Avista kirjanpito-ohjelma

Kokemuksia?

Onko ko. kirjanpito/laskutusohjelma toimiva?
Onko muista halpaohjelmista kokemuksia?

11

3853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on Tappiosta

joka on ilmainen. Jopa silläkin tekee kahdenkertaisen kirjanpidon, mutta en luota sen alv-raportteihin tai sitten en osaa tulkita niitä. Toinen huono puoli siinä on, että kun tulostaa taseet, tulostuvat kaikki tilikartan tilit oli niillä kirjauksia tai ei, eli ei voi valita mitkä tilit ovat käytössä ja aktiivisia.

Mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia halvoista ohjelmista, esim. juuri tuosta Avistasta.

(Ja mielellään vain asiallisia vastauksia - teinipottuilut ym. "wannabeeasiantuntijoiden" kommentit jääkööt tulematta...)

• no problem

Ne alv-raportit onnistuu ihan mainiosti. Sulla pitää olla tilikartassa tilit jokaiselle verokannalle esim myynti 22% jne

Painat sitten kirjausdialogista "brutto" tai "netto" painiketta, niin se osaa joko siis muuntaa riviltä summan verottomaksi ja siirtää veronosuuden alvtilille tai lisää veron ainoastaan alv-tilille. Se myös ymmärtää käyttää joko alv-saamistiliä, jos on kyse kuluista.

Jokainen alv-kirjaus pitää vaan tehdä tositteelle aina mukaan ja kun lopettaa kuukauden alvit, niin se pitää sitten valita sieltä valikosta alv-laskelma ja tulostaa esim. pdf:änä ja sitten painaa "alv-kirjaus", niin ne verot kirjautuu myynninalvit-alvsaamiset = tilitettävä alv tilille. Sitten kun maksaa alvia pois, niin kirjataan se tilitettävä alv tililtä pois.

Pitää muistaa sitten, että nuo alv kirjaukset pitää hoitaa aina aikajärjestyksessä, ettei niitä voi mennä tekemään myöhemmin aiempien kuukausien alveja, kun se on riippuvainen niistä samoista alv-tileistä. Uusia alv tilejä voi tehdä ja ohjelma mukautuu ihan mainiosti uusille verokannoille ja alv-tositteelle saa näkymän myös uusia tilejä, jos niitä tarvitaan.

Myös nytkun on pidemmät maksukaudet alveissa pienyrittäjille, niin jos on vuoden pituinen maksujakso, niin luonnollisesti vuodelta otetaan se yksi ja ainoa alvtosite sitten vasta vuoden lopussa. Eli ohjelma mukautuu tähänkin ihan mainiosti, pitää vain osata soveltaa käytössä olevia toimintoja.

Yksi huono puoli Tappiossa on se, ettei se osaa tehdä automaattisia tilinavauksia.

• kofa

Oletko jo kokeillut sitä demoa? Itse etsin äskettäin sopivaa kp-ohjelmaa ja latasin ja testasin kyllä kaikki mahdolliset demot, jotta näkisin sopiiko ohjelma _minun_ tarpeisiini. Netistä löytyy kyllä jotain käyttökokemuksia, mutta kun niistä ei ikinä tiedä mitä kukin ohjelmalla tekee ja mitä siltä vaatii. Eli joku voi kehua ohjelman maasta taivaisiin, mutta kun sitä kokeilee itse, toteaa ettei se vastaa ollenkaan omia tarpeita.

Voisin kyllä kertoa oman mielipiteeni kahdesta 400-500 € (sis. alv) ohjelmasta, joita harkitsin ihan tosissaan ja toisen valitsinkin. Mutta oletan että haluat pysytellä noissa sadan-parin sadan euron ohjelmissa.

• olisi kiva kuulla

Ei meinaan helposti löydy kunnollista ohjelmaa.
        Edullisiin on tarkoituksellisesti kätketty käyttöpommeja.
        Lisäominaisuudet kunnolliseen käyttöön sitten nostavat kummasti hintaa.

• kofa
        olisi kiva kuulla kirjoitti:

Ei meinaan helposti löydy kunnollista ohjelmaa.
        Edullisiin on tarkoituksellisesti kätketty käyttöpommeja.
        Lisäominaisuudet kunnolliseen käyttöön sitten nostavat kummasti hintaa.

Vaihtoehtoni olivat siis FirstOffice ja Asteri. Itse halusin ohjelman, josta löytyy kirjanpidon lisäksi osto- ja myyntireskontra.

FO vaikutti ensin hyvältä, reskontrat oli selkeitä ja myyntilaskut sai tehtyä suoraan ohjelmasta. Kun olin ohjelmaa ostamassa, alkoi tulla kaikkea omituista. Toisaalla luki että ylläpitosopimus on pakollinen (ja pienyrittäjästä tuntui aika kalliilta), ja toisaalla että ei ole. Sain sitten tietää että se ei ole pakollinen, mutta sitten ei tietenkään tule päivityksiäkään. Ohjeet ohjelmaan löytyi pääasiassa englanniksi, joka teki joistakin asioista hankalaa. Ohjelman käyttöönotto oli hankalaa, perustietoja piti tuoda ohjelmaan sisään, mutta ne ei löytyneetkään sieltä mistä piti... Joten päätin unohtaa koko jutun.

Asterissa (kirjanpito-versiossa) ei ole laskutusta ja reskontrat ei ole yhtä hyviä kuin FO:ssa. Vaikutuksen teki kuitenkin ammattimaisemman oloinen ohjelma, pystyy käyttämään kustannuspaikkoja ym., joita ei FO:ssa ollut. Asterin kaikki toiminnot, raportit jne. on tällä parin viikon käytöllä osoittautuneet paremmiksi kuin FO:ssa testaamani. Ulkonäöltä Asteri on vanhemman oloinen, mutta mieluummin maksan toimivuudesta kuin hienosta ulkoasusta... :)

Hinnaltaan Asteri on 30 € kalliimpi (veroton hinta) ja lisäksi joudun hankkimaan laskutusohjelman (ilmaisiakin kyllä löytyy), mutta olen tyytyväinen valintaani.

• KPP2

Käytin Avistaa aikoinaan muutaman vuoden erään yhdistyksen kirjanpitoon, ja siellä toimi ainakin ihan ok.

• Jepjep,

Tuosta ohjelmistosta ei ole kokemusta. Netvisoriin on joskus tullut perehdyttyä vähän enemmän.

Ei vastaa suoraan kysymykseesi, mutta http://kirjanpito.blogspot.com voisi olla hyödyllistä katsastaa ennen hankintapäätöstä.

• repuky

Tappelin aikoinani kohtuuhintaisen ja toisen, hyvin kalliin kirjanpito-ohjelman kanssa. Kohtuuhintainen kaatuili lähes jokaisella istuntokerralla ja tulosteita joutui käsin muotoilemaan tuhlailevan tilankäytön ja ylileveiden (tiedosto)tulostusrivien kanssa vaikka käyttikin tekstitiedostoon tallennusta. Käytin tätä ohjelmaa 8 vuotta.
      Kallis, (Yhteis-Pohjoismaisen) ison ohjelmistotalon kirjanpito-ohjelma tultiin tekijätahon puolesta asentamaan. Kauppa jouduttiin purkamaan, koska ohjelma kaatui joka ajokerralla kunnes huomattiin sen syyksi määrätty päiväysformaatti. Me halusimme muotoa pp.kk.vvvv, ohjelma ei sallinut nolla-etumerkkejä. Minusta paha vika. Olimme tehneet ison työn ennen asennusvaihetta konvertoidessamme kp-tiedostot uudelle ohjelmalle.
      Avista osoittautui toimivaksi ja vakaaksi ratkaisuksi. Olen tottunut tositekohtaiseen vientikirjaukseen, eli jokaista tositetta varten on oma ikkuna. En ole kokeiluista huolimatta oppinut käyttämään suoraan isoa taulukkopohjaista tapahtumarivistöä, joten Avistan tapa on minulle ainoa oikea. Avista ei vaadi isoja ihmettelemisiä, järkevään työskentelyyn pääsee nopeasti. Sen parhaita puolia on hyvin toimiva vastakirjauksen summa-automatiikka (ei tosin osaa päivittää loppuvientiä jos väliin tehdään muutoksia, jos tällainen olisi edes mahdollista?) ja ennenkaikkea tulostus tiedostoihin on tiiviin asiallista eikä ohjelman kaatumista ole tarvinnut pelätä. Moniyritysominaisuuden takia sillä pääsee katselemaan myös menneitä tilivuosia.
      Avistan ALV-tulostusta en ole käyttänyt, käytän siihen pääkirjavalintaa, jossa valitsen haluamani alv-tilit tulostukseen. Tämä erittely toimii meillä sisäisenä, kuukausittaisena kirjanpidon sisällysluettelona.
      Puhelintuki on hyvä. Ohjelman tekijä on tietääkseni kirjanpidon opetustehtävissä ja on itse ymmärtääkseni ohjelmistokehityksenkin takana. Tämän huomaa myös puhelintuessa. Hinta oli ainakin tuolloin hankintahetkellä 2007 mielestäni huokea: alle 200 e.

• airi annikki

Minulla on ollut eri tietokoneohjelmia käytössäni jo vuodesta 1988, kalliita ja halpoja. Mutta paras ja halvin on ollut avista ja Avistax ohjelmistot. Kirjanpito-ohjelma täyttää reskontra ja kustannuspaikkalaskennan vaatimukset, ja rakenne on silti säilytetty maallikonkin ymmärrettävänä. Olen tehnyt sillä kaikkien yritysmuotojen ja (suurimmassa oli yli 90 työntekijää) yhdistys ja säätiö kirjanpitoja yli kymmenen vuoden aikana. Laskutusohjelman olen hankkinut muutama vuosi sitten, ja koko paletti on ollut käytössäni 2-3 vuotta.

• avistaan luottava

Itselläni on tilitoimistokäytössä Avista ja toimii moitteettomasti. Ohjelmassa on monia sellaisia ominaisuuksia joita ei monissa kalliimmissa kilpailijoissa ole, esim ohjelmalla voi laskea käytetyn tavaran myynnin marginaaliverot. Lisäksi ohjelman tilikarttaa on helppo muokata niin voi tehdä jokaiselle asiakkaalle oman toimialan näköisen. Ja parasta että päivitykset saa ladattua ilmaiseksi valmistajan sivuilta.

• timmi100

Erinomainen ohjelma Olen käyttänyt yli 10 v useaan yritykseen. Helppokäyttöinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      201
      4224
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      244
      3374
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2831
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2295
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1963
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1609
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1270
    8. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1228
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1131
    Aihe