Esim. Talletan 10000e. saan 5% korkoa/. Niin miten paljon tätä tuottoa verotetaan. Miten paljon jää käteen kk?
Kiitos kiitos!
Kiinostuin
5
1538
Vastaukset
- laskeminen
Ensinnäkin 5% talletuskorko on tänä päivänä hsitoriaa, tuon korkoprosentin ajat (määräaikais)talletuksissa menivät ohi viime lokakuussa...
NO jos oletetaan, että saisit todella 5% vuosikorkoa, niin tuotosta maksat pääomaveroa, joka tällä hetkellä on 28% (sama kaikille, ei progressiivinen eikä vaikuta tuloveroihin). Eli kymppitonnista saat korkoa 10000 x 5/100 = 500 e/v ja siitä puhtaana 0,72 x 500 e = 360 e eli 30 e/kk. - joku poku
Korjaisin sitä kuitenkin sen verran, ettei se ole pääomavero, vaan lähdevero, mikä siitä korosta menee. Prosentti kyllä oli oikein, eli korkotulon lähdevero on ollut 1.1.2005 alkaen 28 prosenttia. Tuo korko ei siis ole pääomatuloa, eikä sitä myöskään erikseen tarvitse ilmoittaa verottajalle. Tosin tästä seuraa se että, kun sitä ei lueta pääomatuloksi, et voi vähentää siitä pieleenmenneitä osakekauppoja, tms.
Jos talletat ulkomaille, silloin asia ehkä voisi olla toinen, (eli korko katsottaisiin pääomatuloksi ja se joutuisi ilmoittamaan verottajalla ja maksamaan tarvittava vero siitä).- Joku poku
Eli sen talletuksen koron maksaja huolehtii tuosta veron maksusta, koron maksun yhteydessä, jos siis kysymys on talletuksesta kotimaiseen pankkiin. Tiliotteessa tuo näkyy usein niin, että siellä näkyy korko ( merkkisenä) ja sitten lähdevero (- merkkisenä).
- Nainen maalta
Joku poku kirjoitti:
Eli sen talletuksen koron maksaja huolehtii tuosta veron maksusta, koron maksun yhteydessä, jos siis kysymys on talletuksesta kotimaiseen pankkiin. Tiliotteessa tuo näkyy usein niin, että siellä näkyy korko ( merkkisenä) ja sitten lähdevero (- merkkisenä).
Kiitän ja kumarrun että, jaksoit vastata miulle.
Kiitos! - kaiken.
Nainen maalta kirjoitti:
Kiitän ja kumarrun että, jaksoit vastata miulle.
Kiitos!Syynä tuleva inflaatio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat263593Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43466
- 47427