Levemir + Novorapid

Aloittelijatar79

Otan aamulla 16 yksikköä levemiriä ja illalla saman verran. Novorapidia otan hiilareitten mukaan ja korjailen jos on tarvetta.
Olen vain alkanut miettimään, että koska joudun aika usein korjailemaan (melkeinpä joka aterian jälkeen) tuolla Novorapidilla niin olisiko kuitenkin "terveellisempää" ottaa enemmän tuota Levemiriä?
Voiko tuosta olla jotain haittaa jos otan Novorapidia n. 50 yksikköä päivässä yhteensä. Otan Novorapidia aina 2 yksikköä 10g hiilareita kohti...
Arvot huitelee 5-11 välillä.

15

6631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lanntttu

      Mulla menee Novoa 130-150 päivässä. Ei siitä mitään haittaa ole, jos ei sokrut laske liian alas.

    • aavistelen...

      Eli oletan sulla olevan 1-tyypin diabeteksen.

      Nuo sun arvot, 5-11 mmol/l ovat ainakin mun mielestä ihan hyvät 1-tyyppiläiselle. Ilmeisesti pitkäaikainen (Hba1c) ei kuitenkaan yli 8% ole, lähempänä 7%, oletan.

      Jos sulta jää esim. joku ruokailu pois, niin pysyykö sokerit samalla tasolla tuolla nykyisellä Levemir-määrällä? Jos pysyvät ja esim. yöaika menee tasaisilla sokeriella, niin eiköhän tuo Levemirmäärä ole ihan ok.

      Jos taas tuntu, että aina ennen seuraavaa ruokailua ovat sokerit vähän kohonneet, niin silloin ainakin voisit hyvin lisätäkkin Levemir-annostusta.

      Ei se annoksen jakautuminen sen terveellisempää ole oli miten vain. Ainoa mittari on se, että ei tule pahemmin alle 4 mmol/l arvoja eikä ainakaan hypotuntemuksia ja vastaavasti korkeimmat arvotkaan eivät saisi olla kauhean paljoa yli 10 mmol/l.

      Tasaisuus siis olisi valttia ja nimenomaan mahdollisimman pienillä korjausinskoilla.

      Jos yöt ovat hyviä, voisit mielestäni lisätä tuota aamun Levemirmäärää, koska eihän annosten tarvi olla tasasuuruisia. Jospa tällä pääsisit eroon niistä päiväsaikaisista korjausannoksista, ja tosiaan oletuksella, että yöt menevät tasaisesti.

      Voisit muuten kysellä tuolla Diabetesliiton kohtauspaikallakin... Sieltä löytyy todella paljon "kohtalontovereitasi".

    • asiantuntija

      levemir annos on aika kohdallaan!
      Painat todennäköisesti noi 65kg ja hyvät hyvä toi 5-11. Jos muutat levemiirin määrään, niin muuta vain aamusta tai illasta, ei molemmista yhtäaikaa.
      Kannattaa katsoa aina muutama päivä, kun muutos ei välttämättä heti vaikuta mihinkään suuntaan.
      Yön sokerit kannattaa pitää mahdollisimman hyvinä.
      Päivällä tulee väkisin ruokailun jälkeen aina korkeita lukemia,varsinkin jos vertaa sellaiseen ,jolla ei ole diabetestä.

      • D2:nen

        Painan 81kg :) ja lääkäri sanoi tänään että nostetaan molempia annoksia. Aamulla 18:sta ja illalla 20:neen :)


      • se menee...
        D2:nen kirjoitti:

        Painan 81kg :) ja lääkäri sanoi tänään että nostetaan molempia annoksia. Aamulla 18:sta ja illalla 20:neen :)

        Jos kysyjä ei kerro itsestään sen tar´kempia tietoja, ei edes diabetestyyppiään.

        Mutta ei kait tähän ollut tarkoituskaan saadakaan osuvia ohjeita. Sellaisia vinkkejä saa mitä on aloituksessaan tietoja kertonut.


      • Arkisto_rauhaan

        UPEAA! MAHTAVAA! KYMMENEN VUOTTA myöhässä annettuja "viisaita" ohjeita!


    • kalle

      levemir ja lantus annostellaan basal testien perusteella.hyvin helppoa ja tarkkaa

    • kt11118

      Kumpaa uskot ennemmin? Tällaista nettofoorumia vai omaa lääkäriä???

      Vastaan kysymykseesi simppelisti, kyllä, ei.

      Arvot on ok mutta ota asiasta nyt selvää lääkäriltäsi, äläkä täältä hoitoneuvoja kysele....

      Järki käteen!!!!

    • Oletko kokeillut Lantusta?

    • jk

      Mulla on novorapid lantus, nyt lantus vaihdetaan levemiriin ja vähän jännittää. käyttänyt melkein kymmenen vuotta lantusta jo.

    • häh

      mistä olet tuon neuvon saanut ,olen aina kuullut että pitää laittaa aamulla enemmän leverminiä ja illalla vähemmän mutta täytyy olla12 h levermin väli ja tietty on hiilarareiden mukaan otetaan se tietty annaos mutta mulle on sanottu tuostakin että voi vaihdella annos ei aina sama ja tietty levermin annosta voi vaihdella mutta varovasti ettei tule hypojä tai joudu paniikin omaiseen tilaan , ainakin minulle on sanottu näin olen itse 1-diebetes ja otan samoja kuin sinä

      • Katso_päiväystä

        Katso nyt vähän kuinka vanhaan viestiin vastailet!


    • veijo739873d

      Missä kuppaa suomalainen diabeteshoito?????

    • hpv27

      Suomessa hoidetaan diabetesta kuten muissakin länsimaissa. Kakkosille ensisijaisena hoitona laihdutus ja jos siihen ei pysty niin sitten lääkkeet. Ykkösille (kuten aloittaja) sitten insuliini.

      Suomi24:seen on ilmeisesti tulossa rekisterointipakko. Epäilisin, että tiedätte-kyllä-kuka lentää ulos välittömästi kuten on jo lentänyt ulos kaikilta rekisteröintiä vaativilta palstoilta.

    • veijo67309873

      hpv27

      jatka vaan luuloinesi kaikessa rauhassa apteekkireissujen välillä.

      Suomessa hoidetaan diabeteksen oireita ei itse sairautta. Jahoitokin on luotu pelkästään lisäämään lääkityksen tarvetta, niinkuin tiedät.

      "Kakkosille ensisijaisena hoitona laihdutus ja jos siihen ei pysty niin sitten lääkkeet. "

      Ja sehän tiedetään että todettuun diabetekseen ei laihdutus riitä joten sitten kuten hoidon taholta halutaan-lääkkeet nousevassa määrin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe