjestystä sekä mielen "sisällä" että sen ulkopuolella.

        Mead tulee mieleen. En tiedä.

        "Facial mirroring" on taas eri juttu. Siinä peilauksessa josta Lette puhuu on paljon enemmän tietoisuutta mukana. Minä en ainakaan kuvittele "facial mirroringissa" (Winnicott?) olevan kauheasti tietoisuutta mukana. Fonagy esimerkiksi tosin väittää, että kyky tehdä eroja *omien tunteiden* välillä ja tunnistaa omia tunteita syntyy tuossa prosessissa.

        Lettehän korosti itsen näkemistä toisessa (ja vastaavasti toisen näkemistä itsessä). Tämä on eri kuin omien tunteiden erottaminen. Paljon tietoisempaa, kuin mitä "facial murroring" alkumuodossaan on.

        Andrew Meltzoff on tosin saattanut joskus väittää, että vauvat kokevat itsensämukanahymyilijöiden/niiden, joiden mukana itse hymyilee, olevan "like me". En tiedä, miksi näin olisi välttämätöntä olettaa.

        Meltzoffia:

        http://ilabs.washington.edu/meltzoff/publications.html

        Fonagy:
        http://www.ucl.ac.uk/psychoanalysis/unit-staff/peter.htm


      • Utelias ja kaikkea sellaista
        Utelias ja kaikkea sellaista kirjoitti:

        >>"'Olemme ikään kuin peilejä toisillemme. Tietoisuuden herääminen (Identifikaatio) ei välttämättä merkitse samankaltaisuutta'

        >Ei kai tietoisuuden herääminen voi olla samaa kuin identifikaatio?!"

        Tietoisuuteen liittyy varmaan *identifioitavuus*. Itsen tunnistaminen. Varmaan sille on edellytys, että tunnistaa *toisen* olemassaolon? Vai syntyvätkö samaan aikaan? Niin kai.

        Lienee paljon muitakin välttämättömiä edellytyksiä itsen tunnistamiselle, eikä ainoastaan psykologisia. Pitää olla järjestynyt yhteisö ympärillä, jossa on suht. vakaita identiteettjä, jotta voi saada palautetta siitä, että todella on joku "yksi". Edellytetään järjestystä sekä mielen "sisällä" että sen ulkopuolella.

        Mead tulee mieleen. En tiedä.

        "Facial mirroring" on taas eri juttu. Siinä peilauksessa josta Lette puhuu on paljon enemmän tietoisuutta mukana. Minä en ainakaan kuvittele "facial mirroringissa" (Winnicott?) olevan kauheasti tietoisuutta mukana. Fonagy esimerkiksi tosin väittää, että kyky tehdä eroja *omien tunteiden* välillä ja tunnistaa omia tunteita syntyy tuossa prosessissa.

        Lettehän korosti itsen näkemistä toisessa (ja vastaavasti toisen näkemistä itsessä). Tämä on eri kuin omien tunteiden erottaminen. Paljon tietoisempaa, kuin mitä "facial murroring" alkumuodossaan on.

        Andrew Meltzoff on tosin saattanut joskus väittää, että vauvat kokevat itsensämukanahymyilijöiden/niiden, joiden mukana itse hymyilee, olevan "like me". En tiedä, miksi näin olisi välttämätöntä olettaa.

        Meltzoffia:

        http://ilabs.washington.edu/meltzoff/publications.html

        Fonagy:
        http://www.ucl.ac.uk/psychoanalysis/unit-staff/peter.htm

        Ahaa... tietoisuus psykoanalyysissä ei siis tarkoita niinkään itsen tunnistamista, vaan tietoisuutta jostain, mikä on aiemmin ollut tiedostamatonta?

        Tietoisuus määrittyvänä tiedostamattoman vastakohdaksi on eri kuin kyky itsen tunnistamiseen, oletan.

        Molemmille merkityksille on varmasti käyttönsä. Ihan varmasti.

        Kiinnostaako teitä edes tällaiset huomiot, vai oletteko te niin psykologiaa, ettei voisi mikään, mikä ei ole kotoisin omasta diskurssista, kiinnostaa?


      • Utelias ja kaikkea sellaista kirjoitti:

        Ahaa... tietoisuus psykoanalyysissä ei siis tarkoita niinkään itsen tunnistamista, vaan tietoisuutta jostain, mikä on aiemmin ollut tiedostamatonta?

        Tietoisuus määrittyvänä tiedostamattoman vastakohdaksi on eri kuin kyky itsen tunnistamiseen, oletan.

        Molemmille merkityksille on varmasti käyttönsä. Ihan varmasti.

        Kiinnostaako teitä edes tällaiset huomiot, vai oletteko te niin psykologiaa, ettei voisi mikään, mikä ei ole kotoisin omasta diskurssista, kiinnostaa?

        "Tietoisuus määrittyvänä tiedostamattoman vastakohdaksi on eri kuin kyky itsen tunnistamiseen, oletan."

        Tietoisuus sisältää tietoisuutta itsestä, muista ja yhteiskunnasta.

        Olen kirjoittanut integraalisen psykoanalyysin pohjalta joka kohdistuu yksilöön ja yhteiskuntaan sisältäen myös henkisyyden.


      • Psykopatologia kirjoitti:

        -
        Yleisemmässä terminologiassa:

        identifikaatio = samastuminen

        introjektio = sisäistäminen

        projektio = heijastaminen

        Termi peilaus pitäisi tässä tekstissä olla sisäänpäin peilaaminen. Huomasin sen jälkeenpäin. Vierasperäisiä termejä käytetään Analyyttisessä trilogiassa hyvin vähän, asia kerrotaan sanoin. Mielestäni ne vievät asiaa sivuun, jatkossa en käytä niitä kirjoituksessani.

        Myöskään ei juuri käytetä muitakaan nimityksiä. esim. persoonalisuushäiriötä en ole ikinä kuullut kuin täällä. Mielestäni näillä luokitellaan ihmisiä ja herätetään ennakkoasenteita.


      • Psykopatologia
        Lette kirjoitti:

        Termi peilaus pitäisi tässä tekstissä olla sisäänpäin peilaaminen. Huomasin sen jälkeenpäin. Vierasperäisiä termejä käytetään Analyyttisessä trilogiassa hyvin vähän, asia kerrotaan sanoin. Mielestäni ne vievät asiaa sivuun, jatkossa en käytä niitä kirjoituksessani.

        Myöskään ei juuri käytetä muitakaan nimityksiä. esim. persoonalisuushäiriötä en ole ikinä kuullut kuin täällä. Mielestäni näillä luokitellaan ihmisiä ja herätetään ennakkoasenteita.

        -
        "sisäänpäin peilaaminen"
        ?


      • ritalin
        Lette kirjoitti:

        Termi peilaus pitäisi tässä tekstissä olla sisäänpäin peilaaminen. Huomasin sen jälkeenpäin. Vierasperäisiä termejä käytetään Analyyttisessä trilogiassa hyvin vähän, asia kerrotaan sanoin. Mielestäni ne vievät asiaa sivuun, jatkossa en käytä niitä kirjoituksessani.

        Myöskään ei juuri käytetä muitakaan nimityksiä. esim. persoonalisuushäiriötä en ole ikinä kuullut kuin täällä. Mielestäni näillä luokitellaan ihmisiä ja herätetään ennakkoasenteita.

        "Myöskään ei juuri käytetä muitakaan nimityksiä. esim. persoonalisuushäiriötä en ole ikinä kuullut kuin täällä. Mielestäni näillä luokitellaan ihmisiä ja herätetään ennakkoasenteita."

        Mutta eikö se ollut niin, että ihminen luokittelee vain itse itsensä. Ihminen tuomitsee itse itsensä. Miksi suostua pahuuteen siinä, missä sitä ei ole? Turha syyttää sanoja siitä, että tuomitsee itseään.


      • Olisi hyvä tietää, poistiko yp. vai sinä itse alotuksen "Inversio", koska olin siinä mukana?


      • ritalin kirjoitti:

        "Myöskään ei juuri käytetä muitakaan nimityksiä. esim. persoonalisuushäiriötä en ole ikinä kuullut kuin täällä. Mielestäni näillä luokitellaan ihmisiä ja herätetään ennakkoasenteita."

        Mutta eikö se ollut niin, että ihminen luokittelee vain itse itsensä. Ihminen tuomitsee itse itsensä. Miksi suostua pahuuteen siinä, missä sitä ei ole? Turha syyttää sanoja siitä, että tuomitsee itseään.

        -
        Mutta eikö se ollut niin, että ihminen luokittelee "vain itse itsensä".

        Kyllä esim. työyhteisöissä ja yhteiskunassa pidetään yllä asenteita; fyysisistä sairauksista puhutaan, psyykkisistä puhumista pidetään vaarallisena. Kehitystä parempan tapahtuu koko ajan. Se miten ihminen antaa asenteiden vaikuttaa itseensä on tietenkin yksilöllistä,
        ihminen on usein ristiriidassa myös itsensä kanssa. Usein ihmisellä on kyllä tuomarin asenne, mikä on sairasta kohdistuu se itseen tai muihin.


      • Psykopatologia kirjoitti:

        -
        "sisäänpäin peilaaminen"
        ?

        Alotuksesi katosi juuri ennen kuin ehdin vastata.
        Voisitko vastata viestiketjusani olevaan viestiin
        Itseilkeyttäkö? Miten ongelmaa voisi tulkita?


      • Psykopatologia kirjoitti:

        -
        "sisäänpäin peilaaminen"
        ?

        -
        Ainakin 10 viestiä poistettu viestiketjussani Projektio. En nähnyt viimeisiä vastauksia. Ptäisikö tehdä yhteisvalitus suomi24fi:lle, eihän täällä voi keskustella yhtään. Kannattaisikohan laittaa vaan viestejä alekkain vastaamatta kenellekkään.

        Voisitko osallistua kiusaamiskeskusteluun alotuksessa "Tie Jokelaan". Näyttää etten tule
        ymmärretyksi asiassa, kiusattu voi auttaa itseään.


      • Psykopatologia kirjoitti:

        -
        Yleisemmässä terminologiassa:

        identifikaatio = samastuminen

        introjektio = sisäistäminen

        projektio = heijastaminen

        Tulisitko vielä mukaan minun ja Kellastuneen väliseen keskusteluun alotteessa "Tie Jokelaan ". Keskustelu on jumissa, en selviä siitä yksin. Asia on kiusaaminen, sama asia, joka oli poistetussa alotteessani, jossa olit aktiivisesti mukana.


      • Psykopatologia kirjoitti:

        -
        Yleisemmässä terminologiassa:

        identifikaatio = samastuminen

        introjektio = sisäistäminen

        projektio = heijastaminen

        Poistitko viestisi, "fysiologinen" ketjussani Tunteet ja emootiot vai tekikö sen seriffi. On hyvä tietää missä mennään. Voitko vastata ystävättärellesi Kellastuneelle, jotta hän ymmärtäisi.


    • Pakkaspäivä

      Olen huomannut itsestäni, että tällaista sisäänpäin peilaamista on tapahtunut läheisteni kanssa. Jotkut häiritsevät ominaisuudet toisen käyttäytymisessä ovatkin omia samankaltaisia piirteitä. Joskus ei kyllä millään uskoisi niitä olevan itsellään. Kun jokin häiritsee mielessä, siihen liittyy silloin ongelma; siis miksi jokin asia vaivaa ja ärsyttää. Kannattaa huomiotaan miettiä ja paneutua asian selvittämiseen, asian tiedostamiseen. Itsetuntemus kasvaa, kun alkaa ymmärtää sisintään, toiveitaan, odotuksiaan, pettymyksiään jne. Moni asia on piilossa, sitä on vain haettava.

    • Raamatun viisautta

      -
      Raamatun kertomus syntisestä naisesta sopii hyvin kirjoituksen sanomaan.
      Nainen paljastui synnin tekijäksi ja maan tavan mukaan hänet sai kivittää kuoliaaksi.

      Miehet olivat juuri aloittamassa kivityksen, kun Jeesus saapui paikalle ja sanoi: kuka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Kivet pudotettiin maahan ja nainen pelastui.

      Kun ihminen sijoittaa virheensä muihin ihmisiin, hänen ei tarvitse nähdä niitä itsessään, hän saa olla "puhdas pulmunen". Näin kävi myös kertomuksen miehille.

      Jeesus antoi tietoisuutta heidän virheellisestä asenteestaan, jolloin he palasivat todellisuuteen. Tietoisuuden antaminen on rakkkautta. Mielestäni Jeesuksen sanoma on juuri tämä.

    • ritalin

      Olen aiemminkin tehnyt kirjoituksestasi sovelluksen pers. häiriöön.

      Monesti olen huomannut, että persoonallisuushäiriöinen ihminen vihaa toisissa persoonallisuushäiriöisiä piirteitä, eikä pidä muista persoonallisuushäiriöisistä: pyrkii torjumaan itsessä piirteet, joita huomaa toisessa.

      • Kun näkee vihansa kohteen muissa, ei tarvitse nähdä sitä itsessään.

        Se on vaan vahingollista itselle, sillä ongelman piilottaminen ei tietenkään poista ongelmaa. Se on sama kuin pistäisi päänsä pensaaseen.

        Ongelmia tulisi katsoa suvaitsevaisuudella, jos haluaa auttaa itseään. Tässäkin tapauksessa se on lähtökohta terveyteen.


    • JESS!

      Hyvä Lette, kerro vaan noita juttuja. Sinua ei uskota, sillä vastassasi on torjunta.

      Sitten on vielä pari muuta hyvää termiä. Yksi on projektio, toinen on projektiivinen identifikaatio ja kolmas on tunnepuolen idiotismi.

      Yksi noista tarkoittaa sitä, että ihminen oikeasti kuvittelee, että omat tunteet ovat toisen tunteita.

      Toinen noista tarkoittaa sitä, että ihminen saa toisen käyttäytymään omien tunteidensa mukaisesti.

      Minä olen joutunut tutustumaan myös tuon viimeisen termin sisältöön. Se tarkoittaa sitä, että mistään tunnepuolen asioista ei pysty puhumaan. Sen sijaan toinen vain sitkeästi kertoilee, mitä minä ajattelen ja minä väännän vastaan, että se ei ole totta.

      Tämä on ihan uskomaton tilanne, mutta tuollaiseksikin voi mennä läheinen ihmissuhde.

      Tuota samaahan ne juorut ja vitsitkin ovat, vähän vain eri muodossa.

      • "Se tarkoittaa sitä, että mistään tunnepuolen asioista ei pysty puhumaan. Sen sijaan toinen vain sitkeästi kertoilee, mitä minä ajattelen ja minä väännän vastaan, että se ei ole totta."
        Ajattelet, että hän projisoi omat tuntemuksensa sinuun!
        --
        Minusta näyttää, että kysymys on vallankäytöstä, johon alistut. Olet tiiviisti mukana valtapelissä alistuvana osapuolena. Tätä olisi hyvä teidän molempien nähdä. Valta tuhoaa rakkautta.


      • JESS!
        Lette kirjoitti:

        "Se tarkoittaa sitä, että mistään tunnepuolen asioista ei pysty puhumaan. Sen sijaan toinen vain sitkeästi kertoilee, mitä minä ajattelen ja minä väännän vastaan, että se ei ole totta."
        Ajattelet, että hän projisoi omat tuntemuksensa sinuun!
        --
        Minusta näyttää, että kysymys on vallankäytöstä, johon alistut. Olet tiiviisti mukana valtapelissä alistuvana osapuolena. Tätä olisi hyvä teidän molempien nähdä. Valta tuhoaa rakkautta.

        Kyllähän se on niinkin. Vallankäyttöä ja halua olla oikeassa, keinolla ja hinnalla millä hyvänsä.

        Siitä se tunnepuolen idoitismi siihen alkuperäiseen listaan tulikin. Mitä siitä saa? Miksi minä eläisin sellaisen keskellä?

        Henkisen irtioton olen tehnyt. Ja suoraan olen kertonut, mitä ajattelen ystävyydestä ja yhteistyöstä, vallasta ja vastuusta ja idiotismista, jossa asioista ei puhuta ja sovita yhdessä.

        Me ihmiset tarvitsemme elämässämme eläviä ja suoria peilejä! Se tosin edellyttää, että kumpikin vähän miettii asioita tykönään..


      • ritalin
        Lette kirjoitti:

        "Se tarkoittaa sitä, että mistään tunnepuolen asioista ei pysty puhumaan. Sen sijaan toinen vain sitkeästi kertoilee, mitä minä ajattelen ja minä väännän vastaan, että se ei ole totta."
        Ajattelet, että hän projisoi omat tuntemuksensa sinuun!
        --
        Minusta näyttää, että kysymys on vallankäytöstä, johon alistut. Olet tiiviisti mukana valtapelissä alistuvana osapuolena. Tätä olisi hyvä teidän molempien nähdä. Valta tuhoaa rakkautta.

        Projektiivinen identifikaatio on vähän, kuin kaataisi vettä toisen päälle... voi sitä laittaa kädet eteen suojaksi, mutta vesi virtaa aina väkisin sormien välistä päälle.
        Ihminen voi suhtautua projektiiviseen identifikaatioon järkevästi, mutta ks. defenssin käyttäjä ei pysty kokemaan asian osalta epäonnistumista, joten hän kääntää kaiken siten, että näyttää omissa silmissään onnistuneen. Eli käyttäytyy uhriaan kohtaan, olettaen uhrin olevan fantasioiden mukainen.
        Paras ratkaisu on karata johonkin tuon henkilönn ulottumattomiin.


      • JESS! kirjoitti:

        Kyllähän se on niinkin. Vallankäyttöä ja halua olla oikeassa, keinolla ja hinnalla millä hyvänsä.

        Siitä se tunnepuolen idoitismi siihen alkuperäiseen listaan tulikin. Mitä siitä saa? Miksi minä eläisin sellaisen keskellä?

        Henkisen irtioton olen tehnyt. Ja suoraan olen kertonut, mitä ajattelen ystävyydestä ja yhteistyöstä, vallasta ja vastuusta ja idiotismista, jossa asioista ei puhuta ja sovita yhdessä.

        Me ihmiset tarvitsemme elämässämme eläviä ja suoria peilejä! Se tosin edellyttää, että kumpikin vähän miettii asioita tykönään..

        Voisiko ajatella asumuseroa määräajaksi. Silloin tulisi esille myös ne hyvät ominaisuudet, jotka peittyvät vallankäytön alle. Valta sokaisee myös aina käyttäjäänsä.


      • Psykopatologia

        -
        JESS:
        "Toinen noista tarkoittaa sitä, että ihminen saa toisen käyttäytymään omien tunteidensa mukaisesti."

        Juuri tässä on projektiivisen identifikaation krusiaalinen virhe. Ei psykologia ole fysiikkaa!


      • JESS!
        ritalin kirjoitti:

        Projektiivinen identifikaatio on vähän, kuin kaataisi vettä toisen päälle... voi sitä laittaa kädet eteen suojaksi, mutta vesi virtaa aina väkisin sormien välistä päälle.
        Ihminen voi suhtautua projektiiviseen identifikaatioon järkevästi, mutta ks. defenssin käyttäjä ei pysty kokemaan asian osalta epäonnistumista, joten hän kääntää kaiken siten, että näyttää omissa silmissään onnistuneen. Eli käyttäytyy uhriaan kohtaan, olettaen uhrin olevan fantasioiden mukainen.
        Paras ratkaisu on karata johonkin tuon henkilönn ulottumattomiin.

        Tuo vertaus veden kaatamisesta toisen päälle on äärettömän hyvä. Sormien välistä tulee ja aina vain kastuu, vaikka kuinka suhtautuisi asiaan järkevästi ja näkisi tilanteen.

        Tuossa defenssissä menee iloisesti sekaisin kaikki mahdolliset asiat, sillä sen taakse saa kätkettyä kaiken. Se on sellainen iso musta laatikko. Siellä on mukana valtapeli, kilpailu paremmuudesta ja huonommuudesta ja samanaikaisesti aivan uskomattomat fantasiat siitä, mitä toinen on ja mitä toinen ei ole.

        Jänis laittaa pään pensaaseen, jotta ei näe ikäviä asioita, mutta nämä ihmisten keinot ovat paljon monimutkaisempia ja pirullisempia kanssaeläjille.


      • ritalin
        Lette kirjoitti:

        Voisiko ajatella asumuseroa määräajaksi. Silloin tulisi esille myös ne hyvät ominaisuudet, jotka peittyvät vallankäytön alle. Valta sokaisee myös aina käyttäjäänsä.

        Jos toinen on kone, jonka tavoite on viimeisimpänä itsen ymmärtäminen ja kritisoiminen, tarkoittaa hyvän näkeminen toisessa itsen kuolemaa.


      • ritalin
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        JESS:
        "Toinen noista tarkoittaa sitä, että ihminen saa toisen käyttäytymään omien tunteidensa mukaisesti."

        Juuri tässä on projektiivisen identifikaation krusiaalinen virhe. Ei psykologia ole fysiikkaa!

        Projektiivisen identifikaation fantasiaan ei tarvtse itse mennä mukaan, siitä voi vielä kieltäytyä ja jättäytyä sen ulkopuolelle.
        Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun ne "99%" ovat siinä mukana, silloin demokraattinen totuus on projektiivisen identifikaation mukainen ja sen ulkopuolelle jättäytyminen vaatii metsään muuttoa ja täydellistä eristäytymistä ja ulkopuoliseksi jäämistä. Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta.


      • ritalin kirjoitti:

        Projektiivisen identifikaation fantasiaan ei tarvtse itse mennä mukaan, siitä voi vielä kieltäytyä ja jättäytyä sen ulkopuolelle.
        Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun ne "99%" ovat siinä mukana, silloin demokraattinen totuus on projektiivisen identifikaation mukainen ja sen ulkopuolelle jättäytyminen vaatii metsään muuttoa ja täydellistä eristäytymistä ja ulkopuoliseksi jäämistä. Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta.

        Jos ihmissuhde muuttu pelkästään tuhoavaksi, eikä kykene korjaaman sitä, silloin on tietenkin syytä jättää se ja keskittyä muihin asioihin. Ei koko elämä ole yhdessä ihmisuhteessa, se on paljon enemmän.

        "Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta. " Hänen tavoittensa on tuottaa vahinkoa ensisijaisesti itselleen, jonka hän toivottavasti huomaa kun kumppani on lähtenyt.


      • ritalin
        Lette kirjoitti:

        Jos ihmissuhde muuttu pelkästään tuhoavaksi, eikä kykene korjaaman sitä, silloin on tietenkin syytä jättää se ja keskittyä muihin asioihin. Ei koko elämä ole yhdessä ihmisuhteessa, se on paljon enemmän.

        "Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta. " Hänen tavoittensa on tuottaa vahinkoa ensisijaisesti itselleen, jonka hän toivottavasti huomaa kun kumppani on lähtenyt.

        Hän koittaa tunteita siirtämällä saada toisen käyttäytymään hyökkäävästi itseään kohtaan, jotta hän saisi taas lisää syytä siirtää tunteita. Eli pyrkii oravanpyörällä ylläpitämään defenssiä, saamaan sille polttoainetta. Kyse siinä mielessä sadomasokismista, että hän saa toisen suuttumaan itselleen, mutta toisaalta hän siirtää toiseen suuttumisen kohteeksi joutumisesta johtuneet tunteet...
        Välien katkaisu on hyväksi myös sille, joka projektiivista identifikaatiota käyttää. Hänelle olisi hyötyä yksinäisyydestä, koska silloin hän joutuu kohtaamaan itsensä.


      • ritalin
        Lette kirjoitti:

        Jos ihmissuhde muuttu pelkästään tuhoavaksi, eikä kykene korjaaman sitä, silloin on tietenkin syytä jättää se ja keskittyä muihin asioihin. Ei koko elämä ole yhdessä ihmisuhteessa, se on paljon enemmän.

        "Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta. " Hänen tavoittensa on tuottaa vahinkoa ensisijaisesti itselleen, jonka hän toivottavasti huomaa kun kumppani on lähtenyt.

        Exäni tuntui luulevan, että valehtelen, tai näyttelen, jos kerron tunteistani häntä kohtaan, tai osoitan niitä. Hän ei voinut ymmärtää, miksi minuun vaikutti tunnetasolla, jos hän oli minulle ilkeä. Kuvitteli, että olen hänelle ilkeä ja koitan saada hänelle pahan olon aikaan, koska omat tunteen purkauksensa ovat sitä tarkoitusta varten.
        Piti minua täysin tunteettomana ja häikäilemättömänä, eikä sellaisen ihmisen menettäminen voi kovin pahalta tuntua...

        Tosin myöhemmin on kummallisesti vainonnut, tosin ollut aika ilkeä minua kohtaan... Ehkä siten osoittaa jotain kaipausta, kun ei pysty sitä normaalilla tavalla tekemään.


      • JESS!
        ritalin kirjoitti:

        Projektiivisen identifikaation fantasiaan ei tarvtse itse mennä mukaan, siitä voi vielä kieltäytyä ja jättäytyä sen ulkopuolelle.
        Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun ne "99%" ovat siinä mukana, silloin demokraattinen totuus on projektiivisen identifikaation mukainen ja sen ulkopuolelle jättäytyminen vaatii metsään muuttoa ja täydellistä eristäytymistä ja ulkopuoliseksi jäämistä. Toisaalta silloinkin projektiivisen identifikaation käyttäjä pääsee tavoitteeseensa, sillä hän saa epätoivotun materiaalin eristettyä todellisuudesta.

        Noihan se toimii, nuo epätodelliset fantasiat kasvavat lumipallon tavoin. Aluksi ne ovat pieniä ihmisyyteen ja inhimillisyyteen kuuluvia asioita. Ja lopulta minusta on tullut demoni.

        Tämä nyt vain toimii näin!

        Mielessä käy metsään muutto, eristäytyminen ja ulkopuoliseksi jättäytyminen, koska demokraattinen totuuskin kuulemma puhuu minua vastaan: "muutkin ajattelevat sinusta samoin".

        Tuossa on kysymys kuitenkin vain valtapelistä, oikeassa olemisen halusta, projektiivisesta identifikaatiosta ja puhtaasta idiotismista.

        Siinä tilanteessa kannattaa panostaa muihin ihmissuhteisiin ja muuhun elämään, ja tilanne nousee pöydälle ihan itsestään.

        Jäljellä on vain tarvitsevuus, koska toinen ei osaa olla hetkeäkään yksin ja koska toisella ei ole mitään mielenkiinnon kohdetta elämässä.

        Jäljellä on vain hyväksytyksi tulemisen tarve: "olenhan minä hyvä".

        Ja jäljellä on vain tyhjyys, sillä keskustelu puuttuu, kuunteleminen, kuuleminen ja toisen arvostaminen puuttuu.

        Näin kuolee ihmissuhde tai sitten se uudistuu ja herää henkiin uudessa muodossa.


      • JESS!
        ritalin kirjoitti:

        Jos toinen on kone, jonka tavoite on viimeisimpänä itsen ymmärtäminen ja kritisoiminen, tarkoittaa hyvän näkeminen toisessa itsen kuolemaa.

        Aamen. Toinen on kone, joka etsii oman paikkansa elämässä tekemällä havaintoja muista.

        Yritä siinä sitten keskustella ihan henkilökohtaisista asioista kuten tarpeista, toiveista ja todellisuudesta.


    • -
      Minua ärsyttää ihmisten kohtuuttoman kovaääninen kännykkään puhuminen liikennevälineissä "kalkattaminen" (raitiovaunuissa erityisesti). Usein asiat ovat yhdentekeviä esim. "olen ratikaasa tulossa". Asiasta on puhuttu TV:ssäkin. Eikö seinälle voisi laittaa kieltotaulua.

      Ihmettelen, miksi ihmiset haluavat, että kaikki kuulevat heidän puheensa. Sanoin kerran eräälle kalkattajalle: kyllä sinulla on huonosti asiat. Itse en pidä kännykkää mukana ollenkaan, koska katson sen lähettävän vaarallista säteilyä.

      Tämä ärsyttäminen kertoo tietenkin itsestäni. Ehkä minulla on itselläni huomion tarvetta jota en tiedosta. Kerran minulla oli poikeukselisesti kännykkä mukanani ja ystäväni soitti tärken puhelun, johon vastasin. Huomasin puhuvani kovaäänisesti.

    • näkevä

      "Toisin sanoen sen, mitä ihminen ei ole halukas myöntämään itsessään, hän paljastaa niillä huomautuksillaan, joita tekee muista ihmisistä tai asioista"

      Voimakas toisen häiriköksi leimaaminen kertoo tämän
      alotuksen mukaan siitä, että leimaaja ei halua nähdä häirikköä itsessään.

      • Jepsistä hei

        Hyvä huomio! On ihan väärin luulla, että peilauksessa on aina kyse omien piirteiden näkemisestä toisissa. Ihan kuin ihminen ei voisi havaita toisissa sitä, mitä hänessä itsessään ei ole. Mites sitten psykologilla käynnit? Psykologi kirjaa ja tekee huomioita asiakkaistaan. Näkeekö psykologikin itsensä muissa? Tällöin psykologi itse kärsisi mahdollisesti useista psyykkisistä sairauksista.

        Sehän on fakta, että jokaisessa ihmisessä on jotain, mikä näkyy muille, mutta ei itselle. Ei kaikkea voi kääntää takaisin huomioiden tekijää kohtaan.


      • Jepsistä hei kirjoitti:

        Hyvä huomio! On ihan väärin luulla, että peilauksessa on aina kyse omien piirteiden näkemisestä toisissa. Ihan kuin ihminen ei voisi havaita toisissa sitä, mitä hänessä itsessään ei ole. Mites sitten psykologilla käynnit? Psykologi kirjaa ja tekee huomioita asiakkaistaan. Näkeekö psykologikin itsensä muissa? Tällöin psykologi itse kärsisi mahdollisesti useista psyykkisistä sairauksista.

        Sehän on fakta, että jokaisessa ihmisessä on jotain, mikä näkyy muille, mutta ei itselle. Ei kaikkea voi kääntää takaisin huomioiden tekijää kohtaan.

        "Hyvä huomio! On ihan väärin luulla, että peilauksessa on aina kyse omien piirteiden näkemisestä toisissa"

        Tämä, mitä sanoit on projektio. Siitä ei vielä ole ollut puhetta. Projektio tarkoittaa, että ihminen näkee omat piirteensä toisessa, vaikka toisessa ei ole niitä.
        Peilauksessa: mikä ärsyttää toisessa, sitä ei halua nähdä itsessään.

        Peilaus ja projektio ovat apuvälineitä ihmistuntemuksessa.
        Kyllä ihminen näkee suoraankin paljon asioita itsessään ja muissa.
        Psykolgeilla täytyy olla hyvä ihmistuntemus.


    • -
      "Toisin sanoen sen, mitä ihminen ei ole halukas myöntämään itsessään, hän paljastaa niillä huomautuksillaan, joita tekee muista ihmisistä tai asioista"

      Mitä vastata häirikölle, joka joskus tulee jokaisen kohdalle puhelimessa. liikennevälineissä, keskustelupalstoilla...?

      Ajattelen että ei olisi hyvä iskeä takaisin samalla mitalla, se paljastisi vain itsessään olevan häirikön yllä olevan tulkinnan mukaan.

      Häirikkö pääsisi tavoitteeseensa eli hän olisi onnistunut häiritsemisessään. Olisi hyvä osoittaa, että hän alentaa vain itsensä häiriköinnillään, koska se mitä ihminen tekee toiselle, sen hän on jo tehnyt itselleen.

      Käytännössä asia ei ole yksinkertainen, koska ihminen menettää helposti henkisen taspainonsa ja on altis häirikön hyökkäykselle.




         

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe