kilppari

marru

Moi!

Mulla olisi viimeinkin mahdollisuus hankkia maakilppari! Olen lukenut vuosien varrella paljon kilppareista, mutta mieleeni nousi silti parit kysymykset:

Miten suuri terraario pitäisi aikuiselle konnalle olla? Riittääkö 80 litrainen edes alkuun?

Onko terraarion lamppu pakollinen, jos on lämpömatto?

Mitä materiaalia käytätte terraarion pohjalla? Entä miten usein siivoatte terraarion?

Tylsistyykö konna yksin? Pitäisikö sille olla konna-kaveri?

Perustelkaa / hehkuttakaa / kehukaa / mainostakaa miksi mun pitäisi ottaa lemmikiksi maakilppari :)

Kiitos paljon!

4

498

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riikka

Se ei paljoa perusteluita kaipaa mikäli olet konnat päättänyt ostaa ja niinhän ymmärsin ja olet myös asiallisesti ottanut asioista selvää ennen konnan hankintaa. Konnien hoito saattaa toisinaa olla vaikeaa, koska hoidosta saa niin paljon ristiriitaista tietoa, toinen sanoo sitä ja toinen tätä. Yksi hyvä esimerkki on juuri maakonnan terraario. Useat ocvat sitä mieltä että terraario on välttämätön kun toiset taas että konnaa ei saisi sulkea terraarioon koska ilmanvaihto ei ole riittävän hyvä ja kosteus liian korkea... Itse olen asin ratkaissut niin että konnallani(testudo graeca, espanjanmaakonna, Kirppu 4v.painoa 400g) on terraario, jossa on hieno terraariohiekka pohja, uv-lamppu sekä lämpölamppu, vesiastia toisinaan ja kaarnaluola sekä kukkaruukusta väsätty luola ja tekokasvi. Pidän konnan terraarion lasiovea aina auki ja eteen olen tehnyt pienen rampin jota pitkin konna saa vapaasti kulea sisään ja ulos.Ja kyllä se useimmiten nukkuu jossain huoneen nurkassa kui terraariossaan mutta osaa kyllä halutessaan kömpia "aurinkonsa" alle lämmittelemään:)Lämpölampun ja lämpömaton eroista en osaa sanoa, mutta aina on muistettava huolehtia siitä ettei konaa pidä liian kylmässä eikä liian kuumassa ja jos konna suljetaan terraarioon josta se ei pääse ulos halutessaan on terraarion lämpötiloja seurattava tarkoin ja eri osissa on oltava eri lämpötilat esim paikka jossa konnan nukkuu on oltava viileämpi kun lämpölampun pää. Konna tarvitsee myös liikuntaa pysyäkseen vireänä ja siksi sen olisi suotava päästä huoneeseen jaloittelemaan ja onhan siitä varmasti kiva tutkia ympäristöä muualtakin kuin lasin takaa:)Hoidossa ja ruokinnassa kannattaa itse kokeilemalla tulla ratkaisuun mikä on parasta konnalle koska ohjeet ovat antajastaan rippuen niin erilaisa, mutta se on muistettava kuitenkin vaikka toisesnlaisa ohjeita vielä voi jostain saada että maakonnat elävät puhtaasti kasvisravinnolla!!! Onnea, olet valinnut hyvän lemmikin.

• marge

maakilppari on todella vaativa lemmikki, vaikka sitä ei uskoisi. Kilpikonnat ovat uhanalaisia, ja jos aiot ostaa moisen varmistu siitä, että konnalla on mukana cites-paperit eli että se on vankeudessa syntynyt eikä luonnosta pyydystetty!
      Kilpikonna (maa) tallustelee luonnossa jopa hehtaarien alueella, joten jos aiot lemmikkiäsi pitää terraariossa, suosittelen suurta!!! 80-litrainen ei mielestäni riitä!
      Konnaa olisi hyvä pitää vapaana lattialla, kuitenkin vain jos lattialla ei missään nimessä ole vetoa! Tiesithän, että matelijat kantavat suolistossaan salmonella, joka voi tarttua myös ihmiseen! Konnalla olisi hyvä olla ainakin yksi huone, elle jopa koko asunto, missä se voi elellä!
      On oltava suhteellisen tarkka siitä mitä konnalle syöttää ja muistaa että vitamiinit ovat sille elinehto! Samoin kuin kalkki ja oikea ravinto. TIESITHÄN että maakilpikonna on ehdottomasti kasvissyöjä!! Kirjallisuudessa on paljon ristiriitaisia tietoja, mutta on todistettu, että se ei luonnossa osoita mitään kiinnostusta muuta kuin kasveja kohtaan! Liian proteiinin syöttäminen aiheuttaa konnalle kasvuhäiriöitä sekä maksa- ja munuaissairauksia!
      Kerron mielelläni lisää, jos tahdot tietää. Itselläni on kaksi kreikankilpikonnaa! Asun tampereella. Voit ottaa minuun yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen [email protected]

Vielä lampusta... lamppu olisi kyllä hyvä olla, varsinkin talvella konnat tarvitsevat ylimääräistä uv-säteilyä, jotta niiden elimistö voisi tuottaa niille elintärkeää d3-vitamiinia! Mutta vitamiinia voi toki myös syöttää!

Konnat ovat yksineläjiä. Kuitenkin uroskonna voi hurjistua aika ajoin, jos sillä ei ole parittelukumppania, mutta toki kahdessa konnassakin voi olla omat ongelmansa, varsinkin, jos konnat eivät ole kasvaneet yhdessä!

• Minna(kilppari fani)

No jos olet päättänyt sellaisen hankkia tiedät varmaan,että nehän on maailman suloisimpia otuksia!
      Ne eivät ole ollenkaan niin tylsiä kuin jotkut saattavat väittää.
      Minulla itselläni on terraarion pohjalla eläinkaupasta ostettua puuhaketta ja multaa.Konnat pärjäävät hyvin yksinkin, ainakin minun konnani on ollut hyvin pirtsakka tyttö.
      Mieti kuitenkin tarkkaan, sillä kun hankit sen siitä ei sitten hetkessä selvitä.On ne sen verran pitkäikäsiä otuksia.No,joka tapauksessa maakilpikonnat ovat ihania,mahtavia,upeita,jätti,super,mega mahtavia otuksia!!!

• konna2

Tärkeintä ei ole litratilavuus ,vaan pohjan pinta-ala. Eli mahd. suuri. 80-litraisen akvaarion pinta-ala ei ole kovinkaan suuri. Rakenna ennemmin vanerista kunnon laatikko.

UV-putki on hyvä olla ja oman kokemukseni mukaan lämpölamppu on parempi ,kuin lämpömatto. Tuleehan se lämpö luonnossakin ylhäältäpäin.
      Itselläni on pohjalla hiekkaa ja kuivikepurua. Siivoan aina kun on siivottavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      8
      3142
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      10
      2164
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      118
      1792
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1136
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      138
      1022
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      36
      813
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      743
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      685
    Aihe