POHJOISEN MIES

ETELÄN

Risuparta rinnastus

olen lueskellut näitä keskusteluja.

miksi pohjoisen mies on aina mielestään parempi kairankulkija,luonnon- ja eläinten asiantuntija kuin etelän risuparta??

tämä lapinmiehen ylimielinen ja halveksiva asenne jatkuu ainavaan.

kyllä me Suomessa ollaan tämän luontoasian kanssa samalla viivalla niin tietämyksessä kuin kokemuksessa

21

1892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j akairaa olen kiertänyt 10...

      enkä mitään viikon reissuja vaan 4kk aina ja talvella kuukauden.Työ elämä ohi joten aikaa on.Yleensä vain pohjoisen mies tietää enemmän,kuin etelän risuparta joka käy viikon vuodessa vain kääntymässä siellä.Eihän lapinmieskään helsingissä löytäisi mihinkään:=)

    • repa_etelästä

      käytännössä etelä-suomessa asuvalla paistaa öisin katuvalot, tiet on asvalttia ja kerrostalokoti lämpenee itsestään. jo toinen tai pahimmillaan kolmas sukupolvi on samaa lähiötä asuttanut.

      pohjoisessa asutaan läpi vuoden siellä missä etelän tyyppi käy retkeilemässä. samoilla seuduilla on myös synnytty ja erätaidot on opittu jo ennen kirjoitustaitoa.

      siinä se pieni ero.

      • etelän mies

        on muka aina Helsingistä? Etelässä olen ikäni asunut, Helsinkiin on toistasataa kilometriä, harvoin tulee siellä käytyä. Luonnossa olen liikkunut ja metsästänyt pikkupojasta lähtien. Tuossa jokuvuosi sitten tuli meille Lapin kavereita jahtivieraaksi, kovin kokivat vaikeiksi suunnistaa meidän "puskissa" Lapissahan onkin helppo kun näkyvyys on vallan toista luokkaa, kun meidän "pienimuotoisissa" metsissä.
        Kummaa myyttiä on se Etelän miehen risupartaisuuskin, ei meidän kylällä risupartoja näy. Suurinosa käy ainakin hirvimetällä ja peuroja pyytää melkein kaikki. Pienriistaa nyt ei moni viitsi metästää, sellasta meillä täällä etelässä.


    • koskaan nähnyt

      lapin miestä kartan ja kompassin kanssa leikkimässä, ne on etelän miesten leikkejä kairassa.

      • _________...

        niin, kuka sitä nyt kotonaan kompassia tarttis?


    • Lantalainen

      Onhan se ymmärettävä pohjoisen pojan pätemistarve lunto ja vaellus asioissakin. Ovathan he muissakin asioissa parempia kuin etelän varikset. Vaikkakin suurin osa pohjoisen pojista on kotoisin etelästä, karkumatkalla muijaansa, nimismiestä, velkojiaan, tai elo maalikylissä on käynyt pullikoinnin takia muuten ahtaaksi. Lisäksi on olemassa vielä sakuilta saatuja sotasaalis äpäriä ja isiensä perintöä vaalivia etelän huorikakaroita, elikä soppa on melkoinen. Liitän vielä joukkoon kuuluisat pohjoisen asukit jotka ovat entisiä humppapoppoon laulajia, vihkosia rustaavia virkaheittoja poliiseja ja puusta lintuhänkkäröitä väsääviä saimaanrannan ruikuttajia.

      Yhteisiä ja hatun noston arvoista piirrettä on kaikilla pohjoisen pojilla, he osaavat nyhtää etelänvariksen rahat ja ruskaretki sekä hiihtoloma aikaan nussia kaikki etelän kottaraiset jotka hollille osuvat.

      Miksi te olete niin katkeria, tulkaa vaan lappiin vaeltamaan ja omaa erinomaisuuttanne korostamaan, kyllä me se kestetään kuin miehet.

    • kotonaan..

      Risuparta rinnastus
      - tuo se vasta hassulta näyttää, kun haivenisen parran alta kuultaa lapsen naama ja sitten esiinnytään kaikenmailman tietäjänä, vaikkei ole pystynyt etes asepalvelustaan suorittaan.

      miksi pohjoisen mies on aina mielestään parempi kairankulkija,luonnon- ja eläinten asiantuntija kuin etelän risuparta??
      - kyllä se niin on että parempi on kairan kulkija, on kunnoltaan riskimpi ja syntynyt eläinten ja luonnon keskelle.. Tuntee riistamaat ja kalavedet.

      tämä lapinmiehen ylimielinen ja halveksiva asenne jatkuu ainavaan.
      - kerro yksikin seikka missä erätaidoissa olet parempi.
      - hyödytöntä on tietää lapinkanervalle laitinankielinen nimi, se ei muutu täällä ruuaksi.

      kyllä me Suomessa ollaan tämän luontoasian kanssa samalla viivalla niin tietämyksessä kuin kokemuksessa
      -höpö höpö..montako keskikaljaa pitää juoda lähiökuppilassa, että tuntuu tuolta.

      - löydäppä talvisesta metsästä lääkkeet vaikka päänsärkyyn, kuumeeseen tai vaikka verenvuotoon.
      - tekase talvella nuotio vaivaiskoivuista..
      - valmista känkkäräisestä koivusta poron reki tai sukset.
      - pystytä kota lumituiskussa.
      - pyydystä poro , teurasta se ja valmista ruuaksi.
      - Käsittele ja parkitse poron nahka luonnon menetelmin.
      - lähde erämaahan kuukaudeksi eväänä suolapussi ja tulitikut.
      - pyydystä ansalla riekko

      Tositilanteessa et pärjäsi puoltapäivää pitempään, ilman kännykkä, internettiä ja pitsataksia.

      • eränkävijä vuosien kokemuks...

        Mä olen kuule eräretkeilly paljon ja selvinny ilman elektroniikkaa ja sähkövempaimia monet kerrat Nuuksiossa. Ei ole ollut kuin makuupussi, teltta, trangia ja muonat mukana! Olen kerännyt marjoja ja syönyt niitä vaelluksen ja eränkäynnin lomassa. Olen joutunut syömään kylmää suolakalaa retkillä ja pari kertaa kylmää purkkihernekeittoa kun loppui trangiasta polttoaine. Viime kesänä suoritin Nuuksiossa suunnistusmerkin ja kasvintuntemusmerkin Kontulan Eräveikkojen jokakesäisellä selviytymisleirillä.


      • Lantalainen
        eränkävijä vuosien kokemuks... kirjoitti:

        Mä olen kuule eräretkeilly paljon ja selvinny ilman elektroniikkaa ja sähkövempaimia monet kerrat Nuuksiossa. Ei ole ollut kuin makuupussi, teltta, trangia ja muonat mukana! Olen kerännyt marjoja ja syönyt niitä vaelluksen ja eränkäynnin lomassa. Olen joutunut syömään kylmää suolakalaa retkillä ja pari kertaa kylmää purkkihernekeittoa kun loppui trangiasta polttoaine. Viime kesänä suoritin Nuuksiossa suunnistusmerkin ja kasvintuntemusmerkin Kontulan Eräveikkojen jokakesäisellä selviytymisleirillä.

        Nuuksion reppanoitet päivähoitopaikassa suoritetut merkit ja renikat ne tekeekin erävaelluksen suomenmestarin, haha sanon minä. Tommoset erämiehet sopivat lähinnä karhulle pihkatapiksi.


      • lapinmaalta

        Se että asuu jossain ei ehkä tee sen tietävämpää tänä atomiaikana. Vai pitäisikö mennä etelän mieheltä kysymään neuvoa metsätöistä, siellä kun puuta on enemmän? Onko se eräelämä vain jotain porotouhua? Pitäkäähän mielessä, että poro on tullut euroopan kamaralle vasta tuhansia vuosia sen jälkeen kun täällä jo asuttiin. Tuon logiikan mukaan menkää siis siperiaan kysymään eräelämän mallia koska sieltä porotietous on tullut tänne. Tuolla etelän miehet pyydystelivät hylkeitä paaaljon ennen...
        Kuka nykyisin veistelee poron rekeä muuta kuin harrastuksenaan? Se on ihan samaa harrastelua kuin muukin seinäkellojen teko, ei minulla ainakaan riitä aikaa käsitöihin. Kuka metsuri tekee pokasahan? Ei kukaan kun ei sillä elä. Toisaalta kyllä jotkut tekee kivikirveitäkin ihan vaan huvikseen, ovat varmaan vielä tietävämpiä eräjamppoja?
        Etelä-Suomen ja lapinkin "kehittymisessä" on vain korkeintaan vuosikymmenien ero, nyt jo molempien arkielämä perustuu täysin ja kokonaan moottoreiden varaan. Täällä meidänkin perällä salolle lähdetään aina konevoimalla, jalkaisin vain metsälle koska kävely on viherpiipertäjien touhua.


      • naimakaupala etelän junhaan
        lapinmaalta kirjoitti:

        Se että asuu jossain ei ehkä tee sen tietävämpää tänä atomiaikana. Vai pitäisikö mennä etelän mieheltä kysymään neuvoa metsätöistä, siellä kun puuta on enemmän? Onko se eräelämä vain jotain porotouhua? Pitäkäähän mielessä, että poro on tullut euroopan kamaralle vasta tuhansia vuosia sen jälkeen kun täällä jo asuttiin. Tuon logiikan mukaan menkää siis siperiaan kysymään eräelämän mallia koska sieltä porotietous on tullut tänne. Tuolla etelän miehet pyydystelivät hylkeitä paaaljon ennen...
        Kuka nykyisin veistelee poron rekeä muuta kuin harrastuksenaan? Se on ihan samaa harrastelua kuin muukin seinäkellojen teko, ei minulla ainakaan riitä aikaa käsitöihin. Kuka metsuri tekee pokasahan? Ei kukaan kun ei sillä elä. Toisaalta kyllä jotkut tekee kivikirveitäkin ihan vaan huvikseen, ovat varmaan vielä tietävämpiä eräjamppoja?
        Etelä-Suomen ja lapinkin "kehittymisessä" on vain korkeintaan vuosikymmenien ero, nyt jo molempien arkielämä perustuu täysin ja kokonaan moottoreiden varaan. Täällä meidänkin perällä salolle lähdetään aina konevoimalla, jalkaisin vain metsälle koska kävely on viherpiipertäjien touhua.

        Minä olen syntynyt lapissa, ihan oikeasti tunturien juurella. Lukion jälkeen Tampereelle yliopistoon, sitten Kuopioon töihin. Nyt neli-kymppisenä olen asettunut perheen kanssa tähän Oulun kupeeseen, kun kaheksan vuotta espoossa nyhjäsin kolmiossa.

        En tee eroa sille, mistä ihminen on kotoisin, loistavia tyyppejä löytyy kaikkialta. Itte kolmivuotiaasta asti porohommiakin seuranneena voi kyllä sanoa, että ei paikallinen tosiaan ilman konetta mettään mene. Samat pleikkarit ja mopot ja muut ne on tuolla pohjoisessakin. Pullamössökakaroita on lapinkin lapsista suurin osa.

        Eräs safariyrittäjä sanoi kerran kun kotikulmilla kävin, että parhaat eräoppaat tulevat etelästä, niillä on asenne kohallaan. Ja totta on. Meni minultaki monta vuotta ennenkuin kotiseudulle tullessa huomasin luonnon kauneuden. Siihen asti ajattelin kuten muutkin pohjoisen ihmiset "mitä se sinne tunthriin tuiskula lähtee ko ei ole mithään asiaa..."

        Nyt otan eräsukset, kameran ja koiran mukaan ja suunnistan erämaahan, ihan vapaaehtoisesti. Joskus tulee lapsuuden kaveri vastaan ja ihmettelee että "nuinko sinustaki on tullu etelän tollo ko huvikses rämmit täälä".

        On niitä reippaita miehiä ja naisia pohjoisessakin, jotka pärjäävät missä vain, mutta kyllä suurin osa nyky-lappilaisista pärjää vain, jos on mönkijä tai kelkka, jolla tavara kulkee. Valitettavasti.

        Levi, saariselkä, ylläs. Älkää niitä työntekijöitä siellä pitäkö lappilaisina, samanlaisia eteläntolloja ne on ko muutkin. Kerran äkäslompolossa päädyimme jatkoille erään hotelli-ravintolan työntekijöiden kanssa "lemmenkoloon". Illan aikana tuli selväksi, että ko. paikan työntekijöistä oli 80% kehäkolmosen sisäpuolelta... No muuten oli kiva ilta.

        Erämies voi olla siis kuka vain, jolla on luonne kohilhaan, aktiivinen ja positiivinen luonne. Serkkutyttö toi kerran ulkomailta sulhaskokehlaan näytile. No met lähimä kalaan erämaahan. Ja lumoavaa oli tuon ghanan miehen taidot, tarkempi sunnistus kuin kompanssilla, tulet synty kelokannosta kuten paikallisiltakin, mato sujahti koukkuun ja purosta nousi punalihaista enemmän ko meilä muila. Oli ku kotonaan, nautti. Aiko tulla toistekki. No se niitten yhteiselo on jo päättyny, ei tullu toiste.

        Eli turhaa paskanjauhantaa syntyperän takia karsinoida eräihmisiin ja sohvaperunoihin, ei sole asuinpaikasta kiinni vaan luontheesta ja siitä, mille on kläppinä oppinu.

        Yritin murtheella kirjottaa, mutta ko alkaa unohtuhmaan täälä mie-sie- maaassa tuo oikea murre, pittääpä soittaa velipojale, kuulee taas leveää h-murretta...


      • eränkävijä vuosien kokemuks...
        Lantalainen kirjoitti:

        Nuuksion reppanoitet päivähoitopaikassa suoritetut merkit ja renikat ne tekeekin erävaelluksen suomenmestarin, haha sanon minä. Tommoset erämiehet sopivat lähinnä karhulle pihkatapiksi.

        Mikä on pihka?


      • siakin

        - löydäppä talvisesta metsästä lääkkeet vaikka päänsärkyyn, kuumeeseen tai vaikka verenvuotoon.
        *asiaa harrastava luonnonlääketieteeseen perehtynyt henkilö voi löytää, asuinpaikalla ei todellakaan väliä

        - tekase talvella nuotio vaivaiskoivuista..
        *ei mikään temppu, tuttavani lapsi teki sen ensi yrittämällä, on kotoisin Turun kaupungista

        - valmista känkkäräisestä koivusta poron reki tai sukset.
        *vaikeaa, puuseppä tai puutöitä harrastava kyllä onnistuu, ihan sama missä asuu ja puutöitä osattu perinteisesti kakkialla

        - pystytä kota lumituiskussa.
        *mitä tavatonta? ja vain pölvästi yrittääkään liian kovassa kelissä

        - pyydystä poro , teurasta se ja valmista ruuaksi.
        *kaikki metsästäjät osaavat tietenkin, helpompaa kuin tietokoneen käyttö ensikertalaiselle

        - Käsittele ja parkitse poron nahka luonnon menetelmin.
        *vaikeaa, täysipäisen ihmisen helposti opittavissa, edelleen yleinen taito ennen kaikkialla

        - lähde erämaahan kuukaudeksi eväänä suolapussi ja tulitikut.
        *taito metsästää, kalastaa ja marjastaa mahdollistaa tämän. parhaat tuntemani osaajat tähän ovat survival-harrastajia ja kaupunkilaisia

        - pyydystä ansalla riekko
        *helpompaa kuin ketun metsästäminen, jollekin lintuharrastajalle hyvinkin helpoa


      • Lantalainen
        eränkävijä vuosien kokemuks... kirjoitti:

        Mikä on pihka?

        Pihka on eteeristen öljyjen ja hartsien seos, jota havupuut erittävät pihkasolujen välissä oleviin pihkaonteloihin ja -tiehyisiin. Puun haavoihin valuva pihka suojaa sitä bakteereilta sekä tuhohyönteisiltä ja -sieniltä. Männyn ja kuusen pihka on väriltään kellertävää.

        Vanhan uskomuksen mukaan karhulla on pihkatappi perseessä talviunen aikana, jotta ei makuus sotkeentus.


      • eränkävijä vuosien kokemuks...
        Lantalainen kirjoitti:

        Pihka on eteeristen öljyjen ja hartsien seos, jota havupuut erittävät pihkasolujen välissä oleviin pihkaonteloihin ja -tiehyisiin. Puun haavoihin valuva pihka suojaa sitä bakteereilta sekä tuhohyönteisiltä ja -sieniltä. Männyn ja kuusen pihka on väriltään kellertävää.

        Vanhan uskomuksen mukaan karhulla on pihkatappi perseessä talviunen aikana, jotta ei makuus sotkeentus.

        Hölmö! Se on mahlaa! Tuo oli yksi rasti kun suoritin kasvintuntemusmerkin Nuuksiossa.


      • mutka
        siakin kirjoitti:

        - löydäppä talvisesta metsästä lääkkeet vaikka päänsärkyyn, kuumeeseen tai vaikka verenvuotoon.
        *asiaa harrastava luonnonlääketieteeseen perehtynyt henkilö voi löytää, asuinpaikalla ei todellakaan väliä

        - tekase talvella nuotio vaivaiskoivuista..
        *ei mikään temppu, tuttavani lapsi teki sen ensi yrittämällä, on kotoisin Turun kaupungista

        - valmista känkkäräisestä koivusta poron reki tai sukset.
        *vaikeaa, puuseppä tai puutöitä harrastava kyllä onnistuu, ihan sama missä asuu ja puutöitä osattu perinteisesti kakkialla

        - pystytä kota lumituiskussa.
        *mitä tavatonta? ja vain pölvästi yrittääkään liian kovassa kelissä

        - pyydystä poro , teurasta se ja valmista ruuaksi.
        *kaikki metsästäjät osaavat tietenkin, helpompaa kuin tietokoneen käyttö ensikertalaiselle

        - Käsittele ja parkitse poron nahka luonnon menetelmin.
        *vaikeaa, täysipäisen ihmisen helposti opittavissa, edelleen yleinen taito ennen kaikkialla

        - lähde erämaahan kuukaudeksi eväänä suolapussi ja tulitikut.
        *taito metsästää, kalastaa ja marjastaa mahdollistaa tämän. parhaat tuntemani osaajat tähän ovat survival-harrastajia ja kaupunkilaisia

        - pyydystä ansalla riekko
        *helpompaa kuin ketun metsästäminen, jollekin lintuharrastajalle hyvinkin helpoa

        Olet oikeassa, jokainen osaa jotain. Miksi ylipäänsä tehdä tuota jakoa lapinmiehiin ja etelänmiehiin,tai naisiin? Nuuksio tai oma kotimetsä on ihan yhtä hyvä paikka kokea luonnon kauneus ja voima, kuin Lapin tunturi. Näkisimmepä vain metsän puilta..


      • sitä noinkin
        mutka kirjoitti:

        Olet oikeassa, jokainen osaa jotain. Miksi ylipäänsä tehdä tuota jakoa lapinmiehiin ja etelänmiehiin,tai naisiin? Nuuksio tai oma kotimetsä on ihan yhtä hyvä paikka kokea luonnon kauneus ja voima, kuin Lapin tunturi. Näkisimmepä vain metsän puilta..

        koettaa uskotella?


    • järvisuomalaisilta

      Vastaavasti voisin sanoa, että järvivesillä liikkumisen tietotaito on minulla parempi kuin kellään Saimaan vesistön ulkopuolella. Muualla on näet paljon vähemmän järviä ja ne ovat niin pieniä. Ei sitä voi kukaan muu omaksua, kunhan haaveilevat vain. Minä olen kasvanut ja asun täällä ja minä tiedän kaiken.
      Kuitenkin tosiasia on, että kesänaapurini, kuivan maan saksalainen, on vesillä kulkemisen mestari, parempi kuin useimmat saimaalaiset. Hän pitää siitä ja on vesillä aina kun mahdollista, tietää veneistä ja muista kapineista todella paljon. Minä taas tuskin uskaltaudun soutuveneellä vähän rannasta pois.
      Mitä todennäköisimmin lappilaisillakin tämä oman maaston käyttö jakautuu kuten meilläkin täällä.

    • anter 0

      ...rinkan kanssa ja majoittuu telttaan tai autiotupaan.

    • kukin on proffa

      omalla maallaaan pitääkö tyhmii kysyä ja tekemällä oppii kaikenlisäsk

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe